TOT
De winter in aantocht
HET GEBEURDE OP OUDEJAARSAVOND
'T IS ZO VER
NU
FORMULIEREN
INLEVEREN
De Doesburger molen in Ede draait weer
Successen voor SportcJub Nieuwerkerk
Schouwen-Duivelandse zaterdagclubs
uit hun isolement
1 Lijm snel en zonder klemmen met Ceta-Bever SNELFIX ^0
met hogere kolenprijs,
herfstweer
en stakingen?
De winter kondigde zich deze
week alweer aan. Niet alleen door
het gure herfstweer, dat over ons
land striemde, maar ook door het
bekend worden van ontevredenheid
in de metaalnijverheid, door het stij
gen van de kolenprijzen en door de
schrijverij over het komend stook-
seizoen, waarbij menigeen zich niet
meer afvraagt welke brandstof het
voordeligst is, maar welke in de loop
der jaren het minst in prijs stijgen
:al
Het ziet er wel naar uit, dat ver
scheidene prijzen voor of in de ko
mende wintermaanden flink zullen
oplopen. Het Consumentencontact
orgaan verwacht, dat de huisbrand
kolen f 0,95 tot f 1,45 per hectoliter
gaan stijgen, omdat de voorjaars-
prijzen dit jaar al 25 tot 75 cent per
hl. duurder waren dan de afgelopen
wintetprijzen, terwijl de kolenhan
del roept om hogere lonen en een
ruimere marge en er dit jaar meer
duurdere kolen zullen moeten wor
den geïmporteerd.
Het brood is slechts een cent in
prijs gestegen omdat onze (nieuwe)
minister van economische zaken,
prof. dr. J. E. Andriessen, deze
strak in de hand wil houden, maar
de verhoging van de groothandels-
prijs van boter door onze grootste
botcrhandelaar H. H. Buisman, is
een veeg teken aan de wand van
ons winterhuisje. Als de groothan
del nu 40 cent meer moet neertellen
voor een kilo boter, wat zal er dan
met de kleinhandelsprijs gebeuren
van deze en vele andere levensmid
delen waarvoor geen maximumprij
zen zijn vastgesteld?
De boterhandel
Die heer Buisman bleef wel een
week lang in het nieuws. Niet alleen
onze zuivelhandel, maar heel ons
land schrok op toen het bericht van
de plotselinge prijsverhoging be
kend iverd. De voorzitter van de
Alg. Ned. Agrarische Bedrijfsbond
en functionarissen van het Produkt-
schap voor Zuivel verklaarden, dat
deze verhoging niet de laatste zal
zijn. De coöp. verkoopverenigingen
volgen de heer Buisman nog niet,
maar zullen t.z.t. toch ook wel om
hoog moeten, vooral nu is gebleken
dat Buisman 2100 ton Amerikaanse
boter opkocht om het tekort te dek
ken, dat ontstond door de groot
scheepse boterexport per correctie-
gebied en zonder invoerrechten naar
Duitsland toen op 1 augustus de
grens verlegd werd. Onze boter
schoof er onder door en het boter-
land kan in feite de invoerrechten
van buitenlandse boter gaan betalen
in de vorm van een hogere boter-
prijs.
Het is begrijpelijk, dat het nu niet
allemaal botertje tot de boom is, al
zal de heer Buisman voorlopig niet
verder kunnen ingrijpen in de boter
markt. Het botert niet goed met de
boterhandelaar zelf, want hij is ziek
teruggekomen xiit Ierland, waar hij
boter opkocht.
Zou er werkelijk iemand zijn die
zich blij maakt met de enige moge
lijke prijsverlaging, namelijk die
van het vliegretour naar Amerika,
welke door de K.L.M. is aange
vraagd?
Middenberm en middenrail
Met het oog op de winterse glad
heid heeft Rijkswaterstaat ook heel
wat wegen in reparatie. Slechte
stukken wegdek worden hopelijk
nog tijdig door nieuwe vervangen.
Omdat in de steeds toenemende
verkeersdrukte meer ongevallen op
treden waarbij auto's door de mid
denberm schieten, klinkt steeds lui
der de roep om een afdoende schei
ding van de beide xoeghélften ter
voorkoming van de vaak uiterst
ernstige botsingen in volle vaart
met tegenliggers. In west-Duitsland
zijn de- Autobahnen reeds over de
gehele lengte voorzien van vangrails
en in Nederland hoopt men het nu
ook zover te krijgen, maar Rijkswa
terstaat wil eerst beproeven met
welk type beveiliging de beste re
sultaten worden bereikt. Dat op de
autoweg Utrecht-Zeist, die slechts
van een verhoogde middengeleider
werd voorzien, het aantal ongeluk
ken van dit type op slag tot een en
kel geval verminderde, moet eigen
lijk al voldoende spreken. Maar on
ze Rijkswaterstaat moet ook aan
kloppen bij de schatkist en begon
daarom deze week met een klein
stukje vangrail tussen Utrechts be
ruchte verkeersplein Oudenrijn en
de provinciegrens. Kosten f 43 per
■meter. Ook tussen Sliedrecht en
Hardinxveld komt een bermrail. Ten
oosten van Gouda wordt een proef
genomen met 5 km. olifantskabel.
Over ongelukken gesproken: be
halve de normale ernstige verkeers
ongevallen beleefden 14 Nederlandse
vakantiegangers de schrik van hun
leven toen hun Emmer autobus na
een botsing met een (snijdende) per
sonenauto op weg naar Oostenrijk
in brand raakte en de deuren klem
bleken te zitten terwijl de ruiten
van staalglas niet konden worden
ingeslagen. Zij werden gelukkig toch
op tijd uit de vuurgloed gered, met
de chauffeur die geen enkele schuld
trof. En 80 opvarenden van prins
Rainiers jacht, dat in Delfzijl was
gebouwd, moesten tijdens de derde
technische proefvaart in allerijl van
boord worden gehaald toen brand
uitbrak in de machinekamer. Drie
bemanningsleden raakten gewond.
Dreigende arbeidsonrust
De hoog geroemde „arbeidsvrede"
in ons land, die vele buitenlandse
ondernefningen aantrekt als zij in
Europa een vestiging overwegen, is
nu hier ook ernstig verstoord, al
thans in enkele sectoren. In Amster
dam is het in de bouwwereld en in
de metaalnijverheid onrustig.
Het tekort aan arbeiders doet zich
zo sterk gevoelen, dat de directies
proberen met hogere uitkeringen
mensen te trekken, maar omdat zij
gebonden zijn aan maximumlonen,
wordt er gebruik gemaakt van zg.
koppelbazen. Dit zijn vrije onderne
mers die mensen in dienst nemen
op andere basis en soms ook onder
valse naam, zodat zij buiten de so
ciale lasten en evt. loonbelasting om
vol loon in handen krijgen dat ho
ger is dan het maximum loon,
volgens de c.a.o. met de aftrek van
premies en belasting. De koppelba
zen verdienen ook flink, want die
lennen hun arbeiders uit tegen veel
hogere tarieven dan de geldende
lonen en kunnen vragen wat zij
willen. Vooral bij de scheepswerven
waar veel spoedwerk voorkomt, be
taalt men dik voor de diensten van
de ronselaars, die hun (tijdelijk)
personeel van de concurrerende en
de eigen werf monsterenMen
noemt al cijfers van 6 gulden per
uur, zodat er koppelbazen zijn die
9000 gulden per week schoon in de
zak steken.
Voorlopig kunnen alleen de 'ar
beidsbureaus daar iets aan doen
door de ontslagaanvrage te weige
ren van lieden die een vaste betrek
king opzeggen om bij zo'n koppel
baas in dienst te treden (en dan
misschien weer op het eigen bedrijf
terug te keren als geleende werk
kracht die meer moet verdienen).
Toch hopen wij, dat er voldoende en
afdoende maatregelen kunnen wor
den genomen, want anders komt het
tot staking en daar is ons land be
slist niet mee gebaat.
Ingezonden mededeling
NEDERLANDS OUDSTE STANDAARDMOLEN
EDE, 208. - Nederlands oudste
standaardmolen, de uit 1705 dateren
de Doesburger molen in Ede, draait
weer. Dinsdag wierp burgemeester
dr. P. J. Platteel de vang los en daar
na zetten de wieken, eerst langzaam
en daarna sneller, zich in beweging.
Met die vang krijgt de mulder in
de open luaht de molen 'aan het
draaien zonder naar 'boven te moe
ten 'klauteren. In dat 'geval moest
men eohiter todh dit steile trapje op.
Burgemeester Platteel wilde ook de
eerste zak mals in de maaltrechter
laten glijden om de molen niet al
leen aan het draaien, maar ook aan
het malen te zetten.
Samen met mulder Ceel Roelofsen
knapte hij dit karwei op en de oude
molen deed het weer best, al kraak
te en steunde hij wel een beetje.
„Dat hoort er echter bij", zei Roe
lofsen. „Als je hem niet hoort, deugt
het niet", aldus de man die al veer
tig jaar mulder is.
Financiële steun
Tot aan het einde van de oorlog,
toen de elektrische molens geen
stroom meer kregen, was de oude
standaardmolen volop in bedrijf.
Daarna namen de aangevoerde hoe
veelheden graan snel af. De moder
ne hamermolen levert ongeveer 40
mud meel per uur en de standaards-
molen haalt, als de wind meezit, on
geveer 5 mud. Er was geen droog
brood meer in te verdienen. Tot 1955
werd er toch nog weieens gemalen.
Daarna ging de vang er op .totdat,
dankzij de financiële steun van de
provincie, gemeente, V.V.V. en „Oud-
Ede", de molen nu weer kon draaien.
Meisje verdronken
in overdekt zwembad
UTRECHT, 20-8. Het 14-jarige Ut.
rechtse meisje H. M. van der L. is in
de overdekte zweminrichting „Oze-
bi" verdronken. Bij de sluiting zag
men 'het meisje op de 'bodem liggen.
Onmiddellijk werd het kind naar 't
'beademingscentrum van het Acade
misch ziekenhuis vervoerd. Pogingen
om dte levensgeesten op te wekken
hadden evenwel geen resultaat meer.
Nederlander verdronken
in Kopenhagen
KOPENHAGEN, 20-8. De 34-jari-
ge Nederlander W. F .K„ chef van
de perskamer van de E.E.G. in Brus
sel, blijkt in de haven van Kopenha
gen te zijn verdronken. Zijn lidhaam
werd, naar de politie dn de Deense
hoofdstad het persbureau Ritzau mee
deelde gevonden.
De politie zei er niet aan te twij
felen, dat het een ongeluk is ge
weest. De heer K. die sedert de
avond van 13 augustus niet meer
werd gezien was slecht van gezicht.
De politie denkt, dat 'hij vorige week
toen hij langs de kade wandelde te
water is geraakt en verdronken.
VAN HET VADERLANDSE ERF
SPORT
Ingedeeld bij Walcheren en de Bevelanden
De geografische indeling van Zee
land met de daarmee verbonden reis-
moeilijkheden stelt de competitielei
ders steeds opnieuw voor bijna on
oplosbare problemen. Een van de na
re gevolgen daarvan is dat tot heden
de elftallen op Schouwen en Duive-
land er steeds een „onderonsje" van
moesten maken, met vaak noodge
dwongen dubbele of anderhalve com
petities. De competitie-leider zater
dagvoetbal van de K.N.V.B. afdeling
Zeeland heeft nu een poging gedaan
om deze en dergelijke geestdodende
competities uit de wereld te helpen
en de ploegen uit Schouwen en Dui-
veland zijn dan ook dit seizoen uit
hun isolement verlost en ingedeeld
met elftallen uit Noord- en Zuid-Be
veland en Walcheren.
Natuurlijk zullien hierdoor enkele
andere verenigingen grotere reizen
moeten gaan maken, wait 'hier en
daar ongetwijfeld protesten zal uit
lokken, maar desondamikg is op en
kele verschuivingen na de voorlopi
ge indeling, zoals die enige tijd ge
leden werd bekend gemaakt, 'gehand
haafd. Door opgave van meer elftal
len h'eeft men die derde klasse als
nog iin vier groepen kunnen indelen.
Uit de in het komende seizoen op
gedane ervaringen met deze gewij
zigde indeling hoopt men dan lering
te kunnen putten bij de vaststelling
van toekomstige indelingen.
De definitieve indeling is als volgt:
Eerste klas: AZW II, Bruse Boys
I, Hoek I, KapeMie I, Kats I, Krab-
bendijike II, Mevo I, Nieuwland I,
Wemeldirage I, Wolfaartsdijk I, Yer-
seke III.
Tweede klas A: Kloetinge II, Mid>-
delburg VI, Oostkapelle I, RCS IV,
Rillandda II, Serooskerke I, Temeu-
zense Boys II, Veere I, Waarde I,
Wemeldinige II, Za'amslag I, Zeeland
Sport VI.
Tweede 'klas B: Arnemuiden II,
Beren I, Brouwershaven II, Colijns-
plaatse Boys I, Duiveland I, Hein-
kenszand I, Kloetinge I, SKNWK I,
SVD I, WIK I, Zeemeeuwen I.
Derde klas A: AKF I, Bevelanders
II, Meeuwen II, Nieuwland II, Oost
kapelle II, Serooskerke II, Veere II,
VCK II, Vlissingen VI, Wissenkerke
II.
Derde klas B; AKF II, Beren II,
Borssele II, 's H. Hendrikskinderen
I, Heinikenszand II, Kloetinge III,
Nieuwdorp II, SVD III, VCK III,
Wolfaartsdijk II.
Derde klas C: AZW III, Borssele
I, Hoek II, Kapalle II, Rillandia III,
Spud II, SVD II, Terneuzense Boys
III, Waarde II, Zaamslag II.
Derde klas D: Bevelanders I, Bru
se Boys II, Colijnsplaatse Boys II,
Kortgenie II, Mevo II, SKNWK II,
Wissenkerke I, Zwaluwen '61 I, Zwa
luwen '61 II.
De aanvang van de competitie is
gesteld op zaterdag 7 september a.s.
31
Toen flitste er wat door z'n hoofd:
de brief! Zou Gillissen dat epistel
nog hebben? De brief, die tante An
ne aan Gillissen geschreven had en
waarin ze meedeelde, dat ze om half
aoht met de bus in Dorringen zou
arriveren? Zo had. de jongeman het
tenminste verteld. Hij moest Jan
Gillissen hieromtrent polsen, maar
deze zou hoogstwaarschijnlijk nog
wel in Amsterdam zijn bij zijn ge
liefde en het zou wel de laatste bus
worden, waarmee 'hij thuis kwam.
A'ls hij vanavond thuiskwam. Nu ja,
dat 'had oök geen haast.
Hij 'tikte weer verder. Terwijl hij
nadacht over het bezoek van tante
Anne op die woensdagavond. Met
een jongeman, een nozemltype. In een
oude Ford Consul. Eens informeren,
of tante Anne wel meer autoritjes
maakte. Dat kon men in Amsterdam
natuurlijk uitzoeken. Dus draaide hij
een aantal nummers en hadbinnen
twee minuten collega Veenstra aan
de lijn.
Gert vertelde in het icort, wat de
Dorringse garagehouder had verteld.
„D.us onze tante Anne was al eerder
in ons dorp. Nu is mijn vraag deze:
Kun jij laten onderzoeken, of ze een
wagen bezat - wat wel niet het ge
val zal zijn, anders had de pleeg
dochter dat wel verteld - en zo niet,
of ze wel eens meer autoritjes maak
te. En zo ja, wie reed haar dan? De
garagehouder 'had het over een no
zemtype, die Chauffeerde. Zou dat
gaan?"
„Ik stuur er vanavond nog iemand
op uit. De buren zijn nogal mee
gaand en geven al'le mogelijke me
dewerking, omdat ze allemaal ver
ontwaardigd zijn over de geweldda-
Echtpaar gedood
bij frontale botsing
AMSTERDAM, 20-8. De 60-jarige
heer H. H. en zijn 62-jarige echtge
note mevrouw M. H.-R. uit Amster
dam zijn op sl'ag gedood toen zij op
Rijksweg 5 tussen Amsterdam en
Haarlem onder Halfweg met hun
personenauto frontaal tegen een met
zand geladen vrachtwagen botsten.
De heer H. reed in de richting Haar
lem. Op het gedeelte waar de weg
AunsterdamMHaartem drie rijbanen
telt, passeerde het echtpaar twee
naast elkaar rijdende auto's. Hun
wagen jkwam daarbij op de linker
rijbaan, juist op het moment dat uit
d'e richting Haarlem de zandauto na
derde. Met een vaart van ongeveer
tachtig kilometer per uur botste d'e
.personenauto tegen de zandwagen.
d'ige dood van tante Anine. Alleen
en dat is weer echt de homo
geniteit van de Jordöan - geen mens
wist van de woelkerpraktijken af.
Tenminste dat beweert iedereen in
de buurt. Dat nemen we natuurlijk
met een 'korreltje zout en is van
minder belang. Zeg, ik bel je er
morgenochtend wel over op, is dat
vroeg genoeg?"
„Best, collega, want ik denk, dat
ik er voor vandaag maar een punt
adhter zet. Ik heb m'n week in uren
al rijkelijk vol".
Veenstra lachte. „Dat wil ik best
geloven, maar zo rekenen onze ba
zen nu eenmaal niet, hé? Zeg, tot
morgen dan, en een prettige avond
verder".
„Tot ziens en bedankt".
Cöbi'e Hoolwerf keek haar man
onderzoekend aan, toen hij thuis
kwam en gaf 'hem een hartelijke
zoen. „Je hebt wat ontdekt, hé?"
„Nou, ontdekt.... er is een nieu
we wending in de zaak door een ver
klaring van garagehouder Vriens".
En Gert vertelde zijn vrouw, wat
Vriens gezegd had naar aanleiding
van 'de foto in de krant.
Ze gingen samen naar de kamer
en toen ze tegenover elkaar zaten,
vervolgde Gert: „Nu is de grote
vraag: wat kwam tante Anne woens
dagavond in Dorringen doen? Ze is
hoogstwaarschijnlijk niet op bezoek
geweest bij haar neef, anders zou
hij het me wel verteld hebben. Ik
neem dus aan, dat hij er ook werke
lijk niet van op de hoogte was. Ze
was dus in Dorringen, per auto.' En
dat zal wel belangrijk geweest zijn,
want anders maakte zo'n mens niet
de lange reis per auto van Amster-
WASHINGTON. President Kenne
dy heeft op een persconferentie het
Amerikaanse Huis van Afgevaardig
den en de Senaat opgeroepen zijn
programma voor hulp aan het bui
tenland goed te keuren, omdat hü
dit onmisbaar vindt voor de veilig
heid van de gehele wereld en voor
de bescherming van de jonge onaf-
hankelijke landen tegen het commu
nisme.
ROTTERDAM. De 4-jarige schip
perszoon, D. V. uit Jaarsveld, die in
zijn vakantie bij zijn vader aan boord
was van het binnenmotorschip Woel
water II is verdronken in de Nieuwe
Maas bij Rotterdam. Hij viel over
boord, toen het schip de rivier over
stak.
door Frank van Falckenoorl
daim naar Dorringen en terug. Bo
vendien in de winter. Ik kom niet
los van de gedachte, dat het heel
belangrijk was".
Zijn vrouw knikte. „Dat moét
•haast wel, hé?"
„Cobie, deze zaak wordt met de
dag smeriger. Wat zit hier allemaal
achter? Ik moet eens te weten zien
te komen, of die Gillissen wel stevig
staat. Financieel bedoel i'k. Wie
weet, leende hij ook geld van zijn
tante en kwam hij in moeilijkheden.
Laten we eens even op deze theorie
voortborduren. Hij kan niet terug
betalen en bezoekt zijn tante. Ze wil
geen uitstel van terugbetaling geven
en ze krijgen ruzie. Dat er herrie
tijdens zijn bezoek is geweest, staat
vast. Buren hebben het. gehoord. Op
de een of andere manier leggen ze
het weer bij en ze maken een af
spraak voor oudejaarsavond. Gillis
sen zegt bij het afscheid: dan praten
we wel verder. Waarover? Daarop
heeft hij mij geen aannemelijk ant
woord gegeven. Praten over aflos
sing van de schuld? Of op een an
dere manier?"
„Allemaal goed en wel, Gert, maar
hoe breng je dan het onverwachte
bezoek van die vrouw woensdag
avond per auto daarmee in ver
band?"
„Tja, ik weet het niet, Cobie, het
is allemaal zo verbazend raadsel
achtig. Ik dacht, dat ik aardig wat
verstand had van het recherche
werk, maar ik sta in deze zaak
steeds voor een blinde muur. Ik heb
geen enkel houvast van enige waar
de".
(Wordt vervolgd)
Ingezonden mededeling
FEUILLETON
NIEUWERKERK, 20-8. De sportclub Nieuwerkerk heeft een opvallend
succesrijk seizoen achter de rug, hetgeen als resultaat opleverde dat niet
minder dan vier onderdelen van deze actieve sportvereniging het kampioen
schap in hun afdeling behaalden. Het is uiteraard in eerste instantie te
danken aan de activiteit van de jeugdige sportlieden zelf, die - dit tussen
haakjes - uitstekend geleid worden door enkele sportieve ouderen, maar
tevens aan de goede trainingsmogelijkheden op het fraai gelegen en goed
beschutte sportterrein. - Linksboven ziet men het junioren-korfbaltwaalf
tal dat kampioeti werd; rechts het le korfbaltwaalftal, dat kampioen werd
in de eerste afdeling. Linksonder het 2e korfbaltwaalftal, dat kampioen
werd in de 3e afdeling en last not least het le elftal, dat kampioen werd
in de 3e klasse C van het zaterdagvoetbal. Een met al een klavertje-vier
vari successen, dat gezien mag worden.
(Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode).