TOT De winter in aantocht HET GEBEURDE OP OUDEJAARSAVOND 'T IS ZO VER NU FORMULIEREN INLEVEREN De Doesburger molen in Ede draait weer Successen voor SportcJub Nieuwerkerk Schouwen-Duivelandse zaterdagclubs uit hun isolement 1 Lijm snel en zonder klemmen met Ceta-Bever SNELFIX ^0 met hogere kolenprijs, herfstweer en stakingen? De winter kondigde zich deze week alweer aan. Niet alleen door het gure herfstweer, dat over ons land striemde, maar ook door het bekend worden van ontevredenheid in de metaalnijverheid, door het stij gen van de kolenprijzen en door de schrijverij over het komend stook- seizoen, waarbij menigeen zich niet meer afvraagt welke brandstof het voordeligst is, maar welke in de loop der jaren het minst in prijs stijgen :al Het ziet er wel naar uit, dat ver scheidene prijzen voor of in de ko mende wintermaanden flink zullen oplopen. Het Consumentencontact orgaan verwacht, dat de huisbrand kolen f 0,95 tot f 1,45 per hectoliter gaan stijgen, omdat de voorjaars- prijzen dit jaar al 25 tot 75 cent per hl. duurder waren dan de afgelopen wintetprijzen, terwijl de kolenhan del roept om hogere lonen en een ruimere marge en er dit jaar meer duurdere kolen zullen moeten wor den geïmporteerd. Het brood is slechts een cent in prijs gestegen omdat onze (nieuwe) minister van economische zaken, prof. dr. J. E. Andriessen, deze strak in de hand wil houden, maar de verhoging van de groothandels- prijs van boter door onze grootste botcrhandelaar H. H. Buisman, is een veeg teken aan de wand van ons winterhuisje. Als de groothan del nu 40 cent meer moet neertellen voor een kilo boter, wat zal er dan met de kleinhandelsprijs gebeuren van deze en vele andere levensmid delen waarvoor geen maximumprij zen zijn vastgesteld? De boterhandel Die heer Buisman bleef wel een week lang in het nieuws. Niet alleen onze zuivelhandel, maar heel ons land schrok op toen het bericht van de plotselinge prijsverhoging be kend iverd. De voorzitter van de Alg. Ned. Agrarische Bedrijfsbond en functionarissen van het Produkt- schap voor Zuivel verklaarden, dat deze verhoging niet de laatste zal zijn. De coöp. verkoopverenigingen volgen de heer Buisman nog niet, maar zullen t.z.t. toch ook wel om hoog moeten, vooral nu is gebleken dat Buisman 2100 ton Amerikaanse boter opkocht om het tekort te dek ken, dat ontstond door de groot scheepse boterexport per correctie- gebied en zonder invoerrechten naar Duitsland toen op 1 augustus de grens verlegd werd. Onze boter schoof er onder door en het boter- land kan in feite de invoerrechten van buitenlandse boter gaan betalen in de vorm van een hogere boter- prijs. Het is begrijpelijk, dat het nu niet allemaal botertje tot de boom is, al zal de heer Buisman voorlopig niet verder kunnen ingrijpen in de boter markt. Het botert niet goed met de boterhandelaar zelf, want hij is ziek teruggekomen xiit Ierland, waar hij boter opkocht. Zou er werkelijk iemand zijn die zich blij maakt met de enige moge lijke prijsverlaging, namelijk die van het vliegretour naar Amerika, welke door de K.L.M. is aange vraagd? Middenberm en middenrail Met het oog op de winterse glad heid heeft Rijkswaterstaat ook heel wat wegen in reparatie. Slechte stukken wegdek worden hopelijk nog tijdig door nieuwe vervangen. Omdat in de steeds toenemende verkeersdrukte meer ongevallen op treden waarbij auto's door de mid denberm schieten, klinkt steeds lui der de roep om een afdoende schei ding van de beide xoeghélften ter voorkoming van de vaak uiterst ernstige botsingen in volle vaart met tegenliggers. In west-Duitsland zijn de- Autobahnen reeds over de gehele lengte voorzien van vangrails en in Nederland hoopt men het nu ook zover te krijgen, maar Rijkswa terstaat wil eerst beproeven met welk type beveiliging de beste re sultaten worden bereikt. Dat op de autoweg Utrecht-Zeist, die slechts van een verhoogde middengeleider werd voorzien, het aantal ongeluk ken van dit type op slag tot een en kel geval verminderde, moet eigen lijk al voldoende spreken. Maar on ze Rijkswaterstaat moet ook aan kloppen bij de schatkist en begon daarom deze week met een klein stukje vangrail tussen Utrechts be ruchte verkeersplein Oudenrijn en de provinciegrens. Kosten f 43 per ■meter. Ook tussen Sliedrecht en Hardinxveld komt een bermrail. Ten oosten van Gouda wordt een proef genomen met 5 km. olifantskabel. Over ongelukken gesproken: be halve de normale ernstige verkeers ongevallen beleefden 14 Nederlandse vakantiegangers de schrik van hun leven toen hun Emmer autobus na een botsing met een (snijdende) per sonenauto op weg naar Oostenrijk in brand raakte en de deuren klem bleken te zitten terwijl de ruiten van staalglas niet konden worden ingeslagen. Zij werden gelukkig toch op tijd uit de vuurgloed gered, met de chauffeur die geen enkele schuld trof. En 80 opvarenden van prins Rainiers jacht, dat in Delfzijl was gebouwd, moesten tijdens de derde technische proefvaart in allerijl van boord worden gehaald toen brand uitbrak in de machinekamer. Drie bemanningsleden raakten gewond. Dreigende arbeidsonrust De hoog geroemde „arbeidsvrede" in ons land, die vele buitenlandse ondernefningen aantrekt als zij in Europa een vestiging overwegen, is nu hier ook ernstig verstoord, al thans in enkele sectoren. In Amster dam is het in de bouwwereld en in de metaalnijverheid onrustig. Het tekort aan arbeiders doet zich zo sterk gevoelen, dat de directies proberen met hogere uitkeringen mensen te trekken, maar omdat zij gebonden zijn aan maximumlonen, wordt er gebruik gemaakt van zg. koppelbazen. Dit zijn vrije onderne mers die mensen in dienst nemen op andere basis en soms ook onder valse naam, zodat zij buiten de so ciale lasten en evt. loonbelasting om vol loon in handen krijgen dat ho ger is dan het maximum loon, volgens de c.a.o. met de aftrek van premies en belasting. De koppelba zen verdienen ook flink, want die lennen hun arbeiders uit tegen veel hogere tarieven dan de geldende lonen en kunnen vragen wat zij willen. Vooral bij de scheepswerven waar veel spoedwerk voorkomt, be taalt men dik voor de diensten van de ronselaars, die hun (tijdelijk) personeel van de concurrerende en de eigen werf monsterenMen noemt al cijfers van 6 gulden per uur, zodat er koppelbazen zijn die 9000 gulden per week schoon in de zak steken. Voorlopig kunnen alleen de 'ar beidsbureaus daar iets aan doen door de ontslagaanvrage te weige ren van lieden die een vaste betrek king opzeggen om bij zo'n koppel baas in dienst te treden (en dan misschien weer op het eigen bedrijf terug te keren als geleende werk kracht die meer moet verdienen). Toch hopen wij, dat er voldoende en afdoende maatregelen kunnen wor den genomen, want anders komt het tot staking en daar is ons land be slist niet mee gebaat. Ingezonden mededeling NEDERLANDS OUDSTE STANDAARDMOLEN EDE, 208. - Nederlands oudste standaardmolen, de uit 1705 dateren de Doesburger molen in Ede, draait weer. Dinsdag wierp burgemeester dr. P. J. Platteel de vang los en daar na zetten de wieken, eerst langzaam en daarna sneller, zich in beweging. Met die vang krijgt de mulder in de open luaht de molen 'aan het draaien zonder naar 'boven te moe ten 'klauteren. In dat 'geval moest men eohiter todh dit steile trapje op. Burgemeester Platteel wilde ook de eerste zak mals in de maaltrechter laten glijden om de molen niet al leen aan het draaien, maar ook aan het malen te zetten. Samen met mulder Ceel Roelofsen knapte hij dit karwei op en de oude molen deed het weer best, al kraak te en steunde hij wel een beetje. „Dat hoort er echter bij", zei Roe lofsen. „Als je hem niet hoort, deugt het niet", aldus de man die al veer tig jaar mulder is. Financiële steun Tot aan het einde van de oorlog, toen de elektrische molens geen stroom meer kregen, was de oude standaardmolen volop in bedrijf. Daarna namen de aangevoerde hoe veelheden graan snel af. De moder ne hamermolen levert ongeveer 40 mud meel per uur en de standaards- molen haalt, als de wind meezit, on geveer 5 mud. Er was geen droog brood meer in te verdienen. Tot 1955 werd er toch nog weieens gemalen. Daarna ging de vang er op .totdat, dankzij de financiële steun van de provincie, gemeente, V.V.V. en „Oud- Ede", de molen nu weer kon draaien. Meisje verdronken in overdekt zwembad UTRECHT, 20-8. Het 14-jarige Ut. rechtse meisje H. M. van der L. is in de overdekte zweminrichting „Oze- bi" verdronken. Bij de sluiting zag men 'het meisje op de 'bodem liggen. Onmiddellijk werd het kind naar 't 'beademingscentrum van het Acade misch ziekenhuis vervoerd. Pogingen om dte levensgeesten op te wekken hadden evenwel geen resultaat meer. Nederlander verdronken in Kopenhagen KOPENHAGEN, 20-8. De 34-jari- ge Nederlander W. F .K„ chef van de perskamer van de E.E.G. in Brus sel, blijkt in de haven van Kopenha gen te zijn verdronken. Zijn lidhaam werd, naar de politie dn de Deense hoofdstad het persbureau Ritzau mee deelde gevonden. De politie zei er niet aan te twij felen, dat het een ongeluk is ge weest. De heer K. die sedert de avond van 13 augustus niet meer werd gezien was slecht van gezicht. De politie denkt, dat 'hij vorige week toen hij langs de kade wandelde te water is geraakt en verdronken. VAN HET VADERLANDSE ERF SPORT Ingedeeld bij Walcheren en de Bevelanden De geografische indeling van Zee land met de daarmee verbonden reis- moeilijkheden stelt de competitielei ders steeds opnieuw voor bijna on oplosbare problemen. Een van de na re gevolgen daarvan is dat tot heden de elftallen op Schouwen en Duive- land er steeds een „onderonsje" van moesten maken, met vaak noodge dwongen dubbele of anderhalve com petities. De competitie-leider zater dagvoetbal van de K.N.V.B. afdeling Zeeland heeft nu een poging gedaan om deze en dergelijke geestdodende competities uit de wereld te helpen en de ploegen uit Schouwen en Dui- veland zijn dan ook dit seizoen uit hun isolement verlost en ingedeeld met elftallen uit Noord- en Zuid-Be veland en Walcheren. Natuurlijk zullien hierdoor enkele andere verenigingen grotere reizen moeten gaan maken, wait 'hier en daar ongetwijfeld protesten zal uit lokken, maar desondamikg is op en kele verschuivingen na de voorlopi ge indeling, zoals die enige tijd ge leden werd bekend gemaakt, 'gehand haafd. Door opgave van meer elftal len h'eeft men die derde klasse als nog iin vier groepen kunnen indelen. Uit de in het komende seizoen op gedane ervaringen met deze gewij zigde indeling hoopt men dan lering te kunnen putten bij de vaststelling van toekomstige indelingen. De definitieve indeling is als volgt: Eerste klas: AZW II, Bruse Boys I, Hoek I, KapeMie I, Kats I, Krab- bendijike II, Mevo I, Nieuwland I, Wemeldirage I, Wolfaartsdijk I, Yer- seke III. Tweede klas A: Kloetinge II, Mid>- delburg VI, Oostkapelle I, RCS IV, Rillandda II, Serooskerke I, Temeu- zense Boys II, Veere I, Waarde I, Wemeldinige II, Za'amslag I, Zeeland Sport VI. Tweede 'klas B: Arnemuiden II, Beren I, Brouwershaven II, Colijns- plaatse Boys I, Duiveland I, Hein- kenszand I, Kloetinge I, SKNWK I, SVD I, WIK I, Zeemeeuwen I. Derde klas A: AKF I, Bevelanders II, Meeuwen II, Nieuwland II, Oost kapelle II, Serooskerke II, Veere II, VCK II, Vlissingen VI, Wissenkerke II. Derde klas B; AKF II, Beren II, Borssele II, 's H. Hendrikskinderen I, Heinikenszand II, Kloetinge III, Nieuwdorp II, SVD III, VCK III, Wolfaartsdijk II. Derde klas C: AZW III, Borssele I, Hoek II, Kapalle II, Rillandia III, Spud II, SVD II, Terneuzense Boys III, Waarde II, Zaamslag II. Derde klas D: Bevelanders I, Bru se Boys II, Colijnsplaatse Boys II, Kortgenie II, Mevo II, SKNWK II, Wissenkerke I, Zwaluwen '61 I, Zwa luwen '61 II. De aanvang van de competitie is gesteld op zaterdag 7 september a.s. 31 Toen flitste er wat door z'n hoofd: de brief! Zou Gillissen dat epistel nog hebben? De brief, die tante An ne aan Gillissen geschreven had en waarin ze meedeelde, dat ze om half aoht met de bus in Dorringen zou arriveren? Zo had. de jongeman het tenminste verteld. Hij moest Jan Gillissen hieromtrent polsen, maar deze zou hoogstwaarschijnlijk nog wel in Amsterdam zijn bij zijn ge liefde en het zou wel de laatste bus worden, waarmee 'hij thuis kwam. A'ls hij vanavond thuiskwam. Nu ja, dat 'had oök geen haast. Hij 'tikte weer verder. Terwijl hij nadacht over het bezoek van tante Anne op die woensdagavond. Met een jongeman, een nozemltype. In een oude Ford Consul. Eens informeren, of tante Anne wel meer autoritjes maakte. Dat kon men in Amsterdam natuurlijk uitzoeken. Dus draaide hij een aantal nummers en hadbinnen twee minuten collega Veenstra aan de lijn. Gert vertelde in het icort, wat de Dorringse garagehouder had verteld. „D.us onze tante Anne was al eerder in ons dorp. Nu is mijn vraag deze: Kun jij laten onderzoeken, of ze een wagen bezat - wat wel niet het ge val zal zijn, anders had de pleeg dochter dat wel verteld - en zo niet, of ze wel eens meer autoritjes maak te. En zo ja, wie reed haar dan? De garagehouder 'had het over een no zemtype, die Chauffeerde. Zou dat gaan?" „Ik stuur er vanavond nog iemand op uit. De buren zijn nogal mee gaand en geven al'le mogelijke me dewerking, omdat ze allemaal ver ontwaardigd zijn over de geweldda- Echtpaar gedood bij frontale botsing AMSTERDAM, 20-8. De 60-jarige heer H. H. en zijn 62-jarige echtge note mevrouw M. H.-R. uit Amster dam zijn op sl'ag gedood toen zij op Rijksweg 5 tussen Amsterdam en Haarlem onder Halfweg met hun personenauto frontaal tegen een met zand geladen vrachtwagen botsten. De heer H. reed in de richting Haar lem. Op het gedeelte waar de weg AunsterdamMHaartem drie rijbanen telt, passeerde het echtpaar twee naast elkaar rijdende auto's. Hun wagen jkwam daarbij op de linker rijbaan, juist op het moment dat uit d'e richting Haarlem de zandauto na derde. Met een vaart van ongeveer tachtig kilometer per uur botste d'e .personenauto tegen de zandwagen. d'ige dood van tante Anine. Alleen en dat is weer echt de homo geniteit van de Jordöan - geen mens wist van de woelkerpraktijken af. Tenminste dat beweert iedereen in de buurt. Dat nemen we natuurlijk met een 'korreltje zout en is van minder belang. Zeg, ik bel je er morgenochtend wel over op, is dat vroeg genoeg?" „Best, collega, want ik denk, dat ik er voor vandaag maar een punt adhter zet. Ik heb m'n week in uren al rijkelijk vol". Veenstra lachte. „Dat wil ik best geloven, maar zo rekenen onze ba zen nu eenmaal niet, hé? Zeg, tot morgen dan, en een prettige avond verder". „Tot ziens en bedankt". Cöbi'e Hoolwerf keek haar man onderzoekend aan, toen hij thuis kwam en gaf 'hem een hartelijke zoen. „Je hebt wat ontdekt, hé?" „Nou, ontdekt.... er is een nieu we wending in de zaak door een ver klaring van garagehouder Vriens". En Gert vertelde zijn vrouw, wat Vriens gezegd had naar aanleiding van 'de foto in de krant. Ze gingen samen naar de kamer en toen ze tegenover elkaar zaten, vervolgde Gert: „Nu is de grote vraag: wat kwam tante Anne woens dagavond in Dorringen doen? Ze is hoogstwaarschijnlijk niet op bezoek geweest bij haar neef, anders zou hij het me wel verteld hebben. Ik neem dus aan, dat hij er ook werke lijk niet van op de hoogte was. Ze was dus in Dorringen, per auto.' En dat zal wel belangrijk geweest zijn, want anders maakte zo'n mens niet de lange reis per auto van Amster- WASHINGTON. President Kenne dy heeft op een persconferentie het Amerikaanse Huis van Afgevaardig den en de Senaat opgeroepen zijn programma voor hulp aan het bui tenland goed te keuren, omdat hü dit onmisbaar vindt voor de veilig heid van de gehele wereld en voor de bescherming van de jonge onaf- hankelijke landen tegen het commu nisme. ROTTERDAM. De 4-jarige schip perszoon, D. V. uit Jaarsveld, die in zijn vakantie bij zijn vader aan boord was van het binnenmotorschip Woel water II is verdronken in de Nieuwe Maas bij Rotterdam. Hij viel over boord, toen het schip de rivier over stak. door Frank van Falckenoorl daim naar Dorringen en terug. Bo vendien in de winter. Ik kom niet los van de gedachte, dat het heel belangrijk was". Zijn vrouw knikte. „Dat moét •haast wel, hé?" „Cobie, deze zaak wordt met de dag smeriger. Wat zit hier allemaal achter? Ik moet eens te weten zien te komen, of die Gillissen wel stevig staat. Financieel bedoel i'k. Wie weet, leende hij ook geld van zijn tante en kwam hij in moeilijkheden. Laten we eens even op deze theorie voortborduren. Hij kan niet terug betalen en bezoekt zijn tante. Ze wil geen uitstel van terugbetaling geven en ze krijgen ruzie. Dat er herrie tijdens zijn bezoek is geweest, staat vast. Buren hebben het. gehoord. Op de een of andere manier leggen ze het weer bij en ze maken een af spraak voor oudejaarsavond. Gillis sen zegt bij het afscheid: dan praten we wel verder. Waarover? Daarop heeft hij mij geen aannemelijk ant woord gegeven. Praten over aflos sing van de schuld? Of op een an dere manier?" „Allemaal goed en wel, Gert, maar hoe breng je dan het onverwachte bezoek van die vrouw woensdag avond per auto daarmee in ver band?" „Tja, ik weet het niet, Cobie, het is allemaal zo verbazend raadsel achtig. Ik dacht, dat ik aardig wat verstand had van het recherche werk, maar ik sta in deze zaak steeds voor een blinde muur. Ik heb geen enkel houvast van enige waar de". (Wordt vervolgd) Ingezonden mededeling FEUILLETON NIEUWERKERK, 20-8. De sportclub Nieuwerkerk heeft een opvallend succesrijk seizoen achter de rug, hetgeen als resultaat opleverde dat niet minder dan vier onderdelen van deze actieve sportvereniging het kampioen schap in hun afdeling behaalden. Het is uiteraard in eerste instantie te danken aan de activiteit van de jeugdige sportlieden zelf, die - dit tussen haakjes - uitstekend geleid worden door enkele sportieve ouderen, maar tevens aan de goede trainingsmogelijkheden op het fraai gelegen en goed beschutte sportterrein. - Linksboven ziet men het junioren-korfbaltwaalf tal dat kampioeti werd; rechts het le korfbaltwaalftal, dat kampioen werd in de eerste afdeling. Linksonder het 2e korfbaltwaalftal, dat kampioen werd in de 3e afdeling en last not least het le elftal, dat kampioen werd in de 3e klasse C van het zaterdagvoetbal. Een met al een klavertje-vier vari successen, dat gezien mag worden. (Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1963 | | pagina 6