ËtouéJêÊêtÊÈÊ*
itBi v&tg&tw
SUNIL HALEN!
IfiH WINT HIT ALTUO!^
OVERDENKING
DE LIEFDE VAN RODE BLOEM
Nationale rem iie der Scheepshol sing op kruising Noordergat-Zuid Vlije
Chr. 1 Jattelandsjongeren Sleepschip kreeg gat onder waterlijn
Schouwen-Duiveland maakte kennis met de Boven de huishoudschool „Prinses Juliana" werd
Zeppelin. Komende uit het oosten dreef de zil- bovenstaande foto van het luchtgevaarte ge-
veren sigaar een klein half uur boven Zierikzee. maakt. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode).
KERKNIEUWS
Classis Zieiikzee Ned. Hervormde Kerk organiseert
tweede Kerkdag op tweede Pinksterdag
Bijeenkomst in Noordgouwe en op „Heesterlust"
Door de classicale vergadering van
Zierikzee der Nederlandse Hervorm
de Kerk werd het vorige jaar een
commissie belast met de voorberei
dingen van een Kerkdag voor het
eiland Schouwen-Duiveland. De
commissie onder leiding van ds.
Kelling van Noordgouwe is thans
zover gevorderd met haar werk
zaamheden, dat het volledige pro
gramma voor deze dag, welke ge
houden wordt op tweede Pinkster-
dag, gereed is.
Wat een Kerkdag is:
Kerkdagen werden voor het eerst
gehouden in Duitsland. Het woord
is dan ook een letterlijke vertaling
van het Duitse „Kirchentag". Feite
lijk werden kerkdagen in Duitsland
al een eeuw lang gehouden. In het
na-oorlogse Duitsland is de bewe
ging opnieuw gestart. De bekendste
is wel de grote „Kirchentag" van
Leipzig, waar oost- en west-Duit-
sers samenkwamen. In Duitsland
zijn het massale samenkomsten van
de kerk. Zij duren verscheidene da
gen en trekken grote aandacht in
binnen- en. buitenland. In Leipzig
hebben 250.000 mensen er aan deel
genomen. Het is niet te zeggen welk
een voorbereidingen nodig waren!
Zonder uitwerking zijn ze zeker niet
gebleven.
Wat men wilde
Het doel der kerkdagen was: de
kerk tot nieuwe activiteit te bren
gen en het uitdragen van het Evan
gelie. Men wilde dus beslist twee
dingen. Ten eerste de gemeente weer
bewust maken van wat zij bezit en
ten tweede de gemeente wijzen op
haar verantwoordelijkheid voor de
wereld rondom. Naar binnen dus
versterking van het geloofsleven en
van de geloofsbeleving; naar buiten
evangelisatie, getuigenis en dienst.
In het verdeelde Duitsland hebben
de kerkdagen een betekenis, welke
uitgaat boven politieke en economi
sche verdeeldheid.
Uitwaaierring
De kerkdagbeweging is uit Duits
land als het ware overgewaaid naar
het westen. Eerst naar noord-Gro-
ningen, vervolgens naar Noord-Hol
land, Overijssel en verder naar an
dere delen van ons land. Echter ook
naar Frankrijk, Schotland en andere
landen. Sedert enige jaren worden
de kerkdagen in Nederland georga
niseerd door de werkgroep kerkda
gen van de sectie Vormingswerk.
Als er dus op Schouwen-Duiveland
een kerkdag wordt gehouden is dat
tezamen met een aantal andere ge
bieden in ons land. In het totaal
worden er een twintigtal gehouden.
Daarmee is echter ook het Neder
landse in de kerkdagbeweging ge
komen.
Nederland en de Kerkdagen
Typerend voor de Nederlandse
kerkdagen is, dat ze niet massaal en
centraal worden gehouden, dus niet
landelijk, maar regionaal, dus per
classis, provincie of streek. De aan
tallen bezoekers liggen niet in de
orde van vijf of zes cijfers. Men kan
met drie cijfers meestal wel toe. De
nadruk ligt bij de Nederlandse kerk
dagen misschien ook veel meer op
het werk vooraf. We bedoelen daar
mee te zeggen, dat het kringwerk in
het seizoen voorafgaande aan de
kerkdag uitermate belangrijk is.
Misschien zelfs wel het belangrijk
ste. Gemeenteleden in allerlei plaat
sen komen een aantal malen bijeen
om te spreken over vragen van ge
loof en leven, uitgaande van bijbel
studie. Activering van het geloofs-
en gemeenteleven staat dus centraal.
De kerkdag, waar dus kringleden,
maar ook allerlei andere gemeente
leden verwacht worden stelt het
thema centraal en heeft een eigen
betekenis als ontmoetingsdag en be
zinningsdag.
Thema
Het thema voor de kerkdag is dit
jaar: „Zegt het voort". Men onder
streept daarmee de verantwoorde
lijkheid van de gemeente tot het
uitdragen van wat haar is toever
trouwd. Op de dag zelf zal grote
aandacht gegeven worden aan vra
gen van het gezinsleven.
Tweede Pinksterdag Noordgouwe
Zo zal dus voor Schouwen-Duive
land een kerkdag gehouden worden
op de tweede Pinksterdag. Uit het
programma hebben we enkele ge
gevens opgediept. De dag zal begin
nen met een korte kerkdienst in de
Herv. kerk van Noordgouwe, welke
wordt besloten met een spel door
zondagsschoolkinderen naar aanlei
ding van het thema van deze dag.
Na de kerkdienst begeeft men zich
naar het terrein. Het is een keurig
beschut plekje op het landgoed van
mevr. van Citters op „Heesterlust"
te Schuddebeurs. Daar zal men sa
men zingen, samen eten, samen spre
ken en luisteren naar het referaat
van dr. Bijlsma over het gezin.
De kinderen krijgen na afloop van
de kerkdienst een geheel eigen pro
gramma met spel en het gezamen
lijk maken van een tableau. Daar
mee is de kerkdag een echte fami
liedag geworden.
Wij vernemen nog, dat de kerk
gangers met extra bussen kunnen
x*eizen naar en vanaf het kerkdag
terrein. Vanaf Burgh vertrekt een
bus om vijf minuten over negen.
Deze bus rijdt over Haamstede, Se-
rooskerke, Kerkwei've en Zierikzee
naar Noordgouwe. Om tien over ne
gen vertrekt een bus van Renesse,
welke over de noordkant van het
eiland naar Nooi*dgouwe gaat. Ten
slotte zal er ook een bus zijn vanaf
Ouwerkerk om tien voor negen, wel
ke via Nieuwerkerk en Oosterland
naar Bi*uinisse zal gaan om dan via
Sirjansland en Dreischor op Noord
gouwe te komen.
De commissie welke de kerkdag
in opdracht van de classis heeft
vooi'bereid, hoopt op goed weer en
een grote opkomst. Zij heeft haar
opdracht in ieder geval met zorg
uitgevoerd.
Openbare bekendmaking
Burgemeester en wethouders van
Zierikzee maken ingevolge artikel 4
van de vei'ordening i*egelende de va
kantie voor de slagers en de krui
deniers, vastgesteld bij raadsbesluit
cl.d. 29 mei 1961, no. 5, bekend dat
voor de slagers te Zierikzee in 1962
de volgende vakantieregeling geldt:
28 mei t.m. 2 juni:
Fa. J. G. L. Simmers.
11 juni t.m. 16 juni:
Th. Schell, R. A. Ornee.
25 juni t.m. 30 juni: J. Quist.
25 juni t.m. 7 juli: L. Berman.
2 juli t.m. 7 juli: L. Simmers.
23 juli t.m. 28 juli:
J. Berrevoets, F. Maijs.
19 augustus t.m. 2 september:
H. A. Plaating.
10 september t.m. 15 september:
C. v. d. Welle.
Zierikzee, 29 mei 1962.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
F. TH. DIJCKMEESTER, burgem.
R. VAN OMMEREN, secretaris.
De aardappelprijzen
DEN HAAG, 29-5. Het Bedrijfschap
voor de kleinhandel in aai'dappelen
groenten en fruit en de federatie
van bonden van kleinhandelaren in
aai'dappelen, groenten en fruit heb
ben, naar aanleiding van het instel
len van maximumprijzen voor aard
appelen, telegrammen gezonden aan
de ministers van economisphe zaken
en van landbouw en visserij. Zij
spreken er daarin hun teleurstelling
over uit, dat het door de ministers in
uitzicht gestelde vooroverleg over
deze maatregel niet heeft plaats ge
had en vragen alsnog om een ge
sprek.
In de telegrammen wordt verder
gezegd, dat vele detailisten door het
vaststellen van verkoopprijzen, die
in vele pevallen lager liggen dan de
inkoopprijzen, schade zullen lijden.
Ingezonden mededeling
NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL
President Soekarno is van me
ning, dat de Nederlanders tot dus
ver nog geen duidelijk en definitief
standpunt ten opzichte van het plan-
Bunker hebben laten horen. Dit
deelde de Indonesische minister van
buitenlandse zaken, dr. Soebandrio,
mee na een bijeenkomst van de
„operationele staf voor west-Irian"
Openbare bekendmaking
Burgemeester en wethouders van
Zierikzee maken ingevolge artikel 4
van de verordening regelende de va
kantie voor de slagers en de kruide
niers, vastgesteld bij raadsbesluit
d.d. 29 mei 1961, no. 5, bekend dat
voor de kruideniei's te Zierikzee in
1962 de volgende vakantieregeling
geldt:
18 juni t.m. 23 juni:
L. Uijl, Fa. E. van Vessem.
25 juni t.m. 30 juni:
Albert Heijn N.V., H. Wilbrink, M.
C. Papeveld, H. Raven, Dames
van As.
2 juli t.m. 7 juli:
P. de Gruijter N.V.
9 juli t.m. 14 juli:
J. de Oude,. R. P. Hogerheijde,
M. Legemate.
23 juli t.m. 28 juli:
Coöp. „De Dageraad", A. J. Hage.
30 juli t.m. 4 augustus: D. Joppe.
6 augustus t.m. 11 augustus:
D. van der Wekken, D. bij de
Vaate, J. M. Lodewijk.
13 augustus t.m. 18 augustus:
A. D. Constandse, G. C. de Jonge.
Zierikzee, 29 mei 1962.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
F. TH. DIJCKMEESTER, burgem.
R. VAN OMMEREN, secretaris.
Op 5 juli a.s. zal het in het Bra
bantse Steenbergen een drukte van
belang zijn.
Enkele duizenden Chr. Plattelands
jongeren hopen hun jaarlijkse re-
unie te houden, nl. de Nationale
Bondsdag van de Ned. Chr. Platte
lands meisjes Bond en de Ned. Chr.
Jonge Boeren en Tuinders Bond.
Reeds op 4 juli zullen een groot
aantal jongeren naar Zevenbergen
gaan om getuigen te zijn van de
Nationale voordrachtenwedstrijd. De
laatste jaren blijkt er op het platte
land een toenemende belangstelling
te bestaan voor het amateur voor
dragen. Deze Nationale wedstrijd,
waar plm. 20 provinciale kampioe
nen (uit elk gewest een meisje en
een jongen) elkaar hopen te bekam
pen, zal zeker een groot succes wor
den.
Maandenlang heeft men met veel
enthousiasme aan een groots pro
gramma gewerkt.
Van de regelingscommissic vei'na-
men wij de volgende programma
onderdelen:
In de morgenbijeenkomst een
groot openingsspel met medewer
king van de voordrachtkunstenaar
Willem Berkhemor uit Arnhem, ter
wijl ds. Langstraat (bekend via de
televisie) hoopt te spreken over
„Voorsorteren op de toekomst".
In de middagbijeenkomst hoopt
men een Brabants cultureel ontspan
ningsprogramma te geven met me
dewerking van Gré Konings (bekend
via de radio) en een Brabantse
Volksdansgi'oep.
Prof. di'. A. F. N. Lekkei'kerker
uit Groningen hoopt een kort woord
tot de jongeren te richten.
Als sluitstuk van deze middagsa
menkomst zal er de „Revue der ver
broedering" worden opgevoerd, wel
ke is geschreven door Herman Bom-
hof en door eigen leden uit de Gel
derse Achterhoek zal worden naar
voren gebracht.
In de avondui-en hoopt men te
luisteren naar de operette „Der Vo-
gelhandler" van C. Zeiler, welke zal
worden opgevoerd door de „Bai'oni",
operette-gezelschap uit Breda met
medewerking van het Brabants or
kest.
Op de kruising Noordergat-Zuid
Vlije ter hoogte van de Rode Ton
Z.V. 12a, had een aanvaring plaats
tussen het sleepschip „Marnix",
schipper F. Brouwer, Rotterdam en
het motorschip „Quo Vadis" uit
Werkendam, schipper I). B. Ver-
sluijs Fz.
De „Quo Vadis" ramde de 1437
ton grote „Marnix" midscheeps,
waardoor een gat onder de waterlijn
ontstond. De „Quo Vadis" bescha
digde de voorsteven. De „Marnix"
was geladen met fijne anthracict op
weg van Stein naar België. Het schip
werd gesleept door de sleepboot Jan
Burink uit Waspik, kapitein M. K.
Snipper. De „Quo Vadis" was gela
den met rivierzand op weg van Zalt-
bommel naar Antwerpen. De „Mar
nix" maakte uiteraard veel water,
maar kon door genoemde sleepboot
toch in de Vluchthaven te Zijpe wor
den binnengebracht. De lading zal
daar worden overgeslagen in een an
der sehi*\ In afwachting daarvan
kwam de pompboot „Adja" van ka
pitein A. Hoakman uit Wemeldinge
langszij, om het schip drijvende te
houden. Ook de „Quo Vadis liep de
Vluchthaven binnen. Van dit schip
liep alleen de z.g. „piek" vol water.
Para's gclikwideerd
op Nieuw-Guinea
HOLLANDIA, 30-5. De groep van
14 Indonesische parachutisten die,
zoals door de bevolking gemeld was,
ten oosten van Klamono in de Vogel
kop was afgespi-ongen, is nabij het
dorp Maladofok op ongeveer 50 ki
lometer ten oosten van Sorong door
een infantei'ie-eenheid ovei*vallen.
Daarbij zijn aan Indonesische zijde
vijf doden gevallen, zeven parachu
tisten werden gevangen genomen.
Twee Indonesiërs konden ontsnap
pen. met achterlating van hun wa
pens.
De patrouille-activiteit op het
schiei'eiland Onin in de omgeving
van Fak-Fak en in de streek rond
Kaimana duurt onvermidnerd voort.
Hierover zijn nog geen bijzondei'he-
den te melden.
Ooievaartje geboren
AMSTERDAM, 29-5. In Artis
is enige dogen geleden een
ooievaartje geboren, een ge
beurtenis, die zich sinds 1933
niet meer heeft voorgedaan.
Blijkbaar, zo meent men in
Artis, had men niet de be
schikking over goede bvoed
stellen. Vorig jaar echter werd
er genesteld en kwamen er
eieren maar het broedsel mis
lukte. Ook deze lente leek er
een kink it} de kabel te ko
men. Moe ooievaar sukkelde
namelijk enige tijd met een
windei, waardoor ze niet aan
de voor deze vogels normale
produktie van vier eieren
kwam. Niettegenstaande deze
korte ziekte heeft zij samen
met haar echtgenoot een goed
el uitgebroed. Het nest ligt
voor de bezoekers van Artis
op een gunstige plek, namelijk
op een afstand van ongeveer
vijf meter van het afschei
dingshek en op ooghoogte, zo
dat, wanneer pa of moe ooie
vaar zich van het nest ver
heffen, men er vrij gemakke
lijk in kan kijken.
HOLLANDIA. Bij het dichtvallen
van een luik aan boord van een van
de Nederlandse oorlogsbodems is
korporaal marinier H. C. Hoogink
zwaar aan de rug verwond. Hij is in
het hospitaal in Sorong opgenomen.
De naaste familieleden zijn ingelicht.
Ingezonden mededeling
Nu Óók indonthren
Hr. Ms. „Piet Hein"
voor sloop verkocht
DEN HAAG, 30-5. De torpedoboot-
jager Hr. Ms. „Piet Hein" is door
de sleepboot „Stentor" versleept van
Den Helder naar Terneuzen. Inmid
dels is de „Piet Hein", getrokken
door drie sleepboten, vertrokken
naar Gent, waar het schip voor de
sloop verkocht is aan de firma
Heygen aldaar.
FLITSEN
UIT HET BUITENLAND
PEREIRA. Tengevolge van een
aardverschuiving te Pereira in west
Columbia zijn een echtpaar en zijn
vier kinderen om het leven gekomen
HOLLANDIA. Van betrouwbare
zijde in Hollandia is vernomen dat
een groot aantal Australische oor
logsveteranen in Australisch Nieuw
Guinea heeft aangeboden, in west-
Papoea mee te vechten tegen de In
donesiërs. Naar verluidt zou het hier
ongeveer zeshonderd man betreffen
BONN. De west-Duitse soldaten
zullen meer op hun vooi'gangers uit
de tijd van Hitier gaan lijken als
zij de uniformen gaan dragën waar
van het west-Duitse ministerie van
defensie dinsdag bijzonderheden be
kend heeft gemaakt.
ALGIERS. Franse gendai'mes heb
ben in de omgeving van Algiers
twee massagraven met in totaal 35
lijken gevonden. Reeds tijdens de
identificatie werd meegedeeld, dat
er Mohammedanen onder de slacht
offers zijn. Het terrein met de gra
ven is, afgezet door een sterke afde
ling militairen.
MADRID. De politie in Barcelona
heeft stakingsposten bij de grote
metaalfabriek Maquinsta Terrestre
verspreid. Zij wilden arbeiders er
van weerhouden het werk te her
vatten. Er staken, naar verluidt nog
ongeveer 16.000 man in Barcelona.
MOSKOU. Een Oekrainse recht
bank heeft drie employé's van een
centrum voor fruitdistributie in
Dnjepropetrowsk ter dood veroor
deeld, omdat zij duizenden tonnen
appels en ander fruit hadden ver
kocht voor prijzen die gelden voor
produkten van eerste kwaliteit maar
in de boeken de prijzen hadden ver
meld voor fruit van slechtere kwa
liteit. Hierdoor hadden zij volgens
het vakbondsblad „Troed" een winst
van miljoenen roebels gemaakt.
Wie onder u neemt dit ter ore,
schenkt aandacht aan en luistert
in het vervolg? (Jes. 42 32).
Onoplettendheid is de oorzaak van
het geheimzinnig ongeluk dat de Is
raëlieten overkomen schijnt te zijn
(Jes. 42 18-25). Als u het bijbelge
deelte gelezen hebt, herinnert u
zich, dat er sprake is van doofheid
en blindheid: de mensen zijn doof
en blind, maarhet is een ge
heimzinnig ongeluk dat hen getrof
fen heeft, want ze zien nog steeds
wèl en ze hebben hun oren kennelijk
goed open.
Ze hebben een kwaal, terwijl ze
niet weten, dat ze „het" hebben. Een
soort onzichtbaar en onhoorbaar on
geluk, heeft hen op klaarlichte dag
overvallen en niemand heeft het ge
merkt.
Eén enkel moment van onoplet
tendheid in het verkeer, of in je
werk, kan een ongeluk veroorzaken.
Voortdurende onoplettendheid in het
omgaan met God vei'oorzaakt het
sluipend ongeluk: sleur. De geluid
loze en onzichtbare dreiging van het
„vanzelfse". De catastrofe door blij
vende onoplettendheid veroorzaakt:
doodse sleur. Je merkt niet, dat het
je geti'offen heeft: je ging zó regel
matig naar de kerk en je las na het
eten zo pijnlijk strijk en zet uit de
bijbel er. tóch was je verongelukt.
Onoplettendheid? Ja: waarom kom
je naar de kerk? Waarom lees je in
de bijbel? Wat lees je in de bijbel?
Waarom willen ouders hun kindje
laten dopen? Waaróm precies moe
ten jonge mensen naar de kerk?
Toch is dat nog niet het uiterste
van de onoplettendheid. In het ge
deelte uit Jesaja komt iemand voor,
die ons tot nog toe niet opgevallen
is: „de knecht" wordt hij genoemd.
Het diepste van de sleur is, dat wij
„de knecht" niet herkennen, niet
zien en niet horen. Het saaiste van
de verveling is „de knecht" uit het
oog verloren te hebben.
Er is bij dit ongeluk een geluk:
tenminste voor ons.
CHOIX. In het gebied van Choix
in de Mexicaanse staat Sinaloa heeft
men een stenen tempel, drie kleine
piramiden, aardewerk en verschei
dene gouden voorwerpen gevonden,
die kennelijk behoren tot een cul
tuur van het Aztekentype. Volgens
deskundigen gaat het hier om res
ten van de legendarische zeven ste
den van Cibola.
Onze onoplettendheid vei'oorzaak-
te „dood door schuld". Om precies
te zijn Zijn dood door onze schuld;
wat? Wiens dood? Néén niet ónze
dood, neen: de dood van de knecht.
We kunnen niet precies ingaan op
de drie dagen, waarin de knecht
zelfs de doodsstilte niet in z'n oren
hooi'de ruisen en laten we nu niet
spreken over de drie dagen waarin
de knecht absoluut verblind is ge
weest door ondoordi'ingbaar donke-
re doodsheid (vers 19).
Néén: Zijn dood, door onze onop
lettendheid. Vindt u het gek, dat
„een geluk" te noemen? 't Is niet zó
gek. Want „moet u horen": Gij do
ven, - niet beledigd zijn nu - hoort
èn gij blinder, slaat uw ogen op om
te zien.
Er is iets te horen en er is iets te
zien, wat vreemder is. dan alles wat
je „gewoon" hoort en ziet. Tja....
wóór dat te horen en te zien is?
Waar doven en blinden lezen en ho-
ren uit het boek van de knecht. Ja -
indei'daad in de hele bijbel is de
knecht te zien en te horen. Overal
waar de bijbel gelezen en uitgelegd
wordt, daar is de knecht te herken
nen. Alléén.... opletten natuurlijk.
Wat je eraan hebt? Waaróm je dat
zou willen zien en horen? Dat zult
u wel mei'ken, als u de knecht een
maal ziet en hoortals u het ge
luk hoort, al bent u doof en uitzicht
hebt in het geluk bij het ongeluk
(al blijft Jesaja u blind noemen
(43 8). Dat is het tegenovergestelde
van sleur: de knecht zien en horen.
Opletten - opnieuw opletten, dat is
leven. Daarvoor is het leven.
51. Nog even blijft Rode Bloem aarze
lend staan voor de tent van Wanata. „Het
is raadzaam uw zuster niet uit het oog te
verliezen, Wanata", hoort ze de stem van
een der stamhoofden zeggen. „Zij toont
een meer dan gewone bezorgdheid voor
onze blanke broeder Aram
Dan maakt het meisje zich snel uit de
voeten. Door het nachtelijke stille tenten
dorp loopt zij naar de tent van de oude
medicijnman. Als zij het tentzeil opentrekt
blijft ze verrast staan. Daar binnen staat
Nittum, de oude Indiaanse gids, die Aram
vergezeld heeft op diens speurtocht naar
de nederzetting van Cabot. De oude In
diaan glimlacht ironisch, als hij het meisje
ziet. „Wij zoeken geloof ik hetzelfde in de
tent der medicijnman, Rode Bloem", zegt
hij, wijzend op het kruikje in zijn hand.
„Een medicijn voor onze gewonde vriend
Aram" Het meisje knikt zwijgend. „Mijn
kano ligt klaar", vervolgt Nittum onver
stoorbaar, „cn er is plaats voor twee in
mijn kano, Rode Bloem