ËtouéJêÊêtÊÈÊ* itBi v&tg&tw SUNIL HALEN! IfiH WINT HIT ALTUO!^ OVERDENKING DE LIEFDE VAN RODE BLOEM Nationale rem iie der Scheepshol sing op kruising Noordergat-Zuid Vlije Chr. 1 Jattelandsjongeren Sleepschip kreeg gat onder waterlijn Schouwen-Duiveland maakte kennis met de Boven de huishoudschool „Prinses Juliana" werd Zeppelin. Komende uit het oosten dreef de zil- bovenstaande foto van het luchtgevaarte ge- veren sigaar een klein half uur boven Zierikzee. maakt. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode). KERKNIEUWS Classis Zieiikzee Ned. Hervormde Kerk organiseert tweede Kerkdag op tweede Pinksterdag Bijeenkomst in Noordgouwe en op „Heesterlust" Door de classicale vergadering van Zierikzee der Nederlandse Hervorm de Kerk werd het vorige jaar een commissie belast met de voorberei dingen van een Kerkdag voor het eiland Schouwen-Duiveland. De commissie onder leiding van ds. Kelling van Noordgouwe is thans zover gevorderd met haar werk zaamheden, dat het volledige pro gramma voor deze dag, welke ge houden wordt op tweede Pinkster- dag, gereed is. Wat een Kerkdag is: Kerkdagen werden voor het eerst gehouden in Duitsland. Het woord is dan ook een letterlijke vertaling van het Duitse „Kirchentag". Feite lijk werden kerkdagen in Duitsland al een eeuw lang gehouden. In het na-oorlogse Duitsland is de bewe ging opnieuw gestart. De bekendste is wel de grote „Kirchentag" van Leipzig, waar oost- en west-Duit- sers samenkwamen. In Duitsland zijn het massale samenkomsten van de kerk. Zij duren verscheidene da gen en trekken grote aandacht in binnen- en. buitenland. In Leipzig hebben 250.000 mensen er aan deel genomen. Het is niet te zeggen welk een voorbereidingen nodig waren! Zonder uitwerking zijn ze zeker niet gebleven. Wat men wilde Het doel der kerkdagen was: de kerk tot nieuwe activiteit te bren gen en het uitdragen van het Evan gelie. Men wilde dus beslist twee dingen. Ten eerste de gemeente weer bewust maken van wat zij bezit en ten tweede de gemeente wijzen op haar verantwoordelijkheid voor de wereld rondom. Naar binnen dus versterking van het geloofsleven en van de geloofsbeleving; naar buiten evangelisatie, getuigenis en dienst. In het verdeelde Duitsland hebben de kerkdagen een betekenis, welke uitgaat boven politieke en economi sche verdeeldheid. Uitwaaierring De kerkdagbeweging is uit Duits land als het ware overgewaaid naar het westen. Eerst naar noord-Gro- ningen, vervolgens naar Noord-Hol land, Overijssel en verder naar an dere delen van ons land. Echter ook naar Frankrijk, Schotland en andere landen. Sedert enige jaren worden de kerkdagen in Nederland georga niseerd door de werkgroep kerkda gen van de sectie Vormingswerk. Als er dus op Schouwen-Duiveland een kerkdag wordt gehouden is dat tezamen met een aantal andere ge bieden in ons land. In het totaal worden er een twintigtal gehouden. Daarmee is echter ook het Neder landse in de kerkdagbeweging ge komen. Nederland en de Kerkdagen Typerend voor de Nederlandse kerkdagen is, dat ze niet massaal en centraal worden gehouden, dus niet landelijk, maar regionaal, dus per classis, provincie of streek. De aan tallen bezoekers liggen niet in de orde van vijf of zes cijfers. Men kan met drie cijfers meestal wel toe. De nadruk ligt bij de Nederlandse kerk dagen misschien ook veel meer op het werk vooraf. We bedoelen daar mee te zeggen, dat het kringwerk in het seizoen voorafgaande aan de kerkdag uitermate belangrijk is. Misschien zelfs wel het belangrijk ste. Gemeenteleden in allerlei plaat sen komen een aantal malen bijeen om te spreken over vragen van ge loof en leven, uitgaande van bijbel studie. Activering van het geloofs- en gemeenteleven staat dus centraal. De kerkdag, waar dus kringleden, maar ook allerlei andere gemeente leden verwacht worden stelt het thema centraal en heeft een eigen betekenis als ontmoetingsdag en be zinningsdag. Thema Het thema voor de kerkdag is dit jaar: „Zegt het voort". Men onder streept daarmee de verantwoorde lijkheid van de gemeente tot het uitdragen van wat haar is toever trouwd. Op de dag zelf zal grote aandacht gegeven worden aan vra gen van het gezinsleven. Tweede Pinksterdag Noordgouwe Zo zal dus voor Schouwen-Duive land een kerkdag gehouden worden op de tweede Pinksterdag. Uit het programma hebben we enkele ge gevens opgediept. De dag zal begin nen met een korte kerkdienst in de Herv. kerk van Noordgouwe, welke wordt besloten met een spel door zondagsschoolkinderen naar aanlei ding van het thema van deze dag. Na de kerkdienst begeeft men zich naar het terrein. Het is een keurig beschut plekje op het landgoed van mevr. van Citters op „Heesterlust" te Schuddebeurs. Daar zal men sa men zingen, samen eten, samen spre ken en luisteren naar het referaat van dr. Bijlsma over het gezin. De kinderen krijgen na afloop van de kerkdienst een geheel eigen pro gramma met spel en het gezamen lijk maken van een tableau. Daar mee is de kerkdag een echte fami liedag geworden. Wij vernemen nog, dat de kerk gangers met extra bussen kunnen x*eizen naar en vanaf het kerkdag terrein. Vanaf Burgh vertrekt een bus om vijf minuten over negen. Deze bus rijdt over Haamstede, Se- rooskerke, Kerkwei've en Zierikzee naar Noordgouwe. Om tien over ne gen vertrekt een bus van Renesse, welke over de noordkant van het eiland naar Nooi*dgouwe gaat. Ten slotte zal er ook een bus zijn vanaf Ouwerkerk om tien voor negen, wel ke via Nieuwerkerk en Oosterland naar Bi*uinisse zal gaan om dan via Sirjansland en Dreischor op Noord gouwe te komen. De commissie welke de kerkdag in opdracht van de classis heeft vooi'bereid, hoopt op goed weer en een grote opkomst. Zij heeft haar opdracht in ieder geval met zorg uitgevoerd. Openbare bekendmaking Burgemeester en wethouders van Zierikzee maken ingevolge artikel 4 van de vei'ordening i*egelende de va kantie voor de slagers en de krui deniers, vastgesteld bij raadsbesluit cl.d. 29 mei 1961, no. 5, bekend dat voor de slagers te Zierikzee in 1962 de volgende vakantieregeling geldt: 28 mei t.m. 2 juni: Fa. J. G. L. Simmers. 11 juni t.m. 16 juni: Th. Schell, R. A. Ornee. 25 juni t.m. 30 juni: J. Quist. 25 juni t.m. 7 juli: L. Berman. 2 juli t.m. 7 juli: L. Simmers. 23 juli t.m. 28 juli: J. Berrevoets, F. Maijs. 19 augustus t.m. 2 september: H. A. Plaating. 10 september t.m. 15 september: C. v. d. Welle. Zierikzee, 29 mei 1962. Burgemeester en wethouders voornoemd, F. TH. DIJCKMEESTER, burgem. R. VAN OMMEREN, secretaris. De aardappelprijzen DEN HAAG, 29-5. Het Bedrijfschap voor de kleinhandel in aai'dappelen groenten en fruit en de federatie van bonden van kleinhandelaren in aai'dappelen, groenten en fruit heb ben, naar aanleiding van het instel len van maximumprijzen voor aard appelen, telegrammen gezonden aan de ministers van economisphe zaken en van landbouw en visserij. Zij spreken er daarin hun teleurstelling over uit, dat het door de ministers in uitzicht gestelde vooroverleg over deze maatregel niet heeft plaats ge had en vragen alsnog om een ge sprek. In de telegrammen wordt verder gezegd, dat vele detailisten door het vaststellen van verkoopprijzen, die in vele pevallen lager liggen dan de inkoopprijzen, schade zullen lijden. Ingezonden mededeling NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL President Soekarno is van me ning, dat de Nederlanders tot dus ver nog geen duidelijk en definitief standpunt ten opzichte van het plan- Bunker hebben laten horen. Dit deelde de Indonesische minister van buitenlandse zaken, dr. Soebandrio, mee na een bijeenkomst van de „operationele staf voor west-Irian" Openbare bekendmaking Burgemeester en wethouders van Zierikzee maken ingevolge artikel 4 van de verordening regelende de va kantie voor de slagers en de kruide niers, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 29 mei 1961, no. 5, bekend dat voor de kruideniei's te Zierikzee in 1962 de volgende vakantieregeling geldt: 18 juni t.m. 23 juni: L. Uijl, Fa. E. van Vessem. 25 juni t.m. 30 juni: Albert Heijn N.V., H. Wilbrink, M. C. Papeveld, H. Raven, Dames van As. 2 juli t.m. 7 juli: P. de Gruijter N.V. 9 juli t.m. 14 juli: J. de Oude,. R. P. Hogerheijde, M. Legemate. 23 juli t.m. 28 juli: Coöp. „De Dageraad", A. J. Hage. 30 juli t.m. 4 augustus: D. Joppe. 6 augustus t.m. 11 augustus: D. van der Wekken, D. bij de Vaate, J. M. Lodewijk. 13 augustus t.m. 18 augustus: A. D. Constandse, G. C. de Jonge. Zierikzee, 29 mei 1962. Burgemeester en wethouders voornoemd, F. TH. DIJCKMEESTER, burgem. R. VAN OMMEREN, secretaris. Op 5 juli a.s. zal het in het Bra bantse Steenbergen een drukte van belang zijn. Enkele duizenden Chr. Plattelands jongeren hopen hun jaarlijkse re- unie te houden, nl. de Nationale Bondsdag van de Ned. Chr. Platte lands meisjes Bond en de Ned. Chr. Jonge Boeren en Tuinders Bond. Reeds op 4 juli zullen een groot aantal jongeren naar Zevenbergen gaan om getuigen te zijn van de Nationale voordrachtenwedstrijd. De laatste jaren blijkt er op het platte land een toenemende belangstelling te bestaan voor het amateur voor dragen. Deze Nationale wedstrijd, waar plm. 20 provinciale kampioe nen (uit elk gewest een meisje en een jongen) elkaar hopen te bekam pen, zal zeker een groot succes wor den. Maandenlang heeft men met veel enthousiasme aan een groots pro gramma gewerkt. Van de regelingscommissic vei'na- men wij de volgende programma onderdelen: In de morgenbijeenkomst een groot openingsspel met medewer king van de voordrachtkunstenaar Willem Berkhemor uit Arnhem, ter wijl ds. Langstraat (bekend via de televisie) hoopt te spreken over „Voorsorteren op de toekomst". In de middagbijeenkomst hoopt men een Brabants cultureel ontspan ningsprogramma te geven met me dewerking van Gré Konings (bekend via de radio) en een Brabantse Volksdansgi'oep. Prof. di'. A. F. N. Lekkei'kerker uit Groningen hoopt een kort woord tot de jongeren te richten. Als sluitstuk van deze middagsa menkomst zal er de „Revue der ver broedering" worden opgevoerd, wel ke is geschreven door Herman Bom- hof en door eigen leden uit de Gel derse Achterhoek zal worden naar voren gebracht. In de avondui-en hoopt men te luisteren naar de operette „Der Vo- gelhandler" van C. Zeiler, welke zal worden opgevoerd door de „Bai'oni", operette-gezelschap uit Breda met medewerking van het Brabants or kest. Op de kruising Noordergat-Zuid Vlije ter hoogte van de Rode Ton Z.V. 12a, had een aanvaring plaats tussen het sleepschip „Marnix", schipper F. Brouwer, Rotterdam en het motorschip „Quo Vadis" uit Werkendam, schipper I). B. Ver- sluijs Fz. De „Quo Vadis" ramde de 1437 ton grote „Marnix" midscheeps, waardoor een gat onder de waterlijn ontstond. De „Quo Vadis" bescha digde de voorsteven. De „Marnix" was geladen met fijne anthracict op weg van Stein naar België. Het schip werd gesleept door de sleepboot Jan Burink uit Waspik, kapitein M. K. Snipper. De „Quo Vadis" was gela den met rivierzand op weg van Zalt- bommel naar Antwerpen. De „Mar nix" maakte uiteraard veel water, maar kon door genoemde sleepboot toch in de Vluchthaven te Zijpe wor den binnengebracht. De lading zal daar worden overgeslagen in een an der sehi*\ In afwachting daarvan kwam de pompboot „Adja" van ka pitein A. Hoakman uit Wemeldinge langszij, om het schip drijvende te houden. Ook de „Quo Vadis liep de Vluchthaven binnen. Van dit schip liep alleen de z.g. „piek" vol water. Para's gclikwideerd op Nieuw-Guinea HOLLANDIA, 30-5. De groep van 14 Indonesische parachutisten die, zoals door de bevolking gemeld was, ten oosten van Klamono in de Vogel kop was afgespi-ongen, is nabij het dorp Maladofok op ongeveer 50 ki lometer ten oosten van Sorong door een infantei'ie-eenheid ovei*vallen. Daarbij zijn aan Indonesische zijde vijf doden gevallen, zeven parachu tisten werden gevangen genomen. Twee Indonesiërs konden ontsnap pen. met achterlating van hun wa pens. De patrouille-activiteit op het schiei'eiland Onin in de omgeving van Fak-Fak en in de streek rond Kaimana duurt onvermidnerd voort. Hierover zijn nog geen bijzondei'he- den te melden. Ooievaartje geboren AMSTERDAM, 29-5. In Artis is enige dogen geleden een ooievaartje geboren, een ge beurtenis, die zich sinds 1933 niet meer heeft voorgedaan. Blijkbaar, zo meent men in Artis, had men niet de be schikking over goede bvoed stellen. Vorig jaar echter werd er genesteld en kwamen er eieren maar het broedsel mis lukte. Ook deze lente leek er een kink it} de kabel te ko men. Moe ooievaar sukkelde namelijk enige tijd met een windei, waardoor ze niet aan de voor deze vogels normale produktie van vier eieren kwam. Niettegenstaande deze korte ziekte heeft zij samen met haar echtgenoot een goed el uitgebroed. Het nest ligt voor de bezoekers van Artis op een gunstige plek, namelijk op een afstand van ongeveer vijf meter van het afschei dingshek en op ooghoogte, zo dat, wanneer pa of moe ooie vaar zich van het nest ver heffen, men er vrij gemakke lijk in kan kijken. HOLLANDIA. Bij het dichtvallen van een luik aan boord van een van de Nederlandse oorlogsbodems is korporaal marinier H. C. Hoogink zwaar aan de rug verwond. Hij is in het hospitaal in Sorong opgenomen. De naaste familieleden zijn ingelicht. Ingezonden mededeling Nu Óók indonthren Hr. Ms. „Piet Hein" voor sloop verkocht DEN HAAG, 30-5. De torpedoboot- jager Hr. Ms. „Piet Hein" is door de sleepboot „Stentor" versleept van Den Helder naar Terneuzen. Inmid dels is de „Piet Hein", getrokken door drie sleepboten, vertrokken naar Gent, waar het schip voor de sloop verkocht is aan de firma Heygen aldaar. FLITSEN UIT HET BUITENLAND PEREIRA. Tengevolge van een aardverschuiving te Pereira in west Columbia zijn een echtpaar en zijn vier kinderen om het leven gekomen HOLLANDIA. Van betrouwbare zijde in Hollandia is vernomen dat een groot aantal Australische oor logsveteranen in Australisch Nieuw Guinea heeft aangeboden, in west- Papoea mee te vechten tegen de In donesiërs. Naar verluidt zou het hier ongeveer zeshonderd man betreffen BONN. De west-Duitse soldaten zullen meer op hun vooi'gangers uit de tijd van Hitier gaan lijken als zij de uniformen gaan dragën waar van het west-Duitse ministerie van defensie dinsdag bijzonderheden be kend heeft gemaakt. ALGIERS. Franse gendai'mes heb ben in de omgeving van Algiers twee massagraven met in totaal 35 lijken gevonden. Reeds tijdens de identificatie werd meegedeeld, dat er Mohammedanen onder de slacht offers zijn. Het terrein met de gra ven is, afgezet door een sterke afde ling militairen. MADRID. De politie in Barcelona heeft stakingsposten bij de grote metaalfabriek Maquinsta Terrestre verspreid. Zij wilden arbeiders er van weerhouden het werk te her vatten. Er staken, naar verluidt nog ongeveer 16.000 man in Barcelona. MOSKOU. Een Oekrainse recht bank heeft drie employé's van een centrum voor fruitdistributie in Dnjepropetrowsk ter dood veroor deeld, omdat zij duizenden tonnen appels en ander fruit hadden ver kocht voor prijzen die gelden voor produkten van eerste kwaliteit maar in de boeken de prijzen hadden ver meld voor fruit van slechtere kwa liteit. Hierdoor hadden zij volgens het vakbondsblad „Troed" een winst van miljoenen roebels gemaakt. Wie onder u neemt dit ter ore, schenkt aandacht aan en luistert in het vervolg? (Jes. 42 32). Onoplettendheid is de oorzaak van het geheimzinnig ongeluk dat de Is raëlieten overkomen schijnt te zijn (Jes. 42 18-25). Als u het bijbelge deelte gelezen hebt, herinnert u zich, dat er sprake is van doofheid en blindheid: de mensen zijn doof en blind, maarhet is een ge heimzinnig ongeluk dat hen getrof fen heeft, want ze zien nog steeds wèl en ze hebben hun oren kennelijk goed open. Ze hebben een kwaal, terwijl ze niet weten, dat ze „het" hebben. Een soort onzichtbaar en onhoorbaar on geluk, heeft hen op klaarlichte dag overvallen en niemand heeft het ge merkt. Eén enkel moment van onoplet tendheid in het verkeer, of in je werk, kan een ongeluk veroorzaken. Voortdurende onoplettendheid in het omgaan met God vei'oorzaakt het sluipend ongeluk: sleur. De geluid loze en onzichtbare dreiging van het „vanzelfse". De catastrofe door blij vende onoplettendheid veroorzaakt: doodse sleur. Je merkt niet, dat het je geti'offen heeft: je ging zó regel matig naar de kerk en je las na het eten zo pijnlijk strijk en zet uit de bijbel er. tóch was je verongelukt. Onoplettendheid? Ja: waarom kom je naar de kerk? Waarom lees je in de bijbel? Wat lees je in de bijbel? Waarom willen ouders hun kindje laten dopen? Waaróm precies moe ten jonge mensen naar de kerk? Toch is dat nog niet het uiterste van de onoplettendheid. In het ge deelte uit Jesaja komt iemand voor, die ons tot nog toe niet opgevallen is: „de knecht" wordt hij genoemd. Het diepste van de sleur is, dat wij „de knecht" niet herkennen, niet zien en niet horen. Het saaiste van de verveling is „de knecht" uit het oog verloren te hebben. Er is bij dit ongeluk een geluk: tenminste voor ons. CHOIX. In het gebied van Choix in de Mexicaanse staat Sinaloa heeft men een stenen tempel, drie kleine piramiden, aardewerk en verschei dene gouden voorwerpen gevonden, die kennelijk behoren tot een cul tuur van het Aztekentype. Volgens deskundigen gaat het hier om res ten van de legendarische zeven ste den van Cibola. Onze onoplettendheid vei'oorzaak- te „dood door schuld". Om precies te zijn Zijn dood door onze schuld; wat? Wiens dood? Néén niet ónze dood, neen: de dood van de knecht. We kunnen niet precies ingaan op de drie dagen, waarin de knecht zelfs de doodsstilte niet in z'n oren hooi'de ruisen en laten we nu niet spreken over de drie dagen waarin de knecht absoluut verblind is ge weest door ondoordi'ingbaar donke- re doodsheid (vers 19). Néén: Zijn dood, door onze onop lettendheid. Vindt u het gek, dat „een geluk" te noemen? 't Is niet zó gek. Want „moet u horen": Gij do ven, - niet beledigd zijn nu - hoort èn gij blinder, slaat uw ogen op om te zien. Er is iets te horen en er is iets te zien, wat vreemder is. dan alles wat je „gewoon" hoort en ziet. Tja.... wóór dat te horen en te zien is? Waar doven en blinden lezen en ho- ren uit het boek van de knecht. Ja - indei'daad in de hele bijbel is de knecht te zien en te horen. Overal waar de bijbel gelezen en uitgelegd wordt, daar is de knecht te herken nen. Alléén.... opletten natuurlijk. Wat je eraan hebt? Waaróm je dat zou willen zien en horen? Dat zult u wel mei'ken, als u de knecht een maal ziet en hoortals u het ge luk hoort, al bent u doof en uitzicht hebt in het geluk bij het ongeluk (al blijft Jesaja u blind noemen (43 8). Dat is het tegenovergestelde van sleur: de knecht zien en horen. Opletten - opnieuw opletten, dat is leven. Daarvoor is het leven. 51. Nog even blijft Rode Bloem aarze lend staan voor de tent van Wanata. „Het is raadzaam uw zuster niet uit het oog te verliezen, Wanata", hoort ze de stem van een der stamhoofden zeggen. „Zij toont een meer dan gewone bezorgdheid voor onze blanke broeder Aram Dan maakt het meisje zich snel uit de voeten. Door het nachtelijke stille tenten dorp loopt zij naar de tent van de oude medicijnman. Als zij het tentzeil opentrekt blijft ze verrast staan. Daar binnen staat Nittum, de oude Indiaanse gids, die Aram vergezeld heeft op diens speurtocht naar de nederzetting van Cabot. De oude In diaan glimlacht ironisch, als hij het meisje ziet. „Wij zoeken geloof ik hetzelfde in de tent der medicijnman, Rode Bloem", zegt hij, wijzend op het kruikje in zijn hand. „Een medicijn voor onze gewonde vriend Aram" Het meisje knikt zwijgend. „Mijn kano ligt klaar", vervolgt Nittum onver stoorbaar, „cn er is plaats voor twee in mijn kano, Rode Bloem

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1962 | | pagina 8