Ontroerde vorstin betuigt haar deelneming Rouw VERDIEN 2M CT OP ELK DUBBELGROOT PAK lugaao Duizenden bezochten sobere bijeenkomsten in Utrecht Eerste trein passeerde plaats van de spoorwegramp Daadwerkelijk medeleven N.S. Treinbotsing in Londen Verklaring directie N.S. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE donderdag u januari iw2 No. mw NEDERLAND ROUWT OM ZIJN DODEN UTRECHT, 9-1. Enkele duizenden hebben dinsdagavond in Utrecht in sobere bijeenkomsten de doden van de treinramp bij Harmeien herdacht. Zij hebben, ieder op zijn eigen manier, gebe den voor en gedacht aan hen, die op de vroege maandagochtend door de dood werden overvallen. Onder hen waren ministers, bis schoppen, burgemeesters en militaire autoriteiten, maar ook gewone mensen die de behoefte gevoelden, te getuigen van hun diep mede leven. In Utrecht, waar de spoorwegen gevestigd zijn en de doden lig gen opgebaard, werden de slachtoffers in drie bijeenkomsten her dacht. In de Domkerk woonden bijna vijftienhonderd mensen en inter kerkelijke gebedssamenkomst bij. Velen moesten genoegen nemen met een staanplaats. Hare Majes teit de Koningin liet zich vertegen woordigen door haar kamerheer in buitengewone dienst, J. H. E. baron van Nagell. Minister drs. H. A. Korthals was er namens de rege ring, terwijl de directeur van de Nederlandse Spoorwegen, drs. D. J. Wansink, eveneens aanwezig was. Daarnaast waren er tal van burgerlijke en militaire autoritei ten. Massaal klonk In deze kerk het gebed. Men smeekte om troost voor de nabestaanden, om bijstand voor de gewonden, maar ook voor de ontsnapten, die naar ziel en geest gekwetst zijn. Men bad voor hen, die dagelijks aan de gevaren van het snelverkeer blootstaan en in het bijzonder voor de machinisten. Uit honderden kelen klonk ten slotte het zesde vers van Psalm 48: „Want deze God is onze God, Hij is ons deel, ons zalig lot, door tijd noch eeuwigheid te scheiden: ter dood toe zal Hij ons geleiden". Tot op de straat Zelfs tot bulten op straat ston den zij die in de Rooms-katholieke Sint Willibrordkerk een plechtige mis van requiem bijwoonden. Een plechtigheid, waarbij onder meer aanwezig waren kardinaal B. J. Al- frink, minister dr. M. A. M. Klompé de president van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohman, de pre sident van de Raad van Commis sarissen van de N.S., prof. dr. ir. H. C. J. Gelissen, alsook de burge meester van Harmeien, drs. Jos G. C. J. Timmermans. Het was een indrukwekkend gebeuren, dat ge accentueerd werd door de requiem gezangen van het parochiële koor. De mis werd opgedragen door de pastoor van de parochie, H. Th. Mets. Ongeveer 100 personen woonden een herdenkingsplechtigheid bij, die het Humanistisch Verbond in het Erasmushuis organiseerde. On der hen bevonden zich mr. P. R. Leopold, secretaris van de N.V. Nederlandse Spoorwegen en de he ren B. J. Max en Th. O. W. Polet, hoofdbestuursleden van het Huma nistisch Verbond. Prof. dr. J. C. Brandt Corstius, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, sprak een korte herdenkingsrede uit. Een beeld dat reeds twee dagen voor onze geest staat, houdt ons hier bijeen, zo zei hij, een beeld, dat eerst vaag was maar allengs duidelijker werd naarmate de be richten tot ons kwamen. Een cliaos van gevoelens ging door ons, ener zijds een kil gevoel bij de gedach ten aan de ontzettende gevolgen, anderzijds gevoelens van warmte Jbij het vernemen van de berichten over de hulpvaardigheid, die van alle kanten bleek, aldus de hoog leraar. BU gebeurtenissen als deze, zo vervolgde hy, voelen wy onze men- seiykheid in al zyn diepten. Twee woorden duiken steeds weer op: steun en troost. Steun in de eerste plaats door te zyn, door te doen wat gedaan moet worden. In de tweede plaats komen woorden, zy zyn naast gebaar en de blik in onze ogen, de enige vertolkers van ons gevoel. Professor Brandt Corstius noemde sympathie een grote kracht. Sympathie, zo besloot hy, heeft het steeds weer klaar gespeeld om men sen die in de diepste ellende ver keren, op te beuren. DEN HAAG, 9-1. De Tweede Ka mer heeft dinsdagmiddag aan het begin van de zitting de slachtoffers van de spoorwegramp bij Harme ien herdacht. Staande hebben de afgevaardigden enige ogenblikken stilte in acht genomen nadat de voorzitter L. G. Kortenhorst en mi nister-president prof. J. de Quay een kort herdenkingswoord hadden gesproken. „Wij kunnen vandaag onze werk zaamheden niet aanvangen", zo UTRECHT, 9-1. De eerste trein die de plaats van de treinramp by Harmelcn passeerde, was die welke om 16.38 uur uit Utrecht vertrok met bestemming Den Haag/Rotter dam. Het was een diesel-elektrische trein, die werd bestuurd door ma chinist K. L. Mulder uit Utrecht, die hier zyn dienst begon. Naast machinist Mulder had ir. A. M. Tordoir, chef van de afdeling trac tie van de Nederlandse Spoorwe gen, in de cabine plaats genomen. Na vyf uur werd tevens de bus dienst, die de Spoorwegen tussen Utrecht en Woerden hadden inge legd, opgeheven. Bij het naderen van de plek van de ramp bracht de bestuurder de snelheid van de trein terug tot on geveer 30 kilometer per uur. Over een afstand van 400 meter reed hij met deze voorgeschreven snelheid, terwijl hij langgerekte fluitsigna len gaf. De talrijke passagiers van de trein verdrongen zich bij het passeren van de noodlottige plaats voor de ramen. Sommigen zwaai den naar de mannen van de dien sten, die bij de herstelwerkzaam heden zijn betrokken. Andere in zittenden van de trein keken, on der de indruk, naar de resten van locomotief en rijtuigen. De mensen van de N.S. en het spoorweg bouw bedrijf pauzeerden een ogenblik, vermoeid maar tevreden keken zij naar de trein. Voor de spoorbomen in Harmeien stonden tientallen personen, kinderen wuifden de P.T.T. Bijzondere frankeerzegels van Nederlands Nieuw-Gulnea De postadministratie van Neder lands Nieuw Guinea zal binnen kort een serie van twee bijzondere frankeerzegels zonder toeslag uit geven. De waarden, voorstellingen en kleuren zijn als volgt: 25 ct. oversteekplaats voor school kinderen, verkeersbord (rode driehoek), verkeersagent en groep kinderen (beeld in blauw); 30 ct. volwassenen bij hetzelfde bord (rode driehoek), beeld in groen. De ontwerpen voor deze zegels zijn vervaardigd door de kunste naar P. M. van Lienden te Benne- broek aan de hand van foto's op genomen in Nederlands Nieuw Guinea door de heer A. Vos te Hollandia. De zegels zullen van 16 maart 1962 tot en met 15 juni 1962 ver krijgbaar zijn. Voor frankering blijven zij geldig tot en met ultimo 1963. trein na. Sinds gistermorgen rin kelen hier de bellen van de A.H. O.B.-installatie weer regelmatig. Enkele minuten later arriveerde de diesel nog voor vijven in Woer den. Hier liep vrijwel tegelijkertijd de trein uit de richting Gouda bin nen. Dit was de tweede personen trein, die de plaats van de ramp met de voorgeschreven 30 kilome ter voorbijging. Na het passeren van de eerste drie treinen is hier een snelheid van 60 kilometer per uur geoorloofd. Met ingang van woensdagochtend zouden de trei nen hier weer op volle snelheid rijden. verklaarde dr. Kortenhorst met omfloerste stem, „zonder het on voorstelbaar vreselijke spoorweg ongeluk te gedenken, dat gisteren ontsteltenis, rouw en leed heeft ge bracht in tientallen gezinnen en dat wij als een ramp van nationale betekenis hebben ondervonden". Prof. De Quay zei aansluitend hierop, dat het ook de regering een grote behoefte is in 's lands ver gaderzaal te getuigen van haar droefenis en medeleven met de na bestaanden en gewonden. Mogen de gewonden spoedig Ln staat zyn de verpleeginrichtingen te verlaten en zich weer in het leven in te passen, zo zei hy. De minister-president betuigde ook zijn medeleven met de direc tie var) de Nederlandse Spoorwe gen, die steeds met onverdroten ijver heeft gestreefd naar de grootst mogelijke veiligheid. UTRECHT, 9-1. Vertegenwoordi gers van de directie van de Neder landse Spoorwegen zullen binnen enkele dagen alle nabestaanden van de slachtoffers van de trein ramp bezoeken, alsook de gewon den. Men zal ter plaatse nagaan, welke regelingen moeten worden getroffen en by financiële nood zullen reeds thans voorschotten worden uitgekeerd. LONDEN, 10-1. Twee goederen treinen zyn in de nacht van dins dag op woensdag In het centrum van Londen, bij het passeren van een viaduct boven een grote, noord-zuid lopende verkeersweg, met elkander In botsing gekomen. Vijftien wagons ontspoorden. Drie der rijtuigen stortten op de vijf tien meter lager gelegen rijweg, waardoor het wegverkeer tot woensdagmiddag versperd was. Het viadukt werd ernstig bescha digd. Verscheidene langs de rijweg geparkeerde auto's werden onder de omlaag gestorte wagons ver pletterd. Veertien personen hebben lichte verwondingen opgelopen. De Indonesische luchtmacht heeft zes regionale commando's in gesteld, die volgens een officiële verklaring „een macht zullen vor men met voldoende vermogen voor de bevrijding van West-Irian". Voor de techniek en de cultuur Komt telkens het fatale uur; Wij gaan vooruit door smart en wee: de stille dood rijdt met ons mee. Soms lijkt het of hij ons niet kent, maar hij wacht op ons zwak moment, dan slaat h\j toe met vaste hand en siddert het gehele land. Men kan nooit weten wat hem drijft, hij ziet niet om wat overblijft: een man geknakt, verscheurd een vrouw, zijn uiterlijke taak brengt rouw. Een spoortraject in wintermist één radertje dat zich vergist, twee treinen snellen naar de dood en de verslagenheid is groot. De radio geeft treurmuziek, een kerkhof trekt heel veel publiek; er wordt gesproken over God en 's mensen wankel levenslot. Een elk vervolgt zijn levensbaan, zijn trein komt op het eindpunt aan, of nietdan volgt weer droefenis, en merkt de mens hóé klein hij is JAAP MIJDERWIJK. President Kennedy betuigt deelneming DEN HAAG, 10-1. President Kennedy heeft in een telegram aan H.M. de Koningin zijn deelneming betuigd met de spoorwegramp. Het telegram had de volgende inhoud: „Majesteit, namens alle Ameri kanen betuig ik mijn diepe mede leven met de nabestaanden van de slachtoffers van de treinramp bij Woerden". Aldus een mededeling van de voorlichtingsdienst der Verenigde Staten in Den Haag. UTRECHT, 9-1. De directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft de volgende verklaring afgelegd: Een bezinning op de dag van maandag, die het ergste spoorweg ongeluk bracht ,dat het bedryf ooit trof, doet ons In de eerste plaats eerbiedig hen gedenken, die in de ze ramp hun leven verloren. Daar- by willen wij tevens uiting geven aan ons diep medeleven met allen, die hierdoor direct of indirect In hun persoonlijk leven werden ge troffen. Moge hun de innerluke kracht gegeven worden om dit leed te verwerken. Ook gaan onze mee levende gedachten uit naar hen, die gewond werden. Wy wensen hen alle sterkte toe. Dank, zeer grote dank, brengen wy aan allen, die spontaan hulp boden onder onbeschrijfclyk moei- lyke omstandigheden. In een op somming van alle openbare instan ties, particulieren, bedryven, in stellingen en personen die zich aan de zyde van ons personeel schaar den om hulp te verlenen, zouden wy op dit moment - waarin wij nog leven onder de verdovende uitwerking van de slag - mogelyk te kort schieten. Daarom volstaan wy thans met deze dank aan allen voor de ver zorging en de communicatie, kort om voor alles wat bydroeg om de nood te lenigen en het reddings werk mogelyk te maken. Voor het medeleven, dat ook naar ons bedryf uitging en dat ons in velerlei vorm gewerd, zyn wij erkentelyk. Het zal ons steun ge ven by de voortzetting van onze taak. Ingezonden mededeling elke dag KING elke dag fit UTRECHT, 10-1. Een ontroerde koningin heeft woensdag een trieste tccht gemaakt. Zy kwam, gekleed in een donkergroen deux pièce, aller eerst naar de Buurkerk in Utrecht, waar, zoals bekend, de stoffelyke resten van de slachtoffers van de treinramp in Harmeien liggen op gebaard. Dinsdagavond is de Landsvrouwe volkomen op de hoogte gebracht van hetgeen maandagmorgen in Harmeien is gebeurd. Het ontstellende nieuws zelf bereikte haar reeds maandagmorgen. Haar wens om zo spoedig mogelyk naar Nederland te gaan, kon eerst dinsdagavond wor den vervuld. Om negen uur woensdagmorgen liep zij langs de lange rij kisten die in het middengedeelte van de kerk staan opgesteld. Zij werd be geleid door de president van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohman, en de officier van justitie in Utrecht, mr. A. W. Overbeek. In de kerk zelf waren voorts tal van burgerlijke en kerkelijke auto riteiten. „Ontstellend", fluisterde de koningin, toen zij langs de lan ge rij kisten liep. Een Rotter dams echtpaar, dat een dochter van 20 jaar bij de ramp ver- Ingezonden mededeling Ideaal-Persil verzorgt uw was ideaal Kunstschilder weigert prijs Kunstenaarsverzet AMSTERDAM, 9-1. De Amster damse kunstschilder Melle aan wie de Beeldende Kunstprijs 1961 der stichting Kunstenaarsverzet 1942- 1945 is toegekend, heeft aan het bestuur der stichting medegedeeld, dat hij deze prijs niet zal accepte ren. De heer Melle is van mening dat de verzetsprijs hem niet toege kend kan worden door een jury, waarin iemand zitting heeft, die lid is geweest van de Kultuurkamer. Stremming veerdienst Zijpe-A.J. Polder ROTTERDAM, 10-1. In verband met het uitvoeren van bagger- werkzaamheden zal het vervoer van auto's en andere vervoermid delen in de veerdienst Zype-Anna Jacobapolder gestremd zyn van donderdag 11 januari 20.00 uur tot vrydag 12 januari 7.00 uur of zo veel langer als noodzakelyk of korter als mogelyk zal blyken, al dus de directie van de N.V. R.T.M. loor, was eveneens in d? kerk. Koningin Juliana sprak gerui me tijd met de diep geschokte ouders. Inmiddels worden nog steeds kransen aangedragen, o.m. van de Nederlandse regering, de inwoners van Harmeien, het Rode Kruis, het gemeentebestuur van Kamerik en het Humanistisch Verbond. Na haar stille rondgang door de Buurkerk sprak de koningin nog geruime tijd met de mensen die al deze dagen intensief hulp hebben geboden, in Harmeien zowel als in Utrecht. Twee vrouwelijke leden van de dienst sociale verzorging van de B.B., vertelden de koningin, hoe zij eerst in Harmeien hebben gedaan wat zij konden en de volgende dag in de Buurkerk de nabestaanden hebben opgevangen en getroost. Koningin Juliana informeerde zeer belangstellend naar de omstandig heden waaronder moest worden ge werkt en zij was zichtbaar onder de indruk van het grote leed waar mee deze twee vrouwen in de af gelopen dagen zijn geconfronteerd. De koningin maakte ook kennis met de Rooms-katholieke en pro testantse geestelijke verzorgers en met de leden van het Humanistisch Verbond die de nabestaanden heb ben bijgestaan in moeilijke uren. Ook onderhield zij zich met ver tegenwoordigers van het Rode Kruis en het Leger des Heils. Ontzet Mannen van de rijkspolitie die hebben geassisteerd bij de officiële identificatie van de slachtoffers moesten haar alles vertellen van hun bijzonder zware taak, evenals enkele leden van de spoorwegre cherche. De koningin vroeg ontzet, of het nu wel persé nodig was, dat de familieleden op bijna onmense lijke wijze werden geconfronteerd met de stoffelijke resten van hun geliefden. Zij hoorde, dat dit voor de wettelijke identificatie officieel is vereist en toonde zich daarover bijzonder geschokt. Zij uitte haar welgemeend medeleven met al de genen die deze zware beproeving hebben moeten doorstaan. De ko ningin liet zich ook voorlichten over de activiteiten van rijks- en spoorwegpolitie op het terrein van de ramp zelf. Nadat de sociale verzorgsters van de B.B. in de kille kerk een kopje koffie hadden geoffreerd, dankte de koningin de aanwezigen en in hen de instanties, organisaties en dien sten die zij vertegenwoordigden nogmaals voor hun spontane en in tensieve hulp. Om kwart voor tien vertrok zij naar Woerden. In het ziekenhuis „Ope Dei" al daar, waar nog negentien overle venden worden verpleegd, heeft de koningin vier afdelingen bezocht. Ze onderhield zich geruime tijd met de gewonden, die haar het trieste verhaal van deze ramp de den. Bewogen drukte de koningin „Mijn natuurlijke plicht" UTRECHT, 10-1. De burge- meester van Utrecht, Jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, deed de koningin uitgeleide toen zij de Buurkerk in Utrecht verliet. „U heeft met de on derbreking van Uw vakan tie veel goeds gedaan", zo zei de burgemeester tegen de vorstin. Het antwoord van de koningin was: „Maar dat was toch mijn natuurlijke plicht". de handen van hen die daartoe in staat waren. Ontroerd ook dankte zij de grote schare werkers, E.H. B.O.-ers, verpleegsters, telefonistes, doktoren en religieuzen die uren achtereen hulp en troost hebben gebracht op deze rampdag. Lang stond de vorstin zwij gend in de kapel, waar vier doden lagen opgebaard. Het werd haar hier zelfs te mach tig. Toen ze in de recreatiezaal temidden van de werkers van het eerste uur stond, zocht ze naar woorden om te laten blij ken, hoezeer ze getroffen was door hetgeen deze mensen ge daan hebben. Drie burgemees ters, die van Woerden, Kame rik en Harmeien, hebben de vorstin verteld van de red dingswerkzaamheden. Na afloop van haar bezoek aan Woerden vertrok de vorstin naar het militair hospitaal „Oog in Al" in Utrecht. Toen men de koningin naar een van de gewonden wilde leiden, die kennelijk in bewusteloze toestand verkeerde, maakte ze haar begelei ders duidelijk, dit niet te doen. „Dit is te erg", zo zei ze. Hare Majes teit onderhield zich wel enige tijd met de overige gewonden, die er minder ernstig aan toe waren. Even over twaalven arriveerde de koningin bij het academisch zie kenhuis, waar zij 21 gewonden be zocht: drie in de neurologische en 19 in de chirurgische afdeling. In de neurologische kliniek sprak zij met de heer J. Bakker uit Gronin gen, de enige van de patiënten die tot spreken in staat was. Na het academisch ziekenhuis bezocht koningin Juliana nog het Diaconessenhuis en het Antonius- ziekenhuis in Utrecht, waarin res- pektievelijk 4 en 2 van de bij de treinramp gewonde passagiers lig gen. Ingezonden mededeling Geniet er van PARADISO 22 ct SALVA1 ORE 27 ct CAPRINO 31 ct ARNHEM. Burgemeester Ch. G. Matser van Arnhem gaat binnen kort met vertegenwoordigers uit de gemeenteraad en het jeugdvor- mingswerk overleg plegen ter be strijding van de sterk toegenomen jeugdcriminaliteit in Arnhem.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1962 | | pagina 9