Ontroerde vorstin betuigt
haar deelneming
Rouw
VERDIEN 2M CT OP ELK
DUBBELGROOT PAK
lugaao
Duizenden bezochten sobere bijeenkomsten in Utrecht
Eerste trein passeerde plaats
van de spoorwegramp
Daadwerkelijk
medeleven N.S.
Treinbotsing
in Londen
Verklaring
directie N.S.
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE donderdag u januari iw2 No. mw
NEDERLAND ROUWT OM ZIJN DODEN
UTRECHT, 9-1. Enkele duizenden hebben dinsdagavond in
Utrecht in sobere bijeenkomsten de doden van de treinramp bij
Harmeien herdacht. Zij hebben, ieder op zijn eigen manier, gebe
den voor en gedacht aan hen, die op de vroege maandagochtend
door de dood werden overvallen. Onder hen waren ministers, bis
schoppen, burgemeesters en militaire autoriteiten, maar ook gewone
mensen die de behoefte gevoelden, te getuigen van hun diep mede
leven.
In Utrecht, waar de spoorwegen gevestigd zijn en de doden lig
gen opgebaard, werden de slachtoffers in drie bijeenkomsten her
dacht.
In de Domkerk woonden bijna
vijftienhonderd mensen en inter
kerkelijke gebedssamenkomst bij.
Velen moesten genoegen nemen
met een staanplaats. Hare Majes
teit de Koningin liet zich vertegen
woordigen door haar kamerheer in
buitengewone dienst, J. H. E. baron
van Nagell. Minister drs. H. A.
Korthals was er namens de rege
ring, terwijl de directeur van de
Nederlandse Spoorwegen, drs. D.
J. Wansink, eveneens aanwezig
was. Daarnaast waren er tal van
burgerlijke en militaire autoritei
ten.
Massaal klonk In deze kerk het
gebed. Men smeekte om troost voor
de nabestaanden, om bijstand voor
de gewonden, maar ook voor de
ontsnapten, die naar ziel en geest
gekwetst zijn. Men bad voor hen,
die dagelijks aan de gevaren van
het snelverkeer blootstaan en in
het bijzonder voor de machinisten.
Uit honderden kelen klonk ten
slotte het zesde vers van Psalm 48:
„Want deze God is onze God, Hij
is ons deel, ons zalig lot, door tijd
noch eeuwigheid te scheiden: ter
dood toe zal Hij ons geleiden".
Tot op de straat
Zelfs tot bulten op straat ston
den zij die in de Rooms-katholieke
Sint Willibrordkerk een plechtige
mis van requiem bijwoonden. Een
plechtigheid, waarbij onder meer
aanwezig waren kardinaal B. J. Al-
frink, minister dr. M. A. M. Klompé
de president van de Nederlandse
Spoorwegen, ir. J. Lohman, de pre
sident van de Raad van Commis
sarissen van de N.S., prof. dr. ir.
H. C. J. Gelissen, alsook de burge
meester van Harmeien, drs. Jos G.
C. J. Timmermans. Het was een
indrukwekkend gebeuren, dat ge
accentueerd werd door de requiem
gezangen van het parochiële koor.
De mis werd opgedragen door de
pastoor van de parochie, H. Th.
Mets.
Ongeveer 100 personen woonden
een herdenkingsplechtigheid bij,
die het Humanistisch Verbond in
het Erasmushuis organiseerde. On
der hen bevonden zich mr. P. R.
Leopold, secretaris van de N.V.
Nederlandse Spoorwegen en de he
ren B. J. Max en Th. O. W. Polet,
hoofdbestuursleden van het Huma
nistisch Verbond. Prof. dr. J. C.
Brandt Corstius, hoogleraar aan de
Rijksuniversiteit in Utrecht, sprak
een korte herdenkingsrede uit.
Een beeld dat reeds twee dagen
voor onze geest staat, houdt ons
hier bijeen, zo zei hij, een beeld,
dat eerst vaag was maar allengs
duidelijker werd naarmate de be
richten tot ons kwamen. Een cliaos
van gevoelens ging door ons, ener
zijds een kil gevoel bij de gedach
ten aan de ontzettende gevolgen,
anderzijds gevoelens van warmte
Jbij het vernemen van de berichten
over de hulpvaardigheid, die van
alle kanten bleek, aldus de hoog
leraar.
BU gebeurtenissen als deze, zo
vervolgde hy, voelen wy onze men-
seiykheid in al zyn diepten. Twee
woorden duiken steeds weer op:
steun en troost. Steun in de eerste
plaats door te zyn, door te doen
wat gedaan moet worden. In de
tweede plaats komen woorden, zy
zyn naast gebaar en de blik in onze
ogen, de enige vertolkers van ons
gevoel. Professor Brandt Corstius
noemde sympathie een grote kracht.
Sympathie, zo besloot hy, heeft het
steeds weer klaar gespeeld om men
sen die in de diepste ellende ver
keren, op te beuren.
DEN HAAG, 9-1. De Tweede Ka
mer heeft dinsdagmiddag aan het
begin van de zitting de slachtoffers
van de spoorwegramp bij Harme
ien herdacht. Staande hebben de
afgevaardigden enige ogenblikken
stilte in acht genomen nadat de
voorzitter L. G. Kortenhorst en mi
nister-president prof. J. de Quay
een kort herdenkingswoord hadden
gesproken.
„Wij kunnen vandaag onze werk
zaamheden niet aanvangen", zo
UTRECHT, 9-1. De eerste trein
die de plaats van de treinramp by
Harmelcn passeerde, was die welke
om 16.38 uur uit Utrecht vertrok
met bestemming Den Haag/Rotter
dam.
Het was een diesel-elektrische
trein, die werd bestuurd door ma
chinist K. L. Mulder uit Utrecht,
die hier zyn dienst begon. Naast
machinist Mulder had ir. A. M.
Tordoir, chef van de afdeling trac
tie van de Nederlandse Spoorwe
gen, in de cabine plaats genomen.
Na vyf uur werd tevens de bus
dienst, die de Spoorwegen tussen
Utrecht en Woerden hadden inge
legd, opgeheven.
Bij het naderen van de plek van
de ramp bracht de bestuurder de
snelheid van de trein terug tot on
geveer 30 kilometer per uur. Over
een afstand van 400 meter reed hij
met deze voorgeschreven snelheid,
terwijl hij langgerekte fluitsigna
len gaf. De talrijke passagiers van
de trein verdrongen zich bij het
passeren van de noodlottige plaats
voor de ramen. Sommigen zwaai
den naar de mannen van de dien
sten, die bij de herstelwerkzaam
heden zijn betrokken. Andere in
zittenden van de trein keken, on
der de indruk, naar de resten van
locomotief en rijtuigen. De mensen
van de N.S. en het spoorweg bouw
bedrijf pauzeerden een ogenblik,
vermoeid maar tevreden keken zij
naar de trein. Voor de spoorbomen
in Harmeien stonden tientallen
personen, kinderen wuifden de
P.T.T.
Bijzondere frankeerzegels
van Nederlands Nieuw-Gulnea
De postadministratie van Neder
lands Nieuw Guinea zal binnen
kort een serie van twee bijzondere
frankeerzegels zonder toeslag uit
geven.
De waarden, voorstellingen en
kleuren zijn als volgt:
25 ct. oversteekplaats voor school
kinderen, verkeersbord (rode
driehoek), verkeersagent en groep
kinderen (beeld in blauw);
30 ct. volwassenen bij hetzelfde
bord (rode driehoek), beeld in
groen.
De ontwerpen voor deze zegels
zijn vervaardigd door de kunste
naar P. M. van Lienden te Benne-
broek aan de hand van foto's op
genomen in Nederlands Nieuw
Guinea door de heer A. Vos te
Hollandia.
De zegels zullen van 16 maart
1962 tot en met 15 juni 1962 ver
krijgbaar zijn. Voor frankering
blijven zij geldig tot en met ultimo
1963.
trein na. Sinds gistermorgen rin
kelen hier de bellen van de A.H.
O.B.-installatie weer regelmatig.
Enkele minuten later arriveerde
de diesel nog voor vijven in Woer
den. Hier liep vrijwel tegelijkertijd
de trein uit de richting Gouda bin
nen. Dit was de tweede personen
trein, die de plaats van de ramp
met de voorgeschreven 30 kilome
ter voorbijging. Na het passeren
van de eerste drie treinen is hier
een snelheid van 60 kilometer per
uur geoorloofd. Met ingang van
woensdagochtend zouden de trei
nen hier weer op volle snelheid
rijden.
verklaarde dr. Kortenhorst met
omfloerste stem, „zonder het on
voorstelbaar vreselijke spoorweg
ongeluk te gedenken, dat gisteren
ontsteltenis, rouw en leed heeft ge
bracht in tientallen gezinnen en
dat wij als een ramp van nationale
betekenis hebben ondervonden".
Prof. De Quay zei aansluitend
hierop, dat het ook de regering een
grote behoefte is in 's lands ver
gaderzaal te getuigen van haar
droefenis en medeleven met de na
bestaanden en gewonden. Mogen de
gewonden spoedig Ln staat zyn de
verpleeginrichtingen te verlaten en
zich weer in het leven in te passen,
zo zei hy.
De minister-president betuigde
ook zijn medeleven met de direc
tie var) de Nederlandse Spoorwe
gen, die steeds met onverdroten
ijver heeft gestreefd naar de
grootst mogelijke veiligheid.
UTRECHT, 9-1. Vertegenwoordi
gers van de directie van de Neder
landse Spoorwegen zullen binnen
enkele dagen alle nabestaanden
van de slachtoffers van de trein
ramp bezoeken, alsook de gewon
den. Men zal ter plaatse nagaan,
welke regelingen moeten worden
getroffen en by financiële nood
zullen reeds thans voorschotten
worden uitgekeerd.
LONDEN, 10-1. Twee goederen
treinen zyn in de nacht van dins
dag op woensdag In het centrum
van Londen, bij het passeren van
een viaduct boven een grote,
noord-zuid lopende verkeersweg,
met elkander In botsing gekomen.
Vijftien wagons ontspoorden. Drie
der rijtuigen stortten op de vijf
tien meter lager gelegen rijweg,
waardoor het wegverkeer tot
woensdagmiddag versperd was.
Het viadukt werd ernstig bescha
digd. Verscheidene langs de rijweg
geparkeerde auto's werden onder
de omlaag gestorte wagons ver
pletterd. Veertien personen hebben
lichte verwondingen opgelopen.
De Indonesische luchtmacht
heeft zes regionale commando's in
gesteld, die volgens een officiële
verklaring „een macht zullen vor
men met voldoende vermogen voor
de bevrijding van West-Irian".
Voor de techniek en de cultuur
Komt telkens het fatale uur;
Wij gaan vooruit door smart en
wee:
de stille dood rijdt met ons mee.
Soms lijkt het of hij ons niet kent,
maar hij wacht op ons zwak
moment,
dan slaat h\j toe met vaste hand
en siddert het gehele land.
Men kan nooit weten wat hem
drijft,
hij ziet niet om wat overblijft:
een man geknakt, verscheurd
een vrouw,
zijn uiterlijke taak brengt rouw.
Een spoortraject in wintermist
één radertje dat zich vergist,
twee treinen snellen naar de dood
en de verslagenheid is groot.
De radio geeft treurmuziek,
een kerkhof trekt heel veel
publiek;
er wordt gesproken over God
en 's mensen wankel levenslot.
Een elk vervolgt zijn levensbaan,
zijn trein komt op het
eindpunt aan,
of nietdan volgt weer
droefenis,
en merkt de mens hóé klein hij is
JAAP MIJDERWIJK.
President Kennedy
betuigt deelneming
DEN HAAG, 10-1. President
Kennedy heeft in een telegram aan
H.M. de Koningin zijn deelneming
betuigd met de spoorwegramp. Het
telegram had de volgende inhoud:
„Majesteit, namens alle Ameri
kanen betuig ik mijn diepe mede
leven met de nabestaanden van de
slachtoffers van de treinramp bij
Woerden".
Aldus een mededeling van de
voorlichtingsdienst der Verenigde
Staten in Den Haag.
UTRECHT, 9-1. De directie van
de Nederlandse Spoorwegen heeft
de volgende verklaring afgelegd:
Een bezinning op de dag van
maandag, die het ergste spoorweg
ongeluk bracht ,dat het bedryf ooit
trof, doet ons In de eerste plaats
eerbiedig hen gedenken, die in de
ze ramp hun leven verloren. Daar-
by willen wij tevens uiting geven
aan ons diep medeleven met allen,
die hierdoor direct of indirect In
hun persoonlijk leven werden ge
troffen. Moge hun de innerluke
kracht gegeven worden om dit leed
te verwerken. Ook gaan onze mee
levende gedachten uit naar hen,
die gewond werden. Wy wensen
hen alle sterkte toe.
Dank, zeer grote dank, brengen
wy aan allen, die spontaan hulp
boden onder onbeschrijfclyk moei-
lyke omstandigheden. In een op
somming van alle openbare instan
ties, particulieren, bedryven, in
stellingen en personen die zich aan
de zyde van ons personeel schaar
den om hulp te verlenen, zouden
wy op dit moment - waarin wij
nog leven onder de verdovende
uitwerking van de slag - mogelyk
te kort schieten.
Daarom volstaan wy thans met
deze dank aan allen voor de ver
zorging en de communicatie, kort
om voor alles wat bydroeg om de
nood te lenigen en het reddings
werk mogelyk te maken.
Voor het medeleven, dat ook
naar ons bedryf uitging en dat ons
in velerlei vorm gewerd, zyn wij
erkentelyk. Het zal ons steun ge
ven by de voortzetting van onze
taak.
Ingezonden mededeling
elke dag KING
elke dag fit
UTRECHT, 10-1. Een ontroerde koningin heeft woensdag een trieste
tccht gemaakt. Zy kwam, gekleed in een donkergroen deux pièce, aller
eerst naar de Buurkerk in Utrecht, waar, zoals bekend, de stoffelyke
resten van de slachtoffers van de treinramp in Harmeien liggen op
gebaard.
Dinsdagavond is de Landsvrouwe volkomen op de hoogte gebracht
van hetgeen maandagmorgen in Harmeien is gebeurd. Het ontstellende
nieuws zelf bereikte haar reeds maandagmorgen. Haar wens om zo
spoedig mogelyk naar Nederland te gaan, kon eerst dinsdagavond wor
den vervuld.
Om negen uur woensdagmorgen
liep zij langs de lange rij kisten
die in het middengedeelte van de
kerk staan opgesteld. Zij werd be
geleid door de president van de
Nederlandse Spoorwegen, ir. J.
Lohman, en de officier van justitie
in Utrecht, mr. A. W. Overbeek.
In de kerk zelf waren voorts tal
van burgerlijke en kerkelijke auto
riteiten.
„Ontstellend", fluisterde de
koningin, toen zij langs de lan
ge rij kisten liep. Een Rotter
dams echtpaar, dat een dochter
van 20 jaar bij de ramp ver-
Ingezonden mededeling
Ideaal-Persil verzorgt uw was ideaal
Kunstschilder weigert
prijs Kunstenaarsverzet
AMSTERDAM, 9-1. De Amster
damse kunstschilder Melle aan wie
de Beeldende Kunstprijs 1961 der
stichting Kunstenaarsverzet 1942-
1945 is toegekend, heeft aan het
bestuur der stichting medegedeeld,
dat hij deze prijs niet zal accepte
ren. De heer Melle is van mening
dat de verzetsprijs hem niet toege
kend kan worden door een jury,
waarin iemand zitting heeft, die lid
is geweest van de Kultuurkamer.
Stremming veerdienst
Zijpe-A.J. Polder
ROTTERDAM, 10-1. In verband
met het uitvoeren van bagger-
werkzaamheden zal het vervoer
van auto's en andere vervoermid
delen in de veerdienst Zype-Anna
Jacobapolder gestremd zyn van
donderdag 11 januari 20.00 uur tot
vrydag 12 januari 7.00 uur of zo
veel langer als noodzakelyk of
korter als mogelyk zal blyken, al
dus de directie van de N.V. R.T.M.
loor, was eveneens in d? kerk.
Koningin Juliana sprak gerui
me tijd met de diep geschokte
ouders.
Inmiddels worden nog steeds
kransen aangedragen, o.m. van de
Nederlandse regering, de inwoners
van Harmeien, het Rode Kruis, het
gemeentebestuur van Kamerik en
het Humanistisch Verbond.
Na haar stille rondgang door de
Buurkerk sprak de koningin nog
geruime tijd met de mensen die al
deze dagen intensief hulp hebben
geboden, in Harmeien zowel als in
Utrecht.
Twee vrouwelijke leden van de
dienst sociale verzorging van de
B.B., vertelden de koningin, hoe zij
eerst in Harmeien hebben gedaan
wat zij konden en de volgende dag
in de Buurkerk de nabestaanden
hebben opgevangen en getroost.
Koningin Juliana informeerde zeer
belangstellend naar de omstandig
heden waaronder moest worden ge
werkt en zij was zichtbaar onder
de indruk van het grote leed waar
mee deze twee vrouwen in de af
gelopen dagen zijn geconfronteerd.
De koningin maakte ook kennis
met de Rooms-katholieke en pro
testantse geestelijke verzorgers en
met de leden van het Humanistisch
Verbond die de nabestaanden heb
ben bijgestaan in moeilijke uren.
Ook onderhield zij zich met ver
tegenwoordigers van het Rode
Kruis en het Leger des Heils.
Ontzet
Mannen van de rijkspolitie die
hebben geassisteerd bij de officiële
identificatie van de slachtoffers
moesten haar alles vertellen van
hun bijzonder zware taak, evenals
enkele leden van de spoorwegre
cherche. De koningin vroeg ontzet,
of het nu wel persé nodig was, dat
de familieleden op bijna onmense
lijke wijze werden geconfronteerd
met de stoffelijke resten van hun
geliefden. Zij hoorde, dat dit voor
de wettelijke identificatie officieel
is vereist en toonde zich daarover
bijzonder geschokt. Zij uitte haar
welgemeend medeleven met al de
genen die deze zware beproeving
hebben moeten doorstaan. De ko
ningin liet zich ook voorlichten
over de activiteiten van rijks- en
spoorwegpolitie op het terrein van
de ramp zelf.
Nadat de sociale verzorgsters van
de B.B. in de kille kerk een kopje
koffie hadden geoffreerd, dankte de
koningin de aanwezigen en in hen
de instanties, organisaties en dien
sten die zij vertegenwoordigden
nogmaals voor hun spontane en in
tensieve hulp.
Om kwart voor tien vertrok zij
naar Woerden.
In het ziekenhuis „Ope Dei" al
daar, waar nog negentien overle
venden worden verpleegd, heeft de
koningin vier afdelingen bezocht.
Ze onderhield zich geruime tijd
met de gewonden, die haar het
trieste verhaal van deze ramp de
den. Bewogen drukte de koningin
„Mijn natuurlijke
plicht"
UTRECHT, 10-1. De burge-
meester van Utrecht, Jhr.
mr. C. J. A. de Ranitz, deed
de koningin uitgeleide toen
zij de Buurkerk in Utrecht
verliet. „U heeft met de on
derbreking van Uw vakan
tie veel goeds gedaan", zo
zei de burgemeester tegen
de vorstin. Het antwoord
van de koningin was:
„Maar dat was toch mijn
natuurlijke plicht".
de handen van hen die daartoe in
staat waren. Ontroerd ook dankte
zij de grote schare werkers, E.H.
B.O.-ers, verpleegsters, telefonistes,
doktoren en religieuzen die uren
achtereen hulp en troost hebben
gebracht op deze rampdag.
Lang stond de vorstin zwij
gend in de kapel, waar vier
doden lagen opgebaard. Het
werd haar hier zelfs te mach
tig. Toen ze in de recreatiezaal
temidden van de werkers van
het eerste uur stond, zocht ze
naar woorden om te laten blij
ken, hoezeer ze getroffen was
door hetgeen deze mensen ge
daan hebben. Drie burgemees
ters, die van Woerden, Kame
rik en Harmeien, hebben de
vorstin verteld van de red
dingswerkzaamheden.
Na afloop van haar bezoek aan
Woerden vertrok de vorstin naar
het militair hospitaal „Oog in Al"
in Utrecht.
Toen men de koningin naar een
van de gewonden wilde leiden, die
kennelijk in bewusteloze toestand
verkeerde, maakte ze haar begelei
ders duidelijk, dit niet te doen. „Dit
is te erg", zo zei ze. Hare Majes
teit onderhield zich wel enige tijd
met de overige gewonden, die er
minder ernstig aan toe waren.
Even over twaalven arriveerde
de koningin bij het academisch zie
kenhuis, waar zij 21 gewonden be
zocht: drie in de neurologische en
19 in de chirurgische afdeling. In
de neurologische kliniek sprak zij
met de heer J. Bakker uit Gronin
gen, de enige van de patiënten die
tot spreken in staat was.
Na het academisch ziekenhuis
bezocht koningin Juliana nog het
Diaconessenhuis en het Antonius-
ziekenhuis in Utrecht, waarin res-
pektievelijk 4 en 2 van de bij de
treinramp gewonde passagiers lig
gen.
Ingezonden mededeling
Geniet er van
PARADISO 22 ct
SALVA1 ORE 27 ct CAPRINO 31 ct
ARNHEM. Burgemeester Ch. G.
Matser van Arnhem gaat binnen
kort met vertegenwoordigers uit de
gemeenteraad en het jeugdvor-
mingswerk overleg plegen ter be
strijding van de sterk toegenomen
jeugdcriminaliteit in Arnhem.