WIN OOK EEN |AAR LANG
GRATIS BOODSCHAPPEN
Spoorwegrampen
W GOED
BEGIN:...
WIN!
NERVEUS....
125 -10%
157 -10%
89 -10%
52 -10%
95-io%
38 -10%
49 -10%
34-io%
48- io%
59-io%
42 - io%
39-io%
KOPEN Bil DE SPAR IS SPAREN Bil DE
[Ml
DE WRAAK VAN GRIJZE BEER
VROEGER EN NU
Het grote spoorwegongeluk te Harmeien heeft weer eens de grote
treinrampen uit de geschiedenis in herinnering gebracht. Eigenlijk
heerste bü velen de mening, dat er tegenwoordig zoveel verbeterd was
bij de beveiliging en door liet invoeren van de stalen rijtuigen, dat zich
geen grote rampen meer konden voordoen. Vroeger was dat heel an
ders, toen werden alle wissels en seinpalen nog met de hand bediend
en konden veel meer menselijke fouten worden gemaakt, toen reden er
alleen nog houten wagons op de rails en deze versplinterden totaal,
zodra zich een andere trein of een obstakel op hun weg bevond. Dat
juist nu, in de moderne tyd met de technisch volmaakte NX-beveiiiging
en de automatische blokkering van bezette baanvakken en verkeerd
liggende wissels, met de oersterke elektrische treinstellen en de nauw
keurige dienstregelingen, tóch een ongeval kon geschieden dat veel
verschrikkelijker is dan vroeger ooit in ons land is voorgekomen, heeft
de vraag doen rijzen of wij er nu wel zoveel beter aan toe zijn dan
voorheen.
Maar dan moet het antwoord onmiddellijk bevestigend luiden, want
hoe zou dit ongeval verlopen zijn als het hier houten wagons had be
troffen? En hoeveel meer spoorwegongelukken zouden er in de laatste
tien jaren zijn geschied als de wissels en seinen nog allemaal onge
controleerd door zelfstandig handelende wachters op eigen verantwoor
ding zouden zijn omgezet?! Of niet omgezet???
dentreinen bereikten in 1952 te
Rotterdam het zelfde resultaat. In
1953 veroorzaakte een rangeerloco
motief te Gouda weer een dode en
een gewonde. In het zelfde jaar
botsten te Weesp twee treinen op
elkaar. Twee doden, negen gewon
den. In 1954 zijn te Eist door een
verkeerde wisselstand zes treinrei
zigers gedood en elf gewond.
150 jaar geleden
het eerste ongeluk
Zo lang er treinen rijden, gebeu
ren er ongelukken. Het allereerste
ongeval dateert van 31 juli 1815 op
het terrein van een mijn in New-
bottle bij Newcastle (Engeland).
Daar ontplofte de eerste locomo
tief die door een zekere Brunton
was gebouwd en de machinist, een
arbeider en een kleine jongen wer
den gedood. Vijftig mensen wer
den daarbij gewond, waarvan er
later nog velen stierven.
In de eerste tijd van de spoor-
geschiedenis zijn heel wat loco
motieven uit elkaar gesprongen
omdat ze gebreken vertoonden of
niet voldoende door een veilig
heidsklep waren beveiligd. In 1828
plofte in Engeland op de lijn van
Stockton Darlington Ry. een
„Locomotion" uit elkaar, waarbij
stoker en machinist om het leven
kwamen. Eenzelfde ongeluk ge
schiedde omstreeks 1833 in de V.S.
met het type „Best Friend".
Als eerste persoon die door een
trein werd overreden, vermelden
de annalen een parlementslid voor
Liverpool, genaamd William. Hus-
kisson. Hij woonde de feestelijke
opening bij van de lijn Liverpool -
Manchester op 15 sept. 1830, doch
kwam te dicht bij de locomotief en
geraakte er onder.
Grote spoorwegongelukken
De eerste ontsporing die mensen
levens kostte, geschiedde ook in
Engeland en wel te Great Corby
op de lijn Newcastle. Drie passa
giers vonden de dood.
De allereerste grote treinramp,
waarover nog lang werd gespro
ken en geschreven en die aanlei
ding werd tot heftige kritiek op de
Franse spoorwegmaatschappij vond
plaats op 8 mei 1842 bij Meudon,
een stad in het Franse departement
Seine Oise van thans 25.000 in
woners. Er was slechts één trein
bij betrokken, maar deze was flink
bezet met passagiers. Ze werd ge
trokken door twee locomotieven
tot het fatale moment waarop een
der assen van de voorste machine
brak. Deze loc kantelde en de
tweede stortte zich er boven op.
Beide geraakten in brand, maar
inmiddels schoten de houten wa
gons door de zware gevaarten en
zo stond weldra de gehele trein in
lichtelaaie.
Omdat de wagons op grond van
een veiligheidsmaatregel tegen het
openspringen van portieren onder
weg van buiten waren afgesloten,
voltrokken zich in de bedreigde
coupé's afschuwelijke taferelen.
Officieel zijn er slechts 57 doden,
maar vermoedelijk - en de versla
gen van die tijd bevestigen dit ver
moeden - zijn er heel wat slacht
offers zodanig verbrand, dat aan
identificatie niet meer viel te den
ken. Onder de omgekomen reizi
gers bevond zich de bekende ad
miraal Dumont d'Urville.
En in ons land?
Er zijn sindsdien geregeld onge
lukken geschied en vele mensen
omgekomen bij diverse spoorweg
maatschappijen. Nog altijd geldt,
dat de Nederlandse Spoorwegen de
veiligste ter wereld zijn. Het aan
tal gedode en gewonde reizigers is
door de jaren heen berekend per
10 miljoen reizigerstreinkilometers
en deze getallen zijn voor Neder
land altijd kleiner gebleven dan
voor de andere landen van Europa
en waarschijnlijk van de gehele
wereld. Zij liggen zo gemiddeld
voor het aantal doden op: Neder
land 0,01, Duitsland 0,03, België
0,01, Denemarken 0,03, Frankrijk
0,02, Engeland 0,03, Zweden 0,03 en
Zwitserland (ondanks de lawines)
0,01 en voor het aantal gewonden
op: Nederland 0,05, Duitsland 0,25,
België 0,11, Denemarken 0,08,
Frankrijk 0,05, Engeland 0,13, Zwe
den 0,13 en Zwitserland 0,06.
Desondanks zijn ook in Neder
land veel ongelukken geschied.
Oudere mensen herinneren zich
ongetwijfeld de dijkverzakking bij
Weesp, die een trein tussen Am
sterdam en Bussum deed veronge
lukken in 1918. 41 personen kwa
men daar om het leven en 42 wer
den er gewond. Als wij de minder
ernstige ontsporingen e.d. even
buiten beschouwing laten, begint
de rampenhistorie voor ons land in
1913 met een uit de rails gelopen
trein te Oranjekanaal, waarbij 5
doden en drie gewonden vielen te
betreuren. Bij De Vink te Leiden
waren in 1926 vier aoden en negen
gewonden geteld, bij Woerden
kwamen in 1936 al eens twee pas
sagiers om het leven en werden er
eeven gewond. Op dezelfde lijn
reed in 1951 een expresstrein op
een stilstaande stoptrein met als
gevolg twee doden en twintig ge
wonden. Twee botsende werklie-
Drie maal in één jaar.
1955 zou voor de N.S. een ramp
jaar worden. Een militaire trein
ontspoorde bij Oldebroek, gevolg
twee doden en twee gewonden. Te
Geldermalsen reed een personen
trein op een goederentrein: twee
doden en acht gewonden. In dat
zelfde jaar reed te Heerlen een
sneltrein op een stoptrein en werd
het aantal gewonden met 26 ver
meerderd.
Vers in ons geheugen liggen nog
de botsing bij Woensel met 7 doden
en 20 gewonden in 1957, de op de
zelfde plaats als nu bij Woerden
ontspoorde militaire trein met Brit
se verlofgangers, waarvan 2 stier
ven en tien gewond werden in 1960
en de beide botsingen van verleden
jaar, resp. te Geldrop en te Til
burg, tezamen met drie doden en
vijf gewonden.
Maar het waren geen verschrik
kelijke rampen met enorme aan
tallen omgekomen passagiers, zo
als wij wel eens uit het buitenland
kregen gemeld. Niet voor niets
voerden de N.S. hun leuze: veilig,
vlug, voordelig. Zelfs zo veilig re
den onze treinen, dat menigeen
dacht dat de tijd van de grote
spoorwegrampen voorgoed voorbij
was
De grootste rampen
Wat zijn nu de grootste treinon
gelukken geweest in de geschie
denis?
In 1957 werden wij opgeschrikt
door ontstellende berichten over
een tragedie in Jamaica. Door het
simpele breken van één koppeling,
reden twee rijtuigen van een trein
met 1500 passagiers zich te pletter
tegen een brug, de twee daarop
volgende wagons kantelden en vijf
daarna komende wagens stortten
omlaag in een ravijn. Er zijn min
stens 205 reizigers gedood en tegen
de 500 gewond, bovendien is er nog
een aantal vermist en nimmer te
ruggevonden.
Dit is echter niet de grootste
ramp geweest. Deze vond plaats in
1944 bij Salerno in Italië. In dat
oorlogsjaar bleef een passagiers-
trein steken in een tunnel en kwa
men zeker 520 personen door ver
stikking om het leven.
Als we nagaan, dat de N.S. zo
tegen de 9 miljard reizigerskilome
ters per jaar maken, dan is een to
taal van omstreeks 80 doden in 122
jaar geen reden tot ongerustheid
over de veiligheid van onze spoor
wegen!
HENGELO, 10-1. Een ze
nuwachtige aanstaande va
der stormde vannacht het
politiebureau van Hengelo
binnen met de mededeling,
dat zijn vrouw op het punt
stond een kind ter wereld
te brengen, terwijl de ver
loskundige nergens te be
reiken was. De agenten
spoorden de verloskundige
snel op; de jonge a.s. vader
werd door de politiemannen
weer naar huis gebracht.
Vervolgens bereidden zij de
bevalling voor en assisteer
den in de keuken door o.a.
te zorgen voor warm water.
Nadat de bevalling achter
de rug ivas bleken de agen
ten ook enigszins zenuw
achtig te zijn. Op de terug
weg naar het bureau ver
leenden zij ge envoorrang
aan van rechts komend
verkeer. Een botsing ont
stond; een politieman raak
te gewond en moest zich in
het ziekenhuis laten behan
delen. De botsing vond
plaats voor de deur van de
commissaris van politie
m In 1961 is de Amerikaanse goud
voorraad met 877,9 miljoen dollar
verminderd. Daarvan gingen in het
eerste kwartaal 378,8 miljoen het
land uit, in het derde kwartaal
173,3 en in het vierde kwartaal
487,9 miljoen dollar. In het tweede
kwartaal van 1961 hebben de Ver
enigde Staten echter in het buiten
land voor 162,1 miljoen dollar aan
goud gekocht.
Voor 25 jaar....
Z1ER1KZEE. Door een water
bouwkundig ambtenaar van het ca-
lamiteuze waterschap Bruinisse
is een nieuw systeem betonblok
glooiing geconstrueerd, die sterk
golfbrekend is. Op deze goedkope
constructie is octrooi aangevraagd.
Z1ER1KZEE. Houders van be-
drijfsvergunningen vallende onder
tabaksaccijns worden er aan her
innerd, dat het vergunningsrecht,
bedragende f 5, moet worden vol
daan.
Z1ER1KZEE. Balans-opruiming:
zuiver wollen AaBe-dekens vanaf
3,45, 2-persoons gestikte dekens
nu f 3,35, gryze jassen f 1,88, borst
rokken 69 ct., flanellen dames pon
nen 89 ct., prima alpino's 36 ct.,
zware sporthemden 59 ct., reclame
slopen 19 ct. Voetenbankjes'met
pluche bekleed 44 ct., badhanddoe
ken, 40x70 en theedoeken 10 'ct.,
sokkenhouders 6 ct., gummischqrt-
jes 9 ct.
BRUINISSE. Voor een volle'zaal
gaf de chr. zangvereniging „Soli
Deo Gloria" met medewerking van
het kinderkoor „De Zangvogeltjes"
een geslaagde uitvoering.
DU1VEND1JKE. Een vrachtauto
uit Brouwershaven raakte met een
vaart van 40 km. door een defect
aan de stuurinrichting bij de hoek
van de Langedijk in een zeer die
pe sloot.
HAAMSTEDE. Tijdens de ver
gadering van de bijenvereniging
Westelijk Schouwen kwam de
slechte honingopbrengst ter sprake.
DREISCHOR. Onder zeer grote
belangstelling van de zijde der
vrouwelijke bevolking had in deze
gemeente een demonstratie plaats
van de knippatronen-pantograaf
Frohne
NIEUWERKERK. Het interieur
van het oude kerkgebouw van de
Ned. Herv. gemeente alhier heeft
een belangrijke restauratie onder
gaan.
KORTE BERICHTEN
UIT HET BINNENLAND
DEN HAAG. Op 7 maart zal naai
de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten meedeelt, op haar ini
tiatief opnieuw de Dag van Euro
pa worden gevierd.. Deze viering
is het gevolg van een aanbeveling
van het irt 1959 in Berlijn gehouden
internationaal gemeentencongres,
waarin aan de gemeentebesturen
wordt gevraagd, met name voor de
jonge generatie, op de eerste
woensdag in maart in en buiten
schoolverband bijzondere aandacht
te doen schenken aan de Europese
samenwerking en eenwording.
AMSTERDAM. Onder grote be
langstelling is dinsdag in veertig
seconden een groot poppenhuis
(circa 1.70 m hoog) - behorende tot
de inventaris van het vroegere ho
tel „Des Pays-Bas" te Amsterdam
- geveild voor 6.200 gld. Het was
ingezet op vijf mille en werd ge
kocht door een Amsterdamse ma
kelaar. Het fraaie poppenhuis, .een
geheel herenhuis met drie kamers,
keuken en trappenhuis, is gemeubi
leerd met Hindeloper meubeltjes
en een marquetterie ameublement.
Een antieke pony-sjees, ingezet op
600 gld. werd voor 1.050 gld. eigen
dom van het arresleden museum te
Oranjewoud.
ALMELO. De 72-jarige heer G.
J. Peddemors is in de Wierdense-
straat te Almelo door een auto
aangereden, toen hij met de fiets
aan de hand de weg overstak. Hij
kwam met het hoofd tegen een A.
N.W.B.-paaltje terecht en werd
zwaar gewond. Enkele minuten la
ters is hij op de plaats van het on
geval overleden.
DEN HAAG. De koninklijke ma
rechaussee in Zevenaar heeft de
54-jarige Haagse vertegenwoordi
ger G. K. aangehouden, die sinds
1958 gesignaleerd stond wegens op
lichting, verduistering, valsheid in
geschrifte en steunfraude. Na het
plegen van deze feiten in 1957 is
K. uitgeweken naar het buitenland,
In Oostenrijk heeft hij een vrouw
en haar dochter opgelicht voor een
miljoen Oostenrijkse shillingen (on
geveer f 140.000) voor welk feit hij
daar is veroordeeld tot achttien
maanden gevangenisstraf.
ADVERTENTIE
Spar Winter Wedstrijd
Een nieuwe, grote actie van De Spar. Kans
op een jaar lang gratis boodschappen (f 15.-
per week, 52 weken lang!). Haal gratis een
wedstrljdformuller bij een van de 2100 Spar-
winkeliers In Nederland, ledereen kan mee
doen. De wedstrijd staat onder notarieel
toezicht.
Extra voordelige januari-prijzen in de Spar Winter Wedstrijd
SPfiR-
K0FFIE
roodmerk250gr
GUSTA-
REAL
250 gr.
dessertkoffle
10
REPEN
EIER-
BESCHUIT
2 rollen
KOFFIE
MELK
liter
KAPU-
CIJNERS
500 gram
2 pakjes
PUDDING
met sujker
zondersuiker
GEKOOKTE
HAM
100 gram
GOCOS-
ROTSIES
koekje
250 gram
PICCA-
LULY
pot
vanaf
MACARONI
pak
gesneden
vlugkokend
soogrgerookl
vet spek
100 -10%
gezouten
vet spek
85 -10%
geldig van 11 t/m 17 Januari
10% korting
100% kwaliteit
SCHIPHOL. Geen desastreuze
ontwikkelingen in de naaste toe
komst voor Nieuw Guinea ver
wachtend zijn woensdagmiddag mr.
J. O. de Rijke en pater dr. L. J.
van de Berg van Schiphol naar
Biak teruggekeerd. Zij zijn de laat
ste twee leden van de Nieuw Gui-
nea-Raad-delegatie, die ons land
bezocht heeft. De anderen zijn
reeds eerder naar Nieuw Guinea
teruggekeerd.
Van de 782 traditionele Weense
koffiehuizen die er einde 1960 wa
ren zijn er in de loop van vorig
jaar 33 gesloten of veranderd in
espressobars waarvan er thans 202
zijn. Het aantal konditoreiën nam
met 27 toe tot 175.
Zeeman stichtte brand
met scheepsvuurpijl
DEN HAAG, 9-1. De achttien
jarige zeeman W. R. van den B.
uit Den Haag kwam op het politie
bureau in de Archimedesstraat
in Den Haag vertellen, dat hij op
het dak van zijn huis een scheeps-
vuurpijl had afgeschoten, die ech
ter door het bovenlicht in de ka
mer van zijn achterburen was be
land en daar brand had veroor
zaakt. Terwijl van den B. het bu
reau binnenstapte, rukte de brand
weer uit de naast het bureau ge
legen kazerne al uit om het vuur
te blussen, hetgeen vlot geschied
de. Toch was er reeds een flinke
schade aangericht. Van den B. ver
klaarde vijf vuurpijlen te hebben
meegenomen van de sleepdienst in
Rotterdam, waar hij werkte. Hij is
aangehouden wegens brandstich
ting door schuld.
Nieuw pokkengeval
in West-Duitsland
BAUMHOLDER (Rijnpalts) West-
Duitsland, 10-1. - Een kleine een
heid Westduitse militairen, die zich,
in verband met oefeningen, in het
legerkamp te Aulenbach, nabij
Baumholder, in de Rijnpalts, be
vond, is in quarantaine geplaatst,
nadat zich bij een 20-jarige soldaat
ziekteverschijnselen hadden ge
openbaard, die aan pokken deden
denken. De soldaat was enige tijd
geleden van verlof teruggekeerd.
Er is niet gemeld waar hij dit ver
lof had doorgebracht.
Ook enige burgerarbeiders, die in
het kamp te werk waren gesteld,
mogen dit voorlopig niet verlaten.
19. Zwijgend, ieder vervuld van eigen gedachten, lopen Aram
en Wanata door het woud. 'Wanata schijnt een vast doel te heb
ben, want zonder aarzelen loopt hij verder in noordelijke richting.
„Waar gaan we heen?" verbreekt Aram eindelijk het zwijgen.
„Naar het berendal", antwoordt de Indiaan afwezig. „Als Grijze
Beer in onze jachtvelden is, dan is hij waarschijnlijk in het beren
dalMaar ik geloof niet, dat wij hem zullen vinden„Waar
om niet?", vraagt Aram. „Omdat Agua gelogen heeft", zegt Wanata
kalm. „Rode Bloem is niet door Grijze Beer ontvoerddat was
slechts een leugen van Agua om u het leven te redden
Maar Wanata vergist zich, want op datzélfde moment wordt zijn
zuster, ver weg in een kaal rotsachtig dal, door de handlanger van
Grijze Beer aan een boom gebonden. „Vrees niet, Rode Bloem",
grijnst Grijze Beer tegen het angstige meisje. „Je zult nog niet
sterveneerst heb ik je nog nodig voor mijn plannen