WIN OOK EEN |AAR LANG GRATIS BOODSCHAPPEN Spoorwegrampen W GOED BEGIN:... WIN! NERVEUS.... 125 -10% 157 -10% 89 -10% 52 -10% 95-io% 38 -10% 49 -10% 34-io% 48- io% 59-io% 42 - io% 39-io% KOPEN Bil DE SPAR IS SPAREN Bil DE [Ml DE WRAAK VAN GRIJZE BEER VROEGER EN NU Het grote spoorwegongeluk te Harmeien heeft weer eens de grote treinrampen uit de geschiedenis in herinnering gebracht. Eigenlijk heerste bü velen de mening, dat er tegenwoordig zoveel verbeterd was bij de beveiliging en door liet invoeren van de stalen rijtuigen, dat zich geen grote rampen meer konden voordoen. Vroeger was dat heel an ders, toen werden alle wissels en seinpalen nog met de hand bediend en konden veel meer menselijke fouten worden gemaakt, toen reden er alleen nog houten wagons op de rails en deze versplinterden totaal, zodra zich een andere trein of een obstakel op hun weg bevond. Dat juist nu, in de moderne tyd met de technisch volmaakte NX-beveiiiging en de automatische blokkering van bezette baanvakken en verkeerd liggende wissels, met de oersterke elektrische treinstellen en de nauw keurige dienstregelingen, tóch een ongeval kon geschieden dat veel verschrikkelijker is dan vroeger ooit in ons land is voorgekomen, heeft de vraag doen rijzen of wij er nu wel zoveel beter aan toe zijn dan voorheen. Maar dan moet het antwoord onmiddellijk bevestigend luiden, want hoe zou dit ongeval verlopen zijn als het hier houten wagons had be troffen? En hoeveel meer spoorwegongelukken zouden er in de laatste tien jaren zijn geschied als de wissels en seinen nog allemaal onge controleerd door zelfstandig handelende wachters op eigen verantwoor ding zouden zijn omgezet?! Of niet omgezet??? dentreinen bereikten in 1952 te Rotterdam het zelfde resultaat. In 1953 veroorzaakte een rangeerloco motief te Gouda weer een dode en een gewonde. In het zelfde jaar botsten te Weesp twee treinen op elkaar. Twee doden, negen gewon den. In 1954 zijn te Eist door een verkeerde wisselstand zes treinrei zigers gedood en elf gewond. 150 jaar geleden het eerste ongeluk Zo lang er treinen rijden, gebeu ren er ongelukken. Het allereerste ongeval dateert van 31 juli 1815 op het terrein van een mijn in New- bottle bij Newcastle (Engeland). Daar ontplofte de eerste locomo tief die door een zekere Brunton was gebouwd en de machinist, een arbeider en een kleine jongen wer den gedood. Vijftig mensen wer den daarbij gewond, waarvan er later nog velen stierven. In de eerste tijd van de spoor- geschiedenis zijn heel wat loco motieven uit elkaar gesprongen omdat ze gebreken vertoonden of niet voldoende door een veilig heidsklep waren beveiligd. In 1828 plofte in Engeland op de lijn van Stockton Darlington Ry. een „Locomotion" uit elkaar, waarbij stoker en machinist om het leven kwamen. Eenzelfde ongeluk ge schiedde omstreeks 1833 in de V.S. met het type „Best Friend". Als eerste persoon die door een trein werd overreden, vermelden de annalen een parlementslid voor Liverpool, genaamd William. Hus- kisson. Hij woonde de feestelijke opening bij van de lijn Liverpool - Manchester op 15 sept. 1830, doch kwam te dicht bij de locomotief en geraakte er onder. Grote spoorwegongelukken De eerste ontsporing die mensen levens kostte, geschiedde ook in Engeland en wel te Great Corby op de lijn Newcastle. Drie passa giers vonden de dood. De allereerste grote treinramp, waarover nog lang werd gespro ken en geschreven en die aanlei ding werd tot heftige kritiek op de Franse spoorwegmaatschappij vond plaats op 8 mei 1842 bij Meudon, een stad in het Franse departement Seine Oise van thans 25.000 in woners. Er was slechts één trein bij betrokken, maar deze was flink bezet met passagiers. Ze werd ge trokken door twee locomotieven tot het fatale moment waarop een der assen van de voorste machine brak. Deze loc kantelde en de tweede stortte zich er boven op. Beide geraakten in brand, maar inmiddels schoten de houten wa gons door de zware gevaarten en zo stond weldra de gehele trein in lichtelaaie. Omdat de wagons op grond van een veiligheidsmaatregel tegen het openspringen van portieren onder weg van buiten waren afgesloten, voltrokken zich in de bedreigde coupé's afschuwelijke taferelen. Officieel zijn er slechts 57 doden, maar vermoedelijk - en de versla gen van die tijd bevestigen dit ver moeden - zijn er heel wat slacht offers zodanig verbrand, dat aan identificatie niet meer viel te den ken. Onder de omgekomen reizi gers bevond zich de bekende ad miraal Dumont d'Urville. En in ons land? Er zijn sindsdien geregeld onge lukken geschied en vele mensen omgekomen bij diverse spoorweg maatschappijen. Nog altijd geldt, dat de Nederlandse Spoorwegen de veiligste ter wereld zijn. Het aan tal gedode en gewonde reizigers is door de jaren heen berekend per 10 miljoen reizigerstreinkilometers en deze getallen zijn voor Neder land altijd kleiner gebleven dan voor de andere landen van Europa en waarschijnlijk van de gehele wereld. Zij liggen zo gemiddeld voor het aantal doden op: Neder land 0,01, Duitsland 0,03, België 0,01, Denemarken 0,03, Frankrijk 0,02, Engeland 0,03, Zweden 0,03 en Zwitserland (ondanks de lawines) 0,01 en voor het aantal gewonden op: Nederland 0,05, Duitsland 0,25, België 0,11, Denemarken 0,08, Frankrijk 0,05, Engeland 0,13, Zwe den 0,13 en Zwitserland 0,06. Desondanks zijn ook in Neder land veel ongelukken geschied. Oudere mensen herinneren zich ongetwijfeld de dijkverzakking bij Weesp, die een trein tussen Am sterdam en Bussum deed veronge lukken in 1918. 41 personen kwa men daar om het leven en 42 wer den er gewond. Als wij de minder ernstige ontsporingen e.d. even buiten beschouwing laten, begint de rampenhistorie voor ons land in 1913 met een uit de rails gelopen trein te Oranjekanaal, waarbij 5 doden en drie gewonden vielen te betreuren. Bij De Vink te Leiden waren in 1926 vier aoden en negen gewonden geteld, bij Woerden kwamen in 1936 al eens twee pas sagiers om het leven en werden er eeven gewond. Op dezelfde lijn reed in 1951 een expresstrein op een stilstaande stoptrein met als gevolg twee doden en twintig ge wonden. Twee botsende werklie- Drie maal in één jaar. 1955 zou voor de N.S. een ramp jaar worden. Een militaire trein ontspoorde bij Oldebroek, gevolg twee doden en twee gewonden. Te Geldermalsen reed een personen trein op een goederentrein: twee doden en acht gewonden. In dat zelfde jaar reed te Heerlen een sneltrein op een stoptrein en werd het aantal gewonden met 26 ver meerderd. Vers in ons geheugen liggen nog de botsing bij Woensel met 7 doden en 20 gewonden in 1957, de op de zelfde plaats als nu bij Woerden ontspoorde militaire trein met Brit se verlofgangers, waarvan 2 stier ven en tien gewond werden in 1960 en de beide botsingen van verleden jaar, resp. te Geldrop en te Til burg, tezamen met drie doden en vijf gewonden. Maar het waren geen verschrik kelijke rampen met enorme aan tallen omgekomen passagiers, zo als wij wel eens uit het buitenland kregen gemeld. Niet voor niets voerden de N.S. hun leuze: veilig, vlug, voordelig. Zelfs zo veilig re den onze treinen, dat menigeen dacht dat de tijd van de grote spoorwegrampen voorgoed voorbij was De grootste rampen Wat zijn nu de grootste treinon gelukken geweest in de geschie denis? In 1957 werden wij opgeschrikt door ontstellende berichten over een tragedie in Jamaica. Door het simpele breken van één koppeling, reden twee rijtuigen van een trein met 1500 passagiers zich te pletter tegen een brug, de twee daarop volgende wagons kantelden en vijf daarna komende wagens stortten omlaag in een ravijn. Er zijn min stens 205 reizigers gedood en tegen de 500 gewond, bovendien is er nog een aantal vermist en nimmer te ruggevonden. Dit is echter niet de grootste ramp geweest. Deze vond plaats in 1944 bij Salerno in Italië. In dat oorlogsjaar bleef een passagiers- trein steken in een tunnel en kwa men zeker 520 personen door ver stikking om het leven. Als we nagaan, dat de N.S. zo tegen de 9 miljard reizigerskilome ters per jaar maken, dan is een to taal van omstreeks 80 doden in 122 jaar geen reden tot ongerustheid over de veiligheid van onze spoor wegen! HENGELO, 10-1. Een ze nuwachtige aanstaande va der stormde vannacht het politiebureau van Hengelo binnen met de mededeling, dat zijn vrouw op het punt stond een kind ter wereld te brengen, terwijl de ver loskundige nergens te be reiken was. De agenten spoorden de verloskundige snel op; de jonge a.s. vader werd door de politiemannen weer naar huis gebracht. Vervolgens bereidden zij de bevalling voor en assisteer den in de keuken door o.a. te zorgen voor warm water. Nadat de bevalling achter de rug ivas bleken de agen ten ook enigszins zenuw achtig te zijn. Op de terug weg naar het bureau ver leenden zij ge envoorrang aan van rechts komend verkeer. Een botsing ont stond; een politieman raak te gewond en moest zich in het ziekenhuis laten behan delen. De botsing vond plaats voor de deur van de commissaris van politie m In 1961 is de Amerikaanse goud voorraad met 877,9 miljoen dollar verminderd. Daarvan gingen in het eerste kwartaal 378,8 miljoen het land uit, in het derde kwartaal 173,3 en in het vierde kwartaal 487,9 miljoen dollar. In het tweede kwartaal van 1961 hebben de Ver enigde Staten echter in het buiten land voor 162,1 miljoen dollar aan goud gekocht. Voor 25 jaar.... Z1ER1KZEE. Door een water bouwkundig ambtenaar van het ca- lamiteuze waterschap Bruinisse is een nieuw systeem betonblok glooiing geconstrueerd, die sterk golfbrekend is. Op deze goedkope constructie is octrooi aangevraagd. Z1ER1KZEE. Houders van be- drijfsvergunningen vallende onder tabaksaccijns worden er aan her innerd, dat het vergunningsrecht, bedragende f 5, moet worden vol daan. Z1ER1KZEE. Balans-opruiming: zuiver wollen AaBe-dekens vanaf 3,45, 2-persoons gestikte dekens nu f 3,35, gryze jassen f 1,88, borst rokken 69 ct., flanellen dames pon nen 89 ct., prima alpino's 36 ct., zware sporthemden 59 ct., reclame slopen 19 ct. Voetenbankjes'met pluche bekleed 44 ct., badhanddoe ken, 40x70 en theedoeken 10 'ct., sokkenhouders 6 ct., gummischqrt- jes 9 ct. BRUINISSE. Voor een volle'zaal gaf de chr. zangvereniging „Soli Deo Gloria" met medewerking van het kinderkoor „De Zangvogeltjes" een geslaagde uitvoering. DU1VEND1JKE. Een vrachtauto uit Brouwershaven raakte met een vaart van 40 km. door een defect aan de stuurinrichting bij de hoek van de Langedijk in een zeer die pe sloot. HAAMSTEDE. Tijdens de ver gadering van de bijenvereniging Westelijk Schouwen kwam de slechte honingopbrengst ter sprake. DREISCHOR. Onder zeer grote belangstelling van de zijde der vrouwelijke bevolking had in deze gemeente een demonstratie plaats van de knippatronen-pantograaf Frohne NIEUWERKERK. Het interieur van het oude kerkgebouw van de Ned. Herv. gemeente alhier heeft een belangrijke restauratie onder gaan. KORTE BERICHTEN UIT HET BINNENLAND DEN HAAG. Op 7 maart zal naai de Vereniging van Nederlandse Gemeenten meedeelt, op haar ini tiatief opnieuw de Dag van Euro pa worden gevierd.. Deze viering is het gevolg van een aanbeveling van het irt 1959 in Berlijn gehouden internationaal gemeentencongres, waarin aan de gemeentebesturen wordt gevraagd, met name voor de jonge generatie, op de eerste woensdag in maart in en buiten schoolverband bijzondere aandacht te doen schenken aan de Europese samenwerking en eenwording. AMSTERDAM. Onder grote be langstelling is dinsdag in veertig seconden een groot poppenhuis (circa 1.70 m hoog) - behorende tot de inventaris van het vroegere ho tel „Des Pays-Bas" te Amsterdam - geveild voor 6.200 gld. Het was ingezet op vijf mille en werd ge kocht door een Amsterdamse ma kelaar. Het fraaie poppenhuis, .een geheel herenhuis met drie kamers, keuken en trappenhuis, is gemeubi leerd met Hindeloper meubeltjes en een marquetterie ameublement. Een antieke pony-sjees, ingezet op 600 gld. werd voor 1.050 gld. eigen dom van het arresleden museum te Oranjewoud. ALMELO. De 72-jarige heer G. J. Peddemors is in de Wierdense- straat te Almelo door een auto aangereden, toen hij met de fiets aan de hand de weg overstak. Hij kwam met het hoofd tegen een A. N.W.B.-paaltje terecht en werd zwaar gewond. Enkele minuten la ters is hij op de plaats van het on geval overleden. DEN HAAG. De koninklijke ma rechaussee in Zevenaar heeft de 54-jarige Haagse vertegenwoordi ger G. K. aangehouden, die sinds 1958 gesignaleerd stond wegens op lichting, verduistering, valsheid in geschrifte en steunfraude. Na het plegen van deze feiten in 1957 is K. uitgeweken naar het buitenland, In Oostenrijk heeft hij een vrouw en haar dochter opgelicht voor een miljoen Oostenrijkse shillingen (on geveer f 140.000) voor welk feit hij daar is veroordeeld tot achttien maanden gevangenisstraf. ADVERTENTIE Spar Winter Wedstrijd Een nieuwe, grote actie van De Spar. Kans op een jaar lang gratis boodschappen (f 15.- per week, 52 weken lang!). Haal gratis een wedstrljdformuller bij een van de 2100 Spar- winkeliers In Nederland, ledereen kan mee doen. De wedstrijd staat onder notarieel toezicht. Extra voordelige januari-prijzen in de Spar Winter Wedstrijd SPfiR- K0FFIE roodmerk250gr GUSTA- REAL 250 gr. dessertkoffle 10 REPEN EIER- BESCHUIT 2 rollen KOFFIE MELK liter KAPU- CIJNERS 500 gram 2 pakjes PUDDING met sujker zondersuiker GEKOOKTE HAM 100 gram GOCOS- ROTSIES koekje 250 gram PICCA- LULY pot vanaf MACARONI pak gesneden vlugkokend soogrgerookl vet spek 100 -10% gezouten vet spek 85 -10% geldig van 11 t/m 17 Januari 10% korting 100% kwaliteit SCHIPHOL. Geen desastreuze ontwikkelingen in de naaste toe komst voor Nieuw Guinea ver wachtend zijn woensdagmiddag mr. J. O. de Rijke en pater dr. L. J. van de Berg van Schiphol naar Biak teruggekeerd. Zij zijn de laat ste twee leden van de Nieuw Gui- nea-Raad-delegatie, die ons land bezocht heeft. De anderen zijn reeds eerder naar Nieuw Guinea teruggekeerd. Van de 782 traditionele Weense koffiehuizen die er einde 1960 wa ren zijn er in de loop van vorig jaar 33 gesloten of veranderd in espressobars waarvan er thans 202 zijn. Het aantal konditoreiën nam met 27 toe tot 175. Zeeman stichtte brand met scheepsvuurpijl DEN HAAG, 9-1. De achttien jarige zeeman W. R. van den B. uit Den Haag kwam op het politie bureau in de Archimedesstraat in Den Haag vertellen, dat hij op het dak van zijn huis een scheeps- vuurpijl had afgeschoten, die ech ter door het bovenlicht in de ka mer van zijn achterburen was be land en daar brand had veroor zaakt. Terwijl van den B. het bu reau binnenstapte, rukte de brand weer uit de naast het bureau ge legen kazerne al uit om het vuur te blussen, hetgeen vlot geschied de. Toch was er reeds een flinke schade aangericht. Van den B. ver klaarde vijf vuurpijlen te hebben meegenomen van de sleepdienst in Rotterdam, waar hij werkte. Hij is aangehouden wegens brandstich ting door schuld. Nieuw pokkengeval in West-Duitsland BAUMHOLDER (Rijnpalts) West- Duitsland, 10-1. - Een kleine een heid Westduitse militairen, die zich, in verband met oefeningen, in het legerkamp te Aulenbach, nabij Baumholder, in de Rijnpalts, be vond, is in quarantaine geplaatst, nadat zich bij een 20-jarige soldaat ziekteverschijnselen hadden ge openbaard, die aan pokken deden denken. De soldaat was enige tijd geleden van verlof teruggekeerd. Er is niet gemeld waar hij dit ver lof had doorgebracht. Ook enige burgerarbeiders, die in het kamp te werk waren gesteld, mogen dit voorlopig niet verlaten. 19. Zwijgend, ieder vervuld van eigen gedachten, lopen Aram en Wanata door het woud. 'Wanata schijnt een vast doel te heb ben, want zonder aarzelen loopt hij verder in noordelijke richting. „Waar gaan we heen?" verbreekt Aram eindelijk het zwijgen. „Naar het berendal", antwoordt de Indiaan afwezig. „Als Grijze Beer in onze jachtvelden is, dan is hij waarschijnlijk in het beren dalMaar ik geloof niet, dat wij hem zullen vinden„Waar om niet?", vraagt Aram. „Omdat Agua gelogen heeft", zegt Wanata kalm. „Rode Bloem is niet door Grijze Beer ontvoerddat was slechts een leugen van Agua om u het leven te redden Maar Wanata vergist zich, want op datzélfde moment wordt zijn zuster, ver weg in een kaal rotsachtig dal, door de handlanger van Grijze Beer aan een boom gebonden. „Vrees niet, Rode Bloem", grijnst Grijze Beer tegen het angstige meisje. „Je zult nog niet sterveneerst heb ik je nog nodig voor mijn plannen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1962 | | pagina 10