onze st.-nicolaaspuzzle win een waardebon ió letó veranderd ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE dinsdag 21 november 1991 No. 19019 Oe vaderlandse tegelschouw Vanaf dit moment doet de schouw dus haar Intrede en zoals te ver wachten was wisselde ze getrouw van beeld, al naar gelang een nieu we stijlperiode in de kunstgeschie denis haar al dan niet revolutionair kopje opstak. Zijn deze stijlken merken ons nog bijgebleven van Deze schouw uit de 18e eeuw is nu nog te vinden in een boeren woning te Heer Hugowaard. de schoolbanken dan zal het ons niet verwonderen de klassieke rust der renaissance-schouw na eeuwen van metamorfoses te zien verdwij nen achter de sierlijk drukke faca des van de rococo, welke op haar beurt weer na eeuwen van veran dering het onderspit zullen moeten delven tegen de nieuw - zakelijke schouwen of de baksteenfantasieën uit de jaren '30Enzovoort, en zovoort. Kortom het vertrouwde beeld van een ook op dit gebied levende cultuur, een immer duren de wisselwerking van actie en re actie. Bij al die categoriën schouwen is er echter een die op bijzondere wijze ons hart heeft gestolen: de vaderlandse tegelschouw. In zijn verschijningsvorm een even typisch Nederlandse aangelegenheid als 't Sinterklaasfeest dat er rondom ge vierd wordt. En zoals het met zo veel werkelijk karakteristieke kunstuitingen gesteld is: ze worden met de dag zeldzamer. Als we de hierbij afgedrukte te gelschouw eens bekijken, kunnen we maar tot één conclusie komen n.l. dat het zonde en jammer is dat men ze steeds minder aantreft en dat degenen die er nog zijn onze aandacht en waakzaamheid met betrekking tot eventuele afbraak of verkoop naar het buitenland dubbel en dwars waard zijn. Onze foto betreft een achttiende eeuwse schouw welke bij ons we ten nog heden aanwezig is in een boerenwoning in Heer Hugowaard. Het is in zijn soort een pronkstuk, zelfs ondanks de reeds verdwenen tegelbekleding in de nis (waarnu stuc met marmerschildering prijkt, pronkten vroeger waarschijnlijk z.g. schildpadtegels). De schouw is naar vorenhellend gebouwd met een stooknis voor haardvuur in een vuurkorf, methode van verwarming in tijd van oliestook en centrale wel heerlijk roman- Een paar geslaagde - voorstellingen meerdere tegels die samen één beeld vormen - verle vendigen de witte „ondergrond" die uiteraard ook uit tegels bestaat. Zo zien we links en rechts kat en hond afgebeeld, de huisdieren bij uitnemendheid op de boerderij die ook in natura hun plaats bij de schoorsteen wel zouden weten te vinden. Daar een en ander opge steld stond in de pronkkamer vin den we ook typische elementen van zo'n kamer in de tegels tot uitdrukking gebracht: een sierlijke vaas met bloemen en een kooitje met een kanarie. De aard van de woning zelf - een boerderij - vin den we tenslotte weerspiegeld in twee taferelen die het leven op het platteland tot onderwerp heb ben: de boer me z'n paard en een koe. Dit alles uitgevoerd in wit met paarse Friese tegels - een ware lust voor het oog. Vaak zullen we rondom de stook plaats religieuse voorstellingen aantreffen. Niet zelden vinden we alle belangrijke episoden uit de Bijbel als één groot beeldverhaal in reeksen tegels uitgebeeld. Elk detail toont ons de verrassende wij ze van figuurschildering, gevat in een kader van Lodewijk XV mo tieven welke onderling logisch bij elkaar aansluiten. Friese tegels in Noordhollandse schouw Deze achttiende eeuwse Friese tegels welke we vaak in de zeld zame Noordhollandse schouwen aantreffen komen, naast in paars- wit ook in 't meer bekende blauw wit voor, waarbij het dan altijd weer opmerkelijk is te constateren hoe de bijbelse figuren worden uit gedost in de costuums uit de tijd van de vervaardiger zelf, een en ander vermengd met grotendeels verzonnen kledingdetails of cos- tuumonderdelen uit eeuwen die be paald niet de tijd van de bijbel zijn geweest. Uiteraard zijn bloemmotieven, voorstellingen uit het dagelijks le ven, krijgslieden, scheepjes, vruch ten, tot engeltjes en zelf zeemeer minnen toe onder de favoriete af beeldingen terug te vinden: de an tiquairszaken tonen ze ons nog in al hun verscheidenheid, de boeren woningen steeds minder Het zij terloops als gratis sug gestie opgemerkt, dat zo'n tegel trouwens als Sinterklaasoadeau een altijd dankbaar - en niet duur - presentje is. Misschien kunt U hier in deze dagen uw voordeel mee doen en misschien kunt U ook op een van alle andere dagen nog eens gaan speuren naar dat helaas ver dwijnende oer-vaderlandse pronk juweel: de tegelschouw. Nu zijn ze er nogmaar haast U! (Nadruk verboden). H. G. DU VIEUJ-RHIN Schouw 18e eeuw te Heer Hugowaard. Sint Nicolaas is een naam die ons wel bizonder vertrouwd in de oren klinkt. Reeds van onze prilste jeugd zijn we met die naam en de daarbij behorende figuur goed bekend. Aanvankelijk was hij voor ons de zeer, zeer oude grijze bisschop uit Spanje, die eenmaal in het jaar naar ons lage landje bij de zee kwam om daar bij nacht en ontij over hoge daken te rijden op zijn prachtige schimmel. Zijn zwarte knecht luisterde dan aan elke schoorsteen om te horen of er nog stoute kinderen wa ren. De Sint was voor ons de kindervriend bij uitstek, de goedheilig man, waarvan je als kind de vurigst gewenste cadeautjes kreeg, maar ook wa9 hij de boeman, die stoute kinderen meenam naar Spanje, een land heel ver van het vertrouwde thuis vandaan, een boeman, waarvoor het kind een heilig ontzag had. Maar langzaam verdwijnt dit oude kin derlijke beeld om plaats te maken voor het begrip hier te maken met een wel bi- zonder traditioneel feest, dat zich ondanks de loop der geschiedenis, reeds honderden jaren in Nederland heeft weten te hand haven. Ja, wonderlijk eigenlijk! Dat het Sint Nicolaas-feest vroeger enthousiast gevierd werd lag gezien de omstandigheden voor de hand. In die oude tijden greep men ie dere gelegenheid aan om vooral 's winters een gezellig intiem huiselijk feest te bele ven. De dagen waren kort. de avonden zeer lang, ook al ging men veelal heel wat vroeger naar bed dan wij de moderne mensen. Maar tijdens die betrekkelijk lan ge winteravonden had men toch wel be hoefte aan iets bizonders en dan was een feest van harte welkom. Vooral het Sint Nicolaas-feest mocht zich in een grote be langstelling verheugen, omdat dit feest bovendien de mogelijkheid bood van een minstens dagen lange voorpret. Maar, dat dit feest tegenwoordig nog zo algemeen gevierd wordt en zeker niet met minder enthousiasme dan vroeger is op vallend. Eigenlijk heeft de hedendaagse mens in zijn jachtend bestaan en de zee van ontspanningsmogelijkheden die hem daarbij nog geboden wordt, weinig behoef te aan zo'n feest. Men zou verwachten dat de moderne mens er eigenlijk nauwelijks tijd voor heeft. Het zenuwslopend, jach tend bestaan eist hem helemaal op. En wat er aan vrije tijd overblijft, och die is zo makkelijk te vullen. De een leest graag of heeft een hobby, de ander doet aan sport er zijn velen lid van verenigingen,, dan zijn er nog de passieve media, waar het grootste deel zich door laat ontspan nen, zoals de bioscoop, de radio en de te levisie. Kortom waarom eigenlijk nog een Sint Nicolaas-feest? Voor het feit dat het Sint Nicolaas-feest zelfs in onze moderne tijd nog altijd volop leeft in alle lagen van de bevolking en dat men ook nu nog de tijd vindt om het in volle glorie te beleven is een goede ver klaring te geven. Het Sinterklaasfeest, zoals we dit in Ne derland noemen, heeft een aparte charme. In wezen gaat het echt niet meer om de bisschop Nicolaas en de mythe die aan hem verbonden is. Hij is hoogstens nog de symbolische figuur op de achtergrond. Het gaat echter wel om de diepere waarde van het feest. Ook al beseffen velen het mis schien niet, onbewust voelen ze het toch goed aan. Het appeleert namelijk aan het goede in de mens en los van de normale levenswandel vindt vrijwel iedereen het leuk om eenmaal in het jaar eens echt iets voor anderen te doen. Misschien wel in het bizonder in onze tijd, waarin harde zakelijkheid en egoisme hoogtij vieren, biedt zo'n traditioneel schenkfeest een uit laat voor verkropte gevoelens, die in de normale strijd om het bestaan verdrongen moesten worden. Al zullen we dat zo niet willen toegeven in ons hart weten we allen, dat gedeelde vreugd dubbele vreugd is, want welk een vreugde en blijdschap genieten we zelf, wanneer we zien hoe een ander verheugd is met iets dat wij hem of haar schonken. Het is de beloning van onze goede wil. We weten dit, maar het komt in het dagelijks leven meestal in de verdrukking en slechts weinig tot uiting. Het Sint Nicolaas-feest biedt ieder van ons de mogelijkheid dit te beleven, zonder dat we daarbij ons gezicht verliezen of dat we uit de toon vallen, wanneer men dat niet van ons gewend is. Dat is de reden dat ook in onze tijd dit feest nog bloeit, terwijl zoveel andere feesten reeds lang verwaterden en in de vergetelheid verzonken. Daarom zal het Sint Nicolaas-feest blijven leven tot in lengte van dagen, omdat het appeleert aan de goedheid in de mens endat maar eenmaal per jaar! Der traditiegetrouw bieden we ook dit jaar onze puzzelaars en puzzelaarsters, en zij die het willen worden, een SINT NICO- LAASPUZZLE aan. Wij hopen dat velen hun krachten eraan zullen wijden en er enige tijd gezellig mee bezig zullen zijn. Nevenstaande figuur dient in gevuld te worden volgens de ge geven omschrijvingen. Oplossingen, d.w.z. de ingevulde figuur uit de krant geknipt, worden ingewacht uiterlijk op donderdag 7 december a.s. bij de Redaktie ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, Jannewekken 11 te Zierikzee. Op briefkaart of enveloppe duidelijk vermelden: Sint Nicolaaspuzzle en natuur lijk naam en adres van de in- zender(ster) er volledig bij ver meld. Hun die per post inzenden ver zoeken wij hun inzending met kinderpostzegels te frankeren. Als prezen stellen w(j beschik baar: één waardebon van f 25,één waardebon van f 10,één waardebon van f 5,en vier waardebonnen van f 2,50. Deze bonnen dienen vóór 25 de cember 1961 te worden besteed bij een der zaken op Schouwen- Duiveland, die in dit nummer, dus van dinsdag 21 november, een advertentie hebben ge plaatst. DE REDAKTIE. Horizontaal: 1. zoogdier; 4. her kauwer; 8. soepel; 11. meisjes naam; 13. hoog bouwwerk; 15. kinversiersel; 17. slanke; 19. vorm van doen; 21. uitheems wapen; 24. wiel; 26. omroepver eniging; 28 bid (Lat.); 29. titel; 30. insekteneter; 32. klaar; 33. voorzetsel; 35. Europese vul kaan; 36. titel; 37. uiteinde; 38. jongensnaam; £9. insekt; 40. buigzaam; 42. deel van de dag (afk.)44. de lezer heil; 45. Ger maanse godheid; 47. dierenver blijf; 49. bijbelse naam; 52. bor duursel; 54. water in Utrecht; 55. lekkernij; 59. deel der wet; 60. heel goed; 62. plaats in En geland; 64. verdieping; 66. bloem; 67. eens (oude vorm); 68. voor alles; 69. vuurpijl. Verticaal: 1. aardnootje; 2. meisjesnaam; 3. modder; 4. eind (Duits); 5. Frans lidwoord; 6 deel van de bijbel; 7. meisjes naam; 8. bederf in graan; 9. ge meenschappelijke bouwgrond; 10. lijfwacht; 12 godheid; 14. mi litaire positie; 15. heuvel; 16. op afstand; 18. land in Europa; 20. rang in het leger; 22. handwar mer; 23. knaagdier; 25. bewoner van Arabië; 27. gebergte in Rus land; 29. harde duw; 31. stuk stof; 32. meisjesnaam; 34. wand versiering; 35. drank; 41. ver lichtingsartikel; 43. tafelgerei; 44. deel van de mond; 46. kerf; 47. glazen uitbouw; 48. herkau wer; 50. water in Nederland; 51. jongensnaam; 53. optocht; 55. indien; 56. woede; 57. plaats in de Betuwe; 58. naar beneden; 61. koor; 63. spoedig; 65. water in Friesland; 66. verbrandings rest. Tegen 't einde van november kijkt de jeugd zijn ogen uit; vele kleine neusjes drukken tegen grote winkelruit: IK zou dat het ..liefste-hebben. ikke dit en ikke ddt; en zo hebben zelfs de armsten toch de voorpret nog gehad Wat speelt voorpret een grote rol in ons leven! Van ieder pretje heb ben we voorpret (behalve van onze geboorte) en soms is de voorpret prettiger dan de pret; zo lang het droomhoedje nog in de étalage ligt en „zij" er in gedachten haar beste vriendin figuurlijk de ogen mee uitsteekt, is dat hoedje veel schat- tiger en doddiger dan wanneer zij het daadwerkelijk op heeft. Voor pret en pret. Napret voor pa. Maar dit terzijde; het heeft niets met de ze ontboezeming te maken en kan er gerust uit worden geschrapt; als de regels in kwestie U dus niet on der ogen komen, is dat inderdaad gebeurd. Ik wilde het hebben over kinder speelgoed, of, beter gezegd over speelgoed, want het moderne kin derspeelgoed i9 zulk mooi speel goed, dat veel pa's er het protec toraat over aanvaarden. Vroeger, in onze jeugd, was dat anders; de pa's waren hetzelfde, maar het speelgoed, dóér zat het hem in. Ik zie mijn pa al als trekkracht aan mijn eerste houten spoortreintje verbonden door een draadje brei katoen; ik zie hem al een torentje bouwen van blokjes, ik zie hem al als beheerder/bestuurder van een boerderij met onbeholpen houten koetjes, waaraan zelfs de meest elementaire aanduiding in verband met hun gave om melk te geven ontbrak. Maar wij waren er écht gelukkig mee en onze fantasie vul de precies alles aan wat er niet was. Als het moderne jongmens van 5 jaar zo'n blokkendoos zou krij gen, zou hij de blokken waar schijnlijk direkt door midden zagen -om te zien-in wélk blok het eigen lijke cadeau bij wijze van surprise verstopt zat. En stel U voor, dat de Sint bij zijn bezoek persoonlijk een cadeau zou overhandigen in de vorm van een houten paard op een plank op wieletjes, zo'n bruin ge schilderd planken paardelijf met een daarop geschilderd zadel en met hier en daar een klodder witte verf, het geheel besloten met een paardestaart van kippeveer. Het commentaar van de gelukkige ont vanger van dit geschenk zou waar schijnlijk zijn: Sinterklaas moet zijn test een9 laten testen. Nee, 'de jeugd van tegenwoordig krijgt een dnder soort cadeau, een cadeau, dat in de tijd past: een cadeau op hoog niveau. Hij wordt, als hij zoet geweest is, in de spulletjes gezet: 'n kunstmaan en een kern-reactor en een kleine maanraket. Hij Iclcht om zo'n ouwe stoomtrein en om electriciteit; wel wil hij een monorailtrein, mits die op atoomkracht rijdt. Als hij alles heeft gekregen en Pa zegt: bedank Sint gauwl zal hij zeer meewarig kijken: Sint? Nou moe, asjemennou CLINGE DOORENBOS.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1961 | | pagina 13