Werken in de vakantie ONZE PUZZELRUBRIEK STAD EN PROVINCIE Waar ligt toch Land van vrijheid, gezondheid, geluk en overvloed voor alle mensen! Alle eeuwen door hebben men sen gedroomd van een betere we reld. Eén van hen was de Engels man Thomas More, die in de 16de eeuw leefde en ons zijn beroemde „Utopia" naliet. Utopia betekent zoveel als Nergenshuizen. De wij ze, waarop dit land bestuurd wordt stelde More het Engeland van zijn tijd ten voorbeeld. Alles is daar het eigendom van allen. Niemand heeft er gebrek. „Kan er nog groter rijkdom be staan dan blijmoedig en rustig te leven, volkomen van zorg bevrijd?" aldus More. Geen vrees voor het bestaan en het vaste uitzicht, dat ook de kinderen aan niets gebrek zullen lijden, terwijl ook voor hen die geen volwaardige arbeid kun nen verrichten, góed wordt ge zorgd. Geestelijke vader van onze sociale ontwikkeling. Wanneer we lezen, hoe More zich deze ideale maatschappij voor stelde en we bedenken, dat deze man leefde in het begin van de 16e eeuw (hij stierf in 1535), dan zien we welk een briljante geest hij had en hoe ver hij zijn tijd vooruit was. Maar ofschoon wij thans in de twintigste eeuw leven, is Utopia nog nergens te vinden. Het land zonder zorg voor het bestaanmoet nog geschapen worden en men vraagt zich af hoe Thomas More zich zo'n land wel gedacht heeft. Het zou hier te ver voeren, de ge hele inrichting van Utopia te'be schrijven. Daarvoor moet men het boek zelf lezen. More beschrijft Utopia als een eiland met steden, welke alle ruim en prachtig zijn en in taal, zeden, instellingen en wetten volkomen gelijk. De regering wordt in vrij heid gekozen. leder op zijn tijd boer. De steden hebben op het platte land hoeven, welke worden be woond door burgers, die om de beurt daar hun intrek nemen. Aan het'hoofd staan een huisvader en huismoeder, mensen van gezag en rijpe leeftijd. Zo wordt ieder op zijn beurt een tijdlang boer. Zij, die zich tot het boerenbedrijf voe len aangetrokken, wordt een lan ger verblijf op de hoeven toege staan. Wanneer het tijdstip van de oogst aanbreekt, wordt aan de stadsbestuurders medegedeeld, hoe groot het aantal burgers is, dat hun dient te worden toegezonden en zo komen zij bij mooi weer op één dag nagenoeg met de gehele oogst klaar. De woningen zijn allemaal even mooi, hebben grote tuinen, waarin fruit, kruiden en bloemen worden gekweekt. Er is echter geen sprake van particulier eigendom, want zelfs de huizen laten zij om de tien jaar door het lot .van bewoners verwisselen. Iedereen beoefent een ambacht. Behalve de landbouw, welke iedereen moet kennen, leert een ieder een of ander ambacht als zijn bijzonder beroep. Dat is meestal óf wol- óf linnenwever óf het vak van metselaar, smid of timmer man. Er is namelijk geen ander handwerk, dat daar een noemens waardig aantal mensen in beslag neemt. De kleren zijn voor iedereen het zelfde, niet onbevallig voor het oog en tevens praktisch voor de bewe gingen van het lichaam .alleen ver schilt het voor mannen en vrou wen, ongehuwden en getrouwden. Ieder huishouden vervaardigt ze voor zichzelf. Maar ieder leert ook een ander ambacht en niet slechts de mannen, maar ook de vrouwen. De vrouwen houden zich met lich tere, de mannen met zwaardere werkzaamheden bezig. Wanneer iemand in één ambacht volleerd is, mag hij desgewenst ook nog een ander leren. Zer uren verplichte arbeid per dag. Ook in Utopia tellen de dagen vierentwintig uren, waarvan er slechts zes voor de arbeid worden bestemd: drie in de voormiddag, waarna ze gaan eten. Wanneer ze na de maaltijd twee middaguren rust hebben genomen, besteden ze daarop weer drie uur aan de ar beid en besluiten die met 't avond maal. De slaap neemt acht uren in beslag. De uren, welke men vrij is, kunnen naar hartelust worden be steed aan enige andere bezigheid. Men kan zich verder bekwamen in zijn ambacht - wat tot lof gerekend wordt - terwijl de hoger begaaf den kunnen studeren voor de een of andere wetenschap. Staat hun begaafdheid eenmaal vast, dan kunnen ze worden vrijgesteld van ander werk. Voorts houden zich allen verschillende uren per week bezig met aangename spelen. Daar de Utopiërs slechts zes uur per dag aan het werk zijn, zou men allicht kunnen denken dat schaars te daarvan het gevolg is. Het te gengestelde is echter het geval: er is overvloed van al hetgeen voor de levensbehoeften en veraangena ming van het leven nodig is. Dat komt omdat in Utopie iedereen werkt en in de eerste plaats ge daan wordt wat noodzakelijk is. Onaangename werkzaamheden worden door hen verricht, die zich misdragen hebben en iets goed moeten maken. Geld onbekend. Geld kent men in Utopia niet. De vrouwen bedienen hun man nen, de kinderen hun ouders en in het algemeen de jongeren de oude ren. De gehele stad is verdeeld in vier gelijke kwartieren. In het midden van ieder kwartier bevindt zich een markt voor alle mogelijke waren. Daar worden in bepaalde magazijnen de produkten van ieder gezin saamgebracht en telkens naar hun soort afzonderlijk over pak huizen verdeeld. Daaruit haalt ieder willekeurig gezinshoofd dat gene, wat hijzelf en de zijnen no dig hebben en neemt mee al wat verlangd wordt, zonder betaling. Waarom zou men hem ook iets weigeren? Er is immers overvloed van alles en men behoeft volstrekt niet bang te zijn, dat iemand meer zou willen vorderen dan hij nodig heeft. Want hoe kan men denken dat iemand om overbodige dingen zo uvragen, wanneer hen er zeker van is, dat hem nooit iets zal ont breken? In Utopia wordt om die reden ook geen uitzonderlijke waarde toegekend aan goud, zilver en dergelijke. En de schrijver? Wie was Thomas More eigenlijk? Een of andere rebel? Een man die het zelf niet goed had en daarom zich als verdediger van onder drukten opwierp? Integendeel, More bracht het tot de hoogste posten in zijn land. Hij was zelfs een tijd lang lord kanselier. Door zijn politieke loopbaan was hij pre cies op de hoogte van de minder waardige praktijken van de vor sten in zijn tijd. Hij verwijt ze hun handelingen in zijn „Utopia", zij het dan dat hij het gehele verhaal aan een zeeman toeschrijft. Toen More in zijn later leven weigerde de eed af te leggen aan Hendrik VIII als hoofd van de kerk van Engeland, werd hij op 6 juli 1535 onthoofd. Wanneer „Utopia" bestudeerd wordt, dan ziet u duidelijk, dat dit een produkt is van enige eeuwen geleden. Want al zijn More's staat kundige en maatschappelijke in zichten ook verbluffend voor zijn tijd, toch kan hij er zich niet hele maal los van maken. More blijft een kind van zijn tijd, en op dit stramien borduurde hij zijn ideale maatschappij. Toch zijn er zeker vergeleken bij die 16e eeuw al heel wat stap pen in de richting van" dit Utopia gezet en wel vooral op sociaal ge bied, denken we aan de ouder domswet, de ziekteverzekering en aan de verkorting van de arbeids tijd, die juist nu met de invoering van de vrije zaterdag zo actueel is. Goed, er wordt nog geen zes uur per dag gewerkt, maar de verkor ting van de arbeidstijd in de laat ste honderd jaar is het gevolg van de enorme technische ontwikke ling. Er is veel veranderd. More baseerde de korte arbeids tijd op de medewerking van allen en het feit, dat alleen dat gedaan werd wat noodzakelijk was. In on ze tijd wordt alles gedaan en toch wordt de arbeidstijd verkort. Met de fantastische technische ontwikkeling heeft More geen re kening kunnen houden. De huidige sociale voorzieningen passen al heel aardig in het kader van Uto pia, Of het een weldaad aan de mensen zou zijn om allen gelijk gekleed te gaan en om de tien jaar van huis te moeten ruilen, valt nog te bezien. Maar deze ideeën van More" stammen uit zijn tijd,' een tijd, waarin de tegenstelling tus sen rijk en arm afschuwelijk groot was. Ook wat dat betreft is er veel veranderd en zijn de verschillen aanmerkelijk kleiner, zodat ook dit weer een stap in de richting van Utopia is. Inderdaad is More's werk niet helemaal vreemd aan de huidige vooruitgang, want in de voorgaan de eeuwen heeft men Thomas More alom geacht. De wetenschappelijke socialisten noemen More hun gees telijke vader. Zijn werk is een van de bijdragen ide hebben geleid tot de huidige sociale ontwikkeling. Drs. Hildébrand. Koningin en prins ereburgers DEN HAAG, 27-7. Zoals bekend, heeft de plaatselijke overheid van Monte Argehtario (Italië) het ere burgerschap verleend aan koningin Juliana en aan prins Bernhard. Op 5 augustus zullen de vorstin en de prins als ere-burgers worden geïn stalleerd. Het koninklijk gezin, met uitzon dering van prinses Irene, brengt thans de vakantie door in Porto Ercole, dat deel uitmaakt van Mon- Argentario. AMSTERDAM. Dr. C. J. Folmer, die bijna 48 jaar als veterinair ad viseur is verbonden aan Artis te Amsterdam, zal op 1 augustus aan staande het feit herdenken, dat hij vijftig jaar geleden tot veearts pro moveerde. Vooral door zijn funk- tie bij Artis heeft dr. Folmer grote bekendheid gekregen. PREDIKBEURTEN voor zondag 30 juli 1961 Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Grote Kerk: 10 uur: Eerw. Heer W. G. de Jonge uit Twello. Gasthuiskerk: 10 uur: ds. Assendorp, 7 uur; Eerw. Heer W. G. de Jonge uit Twello. Kerkwer- ve: 10 uur: ds. M. J. van Wijck uit Edam (Voorber. H.A.), 11.30 uur: Zondagsschool. Serooskerke: 2.30 uur: ds. M. J. van Wijck uit Edam. Burgh: 9 uur: Eerw. Heer M. A. Slaager uit Leeuwarden (jeugd dienst), 10 uur: idem. Haamstede: 10 uur: ds. Boer, 7 uur: interkerke lijke dienst: ds. Boer en ds. Boer- ma m.m. van het kerkkoor. Renes- se: 9 uur: ds. van Liere, 10.15 uur ds. Gravendeel uit Genk. Noord- welle: 10 uur ds. van Liere. Eiker zee: 11 uur: ds. van den Ban (Bed. H. Doop). Brouwershaven: 10 uur: dr. J. Zandee uit Utrecht. Zonne- maire: 10 uur ds. G. H. Duijvendak. Noordgouwe: 9.30 uur: ds. A. van den Ban. Dreischor: ll uur: vikaris Keiling. Ouwerkerk; 9.30 uur: vi karis G. H. F. Keiling. Nieuwer- kerk: 10 uur: ds. Westerhof. Oos- terland: 10 uur: vikaris C. van Gel der uit Amsterdam, 6.30 uur: ds. Rijks. Sirjansland: 10 en 6.30 uur: ds. J. Hovius uit Nieuw Lekker- land. Bruinisse: 10 uur: ds. v. d. Sar (Bed. H. Doop), 5 uur: idem Sint Philipsland: geen opgaaf ont vangen. Lutherse Kerk Zierikzee: geen dienst. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10 en 5 uur: ds. J. H. Baas uit Den Haag-west. Haamste de: 9, 10.30 en 5 uur: ds. Boerma. Renesse: 19.30 uur: ds. C. W. Thijs uit Nieuw Vennep. Scharendijkc: 10 en 2.30 uur: ds. T. Kamper uit Zoetermeer. Brouwershaven: 10 en 2.30 uur: drs. J. Plomp uit Utrecht. Zonnemaire: 10 en 2.30 uur: ds. J. D. van Ginhoven- uit Westervoort. Nieuwerkerk: 10 uur: leesdienst, 5 uur: ds. W. Haverkamp uit Anna Jacobapolder. Oosterland: 10 en 3 uur: ds. D. K. Wielinga uit Kollu- merpomp. Bruinisse: 10 en 5 uur: ds. G. H. Homan uit Heemskerk. Anna Jacobapolder: geen opgaaf ontvangen. Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Brouwershaven: 10 en 3 uur ds. Keizer. Haamstede: 7 uur ds. J. Keizer uit Brouwershaven (in de Chr. Ger. Kerk). Chr. Gereformeerde Kerken Zierikzee: 10 en 6 uur: ds. v. d. Klis. Kerkwerve: 10 en 6 uur: lees dienst. Haamstede: 10 en 3 uur: leesdienst. Nieuwerkerk: 10 uur: leesdienst, 3 uur; ds. M. van der Klis. Geref. Gemeenten Haamstede: 10 en 2.30 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 10 uur: lees dienst, 2.30 uur: ds. W. Hagé uit Middelburg. Oosterland: 10, 2.30 en 6 uur: leesdienst. Sint Philipsland: 9.30, 2.30 en 6 uur: leesdienst.' Geref. Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10, 2 en 6 uur leesdienst. Renesse: 10 en 2.30 uur leesdienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees dienst. Oud-Geref. Kerken Oosterland: 9.30, 2 en 6 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees dienst. Sint Philipsland: 9.30, 2,30 en 6 uur ds. Gebraad. Leger des Heils Zierikzee; 10 uur heiligingsdienst, 12 uur jeugdsamenkomst, 7.30 uur verlossingssamenkomst. Rooms-katholieke Kerk Zierikzee: 7.15 en 10 uur Eucharis tievieringen (in de week te 7.15 en 8 uur), 7 uur lof, (zaterdag 7.15 uur lof). Haamstede: 7.30 en- 9 uur Eu charistievieringen en te 10.30 en 19 uur: Bij „De Faam" in Breda verleent een groepje scholieren in de zomer vrijwillig enkele weken vakantie- arbeidMet belangstelling volgen zij - voor zij aan de slag gaan - de uiteenzettingen van een erva ren vakman over de bediening van een drups-machine. Velen blijven de wekelijkse puz zel trouw en we verklaren dit uit de minder fraaie weersomstandig heden, die de avonden vaak al een winters effekt geven. De eerste prijs is deze week be stemd voor: mevr. C. W. STRUIJK-TROMPER Ravenstraat 22 - Zierikzee De tweede prijs komt toe aan: de heer E. J. II. BEENS E 55 - Zuidlaren (Drenthe) De oplossing van de puzzel luidt als volgt: Horizontaal: 1. l.o.; 3. zij; 5. re; 7. l.s.; 9. aai; 10. al; 11. in; 12. ets; 14. madrid; 15. orkaan; 17. and; 18. etter; 21. pro; 22. ala; 23. ems; 25. barst; 28. rijn; 29. oeloe; 33. li; 34. teen; 36. dolf; 38. kg.; 39. ha; 41. rust; 44. made; 46. os; 48. loens; 50. ria; 51. aneta; 53. ala; 55. ass; 58. ons; 60. emelt; 61. m.t.s.; 64. betoon; 66. rivaal; 68. sen; 69. tij; 71. do; 72. aak; 73. re; 74. e.k.; 75. up; 76. kl. Verticaal: 1. ladder; 2. oir; 3. zadel; 4. ijl; 5. r.i.; 6. enorm; 7. lek; 8. stapel; 9. aan; 13. sar; 14. ma; 16. n.o.; 19. tarn; 20. eend; 22. ate; 24. sol; 25. h.L; 26. ai; 27. stern 30. effen; 31. o.k.; 32. eg; 35. els; 37. ora; 39. hl; 40. no; 42. u.s.a.; 43. tram; 44. maal; 45. das; 46. ot; 47. s.a.; 49. ekster; 52. etmaal; 54. lente; 57. strop; 58. ob; 59. nes; 62. tak; 63. s.l.; 65. one; 67. vak; 70. ijk; 71. du. DE NIEUWE PUZZEL AMSTERDAM. Een deputatie van de ruim 1700 leden van de de- mocra.tisch-socialistische jongeren organisatie „Die Falken" uit west- Berlijn, die in Callantsoog hun zo merkamp houden, heeft in het An ne Frankhuis aan de Prinsengracht in Amsterdam een krans gelegd. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk Benoemd tot bijstand in het pas toraat te 's-Gravenhage: J. G. L. Brouwer, a.s. em.-pred. te De Lier. Beroepen te Haarlem (wijkge- meente Schalkwijk in wording) (toez.): H. S. J. Kalf, Benneb roek; te Rotter dam-Vreewijk (wijkgem. Strevelswijk) (vac. J. M. D. van den Berg): P. D. Steegman, Ben- nekom; te Aarlanderveen: vie. M. H. Boogert, Scheveningen. Aangenomen naar Wilnis: J. J. de Heer, Babylohiënbroek, die be dankte voor Jaarsveld en voor St. Philipsland; naar Deventer (wijk- gemeente Bergkerk-Binnenstad- Worp) (toez.): G. J. Rijks, Ooster land (Zld.); naar Loppersum: dr. P. J. van Leeuwen, Eelde; naar Hoornaar: kand. L. J. Geluk, Zeist; naar Oosterhesselen (toez.): R. van der Kleij, kand. te Rotterdam. Bedankt voor Hasselt: J. W. de Bruyn, Harderwijk; voor Middel- harnis (toez.): J. Bos, Wierden; voor Steenwijkerwold (toez.): A. van de Bovenkamp, Engwierum. Ger. Kerken Beroepen te Lemmer: H. den Boeft, voorheen pred. bij de Ger. Kerken (vrijgemaakt) te Schouwer zijl. Aangenomen naar Hendrik Ido Ambacht (2e predpl.): R. van Ree- nen, Klundert (N.Br.). Bedankt voor Hoogvliet (vac. F. Minnema): A. G. Kornet, Oude en Nieuwe Wetering. Chr. Ger. Kerken Tweetal te Rotterdam-Charlois: kand. K. Boersma, Apeldoorn en kand. J. P. Versteeg, Amsterdam. Beroepen te Hillegom: kand. J. P. Versteeg, Amsterdam; te Woer den: kand. H. Biesma, Lisse. Bedankt voor Toronto (Ontario, Canada): J. Brons, Bunschoten. Ger. Gemeenten Bedankt voor Bradford (Ontario, Canada): A. F. Honkoop, Goes. Ingezonden mededeling BINNENVERINGBED /iet fcejta bed ooit gemaakt JjfMMlwill SCHUIMRUBBERBED met versterkte middensector F ffiliet fabrUktn Z«vuit»rg«n J De nieuwe puzzel luidt als volgt: Horizontaal: 1. deel v.e. muur; 6 revolutie; 12. drank; 13. bij woord; 15. deel v.d. bijbel (afk.); 16. vervoersonderneming (afk.); 17. godsdienst (afk.); 18. tot hulp op roepen; 22. dubbelklank; 23. reini gingsplaats; 24. voge'l; 25. tocht; 27. familielid; 29. wandversiering; 31. rivier in Nederland; 33. mannelijk zoogdier; 35. verharde huid; 37. waterdier; 39. vulkanisch gesteen te; 40. bergplaats; 41. telwoord; 42. lidwoord; 43. bergplaats; 44. zang- noot; 45. boom; 47. plaats in oost- Europa; 49. keukengerei; 51. uniek; 53. royale; 56. losse naad; 58. vreemde munt; 59. stuk steen; 60. persbureau (afk.); 62. rivier (Spaans); 63. vis; 65. gelofte; 67. loterijbriefje; 69. klein persoon; 71. geheel gevuld; 74. titel (afk.); 75. elektrisch geladen deeltje; 77. titel (afk.); 78. voegwoord; 79. vrouwe lijk zoogdier; 80. muziekinstru ment; 81. metaal. Verticaal: 1. kruitzak; 2. vogel; 3. deel v.e. Franse ontkenning; 4. Nederlands vliegveld; 5. tijdperk; 7. duw; 8. stevig; 9. rivier in Bra bant; 10. netto; 11. voetballer; 14. vriend (Fr.); 18. water in Brabant; 19. toestand van vrede; 20. Frans pers. voornaamw.; 21. Nederlands Indië; 23. danseres; 26. vervoer; 28. pers. voornaamw.; 30. uitkering; 32. irriteren; 34. als volgt (afk.); 36. taankleurig; 38. duur van eb en vloed; 39. voetmodel; 46. beslis sing; 48. stofmaat; 50. brommerig; 52. deel v.e. Franse ontkenning; 54. melkklier; 55. bergplaats; 57. Romeins imperium (afk.); 59. schoeisel; 61. geluidnabootsing; 64. jongensnaam; 66. voetbalvereni ging; 68. geogr. aanduiding (afk.); 70. visnet; 72. vreemde munt; 73. weidedieren; 74. Spaanse titel; 76. Engelse ontkenning; 79. ons in ziens (afk.). OUWERKERK Concert „Nieuw Leven" „Nieuw Leven" hoopt heden (vrij dag)-avond in de tent een con cert te geven. Zaterdagavond trekt de harmonie naar Sirjansland voor een concert. NOORDGOUWE Bejaarden bezochten Hoek van Holland en Rotterdam De jaarlijkse bejaardenreis vond woensdag plaats en leidde naar Hoek van Holland en Rotterdam. Het weer was niet bijzonder zon nig, maar het was wel echt „bus- weer", zodat niemand daarom treurde. De reis werd gemaakt via Dordrecht, waar in restaurant „Het Paviljoen" de koffie werd gebruikt. De tocht naar „de Hoek" leidde door het Westland, de tuin van Holland. Andermaal was een stop ingelast voor het smeren van de keel, waarbij ieder zich verbaasde over de exorbitant hoge prijzen. Te Rotterdam was gelegenheid wat te winkelen. Rond half vijf was de tijd aangebroken voor de terugreis, die in goede orde verliep. In Steen bergen gebruikte het gezelschap een maaltijdij. Terug te Noordgou we stond „Con Amore" de bejaar den reeds op te wachten, teneinde hen een muzikaal welkom toe te blazen. Onder aandrang hiervan gingen de benen nog van de grond, hetgeeen wel bewees, dat de reizi gers de tocht goed hadden door staan en nog fit waren. De heer J. van Maanen sprak een dankwoord, tot allen die de reis mogelijk maak ten. De dankgevoelens van de be jaarden werden vertolkt door de heer Goosen. Een woord van dank komt ook toe aan de chauffeur, de heer Quist, die niet alleen kundig chauffeurde, maar het gezelschap ook wees op interessante punten, die werden gepasseerd. DE NIEUWE WERELD 21. Vier weken lang zeilt de vloot van Jean Cabot onder een straffe wind westwaarts. Het weer blijft best en Aram en Agua, die er geen flauw vermoeden van hebben dat Presto op het schip van Williams als koksmaat de reis meemaakt, genieten met volle teugen van de prachtige zeereis. Maar na de vierde week neemt de wind plotseling af tot een flauwe bries, zodat de schepen nauwe lijks nog vorderingen maken. Drie dagen later kruipt de vloot nog slechts traag over het gladde water, de zeilen hangen slap neer, slechts nu en dap klapperend in een zwakke windvlaag, een bran dende zon doet het pek in de deknaden smelten „We zullen het drinkwater moeten rantsoeneren, schipper", zegt Aram, als hij op een middag naast Lodewijk Cabot op de brug staat. „Deze windstilte kan nog wel dagen aanhouden en we weten niet hoelang de tocht nog duurt „Je hebt gelijk, Aram", zucht Jean Cabots zoon, „maar ik ben bang dat we moeilijkheden met de manschappen zullen krijgen er broeit iets onder de maatszij willen dat mijn vader meer .zuidwaarts koerst, op de route van Columbusdan weten ze tenminste zeker, dat er ééns land in zicht komt

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1961 | | pagina 6