Werken in de vakantie
ONZE PUZZELRUBRIEK
STAD EN PROVINCIE
Waar ligt toch
Land van vrijheid,
gezondheid, geluk en overvloed
voor alle mensen!
Alle eeuwen door hebben men
sen gedroomd van een betere we
reld. Eén van hen was de Engels
man Thomas More, die in de 16de
eeuw leefde en ons zijn beroemde
„Utopia" naliet. Utopia betekent
zoveel als Nergenshuizen. De wij
ze, waarop dit land bestuurd wordt
stelde More het Engeland van zijn
tijd ten voorbeeld. Alles is daar
het eigendom van allen. Niemand
heeft er gebrek.
„Kan er nog groter rijkdom be
staan dan blijmoedig en rustig te
leven, volkomen van zorg bevrijd?"
aldus More. Geen vrees voor het
bestaan en het vaste uitzicht, dat
ook de kinderen aan niets gebrek
zullen lijden, terwijl ook voor hen
die geen volwaardige arbeid kun
nen verrichten, góed wordt ge
zorgd.
Geestelijke vader van
onze sociale ontwikkeling.
Wanneer we lezen, hoe More
zich deze ideale maatschappij voor
stelde en we bedenken, dat deze
man leefde in het begin van de 16e
eeuw (hij stierf in 1535), dan zien
we welk een briljante geest hij had
en hoe ver hij zijn tijd vooruit was.
Maar ofschoon wij thans in de
twintigste eeuw leven, is Utopia
nog nergens te vinden. Het land
zonder zorg voor het bestaanmoet
nog geschapen worden en men
vraagt zich af hoe Thomas More
zich zo'n land wel gedacht heeft.
Het zou hier te ver voeren, de ge
hele inrichting van Utopia te'be
schrijven. Daarvoor moet men het
boek zelf lezen.
More beschrijft Utopia als een
eiland met steden, welke alle ruim
en prachtig zijn en in taal, zeden,
instellingen en wetten volkomen
gelijk. De regering wordt in vrij
heid gekozen.
leder op zijn tijd boer.
De steden hebben op het platte
land hoeven, welke worden be
woond door burgers, die om de
beurt daar hun intrek nemen. Aan
het'hoofd staan een huisvader en
huismoeder, mensen van gezag en
rijpe leeftijd. Zo wordt ieder op
zijn beurt een tijdlang boer. Zij,
die zich tot het boerenbedrijf voe
len aangetrokken, wordt een lan
ger verblijf op de hoeven toege
staan. Wanneer het tijdstip van de
oogst aanbreekt, wordt aan de
stadsbestuurders medegedeeld, hoe
groot het aantal burgers is, dat
hun dient te worden toegezonden
en zo komen zij bij mooi weer op
één dag nagenoeg met de gehele
oogst klaar.
De woningen zijn allemaal even
mooi, hebben grote tuinen, waarin
fruit, kruiden en bloemen worden
gekweekt. Er is echter geen sprake
van particulier eigendom, want
zelfs de huizen laten zij om de tien
jaar door het lot .van bewoners
verwisselen.
Iedereen beoefent een ambacht.
Behalve de landbouw, welke
iedereen moet kennen, leert een
ieder een of ander ambacht als zijn
bijzonder beroep. Dat is meestal
óf wol- óf linnenwever óf het vak
van metselaar, smid of timmer
man. Er is namelijk geen ander
handwerk, dat daar een noemens
waardig aantal mensen in beslag
neemt.
De kleren zijn voor iedereen het
zelfde, niet onbevallig voor het oog
en tevens praktisch voor de bewe
gingen van het lichaam .alleen ver
schilt het voor mannen en vrou
wen, ongehuwden en getrouwden.
Ieder huishouden vervaardigt ze
voor zichzelf. Maar ieder leert ook
een ander ambacht en niet slechts
de mannen, maar ook de vrouwen.
De vrouwen houden zich met lich
tere, de mannen met zwaardere
werkzaamheden bezig. Wanneer
iemand in één ambacht volleerd is,
mag hij desgewenst ook nog een
ander leren.
Zer uren verplichte
arbeid per dag.
Ook in Utopia tellen de dagen
vierentwintig uren, waarvan er
slechts zes voor de arbeid worden
bestemd: drie in de voormiddag,
waarna ze gaan eten. Wanneer ze
na de maaltijd twee middaguren
rust hebben genomen, besteden ze
daarop weer drie uur aan de ar
beid en besluiten die met 't avond
maal. De slaap neemt acht uren in
beslag. De uren, welke men vrij is,
kunnen naar hartelust worden be
steed aan enige andere bezigheid.
Men kan zich verder bekwamen in
zijn ambacht - wat tot lof gerekend
wordt - terwijl de hoger begaaf
den kunnen studeren voor de een
of andere wetenschap. Staat hun
begaafdheid eenmaal vast, dan
kunnen ze worden vrijgesteld van
ander werk. Voorts houden zich
allen verschillende uren per week
bezig met aangename spelen.
Daar de Utopiërs slechts zes uur
per dag aan het werk zijn, zou men
allicht kunnen denken dat schaars
te daarvan het gevolg is. Het te
gengestelde is echter het geval: er
is overvloed van al hetgeen voor
de levensbehoeften en veraangena
ming van het leven nodig is. Dat
komt omdat in Utopie iedereen
werkt en in de eerste plaats ge
daan wordt wat noodzakelijk is.
Onaangename werkzaamheden
worden door hen verricht, die zich
misdragen hebben en iets goed
moeten maken.
Geld onbekend.
Geld kent men in Utopia niet.
De vrouwen bedienen hun man
nen, de kinderen hun ouders en in
het algemeen de jongeren de oude
ren. De gehele stad is verdeeld in
vier gelijke kwartieren. In het
midden van ieder kwartier bevindt
zich een markt voor alle mogelijke
waren. Daar worden in bepaalde
magazijnen de produkten van ieder
gezin saamgebracht en telkens naar
hun soort afzonderlijk over pak
huizen verdeeld. Daaruit haalt
ieder willekeurig gezinshoofd dat
gene, wat hijzelf en de zijnen no
dig hebben en neemt mee al wat
verlangd wordt, zonder betaling.
Waarom zou men hem ook iets
weigeren? Er is immers overvloed
van alles en men behoeft volstrekt
niet bang te zijn, dat iemand meer
zou willen vorderen dan hij nodig
heeft. Want hoe kan men denken
dat iemand om overbodige dingen
zo uvragen, wanneer hen er zeker
van is, dat hem nooit iets zal ont
breken? In Utopia wordt om die
reden ook geen uitzonderlijke
waarde toegekend aan goud, zilver
en dergelijke.
En de schrijver?
Wie was Thomas More eigenlijk?
Een of andere rebel? Een man die
het zelf niet goed had en daarom
zich als verdediger van onder
drukten opwierp? Integendeel,
More bracht het tot de hoogste
posten in zijn land. Hij was zelfs
een tijd lang lord kanselier. Door
zijn politieke loopbaan was hij pre
cies op de hoogte van de minder
waardige praktijken van de vor
sten in zijn tijd. Hij verwijt ze hun
handelingen in zijn „Utopia", zij
het dan dat hij het gehele verhaal
aan een zeeman toeschrijft. Toen
More in zijn later leven weigerde
de eed af te leggen aan Hendrik
VIII als hoofd van de kerk van
Engeland, werd hij op 6 juli 1535
onthoofd.
Wanneer „Utopia" bestudeerd
wordt, dan ziet u duidelijk, dat dit
een produkt is van enige eeuwen
geleden. Want al zijn More's staat
kundige en maatschappelijke in
zichten ook verbluffend voor zijn
tijd, toch kan hij er zich niet hele
maal los van maken. More blijft
een kind van zijn tijd, en op dit
stramien borduurde hij zijn ideale
maatschappij.
Toch zijn er zeker vergeleken
bij die 16e eeuw al heel wat stap
pen in de richting van" dit Utopia
gezet en wel vooral op sociaal ge
bied, denken we aan de ouder
domswet, de ziekteverzekering en
aan de verkorting van de arbeids
tijd, die juist nu met de invoering
van de vrije zaterdag zo actueel is.
Goed, er wordt nog geen zes uur
per dag gewerkt, maar de verkor
ting van de arbeidstijd in de laat
ste honderd jaar is het gevolg van
de enorme technische ontwikke
ling.
Er is veel veranderd.
More baseerde de korte arbeids
tijd op de medewerking van allen
en het feit, dat alleen dat gedaan
werd wat noodzakelijk was. In on
ze tijd wordt alles gedaan en toch
wordt de arbeidstijd verkort.
Met de fantastische technische
ontwikkeling heeft More geen re
kening kunnen houden. De huidige
sociale voorzieningen passen al
heel aardig in het kader van Uto
pia, Of het een weldaad aan de
mensen zou zijn om allen gelijk
gekleed te gaan en om de tien jaar
van huis te moeten ruilen, valt nog
te bezien. Maar deze ideeën van
More" stammen uit zijn tijd,' een
tijd, waarin de tegenstelling tus
sen rijk en arm afschuwelijk groot
was. Ook wat dat betreft is er veel
veranderd en zijn de verschillen
aanmerkelijk kleiner, zodat ook dit
weer een stap in de richting van
Utopia is.
Inderdaad is More's werk niet
helemaal vreemd aan de huidige
vooruitgang, want in de voorgaan
de eeuwen heeft men Thomas More
alom geacht. De wetenschappelijke
socialisten noemen More hun gees
telijke vader. Zijn werk is een van
de bijdragen ide hebben geleid tot
de huidige sociale ontwikkeling.
Drs. Hildébrand.
Koningin en prins
ereburgers
DEN HAAG, 27-7. Zoals bekend,
heeft de plaatselijke overheid van
Monte Argehtario (Italië) het ere
burgerschap verleend aan koningin
Juliana en aan prins Bernhard. Op
5 augustus zullen de vorstin en de
prins als ere-burgers worden geïn
stalleerd.
Het koninklijk gezin, met uitzon
dering van prinses Irene, brengt
thans de vakantie door in Porto
Ercole, dat deel uitmaakt van Mon-
Argentario.
AMSTERDAM. Dr. C. J. Folmer,
die bijna 48 jaar als veterinair ad
viseur is verbonden aan Artis te
Amsterdam, zal op 1 augustus aan
staande het feit herdenken, dat hij
vijftig jaar geleden tot veearts pro
moveerde. Vooral door zijn funk-
tie bij Artis heeft dr. Folmer grote
bekendheid gekregen.
PREDIKBEURTEN
voor zondag 30 juli 1961
Ned. Herv. Kerk
Zierikzee: Grote Kerk: 10 uur:
Eerw. Heer W. G. de Jonge uit
Twello. Gasthuiskerk: 10 uur: ds.
Assendorp, 7 uur; Eerw. Heer W.
G. de Jonge uit Twello. Kerkwer-
ve: 10 uur: ds. M. J. van Wijck uit
Edam (Voorber. H.A.), 11.30 uur:
Zondagsschool. Serooskerke: 2.30
uur: ds. M. J. van Wijck uit Edam.
Burgh: 9 uur: Eerw. Heer M. A.
Slaager uit Leeuwarden (jeugd
dienst), 10 uur: idem. Haamstede:
10 uur: ds. Boer, 7 uur: interkerke
lijke dienst: ds. Boer en ds. Boer-
ma m.m. van het kerkkoor. Renes-
se: 9 uur: ds. van Liere, 10.15 uur
ds. Gravendeel uit Genk. Noord-
welle: 10 uur ds. van Liere. Eiker
zee: 11 uur: ds. van den Ban (Bed.
H. Doop). Brouwershaven: 10 uur:
dr. J. Zandee uit Utrecht. Zonne-
maire: 10 uur ds. G. H. Duijvendak.
Noordgouwe: 9.30 uur: ds. A. van
den Ban. Dreischor: ll uur: vikaris
Keiling. Ouwerkerk; 9.30 uur: vi
karis G. H. F. Keiling. Nieuwer-
kerk: 10 uur: ds. Westerhof. Oos-
terland: 10 uur: vikaris C. van Gel
der uit Amsterdam, 6.30 uur: ds.
Rijks. Sirjansland: 10 en 6.30 uur:
ds. J. Hovius uit Nieuw Lekker-
land. Bruinisse: 10 uur: ds. v. d.
Sar (Bed. H. Doop), 5 uur: idem
Sint Philipsland: geen opgaaf ont
vangen.
Lutherse Kerk
Zierikzee: geen dienst.
Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10 en 5 uur: ds. J. H.
Baas uit Den Haag-west. Haamste
de: 9, 10.30 en 5 uur: ds. Boerma.
Renesse: 19.30 uur: ds. C. W. Thijs
uit Nieuw Vennep. Scharendijkc:
10 en 2.30 uur: ds. T. Kamper uit
Zoetermeer. Brouwershaven: 10 en
2.30 uur: drs. J. Plomp uit Utrecht.
Zonnemaire: 10 en 2.30 uur: ds. J.
D. van Ginhoven- uit Westervoort.
Nieuwerkerk: 10 uur: leesdienst,
5 uur: ds. W. Haverkamp uit Anna
Jacobapolder. Oosterland: 10 en 3
uur: ds. D. K. Wielinga uit Kollu-
merpomp. Bruinisse: 10 en 5 uur:
ds. G. H. Homan uit Heemskerk.
Anna Jacobapolder: geen opgaaf
ontvangen.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Brouwershaven: 10 en 3 uur ds.
Keizer. Haamstede: 7 uur ds. J.
Keizer uit Brouwershaven (in de
Chr. Ger. Kerk).
Chr. Gereformeerde Kerken
Zierikzee: 10 en 6 uur: ds. v. d.
Klis. Kerkwerve: 10 en 6 uur: lees
dienst. Haamstede: 10 en 3 uur:
leesdienst. Nieuwerkerk: 10 uur:
leesdienst, 3 uur; ds. M. van der
Klis.
Geref. Gemeenten
Haamstede: 10 en 2.30 uur lees
dienst. Nieuwerkerk: 10 uur: lees
dienst, 2.30 uur: ds. W. Hagé uit
Middelburg. Oosterland: 10, 2.30 en
6 uur: leesdienst. Sint Philipsland:
9.30, 2.30 en 6 uur: leesdienst.'
Geref. Gemeenten in Nederland
Zierikzee: 10, 2 en 6 uur leesdienst.
Renesse: 10 en 2.30 uur leesdienst.
Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur lees
dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees
dienst.
Oud-Geref. Kerken
Oosterland: 9.30, 2 en 6 uur lees
dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees
dienst. Sint Philipsland: 9.30, 2,30
en 6 uur ds. Gebraad.
Leger des Heils
Zierikzee; 10 uur heiligingsdienst,
12 uur jeugdsamenkomst, 7.30 uur
verlossingssamenkomst.
Rooms-katholieke Kerk
Zierikzee: 7.15 en 10 uur Eucharis
tievieringen (in de week te 7.15 en
8 uur), 7 uur lof, (zaterdag 7.15 uur
lof). Haamstede: 7.30 en- 9 uur Eu
charistievieringen en te 10.30 en
19 uur:
Bij „De Faam" in Breda verleent
een groepje scholieren in de zomer
vrijwillig enkele weken vakantie-
arbeidMet belangstelling volgen
zij - voor zij aan de slag gaan -
de uiteenzettingen van een erva
ren vakman over de bediening
van een drups-machine.
Velen blijven de wekelijkse puz
zel trouw en we verklaren dit uit
de minder fraaie weersomstandig
heden, die de avonden vaak al een
winters effekt geven.
De eerste prijs is deze week be
stemd voor:
mevr. C. W. STRUIJK-TROMPER
Ravenstraat 22 - Zierikzee
De tweede prijs komt toe aan:
de heer E. J. II. BEENS
E 55 - Zuidlaren (Drenthe)
De oplossing van de puzzel luidt
als volgt:
Horizontaal: 1. l.o.; 3. zij; 5. re;
7. l.s.; 9. aai; 10. al; 11. in; 12. ets;
14. madrid; 15. orkaan; 17. and;
18. etter; 21. pro; 22. ala; 23. ems;
25. barst; 28. rijn; 29. oeloe; 33. li;
34. teen; 36. dolf; 38. kg.; 39. ha;
41. rust; 44. made; 46. os; 48. loens;
50. ria; 51. aneta; 53. ala; 55. ass;
58. ons; 60. emelt; 61. m.t.s.; 64.
betoon; 66. rivaal; 68. sen; 69. tij;
71. do; 72. aak; 73. re; 74. e.k.; 75.
up; 76. kl.
Verticaal: 1. ladder; 2. oir; 3.
zadel; 4. ijl; 5. r.i.; 6. enorm; 7.
lek; 8. stapel; 9. aan; 13. sar; 14.
ma; 16. n.o.; 19. tarn; 20. eend; 22.
ate; 24. sol; 25. h.L; 26. ai; 27. stern
30. effen; 31. o.k.; 32. eg; 35. els;
37. ora; 39. hl; 40. no; 42. u.s.a.;
43. tram; 44. maal; 45. das; 46. ot;
47. s.a.; 49. ekster; 52. etmaal; 54.
lente; 57. strop; 58. ob; 59. nes; 62.
tak; 63. s.l.; 65. one; 67. vak; 70.
ijk; 71. du.
DE NIEUWE PUZZEL
AMSTERDAM. Een deputatie
van de ruim 1700 leden van de de-
mocra.tisch-socialistische jongeren
organisatie „Die Falken" uit west-
Berlijn, die in Callantsoog hun zo
merkamp houden, heeft in het An
ne Frankhuis aan de Prinsengracht
in Amsterdam een krans gelegd.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
Benoemd tot bijstand in het pas
toraat te 's-Gravenhage: J. G. L.
Brouwer, a.s. em.-pred. te De Lier.
Beroepen te Haarlem (wijkge-
meente Schalkwijk in wording)
(toez.): H. S. J. Kalf, Benneb roek;
te Rotter dam-Vreewijk (wijkgem.
Strevelswijk) (vac. J. M. D. van
den Berg): P. D. Steegman, Ben-
nekom; te Aarlanderveen: vie. M.
H. Boogert, Scheveningen.
Aangenomen naar Wilnis: J. J.
de Heer, Babylohiënbroek, die be
dankte voor Jaarsveld en voor St.
Philipsland; naar Deventer (wijk-
gemeente Bergkerk-Binnenstad-
Worp) (toez.): G. J. Rijks, Ooster
land (Zld.); naar Loppersum: dr.
P. J. van Leeuwen, Eelde; naar
Hoornaar: kand. L. J. Geluk, Zeist;
naar Oosterhesselen (toez.): R. van
der Kleij, kand. te Rotterdam.
Bedankt voor Hasselt: J. W. de
Bruyn, Harderwijk; voor Middel-
harnis (toez.): J. Bos, Wierden;
voor Steenwijkerwold (toez.): A.
van de Bovenkamp, Engwierum.
Ger. Kerken
Beroepen te Lemmer: H. den
Boeft, voorheen pred. bij de Ger.
Kerken (vrijgemaakt) te Schouwer
zijl.
Aangenomen naar Hendrik Ido
Ambacht (2e predpl.): R. van Ree-
nen, Klundert (N.Br.).
Bedankt voor Hoogvliet (vac. F.
Minnema): A. G. Kornet, Oude en
Nieuwe Wetering.
Chr. Ger. Kerken
Tweetal te Rotterdam-Charlois:
kand. K. Boersma, Apeldoorn en
kand. J. P. Versteeg, Amsterdam.
Beroepen te Hillegom: kand. J.
P. Versteeg, Amsterdam; te Woer
den: kand. H. Biesma, Lisse.
Bedankt voor Toronto (Ontario,
Canada): J. Brons, Bunschoten.
Ger. Gemeenten
Bedankt voor Bradford (Ontario,
Canada): A. F. Honkoop, Goes.
Ingezonden mededeling
BINNENVERINGBED
/iet fcejta bed ooit gemaakt
JjfMMlwill
SCHUIMRUBBERBED
met versterkte middensector
F ffiliet fabrUktn Z«vuit»rg«n J
De nieuwe puzzel luidt als volgt:
Horizontaal: 1. deel v.e. muur;
6 revolutie; 12. drank; 13. bij
woord; 15. deel v.d. bijbel (afk.);
16. vervoersonderneming (afk.); 17.
godsdienst (afk.); 18. tot hulp op
roepen; 22. dubbelklank; 23. reini
gingsplaats; 24. voge'l; 25. tocht; 27.
familielid; 29. wandversiering; 31.
rivier in Nederland; 33. mannelijk
zoogdier; 35. verharde huid; 37.
waterdier; 39. vulkanisch gesteen
te; 40. bergplaats; 41. telwoord; 42.
lidwoord; 43. bergplaats; 44. zang-
noot; 45. boom; 47. plaats in oost-
Europa; 49. keukengerei; 51. uniek;
53. royale; 56. losse naad; 58.
vreemde munt; 59. stuk steen; 60.
persbureau (afk.); 62. rivier
(Spaans); 63. vis; 65. gelofte; 67.
loterijbriefje; 69. klein persoon; 71.
geheel gevuld; 74. titel (afk.); 75.
elektrisch geladen deeltje; 77. titel
(afk.); 78. voegwoord; 79. vrouwe
lijk zoogdier; 80. muziekinstru
ment; 81. metaal.
Verticaal: 1. kruitzak; 2. vogel;
3. deel v.e. Franse ontkenning; 4.
Nederlands vliegveld; 5. tijdperk;
7. duw; 8. stevig; 9. rivier in Bra
bant; 10. netto; 11. voetballer; 14.
vriend (Fr.); 18. water in Brabant;
19. toestand van vrede; 20. Frans
pers. voornaamw.; 21. Nederlands
Indië; 23. danseres; 26. vervoer; 28.
pers. voornaamw.; 30. uitkering;
32. irriteren; 34. als volgt (afk.);
36. taankleurig; 38. duur van eb en
vloed; 39. voetmodel; 46. beslis
sing; 48. stofmaat; 50. brommerig;
52. deel v.e. Franse ontkenning;
54. melkklier; 55. bergplaats; 57.
Romeins imperium (afk.); 59.
schoeisel; 61. geluidnabootsing; 64.
jongensnaam; 66. voetbalvereni
ging; 68. geogr. aanduiding (afk.);
70. visnet; 72. vreemde munt; 73.
weidedieren; 74. Spaanse titel; 76.
Engelse ontkenning; 79. ons in
ziens (afk.).
OUWERKERK
Concert „Nieuw Leven"
„Nieuw Leven" hoopt heden
(vrij dag)-avond in de tent een con
cert te geven. Zaterdagavond trekt
de harmonie naar Sirjansland voor
een concert.
NOORDGOUWE
Bejaarden bezochten Hoek van
Holland en Rotterdam
De jaarlijkse bejaardenreis vond
woensdag plaats en leidde naar
Hoek van Holland en Rotterdam.
Het weer was niet bijzonder zon
nig, maar het was wel echt „bus-
weer", zodat niemand daarom
treurde. De reis werd gemaakt via
Dordrecht, waar in restaurant „Het
Paviljoen" de koffie werd gebruikt.
De tocht naar „de Hoek" leidde
door het Westland, de tuin van
Holland. Andermaal was een stop
ingelast voor het smeren van de
keel, waarbij ieder zich verbaasde
over de exorbitant hoge prijzen. Te
Rotterdam was gelegenheid wat te
winkelen. Rond half vijf was de
tijd aangebroken voor de terugreis,
die in goede orde verliep. In Steen
bergen gebruikte het gezelschap
een maaltijdij. Terug te Noordgou
we stond „Con Amore" de bejaar
den reeds op te wachten, teneinde
hen een muzikaal welkom toe te
blazen. Onder aandrang hiervan
gingen de benen nog van de grond,
hetgeeen wel bewees, dat de reizi
gers de tocht goed hadden door
staan en nog fit waren. De heer J.
van Maanen sprak een dankwoord,
tot allen die de reis mogelijk maak
ten. De dankgevoelens van de be
jaarden werden vertolkt door de
heer Goosen. Een woord van dank
komt ook toe aan de chauffeur, de
heer Quist, die niet alleen kundig
chauffeurde, maar het gezelschap
ook wees op interessante punten,
die werden gepasseerd.
DE NIEUWE WERELD
21. Vier weken lang zeilt de vloot van Jean Cabot onder een
straffe wind westwaarts. Het weer blijft best en Aram en Agua,
die er geen flauw vermoeden van hebben dat Presto op het schip
van Williams als koksmaat de reis meemaakt, genieten met volle
teugen van de prachtige zeereis. Maar na de vierde week neemt
de wind plotseling af tot een flauwe bries, zodat de schepen nauwe
lijks nog vorderingen maken. Drie dagen later kruipt de vloot nog
slechts traag over het gladde water, de zeilen hangen slap neer,
slechts nu en dap klapperend in een zwakke windvlaag, een bran
dende zon doet het pek in de deknaden smelten
„We zullen het drinkwater moeten rantsoeneren, schipper", zegt
Aram, als hij op een middag naast Lodewijk Cabot op de brug
staat. „Deze windstilte kan nog wel dagen aanhouden en we weten
niet hoelang de tocht nog duurt
„Je hebt gelijk, Aram", zucht Jean Cabots zoon, „maar ik ben
bang dat we moeilijkheden met de manschappen zullen krijgen
er broeit iets onder de maatszij willen dat mijn vader meer
.zuidwaarts koerst, op de route van Columbusdan weten ze
tenminste zeker, dat er ééns land in zicht komt