10 TIPS voor kerst öie qoeje ouwe tijö onze kerstpuzzle 20 eeuwen clOachtend op een aalmoeó en teekemét Zijn éérste en Zijn léétste kleed ZIER IKZ F. ES CI IE NIEUWSBODE VKIJDAQ a DECEMBER IM Na us» •fa Over 40 jaar een onderdrukte kerk? >-* Te» tyde yan Jezus' geboorte trof men nog veel bedelaars aan in de straten der Palestijnse steden. Zij richtten daar veelal een af dakje op en wachtten op een aalmoes. Dergelijke tafereeltjes zijn natuurgetrouw uitgebeeld in de Heiige Landstichting by Nijmegen. Ze had heel weinig meegenomen toen ze vertrok uit Nazareth En in de laatste van haar dagen de moeiten van de tocht verdragen in een voortdurend stil Ze was wanhopig door het zoeken er was geen plaats in Bethlehem; Doch toen haar uur was aangebroken had Jozef haar, van hulp verstoken, getroost met zijn vertrouwde stem. Ze had haar doeken mogen winden om 't Kindeke, haar vlees en bloed; De stal was arm, de kribbe pover, maar vol geluk dacht zij nu over haar Zoon en haar geheim, zo zoet. Ze had de herders zien verschijnen; toen kwam er vreugde na haar smart; Eenvoudig waren slechts hun woorden, doch voor haar hemelse akkoorden die ze bewaarde in haar hart. En, slapend in haar warme doeken ligt daar haar eerstgeboren zoon, Die, nu met liefde nog omgeven, eens schuld zal boeten en Zijn leven zal geven nu veel smaad en hoon. Zijn Iddtste kleed zal door soldaten verdobbeld worden door het lot Dan heeft, als Kind door haar omwonden, Hij ook betaald voor moeders zonden, haar plaats bereid in 't huis van God. JAAP MIJDERW1JK „In het jaar 2000 zal de christe lijke kerk een onderdrukte kerk zijn". Dat voorspelde onlangs de bekende Duitse theoloog Martin Niemöller in een rede, gehouden in de Domkerk te Utrecht. Deze mededeling is op zichzelf geen nieuws. Christus profeteerde al dat zijn volgelingen op aarde niet moesten rekenen op vrede, maar op strijd en hoon, op verach ting en onderdrukking. De profe tie is uitgekomen, want de eerste eeuwen van de christelijke kerk zijn als het ware met letters van bloed geboekstaafd. Christus maakte zijn volgelingen er ook vertrouwd mee, dat hun geen betere behandeling ten deel zou vallen dan Hij had ondervon den. Toen Hij geboren werd, was er in heel Bethlehem voor Hem geen plekje te vinden, zodat Hij met een stal genoegen moest ne men. Kort daarna moesten zijn ouders met Hem naar Egypte vluchten, omdat het eigen land voor Hem geen veiligheid bood. En wanneer Hij eenmaal als volwas sen man door het land gaat om Zijn boodschap aan de mensen over te brengen, dan is er steeds de dreiging van haat en dood. Voor Christus is op de wereld geen plaats. Dit komt zelfs uit in de doodstraf die Hij ondergaat: aan het kruis, dat wil zeggen niet op de aarde en niet in de hemel. Beneden ongewenst, boven niet toegelaten. Én zo is het ook voor duizenden van zijn volgelingen geweest: voor hen geen plaats. Het is er op het ogenblik wel een heel eind vandaan, dat de christenheid onderdrukt wordt. En je kunt je moeilijk indenken dat dit over veertig jaar anders zal zijn. Toch wordt er door een deel van de kerk reëel geleden. Als vanzelf gaan de gedachten uit naar oost-Duitsland en naar de nog ver der achter het ijzeren gordijn ge legen landen. Laat niemand gering .denken over het lijden van de i christenen aldaar. Niet overal is het erg. In Polen en in Rusland zelf leeft de kerk grotendeels on gehinderd en ook in oost-Duits- land en Hongarije wordt zij niet te vuur en te zwaard vervolgd. Er staan geen brandstapels opgericht. Maar soms is lichamelijk lijden nog beter te verdragen dan een geestelijke onderdrukking, dan ge wetensdwang. Gebeden uit Siberië. Er is laatst een merkwaardig gebedenboekje uitgekomen. Het stamt uit Siberië en het bevat ge beden, opgeschreven door meisjes die daarheen waren verbannen. Wie deze gebeden leest voelt iets van de ontzettende spanning waar in de ongelukkigen verkeren moe ten, die in een kamp voor dwang arbeid leven. Maar naast de diep ten van ellende kent men toch de hoogtepunten van geloof. Dat blijkt b.v. uit enige fragmenten van het gebed in de kerstnacht: Zet by de kerstboom elke avond een emmer water met dweil ge reed, vóór u de kaarsjes aan steekt. Hoe voorzichtig u ook bent, de droge naalden vatten heel gemakkelijk vlam! Plaats geen kaarsen bij houtwerk, wanddoeken of behang! Tafelversiering moet. vooral „laag" gehouden worden. Hoe eenvou diger, hoe mooier, bv. lint, den- negroen en hulst. Een aardig kerstplantje in het midden op de tafel, mits niet te hoog, zal u ze ker bevallen. Hiervoor zijn zeer geschikt bv. kerstroos, kersttul pen of een witte cyclaam. Een kroon van gesmeed ijzer kan door verwijdering van de lampen omgetoverd worden in een mooie kerstlamp, door in de bakjes kaarsen te plaatsen. Denne-ap- pels. klokjes, hulst enz. voltooien de versiering. Een eenzaam familielid za! u dank baar zijn voor een uitnodiging aan uw kerstdis; laat hem of haar ook niet op zijn huurkamer een zaam van „het oude in het nieu we" vertoeven. Kerstfeest is de tijd voor het her stellen van een verbroken vriend schap. Wacht niet tot de andere partij eerst komt, maar doe zelf de eerste stap. De onderste rand van uw schemer lampje krijgt door het aanbren gen van een kerstrand een fees telijk aanzien. Krijgt of geeft u bloemen ten ge schenke, splijt de stelen vóór u ze in het water zet. Ze blijven dan langer goed. De goede temperatuur van port of sherry is ongeveer 12 gr. C. Rijn en moezelwijnen behoren een temperatuur te hebben van onge_ geveer 10 gr. C. Stel de hulsvrouw in de gelegen heid op de feestdagen ook bij tijds klaar te zijn. Help haar al lemaal een handje en plaag haar niet met karweitjes op het laat ste ogenblik. Een aardige wandversiering kunt u maken van wat denneappels en eikels. Deze samenvoegen met dennegroen en gekleurde linten. De lippen met ijs bedekt, de ogen vol tranen, gemarteld door hulpeloosheid, stormen wij naar Uw krib, heilig Kind. Aanvaard onze smeekbeden, aanvaard ons heimwee, onze moeilijke beslissingen. Aanvaard de offers van de helden, aanvaard de tranen van onze geliefden, hun gebeden en hun van smart doordrenkte zorgen. Redt ons allen Voor de schonere toekomst. Met een vermorzeld hart vraag ik: bekort de dagen der beproeving. Als het voor het offer nodig is, neem het dan van mij. Geef mij slechts de moed en de volharding van de martelaren. Ja, het kerstfeest kan er nog wel eens anders gaan uitzien dan ge durende onze dagen van licht, warmte en vreugde op 25 en 26 december. Maar is het er minder om? Al talloze keren werd er te gen Kerstmis op gewezen, dat een feestelijke herdenking van het feit van Christus' geboorte allerminst op dezelfde lijn staat met een per soonlijk beleven van het christelijk geloof. Velen zien de sféér aan als een stukje geloofsbeleving. Daarom is het kerstfeest van daag vaak niet veel anders dan een soort zelfbedwelming, dan een ODgaan in uiterlijke schijn, waar bij men niets wezenlijks ontvangt. Het kerstfeest staat niet hoger dan een folkloristisch evenement. Kerstviering: afgeschaft In Amerika heeft menige ker£ de kerstviering afgeschaft. De kerstklokken luiden niet meer, de kerkdeuren gaan niet open. Men viert „Christmas" als een hui selijk hoogtepunt, maar de kèrke- lijke herdenking van Christus' ge boorte geschiedt op een andere tijd in het jaar. Misschien zal dit van lieverlede ook de toekomst van het kerstfeest in west-Europa worden. En de verdrukking waarvan Nie möller sprak? Zij komt volgens hem niet voort uit het feit dat de christenen door hun godsdienstige ijver zich de haat van de massa op de schouders halen, maar juist om dat de kerk eeuwenlang haar taak voorbij heeft gezien. Zij heeft de materiële en geestelijke armoede van de mensen niet werkelijk op gevangen en het eind is, dat de wereld met deze onbewogen chris tenen geen raad meer weetzij moeten maar weg. Een symptoom van dat groeien de verzet tegen een christendom van mooie woorden en benepen daden, is het boek van dr. G. Szczesny „De toekomst van het ongeloof". Hij beklaagt zich over de dictatuur van het christendom, dat feitelijk aan het ongeloof geen Ditmaal willen wij de wekelijkse puzzel stellen in het teken van het Kerstfeest en hebben een apart versieringskader uitgezocht om de puzzel een bijzonder tintje te geven. Wellicht is er met de feestdagen ook wat meer vrije tijd, om ernstig aan het knobbelen te gaan. We hopen het resultaat er volgende week van te zien. Alvast alle deelnemers(sters) goed succes toegewenst. Horizontaal: Verticaal: bevestiging oudejaarsavondlekkernij zangnoot rij keurtroep drank nul rivier (Spaans) jongensnaam plek muziektekeri vrouwelijk zoogdier klein mens Frans lidwoord deel van de bijbel getij voorzetsel rivier in Brabant Duits pers. voornaamw. maanstand (afk.) ambtshalve (Lat. afk.) kerf, wond ik (Lat.) levenslucht harige huid slag zwijn gesloten woede Romeins Imperium (afk.) Vervoersmaatschappij (afk.) briefaanhef (afk.) meisjesnaam titel (af.) te zijner plaatse (afk.) uitroep gewicht (afk.) zitplaats vlaktemaat toestand van rust wapen vulkanische stof op de wijze van roofdier vaartuig verdieping niets herkauwer Aziaat inhoudsmaat (afk.) leeftijd (Eng.) geografische aanduiding (afk.) smalle strook stof gek, dwaas meisjesnaam plaats in Overijsel Chinese maat maand school (Fr.) vervoermiddel sluis op leeftijd kindergroet maanstand (afk.) geestdrift onaangename op dit moment welwillende lezer (Lat. afk.) bloem meisje natuurkundeterm (afk.) verlichtingsartikel plaats in Overijsel plaats in Gelderland Europeaan in orde graafwerktuig telwoord voegwoord loon soort schip (afk.) bergplaats kleurling achterklap meisjesnaam vogel mil. opleidingsschool (afk.) ligplaats voor schepen vice versa (afk.) ieder taaie lekkernij zangstuk onderricht alpenweide Engels voorzetsel heer (afk.) plaats toekent. Hij bepleit het „goed recht" van hen, die welbe wust zonder God willen leven, om dat zij niet in Hem geloven, maar die dan óók bevrijd willen zijn van christelijke tradities, die als een zware druk op de westerse cultuur liggen. Want het christen dom dringt aan het westen een wezensvreemd gezag op. Het is hier niet de plaats om op deze gedachten nader in te gaan. Maar wel is het goed om zulke uit latingen ten volle ernstig te ne men, Dr. Szczesny vertolkt immers het gevoelen van velen. Achter zijn woorden mag men gerust iets opmerken van de bedreiging, die het christendom te wachten staat. Niemand heeft zich het toe komstbeeld van Niemöller of van Szczesny (ook een Duitser) te la ten opdringen. Maar wel is het goed om juist ter gelegenheid van het kerstfeest - wanneer immers het christendom nog volop in bloei schijnt te staan - rekening te hou den met de mogelijkheid dat het een verdwijnende zaak Is. En om zich voorts te bezinnen op de we zenlijke betekenis van het feit dat op 25 december herdacht wordt. H. DE JONG .4.11e klokken in de kerketoren heel nabij en in 't verschiet juichen, zingen blij hun lied, dat Maria's Kindje is geboren. Maar Zijn kreten gaan alweer verloren; zelfs de klokken hoort men niet. Twintig eeuwen roept en maant Zijn Stemme, biedt H\) ons Zijn Goedheid aan, Die w\j stug en stuurs weerstaan. Steeds terwijl wij 't stuurwiel weer omklemmen en rumoerig rijden, racen, remmen, ziet Hij al die onrust aan. Twintig eeuwen zijn vergeefs vergleden, vocht de mensheid onverstoord; diefstal, oniucht, onmin, moord, méér vrij, méér geld 0177 te besteden, macht en onmacht maken allen ontevreden Wordt Zijn Boodschap nooit gehoord? Gierend door de hoogste, ijle luchten vliegt de vlammende raket met een eeuwenoud gebed, dat de mens deez aarde mag ontvluchten Hééft hij dan iets van dit Kind te duchten? Wordt Zijn Vrede ddn gered? ELLEN EECKHOFF. Kerstmis 1960. Mag de vrouw een glaasje drinken? Zij die zich - zeer terecht - ergeren aan het misbruik van sterke drank, waaraan een deel der hedendaagse vrouwen zich schuldig maakt, slaken soms de verzuchting: „Neen, dan die goede oude tijd, toen er nog geen cocktails bestonden en toen de vrouwen nog degelijk waren!" Ook wij hebben dat altijd braaf meegezucht totwij eens toevallig in oude kronieken snuffelden en toen kwamen er heel andere dingen aan het licht I In 1663 ging een zekere dominee Simonides reeds heftig te keer tegen „het taveernebezoek van vrouwen en maagden, die onvermoeid mededrinken". In 1640 vinden we voor het eerst de jenever vermeld. Tot dan was het sterkste wat men dronk: Spaanse wijn met brandewijn en witte suiker met citroenspiritus. De brandewijn, die oorspronkelijk slechts in de apotheken verkrijgbaar was, werd tegen het einde van de zeventiende eeuw ook in de herbergen getapt. Wie herinnert zich niet de ouderwetse baker uit onze overgrootmoeders tijd, die altijd een fles brandewijn eiste „voor het hoofdje van de zuigeling!" De goeden niet te na gesproken, waren dronken bakers zeker geen ongewoon verschijnsel. Toen de thee door de Nederlanders in Europa werd inge voerd, gingen de vrouwen zich prompt hieraan te buiten. Zij dronken wel tot dertig kopjes achtereen en aten zelfs de thee blaren op! Na de thee werd een „sekje" gedronken (koppige wijn uit gedroogde druiven), daarna een „anijsje" en tenslotte een „suver brandewientje" enmeestal bleef het niet bij één glaasje. Wat er van de nuchterheid van de dames op die wijze overbleef, laat zich gemakkelijk raden, waaruit wij alweer zien, dat die goede oude tijd op menig gebied helemaal niet zo best was!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1960 | | pagina 9