10 TIPS van St. Nicolaas SINT NICOLAAS Plaag broertje en zusje niet HEILIGEN EN BISSCHOPPEN VOOR DE KLEINTJES en Kinderliefde ZIERDvZEESCHE NIEUWSBODE dinsdag 22 november wo No. 18878 De Goedheiligman heeft de reis uit Spanje er weer V op zitten. Welgemoed en monter nog (maar hoe zal ucu straKs zijn?), heeft hij de Nederlandse boaem betreden. Het avontuur gaat weer beginnen. Sint X is er toch wat van onder de indruk. Maar de Pieten popelen al om aan de slag te gaan. 'jt, 'HXJaar leejcle Onder alle heiligen neemt Sint Nicolaas een bijzondere plaats in Hij geniet een algemeen verbreide bekendheid en populariteit, die geen andere heilige met hem deelt De oorzaak hiervan moet gezocht worden in het feit, dat deze heilige, naast zijn bescheiden plaats in de kerk, een folkloristische figuur is geworden, waaromheen vele legen den wérden geweven, die nog altijd gemeengoed zijn. Zijn naamdag wordt nog elk jaar met grote luister gevierd. Het merkwaardige is, dat over hem in tegenstelling tot vele andere heiligen weinig historische feilen bekend zijn. Het is bekend, dat hij in de vierde eeuw na Christus bis schop was van de stad Myra in Klein-Azië, dat hij enig kind was van rijke ouders en hij een bijzon der goed mens is geweest. Hij gaf zeer weinig om aardse bezittingen, schonk zijn gehele vermogen weg en trad in de geestelijke stand, waar hij tenslotte bisschop van Myra werd. Het is heel weinig wat wij van hem weten en juist daar om is het interessant eens na te gaan in welke tijd en omstandighe den deze figuur geleefd heeft. Geïsoleerd en lang onafhankelijk. Om te beginnen was hij dus bis schop van Myra, maar dat zegt ons betrekkelijk weinig want de mees ten van ons weten nauwelijks waar deze stad ligt. Weten wij echter, dat Myra in Lycië ligt dan weten we althans waar we in Aziatisch Tur kije moeten zoeken. Lycië is een kleine uitstulping in zee aan de zuidzijde van het schier eiland. Het is een hoogvlakte, die omstreeks duizend meter boven de zeespiegel ligt en die in het noor den van het overige deel van Klein. Azië is afgesloten door een flinke bergketen die wel drieduirend me ter hoog is Hierdoor was Lycië eeuwen lang een geïsoleerd land, waar een volk van onbekende her komst woonde, dat zijn steden bouwde aan de kust en in de dalen langs de drie belangrijkste rivie ren die van de bergen over 't hoog- plateau naar zee stromen Deze ri vieren zijn de Xanthos, waaraan als belangrijkste plaats Xanthos, met als belangrijkste kustplaats bij de monding Myra en als derde ri vier de Limyra, eveneens met en kele belangrijke steden aan zijn loop. Geruime tijd heeft Lycië zijn on afhankelijkheid weten te bewaren, doch tenslotte werd het rond het begin van onze jaartelling een Ro meinse provincie, die echter niet van zo bijzonder veel belang was en slechts een bescheiden Romein se bezetting kreeg. Slechts kort christelijk. In de eerste eeuwen breidde het christendom zich vanuit het Heilige Land uit over Azië. maar we zien, dat Lycië door zijn afgesloten lig ging van de rest van Klein-Azië, aanvankelijk nog geen kennis met het christendom maakte. Ten noor den van de bergen verbreidde het zich intensief, maar het was pas later, dat het ook in Lycië opbloei de. Zo moet Nicolaas een van de eerste bisschoppen geweest zijn, die Lycië kende. In die tijden werd het echter snel een waar bolwerk van het christendom, dat zich later nog handhaafde tegen de opdringende Islam, om tenslotte vrijwel geheel door deze godsdienst te worden verdrongen. Bisschop Nicolaas en zijn chris telijke gemeenschap leefden in een belangrijke tijd ook al zullen zij dit zelf niet beseft hebben. De eer ste christenen in Lycië maakten wel een zeer slechte tijd door. De glorie van het Romeinse rijk liep namelijk ten einde en in die tijd waren er keizers, die trachtten het verval te remmen en de oude glorie te herstellen. Alle narigheid werd dikwijls toegeschreven aan het op treden van de christenen en zo zien we, dat aan het begin van de vier de eeuw keizer Diocletianus met de grootste hardheid tegen de chris tenen laat optreden. De gebouwen waar zij hun samenkomsten hiel den, werden verwoest en zij zelf voor de keus gesteld hun geloof te verzaken of gedood te worden De slachtingen en de wreedheden die toen werden bedreven, tarten elke verbeelding Ook Lycië heeft hier van zijn deel gekregen en van de eerste christenen hebben slechts weinigen dit overleefd Maar het bloed van de martelaren is het zaad der kerk en ziet, nadat de vervol gingen beëindigd werden, bloeide het christendom als nooit te voren. Van de:e wedergeboorte van het christendom is Nicolaas getuige ge weest en hij heeft er het zijne toe bijgedragen. De ommekeer. Het edict van 313, het zogenaamde Magna Charta, uitgevaardigd door Konstantijn de Grote, bracht een ware ommkeer. Het christendom werd volledige vrijheid gegeven, ja zelfs hier en daar begunstigd. De godsdienstvrijheid werd gegaran deerd en later trad Konstantijn zelf tot het christendom toe. Dit was wel het uitzonderlijke belang van deze tijd. Van een vervolgde gods dienst, werd het christendom de belangrijkste godsdienst in het rijk, dat in de wereld de toon aangaf. In politiek opzicht was deze tijd ook van bijronder belang, doordat het de laatste eeuw was van het Romeins imperium, waaraan de volksverhuizing en de invallen der barbaren een einde maakten. Ni colaas heeft wel op een keerpunt der tijden geleefd. Het schijnt een vreemde zaak dat wij op 5 december de vrolijkste avond van het jaar plegen te bele ven rondom een kerkelijke figuur Ja, tabberd, mijter en staf accen tueren 2elfs een fiest. 2onder deze bisschoppelijke attributen zou de Sint Nicolaasavond veel van zijn glans verlie.en. Wat ogenschijnlijk vreemd moet worden geacht, is in werkelijkheid echter helemaal niet ongewoon. De plechtstatigheid van een bisschop en de ongedwongen kindemeugde verdragen elkaar opperbest. Het is beslist jammer dat wij veelal ge woon 2ijn, om alles wat met kerk en godsdienst te maken heeft in een zwarte rand zetten: hier komen alleen maar strakke gezichten en sombere gedachten bij te pas. En vooral: hier gaat het om boven menselijke zaken, kinderen hebben daar nog geen begrip voor. Daarom beschouwen wij Sint Nicolaas meer als een schijnfiguur en wij drukken de gedachte terug, dat hij eenmaal een echte bisschop geweest is en dat hijzelf als een heilige wordt aangemerkt. Heiligen en bisschoppen, ze schijnen ons te verheven om met de kindervreugde op 5 december enige gemeenschap te hebben. Maar we zijn er naast! Een goe de bisschop kan niet vreemd zijn aan het kind En hetzelfde geldt natuurlijk evengoed van alle ande ren, die in een geestelijk ambt staan. Christus een ware kindervriend Waarom niet? Omdat het chris tendom bijzondere belangstelling voor het kind heeft Geen gods dienst ter wereld heeft voor het kind zo'n grote plaats ingeruimd. Jezus Christus was een echte kin dervriend en hij schaamde zich er ni'et voor om, na allerlei gewich tige disputen met de toenmalige godsdienstleiders, kinderen op zijn knie te trekken en met hen te spe len. In de redevoeringen van Chris tus blijkt telkens zijn interesse voor het jonge volkje. Een van zijn bekendste gelijkenissen bewijst, dat hij zich verdiept heeft in het kin derspel op de markt. Trouwens, hoe an het anders: het christendom lijdt immers hoe God zelf als :ind op aarde kwam. Geen enkel ;erkfeest wordt zo intens gevierd ,ls het kerstfeest, feest van Chrls- us' geboorte. Sint Nicolaas en ze stmis behoeven elkaar ook wer kelijk niet te storen. Wanneer wij lezen van de levens •Ier heiligen, dan komen wij weer lie.elfde trek der kinderliefde te len. En meer nog die heiligen wa zen in menig opzicht zelf kind ge bleven. Zij hebben in hun leven nooit dat argeloze, eerlijke en na- leve afgelegd, dat ook de kinderen siert. Hoe „onschuldig" waren wij in onze eerste levensjaren, toen wij nog ni'et geleerd hadden onze ge dachten te verbergen Hoe kunnen wij soms naar de onbezorgdheid van het kinderleven terugverlan gen. Wat ls bezorgdheid? Het is wederom deze „heilige" onbezorgdheid, die de heiligen ge kenmerkt heeft Zij hadden hun le ven immers geheel losgelaten en het aan God overgegeven. Dan ver dwijnen de zorgen Want onze be- orgdheid houdt onverb'eekbaar verband met onze gehechtheid aan het leven. Sint Nicolaas wordt op een heel andere manier een werkelijkheid voor ons wanneer wij dit alles be denken. Dan zien wij de verhalen, die rondom hem zijn geweven, als een bewijs van zijn kinderliefde, welke op haar beurt weer een uit spruitsel was van zijn geloof. Wij hebben een predikant ge kend, die gewoon was zijn vakan ties door te brengen in een inrich ting van achterlijke kinderen. „Nergens vind je zo'n sfeer van oprechtheid", zei hij. En het ver blijf verkwikte hem. Het feest van de populairste hei lige vieren wij bij het .ouder wor den met steeds grotere vreugde. En de bisschop is van lieverlede onze beste vriend geworden. Niet om de cadeautjes, maar om zijn waarde ring voor het kind, die in deze har de tijd het hart verwarmt H. DE JONG In zijn tijd was Myra een stad, als zovele andere Romeinse pro vincie-steden. Een stad met een vergevorderde beschaving, binnen zijn muren fraaie gebouwen, thermen, aquaducten en een be langrijke haven, die in het bijzon der werd aangedaan door schepen die geladen waren met graan uit Egypte, dat toen de graanschuur van de wereld was, op weg naar Rome Naast de bedrijvigheid in de haven was er nog grote handels activiteit vooral onder de kleine neringdoenden. Het beeld van de stad ademde een typisch Romeinse sfeer, maar wie zijn ogen de kost gaf kon nog duidelijk de sporen van de oude Helleense invloed in de stad waar nemen. De eeuwen getrotseerd. In deze tijd en deze omgeving bloeide het christendom onder het herderschap van Nicolaas „de goe- wiens goedheid en menselijk- toen een ruime bekend- genoten. Het is geen wonder dat de „mensenvriend" bij uitstek later heilig werd verklaard. Zelf heeft hij dit nooit kunnen vermoeden en zeker niet, dat in een gebied hoog in het noorden van de toen bekende wereld, waar in die tijd wilde barbaren woonden eens bij gerucht iets vernomen en waarvan Nicolaas hoogstens heeft, zijn naamdag zou worden tot een waar volksfeest, dat de eeuwen zou trotseren en waar zo'n zestienhonderd jaar later zijn le- genarisch geworden goedheid op de vooravond van zijn sterfdag oorzaak zou zijn van zoveel vreugde in de harten der mensen. Nicolaas heeft waarlijk niet voor niets geleefd. Dr. JEAN HUGO. De post heeft het al druk genoeg met het verzenden van de aange boden Sint Ni col aaspakketten. Stuur daarom eens wat per brief. U bent wel gebonden aan afmetin gen, maar deze zijn nog vrij be hoorlijk. Een brief mag ten hoog ste 2 kilogram wegen, de grootste afmeting mag 60 cm. bedragen, terwijl de lengte, breedte en hoog te samen niet meer mogen bedra gen dan 90 cm. En verzend vroeg! Een boterletter moet als volgt ver zonden worden: een passende doos, bekleed met vetvrij papier, een stuk karton zo groot als de bodem van de doos, eveneens bedekken met vetvrij papier, de letter met een gekleurd lintje vastbinden, de overschietende ruimte opvullen met papier. Om zoekraken van het paket te voorkomen, legt u binnen in de doos nog een extra papiertje met het volledige adres van bestem ming. Gebruik geen visitekaartje als label, doch een stevig stukje karton en bevestig dit met een be hoorlijk touwtje aan de doos. Plakt u het adres op de doos, dan niet alleen maar de hoeken bestrijken met lijm, maar het gehele etiket. Vraag inlichtingen op het post kantoor, welk papier een Sint- Nicolaaspakket naar 't buitenland moet vergezellen. Vraag ook, of hetgeen u verzenden wilt, wel mag worden uitgevoerd. Voor het bui tenland zijn altijd nodig: een bui tenlandse adreskaart en een aantal (soms 1, vaak echter méér) dou aneverklaringen. Eventuele vloeistoffen moet men verzenden in een goed geslote»- fles, in een stevige kist. De fles ir panier wikkelen en de ruimte on- vullen met ruim houtwol. Op hp' pakket dient u een aantekening t<- stellen van „Breekbaar" en „Deze kant boven". Bloembollen voor kamergebruik kan men tegenwoordig in de han del verkrijgen, verpakt in aardige doosjes, vergezeld van cultuurbe schrijving. De mooie „amaryllis" is meestal in december juist lever baar en is een mooi geschenk voo- hen, die niet van het traditionele snoepwerk houden, of op diëet staan. Verse melkvlekken kan men ver wijderen met verdunde zeepspiri- tus. Als men een zeer dun laagje ve' vooraf oo het gezicht en hander smeert, kan men naderhand d<- zwarte laag gemakkelijk verwijde ren. Houtskool of een gebaande kurk zijn zeer gesch^te middelen om lichaamsdelen tijdelijk zwart te maken. Warm water en (gele) zeep zijn nog altijd de beste middelen om roet, e.d. van gezicht en handen te verwijderen. Hebt u uw beste verchroomde theeservies voor deze dag te voor schijn gehaald, gebruik dan geen poetsmiddelen om dit eens extra op te doffen. Gewoon heet water is het allerbeste middel. Na zorg vuldig afdrogen, goed nawrijven met een zachte doek. De goede Sint komt hier op school O, wat heeft de jeugd een jool De bisschop wil de jeugd tracteren Omdat zij vlijtig wilde leren. Het grote boek werd nagekeken Toen is alras heel goed gebleken Dat het ging, gelijk het moet Alle kind'ren waren zoet. Behalve Wim, die kan het praten Tijdens les, zo moeilijk laten Sint heeft hem ernstig aangekeken Maar sprak: „ik zal me nu niet wreken". Een jaar geef ik je nog respijt Maar dan een jaar vol zwijgzaamheid Men ziet: zelfs 't stoute kind Wordt nog door onze Sint bemind! Hang geen griezelverhalen op Maak hen niet bang voor Sinterklaas Bedenk dat kleuters alles geloven wat er hun wordt verteld Zeg maar dat jij hen helpt als de zwarte Pieten vervelend worden Wie zoet is krijgt lekkersJa zeker, dat is een plezierige ge dachte, maar er zijn zo ontvettend veel kinderen stout! Dat ls een tamelijk vervelende geschiedenis want op 5 december dreigt zo'n kleuter al die stoutig heid op z'n brood te krijgen. Door broers en zusters worden de klein tjes al dagen van tevoren bang ge maakt met hetgeen Sinterklaas over van alles wel zal zeggen. Heeft Sint dan geen begrip Soms ziet het er wel eens naar uit dat Sinterklaas het nu juist op deze wel eens minder aardige kin deren begrepen heeft, want de el lendige straffen die hij voor ieder van. hen heeft uitgedacht vormen eind november al het gesprek van de dag. Een normaal mens zou denken dat zo'n goede, oude, vriendelijke heer als Sinterklaas wel enig be grip zou tonen voor al die kleine vergrijpen Wie dat denkt komt echter lelijk bedrogen uit. Iedere andere gemoedelijke oude baas op die leeftijd zou ongetwij feld enig begrip tonen voor al die vele kleine misdragingen als snoe pen, klikken en jokken. Hij zou sens gemoedelijk met die kleine ooosdoeners praten. Afgeranseld met de roe. Maar Sinterklaas niet. Nee, die heeft een paar angstaanjagende enge negers bij zich, die hij de daarvoor in aanmerking komende kinderen met een roe laat afranse len. Wat moeten die kleintjes daar nu van denken? En alsof de maat hiermee dan niet allang vol zou zijn: in zijn ba gage, midden tussen al die leuke presentjes, heeft Sinterklaas ook nog een grote zak. Dat is weer een heel ander martelwerktuig. Daar worden de met de roe bont sn blauw geslagenen dan met het hoofd naar beneden in gestopt en in die zak word je meegenomen naar Spanje. Je weet als klein wel niet precies wat Spanje is, maar het kan niet veel goeds bete kenen! IJit de suikerpot gesnoept. Zo is het dus mogelijk om van Sinterklaas hele leuke en lekkere dingen te krijgen, maar het zit er ook in, dat je van je ouders, je broers en je zusjes wordt geschei den, van je huis wordt weggerukt en mee naar Spanje wordt geno men. En dat allemaal omdat je je spruitjes niet wilde opeten, omdat je het hele jaar lang maar één en kele winkelhaak in je nieuwe bioekje hebt gehaald, omdat je in een studieboek hebt zitten krassen omdat je wel eens iets brutaals ge zegd hebt En of die meegenomen kinderen ooit uit Spanje terugkomen? Nooit hoor je eens iemand bemoedigend zeggen: „Heb je gezien dat Wimpie terug is?" of „Weet je, dat ze Kla- zientje weer losgelaten hebben in Spanje?" Het meest waarschijnlijk is het daarom wel, dat al die stoute kin deren hun hele leven verder in dat Zuideuropese schiereiland moeten doorbrengen; sinaasappels pluk kend in de brandende zon. stieren bevechtend als ze wat groter zijn. Verlaten en helemaal alleen. Sinterklaas is een waarlijk angst wekkende figuur Hij schijnt alles te zien en le horen. In ieder geval wéét hij alles en de schoorsteen most daarbij een rol van grote be tekenis vervullen. Het allernaarste is dat de groteren uit je omgeving telkens klaar staan met te verze keren dat ze van allerlei aan Sin terklaas zullen vertellen wat hij mogelijk nog niet gehoord of ge zien heeft. Nee, op de groteren kan je als kleuter in dit opzicht ook al niet rekenen. Die gunnen het kind zijn onbezorgde vertrouwen in de we- eld blijkbaar niet; in ieder geval zitten zij niet stil voordat ook dit mensenkind geplaagd wordt door dezelfde angsten en onzekerheden als waar zij zelf onder gebukt aaan. Sinterklaas W.-. komt ieder jaar naar Holland? Ja, dat is de goede Sint. Met zijn vlugge, zwarte knechtje Vriend van ieder mensenkind. Ben je z.geweest, dan word je Door Sint Nicolaas beloond, Maar hij heeft ook opgeschreven Waar 't ondeugend kindje woont. Ihet avondje gekomen En je kvan Zwarte Piet Heel veel len cadeautjes, Zing dan maar een erg mooi lied. Maar van wheeft Sinterklaasje Toch zo heel erg veel verdriet? Van de kinderen, die szijn, Lekker# krijgen ze dan niet. Ja, de Sint gaat 5 december Ook naar stoute kind'ren toe En in plaats van mooie dingen Ivoor hen alleen d r Nee, we hebben niets vergeten. De woorden, die ontbreken, hebben we met opzet weggelaten. Die kun je zelfs immers wel invullen? Maar het gaat er niet alleen om, de goede woorden op de puntjes neer te schrijven. Met die ingevulde woorden kunnen we nog méér doen. Schrijf ze nóg maar eens op. Maar dan achter elkaar Wat krijg je dan? Als het goed is, lees je twee regels uit een heel bekend Sint- Nicolaasliedje. Probeer het maar eens.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1960 | | pagina 9