Bepaalde oorzaken brengen Schoowen-Doiveland in de gratie bij de Ned. Spoorwegen put?/ ARKS ZIEREKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 23 JUNI 1960 No. 18789 De schijnwerper op het railvervoer Europoort, randstad Holland en Deltaplan nopen er toe (Van onze redakteur) ROTTERDAM, juni 1960. Zo goed als de zeevaart en de vliegerij heeft „het spoor" zijn eigen romantiek. Een visuele roman tiek, die gestalte krijgt op de grote emplacementen, vooral 's avonds als het bonte spel van het rood en groen der lichten, kleurige ac centen zet tegen de donkere hemel. Ook een geluidsromantiek hier en daar nog, want het verre fluiten van een trein roept werelden van gevoelens wakker, die bij een mens latent sluimeren, maar slechts bij uitzondering realiteit worden, gebonden als hij is aan het strenge regiem van het dagelijks arbeidsritme. Inderdaad „hier en daar" slechts meer, want bij de Nederlandsche Spoorwegen is de gillende stoomfluit geen karakteristiek geluid meer. De laatste „stoomloc" is reeds lang bijgezet in het spoorwegmuseum en in dit mausoleum staat hij als een voorwereldlijke mechanische dinosouris te dromen van de tijd dat zijn imposante wielen nog in regelmatige cadans over de rails denderden. Althans deze vorm van accoustische charme hebben de spoor wegen dus verloren, maar geen zorg er is een andere roman tiek voor in de plaats gekomen. De romantiek van de technische verfijning, van het feilloze spel der automatische bedieningen, van de dito regelmaat der glanzenden treinslangen, die met souplesse en niet zonder elegantie de overkappingen der stations komen bin nenschuiven. De „ontstoming" zoals het heet in het zeer ingewikkelde tech nische jargon van de spoorwegen deed wel wat verloren gaan, maar er is zoveel meer voor in de plaats gekomen. En men behoeft werkelijk geen schooljongen te zijn om dat „meer" met een enthou siast kloppend hart te ontdekken en te ondergaan. Het zou immers zacht gezegd gek zijn als een up to date bedrijf als de N V. Nederlandsche Spoorwe gen niet meegroeide met de enorme industriële ontwikkeling, die Ne derland na de oorlog heeft mee gemaakt. Industrie betekent vooral ook rollende treinwielen en overal waar de ondernemingsgeest van ons volk gestalte geeft aan nieuwe vestigingen en nieuwe projekten daar rekken de spoorwegen de rails uit, wordt het fascinerende ritme gehoord van de goederen wagons en worden de passagiers treinstellen langer. De spoorwegen groeien mee en zij intensiveren het bedrijf, omdat efficiënt gebruik van het materieel één van de sleu tels is voor een succesvolle ex ploitatie. Hoe succesvol blijkt uit een (nuchtere) statistiek, waarin een overzicht wordt gegeven van de „prestaties in kilometers per rij tuig per dag", in vergelijking met buitenlandse spoorwegmaatschap pijen. Nederland prijkt op een een zame hoogte met het veelzeggende getal 434 en de eerst opeenvolgen de moet al genoegen nemen met 225. Automatisering, intensivering en opvoering van de efficiëncy het zijn de moderne slogans, die de spoorwegen op verbluffende wijze inhoud weten te geven. Tegen deze achtergrond gezien, behoeft het niet te verbazen dat dit vaderlandse vervoerslichaam ook de ogen heeft geslagen naar de peripheric van Nederland. Zee land dus en als onderdeel daarvan ook Schouwen-Duiveland. Euro poort, randstad Holland, Delta plandeze trilogie noopt er toe. Dat is keiharde zakelijkheid en vloeit voort uit het „gouverner c'est prevoir(regeren is vooruit zien), een spreuk die dagelijks in de directiekamer wordt gehoord ondanks de romantiek die er ook is en die wij voor de inleiding van dit verhaaltje gretig hebben benut. Schouwen-Duiveland en de spoorwegen Gaan de spoorwegen in de toe komst Schouwen-Duiveland mede ait zijn isolement verlossen? Komen er rails over de Deltadammen Worden de lijnen dieper naar het zuiden doorgetrokken Allemaal vragen, die - na het bovenstaande - als vanzelf naar voren komen De spoorwegen geven er nog geen antwoord op, maar deze zaken vormen wel onderwerp van een zeer veelomvattende diepgaande Een machtig man is ook hij die het „spiegelei" hanteert. De noodzaak van precisie is hem in het hart gegrift. Hij is ook hoffelijk en die schaars wordende eigenschap in de huidige maatschappijtilt hem uit boven velen. DE STRIJD TEGEN DE T.B.C. Nog ruim 7.000 nieuwe gevallen per jaar in ons land UTRECHT, 21-6. De voorzitter van de Koninklyke Nederlandse Centrale Vereniging tot bestrijding der tuberculose, dr. M. R. Heyn- sius van den Berg, heeft vanmid dag in Utrecht b(j de opening van de algemene vergadering van deze organisatie gezegd, dat de tuber- culosesterfte in Nederland vorig jaar opnieuw een daling te zien heeft gegeven. Er deden zich 3.6 sterfgevallen voor per 100.000 in woners, tegen 4.3 in 1958. Volgens de heer Heynsius van den Berg is het Nederlandse een der laag ste, zo niet het allerlaagste, tuber- culosesterftecijfer ter wereld. Hoewel de daling van het sterf tecijfer op zichzelf een verheugend feit is. meent de heer Heynsius van den Berg, dat aan de bekendma king ervan het nadeel is verbon den, dat men in brede kring zo gemakkelijk denkt, dat het sterfte cijfer een getrouwe afspiegeling is van de stand van de tuberculose. Volgens hem heeft het sterftecij fer voor tuberculose in de weste lijke wereld opgehouden een ge trouwe graadmeter te zijn van de stand van het gehele tuberculose- probleem, nu zoveel minder tuber culosepatiënten aan hun ziekte sterven dan vroeger. Een betere graadmeter op dit gebied noemde hij het aantal nieuwe gevallen dat per jaar op treedt. Hij voegde hieraan toe, dat ook hierin wel enige daling te be speuren valt, doch dat deze daling zes of acht jaar geleden veel ster ker was dan in de laatste periode. In 1959 viel ten opzichte van 1958 in enkele gevallen zelfs een stij ging van het aantal A-ziektege vallen waar te nemen. In totaal werden in dat jaar bij de consul- tatiebureaux 7317 nieuwe gevallen van actieve tuberculose ingeschre ven. studie. Dit laatste is wel nodig, want voorzichtigheid is ook in dit geval de moeder van de porcelein- kast Als de spoorwegen nieuwe banen aan gaan leggen, moet er per kilometer een miljoen op tafel komen. Dat betekent een zware in vestering en er moet dus wel ze kerheid bestaan over de situering van nieuwe industrieën in de toe komst, over de plaats waar grotere bevolkingscentra vallen te ver wachten en zoveel meer dat ge weten moet worden ,wil men in Utrecht „ja" zeggen. Feit echter is dat de spoorwegen alle mogelijkhe den tegen elkaar afwegen en de volkomen aanpassing van de. Zeeuwse lijn aan het „grote net" bewijst wel dat ook in het ver leden Zeeland voor de spoorwegen geen vergeten provincie was. Aantrekken van personeel Er is nog iets waardoor Schou wen-Duiveland thans bij de spoor wegen in de gratie is. Waarom er doekjes omgewonden.... men be schouwt het eiland als een welko me aanvullende bron van arbei- derspotentieel. Wij zullen ons er wel voor hoeden medewerking te verlenen aan het vertrek van ook maar één Schouwen-Duivelander naar elders. Maar er zijn in de overgangstijd tussen het afgelopen proces van de herverkaveling en de uitvoering van de Deltaplannen nu eenmaal enkele ellendige force majeurs op het punt van de regio nale arbeidsvoorziening. En als het hier en daar nu toch moet, is het niet dwaas de aan dacht te vestigen op de Neder landsche Spoorwegen, een degelijk en fascinerend bedrijf met bepaal de voorzieningen, die gezien mo gen worden en dan die ongelofe lijke uitschieter van het gratis reizen per spoor voor alle werk nemers. Zeker, er zijn enkele restricties, maar men kan ze beter maar ver geten. Feit is dat het hele gezin op de binnen- en buitenlandse lij nen gratis reizen mag en - wel licht niet voor iedereen - maar voor ons is het toch wel een spran kelend idee, dat men net zo goed koop aan het meer van Annecy zich nestelen kan dan te Paterswol- de. Net zo goedkoop aan de Mond- see als aan de Langweerderwielen. Heus, de bereisde Roeien vindt men dan ook bij de spoorwegen en op iedere afdeling hangt wel een bord met prentbriefkaarten, die de „collega's" zo vriendelijk waren té schrijven ergens op een ver ter rasje in de stemming van: „werken jullie maar". Reken er ook op dat de charmante lokettistes van Rot terdam-Centraal vaker te Londen week-enden dan wie ook onzer landgenoten De „dorsende os" De spoorwegen „muilbanden de dorsende os" dus niet en dat siert een bedrijf dat 180 miljoen mensen per jaar een half miljoen per dag - vervoert. Men is er gewoon een beetje trots op dat men „in de buitenlucht" de mensen wat te bieden heeft Dat reisgeld neemt men maar af van de f 500 miljoen omzet per jaar, die voor 40 pet. uit vracht en uit 60 pet. uit personen vervoer bestaat. Het zijn tenslotte de 30.800 werkers in het bedrijf die het 'em doen, of vertaald die „met winst werken, tegen de laagst mogelijke tarieven". Intussen - men zal het al heb ben begrepen - is het nu ook weer niet zo eenvoudig om bij „het spoor" te komen Van de tien sol licitanten vallen er gemiddeld ne gen af, want een spoorwegman moet enkele karakteristieke eigen schappen bezitten en de keuringen zijn nu eenmaal streng, gedachtig aan het „safety first" (veiligheid voor alles), waarnaar de spoorwe gen - samen met een heel ander soortige vervoersmaatschappij in Nederland - bij de voortduur stre ven. Op deze en enkele andere fa cetten moeten wij evenwel in een tweede artikel terug komen. Een rangeerder in volle concentratie. Niet zonder spanning is zijn werk. Hij weet dat van zijn handelingen een vlot spoorwegverkeer mede afhangt. Hij is zich zijn grote verantwoordelijkheid bewust, maar hij wil niet ruilen voor een „zacht" baantje. (Foto: Cas Oorthuys). Raad van Nieuwerkerk besluit tot bouw van nog enkele bejaardenwoningen Aanleg speeltuin gaat nog niet vlot Onder voorzitterschap van bur gemeester A. A. van Eeten verga derde de gemeenteraad. Onder de ingekomen stukken was o.m. goedkeuring G.S. van grondoverdracht ;idem van reke ningen van verschillende diensten. 'Ten behoeve van de door de Z. L.M te Zierikzee te houden fok- veedag wordt besloten een me daille toe te kennen. Vastgesteld wordt het gewijzigd vergoedingsbedrag over 1959 en ge_ Na tekening veiligheidsverdrag PREMIER KISJI VAN JAPAN ZAL AFTREDEN TOKIO, 21-6. Premier Kisji van Japan heeft tegen de secretaris van de liberaal-democratische par ty, Kawasjima, gezegd dat hij van plan is om direct af te treden na de uitwisseling van de ratificatie oorkonden van het veel omstreden Amerikaans - Japans veiligheids verdrag. Volgens regeringskringen zal Kisji nog voor het einde van de maand zijn ontslag indienen. Zijn opvolger zou dan in de eerste veer tien dagen Van juli gekozen wor den door de grootste partij, waar na het parlement op vakantie zal gaan. De eis van de oppositie om het parlement te ontbinden zal echter niet worden ingewilligd, zo verklaarde men in regeringskrin gen. De socialisten willen graag, dat er spoedig verkiezingen gehouden worden, omdat zij, gezien de dei ning rond het veiligheidsverdrag, op het ogenblik de wind mee heb ben. De grootste kans om tot op- Laat kerstfeest 500 geleerden, militairen en zeelieden uit elf landen, die op posten in het Zuidpoolge bied zijn gestationeerd, heb ben dinsdag - de kortste dag op het zuidelijk halfrond - hun „kerstfeest" gevierd. Op 25 december - wanneer het 's nachts niet donker wordt - hebben zij daarvoor geen tijd, omdat zij dan zoveel mogelijk gebruik moeten maken van het licht. VENLO. In het St Josephzieken- huis te Venlo is de 55-jarige me vrouw A. Wetjens overleden. Zij werd zwaar gewond bij een val van de trap in haar woning te Venlo. volger van Kisji aangewezen te worden zou de huidige minister van Handel, de 60-jarige Hajato Ikeda, hebben. Hij heeft de repu tatie integer en bekwaam te zijn en heeft tegenover Kisji altijd een grote onafhankelijkheid weten te bewaren. Meisje gered door... badmuts LONDEN, 21-6. Hazel Crgbb, een achtjarig Engels meisje dat maan dag met haar ouders op het strand van Witstable in Kent washeeft haar leven te danken aan haar veel te grote badmuts. Hazel, die niet kan zwemmen, was in zee gegaan. Zij waagde zich te ver en kon, daar zij bijziende is, al spoedig niet meer zien waar de kust was De golven namen haar mee, maar wonder bo ven wonder bleef zij drijven op haar badmuts, waar lucht in zat. Na acht uur werd zij opgemerkt door een zeiler die eerst te doen dacht te hebben met een bruinvis Hij pikte Hazel op en bracht haar aan land. Haar ouders, die al die tijd met de politie naar haar had den gezocht, waren dolgelukkig. Hazel werd naar het ziekenhuis gebracht waaruit zij inmiddels is ontslagen. Ik zal de badmuts altijd bewaren als aandenken, zei ze. De Sowet-premier, Chroesjt- sjef, zal op zijn komende bezoek aan Oostenrijk door 70 personen vergezeld worden. In zijn gevolg bevinden zich zijn vrouw, Nina, zijn oudste dochter en zijn schoon zoon Adjoebai, die hoofdredacteur is van het regeringsblad „Izwestia" Voorts zijn er 23 journalisten in Chroesjtsjefs gezelschap, zo Is dinsdag officieel in Wenen bekend gemaakt. wijzigd voorschot over 1960 inge volge de kleuteronderwijswet. Met algemene stemmen wordt besloten tot aanvaarding van een legaat, groot f 500, van wijlen me vrouw J. M van den Bout-Klompe, bestemd voor voortdurend onder- houd van de graven van haar en haar echtgenoot. Besloten wordt tot verkoop van grond aan de heer L. J. v. d Zande t.w. een strook grond naast zijn woning. Vastgesteld wordt de „Bezoldi gingsverordening 1960" met f 75 per jaar voor kleding en rijwiel- toelage voor gemeentewerklieden. Goedgekeurd wordt de „Verorde ning toekenning 2e-uitkerin in eens" over het le kwartaal 1960 én idem ook de „Verordening toeken ning huurcompensatie 1960". Besloten wordt tot 'vaststelling „Wijziging III der Kinderbijslag- verordening-1 Nieuwerkerk 1956". De 2e wijziging der gemeentebe groting 1959 wordt vastgesteld. Het voorschot, als bedoeld in art. 101'bis, 5e lid, der LO.-wet 1920 voor 1960 voor vakonderwijzeres aan de bijz .school alhier wordt vastgesteld op 12 x f 71,83. Een aanvraag om subsidie groot 0,1 cent per inwoner aan de „Fede ratie van Verpleeginrichtingen voor Langdurige Zieken" wordt toege kend. Besloten wórdt tot verkoop grond aan J. Flikweert en T. Tanis en tot aankoop van °en perceeltje tuin grond van de heer J. Dijkman. Besloten wordt tot het bouwen van nog een aantal bejaardenwo ningen, zodat daarmede het terrein, wat hiervoor bestemd is, dan vol gebouwd is. De rondvraag Bij de rondvraag geeft wethou der van Dienst een overzicht van de werkzaamheden van de dienst van mindet-valide-arbeiders. De behuizing waarin de werkplaats is ondergebracht is van dien aard dat dringend behoefte bestaat aan een daarvoor doelmatig gebouw. Dit zou dan op het industrieterrein te Zierikzee moeten worden gebouwd. De voorzitter dankt de heer van Dienst voor diens uitgebreid ver slag en zegt dat dit een zaak is die behandeld moet worden op een ver gadering met de betrokken ge meenten. De heer Zwaai wijst op de aan planting in het Slingerbos waar o m. de meidoorn door rupsen to taal is kaal gevreten en vraagt of het niet mogelijk is dez? aanplant te bespuiten Hiermede is reeds be gonnen zegt de voorzitter, doch zulks is niet voldoende daar de rupsen beschermd worden door zelfg-sponnen netten. Alleen een bespuiting vroeg in het voorjaar kan resultaten hebben. Ged. Staten van Drenthe naar Zeeland VUSSINGEN, 21-6. Het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe zal vrijdag a.s. een bezoek aan Zeeland brengen. Vrijdagmor gen zal een aantal tekeningen van de kunstschilder A. van der Boon aan Gedeputeerde Staten van Zee land worden overgedragen. Deze schilder heeft tekeningen van Zee land gemaakt en deze na de ramp van 1953 verkocht. De opbrengst droeg hij af aan het Rampenfonds. Een deel van deze tekeningen i3 door het Provinciaal Bestuur van Drenthe aangekocht. G.S. van Drenthe zal met het College van G.S. van Zeeland ver volgens naar Noord-Beveland gaan, waar in Geersdijk de over dracht van het verenigingsgebouw dat dank zij de provincië Drenthe tot stand kon komen, zal geschie den aan het gemeentebestuur van Wissenkerke. „Wij op Schouwen-Duiveland" eten besohuil Arks tracteert op de „Ruyter vruchten hagelslag". Vraag uw winkelier. Niet te hard zijn tegen Rusland NEW YORK, 21-6. Averell Har- riman, dn ambassadeur van de V.S. in Moskou is geweest tijdens de tweede wereldoorlog, heeft de re- gering-Eisenhower gewaarschuwd tegen het voeren van een harde politiek tegen de Sowjet-Unie. Een dergelijke politiek zou zijns inziens de positie van de Stali nisten in het Kremlin versterken en Moskou en Peking nog nader tot elkaar brengen. Bovendien zou een dergelijke houding de bondge noten van de V.S. afschrikken. Die knappe dolfijnen WASHINGTON, 21-6. Dr. John C. Lilly, neuro-fysio- loog en hoofd van het insti tuut voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied der verbindingen op de Maag- den-eilanden heeft tegenover journalisten verklaard, dat als de mensen meer afweten van de taal der dolfijnen het misschien mogelijk zal zijn met deze dieren te praten. De studie van de taal der dolfijnen zou de mensheid misschien kunnen helpen om in verbinding te komen met super-intelligente wezens in andere werelden, aldus dr. Lilly. Hij zei dat, in anato mische zin, dolfijnen wat hersens betreft, op zijn minst de gelijke zijn van de men sen, zo niet superieur. De hersens van dolfijnen hebben evenveel cellen per opper vlakte eenheid als die' der mensen, terwijl zij veertig procent groter zijn. Australië blijft eraigratieland bij uitstek DEN HAAG. Mr. ir B. W. Have- man, van de Nederlandse emigra- tiedienst, die thans een reis door Australië en Nieuw Zeeland maakt heeft gisteren in Sydney verklaard dat hij er van overtuigd is, dat Australië's bevolking in 30 jaar verdubbeld zal zijn De h'eer Ha- v?man zei dat de gezonde en realis tische immigratiepolitiek van Aus tralië na de oorlog nergens in de wereld geëvenaar dwordt. ,,'t Heeft een stevige basis gelegd voor een constante toevloeiing van emigran ten voor tenminste nóg een gene- ïatie", zo zei hij. Ook deelde hij mee bij zijn bezoeken aan Neder landse emigranten, getroffen te zijn over hetgeen sommige Neder landers in vijf of zes jaar bereikt hebben. Een van hen was van sla gersknecht opgeklommen tot eige naar van een zaak met 35 man per soneel Een boerenknecht had zich een eigen bedrijf verschaft waar van de jaarlijkse oogst 6.000 Aus tralische ponden opbracht. Ir. Ha- veman zeide, dat deze mensen dit nimmer bereikt zouden hebben als zij in Nederland gebleven waren. De voorzitter vraagt aan de heer Zwaai naar de vorderingen van de te maken speeltuin De heer Zwaai antwoordt dat tot zijn spijt een en ander nog niet <erg vlot verloopt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1960 | | pagina 5