Bepaalde oorzaken brengen Schoowen-Doiveland
in de gratie bij de Ned. Spoorwegen
put?/
ARKS
ZIEREKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 23 JUNI 1960 No. 18789
De schijnwerper op het railvervoer
Europoort, randstad Holland en Deltaplan nopen er toe
(Van onze redakteur)
ROTTERDAM, juni 1960. Zo goed als de zeevaart en de
vliegerij heeft „het spoor" zijn eigen romantiek. Een visuele roman
tiek, die gestalte krijgt op de grote emplacementen, vooral 's avonds
als het bonte spel van het rood en groen der lichten, kleurige ac
centen zet tegen de donkere hemel. Ook een geluidsromantiek hier
en daar nog, want het verre fluiten van een trein roept werelden
van gevoelens wakker, die bij een mens latent sluimeren, maar
slechts bij uitzondering realiteit worden, gebonden als hij is aan
het strenge regiem van het dagelijks arbeidsritme. Inderdaad „hier
en daar" slechts meer, want bij de Nederlandsche Spoorwegen is
de gillende stoomfluit geen karakteristiek geluid meer. De laatste
„stoomloc" is reeds lang bijgezet in het spoorwegmuseum en in dit
mausoleum staat hij als een voorwereldlijke mechanische dinosouris
te dromen van de tijd dat zijn imposante wielen nog in regelmatige
cadans over de rails denderden.
Althans deze vorm van accoustische charme hebben de spoor
wegen dus verloren, maar geen zorg er is een andere roman
tiek voor in de plaats gekomen. De romantiek van de technische
verfijning, van het feilloze spel der automatische bedieningen, van
de dito regelmaat der glanzenden treinslangen, die met souplesse
en niet zonder elegantie de overkappingen der stations komen bin
nenschuiven.
De „ontstoming" zoals het heet in het zeer ingewikkelde tech
nische jargon van de spoorwegen deed wel wat verloren gaan,
maar er is zoveel meer voor in de plaats gekomen. En men behoeft
werkelijk geen schooljongen te zijn om dat „meer" met een enthou
siast kloppend hart te ontdekken en te ondergaan.
Het zou immers zacht gezegd gek
zijn als een up to date bedrijf als
de N V. Nederlandsche Spoorwe
gen niet meegroeide met de enorme
industriële ontwikkeling, die Ne
derland na de oorlog heeft mee
gemaakt. Industrie betekent vooral
ook rollende treinwielen en overal
waar de ondernemingsgeest van
ons volk gestalte geeft aan nieuwe
vestigingen en nieuwe projekten
daar rekken de spoorwegen de
rails uit, wordt het fascinerende
ritme gehoord van de goederen
wagons en worden de passagiers
treinstellen langer. De spoorwegen
groeien mee en zij intensiveren het
bedrijf, omdat efficiënt gebruik
van het materieel één van de sleu
tels is voor een succesvolle ex
ploitatie.
Hoe succesvol blijkt uit een
(nuchtere) statistiek, waarin een
overzicht wordt gegeven van de
„prestaties in kilometers per rij
tuig per dag", in vergelijking met
buitenlandse spoorwegmaatschap
pijen. Nederland prijkt op een een
zame hoogte met het veelzeggende
getal 434 en de eerst opeenvolgen
de moet al genoegen nemen met
225.
Automatisering, intensivering en
opvoering van de efficiëncy het
zijn de moderne slogans, die de
spoorwegen op verbluffende wijze
inhoud weten te geven.
Tegen deze achtergrond gezien,
behoeft het niet te verbazen dat
dit vaderlandse vervoerslichaam
ook de ogen heeft geslagen naar
de peripheric van Nederland. Zee
land dus en als onderdeel daarvan
ook Schouwen-Duiveland. Euro
poort, randstad Holland, Delta
plandeze trilogie noopt er toe.
Dat is keiharde zakelijkheid en
vloeit voort uit het „gouverner
c'est prevoir(regeren is vooruit
zien), een spreuk die dagelijks in
de directiekamer wordt gehoord
ondanks de romantiek die er ook
is en die wij voor de inleiding van
dit verhaaltje gretig hebben benut.
Schouwen-Duiveland
en de spoorwegen
Gaan de spoorwegen in de toe
komst Schouwen-Duiveland mede
ait zijn isolement verlossen? Komen
er rails over de Deltadammen
Worden de lijnen dieper naar het
zuiden doorgetrokken Allemaal
vragen, die - na het bovenstaande
- als vanzelf naar voren komen
De spoorwegen geven er nog geen
antwoord op, maar deze zaken
vormen wel onderwerp van een
zeer veelomvattende diepgaande
Een machtig man is ook hij die het „spiegelei" hanteert. De noodzaak
van precisie is hem in het hart gegrift. Hij is ook hoffelijk en die
schaars wordende eigenschap in de huidige maatschappijtilt hem uit
boven velen.
DE STRIJD TEGEN DE T.B.C.
Nog ruim 7.000 nieuwe gevallen per jaar in ons land
UTRECHT, 21-6. De voorzitter
van de Koninklyke Nederlandse
Centrale Vereniging tot bestrijding
der tuberculose, dr. M. R. Heyn-
sius van den Berg, heeft vanmid
dag in Utrecht b(j de opening van
de algemene vergadering van deze
organisatie gezegd, dat de tuber-
culosesterfte in Nederland vorig
jaar opnieuw een daling te zien
heeft gegeven. Er deden zich 3.6
sterfgevallen voor per 100.000 in
woners, tegen 4.3 in 1958. Volgens
de heer Heynsius van den Berg
is het Nederlandse een der laag
ste, zo niet het allerlaagste, tuber-
culosesterftecijfer ter wereld.
Hoewel de daling van het sterf
tecijfer op zichzelf een verheugend
feit is. meent de heer Heynsius van
den Berg, dat aan de bekendma
king ervan het nadeel is verbon
den, dat men in brede kring zo
gemakkelijk denkt, dat het sterfte
cijfer een getrouwe afspiegeling is
van de stand van de tuberculose.
Volgens hem heeft het sterftecij
fer voor tuberculose in de weste
lijke wereld opgehouden een ge
trouwe graadmeter te zijn van de
stand van het gehele tuberculose-
probleem, nu zoveel minder tuber
culosepatiënten aan hun ziekte
sterven dan vroeger.
Een betere graadmeter op dit
gebied noemde hij het aantal
nieuwe gevallen dat per jaar op
treedt. Hij voegde hieraan toe, dat
ook hierin wel enige daling te be
speuren valt, doch dat deze daling
zes of acht jaar geleden veel ster
ker was dan in de laatste periode.
In 1959 viel ten opzichte van 1958
in enkele gevallen zelfs een stij
ging van het aantal A-ziektege
vallen waar te nemen. In totaal
werden in dat jaar bij de consul-
tatiebureaux 7317 nieuwe gevallen
van actieve tuberculose ingeschre
ven.
studie. Dit laatste is wel nodig,
want voorzichtigheid is ook in dit
geval de moeder van de porcelein-
kast Als de spoorwegen nieuwe
banen aan gaan leggen, moet er
per kilometer een miljoen op tafel
komen. Dat betekent een zware in
vestering en er moet dus wel ze
kerheid bestaan over de situering
van nieuwe industrieën in de toe
komst, over de plaats waar grotere
bevolkingscentra vallen te ver
wachten en zoveel meer dat ge
weten moet worden ,wil men in
Utrecht „ja" zeggen. Feit echter is
dat de spoorwegen alle mogelijkhe
den tegen elkaar afwegen en de
volkomen aanpassing van de.
Zeeuwse lijn aan het „grote net"
bewijst wel dat ook in het ver
leden Zeeland voor de spoorwegen
geen vergeten provincie was.
Aantrekken van personeel
Er is nog iets waardoor Schou
wen-Duiveland thans bij de spoor
wegen in de gratie is. Waarom er
doekjes omgewonden.... men be
schouwt het eiland als een welko
me aanvullende bron van arbei-
derspotentieel. Wij zullen ons er
wel voor hoeden medewerking te
verlenen aan het vertrek van ook
maar één Schouwen-Duivelander
naar elders. Maar er zijn in de
overgangstijd tussen het afgelopen
proces van de herverkaveling en
de uitvoering van de Deltaplannen
nu eenmaal enkele ellendige force
majeurs op het punt van de regio
nale arbeidsvoorziening.
En als het hier en daar nu toch
moet, is het niet dwaas de aan
dacht te vestigen op de Neder
landsche Spoorwegen, een degelijk
en fascinerend bedrijf met bepaal
de voorzieningen, die gezien mo
gen worden en dan die ongelofe
lijke uitschieter van het gratis
reizen per spoor voor alle werk
nemers.
Zeker, er zijn enkele restricties,
maar men kan ze beter maar ver
geten. Feit is dat het hele gezin
op de binnen- en buitenlandse lij
nen gratis reizen mag en - wel
licht niet voor iedereen - maar
voor ons is het toch wel een spran
kelend idee, dat men net zo goed
koop aan het meer van Annecy
zich nestelen kan dan te Paterswol-
de. Net zo goedkoop aan de Mond-
see als aan de Langweerderwielen.
Heus, de bereisde Roeien vindt
men dan ook bij de spoorwegen en
op iedere afdeling hangt wel een
bord met prentbriefkaarten, die
de „collega's" zo vriendelijk waren
té schrijven ergens op een ver ter
rasje in de stemming van: „werken
jullie maar". Reken er ook op dat
de charmante lokettistes van Rot
terdam-Centraal vaker te Londen
week-enden dan wie ook onzer
landgenoten
De „dorsende os"
De spoorwegen „muilbanden de
dorsende os" dus niet en dat siert
een bedrijf dat 180 miljoen mensen
per jaar een half miljoen per
dag - vervoert. Men is er gewoon
een beetje trots op dat men „in de
buitenlucht" de mensen wat te
bieden heeft Dat reisgeld neemt
men maar af van de f 500 miljoen
omzet per jaar, die voor 40 pet. uit
vracht en uit 60 pet. uit personen
vervoer bestaat. Het zijn tenslotte
de 30.800 werkers in het bedrijf
die het 'em doen, of vertaald die
„met winst werken, tegen de laagst
mogelijke tarieven".
Intussen - men zal het al heb
ben begrepen - is het nu ook weer
niet zo eenvoudig om bij „het
spoor" te komen Van de tien sol
licitanten vallen er gemiddeld ne
gen af, want een spoorwegman
moet enkele karakteristieke eigen
schappen bezitten en de keuringen
zijn nu eenmaal streng, gedachtig
aan het „safety first" (veiligheid
voor alles), waarnaar de spoorwe
gen - samen met een heel ander
soortige vervoersmaatschappij in
Nederland - bij de voortduur stre
ven. Op deze en enkele andere fa
cetten moeten wij evenwel in een
tweede artikel terug komen.
Een rangeerder in volle concentratie. Niet zonder spanning is zijn werk.
Hij weet dat van zijn handelingen een vlot spoorwegverkeer mede
afhangt. Hij is zich zijn grote verantwoordelijkheid bewust, maar hij
wil niet ruilen voor een „zacht" baantje.
(Foto: Cas Oorthuys).
Raad van Nieuwerkerk besluit tot bouw
van nog enkele bejaardenwoningen
Aanleg speeltuin gaat nog niet vlot
Onder voorzitterschap van bur
gemeester A. A. van Eeten verga
derde de gemeenteraad.
Onder de ingekomen stukken
was o.m. goedkeuring G.S. van
grondoverdracht ;idem van reke
ningen van verschillende diensten.
'Ten behoeve van de door de Z.
L.M te Zierikzee te houden fok-
veedag wordt besloten een me
daille toe te kennen.
Vastgesteld wordt het gewijzigd
vergoedingsbedrag over 1959 en ge_
Na tekening veiligheidsverdrag
PREMIER KISJI VAN JAPAN ZAL AFTREDEN
TOKIO, 21-6. Premier Kisji van
Japan heeft tegen de secretaris
van de liberaal-democratische par
ty, Kawasjima, gezegd dat hij van
plan is om direct af te treden na
de uitwisseling van de ratificatie
oorkonden van het veel omstreden
Amerikaans - Japans veiligheids
verdrag.
Volgens regeringskringen zal
Kisji nog voor het einde van de
maand zijn ontslag indienen. Zijn
opvolger zou dan in de eerste veer
tien dagen Van juli gekozen wor
den door de grootste partij, waar
na het parlement op vakantie zal
gaan. De eis van de oppositie om
het parlement te ontbinden zal
echter niet worden ingewilligd, zo
verklaarde men in regeringskrin
gen.
De socialisten willen graag, dat
er spoedig verkiezingen gehouden
worden, omdat zij, gezien de dei
ning rond het veiligheidsverdrag,
op het ogenblik de wind mee heb
ben. De grootste kans om tot op-
Laat kerstfeest
500 geleerden, militairen en
zeelieden uit elf landen, die
op posten in het Zuidpoolge
bied zijn gestationeerd, heb
ben dinsdag - de kortste dag
op het zuidelijk halfrond -
hun „kerstfeest" gevierd. Op
25 december - wanneer het
's nachts niet donker wordt
- hebben zij daarvoor geen
tijd, omdat zij dan zoveel
mogelijk gebruik moeten
maken van het licht.
VENLO. In het St Josephzieken-
huis te Venlo is de 55-jarige me
vrouw A. Wetjens overleden. Zij
werd zwaar gewond bij een val van
de trap in haar woning te Venlo.
volger van Kisji aangewezen te
worden zou de huidige minister
van Handel, de 60-jarige Hajato
Ikeda, hebben. Hij heeft de repu
tatie integer en bekwaam te zijn
en heeft tegenover Kisji altijd een
grote onafhankelijkheid weten te
bewaren.
Meisje gered door...
badmuts
LONDEN, 21-6. Hazel Crgbb, een
achtjarig Engels meisje dat maan
dag met haar ouders op het strand
van Witstable in Kent washeeft
haar leven te danken aan haar veel
te grote badmuts. Hazel, die niet
kan zwemmen, was in zee gegaan.
Zij waagde zich te ver en kon, daar
zij bijziende is, al spoedig niet meer
zien waar de kust was De golven
namen haar mee, maar wonder bo
ven wonder bleef zij drijven op
haar badmuts, waar lucht in zat.
Na acht uur werd zij opgemerkt
door een zeiler die eerst te doen
dacht te hebben met een bruinvis
Hij pikte Hazel op en bracht haar
aan land. Haar ouders, die al die
tijd met de politie naar haar had
den gezocht, waren dolgelukkig.
Hazel werd naar het ziekenhuis
gebracht waaruit zij inmiddels is
ontslagen. Ik zal de badmuts altijd
bewaren als aandenken, zei ze.
De Sowet-premier, Chroesjt-
sjef, zal op zijn komende bezoek
aan Oostenrijk door 70 personen
vergezeld worden. In zijn gevolg
bevinden zich zijn vrouw, Nina,
zijn oudste dochter en zijn schoon
zoon Adjoebai, die hoofdredacteur
is van het regeringsblad „Izwestia"
Voorts zijn er 23 journalisten in
Chroesjtsjefs gezelschap, zo Is
dinsdag officieel in Wenen bekend
gemaakt.
wijzigd voorschot over 1960 inge
volge de kleuteronderwijswet.
Met algemene stemmen wordt
besloten tot aanvaarding van een
legaat, groot f 500, van wijlen me
vrouw J. M van den Bout-Klompe,
bestemd voor voortdurend onder-
houd van de graven van haar en
haar echtgenoot. Besloten wordt
tot verkoop van grond aan de heer
L. J. v. d Zande t.w. een strook
grond naast zijn woning.
Vastgesteld wordt de „Bezoldi
gingsverordening 1960" met f 75
per jaar voor kleding en rijwiel-
toelage voor gemeentewerklieden.
Goedgekeurd wordt de „Verorde
ning toekenning 2e-uitkerin in
eens" over het le kwartaal 1960 én
idem ook de „Verordening toeken
ning huurcompensatie 1960".
Besloten wordt tot 'vaststelling
„Wijziging III der Kinderbijslag-
verordening-1 Nieuwerkerk 1956".
De 2e wijziging der gemeentebe
groting 1959 wordt vastgesteld.
Het voorschot, als bedoeld in art.
101'bis, 5e lid, der LO.-wet 1920
voor 1960 voor vakonderwijzeres
aan de bijz .school alhier wordt
vastgesteld op 12 x f 71,83.
Een aanvraag om subsidie groot
0,1 cent per inwoner aan de „Fede
ratie van Verpleeginrichtingen voor
Langdurige Zieken" wordt toege
kend.
Besloten wórdt tot verkoop grond
aan J. Flikweert en T. Tanis en tot
aankoop van °en perceeltje tuin
grond van de heer J. Dijkman.
Besloten wordt tot het bouwen
van nog een aantal bejaardenwo
ningen, zodat daarmede het terrein,
wat hiervoor bestemd is, dan vol
gebouwd is.
De rondvraag
Bij de rondvraag geeft wethou
der van Dienst een overzicht van
de werkzaamheden van de dienst
van mindet-valide-arbeiders. De
behuizing waarin de werkplaats is
ondergebracht is van dien aard dat
dringend behoefte bestaat aan een
daarvoor doelmatig gebouw. Dit
zou dan op het industrieterrein te
Zierikzee moeten worden gebouwd.
De voorzitter dankt de heer van
Dienst voor diens uitgebreid ver
slag en zegt dat dit een zaak is die
behandeld moet worden op een ver
gadering met de betrokken ge
meenten.
De heer Zwaai wijst op de aan
planting in het Slingerbos waar
o m. de meidoorn door rupsen to
taal is kaal gevreten en vraagt of
het niet mogelijk is dez? aanplant
te bespuiten Hiermede is reeds be
gonnen zegt de voorzitter, doch
zulks is niet voldoende daar de
rupsen beschermd worden door
zelfg-sponnen netten. Alleen een
bespuiting vroeg in het voorjaar
kan resultaten hebben.
Ged. Staten van Drenthe
naar Zeeland
VUSSINGEN, 21-6. Het College
van Gedeputeerde Staten van
Drenthe zal vrijdag a.s. een bezoek
aan Zeeland brengen. Vrijdagmor
gen zal een aantal tekeningen van
de kunstschilder A. van der Boon
aan Gedeputeerde Staten van Zee
land worden overgedragen. Deze
schilder heeft tekeningen van Zee
land gemaakt en deze na de ramp
van 1953 verkocht. De opbrengst
droeg hij af aan het Rampenfonds.
Een deel van deze tekeningen i3
door het Provinciaal Bestuur van
Drenthe aangekocht.
G.S. van Drenthe zal met het
College van G.S. van Zeeland ver
volgens naar Noord-Beveland
gaan, waar in Geersdijk de over
dracht van het verenigingsgebouw
dat dank zij de provincië Drenthe
tot stand kon komen, zal geschie
den aan het gemeentebestuur van
Wissenkerke.
„Wij op
Schouwen-Duiveland"
eten
besohuil
Arks tracteert op de „Ruyter vruchten
hagelslag". Vraag uw winkelier.
Niet te hard zijn
tegen Rusland
NEW YORK, 21-6. Averell Har-
riman, dn ambassadeur van de V.S.
in Moskou is geweest tijdens de
tweede wereldoorlog, heeft de re-
gering-Eisenhower gewaarschuwd
tegen het voeren van een harde
politiek tegen de Sowjet-Unie.
Een dergelijke politiek zou zijns
inziens de positie van de Stali
nisten in het Kremlin versterken
en Moskou en Peking nog nader
tot elkaar brengen. Bovendien zou
een dergelijke houding de bondge
noten van de V.S. afschrikken.
Die knappe dolfijnen
WASHINGTON, 21-6. Dr.
John C. Lilly, neuro-fysio-
loog en hoofd van het insti
tuut voor wetenschappelijk
onderzoek op het gebied der
verbindingen op de Maag-
den-eilanden heeft tegenover
journalisten verklaard, dat
als de mensen meer afweten
van de taal der dolfijnen het
misschien mogelijk zal zijn
met deze dieren te praten.
De studie van de taal der
dolfijnen zou de mensheid
misschien kunnen helpen om
in verbinding te komen met
super-intelligente wezens in
andere werelden, aldus dr.
Lilly. Hij zei dat, in anato
mische zin, dolfijnen wat
hersens betreft, op zijn minst
de gelijke zijn van de men
sen, zo niet superieur. De
hersens van dolfijnen hebben
evenveel cellen per opper
vlakte eenheid als die' der
mensen, terwijl zij veertig
procent groter zijn.
Australië blijft
eraigratieland bij uitstek
DEN HAAG. Mr. ir B. W. Have-
man, van de Nederlandse emigra-
tiedienst, die thans een reis door
Australië en Nieuw Zeeland maakt
heeft gisteren in Sydney verklaard
dat hij er van overtuigd is, dat
Australië's bevolking in 30 jaar
verdubbeld zal zijn De h'eer Ha-
v?man zei dat de gezonde en realis
tische immigratiepolitiek van Aus
tralië na de oorlog nergens in de
wereld geëvenaar dwordt. ,,'t Heeft
een stevige basis gelegd voor een
constante toevloeiing van emigran
ten voor tenminste nóg een gene-
ïatie", zo zei hij. Ook deelde hij
mee bij zijn bezoeken aan Neder
landse emigranten, getroffen te
zijn over hetgeen sommige Neder
landers in vijf of zes jaar bereikt
hebben. Een van hen was van sla
gersknecht opgeklommen tot eige
naar van een zaak met 35 man per
soneel Een boerenknecht had zich
een eigen bedrijf verschaft waar
van de jaarlijkse oogst 6.000 Aus
tralische ponden opbracht. Ir. Ha-
veman zeide, dat deze mensen dit
nimmer bereikt zouden hebben als
zij in Nederland gebleven waren.
De voorzitter vraagt aan de heer
Zwaai naar de vorderingen van de
te maken speeltuin De heer Zwaai
antwoordt dat tot zijn spijt een en
ander nog niet <erg vlot verloopt.