Leninisme: een verworden vrijheid |»«0nze puzzelrubriek»»| Spit,Spierpijn DAMPO „THE STATE OF THE UNION" Eisenhower blijvend bereid tot welgemeende gedaehtenwisseling met Moskou Tijdperk van verminderde spanning op komst WASHINGTON, 7-1. „De Ver enigde Staten zijn immer bereid zich met de Sowjet-Unie in een welgemeende gedaehtenwisseling te begeven, die zou kunnen leiden tot het tot stand komen van een rechtvaardige vrede", aldus pre sident Eisenhower in zijn jaarlijk se boodschap aan het congres, waarin hü een uiteenzetting geeft van de toestand des lands (The State of the Union"). Hij vervolgde: „Ik zal in mijn laatste officiële ambtsjaar al mijn energie wijden aan de voor de hand liggende taken, hetgeen rei zen ter bevordering van beter be grip in de wereld, onderhandelin gen om de internationale onenig heid te verkleinen en voortduren de besprekingen en gedaehtenwis seling met het congres en het Amerikaanse volk over vraagstuk ken op binnen- en buitenlands ge bied kan inhouden". De president wees er op dat „re cente Sowjet-Russische uitspraken duiden op de mogelijkheid van het aanbreken van een tijdperk van verminderde spanning in de Ame- rikaanse-Russische betrekkingen". Hij vervolgde: „Indien deze uit latingen welgemeend blijken zal het wellicht mogelijk zijn de ramp zalige cirkelgang van teleurstel ling en crisis te doorbreken. Want indien dit niet geschiedt zou hij kunnen uitmonden in de uiteinde lijke waanzin en vernietiging van de kernoorlog. Daden nodig Noch de Verenigde Staten noch de andere vrije landen kunnen het zich veroorloven zich door prettig klinkende beloften te laten mis leiden. De gedane uitlatingen moe ten door daden worden gestaafd. Doch wij zullen deze klaarblijke lijk nieuwe gelegenheid tot ver mindering der internationale span ning op de meest ernstige manier behandelen", aldus Eisenhower. De president vervolgde met de mededeling dat bij de jongste veer tien lanceringen van de intercon tinentale „Atlas"-raket, die een bereik heeft van achtduizend kilo meter, het gestelde doel met een gemiddelde nauwkeurigheid van 3,2 km. werd getroffen. „Dit is minder dan de lengte van de rol- baan van een straalvliegtuig en het houdt in dat het doel in wer kelijkheid totaal vernietigd zou zijn", verklaarde hij. PREDIKBEURTEN voor zondag 10 januari Ned. Herv. Kerk Zierikzee: Grote kerk: 10 uur ds. Assendorp. Gasthuiskerk: 10 uur dhr. van Pel, 7 uur ds. Bezemer. Kerwerve: 10 uur ds. v. d. Grift. Serooskerke: 10 uur dhr. C. W. Berrevoets (jeugddienst). Burgh: 7 uur ds. v. d. Grift. Haamstede: 10 uur (bevest. kerkeraadsleden); 7 uur ds. Boer. Renesse: 7 uur ds. v. Liere (bev. ambtsdragers). Noord- welle: 10 uur ds. van Liere. Eiker zee: 10 uur ds. v. d. Ban (viering H.A. en dankz.) Brouwershaven: 10 uur ds. Groot. Zonnemaire: 10 uur ds. Duvekot. Noordgouwe: 10 uur ds. Buinink (bev. ambtsdra gers). Dreischor: 10 uur ds. Duve- dak. Ouwerkerk: 10 uur ds. J. J. Brijker, Hoorn. Nieuwerkerk: 10 uur ds. Westerhof. Oosterland: 10 en 6 uur dhr. W. G. de Jonge van Twello. Sirjansland: 10 uur lees- dienst, 6.30 u. ds. Westerhof. Brui- nisse: 10 en 5 uur ds. v. d. Brink bev. ambtsdragers en voorber. H. A.) St. Philipsland: 9.30 uur lees- dienst, 2.30 uur (H.D.) ds. v. Die ren. Lutherse Kerk Zierikzee: 10 uur ds. J. A. Ros kam, Bever wij k-Velzen. Geref. Kerken Zierikzee: 10 en 5 uur ds. Tiemer- sma. Haamstede: 10 en 3 uur ds. Boerma. Renesse: 7 uur ds. Tie- mersma. Scharendyke: 10 en 2.30 uur prof. Bergema, Kampen. Zon nemaire: 10 en 2.30 uur ds. Melse. Nieuwerkerk: 10 en 3 uur dr. Bec ker. Oosterland: 10 en 2.30 uur ds. Kamper. Bruinisse: 10 en 5 uur ds. DE MEESTER VAN DE RODE VLAG „Wij hebben ons vreselijk vergist" waren zijn eigen woorden Op 21 januari 1924 verloor Rus land in Lenin de man, die het nieuwe staatsbestel van dit onme telijke rijk reeds in zijn dromen had gezien en slechts tijd behoefde om dat te verwezenlijken. Deze tijd is hem niet gegund en ware er geen krachtfiguur als Stalin ge weest, die zijn hand reeds uitge strekt hield om het staatsroer over te nemen, de regeringsvorm van het vroegere czarenrijk zou er thans ongetwijfeld anders uitzien. Slechts zelden dringen zich formi dabele staatsleiders tegelijkertijd naar voren of er ontstaan vroeg of laat geschillen tussen hen. Ook in dit opzicht was het een geluk voor de Bolsjewisten dat een der beide groten reeds vroegtijdig van het wereldtoneel verdween. Want hoe wij ook over hem denken, groot is de figuur van Lenin zonder twij fel geweest. Ook groot in de goede zin? In tegenstelling met zijn mede werker Stalin stamde Lenin uit de Bourgeoisie, de klasse die hij reeds op jeugdige leeftijd te vuur en te zwaard bestreed. Zijn vader was onderwijzer en zijn moeder een doktersdochter. Hij bezocht het gymnasium en zijn eindexamen was zo'n groot succes, dat hij er een gouden medaille mee verwierf. Een academische studie was bij hem ten volle gerechtvaardigd en reeds op 21-jarige leeftijd werd hij advocaat. Het marxisme had toen reeds zijn volle aandacht. Zijn ver dere studies bewegen zich steeds op socialistisch gebied en speciaal de toepassing van Marx' leer op economisch en politiek terrein had zijn volle aandacht. Het czarisme kreeg in Wladimir Hjitsj Oelja- now, zoals zijn eigenlijke naam luidde, een geduchte tegenstander. In 1891 werd zijn oudste broer, wegens moordaanslag op Alexan der III, opgehangen. Deze terecht stelling maakte op Wladimir een diepe indruk en verstevigde zijn haat tegen het heersende regiem. Hij verhuisde in 1894 naar Peters burg en begon zijn propaganda werk voor de revolutie. Spoedig werd hij gevangen genomen en naar Siberië verbannen. Daar huwe hij in 1898 een medewerkster uit St. Petersburg, Krupskaja ge heten, die hem tot zijn dood trouw heeft bijgestaan. In 1900 slaagde hij er in Zwitserland te bereiken, waar hij tot 1917 tot met korte onderbrekingen in bijna armoedige omstandigheden heeft geleefd. In die 17 jaren heeft hij niet stil ge zeten en veel van zijn literaire produkten moet hij in Zürich heb ben geschreven. Radicaler dan Marx De stijgende ontevredenheid in Rusland over het verloop van de oorlog gaf hem zijn grote kans, die hij dankbaar heeft benut. De Duit sers steunden hem, daar zij in hem een werktuig zagen om de Russen lol het sluiten van een vrede te brengen. Toen het overal gistte in het keizerrijk .bracht een Duitse trein Lenin naar Petersburg. Hier aangekomen wachtte hem het moeilijkste deel van zijn leven: de organisatie van de revolutie. Ruim zes jaar heeft Lenin ge zwoegd om uit de puinhopen van het Czarenrijk naar eigen inzicht een socialistische staat te schep pen, waarbij hij als uitgangspunt koos de Parijse commune van 1848. In grote lijnen volgde hij Marx, maar zo mogelijk was hij nog ra dicaler. Lenin was de man van het geweld en hij richtte een waar bloedbad aan onder zijn tegen standers. Elke geleidelijke aanpas sing was hem een gruwel. Alles wat niet vóór hem was werd ver nietigd. Zijn uiteindelijk doel was het opheffen van de staat, die hij zag als een onderdrukkingsappa raat. Lange weg bleek te lang Voor de grote idee van gelijk heid van allen zonder staatsvorm verwezenlijkt kan worden moeten eerst enkele voorstadia worden doorlopen. Deze zijn de dictatuur van het proletariaat en de volle democratie. In de eerste fase heerst nog verdrukking uit noodzaak. Hij schrijft hierover: „Bij de overgang van het kapitalisme naar het com munisme is verdrukking nog nood zakelijk, maar dat is reeds de on derdrukking van de minderheid der uitbuiters door de meerderheid var. de verdrukten". De productie middelen worden reeds in dit 'sta dium overgebracht naar de ge meenschap. Hierna volgt de volle democratie, die zich kenmerkt door de centra le leiding van de gemeenschap. De produktiemiddelen en leiding be horen aan de staat (gemeenschap). Het loon wordt naar prestatie ge geven. Tenslotte breekt de com munistische gedachte door en krijgt ieder loon naar behoefte. Openbare macht bestaat er niet meer en elke vorm van dwang ont breekt. Dit reisdoel is niet be reikt. De weg bleek te lang. De weg terug Stalin heeft die weg verlaten. Hij maakte van de staat geen over gangsapparaat maar een onder drukkingsmachine, waardoor de menselijke individualiteit geheel wordt vernietigd. De indirecte sla vernij van het kapitalisme leidde tot directe slavernij enstaats- kapitalisme. Heeft Lenin dit gewild? Zou hij dezelfde politiek als Stalin hebben gevolgd? Die vraag dient te wor den gesteld, al is zij niet meer ac tueel. Waarschijnlijk zou Lenin, die van zijn volk hield en het waarlijk iets heeft willen leren, van de Russische kolos geen hoop gedachtenloze, murw gepropa geerde menselijke mechaniekjes hebben gemaakt, zoals zijn gehate navolger dit heeft gepresteerd. Maar wel is gebleken, dat zijn theorie niet te realiseren was en heeft hij er zelf het bewijs voor geleverd, toen hij als laatste re geringsdaad in 1923 zijn Nieuwe Economische Politiek afkondigde. Hierbij werden de kleinere bedrij ven aan de eigenaars teruggege ven, waarmee de kapitalistische staat in feite was teruggekeerd. Zelf noemde hij dit een stap terug, echter zo zei hij„om er twee voor waarts te doen". De geschiedenis heeft geleerd dat Jozef Stalin nadien nog vele stap pen is teruggegaan totdat de vol ledige despotie hersteld was in nog schrikwekkender vorm dan voor heen. Wanneer dit alles, wat zich thans in Rusland afspeelt, nog Le ninisme moet worden genoemd, dan moeten wij wel concluderen, dat de vrijheidsidee van Lenin een verworden vrijheid inhoudt. Slechts in zoverre is de mens nog vrij in Rusland, dat hij het mo ment van zijn dood aanzienlijk kan vervroegen, namelijk door de bevelen van Chroesjtsjew en zijn mannen in het Kremlin te negeren of critiseren. Lenin zelf was diep teleurgesteld. Hij was een wilskrachtige figuur, met grote gaven, zodat hij zich in zijn maatschappij beschouwing niet licht vergiste. Ondanks zijn diep gaande studie, zijn verziende blik en grote denkkracht moest hij op zijn ziekbed verklaren: „Wij heb ben ons vreselijk vergist; alles wat wij in de revolutie hebben ge legd, is verloren gegaan". Zichtbare afgod Heeft deze teleurstelling zijn einde verhaast? Voor een man als Lenin, die in plannen en omvormingsge dachten heeft geleefd en gewerkt, is dat nauwelijks aanvaardbaar. Vermoedelijk is een hem in vroeger dagen toegebrachte hoofdwond, die nooit geheel genezen was, de oor zaak van een hersenaandoening ge weest, die zijn geest meer en meer verduisterde. In een soort van krankzinnigheid is hij gestorven. Zijn dood lichaam gaf het nieuwe Rusland een zichtbare afgod. Zijn gebalsemd lijk werd in een gewel dig Mausoleum op het plein van het Kremlin geplaatst. Dit mauso leum werd de nieuwe bedevaart plaats voor de Russen, die in Lenin een soort godheid zien. Veel ver halen over zijn mummie hebben in de loop der jaren de ronde gedaan. Zo zou zijn lichaam te laat zijn ge balsemd, waardoor men telkens zou worden genoodzaakt in te grijpen en het mausoleum tijdelijk te slui ten. In 1929 werd het stoffelijk overschot naar de torens van het Kremlin overgebracht, omdat het tijdelijk mausoleum door een de finitief werd vervangen. Bij deze overbrenging zou het lijk door tem peratuurswisselingen ontoonbaar zijn geworden. Sindsdien zou het Russische volk een wassen beeld aanschouwen of het lijk van een arbeider uit Moskou, Wolkow ge heten, die veel gelijkenis had met Lenin, wiens overschot van dat mo ment af zou zijn verdwenen Doch dit is niet van doorslag gevend belang. Lenin's waarde voor de wereld van heden is nog slechts negatief. Zijn lichaam is een af godsbeeld. Zijn geestelijke produk ten zijn verwrongen. Zijn idealen bleken niet te verwezenlijken en de neerslag van zijn theorieën ver vult thans een door onrust ge kwelde wereld met een permanente angst, die de mens de dood doet verkiezen boven een wereld waarin Lenin's geestelijke produkten de basis van de maatschappij, vormen. Er zijn mensen wier leven en werken miljoenen mensenlevens zinloos opeist. Zo'n man was Lenin. dr. H. R. M. Wielemaker. Anna Jacobapolder: 10 en 2.30 uur ds. Haverkamp. Geref. Kerken (vrijgemaakt) Brouwershaven: 10 en 3 uur ds. Keizer. Chr. Geref. Kerken Zierikzee: 10 en 6 uur ds. v. d. Klis. (bed. H.A. en dankz). Kerkwerve: 10 en 6 uur leesdienst. Haamstede: 10 en 3 uur leesdienst. Nieuwer kerk: 10 uur ds. Meijering, 3 uur ds. v. d. Klis. Geref. Gemeenten Haamstede: 10 en 2.30 uur lees dienst Nieuwerkerk: 10 en 3 uur leesdienst. Oosterland: 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. St. Philipsland: 9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst. Geref. Gemeenten in Nederland Zierikzee: 10, 2 en 6 uur lees dienst. Renesse: 10 en 2.30 uur lees dienst. Nieuwerkerk: 9.45 en 3.30 uur leesdienst. Bruinisse: 10 en 5 uur leesdienst. Oud-Geref. Kerken Oosterland: 9.30, 2 en 6 uur lees dienst. Bruinisse: 10 en 5 uur lees dienst. St.-Philipsland: 9.30, 2.30 en 6 uur ds. Gebraad. Leger des Heils Zierikzee: 10 uur heiligingsdienst, 12 uur Jeugdsamenkomst, 7.30 uur Verlossingssamenkomst. Rooms-katholieke Kerk Zierikzee: 7.15 en 10 uur Heilige Mis, 7 uur Lof. Haamstede: 9.45 uur H. Mis. De werkloosheid op Schouwen-Duiveland eind december 1959 Geregistreerde arbeidsreserve: 416 mannen Het aantal ingeschreven manne lijke werkzoekenden bedroeg aan het einde van de maand december 1959: 416 (129). Van dit aantal wa ren er 411 (123) geheel werkloos en 5 (6) niet- of gedeeltelijk werkloos. Het aantal ingeschreven vrouwe lijke werkzoekenden bedroeg 18 (14). Hiervan waren er 13 (8) ge heel werkloos en 5 (6) niet- of ge deeltelijk werkloos. De geregistreerde vraag naar mannelijke arbeidskrachten be droeg in totaal 15 (18), terwijl dit' voor vrouwelijke arbeidskrachten 8 (10) was. De tussen haakjes geplaatste aan tallen zijn de cijfers van eind no vember 1959. Er is momenteel aanbod van tim merlieden, metselaars, stukadoors, opperlieden, schilders, grondwer kers, straatmakers, burgersmid, constructie-bankwerker, machine bankwerker, automonteur, machi nisten, loodgieter, bakker, landar beiders, vertegenwoordigers, chauf feurs, boekhouder, kantoorbedien den en losse arbeiders. Vraag is er naar: timmerman, rij wielhersteller, bakker, vaste land arbeiders, ateliernaaister, verpleeg sters en huishoudelijk personeel. Bovengenoemde vraag en aanbod van personeel hebben uitsluitend betrekking op het eiland Schou wen-Duiveland. Gevraagde werkkrachten buiten het eiland Voor belangstellenden volgt hier onder een overzicht van vraag naar personeel elders in het land: Bouw kundig tekenaar, bouwkundig ad viseur, betontimmerman, dragline machinist, laborant, analist, fa- briekstimmerlieden, mach. houtbe werkers, tandtechnicus, electro- monteurs, metaalslijpers, metaal draaier, automonteur, autogeen- brander, loodgieter, radiomonteur, broodbakker (kans om later de zaak over te nemen), landarbeider (ak ker-, weide- en gemengd bedrijf), 1.1. matroos Rijnvaart, chauffeurs, assisent accountant, administra tieve krachten, ongeschoolde ar beiders voor partikuliere en over heidsbedrijven. Bij vele vakatures is een rege ling voor reis- en verblijfskosten. Voor inlichtingen hieromtrent ver- voege men zich tot het Gewestelijk Arbeidsbureau Zierikzee, Nieuwe Boogerdstraat 56. Kantoortijden: 's maandags-vrijdags 8.30-17.00 uur 's zaterdags 8.30-12.30 uur 's woensdags bovendien van 18.30-19.30 uur De wat „korte week" deze keer, heeft het aantal inzendsters en in zenders gedrukt, maar toch hebben nog velen zich aan de jongste puz zel gewaagd. De set kaartjes gaat naar: mevr. A. J. Meerdink-v. d. Velde Vroonstraat 9, Kerkwerve. Het pocketboek is bestemd voor: De heer C. Oosse, Rode Dorp 31, Zierikzee. De oplossing van de puzzel luidt als volgt. Horizontaal: 1. al, 3. t.a.v., 5. mom, 7. l.o., 9. rem, 11. eva, 12. nop, 13 botter, 15. aardig, 17. el lende, 18. rots, 19. si, 20. da, 21. etna, 24. era, 26 kardoes, 30. graag te, 34. fragiel, 38. kasteel, 42. eva, 43. tand, 44. ab, 45. ra, 47. ober, 48. flauwte, 50. gebaar, 51. ampère, 53. leg, 54. art., 55. git, 57. ik, 58. me*, 59. s.o.s., 60. ka. Verticaal: 1. ar, 2. leb, 3. tete, 4. verlies, 5. maandag, 6. mare, 7. log, 8. op, 10. monter, 12. nietig, 14. els, 16. ada, 18. rek, 22. are, 23. r.o., 25. ka, 27. aar, 28. dag, 29. ere, 31. ria, 32. art, 33. the, 34. fat, 35.. aanleg, 36. it, 37. lebaran, 38. karwats, 39. st, 40. elburg, 41. lor, 44. ala, 46. atm, 48. farrp, 49. epos, 50. gek, 52. eik, 53. li, 56. t.a. De nieuwe puzzel luidt als volgt: Horizontaal: 1 kameraad; 6 hond; 10 rondhout; 11 jongen; 14 num mer (afk.)15 deel van een toren; 18 nakomelingschap; 19 water damp; 21 meisjesnaam; 22 een beetje; 24 Engels lidwoord; 26 fa milielid; 27 hetzelfde (afk.); 29 werpstrik; 31 rijksgrens (afk.); 32 soort schip (afk.); 34 zwaardvis; 36 ik (lat.); 38 titel (afk.); 39 houding; 41 tijdperk; 43 vulkaan in Europa; 45 jongennaam 46 grondig; 47 ouderwets lidwoord; 48 vreemde munt; 50 eerste vrouw; 51 kier; 52 de somma van; 54 ieder; 56 weide- dieren; 57 verlaagde toon; 59 Frans pers. voornaamw.; 60 slot63 fa milielid; 65 drinkgerei; 67 gebogen been; 68 voormalig Nederlands eiland; 70 deel van een kippenhok; 72 stookgerei; 74 Europeaan; 76 plaats in Overijsel; 78 als eerder (afk.); 79 plaats in Duitsland; 81 en omgekeerd (afk.); 82 vlezig; 83 verdrietig. Verticaal: 1 ligplaats; 2 vogel; 3 vochtmaat; 4 godsdienst (afk.); 5 liefkozing; 6 muziekterm (afk.); 7 8 niet vochtig; 9 plaats in Fries land; 12 rekening; 13 heelmeester; 16 het romeins imperium (afk.); 17 zangnoot; 19 selenium (afk.); 20 dubbelklank; 23 ieder; 25 vragend voornaamw.; 28 tooi; 30 trachten te bereiken; 31 bedorven; 33 naai gerei; 35 gewoonte; 37 soort; 38 beroemd Italiaans dichter; 40 vrou welijk zoogdier; 41 plaats op de Veluwe; 42 oosterse titel; 44 ont kenning; 49 deel van een kip penhok; 52 rivier in Utrecht; 53 plaats in Gelderland; 55 grote steen; 56 niet dichtbij; 58 dicht vorm; 59 edelsteen; 61 uitheemse vogel; 62 kostbare; 64 behoeftig heid; 66 water in Brabant; 67 eer waarde heer (Lat. afk.); 69 jon gensnaam; 71 water in Friesland; 73 opstootje; 75 Europeaan; 77 deel van het jaar; 79 landbouw werktuig; 80 deel van de bijbel (afk.). Ingezonden mededeling en reumatische p(jnen wrijft U eveneens weg met INGEZONDEN STOKKEN De „oude" kleuterleidster Wanneer de bejaarde kleuter leidster door het dorp fietst, ziet zij zelden iemand. Een elkeen, ook ieder kind, weet, dat zij werkelijk niemand ziet. Indien zij een groep spelende kleuters nadert, onder breekt deze zijn spel, begeleidt haar snaterend en roepend, waar door zij, als ontwaakt, verheugd afstapt om zich te wenden tot hen waarvoor zij leeft. De één toont uitgelaten een nieuwe jurk, de ander een paar „mooi geverfde nieuwe klompen". Hun zieltjes begrijpend, deelt spon taan de verrukking der kleinen zich aan haar mede. De vreugde der kinderen is ook haar vreugde. Grijs reed$, is zij kind bij de kin deren. Hun nog van zorgen vrije gedachten leven ook in haar, ver toevende in hun midden en één met hen. Verder gaat juf, onder wederzijd se weerzien wens. Niemand ziet zij en als gevolg, ziet bijna ook niemand haar. In dien iemand haar bekijkt, ziet hij een ogenschijnlijk oude in gedach ten verzonken vrouw, die ergens anders schijnt te leven dan in het dorp aan de voet der duinen. 'Zij lééft ook elders. Zij leeft in de wereld waarin de jeugd nog leeft. Zij wil die wereld steeds die per benaderen, tot in de kern daar van doordringen. „Daar gaat zij weer, die oude, zij hoort in het besjeshuis en niet tus sen de kleuters". Ja moeder, daar gaat zij weer, niets ziend. Maar die „oude" wier leeftijd U laakt, denkt wellicht aan uw kind, dat thuis komend, U aan het bietenrooien of onkruid wieden weet. Ongeleid, zoekt dit zichzelf nu te leiden. Het door U verbodens, be tovert nu zijn wrakke wil. Sluw heid betast zijn prille denken. Be drog bedekt de boze daad en vein zen vermeestert de volle waarheid. Langzaam rijpt dit kind wellicht tot het probleem, waarvoor de voogdijraad of de kinderrechter zich geplaatst zal zien. Zij ziet nie mand, die oude kleuterleidster. Misschien ziet zij nu juist dat an dere kind, wiens wil wet geworden is, aangekweekt door verwennen de ouders, aan wien het na jaren van verterend wachten, toch nog geschonken is. Of zij ziet het kind, dat met min derwaardigheidsgedachten worstelt door trage ontwikkeling der spraakorganen. Zij ziet niemand, doch wel al haar kinderen als groep en indivi dueel. Zij weet ze van elkaar ver schillend, als de bladeren van een boom. En voor elk zoekt zij de juis te benaderingswijze, om het een maal begrepen, te vormen. Op haar lange weg naar de kleu terpedagoge, die zij thans is, werd zij begeleid door dr. Maria Mon- tessori, de Italiaanse arts, die, stu die gemaakt der kinderpsyche, een onderwijsmethode ontwikkelde, af wijkend van die der plak en roede, en welke methode zij van 1920 tot 1935 te Barcelona toepaste. Die oude kleuterleidster bestu deerde reeksen harer werken: „Aan de basis van het leven", „De nieu we mens" etc. etc. Zij ziet niemand op straat die al tijd jonge, oude kleuterleidster. Doch zij ziet nu wellicht de grote Nederlandse pedagoog Jan Ligt- hart, gebogen over één harer kleu ters, die zich al weken lang schuw, als in schaamte voor zich zelf, voor de anderen schuil houdt. Het kan ook zijn, dat zij verwijlt bij de onderwijsmethode der Zwit serse pedagoog Pestalozzi, die de, ook door haar bedoelde,, zelfwerk zaamheid der leerlingen propageer de. Of denkt zij aan de volgende vakantie, die het haar mogelijk zal maken, lezingen in Londen te vol gen over kinderpsyche en pedago giek. Niets ziet zij op straat, doch al tijd haar kinderen, die zij zo graag tot goeds zelfstandige mensen groot groeien ziet, scheppend een maatschappij waarin pedagogen niet jong vergrijzen in de zorgen om het kind. „Daar gaat zij weer, die oude!" Ja moeder, zij denkt nu misschien aan het probleem, dat het Sint Ni- colaasfeest weer scheppen zal. Zij weet wie verstoken blijft van ca- deau's, die de inhoud van dit feest voor elk kind vormen. Deze kinderen zelf het cadeau geven, dat zij zouden krijgen in dien zij niet omringd waren van veel broertjes en zusjes, zou, voor al onder ouders, ongewenste tegen stellingen scheppen. Elk probleem doordenkt zij goed, om het goed te kunnen oplossen. Ook het Sint Ni- colaas-probleem wordt door haar goed opgelost. Elk kind, van rijk en arm, zal van haar cadeau's krij gen, onderling aan waarde gelijk. Wat deert het, of hier één of twee maandsalarissen mee zullen zijn gemoeid? Het zijn héar kinderen en allen voor haar één. Peinzend over de onderlinge ver schillen dier kinderen, ziet zij. na het Sint Nicolaasfeest, niet dezelfde moeder die zei: „Kijk, daar gaat die oude,, die de sympathie der ouders kopen wil, door de kinderen cadeautjes te geven". Renesse. C. Lg.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1960 | | pagina 6