Groente
crème
T&wVi
Auto-ongelukken
de lekkerste soep... met véél erin!
SPECIAAL
Weldadige warmte uit
poolkoud Lapland!
en hun oorzaken
Bereid door Cosraonda Voedingsmiddelen N.V., Loosdrecht, in licentie en onder controle van Knorr A.G. Thayngen Zwitserland, N 9-32B
die het recept onder exclusiviteit heeft afgestaan.
De natuurlijke
warmte van fraaie
edelpelzen blijft
bewaard in Toile
de Renne, modieus
weefsel uit zachte
wol met écht
rendierhaar! Dit
seizoen zeer in trek,
voor behaaglijke
japonnetjes. Wat
Als buiten de
temperatuur daalt,
laat u binnen de
stemming stijgen.
Met lekker-warme,
lekker-voedzame soep:
Knorr Groentecrème
Speciaal.
De fijnste herfst-
en wintersoep...völ
zomergroenten 1
Zwitserse koks
en Nederlandse
huisvrouwen
hebben ook déze Knorr-
specialiteit voor u bereid. Wéér
hebt u dus de zekerheid, dat
u krijgt wat u wenst: soep waar
uw gezin verzot op isl
zondag-soep voor elke dag
UD SYNDICAT-INTERNATIONAL HADAC
Moderne wegen werken soms ongelukken in de hand
De verkeersmoloch eist over de
gehele wereld een zeer hoge tol.
Tienduizenden komen er per jaar
bij verkeersongelukken om het
leven, honderdduizenden raken er
gewond en hoeveel zijn ër daarvan
niet die voor hun verdere leven
invalide blijven? De materiële
schade loopt in de miljoenen, kort
om alles bij elkaar eist het verkeer
wel een zeer hoge tol van de mens.
Het is daarom niet te verwonderen
dat over de gehele wereld naarstig
gespeurd wordt naar de oorzaken
van al die ongelukken. Hierbij
schenkt de onderzoeker per geval
speciaal aandacht aan de details
van het ongeluk. Ten eerste: wat
is de oorzaak, ten tweede: wie en
wat was de bestuurder, onder wel
ke omstandigheden zat hij achter
het stuur, hoe is de weg, wat is de
toestand van de auto waarin hij
reed en zo zouden we door kunnen
gaan. Bij elkaar krijgt men dus
per ongeluk heel wat gegevens en
die gegevens worden dikwijls weer
statistisch gerangschikt en geven
ons zeer interessante feiten en
cijfermateriaal.
Vooral in de Verenigde Staten
wordt aan dit onderzoek veel ge
daan. Er zijn wetenschappelijke
instellingen en afdelingen van
universiteiten, die zich hiermee
bezig houden en de ontdekkingen
die men in de loop der jaren heeft
gedaan zijn dubbel en dwars de
moeite waard.
De gevaarlijke rechte lyn
Zo is gebleken, dat de moderne
autowegen soms juist ongelukken
in de hand werken. Het blijkt, na
melijk, dat chauffeurs die geruime
tiid lange rechte stukken rijden,
een groot deel van hun reactiever
mogen kwijt raken. Komen zij aan
het einde van dergelijke lange
rechte stukken voor verkeers
moeilijkheden te staan, dan zullen
ze in de meeste gevallen te traag
en dus niet juist reageren, met als
gevolgeen ongeluk.
Reeds is vastgesteld, dat het
aantal ongelukken in een bocht
na een zeer lang recht stuk groter
was, dan het aantal ongelukken in
precies zo'n bocht na een kort
recht stuk. Hier blijkt dus dat de
lengte van het rechte stuk wel de
gelijk van invloed is op het aantal
ongelukken in de daarop volgende
bocht. Bij moderne autosnelwegen
wordt er daarom reeds toe over
gegaan - ook al was dit in ver
band met het terrein niet nodig -
lange rechte stukken te onderbre
ken door een flauwe bocht, waar
door de autobestuurder gedwongen
wordt actief te worden en het hele
lange rechte stuk dus gedeeld
wordt in twee kortere rechte
stukken. In wezen is het slechts
een kleinigheid, maar het heeft
zeer goede resultaten. In Neder
land zien we dit uitgevoerd op het
„Hazenpad" (de weg van Utrecht
naar Arnhem) beginnende bij
Veenendaal.
Op de hoogte
Ook het rijden on grote hoogte
blijkt een ongunstige invloed op
het reactievermogen van de chauf
feur te hebben. Hiermede hebben
we in Europa vrijwel niet te ma
ken, maar in Nieuw-Mexico, waar
een lange autostrada, waarop be
hoorlijk hard kan worden gereden,
in zijn geheel op niet minder dan
tweeduizend meter boven de zee
spiegel ligt, heeft men met deze1
moeilijke omstandigheid wel de
gelijk rekening te houden. Het
blijkt, dat op dergelijke hoogte de
bestuurder dieper moet ademen
om voldoende zuurstof te krijgen,
zijn polslag wordt sneller en hand
en oog zijn minder zuiver.
Een ander geval is het rijden
van steeds hetzelfde traject. Men
7ou denken dat dit iuist een voor
deel heeft, omdat de bestuurder
langzamerhand elke steen kent,
maar dat is niet het geval. Het
traject gaat hem vervelen. Hij kent
het door en door en zijn aandacht
gaat juist verslappen. Wanneer
zich nu een plotselinge moeilijk
heid voordoet, reageert hij in de
meeste gevallen verkeerd of te
laat. Een tweede factor die onge
lukken bevordert in het geval van
regelmatig hetzelfde traject te rij
den, is de neiging van veel auto
mobilisten om de kortste tijd die
zij er over hebben gedaan als de
normale rijtijd te rekenen. Er
wordt dus steeds gejaagd en wan
neer er eens een klein oponthoud
is, wordt de snelheid opgevoerd
tot meer dan verantwoord is.
De kilometervreter
Dan zijn er ook lieden die er een
soort eer in stellen om zoveel mo
gelijk kilometers per dag af te
leggen. Staat hun rekord op 500
km op een dag, dan zien ze er niet
tegenop om bij een volgende ge
legenheid die zich voordoet er 600
of meer te rijden.
Het is een vaststaand feit, dat
een autobestuurder, afhankelijk
van zijn lichamelijke conditie, na
een bepaald aantal kilometers rust
nodig heeft, ja na enige van zulke
trajecten eenvoudig niet meer in
staat is op verantwoorde wijze een
auto te besturen. Hij heeft dan de
grens van zijn kunnen bereikt en
moet een normale nachtrust heb
ben om weer capabel te zijn. Bij
velen ligt die grens rond de 400 of
500 kilometer. De rekordbrekers
brengen dus zichzelf en anderen
in ernstig gevaar en ook zij zijn
oorzaken van verschillende zeer
ernstige ongelukken.
Dan is de conditie van vele wa
gens dikwijls ook oorzaak van on
gelukken. Hoeveel wagens rijden
er niet rond met banden die eigen
lijk reeds vervangen dienden te
zijn? Een klanband of slippen kan
de ergste gevolgen hebben. Hoe
staat het met de remmen en de
stuurinrichting van vele wagens?
De verkeersnolitie ook in ons land
kan er verhalen over vertellen
die de haren te berge doen rijzen.
Een sluipende moordenaar Is de
koolmonoxyde. Uitlaatgassen kun
nen op de een of andere manier
In de cabine komen en vooral op
lange trajecten de bestuurder er
natuurlijk ook de passagiers suf fir
maken. Een onderzoek in Amerika
wees uit, dat rond vier procent van
de wagens, oude èn nieuwe, aan
dit euvel leden.
Stijgend aantal jeugdige ongehuwde moeders
in Nederland
Veel gedwongen huwelijken onder studenten
UTRECHT, 11-11. Het aantal on
gehuwde moeders stijgt voortdu
rend, evenals het aantal gedwon
gen huwelijken in de studenten
wereld.
Het grootste deel van de onge
huwde moeders varieert nog steeds
tussen de 20 en de 24 jaar, in to
taal zijn er echter evenveel meer
der- als minderjarigen. Ongeveer
1,36 procent van alle geboorten,
rond 2.900 per jaar, is onwettig.
Terwijl de ongehuwde moeders
vroeger het meest huishoudelijke
beroepen hadden, komen ze nu veel
meer uit de administratieve en in
tellectuele beroepen. Ongeveer 18
procent van de onwettige kinderen
wordt in speciale tehuizen voor on
gehuwde moeders geboren.
De F.I.O.M.
Deze mededelingen werden van
morgen in Utrecht gedaan door de
heer H. M. L. H. Sark, secretaris
van de Federatie van Instellingen
voor de ongehuwde moeder en haar
kind, op de jaarvergadering van de
F.I.O.M. Hij zei, dat bij de F.I.O.M.
Commerciële
t.v.-maatschappij
opgericht
AMSTERDAM, 12-11. Te Amster
dam is op 7 november jl opgericht
op initiatief van de heer M. Lewin
te Diemen, de „N.V. Vrije Televisie
Zender (VT.Z.)" i.o. D->ze stelt zich
ten doel - aldus een communiqué -
het verzorgen van televisie-uitzen
dingen op commerciële basis. De
uitzendingen zullen plaats vinden
vanuit een vliegtuig of helikopter
Telerecordings) Enige personen
hebben zich in principe bereid ver
klaard het beginkapitaal van f 600
duizend voor charter of koop van
een vliegtuig en zendapparatuur ter
beschikking te stellen.
momenteel 43 instellingen zijn aan
gesloten. Hieronder zijn 22 tehui
zen. Hij verklaarde, dat de F.I.O.M.
in de toekomst ook meer aandacht
zal gaan besteden aan de preventie
en aan de nazorg voor ongehuwde
moeders en hun kinderen.
Op de vergadering van de F.I.
O.M. stond speciaal de adoptie in
het centrum van de belangstelling.
Mr. M. B. van de Werk, kinder
rechter te Utrecht, sprak over de
vragen die zich in de praktijk van
de adoptie nog voordoen, na de in
voering van de Adoptiewet in no
vember 1956.
Stichting
„Natuur en jeugd"
Jeugdnatuurwachten
doen goed werk
ROTTERDAM, 11-11. D? stich
ting „Natuur en Jeugd", de twaalf
en een half jaar bestaande organi
satie, waarin de jeugdnatuurwach
ten zijn ondergebracht, heeft thans
zeventig afdelingen in het land, ter
wijl er veertien in oprichting zijn.
Het doel van d? stichting is de
schoolgaande jeugd meer eerbied
bij te brengen voor alles wat leeft
en groeit en meer respect voor het
bezit van anderen.
In een vanmiddag te Rotterdam
gehouden bijeenkomst vertelde de
voorzitter, mr. J H. Klatte, dat in
plaatsen, waar jeugdnatuurwacht
is, volgens politierapporten veel
minder sprake is van baldadigheid
en vernielingen.
In midden- en noord-Engeland
is in de nacht van dinsdag op
woensdag veel sneeuw gevallen. Bij
Manchester liepen verscheidene
vrachtauto's in de sneeuw vast. Ih
het noorden van Engeland en in
Schotland lag de sneeuw verschei
dene centimeters hoog.
FLITSEN UIT HET
BUITENLAND
a De Amerikaanse minister van
Arbeid, James Mitchell, had ver
klaard dat hij „zijn hoed zou op
eten", indien het aantal werklozen
in de Verenigde Staten in oktober
niet beneden de drie miljoen zou
dalen. Er waren in oktober 3.270.000
werklozen en 66.800.000 werkenden.
Dit was voor Mitchells medewer
kers op diens ministerie aanleiding
een hoed van cake te vervaardigen,
om aldus hun chef in staat te stel
len zijn belofte na te komen.
Radio-Moskou heeft woensdag
avond in een commentaar op de
aanstaande reis van minister-pre-
dent Chroesjtsjef naar president de
Gaulle van Frankrijk gezegd dat de
veiligheid van Europa voor een be
langrijk deel afhangt van de be
trekkingen tussen „onze twee grote
mogendheden, buurlanden van
Duitsland".
Bij de stemming over de door
36 landen ingediende resolutie over
de apartheid in Zuid-Afrika heeft
Nederland zich dinsdag in de spe-
civale politieke commissie van de
V.N. onthouden van het uitbrengen
van een stem over de paragraaf
waarin „grote teleurstelling en be
zorgdheid" wordt uitgesproken over
het feit, dat de regering van Zuid-
Afrika nog geen gevolg heeft gege
ven aan de oproepen van de V.N.
haar beleid te herzien.
Arbeiders in een Poolse textiel
fabriek hebben het - in een com
munistisch land hoogst ongebruike
lijke - besluit genomen het produk-
tiejDlan voor de jaren van 1961 tot
1965 van het centrale katoenbureau
te verwerpen omdat het bedrag dat
in de huizenbouw zal worden gesto
ken, is besnoeid, aldus het Poolse
economische tijdschrift „Zycie
Gospodarcze".
Een woordvoerder van de uni
versiteit te Vancouver in Canada
heeft woensdag meegedeeld, dat uit
het museum van de univei'siteit 24
schilderijen en tekeningen, waar
onder weiicen van Utrillo en Con
stable, zijn gestolen. De diefstal
werd in het weekeind gepleegd,
maar op verzoek van de politie ge
heim gehouden.