Groente crème T&wVi Auto-ongelukken de lekkerste soep... met véél erin! SPECIAAL Weldadige warmte uit poolkoud Lapland! en hun oorzaken Bereid door Cosraonda Voedingsmiddelen N.V., Loosdrecht, in licentie en onder controle van Knorr A.G. Thayngen Zwitserland, N 9-32B die het recept onder exclusiviteit heeft afgestaan. De natuurlijke warmte van fraaie edelpelzen blijft bewaard in Toile de Renne, modieus weefsel uit zachte wol met écht rendierhaar! Dit seizoen zeer in trek, voor behaaglijke japonnetjes. Wat Als buiten de temperatuur daalt, laat u binnen de stemming stijgen. Met lekker-warme, lekker-voedzame soep: Knorr Groentecrème Speciaal. De fijnste herfst- en wintersoep...völ zomergroenten 1 Zwitserse koks en Nederlandse huisvrouwen hebben ook déze Knorr- specialiteit voor u bereid. Wéér hebt u dus de zekerheid, dat u krijgt wat u wenst: soep waar uw gezin verzot op isl zondag-soep voor elke dag UD SYNDICAT-INTERNATIONAL HADAC Moderne wegen werken soms ongelukken in de hand De verkeersmoloch eist over de gehele wereld een zeer hoge tol. Tienduizenden komen er per jaar bij verkeersongelukken om het leven, honderdduizenden raken er gewond en hoeveel zijn ër daarvan niet die voor hun verdere leven invalide blijven? De materiële schade loopt in de miljoenen, kort om alles bij elkaar eist het verkeer wel een zeer hoge tol van de mens. Het is daarom niet te verwonderen dat over de gehele wereld naarstig gespeurd wordt naar de oorzaken van al die ongelukken. Hierbij schenkt de onderzoeker per geval speciaal aandacht aan de details van het ongeluk. Ten eerste: wat is de oorzaak, ten tweede: wie en wat was de bestuurder, onder wel ke omstandigheden zat hij achter het stuur, hoe is de weg, wat is de toestand van de auto waarin hij reed en zo zouden we door kunnen gaan. Bij elkaar krijgt men dus per ongeluk heel wat gegevens en die gegevens worden dikwijls weer statistisch gerangschikt en geven ons zeer interessante feiten en cijfermateriaal. Vooral in de Verenigde Staten wordt aan dit onderzoek veel ge daan. Er zijn wetenschappelijke instellingen en afdelingen van universiteiten, die zich hiermee bezig houden en de ontdekkingen die men in de loop der jaren heeft gedaan zijn dubbel en dwars de moeite waard. De gevaarlijke rechte lyn Zo is gebleken, dat de moderne autowegen soms juist ongelukken in de hand werken. Het blijkt, na melijk, dat chauffeurs die geruime tiid lange rechte stukken rijden, een groot deel van hun reactiever mogen kwijt raken. Komen zij aan het einde van dergelijke lange rechte stukken voor verkeers moeilijkheden te staan, dan zullen ze in de meeste gevallen te traag en dus niet juist reageren, met als gevolgeen ongeluk. Reeds is vastgesteld, dat het aantal ongelukken in een bocht na een zeer lang recht stuk groter was, dan het aantal ongelukken in precies zo'n bocht na een kort recht stuk. Hier blijkt dus dat de lengte van het rechte stuk wel de gelijk van invloed is op het aantal ongelukken in de daarop volgende bocht. Bij moderne autosnelwegen wordt er daarom reeds toe over gegaan - ook al was dit in ver band met het terrein niet nodig - lange rechte stukken te onderbre ken door een flauwe bocht, waar door de autobestuurder gedwongen wordt actief te worden en het hele lange rechte stuk dus gedeeld wordt in twee kortere rechte stukken. In wezen is het slechts een kleinigheid, maar het heeft zeer goede resultaten. In Neder land zien we dit uitgevoerd op het „Hazenpad" (de weg van Utrecht naar Arnhem) beginnende bij Veenendaal. Op de hoogte Ook het rijden on grote hoogte blijkt een ongunstige invloed op het reactievermogen van de chauf feur te hebben. Hiermede hebben we in Europa vrijwel niet te ma ken, maar in Nieuw-Mexico, waar een lange autostrada, waarop be hoorlijk hard kan worden gereden, in zijn geheel op niet minder dan tweeduizend meter boven de zee spiegel ligt, heeft men met deze1 moeilijke omstandigheid wel de gelijk rekening te houden. Het blijkt, dat op dergelijke hoogte de bestuurder dieper moet ademen om voldoende zuurstof te krijgen, zijn polslag wordt sneller en hand en oog zijn minder zuiver. Een ander geval is het rijden van steeds hetzelfde traject. Men 7ou denken dat dit iuist een voor deel heeft, omdat de bestuurder langzamerhand elke steen kent, maar dat is niet het geval. Het traject gaat hem vervelen. Hij kent het door en door en zijn aandacht gaat juist verslappen. Wanneer zich nu een plotselinge moeilijk heid voordoet, reageert hij in de meeste gevallen verkeerd of te laat. Een tweede factor die onge lukken bevordert in het geval van regelmatig hetzelfde traject te rij den, is de neiging van veel auto mobilisten om de kortste tijd die zij er over hebben gedaan als de normale rijtijd te rekenen. Er wordt dus steeds gejaagd en wan neer er eens een klein oponthoud is, wordt de snelheid opgevoerd tot meer dan verantwoord is. De kilometervreter Dan zijn er ook lieden die er een soort eer in stellen om zoveel mo gelijk kilometers per dag af te leggen. Staat hun rekord op 500 km op een dag, dan zien ze er niet tegenop om bij een volgende ge legenheid die zich voordoet er 600 of meer te rijden. Het is een vaststaand feit, dat een autobestuurder, afhankelijk van zijn lichamelijke conditie, na een bepaald aantal kilometers rust nodig heeft, ja na enige van zulke trajecten eenvoudig niet meer in staat is op verantwoorde wijze een auto te besturen. Hij heeft dan de grens van zijn kunnen bereikt en moet een normale nachtrust heb ben om weer capabel te zijn. Bij velen ligt die grens rond de 400 of 500 kilometer. De rekordbrekers brengen dus zichzelf en anderen in ernstig gevaar en ook zij zijn oorzaken van verschillende zeer ernstige ongelukken. Dan is de conditie van vele wa gens dikwijls ook oorzaak van on gelukken. Hoeveel wagens rijden er niet rond met banden die eigen lijk reeds vervangen dienden te zijn? Een klanband of slippen kan de ergste gevolgen hebben. Hoe staat het met de remmen en de stuurinrichting van vele wagens? De verkeersnolitie ook in ons land kan er verhalen over vertellen die de haren te berge doen rijzen. Een sluipende moordenaar Is de koolmonoxyde. Uitlaatgassen kun nen op de een of andere manier In de cabine komen en vooral op lange trajecten de bestuurder er natuurlijk ook de passagiers suf fir maken. Een onderzoek in Amerika wees uit, dat rond vier procent van de wagens, oude èn nieuwe, aan dit euvel leden. Stijgend aantal jeugdige ongehuwde moeders in Nederland Veel gedwongen huwelijken onder studenten UTRECHT, 11-11. Het aantal on gehuwde moeders stijgt voortdu rend, evenals het aantal gedwon gen huwelijken in de studenten wereld. Het grootste deel van de onge huwde moeders varieert nog steeds tussen de 20 en de 24 jaar, in to taal zijn er echter evenveel meer der- als minderjarigen. Ongeveer 1,36 procent van alle geboorten, rond 2.900 per jaar, is onwettig. Terwijl de ongehuwde moeders vroeger het meest huishoudelijke beroepen hadden, komen ze nu veel meer uit de administratieve en in tellectuele beroepen. Ongeveer 18 procent van de onwettige kinderen wordt in speciale tehuizen voor on gehuwde moeders geboren. De F.I.O.M. Deze mededelingen werden van morgen in Utrecht gedaan door de heer H. M. L. H. Sark, secretaris van de Federatie van Instellingen voor de ongehuwde moeder en haar kind, op de jaarvergadering van de F.I.O.M. Hij zei, dat bij de F.I.O.M. Commerciële t.v.-maatschappij opgericht AMSTERDAM, 12-11. Te Amster dam is op 7 november jl opgericht op initiatief van de heer M. Lewin te Diemen, de „N.V. Vrije Televisie Zender (VT.Z.)" i.o. D->ze stelt zich ten doel - aldus een communiqué - het verzorgen van televisie-uitzen dingen op commerciële basis. De uitzendingen zullen plaats vinden vanuit een vliegtuig of helikopter Telerecordings) Enige personen hebben zich in principe bereid ver klaard het beginkapitaal van f 600 duizend voor charter of koop van een vliegtuig en zendapparatuur ter beschikking te stellen. momenteel 43 instellingen zijn aan gesloten. Hieronder zijn 22 tehui zen. Hij verklaarde, dat de F.I.O.M. in de toekomst ook meer aandacht zal gaan besteden aan de preventie en aan de nazorg voor ongehuwde moeders en hun kinderen. Op de vergadering van de F.I. O.M. stond speciaal de adoptie in het centrum van de belangstelling. Mr. M. B. van de Werk, kinder rechter te Utrecht, sprak over de vragen die zich in de praktijk van de adoptie nog voordoen, na de in voering van de Adoptiewet in no vember 1956. Stichting „Natuur en jeugd" Jeugdnatuurwachten doen goed werk ROTTERDAM, 11-11. D? stich ting „Natuur en Jeugd", de twaalf en een half jaar bestaande organi satie, waarin de jeugdnatuurwach ten zijn ondergebracht, heeft thans zeventig afdelingen in het land, ter wijl er veertien in oprichting zijn. Het doel van d? stichting is de schoolgaande jeugd meer eerbied bij te brengen voor alles wat leeft en groeit en meer respect voor het bezit van anderen. In een vanmiddag te Rotterdam gehouden bijeenkomst vertelde de voorzitter, mr. J H. Klatte, dat in plaatsen, waar jeugdnatuurwacht is, volgens politierapporten veel minder sprake is van baldadigheid en vernielingen. In midden- en noord-Engeland is in de nacht van dinsdag op woensdag veel sneeuw gevallen. Bij Manchester liepen verscheidene vrachtauto's in de sneeuw vast. Ih het noorden van Engeland en in Schotland lag de sneeuw verschei dene centimeters hoog. FLITSEN UIT HET BUITENLAND a De Amerikaanse minister van Arbeid, James Mitchell, had ver klaard dat hij „zijn hoed zou op eten", indien het aantal werklozen in de Verenigde Staten in oktober niet beneden de drie miljoen zou dalen. Er waren in oktober 3.270.000 werklozen en 66.800.000 werkenden. Dit was voor Mitchells medewer kers op diens ministerie aanleiding een hoed van cake te vervaardigen, om aldus hun chef in staat te stel len zijn belofte na te komen. Radio-Moskou heeft woensdag avond in een commentaar op de aanstaande reis van minister-pre- dent Chroesjtsjef naar president de Gaulle van Frankrijk gezegd dat de veiligheid van Europa voor een be langrijk deel afhangt van de be trekkingen tussen „onze twee grote mogendheden, buurlanden van Duitsland". Bij de stemming over de door 36 landen ingediende resolutie over de apartheid in Zuid-Afrika heeft Nederland zich dinsdag in de spe- civale politieke commissie van de V.N. onthouden van het uitbrengen van een stem over de paragraaf waarin „grote teleurstelling en be zorgdheid" wordt uitgesproken over het feit, dat de regering van Zuid- Afrika nog geen gevolg heeft gege ven aan de oproepen van de V.N. haar beleid te herzien. Arbeiders in een Poolse textiel fabriek hebben het - in een com munistisch land hoogst ongebruike lijke - besluit genomen het produk- tiejDlan voor de jaren van 1961 tot 1965 van het centrale katoenbureau te verwerpen omdat het bedrag dat in de huizenbouw zal worden gesto ken, is besnoeid, aldus het Poolse economische tijdschrift „Zycie Gospodarcze". Een woordvoerder van de uni versiteit te Vancouver in Canada heeft woensdag meegedeeld, dat uit het museum van de univei'siteit 24 schilderijen en tekeningen, waar onder weiicen van Utrillo en Con stable, zijn gestolen. De diefstal werd in het weekeind gepleegd, maar op verzoek van de politie ge heim gehouden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1959 | | pagina 4