Zeeuwse kunstenaars exposeren in de Schutterszaal te Zierikzee De St. Lievensmonsterkerk -102 m lang was de grootste van Zeeland PI KINDERHOEST VERDWIJNT DOOR ZWITSAL KINDER-HONING-SIROOP OUD VERHAAL WORDT AKTUEEL Vijfjarig kroonprinsje Boudewijn van België logeerde eens in Noordwijk Koning der Belgen komt op 8 juli naar Nederland Confrontatie met twee werelden ANTWERPEN, 2-4. „Het lijdt geen twijfel dat koning Boudewijn een bijzonder hartelijk onthaal in Nederland te wachten staat", heeft dr. J. B. V. M. J. van de Mortel, consul-generaal der Nederlanden te Antwerpen, aan een redacteur van het agentschap Belga verklaard. Dr. van de Mortel was vóór de tweede wereldoorlog burgemeester van de gemeente Noordwijk, en hem komt de eer toe eens de „pleegvader" van koning Boude wijn te zijn geweest. Dat was toen het vijfjarige kroonprinsje samen met zijn zusje Josephine-Charlotte, in het jaar 1935 twee maanden va kantie doorbrachten te Noordwijk en aan de goede zorgen van bur gemeester van de Mortel werden toevertrouwd. „Mijn kinderen vonden het fijn eens een echte kroonprins in huis te hebben", zei dr. van de Mortel. De bedoeling van die twee maan den lange vakantie was, dat de Belgische koningskinderen de Ne derlandse omgangstaal zouden le ren gebruiken. „In het begin hadden ze er wel wat last mee", vertelde dr. van de Mortel, „maar de eerste moeilijk heden waren gauw overwonnen. Vooral de kleine kroonprins Bou dewijn, een bijzonder intelligent jongetje, maakte snelle vorderin gen. Aan het einde van zijn ver blijf bij mij thuis sprak hij dan ook reeds vrij behoorlijk Neder lands". Strikt incognito-bezoek ,1935 was het jaar van de laatste vooroorlogse wereldtentoonstelling OVERDENKING indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw ge loof". 1 Cor. 15 14. Er is een tijd geweest dat men meende dat de menselijke nood vooral gezien moest worden in het economische vlak: als gevolg hier- vah meende men voldoende hierop te reageren door „armlastigen" van tijd tot tijd met geld te bedelen. In een later stadium kwam men tot de ontdekking dat het toch wel erg belangrijk is de mens in zijn milieu en denk- en leefwijze te be naderen: en als gevolg hiervan ont stond een bloeiende interesse voor psychologie en psychiatrie en wer den deze activiteiten losgelaten op de mens. Momenteel zijn we zover dat we er achter komen met eco nomie en psychologie toch ook weer niet klaar te komen: een ontzag wekkend apparaat van deskundi gen onder de nietszeggende term „maatschappelijk werk" zoekt en tast en peilt en tracht voor ieder geval een diagnose te stellen en voor ieder geval een geneeswijze te vinden. Deze verbreding en ver dieping zijn te waarderen. Het is een belangrijke vooruit gang, wanneer de mens in zijn ver antwoordelijkheid besef krijgt van - het ingewikkelde patroon van en keling en gemeenschap. Het is een vooruitgang, wanneer de mens er achter komt niet klaar te zijn met een achteloos toege stopte fooi noch met een zorgvul dige ontleding van de menselijke geest, wanneer het er namelijk om begonnen is wezenlijk een bijdrage te leveren in de hulp aan elkaar. Intussen levert dit werk resulta ten op, dat het totaalbeeld van de menselijke samenleving niet bijster opwekkend is. De geestelijke armoede in grote lagen van de samenleving is zo on voorstelbaar groot, dat daarmede vergeleken de economische armoe in vroeger tijden onbetekenend is. Die geestelijke armoe is veelal de achtergrond en oorzaak van allerlei ontsporingen in het privé- bestaan, in het huwelijksleven, in het bedrijfsleven en in grotere ver banden. Die armoe kan ook benaderd worden door het woord leegheid of door de uitdrukking uit onze tekst: „zonder inhoud". De apostel is er van overtuigd dat hij een boodschap heeft. Alleen, hij beseft heel goed dat er heel wat mensen rondlopen, die menen een waardevol woord te hebben voor de samenleving en de enkeling. Hij stelt nu, dat ook hij niet be schikt over gedachten, die door waardevolheid dienen kunnen tot hulp van de mens in nood. Hij acht zichzelf in geen enkel opzicht in staat opbouwend te wer ken. Het enige, wat volgens de apostel waarde en inhoud heeft is het evangelie van de opstanding van Christus. Denk deze opstanding weg en dan is er geen zinvolle gedachte, geen helpend woord, dan is alle spreken en alle hulp zonder inhoud, zonder waarde. Dan is ook voor de mens geen houvast beschikbaar, geen grond voor zijn voeten. Maar, zo stelt hij, de opstanding is een feit, behoeft niet weggedacht te worden, is geldig en die geldig heid vormt de wezenlijke inhoud van zijn gesproken woord en biedt inhoud aan enkeling en samenle ving. Hoe lang nog zal de mensheid genoegen nemen met hulp zonder inhoud? Zierikzee. Y. J. T. te Brussel. Dezelfde avond van de openingsdag, 27 april, kreeg dr. van de Mortel koning Leopold en ko ningin Astrid bij hem thuis te gast. Twee dagen duurde het voordat de Nederlandse pers lucht kieeg van dit incognito-bezoek. Pas enkele maanden later echter werd duide lijk wat daar binnenskamers van het burgemeestershuis was bespro ken: op 15 juni arriveerden de prins en het prinsesje, „alles ver liep zo eenvoudig mogelijk", ver telde dr. van de Mortel verder „want de koningskinderen kwamen tenslotte ook om eens flink vakan tie te hebben. Mijn zoontje en dochtertje, die slechts enkele jaren ouder waren dan Boudewijn en Jo sephine, sloten terstond vriend schap en hadden in hen uitstekende speelkameraadjes gevonden. Zowel voor hen als voor ons was het een heerlijke onvergetelijke tijd". Het burgemeestershuis werd be roemd. Belgische toeristen die in Noordwijk. kwamen, gebruikten het als achtergrond voor hun herinne ringskiekjes. „Het verblijf van de Belgische koningskinderen te Noordwijk ver oorzaakte een ware vloedgolf van sympathie tussen Nederland en België", besloot dr. van de Mortel, „als hij op 8 juli naar Nederland komt, zal koning Boudewijn wel merken dat het Nederlandse volk die tijd van het kleine kroonprinsje nog niet vergeten is Ingezonden mededeling STAD EN PROVINCIE ELLEMEET Feest op 30 april Onder voorzitterschap van de wnd. burgemeester, de heer J. M. Dalebout, vergaderde dinsdag jl. het Oranje-comité. Besloten werd op 30 april feest te vieren en zo mogelijk het volgende programma uit te voeren: Voormiddag: Kinderspelen. Namiddag: a. ringsteken; b. hinder nis rijden op fietsen en brom mers; c. stoelendans; d. zakken- lopen. Avond: a. gecostumeerde korfbal wedstrijd; b. muziek in de tent; c. lampionoptocht. De „muziek" en de korfbalclub geven hun volle medewerking. Ge tracht zal worden het dorp te ver sieren. Daar voor het een en ander een financiële basis niet mag ont breken zal een lijstcollecte worden gehouden door de heren Dorremari er: Horst. Ingezonden mededeling Brandend Maagzuur hoort bij U tot het verleden j bij de eerste Rennie die ge in de mond steekt. Inderdaad, een of twee Rennies herstellen het even wicht en elimineren alle overtollig maagzuur vanaf het moment dat de zuurdovende substantie, simpelweg met uw eigen speeksel, in de maag belandt, 'n Heerlijk middel die Rennies, want behalve de heilzame werking, hebt U ook nog het voor deel weer alles te kunnen eten waarnaar een grage maag vraagt. BROUWERSHAVEN Vergadering ijsvereniging ,,'t Weeltje', Onder voorzitterschap van de heer Dekker hield de ijsvereniging ,,'t Weeltje" de jaarvergadering in café Centrum. De opkomst was niet groot. Het punt bestuursverkiezing werd derhalve aangehouden tot een volgende vergadering. De voorzitter deelde mede dat de vereniging dit jaar het dertig-jarig bestaan hoopt te vieren. Hij zelf is het enige pvergebleven bestuurslid sinds de Oprichting in 1929. Het ligt in de bedoeling het jubileum in no vember a.s. feestelijk te herdenken. Ondanks het gemis aan ijs, bleef het ledental de laatste jaren con stant, nl. 185, blijkens mededeling in het jaarverslag. De voorzitter beantwoordde enkele gestelde vra gen. Het bestuur is voornemens om zelf het water van de ijsbaan ge deeltelijk af te voeren, zodat het onkruid gemakkelijk(er) kan wor den verwijderd. Hierna sluiting der vergadering. DREISCHOR Simavi-collekte Volgende week zal alhier de jaar lijkse collecte worden gehouden ten bate van de Vereniging tot medi sche hulp in tropenland voor alle gezindten (SIMAVI). Het gaat om het medische barmhartigheidswerk in Suriname en Nieuw-Guinea. Dit bestaat o.m. uit de bestrijding van volksziekten, de aanschaf van me dicamenten en instrumenten, hulp bij de bouw van ziekenhuizen, me laatsen-inrichtingen en poliklinie ken, enz. (Van een bijzondere medewerker) In de Schutterszaal van het stad huis te Zierikzee staat een paar klompen waarin een vaardige klompensnijder in symbolische beelden een herinnering aan de watersnood gekerfd heeft. Ze lijken eeuwen oud; in de provincie schijnt de tijd soms stil te staan. Maar in dezelfde zaal is sedert 26 maart een tentoonstelling te zien van werken van tien Zeeuwse kunstenaars, die ver van de grote centra, het be trekkelijke verkeers-geografische isolement van de eilanden-provin cie ten spijt, op een moderne wijze uitdrukking weten te geven aan hun kreativiteit. Geestelijk schijnt het Delta-plan al een feit te zijn; de hooggevoelige instrumenten der artistieke begaafdheid van vele van de leden van de Stichting Zeeuwse Beeldende Kunstenaars tonen dat scherp aan. Hoe dikwijls al hebben kunstenaars - onbewust - uitdruk king gegeven aan op handen zijnde geestelijke veranderingen in een volk? Twee werelden liggen er te kijk in de Schutterszaal. De wereld van gisteren, van de besloten gemeen schap, en de wereld van morgen die eigenlijk al begonnen is. Zonder de opzet te hebben een kontrast te scheppen, heeft de direktie van het museum de historische permanente tentoonstelling intakt gelaten. De werken van de jonge Zeeuwse kun stenaars staan gegroepeerd tussen de relieken van een rijk verleden. Dat verleden tijd was rijk in de dagelijkse betekenis van het woord. Er liggen munten en documenten, tekens van macht en materiële wel vaart, fraai bewerkte zilveren bo kalen, symbolen van de individuele welstand van vroegere magistraten. In zijn inleiding bij de opening van de tentoonstelling moet burge meester mr .F. Th. Dijckmeester ge zegd hebben, dat de Zeeuwse kun stenaars geen kaste willen vormen. Dat was een scherpe opmerking. De werken die in de Schutterszaal nu de eerste aandacht vragen, vq®qen niet een zelfbewuste fagade waar achter de makers zich verschuilen, waarin zij zich maskeren of waar op anderen hun eigen glorie kunnen laten tronen, ze zijn niet voor an deren gekonstrueerde symbolen van macht in welke vorm dan ook. Het zijn eerder schuchtere of uitbundi ge uitingen van een tastende i of ontdekkende menselijke geest. Bij de beste inzenders op de ten toonstelling zult u tevergeefs zoe ken naar een stelsel van filosofische of een idee van literaire aard. Deze kunstenaars werken en leven niet vanuit een voldongenheid, vanuit de gezetenheid van door ouderen gevormde levenspatronen; zij staan fris en naakt tegenover de wereld; die verder reikt dan de grenzen van een eiland in zijn beslotenheid. De Middelburger Piet Rijken, de oudste van de exposanten, ziet in de wereld nog slechts de dood. Niet op een romantische manier, maar heel nuchter, klinisch en uit de zorgvuldige manier waarop hij zijn komposities opbouwt en zijn pen seel hanteert, blijkt, dat hij haar aanvaard heeft als een feit. Hij konstateert de levenloosheid, zon der emotie. Hij is zelfs bereid er de schoonheid van te zien. De aange taste planken op het doek Dood Hout hebben een raadselachtig mooi blauw patine. Een aanduiding van de mogelijkheid van het won der ondanks de dood? Volkomen tegengesteld aan zijn visie is die van zijn stadgenoot A. Mes, waar van o.m. drie Italiaanse landschap pen op de tentoonstelling te zien zijn. Mes zag in Italië een warmte loom en laaiend, zware massa's groen lover onder zwalpende, aan Kokoschka herinnerende luchten. Voor de Zierikzeese schilder journalist Jan Jongschaap. is de aarde minder vegetatief van aan schijn, minder bepaald ook. Niet de uitgestorvenheid, noch het laai ende leven, maar een wanhopige, gewonde worsteling van de mens tegen de vernielende chaotische krachten die hem bedreigen spreekt uit zijn werk. Het is of een bijtende storm is gegaan over de mensen die hij schildert, een wiekslag van de engel des verderfs. „Ein jeder Engel ist schrecklich" zegt Rilke in een van zijn Duineser Elegien; het is alsof de menselijke figuren die hij schildert oog in oog hebben gestaan met die „tötende Vogel der Seele". Verweerd en uitgebeten is de „Kop vaii man", die eigendom is van „Mondragon". Maar zijn sta tuur is trots en ongebroken. In de praktisch vernielde, uitge holde vrouwenkop (no. 10) staat zelfs de onvernietigbaarheid van de menselijke geest nog koen en recht op onbevreesd in de aanval te staren. Ook technisch zijn de werken van Jongschaap hoogst interessant. De materie is allesbehalve abondant toegepast; deze Zierikzeese schilder etst bijna met de verf. De gevoe lige, trefzekere manier waarop hij zijn visioenen op het platte vlak projekteert behoeft geen houwelen of troffels. Iteven en dood, het zijn de eeu wige raadsels van de natuur. Voor Ad Braat uit Zierikzee, en de Mid delburger Andries Minderhout zijn het problemen die niet tot hun we reldbeeld behoren. Hun werken zijn typische produkten van een kui tuur, van een civilisatie waarin de natuur overwonnen is. Zij gebrui ken nog elementen die aan de na tuur herinneren, maar het zijn geen autonome verschijningen meer. On der de handen van de kunstenaar zijn zij ondergeschikt geworden aan een vormprincipe. Bij Ad Braat worden schouder-rondingen het profiel van een kruik. De soortnaam Schaaldier verwijst bij hem niet naar een lagere orde in de dierenwereld. Hij reageert er op, als iemand die dit woord voor het eerst hoort en kiest liever dan de betekenis die de naam in de dierkunde heeft, zijn eigen associa ties. Zijn schaaldier is én schaal èn dier, een mysterieus, bijna mytho logisch, maar geheel nieuw wezen, „O, dieses ist das Tier dass es nicht gibt", maar door de scheppende handen van de artist wordt het toe gevoegd aan de fauna, een kleurig rijk versierd nieuw exemplaar. Het zijn planten, dieren, mense lijke wezens die „niet bestaan", maar men herkent ze, ergens zijn ze een onderdeel van een wereld die wij beleven in een droom. Schijnbaar geen enkel verband is er tussen de zichtbare werkelijk heid en de fraaie statuet, die met 1 genummerd is, maar toch voelen wij een vertrouwdheid ermee, bij aandachtige beschouwing. De schilderijen van Minderhout brengen een dergelijke emotie te weeg, de verrassing van het onbe- kende-bekende, van een „vorge- fühltes". De nummers 35 t e.m. 38 hebben een uitgewogen, geraffi neerd kleurenscala, uitbundiger dan de toon van de bezonkenere, serene gouache 38a. De zittende figuur (38), geconci pieerd in de vormentaal van het kubisme, is jammer genoeg te laat ontstaanè Het had deze pikturale stroming een nieuwe impuls kun nen geven, een lyrische beweeg reden. De werken van de vijf andere in zenders zijn ongelijker van kwali teit. Bij P. Bulthuis uit Middelburg is beslist sprake van een persoon lijke visie, al neigt die wat naar de algemeen-romantische kant. Zijn gouaches zijn de weerslag van een wat beklemmende, soms ook verte derde kijk op de zichtbare werke lijkheid, gedempt van toon, sterk grafisch al hanteert hij voor zijn genre een niet oninteressant palet. De werken van H. Kooger (Mid delburg) en Bram Pihl (Vlissingen) zijn ongelijker van kwaliteit èn van techniek. Pihl's „Kompositie" (no. 25) is vooral interessant door de overwegende zwart-toon. Misschien zou deze kunstenaar met de teken- stift meer adequaat kunnen uit drukken wat hem bezielt De sterk lineaire werking van de nummers 24 en 26 wijzen in die richting. Het werk van Kooger is veel poëtischer. Vooral de inkttekening nat-in-nat is een aanwijzing voor zijn fijnzin nige fantasie. Hoe fraai zijn naam ook is, voor A. Duvekot uit Borssele zijn poëzie en fantasie taboe. „Prometheus" heet een van zijn doeken, maar de titel „Atoom-oven" die hij aan een ander werk gaf, is sprekender voor de teneur van zijn werk, dat uit een aantal komposities bestaat in schrille kleuren, projekties van een hard en blikkerend leven. Gevoeliger is de kleine inzending van P. de Jong. Een sober beeldje „Meisje op bank" is fraai van vormbeheersing. Tot en met 9 april biedt de Schut terszaal de kans om de wereld door de ogen van tien Zeeuwse kunste naars te zien. Het zal voor velen een grote verrijking betekenen. KEES VAN BEMMELEN. (Redakteur Beeldende Kunsten „Brabantsch Nieuwsblad"). Verwachting tot zaterdagavond: Rustig weer Droog weer met weinig wind; in de nacht en ochtend plaatselijk mist; overdag zonnige perioden en ongeveer dezelfde temperaturen als vandaag, maar later voornamelijk in de kustprovincies afkoeling door zeewind en binnendrijvende bewol king. 4 april. Zon op 6.11, onder 19.17. Maan op 4.36, onder 15.36. 5 april. Zon op 6.08, onder 19.19. Maan op 5.01, onder 16.42. 6 april. Zon op 6.06, onder 19.20. Maan op 5.25, onder 17.48. Nieuwe maan: 8 april te 4.29. Hoogwaterstanden ZIERIKZEE: 4 april 0.26 v.m. 13.05 n.m. 5 april 1.24 v.m. 14.00 n.m. 6 april 2.15 v.m. 14.47 n.m. BROUWERSHAVEN 4 april 0.20 v.m. 12.45 n.m. 5 april 1.17 v.m. 13.37 n.m. 6 april 2.04 v.m. 14.26 n.m. Springtij: 10 april. Ingezonden mededeling Schouwen-Duivelandse Soortspiegel f, Zierikzee speelt zondag a.s. de laatste uitwedstrijd in deze com- petitie. Renesse-Cluzona voor de zevende maal uitgesteld. Brouwershaven zal volle buit wel veroveren bij SVOWK VOETBAL K.N.V.B. Zierikzee gaat a.s. zondag in de 3e klas D zijn' laatste uitwedstrijd in deze competitie spelen en wel tegen RCS in Souburg. In het verleden is Zierikzee wel eens in staat geble ken bij RCS verrassende prestaties te leveren. Laten wij hopen dat Zierikzee met wat meer enthou siast spel als dat wij in de achter ons liggende competitiewedstrijden gewend zijn voor een verrassing zal zorgen, wat zeer ten goede zou ko men, want Grenswachters achten wij niet in staat om het Steenber gen werkelijk lastig te maken. VES '35 zal in de thuiswedstrijd tegen Zeelandia de puntjes wel thuis we ten te houden terwijl Zeeland Sport een goede kans maakt tegen RK- FC. Axel kan thuis van ODIO win nen. Hontenisse krijgt het tegen METO heel wat zwaarder en het is nog lang niet zeker dat de puntjes in Zeeuws Vlaanderen zullen blij ven. In de 4e klas G zijn de thuis clubs Noordhoek en NSV favoriet in de wedstrijden tegen resp. Rim boe en Nw. Borgvliet. De wedstrijd tussen Cluzona en Renesse werd voor de zevende maal uitgesteld. K.N.V.B. AFD. ZEELAND. In de le klas zal Brouwershaven er wel in slagen de volle buit bij SVOWK te veroveren. In de 2e klas C zal Zierikzee III wel als overwinnaar uit het strijdperk treden tegen SV OWK II. ZATERDAGMIDDAGCOMPETI TIE. In de 2e klas B gaat Wolf- aartsdijk op bezoek bij hekkesluiter Wissenkerke. Bij een gelijk spel, waarin wij eerlijk gezegd niet ge loven, zou MEVO zich reeds kam pioen kunnen noemen. Kats zal het bezoekende Driewegen wel geen kans geven terwijl Goes V met goe de vooruitzichten op bezoek gaat bij 's-H.H.kinderen. In de 2e klas C gaat SINOTO met de beste kan sen de strijd met Brouwershaven III aanbinden. In de 3e klas C ge ven wij Bruse Boys II de beste pa pieren in de ontmoeting tegen WIK. JUNIORENCOMPETITIE. - In groep B VIII komt Zierikzee B I na de wedstrijd tegen Duiveland B I weer een stapje nader bij het kampioenschap. Brouwershaven B I, dat de laatste weken weer aardig op dreef is zal zich wel niet door SINOTO B I laten verrassen. In groep B IX kan MEVO B.I baas in eigen huis blijven tegen Bruse Boys B I terwijl Zierikzee B II de han den vol krijgt aan Zonnemaire B I. Zierikzee, begin 19e eeuw In 1820 telde men hier zes kerkgebouwen XVII In de besproken tijd was armenzorg en liefdadig heid uitsluitend een zaak van de kerk. Trouwens, het „tot geen godsdienstige gezindte behoren", zoals kerkelijke statistieken later moesten vermelden, kwam destijds niet voor en zelfs wie daartoe gerekend kon worden naar zijn innerlijke opvatting, ging toch ge regeld ter kerk. Het kerkelijk leven speelde dan ook in het bestaan onzer groot- en overgrootouders een grote rol en een kerkelijk ambt achtte men van hoge waarde. De band tussen voorgangers en gemeente leden was bij alle kerkgenootschappen zeer nauw. In 1820 telde men te Zierikzee zes kerkgebouwen: de Grote of Sint Lievensmonsterkerk, de Kleine of Gasthuiskerk, de Waalse kerk, de Rooms-katholieke kerk, de Lutherse kerk en de Doopsgezinde kerk. De Israëlieten hielden hun godsdienstige samen komsten ten huize van Zadok Levi van Oss op de Oude Haven. De Sint Lievensmonsterkerk De Sint Lievensmonsterkerk, de grootste kerk van Zeeland, was 102 meter lang en had een grondopper vlak dat drie-en-een-half maal zo groot was als de oppervlakte die nu de Nieuwe kerk beslaat. De grote toren was destijds in vervallen staat en bezat maar één luidklok meer, die in 1871 te gelde is gemaakt. Sedert de oudste tijden en nog tot het einde van 1828 de begraafplaats der stad, telde men in de kerk 1448 en er buiten 976 graven. In grijze steen opgetrokken, bestond dit bedehuis uit drie schepen, één dwarsschip, negen kapellen rond het koor en achttien kapellen langs de zijschepen; tussen koor en preekstoel verhieven zich twee torens. Het koor had een stenen, de drie schepen een houten gewelf. Enige zeer fraaie grafmonumenten in de kapellen, een próchtig orgel, een kunstig gesneden preekstoel, regentenbanken, honderden grafzerken, waarvan som mige kunstig bewerkt waren, gaven het interieur het indrukwekkende dat de bezoeker met eerbied ver vulde. De Zeeuwse historicus Nagtglas zegt ervan: „Tus sen die muren, zó hecht dat men ze na de brand (van 1832) slechts door buskruit kon vaneen scheuren, hadden talloze geslachten hun Schepper verheerlijkt. De Sint Lievenskerk was voor duizenden mensen de stille getuige geweest van de belangrijkste ogen blikken huns bestaans. In dit gebouw warën ze ge doopt, opgenomen in de Christelijke kerk, in de echt verbonden en na de meestal woelige levensstrijd ter ruste gelegd". Dc andere kerken Aan de Kleine kerk werd in de negentiende eeuw niet veel veranderd, behoudens verbetering der licht missen en een paar bochten die er bij werden ge maakt. De grote restauratie vond plaats na de storm ramp van 1953; de officiële heropening van het geheel gerestaureerde kerkgebouw ligt nog vers in het ge heugen. De Waalse kerk stond aan het einde van de Post- straat. Het was een „net" bedehuis, dat boven de ingang een torentje met luidklok had en van een orgel voorzien was. De Rooms-katholickc kerk, ingewijd 8 mei 1768, bleef lang in dezelfde toestand, tot in 1842 het front verbeterd werd en dc portalen verandering onder gingen. De Lutherse kerk werd ook eerst ingrijpend na de februari-stormramp van 1953 gerestaureerd. De Doopsgezinde kerk in de Wevershoek, die sedert enige jaren al buiten gebruik was, werd in 1821 in gericht tot Armenschool.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1959 | | pagina 2