V VOORRANG VOOR RANG V Oudste auto op de EXPO Economische crisis ais voor de tweede wereldoorlog is niet te verwachten Er zijn flessen en DE JUFFER VAN 'IH00GE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 5 JUNI 1958 No. 18370 Ingezonden mededeling amjUUU.8 t-IIXILiJIJJL8JULOJUUULIULIUUUtJUÜULOJÜUUUUÜUUULOJLIUlJUUiXt.Oft-OJUUUUUULOJULSUULOXIULOJUUUUUUUUULIUULIULIUULOJIJXUUUUUUUUIfg RANG, de versnapering van de eerste RANG 2>rinnnnrm-mTirm'mrrrirmnrmTmTmTr<nrrm'rm'r<nrm"tnrm^ MENING VAN V. N.-DESK UNDIGEN Er zijn talrijke stabiliserende factoren Het staat vast, dat de huidige economische recessie In de wereld niet de afmetingen zal aannemen van de depressie, die voor de tweede wereldoorlog plaatsvond, zo constateren de economische des kundigen van de Verenigde Naties in een overzicht van de econo mische toestand in de wereld. Een dergelijke achteruitgang is naar hun mening ondenkbaar zo wel op sociale en politieke als op economische gronden. Ondanks de huidige vermindering van de in vesteringsplannen der ondernemers blijft het vertrouwen in de ontwik keling op langere termijn, dat op gebouwd is door een decennium van voortdurende economische groei, ongeschokt. Ingrijpende in stitutionele veranderingen in alle industrielanden hebben onzerzijds de instabiliteit dezer landen ver minderd en anderzijds hun weer standsvermogen tegen schokken verhoogd. Banken en andere finan ciële instellingen, die in het verle den het meest kwetsbaar bleken te Ingezonden mededeling rgfe Esso gas flessen bevatten jpj; gegarandeerd 13 kg veilig, butaangas. Heus... met Esso bent U beter uit. Vakkundige voorlichting en volledige service door ervaren depothouders. De vraag, wie als uitvinder of bouwer van de eerste auto moet worden beschouwd, is lange tijd het onderwerp van heftige discus sies geweest. In verschillende lan den noemde men de naam van een landgenoot als zodanig, doch hoe belangrijk het werk van mannen als bv. Daimler, Benz, de Dion Bouton, Ford e.d. ook is geweest en van welk een grote invloed hun pioniersarbeid ook voor de ontwik keling van het wegverkeer was, de eer de eerste auto te hebben ge bouwd komt slechts één uitvinder toe, nl. de Oostenrijker Siegfried Marcus. Hij was het, die reeds in 1864 een auto construeerde, welke door een benzinemotor werd gevoed. Marcus woonde destijds in Wenen, waar hij de proeven met zijn voertuig nam op het excercitieterrein van een naburige kazerne. Zijn eerste wagen, welke in 1864 gereed kwam, was niet anders dan een soort kandkar, die door een voetganger werd begeleid. Pas on geveer 10 jaar later ontstond een echte auto, welke plaats bood aan een bestuurder en twee passagiers. Naar verluidt hebben de latere autopioniers bij hun werk geen ge bruik gemaakt van de arbeid van Marcus. In hoeverre dit inderdaad het geval is geweest zullen wij hier in het midden laten. Vast staat echter wel dat Marcus de. man is die de gedachte, benzine als brand stof in een motor te gebruiken, als eerste in toepassing bracht en dit is reeds een voldoende waarborg om deze Oostenrijkse technicus, die in de loop van zijn leven verschei dene tientallen uitvindingen en pa tenten op zijn naam bracht, als „uitvinder van de auto" te bestem pelen. Ontdekking in Oostenrijks paviljoen Wie op de wereldtentoonstelling te Brussel een bezoek brengt aan het Oostenrijkse paviljoen vindt daar, temidden van een keur van buitengewoon interessante artikelen uit de rijke geschiedenis van dit land (de originele manuscripten van bv. Joh. Strauss, Beethoven en andere vooraanstaande componis ten vormen op zichzelf reeds een inzending, welke men node zou willen missen) de Marcus anno 1875 als bewijs van de voortvarend heid van deze uitvinder, die in zijn tijd, zoals dat in de geschiedenis zo zo vaak is voorgekomen, niet de aandacht verkreeg waarop hij krachtens zijn belangrijke werk recht had. Een uitermate gebrekkig voertuig deze wagen, doch wie zich de tijd gunt het geheel in details te be schouwen zal tot de overtuiging komen dat de genialiteit van de bouwer uit elk onderdeel naar vo ren treedt, te meer wanneer men daarbij in aanmerking neemt in welke 4ijd deze constructie gereed kwam. De inzending van deze auto werd mogelijk dank zij de hulp van het Technische Museum te Wenen, waar dit stuk al jarenlang één van de meest kostbare en interessante objecten vormt. Wie de wereldtentoonstelling be zoekt mag zeker niet verzuimen de ze wagen te bezichtigen. Men wordt hier geconfronteerd met de eerste schrede op de weg van de motori sering van de mensheid. zijn voor cylische dalingen, zijn on metelijk veel sterker geworden. Ook heeft men tijdens de jongste expansiefase speculatieve excessen, die in het verleden de onmiddellij ke stoot gaven tot het omslaan van een hausse In een ineenstorting, met meer succes kunnen beheersen. Van grotere onmiddellijke beteke nis is de aanzienlijke grotere rol, die de regeringsbegrotingen in de volkshuishoudingen zijn gaan spe len. Al kan men de implicaties op langere termijn van het toegeno men aandeel der regeringen in de op particulier initiatief gebaseerde volkshuishoudingen blijven betwis ten, er kan weinig meningsverschil zijn over de stabiliserende invloed, die dit aandeel van de overheids bestedingen sedert de tweede we reldoorlog hebben, vormt een be langrijk element van stabiliteit in de nationale bestedingen, dat in de jaren dertig niet aanwezig was. Voorts zijn er een aantal ingebouw de stabiliserende factoren geduren de de jaren dertig en de oorlogspe riode ontwikkeld - met name de programma's voor werkloosheids uitkeringen en voor het op peil houden van de inkomens der land bouwers - die een sterke remmen de invloed hebben op het tempo van de daling der economische bedrij vigheid. Deze elementen hebben in het verleden reeds hun doelmatig heid bewezen en zijn onbetwistbaar van grote betekenis bij het afrem men van de huidige recessie. Van Nelle bestellen (I.M.) Instituut „Steun Wettig Gezag" wordt opgeheven Het nationaal instituut „Steun Wettig Gezag" zal per 30 juni wor den opgeheven. De voorzitter van het instituut, ir. J. B. G. M. Ridder de van der Schueren, zal in het laatste nummer van het officiële orgaan „De Vrijheid" persoonlijk namens de Nationale Raad en het Nationaal Bestuur afscheid nemen van de vrijwilligers. Het besluit tot opheffing is ge nomen, zo deelt de voorlichtings dienst van het instituut mede, „aangezien de regering van oordeel is, dat er voor het instituut, om als bemiddelend en verbindend orgaan te fungeren tussen die Nederlan ders, die vrijwillig steun aan dat gezag willen verlenen enerzijds en de regering anderzijds, zowel ten aanzien van de Nationale Reserve nieuwe stijl als van de andere re servediensten geen taak meer over blijft". Van Nelle bestellen (I.M.) Krupp levert machines aan Rusland MOSKOU, 3-6. Volgens het Sow- jet-Russische nieuwsbureau Tass, heeft de directeur-generaal van het Kruppconcern, B. Beitz, medege deeld, dat het concern met de Sow- jet-Unie een transactie gesloten heeft t.w.v. 50 miljoen D.M. Hij deelde mede, dat Krupp de Sow- jet-Unie machinerieën zal leveren voor de produktie van kunstvezels en hoopt later nog meer transacties te kunnen sluiten. Krupp zou gaar ne aan de Sowjet-Unie uitrusting voor cementfabrieken verkopen. Beitz heeft ruim een week in de Sowjet-Unie vertoeft. Van Nelle bestellen (I.M.) Ned. aardappelen terug uit Engeland LONDEN, 3-6. De 757 ton meten de Britse vrachtboot „Swift" is dinsdag naar Harlingen vertrokken met 400 ton oude aardappelen, die in Londen als gevolg van een sta king niet kunnen worden gelost. De lading is veertien dagen gele den in Harlingen aan boord geno men. De Britse rederij wilde het schip niet langer renteloos In de Londen- se haven laten liggen, 's-GRAVENHAGE. Prins Bern- hard en de Britse staatssecretaris voor de luchtvaart, Ward, hebben tezamen op het hoofdkwartier van de tweede tactische luchtmacht te München-Gladbach de lunch ge bruikt. De beide mannen brachten een bezoek aan het hoofdkwartier, waaronder Nederlandse en Britse eenheden ressorteren. MOSKOU WIL UITBREIDING VAN DE HANDEL MET VERENIGDE STATEN Nieuwe wegen voor onderhandelingen'!1 WASHINGTON, 4-6. In welinge lichte kringen te Washington is dinsdagavond meegedeeld, dat de Sow jet-ministerpresident, Chroesj- tsjef, president Eisenhower in een brief heeft voorgesteld de handel tussen de Verenigde Staten en de Sowj'et-Unie uit te breiden. Chroesjtsjef deelde mee, aldus werd vernomen, dat de Sowjet-Unie bereid is goederen, bijvoorbeeld machines, in de Verenigde Staten te kopen, die gebruikt kunnen wor den voor de produktie van con sumptiegoederen. Bijzonderheden uit Chi-oesjtsjefs brief, die dinsdag in de loop van de dag is overhandigd, werden niet meegedeeld. Volgens Amerikaanse ambtena ren is de inhoud van de brief in overeenstemming met verklaringen van Chroesjtsjef van ongeveer een Van Nelle bestellen (I.M.) Hernieuwd A.N.W.B.-verzoek: Brug over kanaal door Voorne Ook G.S. vragen bespoediging staat om aandacht te vragen voor nieuw gewend tot de Rijkswater staat om de andacht te vragen voor de moeilijkheden (lange wachttij den, opstoppingen e.d.) die het ver keer, vooral in de zomermaanden, ondervindt bij de Wellebrug over het kanaal door Voorne. De Bond vreest dat deze moei lijkheden in de komende jaren zul len groeien door het toenemende scheepsverkeer in dit kanaal. Aangezien de weg Rotterdam- Brielle-Hellevoetsluis van steeds groter belang wordt voor het weg verkeer, en ook in verband met de thans aangevangen Deltawerken in het Haringvliet, meent de A.N.W. B. dat hier terecht gesproken kan worden van een flesshals. De bouw van de nieuwe brug, welke ten noorden van de oude, smalle brug is geprojecteerd, moet dan ook als zeer urgent worden beschouwd. De aanleg van de nieuwe brug en de aansluitende wegen zal geschie den voor gezamenlijke rekening van Rijk en Provincie. Naar aanleiding van het A.N.W. B. verzoek hebben ook Gedepu teerde Staten van Zuid Holland de minister van Verkeer en Water staat herinnerd aan de reeds eerder gedane toezegging de bouw van de brug te bespoedigen. AMSTERDAM. Op 70-jarige leef tijd is in zijn woning te Amster dam overleden de heer Karl Ernst Krauss, een bekend impressario. •s-GRAVENHAGE. Op het Sche- veningse strand onder Loosduinen en in tuintjes in Spoorwijk zijn weer' Coloradokevers waargeno men. maand geleden, waarin de minister president sprak over plannen tot vergroting van de produktie van synthetische vezels en plastiek om meer consumptiegoederen ter be schikking van het Sowjet-volk t© kunnen stellen. De Sowjet-ambassadeur te Was hington, Mensjikof, zei nadat hij de brief had overhandigd, dat d# inhoud „zeer interessant en be langrijk" is en nieuwe terreinen openlegt voor onderhandelingen tussen de twee landen. Van Nelle bestellen (I.M.) Gezin kwam om bij brand GRONINGEN, 2-6. Aan do Drie- molendrift te Groningen heeft van morgen omstreeks half vier een felle brand gewoed, waarbij drie personen om het leven zijn geko men. Het zijn de 31-jarige vracht autochauffeur C. I. van den Bout. zijn 28-jarige echtgenote en zijn vierjarig zoontje Johan. Van Nelle bestellen (I.M.) AMSTERDAM. Op de eerste zit ting van de 153ste vergadering van de Evangelisch Lutherse Synode, in Amsterdam gehouden, is naar aanleiding van het verslag van de evangelisatiecommissie de vraag besproken of een zekere vorm van samenwerking zou kunnen worden gevonden met het Open Deurwerk van de Hervormde Kerk, GENERAAL DE GAULLE NAAR ALGIERS VERTROKKEN Onbekend hoe hU Algerije zal aanpakken PARIJS, 4-6. Premier de Gaulle is woensdagochtend in een Cara- velle straalvliegtuig voor een offi cieel bezoek aan Algerië vertrok ken, waar hij onder meer bespre kingen zal voeren met de mannen die hem aan de macht hebben ge holpen. Een kleine menigte aanhangers stond op het vliegveld en riep „Leve de Gaulle" toen de premier aankwam. Zijn ontvangst in Algiers zal grootser zijn. Duizenden mensen stelden zich al vroeg op langs de weg die de premier zal volgen. De stad was versierd met de Franse driekleur en spandoeken. Een groot aantal mensen uit andere delen van Algerië Is naar Algiers gekomen. In de overvolle hotels sliepen velen in badkamers en op de gangen. De premier, die gekleed was in een uniform van het Franse leger, wordt vergezeld door Louis Jacqui- not, conservatief minister van Staat, Pierre E. Guillaumat, onder minister van Defensie, Max Le- jeune, socialistisch minister voor de Sahara, generaal Paul Ely, staf chef van de Franse strijdkrachten, admiraal Henry Nomy, stafchef van de marine, en admiraal Georges Cabanier, bevelhebber van de on- derzeebootgroep van de Franse vloot. Van een Algerijns vliegveld vlo gen acht straaljagers de .Caravelle' tegemoet om het gezelschap naar het vliegveld Maison Blanche, twintig kilometer van Algiers, te escorteren. De toestellen vlogen eerst over Algiers, waarvan het centrum versierd was door talloze vlaggen, erebogen, portretten van de Gaulle en spandoeken. Spandoeken Op het vliegveld waren doeken gespannen met de woorden „Wel kom voor de redder des vaderlands" Langs de weg naar de stad vorm den militairen van de drie onderde len van de strijdkrachten een ere haag. Op verscheidene punten ston den groepen Mohammedanen op gesteld. De omgeving van het oor logsmonument, waar de premier een krans legt, was door vierdui zend parachutisten en andere mili tairen afgezet. Behalve spandoeken met „Leve de Gaulle" waren er ook opschriften als „Wij willen Sous- telle". Sommige groepen zongen „Pflimlin moet in de zee worden gegooid". (Zoals bekend is de vo rige premier thans minister van Staat in h'el kabinet-de Gaulle). Om half twaalf landde de „Ca ravelle". De premier werd welkom geheten door de generaals Salan en Massu, door Jacques Soustelle en door een afvaardiging van het co mité voor openbaar welzijn voor geheel Algerië. Van Nelle bestellen (I.M.) Bromfietsers 30 km per uur Minister Algera heeft in de Eer ste Kamer aangekondigd dat zeer binnenkort de maximum-snelheid van bromfietsen binnen de be bouwde kom van 40 tot 30 km per uur zal worden teruggebracht. Hij raadt nu reeds aanstaande kopers van bromfietsen aan alleen die merken te kopen, welke aan binnenkort te publiceren eisen zul len voldoen. Deze merken zullen een speciaal keurmerk dragen. Vijf jaar na afkondiging dezer eisen zulen geen ongekeurde bromfietsen meer op de weg mogen komen. a De Sowjet-Unie heeft de Ver enigde Staten meegedeeld dat zij zich in het Zuidpoolgebied alle rechten voorbehoudt „gebaseerd op de ontdekkingen en onderzoekin gen van Russische zeelieden en ge leerden in het begin van de 19e eeuw", aldus radio Moskou. Van Nelle bestellen (I.M.) FEUILLETON door HENK VAN HEESWIJK Rijneveld knikt lachend. „Dat was boer Riemersma, die was de hoogste bieder en heeft toen van de juffer een zoen gekregen. Dat was van 't voorjaar op de bazar van de muziekvereniging. Dat zit z'n vrouw nu nog dwars. Enfin, je weet het nu: als je met alle geweld hier wat wilt verdienen, ga dan huizen bouwen, want die hebben we hier nog heel wat tekort". „Zo? Zelfs hier woningnood?" „Wat dacht jij dan?" HOOFDSTUK 3. Ontmoeting aan zee. 's Middags pakte Tonnie zijn kof fer verder uit en na de thee sprong hij op zijn fiets om een toertje in de omgeving te maken. Zijn uitno diging aan Joke om mee te gaan werd vriendelijk afgeslagen. „Wij hebben geen vakantie, jong, ik moet moeder helpen met de in maak". „Een andere keer dan maar, hé?" En vrolijk fluitend sprong hij op zijn fiets en reed het dorp uit, in de richting van de zee. Hij had zijn badgoed bij zich en als hij zin had, zou hij dus een poosje kunnen zwemmen. Maar voorlopig wilde hij wat fietsen. Hé, het was hier toch wel heer lijk rustig. Wat zou het nu druk zijn op de Neude. Hier kwam je sporadisch een auto tegen. En alle mensen groetten je. Van de weer omstuit groette Tonnie maar terug: vriendelijkheid kostte niets. Hij reed met een kalm gangetje over het fietspad naar de Groene Stop. Hier was nog niets veranderd en het leek wel, of hier de tijd stil gestaan had. Vroeger had Rijne veld hem wel eens geplaagd: „Denk er om, Tonnie, dat je niet verder gaat, want verderop is het dicht geplakt met kranten en zie je een groot bord, waarop staat: „Hier houdt het mensdom op". Als je dan toch door loopt, val je van de we reld af". Als kleine jongen had hij behoor lijk ontzag voor deze waarschu wing en hij had zich slechts ge waagd tot het laatste huis van de Groene Stop. Daar was een bocht in de weg en als je verder ging, zag je het bord. Nee, zover waagde hij zich niet. Maar nu wilde hij ook daar eens kijken. Volgens de kaart moest je hier vlak bij de zee zijn. En al was hier dan niet het eind van de we reld, hier was toch wel de grens van Nederland en zo ver was hij nog nooit geweest. Weldra had hij de laatste huizen van de Groene Stop achter zich en de weg vernauwde zich nu tot een paardepad. Het fietsen ging hier niet zo gemakkelijk meer. Zover zijn oog reikte, zag hij nu niets anders dan weilanden, en in de verte de zeedijk. Huizen waren er dus na de Groene Stop niet meer. De weilanden zouden wel het eigen dom zijn van de boeren in deze streek. Nou, fietsen werd hier praktisch onmogelijk. Het beste was maar om af te stappen en verder te lopen. Je kon merken, dat men hier nage noeg alleen met paerd en wagen kwam, of met de traktor. Op een der weilanden was een man met een maaimachine aan het werk. Het geratel werd duidelijk hoorbaar, naarmate de man dichter bij kwam. Op zijn gemak wandelde Tonnie met de fiets aan de hand verder, tot hij eindelijk voor een hek kwam waar het paardepad eindigde. Hier hield dus het mensdom op, zou meneer Rijneveld zeggen. Liep je verder, dan viel je van de wereld af. Nou, dat klopte wel een beetje, want als je over de zeedijk heen ging, viel je natuurlijk in het water. Drommels, ja, daar was de zee en zover hij zich herinnerde, was er wel geen strand, doch een be hoorlijk brede strook laag water. Soms wel een kilometer uit de kust. Dat had moeder wel eens ver teld. Hij was warm geworden van het lopen op het ongemakkelijke paadje en een bad zou hem wel lij ken. Eens vragen aan die maaier, als hij weer naderbij kwam. Tonnie zette zijn fiets tegen het hek aan en stak een sigaret op. Heerlijk rustig was het hier. Alleen het geluid van de machine hoorde je, maar verder ook niets. In de zomer was het hier heerlijk; in de winter zou het wel een verschrik king zijn, dan kon je beter in de stad wonen. De maaier kwam geleidelijk aan dichterbij en toen hij bij het hek gekomen was, merkte de man ook de vreemdeling op. Tonnie stak een hand op en de man beantwoordde de groet. „Is dit uw land?" vroeg Tonnie. De man zette de machine stil en schoof zijn breedgerande hoed een eindje naar achteren, waarna hij het zweet van zijn voorhoofd wiste met een grote, rode zakdoek. „Dat wil zeggen: de baas pachl h#t". (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1958 | | pagina 5