V VOORRANG VOOR RANG V
Oudste auto op de EXPO
Economische crisis ais voor
de tweede wereldoorlog is niet te verwachten
Er zijn flessen en
DE JUFFER VAN 'IH00GE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 5 JUNI 1958 No. 18370
Ingezonden mededeling
amjUUU.8 t-IIXILiJIJJL8JULOJUUULIULIUUUtJUÜULOJÜUUUUÜUUULOJLIUlJUUiXt.Oft-OJUUUUUULOJULSUULOXIULOJUUUUUUUUULIUULIULIUULOJIJXUUUUUUUUIfg
RANG, de versnapering
van de eerste RANG
2>rinnnnrm-mTirm'mrrrirmnrmTmTmTr<nrrm'rm'r<nrm"tnrm^
MENING VAN V. N.-DESK UNDIGEN
Er zijn talrijke stabiliserende factoren
Het staat vast, dat de huidige
economische recessie In de wereld
niet de afmetingen zal aannemen
van de depressie, die voor de
tweede wereldoorlog plaatsvond, zo
constateren de economische des
kundigen van de Verenigde Naties
in een overzicht van de econo
mische toestand in de wereld.
Een dergelijke achteruitgang is
naar hun mening ondenkbaar zo
wel op sociale en politieke als op
economische gronden. Ondanks de
huidige vermindering van de in
vesteringsplannen der ondernemers
blijft het vertrouwen in de ontwik
keling op langere termijn, dat op
gebouwd is door een decennium
van voortdurende economische
groei, ongeschokt. Ingrijpende in
stitutionele veranderingen in alle
industrielanden hebben onzerzijds
de instabiliteit dezer landen ver
minderd en anderzijds hun weer
standsvermogen tegen schokken
verhoogd. Banken en andere finan
ciële instellingen, die in het verle
den het meest kwetsbaar bleken te
Ingezonden mededeling
rgfe Esso gas flessen bevatten
jpj; gegarandeerd 13 kg veilig, butaangas.
Heus... met Esso bent U beter uit.
Vakkundige
voorlichting en
volledige service
door ervaren
depothouders.
De vraag, wie als uitvinder of
bouwer van de eerste auto moet
worden beschouwd, is lange tijd
het onderwerp van heftige discus
sies geweest. In verschillende lan
den noemde men de naam van een
landgenoot als zodanig, doch hoe
belangrijk het werk van mannen
als bv. Daimler, Benz, de Dion
Bouton, Ford e.d. ook is geweest
en van welk een grote invloed hun
pioniersarbeid ook voor de ontwik
keling van het wegverkeer was, de
eer de eerste auto te hebben ge
bouwd komt slechts één uitvinder
toe, nl. de Oostenrijker Siegfried
Marcus.
Hij was het, die reeds in 1864 een
auto construeerde, welke door een
benzinemotor werd gevoed. Marcus
woonde destijds in Wenen, waar hij
de proeven met zijn voertuig nam
op het excercitieterrein van een
naburige kazerne.
Zijn eerste wagen, welke in 1864
gereed kwam, was niet anders dan
een soort kandkar, die door een
voetganger werd begeleid. Pas on
geveer 10 jaar later ontstond een
echte auto, welke plaats bood aan
een bestuurder en twee passagiers.
Naar verluidt hebben de latere
autopioniers bij hun werk geen ge
bruik gemaakt van de arbeid van
Marcus. In hoeverre dit inderdaad
het geval is geweest zullen wij hier
in het midden laten. Vast staat
echter wel dat Marcus de. man is
die de gedachte, benzine als brand
stof in een motor te gebruiken, als
eerste in toepassing bracht en dit
is reeds een voldoende waarborg
om deze Oostenrijkse technicus, die
in de loop van zijn leven verschei
dene tientallen uitvindingen en pa
tenten op zijn naam bracht, als
„uitvinder van de auto" te bestem
pelen.
Ontdekking in Oostenrijks
paviljoen
Wie op de wereldtentoonstelling
te Brussel een bezoek brengt aan
het Oostenrijkse paviljoen vindt
daar, temidden van een keur van
buitengewoon interessante artikelen
uit de rijke geschiedenis van dit
land (de originele manuscripten
van bv. Joh. Strauss, Beethoven en
andere vooraanstaande componis
ten vormen op zichzelf reeds een
inzending, welke men node zou
willen missen) de Marcus anno
1875 als bewijs van de voortvarend
heid van deze uitvinder, die in zijn
tijd, zoals dat in de geschiedenis zo
zo vaak is voorgekomen, niet de
aandacht verkreeg waarop hij
krachtens zijn belangrijke werk
recht had.
Een uitermate gebrekkig voertuig
deze wagen, doch wie zich de tijd
gunt het geheel in details te be
schouwen zal tot de overtuiging
komen dat de genialiteit van de
bouwer uit elk onderdeel naar vo
ren treedt, te meer wanneer men
daarbij in aanmerking neemt in
welke 4ijd deze constructie gereed
kwam.
De inzending van deze auto werd
mogelijk dank zij de hulp van het
Technische Museum te Wenen,
waar dit stuk al jarenlang één van
de meest kostbare en interessante
objecten vormt.
Wie de wereldtentoonstelling be
zoekt mag zeker niet verzuimen de
ze wagen te bezichtigen. Men wordt
hier geconfronteerd met de eerste
schrede op de weg van de motori
sering van de mensheid.
zijn voor cylische dalingen, zijn on
metelijk veel sterker geworden.
Ook heeft men tijdens de jongste
expansiefase speculatieve excessen,
die in het verleden de onmiddellij
ke stoot gaven tot het omslaan van
een hausse In een ineenstorting,
met meer succes kunnen beheersen.
Van grotere onmiddellijke beteke
nis is de aanzienlijke grotere rol,
die de regeringsbegrotingen in de
volkshuishoudingen zijn gaan spe
len. Al kan men de implicaties op
langere termijn van het toegeno
men aandeel der regeringen in de
op particulier initiatief gebaseerde
volkshuishoudingen blijven betwis
ten, er kan weinig meningsverschil
zijn over de stabiliserende invloed,
die dit aandeel van de overheids
bestedingen sedert de tweede we
reldoorlog hebben, vormt een be
langrijk element van stabiliteit in
de nationale bestedingen, dat in de
jaren dertig niet aanwezig was.
Voorts zijn er een aantal ingebouw
de stabiliserende factoren geduren
de de jaren dertig en de oorlogspe
riode ontwikkeld - met name de
programma's voor werkloosheids
uitkeringen en voor het op peil
houden van de inkomens der land
bouwers - die een sterke remmen
de invloed hebben op het tempo van
de daling der economische bedrij
vigheid. Deze elementen hebben in
het verleden reeds hun doelmatig
heid bewezen en zijn onbetwistbaar
van grote betekenis bij het afrem
men van de huidige recessie.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Instituut
„Steun Wettig Gezag"
wordt opgeheven
Het nationaal instituut „Steun
Wettig Gezag" zal per 30 juni wor
den opgeheven. De voorzitter van
het instituut, ir. J. B. G. M. Ridder
de van der Schueren, zal in het
laatste nummer van het officiële
orgaan „De Vrijheid" persoonlijk
namens de Nationale Raad en het
Nationaal Bestuur afscheid nemen
van de vrijwilligers.
Het besluit tot opheffing is ge
nomen, zo deelt de voorlichtings
dienst van het instituut mede,
„aangezien de regering van oordeel
is, dat er voor het instituut, om als
bemiddelend en verbindend orgaan
te fungeren tussen die Nederlan
ders, die vrijwillig steun aan dat
gezag willen verlenen enerzijds en
de regering anderzijds, zowel ten
aanzien van de Nationale Reserve
nieuwe stijl als van de andere re
servediensten geen taak meer over
blijft".
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Krupp levert machines
aan Rusland
MOSKOU, 3-6. Volgens het Sow-
jet-Russische nieuwsbureau Tass,
heeft de directeur-generaal van het
Kruppconcern, B. Beitz, medege
deeld, dat het concern met de Sow-
jet-Unie een transactie gesloten
heeft t.w.v. 50 miljoen D.M. Hij
deelde mede, dat Krupp de Sow-
jet-Unie machinerieën zal leveren
voor de produktie van kunstvezels
en hoopt later nog meer transacties
te kunnen sluiten. Krupp zou gaar
ne aan de Sowjet-Unie uitrusting
voor cementfabrieken verkopen.
Beitz heeft ruim een week in de
Sowjet-Unie vertoeft.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Ned. aardappelen
terug uit Engeland
LONDEN, 3-6. De 757 ton meten
de Britse vrachtboot „Swift" is
dinsdag naar Harlingen vertrokken
met 400 ton oude aardappelen, die
in Londen als gevolg van een sta
king niet kunnen worden gelost.
De lading is veertien dagen gele
den in Harlingen aan boord geno
men.
De Britse rederij wilde het schip
niet langer renteloos In de Londen-
se haven laten liggen,
's-GRAVENHAGE. Prins Bern-
hard en de Britse staatssecretaris
voor de luchtvaart, Ward, hebben
tezamen op het hoofdkwartier van
de tweede tactische luchtmacht te
München-Gladbach de lunch ge
bruikt. De beide mannen brachten
een bezoek aan het hoofdkwartier,
waaronder Nederlandse en Britse
eenheden ressorteren.
MOSKOU WIL UITBREIDING VAN DE HANDEL
MET VERENIGDE STATEN
Nieuwe wegen voor onderhandelingen'!1
WASHINGTON, 4-6. In welinge
lichte kringen te Washington is
dinsdagavond meegedeeld, dat de
Sow jet-ministerpresident, Chroesj-
tsjef, president Eisenhower in een
brief heeft voorgesteld de handel
tussen de Verenigde Staten en de
Sowj'et-Unie uit te breiden.
Chroesjtsjef deelde mee, aldus
werd vernomen, dat de Sowjet-Unie
bereid is goederen, bijvoorbeeld
machines, in de Verenigde Staten
te kopen, die gebruikt kunnen wor
den voor de produktie van con
sumptiegoederen.
Bijzonderheden uit Chi-oesjtsjefs
brief, die dinsdag in de loop van
de dag is overhandigd, werden niet
meegedeeld.
Volgens Amerikaanse ambtena
ren is de inhoud van de brief in
overeenstemming met verklaringen
van Chroesjtsjef van ongeveer een
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Hernieuwd A.N.W.B.-verzoek:
Brug over kanaal door
Voorne
Ook G.S. vragen bespoediging
staat om aandacht te vragen voor
nieuw gewend tot de Rijkswater
staat om de andacht te vragen voor
de moeilijkheden (lange wachttij
den, opstoppingen e.d.) die het ver
keer, vooral in de zomermaanden,
ondervindt bij de Wellebrug over
het kanaal door Voorne.
De Bond vreest dat deze moei
lijkheden in de komende jaren zul
len groeien door het toenemende
scheepsverkeer in dit kanaal.
Aangezien de weg Rotterdam-
Brielle-Hellevoetsluis van steeds
groter belang wordt voor het weg
verkeer, en ook in verband met de
thans aangevangen Deltawerken in
het Haringvliet, meent de A.N.W.
B. dat hier terecht gesproken kan
worden van een flesshals. De bouw
van de nieuwe brug, welke ten
noorden van de oude, smalle brug
is geprojecteerd, moet dan ook als
zeer urgent worden beschouwd.
De aanleg van de nieuwe brug en
de aansluitende wegen zal geschie
den voor gezamenlijke rekening
van Rijk en Provincie.
Naar aanleiding van het A.N.W.
B. verzoek hebben ook Gedepu
teerde Staten van Zuid Holland de
minister van Verkeer en Water
staat herinnerd aan de reeds eerder
gedane toezegging de bouw van de
brug te bespoedigen.
AMSTERDAM. Op 70-jarige leef
tijd is in zijn woning te Amster
dam overleden de heer Karl Ernst
Krauss, een bekend impressario.
•s-GRAVENHAGE. Op het Sche-
veningse strand onder Loosduinen
en in tuintjes in Spoorwijk zijn
weer' Coloradokevers waargeno
men.
maand geleden, waarin de minister
president sprak over plannen tot
vergroting van de produktie van
synthetische vezels en plastiek om
meer consumptiegoederen ter be
schikking van het Sowjet-volk t©
kunnen stellen.
De Sowjet-ambassadeur te Was
hington, Mensjikof, zei nadat hij
de brief had overhandigd, dat d#
inhoud „zeer interessant en be
langrijk" is en nieuwe terreinen
openlegt voor onderhandelingen
tussen de twee landen.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Gezin kwam om bij
brand
GRONINGEN, 2-6. Aan do Drie-
molendrift te Groningen heeft van
morgen omstreeks half vier een
felle brand gewoed, waarbij drie
personen om het leven zijn geko
men. Het zijn de 31-jarige vracht
autochauffeur C. I. van den Bout.
zijn 28-jarige echtgenote en zijn
vierjarig zoontje Johan.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
AMSTERDAM. Op de eerste zit
ting van de 153ste vergadering van
de Evangelisch Lutherse Synode,
in Amsterdam gehouden, is naar
aanleiding van het verslag van de
evangelisatiecommissie de vraag
besproken of een zekere vorm van
samenwerking zou kunnen worden
gevonden met het Open Deurwerk
van de Hervormde Kerk,
GENERAAL DE GAULLE
NAAR ALGIERS VERTROKKEN
Onbekend hoe hU Algerije zal aanpakken
PARIJS, 4-6. Premier de Gaulle
is woensdagochtend in een Cara-
velle straalvliegtuig voor een offi
cieel bezoek aan Algerië vertrok
ken, waar hij onder meer bespre
kingen zal voeren met de mannen
die hem aan de macht hebben ge
holpen.
Een kleine menigte aanhangers
stond op het vliegveld en riep
„Leve de Gaulle" toen de premier
aankwam. Zijn ontvangst in Algiers
zal grootser zijn. Duizenden mensen
stelden zich al vroeg op langs de
weg die de premier zal volgen. De
stad was versierd met de Franse
driekleur en spandoeken. Een groot
aantal mensen uit andere delen van
Algerië Is naar Algiers gekomen.
In de overvolle hotels sliepen velen
in badkamers en op de gangen.
De premier, die gekleed was in
een uniform van het Franse leger,
wordt vergezeld door Louis Jacqui-
not, conservatief minister van
Staat, Pierre E. Guillaumat, onder
minister van Defensie, Max Le-
jeune, socialistisch minister voor de
Sahara, generaal Paul Ely, staf
chef van de Franse strijdkrachten,
admiraal Henry Nomy, stafchef van
de marine, en admiraal Georges
Cabanier, bevelhebber van de on-
derzeebootgroep van de Franse
vloot.
Van een Algerijns vliegveld vlo
gen acht straaljagers de .Caravelle'
tegemoet om het gezelschap naar
het vliegveld Maison Blanche,
twintig kilometer van Algiers, te
escorteren. De toestellen vlogen
eerst over Algiers, waarvan het
centrum versierd was door talloze
vlaggen, erebogen, portretten van
de Gaulle en spandoeken.
Spandoeken
Op het vliegveld waren doeken
gespannen met de woorden „Wel
kom voor de redder des vaderlands"
Langs de weg naar de stad vorm
den militairen van de drie onderde
len van de strijdkrachten een ere
haag. Op verscheidene punten ston
den groepen Mohammedanen op
gesteld. De omgeving van het oor
logsmonument, waar de premier
een krans legt, was door vierdui
zend parachutisten en andere mili
tairen afgezet. Behalve spandoeken
met „Leve de Gaulle" waren er ook
opschriften als „Wij willen Sous-
telle". Sommige groepen zongen
„Pflimlin moet in de zee worden
gegooid". (Zoals bekend is de vo
rige premier thans minister van
Staat in h'el kabinet-de Gaulle).
Om half twaalf landde de „Ca
ravelle". De premier werd welkom
geheten door de generaals Salan en
Massu, door Jacques Soustelle en
door een afvaardiging van het co
mité voor openbaar welzijn voor
geheel Algerië.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
Bromfietsers
30 km per uur
Minister Algera heeft in de Eer
ste Kamer aangekondigd dat zeer
binnenkort de maximum-snelheid
van bromfietsen binnen de be
bouwde kom van 40 tot 30 km per
uur zal worden teruggebracht.
Hij raadt nu reeds aanstaande
kopers van bromfietsen aan alleen
die merken te kopen, welke aan
binnenkort te publiceren eisen zul
len voldoen. Deze merken zullen
een speciaal keurmerk dragen. Vijf
jaar na afkondiging dezer eisen
zulen geen ongekeurde bromfietsen
meer op de weg mogen komen.
a De Sowjet-Unie heeft de Ver
enigde Staten meegedeeld dat zij
zich in het Zuidpoolgebied alle
rechten voorbehoudt „gebaseerd op
de ontdekkingen en onderzoekin
gen van Russische zeelieden en ge
leerden in het begin van de 19e
eeuw", aldus radio Moskou.
Van Nelle bestellen
(I.M.)
FEUILLETON
door HENK VAN HEESWIJK
Rijneveld knikt lachend. „Dat
was boer Riemersma, die was de
hoogste bieder en heeft toen van
de juffer een zoen gekregen. Dat
was van 't voorjaar op de bazar
van de muziekvereniging. Dat zit
z'n vrouw nu nog dwars. Enfin, je
weet het nu: als je met alle geweld
hier wat wilt verdienen, ga dan
huizen bouwen, want die hebben
we hier nog heel wat tekort".
„Zo? Zelfs hier woningnood?"
„Wat dacht jij dan?"
HOOFDSTUK 3.
Ontmoeting aan zee.
's Middags pakte Tonnie zijn kof
fer verder uit en na de thee sprong
hij op zijn fiets om een toertje in
de omgeving te maken. Zijn uitno
diging aan Joke om mee te gaan
werd vriendelijk afgeslagen. „Wij
hebben geen vakantie, jong, ik
moet moeder helpen met de in
maak".
„Een andere keer dan maar, hé?"
En vrolijk fluitend sprong hij op
zijn fiets en reed het dorp uit, in
de richting van de zee. Hij had
zijn badgoed bij zich en als hij zin
had, zou hij dus een poosje kunnen
zwemmen. Maar voorlopig wilde
hij wat fietsen.
Hé, het was hier toch wel heer
lijk rustig. Wat zou het nu druk
zijn op de Neude. Hier kwam je
sporadisch een auto tegen. En alle
mensen groetten je. Van de weer
omstuit groette Tonnie maar terug:
vriendelijkheid kostte niets.
Hij reed met een kalm gangetje
over het fietspad naar de Groene
Stop. Hier was nog niets veranderd
en het leek wel, of hier de tijd stil
gestaan had. Vroeger had Rijne
veld hem wel eens geplaagd: „Denk
er om, Tonnie, dat je niet verder
gaat, want verderop is het dicht
geplakt met kranten en zie je een
groot bord, waarop staat: „Hier
houdt het mensdom op". Als je dan
toch door loopt, val je van de we
reld af".
Als kleine jongen had hij behoor
lijk ontzag voor deze waarschu
wing en hij had zich slechts ge
waagd tot het laatste huis van de
Groene Stop. Daar was een bocht
in de weg en als je verder ging,
zag je het bord. Nee, zover waagde
hij zich niet.
Maar nu wilde hij ook daar eens
kijken. Volgens de kaart moest je
hier vlak bij de zee zijn. En al was
hier dan niet het eind van de we
reld, hier was toch wel de grens
van Nederland en zo ver was hij
nog nooit geweest.
Weldra had hij de laatste huizen
van de Groene Stop achter zich en
de weg vernauwde zich nu tot een
paardepad. Het fietsen ging hier
niet zo gemakkelijk meer.
Zover zijn oog reikte, zag hij nu
niets anders dan weilanden, en in
de verte de zeedijk. Huizen waren
er dus na de Groene Stop niet meer.
De weilanden zouden wel het eigen
dom zijn van de boeren in deze
streek.
Nou, fietsen werd hier praktisch
onmogelijk. Het beste was maar
om af te stappen en verder te lopen.
Je kon merken, dat men hier nage
noeg alleen met paerd en wagen
kwam, of met de traktor.
Op een der weilanden was een
man met een maaimachine aan het
werk. Het geratel werd duidelijk
hoorbaar, naarmate de man dichter
bij kwam.
Op zijn gemak wandelde Tonnie
met de fiets aan de hand verder,
tot hij eindelijk voor een hek kwam
waar het paardepad eindigde. Hier
hield dus het mensdom op, zou
meneer Rijneveld zeggen. Liep je
verder, dan viel je van de wereld
af. Nou, dat klopte wel een beetje,
want als je over de zeedijk heen
ging, viel je natuurlijk in het water.
Drommels, ja, daar was de zee
en zover hij zich herinnerde, was
er wel geen strand, doch een be
hoorlijk brede strook laag water.
Soms wel een kilometer uit de
kust. Dat had moeder wel eens ver
teld. Hij was warm geworden van
het lopen op het ongemakkelijke
paadje en een bad zou hem wel lij
ken. Eens vragen aan die maaier,
als hij weer naderbij kwam.
Tonnie zette zijn fiets tegen het
hek aan en stak een sigaret op.
Heerlijk rustig was het hier. Alleen
het geluid van de machine hoorde
je, maar verder ook niets. In de
zomer was het hier heerlijk; in de
winter zou het wel een verschrik
king zijn, dan kon je beter in de
stad wonen.
De maaier kwam geleidelijk aan
dichterbij en toen hij bij het hek
gekomen was, merkte de man ook
de vreemdeling op.
Tonnie stak een hand op en de
man beantwoordde de groet.
„Is dit uw land?" vroeg Tonnie.
De man zette de machine stil en
schoof zijn breedgerande hoed een
eindje naar achteren, waarna hij
het zweet van zijn voorhoofd wiste
met een grote, rode zakdoek.
„Dat wil zeggen: de baas pachl
h#t".
(Wordt vervolgd)