hoekje Roemruchte luchtlijn verdwenen Kampeergebied tussen Zeepe en duinpolders van .Biesterveld' en Prinsenhoeve' STAD EN PROVINCIE HART ZIF.RIKZ FESCUE NIEUWSBODE DINSDAG 14 JANUARI 1958 No. 18292 Herzien uitbreidingsplan Haamstede 1958 Ontsluit ng Hogehillebos te Westenschouwen Ter afsluiting van onze publika- ties over het herzien Uitbreidings plan Haamstede 1958, wordt in het onderstaande een overzicht gege ven van de inhoud der onderdelen: plan Kloosterweg, plan Hogezoom, plan Hogeweg, plan Westenschou wen en het plan in hoofdzaak. Met deze onderdelen is het Uitbreidings plan der gemeente „rond" en wordt het gehele grondgebied der gemeen te beheerst door dit plan, dat be palend kan worden voor het „ge zicht" van de Westhoek in de ko mende vijf d tien jaar in het alge meen en van Haamstede in het bijzonder. Het plan Kloosterweg De landschappelijk" gesteldheid van dit gebied verschilt van de kenmerkende openheid van de om geving van het vliegveld. Ten zui den van de Duinhoeve bevindt zich een fruitteeltareaal, afgewisseld met enkele bospercelen, meetjes, duinweiden en akkerland, tezamen een boeiend en afwisselend land schap vormende van een zekere in timiteit. Het gebied ligt ingesloten tussen de binnenduinrand van het Zeepe en de wijde duinpolders van de hofsteden Biesterveld en Prin senhoeve te Renesse en wordt door sneden door de Kloosterweg en de J. J. Boeijesweg. De bestemming van deze gronden is in onderdelen aangewezen, omdat een weloverwo gen stedebouwkundige indeling ge wenst werd geacht, teneinde het harmonische samengaan van de verschillende belangengroepen, wel ke aanspraken doen gelden op het toekomstig grondgebruik, te bvor- deren. Reeds in het rapport van de Reconstructiecommissie werd ge concludeerd, dat dit gebied vrijwel de enige geschikte gelegenheid biedt voor de projectie van een modern opgezet kampeercentrum van voldoende grootte, geïsoleerd van de overige centra van bebou wing en vakantieverblijf door de brede gordels van boomgaardcom plexen en groen, ontsloten door af zonderlijke verbindingen met de verkeerswegen en met het strand,, dat juist tussen de Verklikker en de Oude Hoeve een enorme reserve aan opnamecapaciteit bezit. Zowel de beschikbare terreinop pervlakte (plm. 35 ha.) als de ter-, reinsgesteldheid beantwoorden hier aan de eisen, die een volledig ge outilleerd ontvangstcentrum voor het sociaal toerisme daaraan stelt. Nog een terrein voor tent-kamperen Aan de rand van het duingebied van het Zeepe is een tweede terrein gereserveerd, dat echter meer spe ciaal voor tentkampen en autoca ravans is bedoeld Ook dit terrein leent zich uitstekend voor dit doel, aangezien het eveneens van ver schillende kanten door afzonderlij ke voetpaden en toegangen ontslo ten is en geheel geïsoleerd en vol doende door beplanting omsloten is De aantrekkelijkheid van Haam stede als woongemeente heeft reeds de vraag doen ontstaan naar bouw- terfrein voor kleine en grote land huizen welke niet speciaal voor sei- zoenverblijf bestemd zijn. De om geving van de dorpskom biedt hier voor slechts geringe mogelijkheden, te meer daar in tegenstelling met de vorige herziening van het uit breidingsplan de bosrand van het landgoed Slot Haamstede langs de Kloosterweg niet langer voor be bouwing in aanmerking is geno men. Voor dit type van bebouwing is een afzonderlijk wijkje met een totale capaciteit van 71 woningen ontworpen tussen de Boeijesweg en de Kloosterweg. Laatstgenoemde weg dient als weg voor het door gaande verkeer in principe niet verder bebouwd te worden. Enkele duinpolders noordooste lijk van de J. J. Boeijesweg, even als enige bospercelen en de woeste gronden aan de duinrand van het Zeepe, zijn wegens hun bijzondere natuurwetenschappelijke waarde gevrijwaard van bebouwing. Als geheel genomen is gestreefd naar een evenwicht tussen de belangen van de recreatie, de agrarische cul tuur en de natuurbescherming. Het plan Hogezoom De wenselijkheid tot regeling in onderdelen van de bebouwing en het grondgebruik langs de Hoge zoom, de Breedsteweg en de Pro vinciale weg naar Renesse vloeit voort uit een landschappelijke kwetsbaarheid van dit gebied en de behoefte aan een positieve veilig stelling van de agrarische en de na tuurwetenschappelijke belangen. De reeds bestaande uitloper van de bebouwing langs het zuidelijk deel van de Hogezoom met de daartus sen gelegen open terreinen zijn in het plan geregeld, tengevolge waarvan in totaal nog ongeveer 15 nieuwe woningen aan de Hogezoom kunnen worden gebouwd. Teneinde een toekomstige door trekking te reserveren van de Pro vinciale weg van Zierikzee naar de Kloosterweg, is nieuwe bebouwing op het driehoekige terrein daartus sen niet toegestaan. Het plan Hogeweg Het gebied van de Hogeweg heeft tegen de achtergrond van het mar kante duinrelief door de afwisse ling van boomgaarden, bollenvel den, meetjesland, akkers en weide gronden een opvallende coulissen- werking. Het dreigt tengevolge van de ontwikkeling van lintbebouwing en verspreide kampeerterreinen evenwel te worden aangetast. Het plan voorziet in een regeling van de bebouwing langs de in het plan gelegen wegen, waarin ook de inde ling en bebouwing van de bestaan de kampeerterreinen is betrokken. Het ligt in de bedoeling de bouw voorschriften voor zomerwoningen, kampeerhutten en dienstruimten op kampeerbedrijven samen te brengen in één nieuwe gemeentelij ke verordening inzake het bouwen, de inrichting en het gebruik van recreatieverblijven. De vaststelling van deze nieuwe verordening zal de daartoe bij de wet aangegeven afzonderlijke procedure volgen. Door middel van een bouwver- bod is ruimte gereserveerd voor de aanleg van een nieuwe verkeers weg, welke in aansluiting op de eventueel te verbreden Moerweg, Craaijesteinseweg en Dingenisweg, een omleiding van het toeristische verkeer buiten de kommen van Burgh en Haamstede in de richting van Westenschouwen en het zuid westelijk bosgebied van de doma- niale duinen mogelijk zal maken het vakantiebezoek en het dagbe- het vacantiebezoek en het dagbe- zoek uit de grote steden in Zuid- Holland en Noord-Brabant na de totstandkoming van vaste oever verbindingen, zal een steeds grotere behoefte ontstaan aan verdere ont sluiting van het badstrand ten wes- sen van Westenschouwen. Hoewel de plannen tot verdere ontsluiting van het duingebied en het strand nog niet in een geheel gerijpte staat van voorbereiding verkeren, werd het raadzaam geacht reeds thans de mogelijkheid van aanleg in een later stadium van verschillende nieuwe wegtracee's vrij te houden door middel van bestemmingen in het uitbreidingsplan. De capaciteit van het plan-Ho- geweg omvat een 15-tal zomerwo ningen, alsmede de groepering, deels hergroepering van 67 kam peerhutten en bijbehorende dienst ruimten op de bestaande kampeer terreinen. Het plan Westenschouwen Het plan Westenschouwen om vat voorshands slechts de bestem ming in onderdelen van de gronden N.V.V. over de „verontrustende ontwikkeling der werkloosheid" AMSTERDAM, 13-1. Het dage lijks bestuur van het N.V.V. heeft - zo deelt het mede - zich in zijn vergadering van vanmiddag bezig gehouden met de verontrustende ontwikkeling van de werkloosheid, zoals deze in de cijfers van 31 de cember jl. tot uiting is gekomen, waarbij in het bijzonder de stijging in de ontwikkelingsgebieden, de bouwnijverheid en de metaalindu strie de aandacht trok. Het N V.V.-bestuur is van oor deel, dat de regering onmiddellijk enige gerichte maatregelen dient te nemen ter stimulering van de werk gelegenheid in die bedrijfstakken, waar de werkloosheid het sterkst is opgelopen. Daarbij moet worden gedacht aan uitbreiding van over heidsopdrachten, in het bijzonder voor de metaalindustrie en de bouwnijverheid, een soepeler ver gunningenbeleid, uitbreiding van de uitvoering van openbare werken in het bijzonder in de ontwikke lingsgebieden en het volledig doen herleven van de premieregeling ter bevordering van industrievestiging in een aantal kerngemeenten. Bovendien verwacht het dagelijks bestuur van het N.V.V. dat het ver richten van overwerk zoveel moge lijk zal worden beperkt. De aan vaarding van de bestedingsbeper king door de vakbeweging kan niet betekenen de aanvaarding van een geforceerd tempo van sanering van de betalingsbalans die een ernstige aantasting van de werkgelegenheid tengevolge zou hebben. Het dagelijks bestuur van het N. V.V. zal de ontwikkeling van de werkloosheid in het overleg met de K.A.B. en het CNV. ter sprake brengen Het is van oordeel, dat de ontwikkeling van de economische situatie in breder verband in de Sociaal Economische Raad ter sprake moet worden gebracht, doch dat dit het actieve optreden van de regering nu niet zal mogen vertra gen. gelegen langs de Hogeweg Het voorziet in de ontsluiting van het zg. Hogehillebos voor bebouwing met landhuizen langs de boszoom van de domaniale duinen. Het com plex is door de aanwezige beplan tingen, die werden ontzien en een bestaande boomgaard, volledig in gesloten. Wegens de zeer aantrekkelijke ligging op korte afstand van het Zuider badstrand en van de wan delgelegenheid in de domaniale breidingsmogelijkheid van het Burghse gedeelte van Westenschou wen, mag een grote belangstelling worden verwacht voor de in het plan ontworpen bouwterreinen. De capaciteit van het plan bedraagt 55 landhuizen. Het plan in hoofdzaak Het plan in hoofdzaak bevat de regeling van de bebouwing en de bestemming van de gronden in het resterende landelijk gebied der ge meente, t.w. omstreeks 1500 ha. woeste grond en circa 1100 ha. cul tuurgrond. Het stelsel van wegen en water lopen in het agrarisch gebied is aangepast aan de herverkavelings toestand. De haven van Burghsluis is aangegeven overeenkomstig de toestand na de vergroting Van een uitbreidingsmogelijkheid voor de bebouwing bij de haven in enige omvang is voorshands afgezien, zolang niet meer bekend is omtrent de functie van deze haven tijdens en na de uitvoering van de Delta werken. Het vliegveld Haamstede kan naar de mening van de Rijkslucht vaartdienst meer betekenis verkrij gen voor de sport vliegerij. Het ge meentebestuur is van oordeel, dat deze betekenis van voldoende be lang is voor de verdere ontwikke ling van Haamstede als zeebad plaats, zodat de mogelijkheid tot vergroting van het vliegveld, in overleg met de Rijksluchtvaart dienst, in het plan is opgenomen. Gerekend is op een lengte van 1200 m. van de zuidwestelijk georiën teerde landingsbaan en van 850 m van de zuidoostelijk gerichte lan dingsbaan. Voorts zijn hieromheen obstakelvrije zönes aangegeven. In het duingebied is afgezien van de projectie van wandelpaden, rij wielpaden en verkeerswegen. Ge durende de korte voorbereidingspe riode van het uitbreidingsplan was het niet mogelijk hieromtrent tot afgeronde voorstellen te komen, welke geheel zouden passen in het raam van de in voorbereiding zijn-, de planologische maatregelen in groter verband (streekplan). Hierbij kan nog worden opgemerkt, dat de thans aangegeven bestemming de aanleg van zodanige verkeersvoor- zieningen niet in de weg zal staan. Hond verzorgt leeuwtjes ROTTERDAM, 13-1. In de diergaarde „Blijdorp" te Rot terdam heeft een leeuwin „Big one" genaamd, het le ven geschonken aan vijf wel pen, van wie zij evenwel, zo als meer voorkomt, drie ver stoten heeft. Direct is men op zoek gegaan naar een hondemoeder, die de taak van de leeuwin zou kunnen overnemen. Een hond, die een Rotterdammer kwam aanbieden, heeft nu de drie leeuwtjes onder haar hoede genomen. Vader van de jong geborenen is de leeuw „Gab- dia", die eigendom is van Prins Bernhard. Na aan komst destijds in ons land heeft het dier een onderko men in de Rotterdamse dier gaarde gekregen. Jaarvergadering N.C V.B. Op woensdagavond 15 januari a.s. hoopt de afdeling van de N.C.V.B. haar jaarvergadering te houden in het Ned. Herv. Verenigingsgebouw. De agenda bevat o.a. de verkiezing van 2 bestuursleden, een tableau en een inleiding van de heer A. Schout lid van Ged. Staten te Vlissingen, over „Het Deltaplan"' Belangstel lende dames, niet-leden, zijn ook van harte welkom. Filosoof Russell wil onderhandelingen tussen Ver. Staten en Moskou De Britse filosoof en Nobelprijs winnaar voor litteratuur, Bertrant Russell heeft onmiddellijk geheime onderhandelingen tussen de V.S. en de Sowjet-Unie voorgesteld, waar bij een onderzoek zou worden in gesteld naar de kansen van een compromis tussen oost en west en van de vorming van een Europese neutraliteitsgordel. Pas wanneer een compromis mo gelijk schijnt, zou het moeten wor den aanbevolen aan de andere mo- gendheden die deel uitmaken van de Noordatlantlsche verdragsorga nisatie en het verdrag van War schau. GOES. In tegenwoordigheid van vele autoriteiten heeft dijkgraaf D J. Dees van het waterschap Elle- woutsdijk zaterdag het nieuwe, verkorte dijktracee bij Ellewouts- dijk officieel „in gebruik genomen" Dit dijkgedeelte is een der eerste waterkeringen langs de Wester- schelde, die nu op de veilige Delta hoogte is gebracht. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk „Geloof en bevinding" Op donderdag 16 januari a.s. hoopt de Ver. van Rechtz. Her vormden te Zierikzee haar 3e ge meente-avond te houden in het Verenigingsgebouw. Als soreker is uitgenodigd ds. J. P. van Roon uit Ermelo, voorheen te Zierikzee, met als onderwerp „Geloof en bevin ding". Ook niet-leden zijn van har te welkom. Algemen® Vergod*ring L.J.G. Zeeland In tegenwoordigheid van de Com missaris der Koningin in Zeeland, Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, de Zeeuwse leden der Staten-Generaal ir. M A. Geuze en de heer van der Peijl heeft de Landbouw Jongeren Gemeenschap Zeeland te Goes haar algemene vergadering'gehouden. In zijn jaarrede legde de voorzit ter, de heer L. I. van der Linde, de nadruk op de schaarste aan grond en het gebrek aan financiële mid delen, waardoor vele landbouwjon- geren worden gedwongen hun ba kens te verzetten en een ander be roep of ambacht kiezen. De Com missaris der Koningin deed naar aanleiding van de noodgedwongen repatriëring van onze landgenoten uit Indonesië een beroep op de plattelandsjeugd alles te doen om deze mensen te helpen bij hun te rugkeer en hen op te vangen. Ten slotte stelde ir. M. A. Geuze, eerste Kamerlid en voorzitter van de Zeeuwse Landbouw Maatschappij dat de tijd van isolement en neu traliteit voorbij is, zowel voor ons land alsook voor onze landbouw. In een goudmijn in het gebied langs de rivier de Lena in Siberië is een goudklomp van twaalf kg. en 360 gram gevonden. NA 35 Jaar Eerste vlucht naar Batavia vergde bijna 2 maanden Nu in Indonesië de anti-Neder landse actie heeft geleid tot een te niet doen van al het opbouwende werk onzer voorvaderen, zal ook onze K.L.M. voortaan het recht ont zegd zijn in Indonesië te landen. Dit betekent het einde van een roemruchte luchtlijn, welke met enkele jaren onderbreking tijdens de tweede wereldoorlog, ruim vijf en twintig jaar wekelijks resp. da gelijks werd gevlogen". Reeds vijf en dertig jaar geleden werden de eerste schuchtere pogin gen gewaagd voor een vlucht Am- sterdam-Batavia Op 26 maart 1923 werd de eerste vergadering gehou den van het „Comité vliegtocht Ne- derland-Ned. Indië" en 1 oktober d.a.v. vertrok luitenant van der Hoop met 2de luit.-vlieger H. van Weerden Poelman en mecano van den Broeke met een éénmotorige Fokker van Schiphol naar Batavia. Door motorstoring kwam het ech ter niet verder dan Philippopel in Bulgarije en hier zou deze eerste Iiidië-vlucht een ontijdig einde ge vonden hebben, ware het niet dat het Nederlandse weekblad „Het Leven" voor een nieuwe motor had gezorgd. De tocht kon worden voortgezet en op 24 november 1923 landde het toestel onder reusachtige belangstelling op het vliegveld Tjillitan bij Batavia. De tweede vlucht vond plaats op 14 juni 1927. Het was de Ameri kaanse Nederlander van Lear Black die een K.L.M.-toestel voor een vlucht Amsterdam-Batavia char terde. Deze Fokker, de H-NADP met Geijssendorffer als gezagvoer der aan boord, volbracht in 14 da gen de tocht en had voor de retour vlucht eenzelfde tijd nodig. Van Postduif en Reiger Op 1 november 1928 opende de dat jaar opgerichte Nederland-In- dië-luchtvaartmaatschappij de K.N. I.LM. officieel zijn eerste lucht lijnen. Inmiddels had de K.L.M. een jaar eerder met de Nederlandse poste rijen een overeenkomst gesloten voor het maken van enkele proef vluchten naar de Oost en deed op 1 oktober luit-vlieger G. A. Kop pen met zijn metgezellen Elleman en Frijns met de Postduif de be faamde eerste retour-postvlucht naar Batavia. Tussen half september en half december 1929 vonden veertien daagse proefvluchten plaats en werd op 1 oktober van dat jaar een wekelijkse luchtlijn Amsterdam- Batavia in werking gesteld. 25 sep tember 1930 opende gezagvoerder Evert van Dijk met het Fokker vliegtuig de Reiger de vaste veer tiendaagse postdienst op Indië. Commandant Frijns vloog op 20 ok tober 1932 voor de honderdste maal naar en van Batavia. Pelikaan en Uiver In 1931 had de nieuwbakken K.N I L.M. al zijn vleugels ook naar elders uitgeslagen en waren kapi tein-vlieger Pattist met zijn metge zellen Moll en Elleman er in ge slaagd een succesvolle tocht van Batavia naar Melbourne in Austra lië te maken Veel bekendheid ver wierf ook de Pelikaanvlucht met de bemanning Smirnoff, Soer, Gros- feld en van Beukering aan boord. In de toen zeer snelle tijd van vier dagen werd de kerstpost naar Ba tavia gevlogen en werd de terug tocht in dezelfde tijd volbracht. Dit geschiedde in december 1933. De K.L.M. vloog toen met toestellen van het type DC II. De bekendste hiervan is wel de Uiver geweest, waarmee werd deel genomen aan de Melbourne-race. Dit vliegtuig werd toen tweede in de snelheidsrace, maar kwam als eerste aan in de zg. handicap-race, niettegenstaande een noodlanding bij het Australische plaatsje Albury moest worden gemaakt. De beman ning bestond toen uit de heren Parmentier, Moll, Prins en van Brugge. De tijdsduur was terugge bracht op drie en een halve dag. Op 5 juni 1937 werden DC III machines in gebruik genomen op de Indië-lijn en werd de driemaal wekelijkse dienst naar Indië aan gekondigd. Het luchtrecht werd af geschaft en met ingang van 1 no vember van dat jaar alle Indische post tot luchtpost verheven 13 no vember vond al de 500ste vlucht Amsterdam-Batavia plaats en kort vóór het uitbreken van de tweede wereldoorlog werd de 750ste vol- gemaakt. De oorlog zette een lelijke streep door de rekening van het K.LM.- bedrijf, dat na de bevrijding weer van voren af aan kon beginnen. Maar dank zij de energieke leider Albert Plesmah, die zijn vooroor logse relaties in Amerika ertoe wist te bewegen een aantal surplus- vliegtuigen te leveren, kon de dienst op 10 november 1§45 worden hervat en vertrok gezagvoerder Parmen tier van Schiphol met een „Sky- master" naar Indië. Dit betekende de inleiding tot een weer geregelde dienst op Batavia en het duurde niet lang of er werd weer viermaal per week heen en weer gevlogen. Zo werd op 7 juni 1946 al de hon derdste na-oorlogse vlucht op dit traject gemaakt en werd 24 januari 1948 de 500ste vol geboekt. Hoeveel vluchten zijn er tot op heden weer gemaakt. De K.L.M. kon ons zelf hier niet over inlich ten. Dit alles behoort nu tot het verleden, maar zal blijven voortle ven in de historie van onze zo be faamde luchtvaart. feuilleton Het OORSPRONKELIJKE ROMAN door Zo liep zij urenlang en zwierf van het ene naar het andere einde van de stad. Schuw, want zij was bang herkend te worden. Uit café's kwam haar het bekende geroeze moes tegen. Bij restaurants sloeg de etenslucht haar in het gelaat. Zij hoorde het vreemde klokkenspel Liet zich duwen in die grote men senkluwen die als een zee op en neer golfde en haar omsnoelde. Zij werd moe en hongerig, maar dwong zichzelf te blijven dwalen. Totdat zij eindelijk weer begon te denken. Deed zij niet dwaas? Stelde zij zich niet verschrikkelijk aan? Irn was niet gekomen, maar wat zei dat wel? Hij kon moeilijkheden ge kregen hebben of wie weet wat er wel gebeurd was? Waarom had zij maar één gedachte gehad en zich zelf hardnekkig wijsgemaakt, dat hij met een ander mee was? En wanneer dat zo was, dan hielp haar dat gejammer toch niet Zij ging naar huis en zou zeggen, dat Irns moeder een telegram van verhin dering ontvangen had. Hij kwam nu een week later. Over een week zou zij zo nodig wel iets anders verzinnen. Totdat zij het zeker wist. Want dat hij verkeerd gehan deld had, stond voor haar vast, hoeveel stemmen en stemmetjes dit ook in twijfel probeerden te trek ken. Zij zou echter tonen flink te zijn. Van dit uur af zou niemand iets meer van haar werkelijke ge voelens te weten komen. Zij zou zichzelf gesloten houden. Lachen zou zij, al krimpte haar ziel van pijn. Zingen en fluiten. Een ander zou haar beklagen of bespotten, beide dingen haatte zij. Velen zou den leedvermaak hebben, omdat zij het de meid uit de kroeg nooit ge gund hadden. Daarom mocht nie mand iets van haar weten Een an der zou haar slechts kennen als de vrolijke Maria van de waard. Van de waard Toch altijd nog de dochter van de waard. Zij had het wel geweten, dat zij goed gedroomd had. Irn had nu een mooi en rijk meisje Hij had haar kunnen vergeten, was net zo als de grote rest. Sufferd, die zij was geweest. Zo'n sufferd Rein., die zou anders geweest zijn. Niet geleerd, maar wel trouw. Of waren alle jongens hetzelfde? Was heel het leven geen droom? De jaren in de gelagkamer, de jaren met Irn, haar liefde, haar mateloze liefde, wat was het wel? Een her innering. Zij kon het evengoed in een boek gelezen hebben. Niet getreurd nu. Sterk zijn, ster ker dan het wrede lot en zichzelf blijven. De boze zou niet over haar schaterlachen. De wijn, die hij haar bieden zou, de drang van haar dwaas lichaam en de uitnodiging van de sentimentele jonge kerels, alles zou zij afslaan. Voortaan zou zij alleen zijn, wer ken voor haar brood en 's avonds of wanneer zij de tijd daarvoor had lezen, studeren, dwalen door het bos en de duinen, stilstaan aan het strand en luisteren. Tevergeefs Telkens weer zou dat wondere verlangens naar een goede vriend in haar opkomen en zou zij biddend uitzien. Irn.zij schreeuw de om hem. Vader, vader, ze kon wel grienen nu. Irnzou hij haar zoveel leed kunnen doen, dat zij hem leerde haten? Wat zwierf zij hier nog langer? Thuis lag haar vader stex-vend. Zij ging terug.' Irn of niet. Naar huis. Weg uit deze ellendige stad, waarin de een de ander voortduw de en elk een vreemde was. Thuis zijn. In de gelagkamer. Bij vader. Bij Peter. In haar eigen vertrouw de kamer. Luisteren naar de wind in de kastanje en staren naar de wegzakkende wolken, de sterren, de. maan. Samenzijn met al die oude dingen. Wat gaf al het andere? Alles hield op. Miljoenen hadden voor haar geleefd. Zij was er één slechts van een ontzettend grote schare en telde even weinig als de ene mug van de wolk, die voorbij zoemde. Maria wachtte op de tram. Een eindeloze morgen was al enkele uren voorbij. Toen zij een kwartier later in een volle tram naar huis ging, zag zij vrolijk en praatte zij opgewekt met een kennis. Lachend kon zij daarna Peter op diens vraag antwoorden, dat Irn pas een week later thuiskwam Zij speelde haar rol voortreffelijk, want Peter noch haar vader dach- ten*aan iets anders. Slechts zijzelf dacht er aan toen zij van haar bed uit zag naar de grauwe, maanlichte wolken, die langzaam wegdreven Het was weer zo vreemd, stil in haar met dit verschil, dat zij er nu bij dacht. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1958 | | pagina 9