hoekje
Roemruchte luchtlijn
verdwenen
Kampeergebied tussen Zeepe en duinpolders
van .Biesterveld' en Prinsenhoeve'
STAD EN PROVINCIE
HART
ZIF.RIKZ FESCUE NIEUWSBODE DINSDAG 14 JANUARI 1958 No. 18292
Herzien uitbreidingsplan Haamstede 1958
Ontsluit ng Hogehillebos te Westenschouwen
Ter afsluiting van onze publika-
ties over het herzien Uitbreidings
plan Haamstede 1958, wordt in het
onderstaande een overzicht gege
ven van de inhoud der onderdelen:
plan Kloosterweg, plan Hogezoom,
plan Hogeweg, plan Westenschou
wen en het plan in hoofdzaak. Met
deze onderdelen is het Uitbreidings
plan der gemeente „rond" en wordt
het gehele grondgebied der gemeen
te beheerst door dit plan, dat be
palend kan worden voor het „ge
zicht" van de Westhoek in de ko
mende vijf d tien jaar in het alge
meen en van Haamstede in het
bijzonder.
Het plan Kloosterweg
De landschappelijk" gesteldheid
van dit gebied verschilt van de
kenmerkende openheid van de om
geving van het vliegveld. Ten zui
den van de Duinhoeve bevindt zich
een fruitteeltareaal, afgewisseld
met enkele bospercelen, meetjes,
duinweiden en akkerland, tezamen
een boeiend en afwisselend land
schap vormende van een zekere in
timiteit. Het gebied ligt ingesloten
tussen de binnenduinrand van het
Zeepe en de wijde duinpolders van
de hofsteden Biesterveld en Prin
senhoeve te Renesse en wordt door
sneden door de Kloosterweg en de
J. J. Boeijesweg. De bestemming
van deze gronden is in onderdelen
aangewezen, omdat een weloverwo
gen stedebouwkundige indeling ge
wenst werd geacht, teneinde het
harmonische samengaan van de
verschillende belangengroepen, wel
ke aanspraken doen gelden op het
toekomstig grondgebruik, te bvor-
deren. Reeds in het rapport van de
Reconstructiecommissie werd ge
concludeerd, dat dit gebied vrijwel
de enige geschikte gelegenheid
biedt voor de projectie van een
modern opgezet kampeercentrum
van voldoende grootte, geïsoleerd
van de overige centra van bebou
wing en vakantieverblijf door de
brede gordels van boomgaardcom
plexen en groen, ontsloten door af
zonderlijke verbindingen met de
verkeerswegen en met het strand,,
dat juist tussen de Verklikker en de
Oude Hoeve een enorme reserve
aan opnamecapaciteit bezit.
Zowel de beschikbare terreinop
pervlakte (plm. 35 ha.) als de ter-,
reinsgesteldheid beantwoorden hier
aan de eisen, die een volledig ge
outilleerd ontvangstcentrum voor
het sociaal toerisme daaraan stelt.
Nog een terrein voor
tent-kamperen
Aan de rand van het duingebied
van het Zeepe is een tweede terrein
gereserveerd, dat echter meer spe
ciaal voor tentkampen en autoca
ravans is bedoeld Ook dit terrein
leent zich uitstekend voor dit doel,
aangezien het eveneens van ver
schillende kanten door afzonderlij
ke voetpaden en toegangen ontslo
ten is en geheel geïsoleerd en vol
doende door beplanting omsloten is
De aantrekkelijkheid van Haam
stede als woongemeente heeft reeds
de vraag doen ontstaan naar bouw-
terfrein voor kleine en grote land
huizen welke niet speciaal voor sei-
zoenverblijf bestemd zijn. De om
geving van de dorpskom biedt hier
voor slechts geringe mogelijkheden,
te meer daar in tegenstelling met
de vorige herziening van het uit
breidingsplan de bosrand van het
landgoed Slot Haamstede langs de
Kloosterweg niet langer voor be
bouwing in aanmerking is geno
men. Voor dit type van bebouwing
is een afzonderlijk wijkje met een
totale capaciteit van 71 woningen
ontworpen tussen de Boeijesweg en
de Kloosterweg. Laatstgenoemde
weg dient als weg voor het door
gaande verkeer in principe niet
verder bebouwd te worden.
Enkele duinpolders noordooste
lijk van de J. J. Boeijesweg, even
als enige bospercelen en de woeste
gronden aan de duinrand van het
Zeepe, zijn wegens hun bijzondere
natuurwetenschappelijke waarde
gevrijwaard van bebouwing. Als
geheel genomen is gestreefd naar
een evenwicht tussen de belangen
van de recreatie, de agrarische cul
tuur en de natuurbescherming.
Het plan Hogezoom
De wenselijkheid tot regeling in
onderdelen van de bebouwing en
het grondgebruik langs de Hoge
zoom, de Breedsteweg en de Pro
vinciale weg naar Renesse vloeit
voort uit een landschappelijke
kwetsbaarheid van dit gebied en de
behoefte aan een positieve veilig
stelling van de agrarische en de na
tuurwetenschappelijke belangen.
De reeds bestaande uitloper van de
bebouwing langs het zuidelijk deel
van de Hogezoom met de daartus
sen gelegen open terreinen zijn in
het plan geregeld, tengevolge
waarvan in totaal nog ongeveer 15
nieuwe woningen aan de Hogezoom
kunnen worden gebouwd.
Teneinde een toekomstige door
trekking te reserveren van de Pro
vinciale weg van Zierikzee naar de
Kloosterweg, is nieuwe bebouwing
op het driehoekige terrein daartus
sen niet toegestaan.
Het plan Hogeweg
Het gebied van de Hogeweg heeft
tegen de achtergrond van het mar
kante duinrelief door de afwisse
ling van boomgaarden, bollenvel
den, meetjesland, akkers en weide
gronden een opvallende coulissen-
werking. Het dreigt tengevolge van
de ontwikkeling van lintbebouwing
en verspreide kampeerterreinen
evenwel te worden aangetast. Het
plan voorziet in een regeling van
de bebouwing langs de in het plan
gelegen wegen, waarin ook de inde
ling en bebouwing van de bestaan
de kampeerterreinen is betrokken.
Het ligt in de bedoeling de bouw
voorschriften voor zomerwoningen,
kampeerhutten en dienstruimten
op kampeerbedrijven samen te
brengen in één nieuwe gemeentelij
ke verordening inzake het bouwen,
de inrichting en het gebruik van
recreatieverblijven. De vaststelling
van deze nieuwe verordening zal
de daartoe bij de wet aangegeven
afzonderlijke procedure volgen.
Door middel van een bouwver-
bod is ruimte gereserveerd voor de
aanleg van een nieuwe verkeers
weg, welke in aansluiting op de
eventueel te verbreden Moerweg,
Craaijesteinseweg en Dingenisweg,
een omleiding van het toeristische
verkeer buiten de kommen van
Burgh en Haamstede in de richting
van Westenschouwen en het zuid
westelijk bosgebied van de doma-
niale duinen mogelijk zal maken
het vakantiebezoek en het dagbe-
het vacantiebezoek en het dagbe-
zoek uit de grote steden in Zuid-
Holland en Noord-Brabant na de
totstandkoming van vaste oever
verbindingen, zal een steeds grotere
behoefte ontstaan aan verdere ont
sluiting van het badstrand ten wes-
sen van Westenschouwen. Hoewel
de plannen tot verdere ontsluiting
van het duingebied en het strand
nog niet in een geheel gerijpte staat
van voorbereiding verkeren, werd
het raadzaam geacht reeds thans
de mogelijkheid van aanleg in een
later stadium van verschillende
nieuwe wegtracee's vrij te houden
door middel van bestemmingen in
het uitbreidingsplan.
De capaciteit van het plan-Ho-
geweg omvat een 15-tal zomerwo
ningen, alsmede de groepering,
deels hergroepering van 67 kam
peerhutten en bijbehorende dienst
ruimten op de bestaande kampeer
terreinen.
Het plan Westenschouwen
Het plan Westenschouwen om
vat voorshands slechts de bestem
ming in onderdelen van de gronden
N.V.V. over de „verontrustende
ontwikkeling der werkloosheid"
AMSTERDAM, 13-1. Het dage
lijks bestuur van het N.V.V. heeft
- zo deelt het mede - zich in zijn
vergadering van vanmiddag bezig
gehouden met de verontrustende
ontwikkeling van de werkloosheid,
zoals deze in de cijfers van 31 de
cember jl. tot uiting is gekomen,
waarbij in het bijzonder de stijging
in de ontwikkelingsgebieden, de
bouwnijverheid en de metaalindu
strie de aandacht trok.
Het N V.V.-bestuur is van oor
deel, dat de regering onmiddellijk
enige gerichte maatregelen dient te
nemen ter stimulering van de werk
gelegenheid in die bedrijfstakken,
waar de werkloosheid het sterkst
is opgelopen. Daarbij moet worden
gedacht aan uitbreiding van over
heidsopdrachten, in het bijzonder
voor de metaalindustrie en de
bouwnijverheid, een soepeler ver
gunningenbeleid, uitbreiding van de
uitvoering van openbare werken
in het bijzonder in de ontwikke
lingsgebieden en het volledig doen
herleven van de premieregeling ter
bevordering van industrievestiging
in een aantal kerngemeenten.
Bovendien verwacht het dagelijks
bestuur van het N.V.V. dat het ver
richten van overwerk zoveel moge
lijk zal worden beperkt. De aan
vaarding van de bestedingsbeper
king door de vakbeweging kan niet
betekenen de aanvaarding van een
geforceerd tempo van sanering van
de betalingsbalans die een ernstige
aantasting van de werkgelegenheid
tengevolge zou hebben.
Het dagelijks bestuur van het N.
V.V. zal de ontwikkeling van de
werkloosheid in het overleg met de
K.A.B. en het CNV. ter sprake
brengen Het is van oordeel, dat de
ontwikkeling van de economische
situatie in breder verband in de
Sociaal Economische Raad ter
sprake moet worden gebracht, doch
dat dit het actieve optreden van de
regering nu niet zal mogen vertra
gen.
gelegen langs de Hogeweg Het
voorziet in de ontsluiting van het
zg. Hogehillebos voor bebouwing
met landhuizen langs de boszoom
van de domaniale duinen. Het com
plex is door de aanwezige beplan
tingen, die werden ontzien en een
bestaande boomgaard, volledig in
gesloten.
Wegens de zeer aantrekkelijke
ligging op korte afstand van het
Zuider badstrand en van de wan
delgelegenheid in de domaniale
breidingsmogelijkheid van het
Burghse gedeelte van Westenschou
wen, mag een grote belangstelling
worden verwacht voor de in het
plan ontworpen bouwterreinen. De
capaciteit van het plan bedraagt
55 landhuizen.
Het plan in hoofdzaak
Het plan in hoofdzaak bevat de
regeling van de bebouwing en de
bestemming van de gronden in het
resterende landelijk gebied der ge
meente, t.w. omstreeks 1500 ha.
woeste grond en circa 1100 ha. cul
tuurgrond.
Het stelsel van wegen en water
lopen in het agrarisch gebied is
aangepast aan de herverkavelings
toestand. De haven van Burghsluis
is aangegeven overeenkomstig de
toestand na de vergroting Van een
uitbreidingsmogelijkheid voor de
bebouwing bij de haven in enige
omvang is voorshands afgezien,
zolang niet meer bekend is omtrent
de functie van deze haven tijdens
en na de uitvoering van de Delta
werken.
Het vliegveld Haamstede kan
naar de mening van de Rijkslucht
vaartdienst meer betekenis verkrij
gen voor de sport vliegerij. Het ge
meentebestuur is van oordeel, dat
deze betekenis van voldoende be
lang is voor de verdere ontwikke
ling van Haamstede als zeebad
plaats, zodat de mogelijkheid tot
vergroting van het vliegveld, in
overleg met de Rijksluchtvaart
dienst, in het plan is opgenomen.
Gerekend is op een lengte van 1200
m. van de zuidwestelijk georiën
teerde landingsbaan en van 850 m
van de zuidoostelijk gerichte lan
dingsbaan. Voorts zijn hieromheen
obstakelvrije zönes aangegeven.
In het duingebied is afgezien van
de projectie van wandelpaden, rij
wielpaden en verkeerswegen. Ge
durende de korte voorbereidingspe
riode van het uitbreidingsplan was
het niet mogelijk hieromtrent tot
afgeronde voorstellen te komen,
welke geheel zouden passen in het
raam van de in voorbereiding zijn-,
de planologische maatregelen in
groter verband (streekplan). Hierbij
kan nog worden opgemerkt, dat de
thans aangegeven bestemming de
aanleg van zodanige verkeersvoor-
zieningen niet in de weg zal staan.
Hond verzorgt
leeuwtjes
ROTTERDAM, 13-1. In de
diergaarde „Blijdorp" te Rot
terdam heeft een leeuwin
„Big one" genaamd, het le
ven geschonken aan vijf wel
pen, van wie zij evenwel, zo
als meer voorkomt, drie ver
stoten heeft. Direct is men
op zoek gegaan naar een
hondemoeder, die de taak
van de leeuwin zou kunnen
overnemen. Een hond, die
een Rotterdammer kwam
aanbieden, heeft nu de drie
leeuwtjes onder haar hoede
genomen. Vader van de jong
geborenen is de leeuw „Gab-
dia", die eigendom is van
Prins Bernhard. Na aan
komst destijds in ons land
heeft het dier een onderko
men in de Rotterdamse dier
gaarde gekregen.
Jaarvergadering N.C V.B.
Op woensdagavond 15 januari a.s.
hoopt de afdeling van de N.C.V.B.
haar jaarvergadering te houden in
het Ned. Herv. Verenigingsgebouw.
De agenda bevat o.a. de verkiezing
van 2 bestuursleden, een tableau en
een inleiding van de heer A. Schout
lid van Ged. Staten te Vlissingen,
over „Het Deltaplan"' Belangstel
lende dames, niet-leden, zijn ook
van harte welkom.
Filosoof Russell wil
onderhandelingen tussen
Ver. Staten en Moskou
De Britse filosoof en Nobelprijs
winnaar voor litteratuur, Bertrant
Russell heeft onmiddellijk geheime
onderhandelingen tussen de V.S. en
de Sowjet-Unie voorgesteld, waar
bij een onderzoek zou worden in
gesteld naar de kansen van een
compromis tussen oost en west en
van de vorming van een Europese
neutraliteitsgordel.
Pas wanneer een compromis mo
gelijk schijnt, zou het moeten wor
den aanbevolen aan de andere mo-
gendheden die deel uitmaken van
de Noordatlantlsche verdragsorga
nisatie en het verdrag van War
schau.
GOES. In tegenwoordigheid van
vele autoriteiten heeft dijkgraaf D
J. Dees van het waterschap Elle-
woutsdijk zaterdag het nieuwe,
verkorte dijktracee bij Ellewouts-
dijk officieel „in gebruik genomen"
Dit dijkgedeelte is een der eerste
waterkeringen langs de Wester-
schelde, die nu op de veilige Delta
hoogte is gebracht.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
„Geloof en bevinding"
Op donderdag 16 januari a.s.
hoopt de Ver. van Rechtz. Her
vormden te Zierikzee haar 3e ge
meente-avond te houden in het
Verenigingsgebouw. Als soreker is
uitgenodigd ds. J. P. van Roon uit
Ermelo, voorheen te Zierikzee, met
als onderwerp „Geloof en bevin
ding". Ook niet-leden zijn van har
te welkom.
Algemen® Vergod*ring
L.J.G. Zeeland
In tegenwoordigheid van de Com
missaris der Koningin in Zeeland,
Jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, de
Zeeuwse leden der Staten-Generaal
ir. M A. Geuze en de heer van der
Peijl heeft de Landbouw Jongeren
Gemeenschap Zeeland te Goes haar
algemene vergadering'gehouden.
In zijn jaarrede legde de voorzit
ter, de heer L. I. van der Linde, de
nadruk op de schaarste aan grond
en het gebrek aan financiële mid
delen, waardoor vele landbouwjon-
geren worden gedwongen hun ba
kens te verzetten en een ander be
roep of ambacht kiezen. De Com
missaris der Koningin deed naar
aanleiding van de noodgedwongen
repatriëring van onze landgenoten
uit Indonesië een beroep op de
plattelandsjeugd alles te doen om
deze mensen te helpen bij hun te
rugkeer en hen op te vangen. Ten
slotte stelde ir. M. A. Geuze, eerste
Kamerlid en voorzitter van de
Zeeuwse Landbouw Maatschappij
dat de tijd van isolement en neu
traliteit voorbij is, zowel voor ons
land alsook voor onze landbouw.
In een goudmijn in het gebied
langs de rivier de Lena in Siberië
is een goudklomp van twaalf kg. en
360 gram gevonden.
NA 35 Jaar
Eerste vlucht naar Batavia vergde bijna 2 maanden
Nu in Indonesië de anti-Neder
landse actie heeft geleid tot een te
niet doen van al het opbouwende
werk onzer voorvaderen, zal ook
onze K.L.M. voortaan het recht ont
zegd zijn in Indonesië te landen.
Dit betekent het einde van een
roemruchte luchtlijn, welke met
enkele jaren onderbreking tijdens
de tweede wereldoorlog, ruim vijf
en twintig jaar wekelijks resp. da
gelijks werd gevlogen".
Reeds vijf en dertig jaar geleden
werden de eerste schuchtere pogin
gen gewaagd voor een vlucht Am-
sterdam-Batavia Op 26 maart 1923
werd de eerste vergadering gehou
den van het „Comité vliegtocht Ne-
derland-Ned. Indië" en 1 oktober
d.a.v. vertrok luitenant van der
Hoop met 2de luit.-vlieger H. van
Weerden Poelman en mecano van
den Broeke met een éénmotorige
Fokker van Schiphol naar Batavia.
Door motorstoring kwam het ech
ter niet verder dan Philippopel in
Bulgarije en hier zou deze eerste
Iiidië-vlucht een ontijdig einde ge
vonden hebben, ware het niet dat
het Nederlandse weekblad „Het
Leven" voor een nieuwe motor had
gezorgd. De tocht kon worden
voortgezet en op 24 november 1923
landde het toestel onder reusachtige
belangstelling op het vliegveld
Tjillitan bij Batavia.
De tweede vlucht vond plaats op
14 juni 1927. Het was de Ameri
kaanse Nederlander van Lear Black
die een K.L.M.-toestel voor een
vlucht Amsterdam-Batavia char
terde. Deze Fokker, de H-NADP
met Geijssendorffer als gezagvoer
der aan boord, volbracht in 14 da
gen de tocht en had voor de retour
vlucht eenzelfde tijd nodig.
Van Postduif en Reiger
Op 1 november 1928 opende de
dat jaar opgerichte Nederland-In-
dië-luchtvaartmaatschappij de K.N.
I.LM. officieel zijn eerste lucht
lijnen.
Inmiddels had de K.L.M. een jaar
eerder met de Nederlandse poste
rijen een overeenkomst gesloten
voor het maken van enkele proef
vluchten naar de Oost en deed op
1 oktober luit-vlieger G. A. Kop
pen met zijn metgezellen Elleman
en Frijns met de Postduif de be
faamde eerste retour-postvlucht
naar Batavia.
Tussen half september en half
december 1929 vonden veertien
daagse proefvluchten plaats en
werd op 1 oktober van dat jaar een
wekelijkse luchtlijn Amsterdam-
Batavia in werking gesteld. 25 sep
tember 1930 opende gezagvoerder
Evert van Dijk met het Fokker
vliegtuig de Reiger de vaste veer
tiendaagse postdienst op Indië.
Commandant Frijns vloog op 20 ok
tober 1932 voor de honderdste maal
naar en van Batavia.
Pelikaan en Uiver
In 1931 had de nieuwbakken
K.N I L.M. al zijn vleugels ook naar
elders uitgeslagen en waren kapi
tein-vlieger Pattist met zijn metge
zellen Moll en Elleman er in ge
slaagd een succesvolle tocht van
Batavia naar Melbourne in Austra
lië te maken Veel bekendheid ver
wierf ook de Pelikaanvlucht met de
bemanning Smirnoff, Soer, Gros-
feld en van Beukering aan boord.
In de toen zeer snelle tijd van vier
dagen werd de kerstpost naar Ba
tavia gevlogen en werd de terug
tocht in dezelfde tijd volbracht. Dit
geschiedde in december 1933. De
K.L.M. vloog toen met toestellen
van het type DC II.
De bekendste hiervan is wel de
Uiver geweest, waarmee werd deel
genomen aan de Melbourne-race.
Dit vliegtuig werd toen tweede in
de snelheidsrace, maar kwam als
eerste aan in de zg. handicap-race,
niettegenstaande een noodlanding
bij het Australische plaatsje Albury
moest worden gemaakt. De beman
ning bestond toen uit de heren
Parmentier, Moll, Prins en van
Brugge. De tijdsduur was terugge
bracht op drie en een halve dag.
Op 5 juni 1937 werden DC III
machines in gebruik genomen op
de Indië-lijn en werd de driemaal
wekelijkse dienst naar Indië aan
gekondigd. Het luchtrecht werd af
geschaft en met ingang van 1 no
vember van dat jaar alle Indische
post tot luchtpost verheven 13 no
vember vond al de 500ste vlucht
Amsterdam-Batavia plaats en kort
vóór het uitbreken van de tweede
wereldoorlog werd de 750ste vol-
gemaakt.
De oorlog zette een lelijke streep
door de rekening van het K.LM.-
bedrijf, dat na de bevrijding weer
van voren af aan kon beginnen.
Maar dank zij de energieke leider
Albert Plesmah, die zijn vooroor
logse relaties in Amerika ertoe
wist te bewegen een aantal surplus-
vliegtuigen te leveren, kon de dienst
op 10 november 1§45 worden hervat
en vertrok gezagvoerder Parmen
tier van Schiphol met een „Sky-
master" naar Indië. Dit betekende
de inleiding tot een weer geregelde
dienst op Batavia en het duurde
niet lang of er werd weer viermaal
per week heen en weer gevlogen.
Zo werd op 7 juni 1946 al de hon
derdste na-oorlogse vlucht op dit
traject gemaakt en werd 24 januari
1948 de 500ste vol geboekt.
Hoeveel vluchten zijn er tot op
heden weer gemaakt. De K.L.M.
kon ons zelf hier niet over inlich
ten. Dit alles behoort nu tot het
verleden, maar zal blijven voortle
ven in de historie van onze zo be
faamde luchtvaart.
feuilleton
Het
OORSPRONKELIJKE ROMAN
door
Zo liep zij urenlang en zwierf van
het ene naar het andere einde van
de stad. Schuw, want zij was bang
herkend te worden. Uit café's
kwam haar het bekende geroeze
moes tegen. Bij restaurants sloeg
de etenslucht haar in het gelaat. Zij
hoorde het vreemde klokkenspel
Liet zich duwen in die grote men
senkluwen die als een zee op en
neer golfde en haar omsnoelde.
Zij werd moe en hongerig, maar
dwong zichzelf te blijven dwalen.
Totdat zij eindelijk weer begon te
denken. Deed zij niet dwaas? Stelde
zij zich niet verschrikkelijk aan? Irn
was niet gekomen, maar wat zei
dat wel? Hij kon moeilijkheden ge
kregen hebben of wie weet wat er
wel gebeurd was? Waarom had zij
maar één gedachte gehad en zich
zelf hardnekkig wijsgemaakt, dat
hij met een ander mee was? En
wanneer dat zo was, dan hielp haar
dat gejammer toch niet Zij ging
naar huis en zou zeggen, dat Irns
moeder een telegram van verhin
dering ontvangen had. Hij kwam
nu een week later. Over een week
zou zij zo nodig wel iets anders
verzinnen. Totdat zij het zeker
wist. Want dat hij verkeerd gehan
deld had, stond voor haar vast,
hoeveel stemmen en stemmetjes dit
ook in twijfel probeerden te trek
ken. Zij zou echter tonen flink te
zijn. Van dit uur af zou niemand
iets meer van haar werkelijke ge
voelens te weten komen. Zij zou
zichzelf gesloten houden. Lachen
zou zij, al krimpte haar ziel van
pijn. Zingen en fluiten. Een ander
zou haar beklagen of bespotten,
beide dingen haatte zij. Velen zou
den leedvermaak hebben, omdat zij
het de meid uit de kroeg nooit ge
gund hadden. Daarom mocht nie
mand iets van haar weten Een an
der zou haar slechts kennen als de
vrolijke Maria van de waard.
Van de waard
Toch altijd nog de dochter van
de waard. Zij had het wel geweten,
dat zij goed gedroomd had. Irn had
nu een mooi en rijk meisje Hij had
haar kunnen vergeten, was net zo
als de grote rest. Sufferd, die zij
was geweest. Zo'n sufferd Rein.,
die zou anders geweest zijn. Niet
geleerd, maar wel trouw. Of waren
alle jongens hetzelfde?
Was heel het leven geen droom?
De jaren in de gelagkamer, de jaren
met Irn, haar liefde, haar mateloze
liefde, wat was het wel? Een her
innering. Zij kon het evengoed in
een boek gelezen hebben.
Niet getreurd nu. Sterk zijn, ster
ker dan het wrede lot en zichzelf
blijven. De boze zou niet over haar
schaterlachen. De wijn, die hij
haar bieden zou, de drang van haar
dwaas lichaam en de uitnodiging
van de sentimentele jonge kerels,
alles zou zij afslaan.
Voortaan zou zij alleen zijn, wer
ken voor haar brood en 's avonds
of wanneer zij de tijd daarvoor had
lezen, studeren, dwalen door het
bos en de duinen, stilstaan aan het
strand en luisteren.
Tevergeefs Telkens weer zou dat
wondere verlangens naar een goede
vriend in haar opkomen en zou zij
biddend uitzien. Irn.zij schreeuw
de om hem. Vader, vader, ze kon
wel grienen nu. Irnzou hij
haar zoveel leed kunnen doen, dat
zij hem leerde haten?
Wat zwierf zij hier nog langer?
Thuis lag haar vader stex-vend.
Zij ging terug.' Irn of niet. Naar
huis. Weg uit deze ellendige stad,
waarin de een de ander voortduw
de en elk een vreemde was. Thuis
zijn. In de gelagkamer. Bij vader.
Bij Peter. In haar eigen vertrouw
de kamer. Luisteren naar de wind
in de kastanje en staren naar de
wegzakkende wolken, de sterren,
de. maan. Samenzijn met al die
oude dingen. Wat gaf al het andere?
Alles hield op. Miljoenen hadden
voor haar geleefd. Zij was er één
slechts van een ontzettend grote
schare en telde even weinig als de
ene mug van de wolk, die voorbij
zoemde.
Maria wachtte op de tram. Een
eindeloze morgen was al enkele
uren voorbij. Toen zij een kwartier
later in een volle tram naar huis
ging, zag zij vrolijk en praatte zij
opgewekt met een kennis.
Lachend kon zij daarna Peter op
diens vraag antwoorden, dat Irn
pas een week later thuiskwam Zij
speelde haar rol voortreffelijk,
want Peter noch haar vader dach-
ten*aan iets anders.
Slechts zijzelf dacht er aan toen
zij van haar bed uit zag naar de
grauwe, maanlichte wolken, die
langzaam wegdreven Het was
weer zo vreemd, stil in haar met
dit verschil, dat zij er nu bij dacht.
(Wordt vervolgd)