hoekje NIEUWE BRUG OVER DE RIJN BIJ RHENEN VOOR VERKEER OPENGESTELD Financiën en Economie De Val" Vliegti uig stortte in zee ZWARE SHAG ORCAM ONDERWIJS IN NEDERLAND VERKEERT IN ZEER ERNSTIGE POSITIE District Zeeland E.V.O. gaf voorlichtingsavond DE VLUCHTELINGEN IN EUROPA Koffie en thee bij textiel STAD EN PROVINCIE Kruidenkracht! Betekenis van liet Landbouwschap mag toch niet worden onderschat ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 28 NOVEMBER 1957 No. 18266 Belangrijke schakel in noord-zuiil-verbinding RHENEN, 27-11. De secretaris generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat mr. A. H. C. Gieben, heeft vanochtend de nieuwe brug over de Rijn bij Rhe- nen opengesteld. Mr. Gieben trad daarbij op als plaatsvervanger van de minister van Verkeer en Wa terstaat, mr. J. Algera, die wegens ziekte verhinderd was aan zijn voornemen om deze openstelling zelf te verrichten gevolg te geven. Mr. Gieben zeide o.m. dat door het openstellen van deze brug een belangrijke schakel in de noord zuid verbinding van Rhenen naar Oss wordt voltooid. Het verheugde hem, dat het rijk door het bouwen van deze brug een bijdrage in de ze interprovinciale weg heeft kun nen leveren. De afstand tussen de noord-zuid verbindingen Vianen- Zaltbommel-'s Hertogenbosch en Arnhem-Nijmegen-Grave wordt hierdoor immers ruwweg gespro- De gang van zaken in het verzekeringsbedrijf In het derde kwartaal van 1957 heeft het gezamenlijke levensver zekeringsbedrijf een bedrag van f 151.928.000 aan premiën en koop sommen ontvangen en voor een bedrag aan uitkeringen verricht van f 53.312.000. In het 3e kwar taal 1956 waren deze cijfers resp. f 148.407.000 en f 47.399.000, aldus de „telstrook van het levensverze keringsbedrijf". Aan het eind van het derde kwartaal bedroeg de waarde van de beleggingen der gezamenlijke levensverzekeringsmaatschaopijen f 6.275.783.000 of ruim f 160.5 mil joen meer dan aan het einde van het 2e kwartaal 1957. Het bedrag der leningen op schuldbekentenis sen dat hiervan de grootste post uitmaakt, steeg van 3 090 tot 3.188 miljoen. De produktie aan nieuwe verze keringen bedroeg f 924.866.000. (3e kwartaal 1956: f 794.082.000). De veerhaven „De Val" is reeds in een stadium gekomen, dat men een indruk heeft - en zelfs een duidelijke indruk - hoe het daar worden gaat. De provincie heeft hier de zaken ruim en breed op gezet. Gelet op het aanrijplateau valt er niet te tornen aan de stel ling, dat hier gewerkt is, met vol ledig begrip voor de te verwachten toekomstige ontwikkeling op ver keersgebied. Thans worden de stei gers aangelegd, waaraan de veer boten t.z.t. zullen afmeren. Gespro ken is reeds over boten met kop- lading, zodat het op- en aanrijden aanmerkelijk zal worden verge makkelijkt. Bovendien schijnt de provincie te denken aan een 2% uurs dienst. Een dergelijke dienst zou niet zo bijster geschikt zijn, omdat men met de doorverbindin gen dan meestal klem loopt, maar dit terzijde. Aansluitend op de haven is daar dan de fraaie verkeersweg gepro jecteerd, die wat de werkzaamhe den betreft, al in het eindstadium is gekomen. Er komt dus zicht op „De Val" en met het feit in de her innering dat van de zijde der pro vincie ook reeds de ponton met op- rijbrug e.d aan het Luitje te koop is aangeboden, realiseren wij ons dat het met de provinciale boot te Zierikzee spoedig zal zijn gedaan. Die boot toch heeft straks niet zo heel veel meer met Zierikzee te maken. Er is een grondig gewijzig de situatie ontstaan en het is niet zonder weemoed, dat wij daarop hier nog eens wijzen. Alleen het gemotoriseerd verkeer, dat nog persé voor zaken of anderszins hier komen moet, zal te Zierikzee ko men, maar de thans ontstane situ atie zal velen automatisch langs de stad leiden en dat is betreurens waardig. Even betreurenswaardig als het feit dat men in het haven kwartier al het beweeg en rumoer rond vertrek en aankomst der bo ten zal moeten missen. Het is weer een typisch voor beeld van de offers die de „nieuwe tijd" vraagt en op dit eiland zijn er veel van dergelijke voorbeelden. De ramp heeft de stoot gegeven aan een revolutionaire ontwikke ling en het gejuich over verbete ringen is al vaak doortrokken door een toon van weemoed over het geen onherroeppelijk verloren ging en verloren gaat. Temeer klemt derhalve het aragument in de toe komst de ogen wijd open te hou den. Als het Deltames immers flink aan het kappen gaat, dient men te bedenken dat het verlies - ook van sommige uitwendige situ aties en omstandigheden - zo groot kan worden, dat het nieuwe be slist onvoldoende compensatie geeft. Het eiland is thans reeds strak genoeg „geplanned" en het kon wel eens zo zijn dat de zg. se cundaire overwegingen in de toe komst zwaarwichtiger zijn dan de primaire, lees: de overwegingen die de planologen en de efficiëncy- mensen hanteren. ken gehalveerd. Spreker zei er ver der van overtuigd te zijn, dat in het bijzonder voor de verbinding van de Betuwe met Rhenen en de streek ten noorden daarvan, deze brug van groot belang is. Nog meer zal de brug tot zijn recht komen als rijksweg 15 tot Kesteren zal zijn doorget rokken In het vervolg van zijn rede schetste mr. Gieben het ontstaan en de constructie van de brug. „Niet alleen technisch is deze verbinding een boeiend geheel, ook bestuurlijk is hier een knap stuk werk geleverd", aldus spreker. Dinsdagmiddag omstreeks kwart over drie is een „Avenger"-ver- kenningsvliegtuig van de marine luchtvaartdienst op dertig mijl ten westen van IJmuiden in zee ge stort. De drie inzittenden konden zich met behulp van twee rubberboten in veiligheid brengen. Na ongeveer anderhalf uur rondgedobberd te hebben nam de Nederlandse kunst- vaarder „Ahoy" de drie veronge lukte vliegers aan boord en zette hen gezond en wel in IJmuiden aan wal. ingezonden mededeling Waarschijnlijk in de loop van vandaag (donderdag) zal de ring dijk in de Zandkreek ter hoogte van Kats, die wordt aangelegd voor de bouw van het sluiscomplex in de oostelijke afsluitdam van het Drie eilandenplan, worden geslo ten Deze ringdijk, welke de bouw put omsluit, is in wezen gelijk aan die in het Haringvliet, doch dan van kleinere afmetingen. De bij Kats te bouwen sluis wordt gelijk aan de sluis bij Vecre en krijgt een afmeting van 140 x 20 meter. In de afgelopen dagen zijn voor bereidende werkzaamheden getrof fen voor de dichting en de beno digde zinkstukken zijn reeds op DOUWE EGBERTS De bokken „Condor", „Adelaar" en „Arend" zijn er in geslaagd de Duitse kustvaarder „Plan", die op 21 oktober van dit jaar op de Wester- schelde ter hoogte van Hoedekenskerke zonk, uit de 40 meter diepe vaargeul te lichten en op de schorren vast te zetten. - Op de foto ziet men het Duitse vaartuig „Plan" in de lussen van één van de bokken tijdens het boven water komen. AFDELING ZIERIKZEE „VOLKSONDERWIJS" Ingrijpen van regering dringend noodzakelijk „Te wéinig scholen, te weinig onderwijzers en te grote klassen. De scholenbouw in Nederland ver keert in de meest nare toestand die denkbaar is. Voor 1957 en '58 ligt er voor honderd miljoen gul den aan plannen klaarmaar de gemeenten hebben geen sou. Als de regering niet spoedig in grijpt, zal er voor talloze kinderen volgend jaar geen ruimte in de scholen zijn". Tot deze schets van de zeer ern stige positie waarin ons onderwijs verkeert, kwam de heer J. J. Fe- ringa, oud-hoofdinspecteur van het lager onderwijs, in een causerie die hij hield voor de afdeling Zierik zee van „Volksonderwijs". Het onderwijzerstekort, dat on rustbarend groot is, heeft er toe geleid dat scholen hun deuren moesten sluiten. Het tekort aan gebouwen heeft reeds tot gevolg dat in Rotterdam enkele klassen op straat lopen. De heer Feringa wees er op dat „Volksonderwijs" deze ontwikke ling al lang heeft zien aankomen. „Maar de ambtenaren zullen de minister te optimistisch hebben voorgelicht", zo concludeerde hij. Goed onderwijs Eerder had spr. er op gewezen dat Volksonderwijs een zeer grote organisatie is met ruim 160.000 le den. Het doel van de organisatie is te streven naar goed onderwijs; speciaal strijd „Volksonderwijs" voor openbaar onderwijs. „Dit open onderwijs is nodig om een vrij mens te worden en om de naaste niet als een vreemde te zien", zo zei de heer Feringa. Hij benadrukte ook dat de tech nische vooruitgang in de wereld de jeugd voor talloze problemen zal stellen en dat er dus een an dere scholing nodig zal zijn. In dit verband wees spr. er ook op dat het onderwijs nog steeds niet als een sluitend organisch geheel is gé- regeld. Belangen van de jeugd Voor de afdeling Zierikzee - het zorgenkindje van het hoofdbestuur - zag hij tenslotte een goede toe komst als men maar beseft welke belangen er voor de Nederlandse jeugd op het spel staan. De bijeenkomst, die slechts ma tig was bezocht en in het „Huis van Nassau" werd gehouden, stond onder leiding van de heer J. Lege- maate, die de spreker met enkele woorden inleidde. Na de causerie voerde 't toneelgezelschap „Kunst vrienden" uit Goes een klucht in drie bedrijven op, getiteld „Een huis vol gekken". De spelers oogst ten een welverdiend succes. BRUINISSE De alhier in de Ned. Herv. kerk gehouden zendingscollecte heeft f 503,50 opgebracht. RINGDIJK IN DE ZANDKREEK BIJ KATS WELLICHT VANDAAG GESLOTEN Begin volgend jaar wordt sluis aanbesteed hun plaatsen gebracht. De ring dijk is aan één zijde al verbonden met het eiland Noord Beveiand zo dat de Zandkreek dus, zij het voor lopig, aan deze zijde is afgesloten. Begin volgend jaar zal de bouw van de sluis worden aanbesteed, terwijl eveneens volgend jaar zal worden begonnen met de definitie ve aanleg van de westelijke dam van het Drie eilandenplan, die zal lopen van Veere naar Kamperland. Omdat pas volgend jaar met het bouwen van de sluis kan worden begonnen zal men de door de ring dijk omsloten bouwput voorlopig nog niet volledig droog maken, doch het water zodanig wegpom pen, dat een stand in de bouwput wordt bereikt, welke gelijk is aan N.A.P. VERVOERDERS IN ZIERIKZEE BIJEEN Bestedingsbeperking wreekt zich op wegennet Het district Zeeland van de Al gemene Verladers en Eigen Ver voerdersorganisatie hield dinsdag in „Concordia" een uitstekend ver zorgde voorlichtingsavond. De goed gevulde zaal werd een gevarieerd programma voorgezet van „tips" - waarmede elke vervoerder zijn voordeel doen kan - en van films, die het aanzien meer dan waard waren. Als inleider trad op de se cretaris van de E.V.O.-Zeeland, de heer A. Drost. In een causerie wees de heer Drost op de bezorgdheid in E.V.O.- kringen over de bestedingsbeper king, die zich ook wreekt ip de we gensector. Een goed wegennet is voor efficiënt vervoer immers on misbaar. De E.V.O. ziet ook scherp toe op de typische belangen van de vervoerders binnen het kader van het Euromarktverdrag. Elke be moeilijking van de export moet worden voorkomen. Het E.V.O.-hoofdbestuur doet ook allle moeite extra bedrijfslasten te voorkomen, in verband met de (waarschijnlijk) verplichte verzeke ring tegen wettelijke aansprake lijkheid voor auto's. Zij is geen voorstandster van onmiddellijke in voering van een werkweek van 48 uur in de vervoerssector. De E.V.O. is voornemens op dit punt te plei ten voor een overgangsfase van drie jaren, waarin een werktijd geldt van 51 uur. „Uw vervoer eist efficiëncy" was de titel van een filmstrip, waarin de vervoerder zo het een en ander op het hart werd gebonden. Het be gint met het kiezen van een juiste auto en slechts een goede exploita- NEW YORK, 27-11. De algemene vergadering van de V.N. heeft met 63 tegen nul stemmen, bij tien ont houdingen, een noodfonds van 500 duizend dollar ingesteld om er voor te zorgen, dat alle vluchtelin gen-kampen in Europa tegen 1960 kunnen worden opgeheven. Sir Leslie Munro, de Nieuw-Zeelandse voorzitter van de algemene verga dering, verklaarde dat er nog 7.500.000 dollar nodig is om dit doel te bereiken. Hij deed een beroep op alle leden der V.N. om gelde lijke steun te verlenen. In dit ver band herinnerde hij er aan, dat vrijwel alle 200 000 Hongaarse vluchtelingen in nog geen jaar on derdak en werk hebben gekregen. Hij zei dat het tragisch zou zijn, als men zich niet een betrekkelijk geringe inspanning zou willen ge troosten ten behoeve van de men sen, die reeds veel langer in kam pen leven. De textielhandelaren, verenigd in de Mitex, de federatie van mid denstandsorganisaties in de tex- tieldetailhandel, gaan nu ook thee verkopen als protest tegen het ge ven van textielcadeautjes in de kruideniersbranche. Nu de onderhandelingen, die on der leiding van het Hoofdbedrijf schap Detailhandel zijn gevoerd tussen vertegenwoordigers van de kruideniers- en de textieldetailhan- del, niet tot enig resultaat hebben geleid, gaat de Mitex, zo deelt deze organisatie mee, krachtiger dan voorheen voort met de verkoop van de koffie en begint zij op 1 decem ber a.s. met de verkoop van thee. (NI. een wat de Mitx noemt, zorg vuldig geselecteerde melange ter waarde van 98 cent per 100 gram, tegen de prijs van 65 cent). Bovendien zal met de bevoor rading der textielwinkeliers met koffie en straks ook met de thee een nieuw systeem worden toege past, waarmee een onmiddellijke vermenigvuldiging van de omzet kan worden bereikt, zo deelt de Mitex mee. tie kan de kostenfactor kleiner ma ken, waarmede de rentabiliteit van het bedrijf in hoge mate is gebaat. Belangrijk is ook de juiste rij- methode van de chauffeur. Een kleurenfilm: „Eén minuut of eeuwigheid", vervaardigd in op dracht van de Nederlandse Spoor wegen, bond de kijkers met klem op het hart de knipperlichten en afsluitbomen onder alle omstandig heden te eerbiedigen. In de strip: „Tweede hands ko pen is risico lopen" werd de aan dacht gevestigd op de expertise-af deling van de E.V.O., die voor een verwaarloosbaar bedrag (gelet op de belangen die op het spel staan), een deskundig onderzoek instelt naar de kwaliteit van een tweede handsauto, die de vervoerder voor nemens is te kopen. Na de pauze draaide de Shell- documentaire: „Wij varen olie", een boeiende rolprent over de tank vaart. De avond werd besloten met een serie „tips" inzake aansprake lijkheid van de werkgever, de mo torrijtuigenbelasting, motorbrand stof, periodieke controle, het type vervoer, e.d. ZIERIKZEE Oplegger raakte bestelauto Gistermorgen stond op de Nieuwe Haven alhier een bestelauto van A. M. van S. te Steenbergen ge parkeerd. Een trekker met opleg ger van de R.T.M., bestuurd door M. J. K. wilde de Nieuwe Boogerd- straat inrijden Het tipje van de oplegger raakte evenwel juist de bestelauto, die over een lengte van 1.50 meter werd beschadigd. De po litie stelde een onderzoek in. NIEUWERKERK Kappersbedrijf M. v. d. Wielen opgeheven (Eigen bericht). Na niet minder dan veertig jaar zijn bedrijf te hebben uitgeoefend, is - wegens zijn gezondheidstoe stand - de heer M. v. d. Wielen genoodzaakt zijn scheersalon voor het publiek te sluiten. Reeds enkele weken trouwens was de salon voor de klantenkring gesloten. Geble ken is echter dat voortzetting van het bedrijf op de oude voet niet meer mogelijk is. In de afgelopen jaren zijn er uiteraard bij de heer v. d. Wielen heel wat mensen on der het mes geweest. Het is dan ook met grote spijt dat de eigenaar tot bovengemeld besluit is geko men. Stellig zullen ook de vaste klanten het verdwijnen van deze „scheerwinkel" betreuren. Intussen wordt de winkel niet gesloten, zodat de klanten voor al lerlei scheerbenodigdheden e.d. en andere artikelen - w.o. tabakswa ren - bij de heer v. d. Wielen te recht kunnen. dar x xs'cnten oveb xe'zen x mnrn \060l op x ver&ecl d/no- neraen scwjsr weer het vol6Cnde re/rde onbróenouxr olek dew u't jyo/vfy wil ofix «fliv een pompstrtion x>or ruimteschepel openen 70drr xt mooel'jk is OOK DE REKENDE BERGBEKLIMMER S'R JOHN NJNt VERKEERT //V HOGE RUIMTE - SFEREN. NV ZEGT Dar ER EEN TJD TJV- KOMEN PflT DE K.ooo METER N06C MfTfINToPPEN BEKLOMMEN ZULLEN WORDEN' Beheersing van het weer? Dr. Edward Teller, de „vader van de waterstofbom", heeft voor de subcommissie voor paraatheid van de Amerikaanse Senaat ver klaard, dat de mogelijkheid.niet is uitgesloten, dat de Russen binnen tien jaar in staat zijn, de regenval in de V.S. zo te beheersen, dat zij daar droogte kunnen veroorzaken. Dr. Teller achtte het daarom nood zakelijk, dat de V.S. zich behalve op het gebied van raketten, ook op dit terrein niet verder laten voor bijstreven. MARKTBERICHTEN Veemarkt ROTTERDAM, 26-11. Aanvoer 3192 stuks vee (weektotaal 5195), t.w.: 450 vette koeien en ossen, 1037 stuks gebruiksvee, 100 vette kalveren, 305 graskalveren, 525 nuchtere kalveren, 111 varkens, 100 biggen, 100 paarden, 11 veulens, 428 schapen en lammeren, 25 bok ken en geiten. Prijzen per kg.: vette koeien en ossen f 2,90-3,00, f 2,60-2,70, f 2,50- 2,60; vette kalveren f 2,90-3,10, f 2,70-2,90, f 2,40-2,60; slachtpaar- den f 2,10-1,90-1,80. Prijzen per stuk: graskalveren f 400-300-250; nuchtere kalveren f 70-60-50; biggen f 42-32-28; scha pen f 110-100-90; lammeren f 105- 90-80; kalf- en melkkoeien f 1200- 1000-800; vare koeien f 825-700- 600; vaarzen f 850-750-550; pinken f 550-450-350. Ingezonden mededeling Sedert eeuwen heeft de mens met een soort oerinstinct begrepen dat de natuur de bron is van leven en van genezing. Bij de moderne leefwijze hebben wij meer dan ooit de hulp van de natuur nodig. In de Kruidenthee vaa HER BES AN zijn 14 kruiden met elk een eigen werking die het lichaam zuiveren en de organen activeren. Klachten en kwaaltje», zoals moeheid, hoofdpijn, puistjes, ver stopping. vale teint, enz. verdwijnen met HERBESAN Kruidenthee. Verkrijgbaar bij apotheker of drogist a f 1.80 per groot pak (voldoende voor maanden), FRIESE MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW 1957 een bijzonder bedrjjfsjaar LEEUWARDEN, 27-11. In zalen Schaaf te Leeuwarden is heden morgen de algemene vergadering van de Friese Maatschappij van Landbouw begonnen. De voorzit ter, de heer N. Nammensma, be treurt het, dat de minister afwij zend heeft beschikt op een verzoek een voorschot van 1% cent te ge ven op de bijbetaling tot de garan tieprijs van het melkjaar 1956-'57. Voor de akkerbouw noemde hij 1957 een bijzonder bedrijfsjaar, al was de weerslag in de nazomer voor vele akkerbouwprodukten fa taal. Een ander probleem, door de voorzitter aangesneden, was dat van de ontvangen aanslagen van het Landbouwschap Het Land bouwschap is bij de boer niet po pulair, omdat het te ver van hem afstaat en omdat men de werkwij ze niet kent. Als algemene land bouworganisaties en in het bijzon ders als Friese maatschappij wens ten we een landbouwschap, opge bouwd op de bedrijfsgenoten. Dit is evenwel niet. gelukt. Toch mag men de betekenis van dit land bouwschap voor de Nederlandse landbouw niet onderschatten. De gemaakte melkprijs over dit jaar. aldus de heer Nammensma, zal on geveer 24% cent per liter bedragen, doch de overheid heeft een aan merkelijk hogere garantieprijs toe gezegd. Dit is bereikt kunnen wor den door de organisatie, middels het Landbouwschap. De voorzitter besloot met het maken van enige opmerkingen over de huidige economische om standigheden, met een tendens die hij verontrustend vond.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1957 | | pagina 5