hoekje
NIEUWE BRUG OVER DE RIJN BIJ RHENEN
VOOR VERKEER OPENGESTELD
Financiën en Economie
De Val"
Vliegti
uig stortte in zee
ZWARE SHAG
ORCAM
ONDERWIJS IN NEDERLAND VERKEERT
IN ZEER ERNSTIGE POSITIE
District Zeeland E.V.O. gaf voorlichtingsavond
DE VLUCHTELINGEN
IN EUROPA
Koffie en thee
bij textiel
STAD EN PROVINCIE
Kruidenkracht!
Betekenis van liet Landbouwschap mag toch
niet worden onderschat
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 28 NOVEMBER 1957 No. 18266
Belangrijke schakel in noord-zuiil-verbinding
RHENEN, 27-11. De secretaris
generaal van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat mr. A. H.
C. Gieben, heeft vanochtend de
nieuwe brug over de Rijn bij Rhe-
nen opengesteld. Mr. Gieben trad
daarbij op als plaatsvervanger van
de minister van Verkeer en Wa
terstaat, mr. J. Algera, die wegens
ziekte verhinderd was aan zijn
voornemen om deze openstelling
zelf te verrichten gevolg te geven.
Mr. Gieben zeide o.m. dat door
het openstellen van deze brug een
belangrijke schakel in de noord
zuid verbinding van Rhenen naar
Oss wordt voltooid. Het verheugde
hem, dat het rijk door het bouwen
van deze brug een bijdrage in de
ze interprovinciale weg heeft kun
nen leveren. De afstand tussen de
noord-zuid verbindingen Vianen-
Zaltbommel-'s Hertogenbosch en
Arnhem-Nijmegen-Grave wordt
hierdoor immers ruwweg gespro-
De gang van zaken
in het verzekeringsbedrijf
In het derde kwartaal van 1957
heeft het gezamenlijke levensver
zekeringsbedrijf een bedrag van
f 151.928.000 aan premiën en koop
sommen ontvangen en voor een
bedrag aan uitkeringen verricht
van f 53.312.000. In het 3e kwar
taal 1956 waren deze cijfers resp.
f 148.407.000 en f 47.399.000, aldus
de „telstrook van het levensverze
keringsbedrijf".
Aan het eind van het derde
kwartaal bedroeg de waarde van
de beleggingen der gezamenlijke
levensverzekeringsmaatschaopijen
f 6.275.783.000 of ruim f 160.5 mil
joen meer dan aan het einde van
het 2e kwartaal 1957. Het bedrag
der leningen op schuldbekentenis
sen dat hiervan de grootste post
uitmaakt, steeg van 3 090 tot 3.188
miljoen.
De produktie aan nieuwe verze
keringen bedroeg f 924.866.000. (3e
kwartaal 1956: f 794.082.000).
De veerhaven „De Val" is reeds
in een stadium gekomen, dat men
een indruk heeft - en zelfs een
duidelijke indruk - hoe het daar
worden gaat. De provincie heeft
hier de zaken ruim en breed op
gezet. Gelet op het aanrijplateau
valt er niet te tornen aan de stel
ling, dat hier gewerkt is, met vol
ledig begrip voor de te verwachten
toekomstige ontwikkeling op ver
keersgebied. Thans worden de stei
gers aangelegd, waaraan de veer
boten t.z.t. zullen afmeren. Gespro
ken is reeds over boten met kop-
lading, zodat het op- en aanrijden
aanmerkelijk zal worden verge
makkelijkt. Bovendien schijnt de
provincie te denken aan een 2%
uurs dienst. Een dergelijke dienst
zou niet zo bijster geschikt zijn,
omdat men met de doorverbindin
gen dan meestal klem loopt, maar
dit terzijde.
Aansluitend op de haven is daar
dan de fraaie verkeersweg gepro
jecteerd, die wat de werkzaamhe
den betreft, al in het eindstadium
is gekomen. Er komt dus zicht op
„De Val" en met het feit in de her
innering dat van de zijde der pro
vincie ook reeds de ponton met op-
rijbrug e.d aan het Luitje te koop
is aangeboden, realiseren wij ons
dat het met de provinciale boot te
Zierikzee spoedig zal zijn gedaan.
Die boot toch heeft straks niet
zo heel veel meer met Zierikzee te
maken. Er is een grondig gewijzig
de situatie ontstaan en het is niet
zonder weemoed, dat wij daarop
hier nog eens wijzen. Alleen het
gemotoriseerd verkeer, dat nog
persé voor zaken of anderszins hier
komen moet, zal te Zierikzee ko
men, maar de thans ontstane situ
atie zal velen automatisch langs de
stad leiden en dat is betreurens
waardig. Even betreurenswaardig
als het feit dat men in het haven
kwartier al het beweeg en rumoer
rond vertrek en aankomst der bo
ten zal moeten missen.
Het is weer een typisch voor
beeld van de offers die de „nieuwe
tijd" vraagt en op dit eiland zijn
er veel van dergelijke voorbeelden.
De ramp heeft de stoot gegeven
aan een revolutionaire ontwikke
ling en het gejuich over verbete
ringen is al vaak doortrokken door
een toon van weemoed over het
geen onherroeppelijk verloren ging
en verloren gaat. Temeer klemt
derhalve het aragument in de toe
komst de ogen wijd open te hou
den. Als het Deltames immers
flink aan het kappen gaat, dient
men te bedenken dat het verlies -
ook van sommige uitwendige situ
aties en omstandigheden - zo groot
kan worden, dat het nieuwe be
slist onvoldoende compensatie
geeft. Het eiland is thans reeds
strak genoeg „geplanned" en het
kon wel eens zo zijn dat de zg. se
cundaire overwegingen in de toe
komst zwaarwichtiger zijn dan de
primaire, lees: de overwegingen
die de planologen en de efficiëncy-
mensen hanteren.
ken gehalveerd. Spreker zei er ver
der van overtuigd te zijn, dat in
het bijzonder voor de verbinding
van de Betuwe met Rhenen en de
streek ten noorden daarvan, deze
brug van groot belang is. Nog meer
zal de brug tot zijn recht komen
als rijksweg 15 tot Kesteren zal zijn
doorget rokken
In het vervolg van zijn rede
schetste mr. Gieben het ontstaan
en de constructie van de brug.
„Niet alleen technisch is deze
verbinding een boeiend geheel, ook
bestuurlijk is hier een knap stuk
werk geleverd", aldus spreker.
Dinsdagmiddag omstreeks kwart
over drie is een „Avenger"-ver-
kenningsvliegtuig van de marine
luchtvaartdienst op dertig mijl ten
westen van IJmuiden in zee ge
stort.
De drie inzittenden konden zich
met behulp van twee rubberboten
in veiligheid brengen. Na ongeveer
anderhalf uur rondgedobberd te
hebben nam de Nederlandse kunst-
vaarder „Ahoy" de drie veronge
lukte vliegers aan boord en zette
hen gezond en wel in IJmuiden
aan wal.
ingezonden mededeling
Waarschijnlijk in de loop van
vandaag (donderdag) zal de ring
dijk in de Zandkreek ter hoogte
van Kats, die wordt aangelegd voor
de bouw van het sluiscomplex in
de oostelijke afsluitdam van het
Drie eilandenplan, worden geslo
ten Deze ringdijk, welke de bouw
put omsluit, is in wezen gelijk aan
die in het Haringvliet, doch dan
van kleinere afmetingen. De bij
Kats te bouwen sluis wordt gelijk
aan de sluis bij Vecre en krijgt een
afmeting van 140 x 20 meter.
In de afgelopen dagen zijn voor
bereidende werkzaamheden getrof
fen voor de dichting en de beno
digde zinkstukken zijn reeds op
DOUWE EGBERTS
De bokken „Condor", „Adelaar" en „Arend" zijn er in geslaagd de
Duitse kustvaarder „Plan", die op 21 oktober van dit jaar op de Wester-
schelde ter hoogte van Hoedekenskerke zonk, uit de 40 meter diepe
vaargeul te lichten en op de schorren vast te zetten. - Op de foto ziet
men het Duitse vaartuig „Plan" in de lussen van één van de bokken
tijdens het boven water komen.
AFDELING ZIERIKZEE „VOLKSONDERWIJS"
Ingrijpen van regering dringend noodzakelijk
„Te wéinig scholen, te weinig
onderwijzers en te grote klassen.
De scholenbouw in Nederland ver
keert in de meest nare toestand
die denkbaar is. Voor 1957 en '58
ligt er voor honderd miljoen gul
den aan plannen klaarmaar
de gemeenten hebben geen sou.
Als de regering niet spoedig in
grijpt, zal er voor talloze kinderen
volgend jaar geen ruimte in de
scholen zijn".
Tot deze schets van de zeer ern
stige positie waarin ons onderwijs
verkeert, kwam de heer J. J. Fe-
ringa, oud-hoofdinspecteur van het
lager onderwijs, in een causerie die
hij hield voor de afdeling Zierik
zee van „Volksonderwijs".
Het onderwijzerstekort, dat on
rustbarend groot is, heeft er toe
geleid dat scholen hun deuren
moesten sluiten. Het tekort aan
gebouwen heeft reeds tot gevolg
dat in Rotterdam enkele klassen
op straat lopen.
De heer Feringa wees er op dat
„Volksonderwijs" deze ontwikke
ling al lang heeft zien aankomen.
„Maar de ambtenaren zullen de
minister te optimistisch hebben
voorgelicht", zo concludeerde hij.
Goed onderwijs
Eerder had spr. er op gewezen
dat Volksonderwijs een zeer grote
organisatie is met ruim 160.000 le
den. Het doel van de organisatie is
te streven naar goed onderwijs;
speciaal strijd „Volksonderwijs"
voor openbaar onderwijs. „Dit
open onderwijs is nodig om een
vrij mens te worden en om de
naaste niet als een vreemde te
zien", zo zei de heer Feringa.
Hij benadrukte ook dat de tech
nische vooruitgang in de wereld
de jeugd voor talloze problemen
zal stellen en dat er dus een an
dere scholing nodig zal zijn. In dit
verband wees spr. er ook op dat
het onderwijs nog steeds niet als
een sluitend organisch geheel is gé-
regeld.
Belangen van de jeugd
Voor de afdeling Zierikzee - het
zorgenkindje van het hoofdbestuur
- zag hij tenslotte een goede toe
komst als men maar beseft welke
belangen er voor de Nederlandse
jeugd op het spel staan.
De bijeenkomst, die slechts ma
tig was bezocht en in het „Huis
van Nassau" werd gehouden, stond
onder leiding van de heer J. Lege-
maate, die de spreker met enkele
woorden inleidde. Na de causerie
voerde 't toneelgezelschap „Kunst
vrienden" uit Goes een klucht in
drie bedrijven op, getiteld „Een
huis vol gekken". De spelers oogst
ten een welverdiend succes.
BRUINISSE
De alhier in de Ned. Herv.
kerk gehouden zendingscollecte
heeft f 503,50 opgebracht.
RINGDIJK IN DE ZANDKREEK BIJ KATS
WELLICHT VANDAAG GESLOTEN
Begin volgend jaar wordt sluis aanbesteed
hun plaatsen gebracht. De ring
dijk is aan één zijde al verbonden
met het eiland Noord Beveiand zo
dat de Zandkreek dus, zij het voor
lopig, aan deze zijde is afgesloten.
Begin volgend jaar zal de bouw
van de sluis worden aanbesteed,
terwijl eveneens volgend jaar zal
worden begonnen met de definitie
ve aanleg van de westelijke dam
van het Drie eilandenplan, die zal
lopen van Veere naar Kamperland.
Omdat pas volgend jaar met het
bouwen van de sluis kan worden
begonnen zal men de door de ring
dijk omsloten bouwput voorlopig
nog niet volledig droog maken,
doch het water zodanig wegpom
pen, dat een stand in de bouwput
wordt bereikt, welke gelijk is aan
N.A.P.
VERVOERDERS IN ZIERIKZEE BIJEEN
Bestedingsbeperking wreekt zich op wegennet
Het district Zeeland van de Al
gemene Verladers en Eigen Ver
voerdersorganisatie hield dinsdag
in „Concordia" een uitstekend ver
zorgde voorlichtingsavond. De goed
gevulde zaal werd een gevarieerd
programma voorgezet van „tips" -
waarmede elke vervoerder zijn
voordeel doen kan - en van films,
die het aanzien meer dan waard
waren. Als inleider trad op de se
cretaris van de E.V.O.-Zeeland, de
heer A. Drost.
In een causerie wees de heer
Drost op de bezorgdheid in E.V.O.-
kringen over de bestedingsbeper
king, die zich ook wreekt ip de we
gensector. Een goed wegennet is
voor efficiënt vervoer immers on
misbaar. De E.V.O. ziet ook scherp
toe op de typische belangen van de
vervoerders binnen het kader van
het Euromarktverdrag. Elke be
moeilijking van de export moet
worden voorkomen.
Het E.V.O.-hoofdbestuur doet ook
allle moeite extra bedrijfslasten te
voorkomen, in verband met de
(waarschijnlijk) verplichte verzeke
ring tegen wettelijke aansprake
lijkheid voor auto's. Zij is geen
voorstandster van onmiddellijke in
voering van een werkweek van 48
uur in de vervoerssector. De E.V.O.
is voornemens op dit punt te plei
ten voor een overgangsfase van
drie jaren, waarin een werktijd
geldt van 51 uur.
„Uw vervoer eist efficiëncy" was
de titel van een filmstrip, waarin
de vervoerder zo het een en ander
op het hart werd gebonden. Het be
gint met het kiezen van een juiste
auto en slechts een goede exploita-
NEW YORK, 27-11. De algemene
vergadering van de V.N. heeft met
63 tegen nul stemmen, bij tien ont
houdingen, een noodfonds van 500
duizend dollar ingesteld om er
voor te zorgen, dat alle vluchtelin
gen-kampen in Europa tegen 1960
kunnen worden opgeheven. Sir
Leslie Munro, de Nieuw-Zeelandse
voorzitter van de algemene verga
dering, verklaarde dat er nog
7.500.000 dollar nodig is om dit doel
te bereiken. Hij deed een beroep
op alle leden der V.N. om gelde
lijke steun te verlenen. In dit ver
band herinnerde hij er aan, dat
vrijwel alle 200 000 Hongaarse
vluchtelingen in nog geen jaar on
derdak en werk hebben gekregen.
Hij zei dat het tragisch zou zijn,
als men zich niet een betrekkelijk
geringe inspanning zou willen ge
troosten ten behoeve van de men
sen, die reeds veel langer in kam
pen leven.
De textielhandelaren, verenigd
in de Mitex, de federatie van mid
denstandsorganisaties in de tex-
tieldetailhandel, gaan nu ook thee
verkopen als protest tegen het ge
ven van textielcadeautjes in de
kruideniersbranche.
Nu de onderhandelingen, die on
der leiding van het Hoofdbedrijf
schap Detailhandel zijn gevoerd
tussen vertegenwoordigers van de
kruideniers- en de textieldetailhan-
del, niet tot enig resultaat hebben
geleid, gaat de Mitex, zo deelt deze
organisatie mee, krachtiger dan
voorheen voort met de verkoop van
de koffie en begint zij op 1 decem
ber a.s. met de verkoop van thee.
(NI. een wat de Mitx noemt, zorg
vuldig geselecteerde melange ter
waarde van 98 cent per 100 gram,
tegen de prijs van 65 cent).
Bovendien zal met de bevoor
rading der textielwinkeliers met
koffie en straks ook met de thee
een nieuw systeem worden toege
past, waarmee een onmiddellijke
vermenigvuldiging van de omzet
kan worden bereikt, zo deelt de
Mitex mee.
tie kan de kostenfactor kleiner ma
ken, waarmede de rentabiliteit van
het bedrijf in hoge mate is gebaat.
Belangrijk is ook de juiste rij-
methode van de chauffeur.
Een kleurenfilm: „Eén minuut of
eeuwigheid", vervaardigd in op
dracht van de Nederlandse Spoor
wegen, bond de kijkers met klem
op het hart de knipperlichten en
afsluitbomen onder alle omstandig
heden te eerbiedigen.
In de strip: „Tweede hands ko
pen is risico lopen" werd de aan
dacht gevestigd op de expertise-af
deling van de E.V.O., die voor een
verwaarloosbaar bedrag (gelet op
de belangen die op het spel staan),
een deskundig onderzoek instelt
naar de kwaliteit van een tweede
handsauto, die de vervoerder voor
nemens is te kopen.
Na de pauze draaide de Shell-
documentaire: „Wij varen olie", een
boeiende rolprent over de tank
vaart. De avond werd besloten met
een serie „tips" inzake aansprake
lijkheid van de werkgever, de mo
torrijtuigenbelasting, motorbrand
stof, periodieke controle, het type
vervoer, e.d.
ZIERIKZEE
Oplegger raakte bestelauto
Gistermorgen stond op de Nieuwe
Haven alhier een bestelauto van
A. M. van S. te Steenbergen ge
parkeerd. Een trekker met opleg
ger van de R.T.M., bestuurd door
M. J. K. wilde de Nieuwe Boogerd-
straat inrijden Het tipje van de
oplegger raakte evenwel juist de
bestelauto, die over een lengte van
1.50 meter werd beschadigd. De po
litie stelde een onderzoek in.
NIEUWERKERK
Kappersbedrijf M. v. d. Wielen
opgeheven
(Eigen bericht).
Na niet minder dan veertig jaar
zijn bedrijf te hebben uitgeoefend,
is - wegens zijn gezondheidstoe
stand - de heer M. v. d. Wielen
genoodzaakt zijn scheersalon voor
het publiek te sluiten. Reeds enkele
weken trouwens was de salon voor
de klantenkring gesloten. Geble
ken is echter dat voortzetting van
het bedrijf op de oude voet niet
meer mogelijk is. In de afgelopen
jaren zijn er uiteraard bij de heer
v. d. Wielen heel wat mensen on
der het mes geweest. Het is dan
ook met grote spijt dat de eigenaar
tot bovengemeld besluit is geko
men. Stellig zullen ook de vaste
klanten het verdwijnen van deze
„scheerwinkel" betreuren.
Intussen wordt de winkel niet
gesloten, zodat de klanten voor al
lerlei scheerbenodigdheden e.d. en
andere artikelen - w.o. tabakswa
ren - bij de heer v. d. Wielen te
recht kunnen.
dar x xs'cnten oveb xe'zen
x mnrn \060l op x ver&ecl d/no-
neraen scwjsr weer het vol6Cnde
re/rde onbróenouxr olek dew
u't jyo/vfy wil ofix «fliv een
pompstrtion x>or ruimteschepel
openen 70drr xt mooel'jk is
OOK DE REKENDE BERGBEKLIMMER S'R
JOHN NJNt VERKEERT //V HOGE RUIMTE -
SFEREN. NV ZEGT Dar ER EEN TJD TJV-
KOMEN PflT DE K.ooo METER N06C
MfTfINToPPEN BEKLOMMEN ZULLEN
WORDEN'
Beheersing
van het weer?
Dr. Edward Teller, de „vader
van de waterstofbom", heeft voor
de subcommissie voor paraatheid
van de Amerikaanse Senaat ver
klaard, dat de mogelijkheid.niet is
uitgesloten, dat de Russen binnen
tien jaar in staat zijn, de regenval
in de V.S. zo te beheersen, dat zij
daar droogte kunnen veroorzaken.
Dr. Teller achtte het daarom nood
zakelijk, dat de V.S. zich behalve
op het gebied van raketten, ook op
dit terrein niet verder laten voor
bijstreven.
MARKTBERICHTEN
Veemarkt
ROTTERDAM, 26-11. Aanvoer
3192 stuks vee (weektotaal 5195),
t.w.: 450 vette koeien en ossen,
1037 stuks gebruiksvee, 100 vette
kalveren, 305 graskalveren, 525
nuchtere kalveren, 111 varkens, 100
biggen, 100 paarden, 11 veulens,
428 schapen en lammeren, 25 bok
ken en geiten.
Prijzen per kg.: vette koeien en
ossen f 2,90-3,00, f 2,60-2,70, f 2,50-
2,60; vette kalveren f 2,90-3,10,
f 2,70-2,90, f 2,40-2,60; slachtpaar-
den f 2,10-1,90-1,80.
Prijzen per stuk: graskalveren
f 400-300-250; nuchtere kalveren
f 70-60-50; biggen f 42-32-28; scha
pen f 110-100-90; lammeren f 105-
90-80; kalf- en melkkoeien f 1200-
1000-800; vare koeien f 825-700-
600; vaarzen f 850-750-550; pinken
f 550-450-350.
Ingezonden mededeling
Sedert eeuwen heeft de mens met een soort
oerinstinct begrepen dat de natuur de bron
is van leven en van genezing. Bij de moderne
leefwijze hebben wij meer dan ooit de hulp
van de natuur nodig. In de Kruidenthee vaa
HER BES AN zijn 14 kruiden met elk een
eigen werking die het lichaam zuiveren en
de organen activeren. Klachten en kwaaltje»,
zoals moeheid, hoofdpijn, puistjes, ver
stopping. vale teint, enz. verdwijnen met
HERBESAN Kruidenthee. Verkrijgbaar bij
apotheker of drogist a f 1.80 per groot pak
(voldoende voor maanden),
FRIESE MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW
1957 een bijzonder bedrjjfsjaar
LEEUWARDEN, 27-11. In zalen
Schaaf te Leeuwarden is heden
morgen de algemene vergadering
van de Friese Maatschappij van
Landbouw begonnen. De voorzit
ter, de heer N. Nammensma, be
treurt het, dat de minister afwij
zend heeft beschikt op een verzoek
een voorschot van 1% cent te ge
ven op de bijbetaling tot de garan
tieprijs van het melkjaar 1956-'57.
Voor de akkerbouw noemde hij
1957 een bijzonder bedrijfsjaar, al
was de weerslag in de nazomer
voor vele akkerbouwprodukten fa
taal. Een ander probleem, door de
voorzitter aangesneden, was dat
van de ontvangen aanslagen van
het Landbouwschap Het Land
bouwschap is bij de boer niet po
pulair, omdat het te ver van hem
afstaat en omdat men de werkwij
ze niet kent. Als algemene land
bouworganisaties en in het bijzon
ders als Friese maatschappij wens
ten we een landbouwschap, opge
bouwd op de bedrijfsgenoten. Dit
is evenwel niet. gelukt. Toch mag
men de betekenis van dit land
bouwschap voor de Nederlandse
landbouw niet onderschatten. De
gemaakte melkprijs over dit jaar.
aldus de heer Nammensma, zal on
geveer 24% cent per liter bedragen,
doch de overheid heeft een aan
merkelijk hogere garantieprijs toe
gezegd. Dit is bereikt kunnen wor
den door de organisatie, middels
het Landbouwschap.
De voorzitter besloot met het
maken van enige opmerkingen
over de huidige economische om
standigheden, met een tendens die
hij verontrustend vond.