Minister mr J. Aigera stelde keersluis in de haven officieel in gebruik BROUWERSHAVEN HAD DE PRIMEUR Smalstad heeft nu redelijke beveiliging verkregen De tentoonstelling van ramptekeningen in het stadhuis I (Van onze reöakteur) „Deze keersluis, de eerste in de provincie Zeeland, gebouwd na 1 februari 1953, is op 9 oktober 1957 door de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, officieel in gebruik gesteld". Zo luidt het opschrift van de bij de keersluis te Brouwershaven aan gebrachte gedenksteen, dÜe woensdagmiddag door z(jne excellentie werd onthuld met het verwijderen van de Zeeuwse vlag. liet was het derde feestelijke en officiële gebeuren in een trits, die begon met de officiële opening van de tentoonstelling van rampteke ningen van de Amsterdamse kunsttenaar Pleter Kooistra, door de commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Cascmbroot, in de benedenzaal van het stadhuis en die als belangrijkste middenmoot had de ingebruikstelling van de keersluis door minister mr. Algera, die de mist had getrotseerd om bU dit voor Brouwershaven zo uiterst belangrijke gebeuren persoonlijk tegenwoordig te zijn. Brouwershaven had voor deze dag de gevels getooid met het frisse rood, wit en blauw, dat een kleurige toets zette op de triestheid, zoals die op een Schouwen-Duivclandse herfstdag kan zijn. Aan de ingebruikstelling van. de keersluis was de bijeenkomst voor af gegaan in het stadhuis, waarvan de wanden van de benedenzaal waren gesierd met het knappe te kenwerk van Pieter Kooistra, tegen een achtergrond van visnetten, een opvallende symboliek voor Brou wershaven, die het ook deels van de zee hebben moet, maar die an derzijds zulke zware slagen door diezelfde zee kreeg te inkasseren. Talrijk waren de genodigden die zich hier hadden verzameld en zich even later te goed deden aan een „lopende lunch", die met Brou wershavens gevoel voor regie niet alle envlot verliep, maar bok uit stekend smaakte. Van het stadhuis kronkelde zich even later een slang auto's, waar in de genodigden hadden plaats ge nomen, met een omweggetje over de zeedijk naar de nieuwe keer sluis. Toen allen zich bij de keer sluis hadden verzameld, hanteerde minister Algera met vaardigheid de draaier, waarmede het kolossale gevaarte wordt dichtgezwengeld en later moest het zijn excellentie van het hart, dat hij het maar een zwaar karwei vond, vandaar zijn respekt voor de gemeentewerkman, die het voortdurend moet doen en de minister ook nu weldra een handje kwam helpen. Na de opening van de sluis en de onthulling van de steen, welke plechtigheden onder het snel flit sende oog van talrijke camera's plaats vonden, keerde het gezel schap terug naar het stadhuis, waar „Apollo" (nog niet in uni form, maar dat komt) o.l.v. de diri gent de heer P. Everwijn zich reeds had opgesteld, nadat het even te voren de „Smalstad", als bij zovele gelegenheden had gevuld met het strenge staccato van een mars. Van de aanwezigen noemen wij hier ir. A. J. van der Kerk, hoofd ingenieur-directeur bij de Rijks waterstaat, de hoofdingenieur-di recteur van de Rijkswaterstaat, di rectie Zeeland, ir. v. d. Burght, de heer J. Tuinen, hoofdadministra teur ter provinciale griffie, de „hoofdingenieur van de Provinciale waterstaat ir. H. J. D. Swaters, ir. A. M. de Graauw, de heer P. Over- beeke, technisch hoofdambtenaar bij de Provinciale waterstaat, de heer D. van der Straaten, water bouwkundige van de polder Schou wen, het dagelijks bestuur van de polder Schouwen, de directie van het Technisch Adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten, de directie van de Aanne mingsmaatschappij Van Dongen Van Hooven (het bedrijf dat de sluis bouwde), het college van b. en w. der adoptiegemeente Voorburg, ir. J. D. J. Waardenburg, directeur van gemeentewerken te .Voorburg, politiële autoriteiten, de heer C. A, van Oord, de wethouders en de le den van de gemeenteraad van Brouwershaven. Rede van minister Algera „Ik sta hier tegenover Jacob Cats en als hij het feestelijk gebeuren van deze dag zou hebben kunnen meemaken, zouden er stellig scho ne gedichten uit zijn pen zijn ge vloeid", zo begon mr. Aigera zijn toespraak, staande op het bordes van Brouwershavens fraai stadhuis dat reeds zo vaak heeft neergezien op de meest bont geschakeerde ge beurtenissen, waaraan de geschie denis van deze stad zo rijk is. De minister gaf uitdrukking aan zijn dankbaarheid hier aanwezig te mo gen zijn en hij prees de goede sa menwerking tussen de provincie Zeeland, de gemeente Brouwersha ven en de Rijkswaterstaat, bij de totstandkoming van deze voor Brouwershaven zo noodzakelijke sluis. Het had spr. geen moeite ge kost de invitatie tot het openen van de keersluis te aanvaarden, de eerste als het is in de provincie Zeeland, die een betere waterke- rende situatie garandeert, dan in het rampjaar 1953 het geval was. Brouwershaven heeft onder moei lijke omstandigheden geleefd, zo vervolgde minister Algera zijn met aandacht gevolgde toespraak en na- di envolgde een herstel, waarvan hij zo nu en dan (incognito reizend) de vorderingen heeft kunnen zien en controleren. De nieuwe sluis moet voorkomen, dat een situatie als in 1953 zich voordoen kan, toen 1 V-i. meter water op het Havenplein kwam te staan, bij een waterpeil van 4.25 plus N.A.P., waarop de ke ringen niet waren berekend. Bij de bouw van de sluis moest gezocht worden naar de combinatie van ec-n sluitingsmogelijkheid met gelijktij dig behoud van de bruikbaarheid van de haven. De sluis moet de tijd tot aan de uitvoering van het Deltaplan over bruggen en de bevolking van Brou wershaven - naar de mens gespro ken - veiligheid schenken, ook bij hoge vloeden. Spr. herinnerde er nog aan, dat de roemruchte afdeling Sluizen- en Stuwenbouw van de Rijkswater- staat aan de bouw te pas kwam, dezelfd einstantie die ook de "Vel- sertunnel heeft gebouwd. In februari 1956 kon de aanbe steding plaats vinden en de kost prijs kwam te liggen tussen f 800- en f 900.000,—. Dat de Rijksover heid heeft willen besluiten in dit bedrag te subsidiëren met 95 °/o, be wijst wel dat de noden en behoef ten van Brouwershaven die over heid nauw aan het hart liggen. Spr. wilde zowel het provinciaal be stuur als he bestuur van de ge meente Brouwershaven compli menteren met deze aanwinst en be sloot met het uitspreken van de wens dat nog heel veel schepen deze sluis zullen mogen passeren in de toekomst, tot grotere bloei van de gemeente Brouwershaven. Wens van eeuwen Minister Algera was ingeleid door burgemeseter J. L. van Leeuwen, die er aan herinnerde dat met de bouw van een keersluis een wens van eeuwen in vervulling is ge gaan. Onhoudbaar was de toestand dat huizen en vloedplanken moes ten dienen als waterkering. In feite werd het water voorheen tegenge houden door 125 deuren en 190 ra men en er waren tien coupures, die met planken werden afgesloten, waarvan één met een lengte van 7 meter! De vroedschapsnotulen vermelden hoge vloeden in het ver leden, waarvan spr. noemde die van 1 maart 1954, 20 september 1665 en 19 december 1690. Een keer sluis was dan ook onder de bevol king, zowel als in de gemeente raad, meermalen het onderwerp van gesprek en er is zelfs een Brouwenaar geweest (de heer L, Hocke), die aanbood een bijdrage te leveren aan de bouw van een sluis zoals thans gebouwd. Er was bovendien onder de bevolking enige ontevredenheid opgenomen te zijn in de betaling van het dijkgeschot, juist gezien tegen de achtergrond van de waterkerende functie der huizen. Vrijstelling bleek echter niet mogelijk. De kwestie van de keersluis werd besproken met de adoptiegemeente Voorburg en reeds in december 1953 maakte het Tech nisch Adviesbureau van de Ver. van Nederlandse Gemeenten een schetsplan en een globale bereke ning op. Belangrijk was het feit dat het Adviesbureau aan het voor Brou wershaven zo belangrijke project voorrang wilde verlenen, hetgeen tot gevolg had dat de sluis eind 1954 besteksklaar wa6, nadat in juli van het zelfde jaar de zaak was doorgepraat met de hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat. De aanbe steding vond plaats in 1956. Er wa ren 27 inschrijvers en hel werk werd gegund aan de firma Van Dongen en Van Hooven te Dord recht. Men begon het werk op 1 april 1956, en de oplevering vond plaats op 15 juli 1957. Burgemees ter van Leeuwen herdacht hierna de drie slachtoffers uit de gemeen te, die bij de ramp het leven lieten, nl. Neeltje de Jonge, en de moeder en dochter J. de Nooijer. „Maar er is thans een grendel op de zee", aldus spr., „door het aan gebracht kunstwerk in de haven". Ook hierin ziet men weer het sym bool van het „voor het water niet willen wijken", waarin de wezen lijke kracht schuilt van de eiland bevolking. Immers de stormvloed en de tijd daarna behoren ook weer tot de schoonste, omdat men eens gezind was door strijd, aldus de burgemeester, die nog eens herin nerde aan de gezamenlijke sluiting met eigen krachten van het stroom- gat in de havendijk. Hij noemde dit „een prachtig stuk samenwer king". Spr. dankte de minister voor het feit, dat hij mede wilde werken aan het veilig maken van de gemeente en betrok in zijn dankwoord ook de Commissaris der Koningin voor diens drachtige medewerking, als mede de wethouders en de raads leden, die hun grote steun gaven aan het project. Uiteraard komt ook dank toe aan de bouwers en opzichters. Deze medewerking heeft de keersluis verheven tot een gelijk niveau met andere openbare wer ken. De burgemeester besloot met de wens dat de prachtige keersluis de gemeente tot in lengte van da gen zal mogen beschermen. De ge nodigden begaven zich daarna naar de raadszaal, waar de erewijn ge presenteerd werd. „De inleiding op deze tentoon stelling vond ik aanvankelijk maar een „griezelige kwestie", maar eer lijk gezegd is het mij enorm mee gevallen.". Op deze originele ma nier begon Jhr. mr. A. F. C. de Ca- sembroot gistermiddag 'zijn toe spraak ter opening van de tentoon stelling van de ramptekeningen van de Amsterdamse kunstenaar Pieter Kooistra. Met deze opmerking haakte de Commissaris in op de (eveneens originele wijze), waarop de heer Kooistra even tevoren had verteld over zijn werk en over de totstandkoming van de tekeningen. Hij deed dit op een „leuke" wijze, afwijkend van het „vaktechnische jargon", zoals de Commissaris het uitdrukte. Jhr. mr. de Casembroot bracht de schilder hulde voor zijn werk en inzonderheid voor zijn uithou dingsvermogen in de dagen van de ramp, toen hij onder zeer moeilij ke omstandigheden aan het werk is gegaan, om de rampbevolking te helpen, want dat was het uiteinde lijk doel van de heer Kooistra. Het speet spreker dat de tekeningen niet aan de oorspronkelijke bedoe ling hebben beantwoord en pj£eg de suggestie van de heer Kooi stra de netto-opbrengst van de thans ingerichte expositie te willen reserveren voor de onderontwik kelde gebieden. Ook burgemeester J. L. van Leeuwen kreeg een pluim van de Commissaris, dat hij in successie kunsttentoonstellingen organiseert, zonder daarbij voor subsidie bij de provincie aan te kloppen. Spreker hoopte dat de burgemeester er in zal slagen nog vele tentoonstellin gen „op eigen initiatief" en met eigen middelen in te richten. De heer Kooistra bood daarop mr. Algera een fraaie ingelijste ets aan, die later door de kunstenaar werd gesigneerd, want al dit werk is anonym, juist ook in verband met de bedoeling die aan de teke ningen aanvankelijk ten grondslag lag. De Commissaris ontving uit handen van de heer Kooistra het boekje met gedichten, die ook op de expositie zijn in te zien. "Wat betreft de tekeningen, d£ze zijn op zeer artistieke wijze aan gebracht op langs de muren van de grote zaal gespannen visnetten, die zich uitstekend voor deze decoratie lenen, doch in het kader van het geëxposeerde zelfs gezien kunnen worden als een stoer symbool van de vruchten der zee, in schrille te genstelling met de tentoonstelling die op scherp geobserveerde wijze de ellende weergeeft van de wa tersnood. In trieste opeenvolging en in so ber zwart-wit zien we weer de ver woeste landschappen, de kadavers, de ingestorte huizen en het stille verdriet van de mensen. We kun nen zelfs namen geven aan enige beelden uit deze reeks: de haven van Zierikzee bv., doch ook hier is de naam niet bepalend voor de ont roering van het gegeven. Wij kunnen slechts schrijven dat Schouwen-Duiveland thans een unieke kans heeft om te zien hoe kunstenaarshanden gestalte gaven aan het leed dat zeer velen op het eiland van nabij hebben moeten ondervinden. Neil, kinderen schenken president Eisenhower album fotokaarten Voor president Dwight D. Eisen hower van de Ver. Staten zal de ambassadeur der Ver. Staten te 's-Gravenhage, de heer Philip Young, vrijdag 11 oktober in den Haag, op verzoek van het „Neder landse comité internationale cor respondentieweek", een album met fotokaarten in ontvangst nemen, die 144 leerlingen van de Prinses Julianaschool te Amsterdam ter gelegenheid van de eerste interna tionale correspondentieweek in hun mooiste handschrift aan de presi dent hebben geschreven. De aanbieding geschiedt als blijk van vriendschap en genegenheid van de Nederlandse jeugd en in overeenstemming met president Eisenhower's „people-to-people" programma. Een deputatie van zes leerlingen van de Prinses Julianaschool - dr meisjes en drie jongens - zal, on der leiding van een leraar en in gezelschap van de voorzitter enige leden van het comité het al bum aanbieden. De 144 kaarten, die voorzien zijn van het vlagstempel van de internationale correspon dentieweek (6-12 oktober 1957), zijn afbeeldingen van de provinciale hoofdsteden van Nederland en van Amsterdam. Het'album is voorzien van een inscriptie en zal worden begeleid door een brief van het hoofd van de Prinses Julianaschool. Het ligt in de bedoeling tezijner- tijd een soortgelijk album te doen aanbieden aan H.K.H. Prinses Ma rijke. Eisenhower zei dat het hem niet bekend was dat de Verenigde Sta ten een Russisch voorstel tot een bezoek van de Russische minister van Defensie, Zjoekof, aan Ameri ka zouden hebben afgewezen. Ge vraagd wat hij van een dergelijk bezoek dacht antwoordde de pre sident dat Amerika dan overleg met zijn bondgenoten zou moeten plegen. Ongeveer 300 Russische jonge lieden, onder wie studenten, zijn uitgenodigd in de komende twaalf maanden als gast een bezoek aan Engeland te brengen. De uitnodi ging Is bestemd voor groepen die ongeveer drie weken in het land kunnen blijven. ALLES EN NOG WAT OVER het (moeilijke) vak van MilIMMECtlIl Merendeel der Franse mannequins heeft- 't niet breed Een frambozenkleurige sportieve 3/4 mantel gemaakt van „Heeksu- ède". Heeksuède is een 100 pet. ka toenen peau de pêche, beslist'^wa terafstotend, met een b^onder mooie finish, zeer prettig in het dragen speciaal in ons kU«njQt en gemaakt met het doel de echte suède die zoveel duurder vangen. De )as wordt gedraoen over een „après-ski" pak, beslaan de uit blouse en pantalon van be drukt corduroy (blauw met zuiarte opdruk). Deze corduroy die ln alle kleuren en kwaliteiten te bnJL is thans „Double P.V.", dat vSi zeggen: poolvast en pktvrij Er zijn namen die zo herhaalde lijk in het nieuws opduiken, dat zij voor ons allen een bekende klank krijgen. Daaronder bevinden zich niet in de laatste plaats de namen van vooraanstaande mannequins. Een opvallend verschijnsel daarbij is, dat het meest uitgelezen troepje daaronder bekend is onder hun voornaam. Iedereen weet onderde- hand van wie er sprake is, als het gaat om namen als Victoire, Bet- tina, Gigi, Lucky, Fabienne, Patri cia, e.a. Zij vertegenwoordigen als het ware Tout Paris, geheel Parijs, Dat neemt echter niet weg, dat on middellijk daarop de mannequins volgen, die de „ster" van hun eigen modehuis zijn en als zodanig een grote bekendheid genieten. Bij voorbeeld Renée bij Dior, Silvie bij Dessès en Marie-Thérèse en Gene- viève bij Balmain. Ook zij ver schijnen geregeld vóór de lens en genieten eveneens ruime inkomens. Een derde soort mannequin, „volante" (letterlijk: vliegend), stelt zich beschikbaar voor meer dan één modehuis. Als regel „loopt' zij op de shows van de confectie- industrie, presenteert bontcollec ties, hoeden, byoux. Zij is er ook vrij in haar diensten te verlenen bij de reclamebureaux en zich te vertonen op foto's, die een stof zuiger of ijskast aanbevelen. Zulks in tegenstelling met haar collega's, die in dienst staan van een bekend Huis en die tot exclusieviteit ver plicht zijn. Bekende „volantes" zijn Frangoise Dambier en Doudette. Ook deze meisjes verdienen zeer goed en genieten vrije reis- en ver blijfkosten, indien hun diensten el ders worden vei-langd. Het komt maar zeldën voox-, dat een mannequin opti'eedt als „eover- girl", dus verschijnt op de omsla gen van tijdschriften Haar tijd wordt volledig in beslag genomen door het poseren in en presenteren van collecties. Deze foto's zijn niet uitsluitend bedoeld voor haar eigen modehuis, maar ook voor publi catie in diverse bladen en tijd schriften. Duizend mannequins Frankrijk telt zo ongeveer een duizendtal mannequins, maar een kleine minderheid daarvan leidl een sterrenleven en verdient een sterren-inkomen! Slechts 10 „gran- des vedettes", 30 „mannequin-ve dettes" en een 15 „volantes" gaan met bet geld en de beroemdheid strijken de 584 mannequins die zijn aangesloten bij hun eigen bond (verdienen heus niet meer (en soms .minder) dan een doorsnee stenotypiste. Deze gi'ote meerder heid wex*kt hard, draagt goedkope jurkjes en hoopt zo gelukkig te zijn als Bettina, die werkzaam was bij een klein modehuis voor ze werd ontdekt door Jaques Falh. Velen, van hen zijn tegelijkertijd verkoopster; zij beginnen 's mor gens om half tien en houden op met werken om een uur of half acht. Hun lunchtijd is anderhalf uur. De tijd om eens voor de lens te komen en in het nieuws te ge raken ontbreekt haar ten enen male. Men denkt wel eens, dat de ge middelde mannequin er tegen haar dertigste jaar mee uitscheidt. Dit is niet geheel waar; Dorian Leigh, die toch „vedette" is, telt al 40 jaar. De gemiddelde leeftijd van de mannequin ligt onder de dertig jaar. De ideale leeftijd is 22, maar er zijn er reeds, die slechts 15 jaar tellen. De een houdt het langer vol dan de ander, maar een bijzonder lange carrière is die van Cardle (Balmain), de hartsvriendin van de ongelukkige Praline, die zo nood lottig om het leven kwam bij een auto-ongeluk. Carole heeft het tot vijftien jaar weten te bx-engen; mo menteel is zij verkoopster in de „boutique" van Balmain. Zij be sloot op te houden op het toppunt van haar roem. Gigi, die ontdekt is door Bal main en thans volante is in de Verenigde Staten, is 28; Marie- Hélène Arnaud van Lanvin is 23; Dior's Victoire telt 24 jaar. Tenslotte nog de mannequin die een belangrijke rol vervult in de confectielndustrie: die voor de grote maten. Deze zijn soms 50 of 60 jaar en presenteren de modellen voor cliënten van die leeftijd. Dit leven voor het voetlicht is een uitputtend leven. Twee maan den voor haar heengaan merkte Praline eens tegen vrienden op: Nu verdien ik wel 350.000 Francs (f 3000) per maand, maar ik bezit geen minuut tijd voor mezelf; geen nacht kom ik voor twee uur op m'n bed en om 7 uur ben ik er al weer uit. Praline presenteerde niet alleen overdag japonnen, maar ook 's avonds temidden van het uitgaande publiek. Onder de bedrijven door poseerde ze voor diverse foto's. Aan behoorlijk eten kwam ze niet toe, zodat ze leef de van sandwiches. Al lopend voor fotografen en cliënten legt een mannequin ge middeld 3000 km. per jaar af. Zij moet uren onbeweeglijk kunnen staan, terwijl de ontwerpei- zijn stoffen op haai- drapeert en het verkregen effect bestudeert. Voor al dit laatste heeft dikwijls een hoogst onplezierige uitwerking op de spieren van benen en buik, ter- wijl gezwollen enkels geen uitzon dering zijn. Dit „probex*en" vraagt sterke zenuwen en een engelen geduld, en niet voor niets hebben de meeste gx-ote Huizen een ccrstc- hu lp-kamer, die druk gebruik wordt. Verwachting tot vrijdagavond: Zacht overdag In de nacht en ochtend op vele plaatsen mist, morgen overdag, zacht weer met zonnige perioden; zwakke tot matige wind uit zuide lijke richtingen. 11 okt. Zon op 6.59, onder 17.58. Maan op 19.03, onder 9.41. Laatste kwartier: 16 okt. te 14.44. Hoogwaterstanden ZIERIKZEE: 11 okt. 4.43 v.m. 16.53 n.m. BROUWERSHAVEN: 11 okt. 4.04 v.m. 16.21 n.m. Springtij: 11 en 25 oktober. Doodtij: 18 oktober. HET WEEKOVERZICHT Ook in de afgelopen 24 uur kwa men in west-Europa uitgestrekte mistvelden voor. In Nedex-land trok de mist gisteren in het noordoosten, oosten en zuidoosten van het land spoedig op, waarna bij zonnig weer de temperatuur opliep tot 18 19 graden. Elders ln het land bleef de mist de gehele dag hangen maar in de kustprovincies ging de mist tegen de avond over in een laaghangend wolkendek, waarbij het zicht verbeterde. In de nacht van woensdag op donderdag vormde zich opnieuw op vele plaatsen mist. maar over het algemeen minder dicht dan de voorgaande nacht. De kans op mistvorming in de nacht en ochtend blijft evenwel bestaan. Door de aanhoudende luchtdruk dalingen boven de Golf van Bis- caye zal morgen lucht worden aan gevoerd uit Frankrijk en zuidwest- Duitsland. In deze lucht trekt de mist overdag bijna overal op. Met de bovenwind drijven echter wel enkele wolkenvelden hét xaiiu vk*» nen, maar er zullen op de meeste plaatsen zonnige perioden voorko men, waarbij de middagtempera- turen gelijk zullen zijn aan die van vandaag of iets hoger. DE GRIEP IN EUROPA Tot dinsdagen er in Italië een miljoen griepge7.aJlen geconsta teerd. Ook in andeÏ5^w™p®se Ian~ den van Scandinavië l&vT® kan zijn honderdduizenden*^ len geteld. N Uit berichten uit verschillend! hoofdsteden valt af te leiden, dat de epidemie haar hoogtepunt nog niet heeft bereikt, In vele delen van Frankrijk zijn scholen gesloten. De slechtste be richten kwamen dinsdag uit Duin kerken, waar de Aziatische griep 850 kinderen van school heeft ge houden. Honderdduizenden gevallen wor den uit België gemeld. In Luik, Namen, Charleroi, Antwerpen en Brussel zijn scholen gesloten. Dinsdag zijn alle scholen te Bonn voor de rest van de week gesloten. Het hoofdkwartier van het Ame rikaanse leger en dat van de Ame rikaanse luchtmacht in Europa hebben dinsdag meegedeeld, dat ruim 3.000 Amerikaanse militairen in Europa aan griep lijden. Autobanden negen procent duurder 's-GRAVENHAGE, 9-10. De ver koopprijzen van nieuwe buiten- en binnenbanden voor personenauto's en motorrijwielen (inclusief de scooters) zijn onlangs met negen procent verhoogd. In Nederland rijden ruim 40.000 bedrijfsauto's (bestelauto's, kleine vrachtwagens ed.), die dezelfde maten banden hebben als personenauto's. Voor deze bedrijfsauto's zijn de banden- prijzen automatisch met eenzelfde percentage verhoogd. Genoemde prijsverhoging is een gevolg van het feit, dat het omzetbelastingta rief van vijf op vijftien px-ocent ge bracht werd. De belastingverhoging mocht geheel worden doorberekend Doordat de omzetbelasting wor<jt geheven over bruto-verkoopprijs zijn de netto-verkoopprijzen nie{ met tien, maar met negen procent gestegen, zo deelt de KNAC mee. De verlctbestrijdiiijt in de bouwvakken s-GRAVENHAGE, 10-10. Op 1 november zal de telefonische weer- berichtgeving voor de bouu'riiver heid door het K.N.M.I. te Bilt worden hervat. Ons land is daartoe weer in vier rayons verdeeld. De voox* het bouwweeröericht in deze rayons gekozen telefaxnum mers zijn dezelfde van hcf v°rige jaar. In de wijze van berichtgeving en in de weerfase-3sDC'ui<"n& is echter verandering Daar om zijn door de s(üCbec0rnmissie Weersinvloeden nïefl** aanv>'ijzin- gen samengesteld. P'f w°rden op ruime schaal verspg °pdat men in de bouwwereld ''l"c5 m°gclijk profijt van de bo^"*vevbov'chten

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1957 | | pagina 2