Minister mr J. Aigera stelde keersluis
in de haven officieel in gebruik
BROUWERSHAVEN HAD DE PRIMEUR
Smalstad heeft nu redelijke
beveiliging verkregen
De tentoonstelling van ramptekeningen
in het stadhuis
I
(Van onze reöakteur)
„Deze keersluis, de eerste in de provincie Zeeland, gebouwd na 1
februari 1953, is op 9 oktober 1957 door de minister van Verkeer en
Waterstaat, mr. J. Algera, officieel in gebruik gesteld".
Zo luidt het opschrift van de bij de keersluis te Brouwershaven aan
gebrachte gedenksteen, dÜe woensdagmiddag door z(jne excellentie werd
onthuld met het verwijderen van de Zeeuwse vlag.
liet was het derde feestelijke en officiële gebeuren in een trits, die
begon met de officiële opening van de tentoonstelling van rampteke
ningen van de Amsterdamse kunsttenaar Pleter Kooistra, door de
commissaris der koningin in de provincie Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de
Cascmbroot, in de benedenzaal van het stadhuis en die als belangrijkste
middenmoot had de ingebruikstelling van de keersluis door minister
mr. Algera, die de mist had getrotseerd om bU dit voor Brouwershaven
zo uiterst belangrijke gebeuren persoonlijk tegenwoordig te zijn.
Brouwershaven had voor deze dag de gevels getooid met het frisse
rood, wit en blauw, dat een kleurige toets zette op de triestheid, zoals
die op een Schouwen-Duivclandse herfstdag kan zijn.
Aan de ingebruikstelling van. de
keersluis was de bijeenkomst voor
af gegaan in het stadhuis, waarvan
de wanden van de benedenzaal
waren gesierd met het knappe te
kenwerk van Pieter Kooistra, tegen
een achtergrond van visnetten, een
opvallende symboliek voor Brou
wershaven, die het ook deels van
de zee hebben moet, maar die an
derzijds zulke zware slagen door
diezelfde zee kreeg te inkasseren.
Talrijk waren de genodigden die
zich hier hadden verzameld en zich
even later te goed deden aan een
„lopende lunch", die met Brou
wershavens gevoel voor regie niet
alle envlot verliep, maar bok uit
stekend smaakte.
Van het stadhuis kronkelde zich
even later een slang auto's, waar
in de genodigden hadden plaats ge
nomen, met een omweggetje over
de zeedijk naar de nieuwe keer
sluis. Toen allen zich bij de keer
sluis hadden verzameld, hanteerde
minister Algera met vaardigheid
de draaier, waarmede het kolossale
gevaarte wordt dichtgezwengeld en
later moest het zijn excellentie van
het hart, dat hij het maar een
zwaar karwei vond, vandaar zijn
respekt voor de gemeentewerkman,
die het voortdurend moet doen en
de minister ook nu weldra een
handje kwam helpen.
Na de opening van de sluis en de
onthulling van de steen, welke
plechtigheden onder het snel flit
sende oog van talrijke camera's
plaats vonden, keerde het gezel
schap terug naar het stadhuis,
waar „Apollo" (nog niet in uni
form, maar dat komt) o.l.v. de diri
gent de heer P. Everwijn zich reeds
had opgesteld, nadat het even te
voren de „Smalstad", als bij zovele
gelegenheden had gevuld met het
strenge staccato van een mars.
Van de aanwezigen noemen wij
hier ir. A. J. van der Kerk, hoofd
ingenieur-directeur bij de Rijks
waterstaat, de hoofdingenieur-di
recteur van de Rijkswaterstaat, di
rectie Zeeland, ir. v. d. Burght, de
heer J. Tuinen, hoofdadministra
teur ter provinciale griffie, de
„hoofdingenieur van de Provinciale
waterstaat ir. H. J. D. Swaters, ir.
A. M. de Graauw, de heer P. Over-
beeke, technisch hoofdambtenaar
bij de Provinciale waterstaat, de
heer D. van der Straaten, water
bouwkundige van de polder Schou
wen, het dagelijks bestuur van de
polder Schouwen, de directie van
het Technisch Adviesbureau van de
Vereniging van Nederlandse Ge
meenten, de directie van de Aanne
mingsmaatschappij Van Dongen
Van Hooven (het bedrijf dat de
sluis bouwde), het college van b. en
w. der adoptiegemeente Voorburg,
ir. J. D. J. Waardenburg, directeur
van gemeentewerken te .Voorburg,
politiële autoriteiten, de heer C. A,
van Oord, de wethouders en de le
den van de gemeenteraad van
Brouwershaven.
Rede van minister Algera
„Ik sta hier tegenover Jacob Cats
en als hij het feestelijk gebeuren
van deze dag zou hebben kunnen
meemaken, zouden er stellig scho
ne gedichten uit zijn pen zijn ge
vloeid", zo begon mr. Aigera zijn
toespraak, staande op het bordes
van Brouwershavens fraai stadhuis
dat reeds zo vaak heeft neergezien
op de meest bont geschakeerde ge
beurtenissen, waaraan de geschie
denis van deze stad zo rijk is. De
minister gaf uitdrukking aan zijn
dankbaarheid hier aanwezig te mo
gen zijn en hij prees de goede sa
menwerking tussen de provincie
Zeeland, de gemeente Brouwersha
ven en de Rijkswaterstaat, bij de
totstandkoming van deze voor
Brouwershaven zo noodzakelijke
sluis. Het had spr. geen moeite ge
kost de invitatie tot het openen van
de keersluis te aanvaarden, de
eerste als het is in de provincie
Zeeland, die een betere waterke-
rende situatie garandeert, dan in
het rampjaar 1953 het geval was.
Brouwershaven heeft onder moei
lijke omstandigheden geleefd, zo
vervolgde minister Algera zijn met
aandacht gevolgde toespraak en na-
di envolgde een herstel, waarvan
hij zo nu en dan (incognito reizend)
de vorderingen heeft kunnen zien
en controleren. De nieuwe sluis
moet voorkomen, dat een situatie
als in 1953 zich voordoen kan, toen
1 V-i. meter water op het Havenplein
kwam te staan, bij een waterpeil
van 4.25 plus N.A.P., waarop de ke
ringen niet waren berekend. Bij de
bouw van de sluis moest gezocht
worden naar de combinatie van ec-n
sluitingsmogelijkheid met gelijktij
dig behoud van de bruikbaarheid
van de haven.
De sluis moet de tijd tot aan de
uitvoering van het Deltaplan over
bruggen en de bevolking van Brou
wershaven - naar de mens gespro
ken - veiligheid schenken, ook bij
hoge vloeden.
Spr. herinnerde er nog aan, dat
de roemruchte afdeling Sluizen- en
Stuwenbouw van de Rijkswater-
staat aan de bouw te pas kwam,
dezelfd einstantie die ook de "Vel-
sertunnel heeft gebouwd.
In februari 1956 kon de aanbe
steding plaats vinden en de kost
prijs kwam te liggen tussen f 800-
en f 900.000,—. Dat de Rijksover
heid heeft willen besluiten in dit
bedrag te subsidiëren met 95 °/o, be
wijst wel dat de noden en behoef
ten van Brouwershaven die over
heid nauw aan het hart liggen. Spr.
wilde zowel het provinciaal be
stuur als he bestuur van de ge
meente Brouwershaven compli
menteren met deze aanwinst en be
sloot met het uitspreken van de
wens dat nog heel veel schepen
deze sluis zullen mogen passeren
in de toekomst, tot grotere bloei
van de gemeente Brouwershaven.
Wens van eeuwen
Minister Algera was ingeleid door
burgemeseter J. L. van Leeuwen,
die er aan herinnerde dat met de
bouw van een keersluis een wens
van eeuwen in vervulling is ge
gaan. Onhoudbaar was de toestand
dat huizen en vloedplanken moes
ten dienen als waterkering. In feite
werd het water voorheen tegenge
houden door 125 deuren en 190 ra
men en er waren tien coupures,
die met planken werden afgesloten,
waarvan één met een lengte van
7 meter! De vroedschapsnotulen
vermelden hoge vloeden in het ver
leden, waarvan spr. noemde die
van 1 maart 1954, 20 september 1665
en 19 december 1690. Een keer
sluis was dan ook onder de bevol
king, zowel als in de gemeente
raad, meermalen het onderwerp
van gesprek en er is zelfs een
Brouwenaar geweest (de heer L,
Hocke), die aanbood een bijdrage
te leveren aan de bouw van een
sluis zoals thans gebouwd. Er was
bovendien onder de bevolking enige
ontevredenheid opgenomen te zijn
in de betaling van het dijkgeschot,
juist gezien tegen de achtergrond
van de waterkerende functie der
huizen. Vrijstelling bleek echter
niet mogelijk. De kwestie van de
keersluis werd besproken met de
adoptiegemeente Voorburg en reeds
in december 1953 maakte het Tech
nisch Adviesbureau van de Ver.
van Nederlandse Gemeenten een
schetsplan en een globale bereke
ning op.
Belangrijk was het feit dat het
Adviesbureau aan het voor Brou
wershaven zo belangrijke project
voorrang wilde verlenen, hetgeen
tot gevolg had dat de sluis eind
1954 besteksklaar wa6, nadat in juli
van het zelfde jaar de zaak was
doorgepraat met de hoofdingenieur
van de Rijkswaterstaat. De aanbe
steding vond plaats in 1956. Er wa
ren 27 inschrijvers en hel werk
werd gegund aan de firma Van
Dongen en Van Hooven te Dord
recht. Men begon het werk op 1
april 1956, en de oplevering vond
plaats op 15 juli 1957. Burgemees
ter van Leeuwen herdacht hierna
de drie slachtoffers uit de gemeen
te, die bij de ramp het leven lieten,
nl. Neeltje de Jonge, en de moeder
en dochter J. de Nooijer.
„Maar er is thans een grendel op
de zee", aldus spr., „door het aan
gebracht kunstwerk in de haven".
Ook hierin ziet men weer het sym
bool van het „voor het water niet
willen wijken", waarin de wezen
lijke kracht schuilt van de eiland
bevolking. Immers de stormvloed
en de tijd daarna behoren ook weer
tot de schoonste, omdat men eens
gezind was door strijd, aldus de
burgemeester, die nog eens herin
nerde aan de gezamenlijke sluiting
met eigen krachten van het stroom-
gat in de havendijk. Hij noemde
dit „een prachtig stuk samenwer
king".
Spr. dankte de minister voor het
feit, dat hij mede wilde werken aan
het veilig maken van de gemeente
en betrok in zijn dankwoord ook
de Commissaris der Koningin voor
diens drachtige medewerking, als
mede de wethouders en de raads
leden, die hun grote steun gaven
aan het project. Uiteraard komt
ook dank toe aan de bouwers en
opzichters. Deze medewerking heeft
de keersluis verheven tot een gelijk
niveau met andere openbare wer
ken. De burgemeester besloot met
de wens dat de prachtige keersluis
de gemeente tot in lengte van da
gen zal mogen beschermen. De ge
nodigden begaven zich daarna naar
de raadszaal, waar de erewijn ge
presenteerd werd.
„De inleiding op deze tentoon
stelling vond ik aanvankelijk maar
een „griezelige kwestie", maar eer
lijk gezegd is het mij enorm mee
gevallen.". Op deze originele ma
nier begon Jhr. mr. A. F. C. de Ca-
sembroot gistermiddag 'zijn toe
spraak ter opening van de tentoon
stelling van de ramptekeningen van
de Amsterdamse kunstenaar Pieter
Kooistra. Met deze opmerking
haakte de Commissaris in op de
(eveneens originele wijze), waarop
de heer Kooistra even tevoren had
verteld over zijn werk en over de
totstandkoming van de tekeningen.
Hij deed dit op een „leuke" wijze,
afwijkend van het „vaktechnische
jargon", zoals de Commissaris het
uitdrukte.
Jhr. mr. de Casembroot bracht
de schilder hulde voor zijn werk
en inzonderheid voor zijn uithou
dingsvermogen in de dagen van de
ramp, toen hij onder zeer moeilij
ke omstandigheden aan het werk
is gegaan, om de rampbevolking te
helpen, want dat was het uiteinde
lijk doel van de heer Kooistra. Het
speet spreker dat de tekeningen
niet aan de oorspronkelijke bedoe
ling hebben beantwoord en pj£eg
de suggestie van de heer Kooi
stra de netto-opbrengst van de
thans ingerichte expositie te willen
reserveren voor de onderontwik
kelde gebieden.
Ook burgemeester J. L. van
Leeuwen kreeg een pluim van de
Commissaris, dat hij in successie
kunsttentoonstellingen organiseert,
zonder daarbij voor subsidie bij de
provincie aan te kloppen. Spreker
hoopte dat de burgemeester er in
zal slagen nog vele tentoonstellin
gen „op eigen initiatief" en met
eigen middelen in te richten.
De heer Kooistra bood daarop
mr. Algera een fraaie ingelijste ets
aan, die later door de kunstenaar
werd gesigneerd, want al dit werk
is anonym, juist ook in verband
met de bedoeling die aan de teke
ningen aanvankelijk ten grondslag
lag. De Commissaris ontving uit
handen van de heer Kooistra het
boekje met gedichten, die ook op
de expositie zijn in te zien.
"Wat betreft de tekeningen, d£ze
zijn op zeer artistieke wijze aan
gebracht op langs de muren van de
grote zaal gespannen visnetten, die
zich uitstekend voor deze decoratie
lenen, doch in het kader van het
geëxposeerde zelfs gezien kunnen
worden als een stoer symbool van
de vruchten der zee, in schrille te
genstelling met de tentoonstelling
die op scherp geobserveerde wijze
de ellende weergeeft van de wa
tersnood.
In trieste opeenvolging en in so
ber zwart-wit zien we weer de ver
woeste landschappen, de kadavers,
de ingestorte huizen en het stille
verdriet van de mensen. We kun
nen zelfs namen geven aan enige
beelden uit deze reeks: de haven
van Zierikzee bv., doch ook hier is
de naam niet bepalend voor de ont
roering van het gegeven.
Wij kunnen slechts schrijven dat
Schouwen-Duiveland thans een
unieke kans heeft om te zien hoe
kunstenaarshanden gestalte gaven
aan het leed dat zeer velen op het
eiland van nabij hebben moeten
ondervinden.
Neil, kinderen schenken
president Eisenhower
album fotokaarten
Voor president Dwight D. Eisen
hower van de Ver. Staten zal de
ambassadeur der Ver. Staten te
's-Gravenhage, de heer Philip
Young, vrijdag 11 oktober in den
Haag, op verzoek van het „Neder
landse comité internationale cor
respondentieweek", een album met
fotokaarten in ontvangst nemen,
die 144 leerlingen van de Prinses
Julianaschool te Amsterdam ter
gelegenheid van de eerste interna
tionale correspondentieweek in hun
mooiste handschrift aan de presi
dent hebben geschreven.
De aanbieding geschiedt als blijk
van vriendschap en genegenheid
van de Nederlandse jeugd en in
overeenstemming met president
Eisenhower's „people-to-people"
programma.
Een deputatie van zes leerlingen
van de Prinses Julianaschool - dr
meisjes en drie jongens - zal, on
der leiding van een leraar en in
gezelschap van de voorzitter
enige leden van het comité het al
bum aanbieden. De 144 kaarten, die
voorzien zijn van het vlagstempel
van de internationale correspon
dentieweek (6-12 oktober 1957), zijn
afbeeldingen van de provinciale
hoofdsteden van Nederland en van
Amsterdam. Het'album is voorzien
van een inscriptie en zal worden
begeleid door een brief van het
hoofd van de Prinses Julianaschool.
Het ligt in de bedoeling tezijner-
tijd een soortgelijk album te doen
aanbieden aan H.K.H. Prinses Ma
rijke.
Eisenhower zei dat het hem niet
bekend was dat de Verenigde Sta
ten een Russisch voorstel tot een
bezoek van de Russische minister
van Defensie, Zjoekof, aan Ameri
ka zouden hebben afgewezen. Ge
vraagd wat hij van een dergelijk
bezoek dacht antwoordde de pre
sident dat Amerika dan overleg
met zijn bondgenoten zou moeten
plegen.
Ongeveer 300 Russische jonge
lieden, onder wie studenten, zijn
uitgenodigd in de komende twaalf
maanden als gast een bezoek aan
Engeland te brengen. De uitnodi
ging Is bestemd voor groepen die
ongeveer drie weken in het land
kunnen blijven.
ALLES EN NOG WAT OVER
het (moeilijke) vak van MilIMMECtlIl
Merendeel der Franse mannequins heeft- 't niet breed
Een frambozenkleurige sportieve
3/4 mantel gemaakt van „Heeksu-
ède". Heeksuède is een 100 pet. ka
toenen peau de pêche, beslist'^wa
terafstotend, met een b^onder
mooie finish, zeer prettig in het
dragen speciaal in ons kU«njQt en
gemaakt met het doel de echte
suède die zoveel duurder
vangen. De )as wordt gedraoen
over een „après-ski" pak, beslaan
de uit blouse en pantalon van be
drukt corduroy (blauw met zuiarte
opdruk). Deze corduroy die ln alle
kleuren en kwaliteiten te bnJL
is thans „Double P.V.", dat vSi
zeggen: poolvast en pktvrij
Er zijn namen die zo herhaalde
lijk in het nieuws opduiken, dat zij
voor ons allen een bekende klank
krijgen. Daaronder bevinden zich
niet in de laatste plaats de namen
van vooraanstaande mannequins.
Een opvallend verschijnsel daarbij
is, dat het meest uitgelezen troepje
daaronder bekend is onder hun
voornaam. Iedereen weet onderde-
hand van wie er sprake is, als het
gaat om namen als Victoire, Bet-
tina, Gigi, Lucky, Fabienne, Patri
cia, e.a. Zij vertegenwoordigen als
het ware Tout Paris, geheel Parijs,
Dat neemt echter niet weg, dat on
middellijk daarop de mannequins
volgen, die de „ster" van hun eigen
modehuis zijn en als zodanig een
grote bekendheid genieten. Bij
voorbeeld Renée bij Dior, Silvie bij
Dessès en Marie-Thérèse en Gene-
viève bij Balmain. Ook zij ver
schijnen geregeld vóór de lens en
genieten eveneens ruime inkomens.
Een derde soort mannequin,
„volante" (letterlijk: vliegend),
stelt zich beschikbaar voor meer
dan één modehuis. Als regel „loopt'
zij op de shows van de confectie-
industrie, presenteert bontcollec
ties, hoeden, byoux. Zij is er ook
vrij in haar diensten te verlenen
bij de reclamebureaux en zich te
vertonen op foto's, die een stof
zuiger of ijskast aanbevelen. Zulks
in tegenstelling met haar collega's,
die in dienst staan van een bekend
Huis en die tot exclusieviteit ver
plicht zijn. Bekende „volantes" zijn
Frangoise Dambier en Doudette.
Ook deze meisjes verdienen zeer
goed en genieten vrije reis- en ver
blijfkosten, indien hun diensten el
ders worden vei-langd.
Het komt maar zeldën voox-, dat
een mannequin opti'eedt als „eover-
girl", dus verschijnt op de omsla
gen van tijdschriften Haar tijd
wordt volledig in beslag genomen
door het poseren in en presenteren
van collecties. Deze foto's zijn niet
uitsluitend bedoeld voor haar eigen
modehuis, maar ook voor publi
catie in diverse bladen en tijd
schriften.
Duizend mannequins
Frankrijk telt zo ongeveer een
duizendtal mannequins, maar een
kleine minderheid daarvan leidl
een sterrenleven en verdient een
sterren-inkomen! Slechts 10 „gran-
des vedettes", 30 „mannequin-ve
dettes" en een 15 „volantes" gaan
met bet geld en de beroemdheid
strijken de 584 mannequins die
zijn aangesloten bij hun eigen bond
(verdienen heus niet meer (en
soms .minder) dan een doorsnee
stenotypiste. Deze gi'ote meerder
heid wex*kt hard, draagt goedkope
jurkjes en hoopt zo gelukkig te
zijn als Bettina, die werkzaam was
bij een klein modehuis voor ze
werd ontdekt door Jaques Falh.
Velen, van hen zijn tegelijkertijd
verkoopster; zij beginnen 's mor
gens om half tien en houden op
met werken om een uur of half
acht. Hun lunchtijd is anderhalf
uur. De tijd om eens voor de lens
te komen en in het nieuws te ge
raken ontbreekt haar ten enen
male.
Men denkt wel eens, dat de ge
middelde mannequin er tegen haar
dertigste jaar mee uitscheidt. Dit
is niet geheel waar; Dorian Leigh,
die toch „vedette" is, telt al 40
jaar. De gemiddelde leeftijd van
de mannequin ligt onder de dertig
jaar. De ideale leeftijd is 22, maar
er zijn er reeds, die slechts 15 jaar
tellen. De een houdt het langer vol
dan de ander, maar een bijzonder
lange carrière is die van Cardle
(Balmain), de hartsvriendin van de
ongelukkige Praline, die zo nood
lottig om het leven kwam bij een
auto-ongeluk. Carole heeft het tot
vijftien jaar weten te bx-engen; mo
menteel is zij verkoopster in de
„boutique" van Balmain. Zij be
sloot op te houden op het toppunt
van haar roem.
Gigi, die ontdekt is door Bal
main en thans volante is in de
Verenigde Staten, is 28; Marie-
Hélène Arnaud van Lanvin is 23;
Dior's Victoire telt 24 jaar.
Tenslotte nog de mannequin die
een belangrijke rol vervult in de
confectielndustrie: die voor de
grote maten. Deze zijn soms 50 of
60 jaar en presenteren de modellen
voor cliënten van die leeftijd.
Dit leven voor het voetlicht is
een uitputtend leven. Twee maan
den voor haar heengaan merkte
Praline eens tegen vrienden op:
Nu verdien ik wel 350.000 Francs
(f 3000) per maand, maar ik bezit
geen minuut tijd voor mezelf; geen
nacht kom ik voor twee uur op
m'n bed en om 7 uur ben ik er al
weer uit. Praline presenteerde
niet alleen overdag japonnen,
maar ook 's avonds temidden van
het uitgaande publiek. Onder de
bedrijven door poseerde ze voor
diverse foto's. Aan behoorlijk eten
kwam ze niet toe, zodat ze leef
de van sandwiches.
Al lopend voor fotografen en
cliënten legt een mannequin ge
middeld 3000 km. per jaar af. Zij
moet uren onbeweeglijk kunnen
staan, terwijl de ontwerpei- zijn
stoffen op haai- drapeert en het
verkregen effect bestudeert. Voor
al dit laatste heeft dikwijls een
hoogst onplezierige uitwerking op
de spieren van benen en buik, ter-
wijl gezwollen enkels geen uitzon
dering zijn. Dit „probex*en" vraagt
sterke zenuwen en een engelen
geduld, en niet voor niets hebben
de meeste gx-ote Huizen een ccrstc-
hu lp-kamer, die druk gebruik
wordt.
Verwachting tot vrijdagavond:
Zacht overdag
In de nacht en ochtend op vele
plaatsen mist, morgen overdag,
zacht weer met zonnige perioden;
zwakke tot matige wind uit zuide
lijke richtingen.
11 okt. Zon op 6.59, onder 17.58.
Maan op 19.03, onder 9.41.
Laatste kwartier: 16 okt. te 14.44.
Hoogwaterstanden
ZIERIKZEE:
11 okt. 4.43 v.m. 16.53 n.m.
BROUWERSHAVEN:
11 okt. 4.04 v.m. 16.21 n.m.
Springtij: 11 en 25 oktober.
Doodtij: 18 oktober.
HET WEEKOVERZICHT
Ook in de afgelopen 24 uur kwa
men in west-Europa uitgestrekte
mistvelden voor. In Nedex-land trok
de mist gisteren in het noordoosten,
oosten en zuidoosten van het land
spoedig op, waarna bij zonnig
weer de temperatuur opliep tot 18
19 graden. Elders ln het land
bleef de mist de gehele dag hangen
maar in de kustprovincies ging de
mist tegen de avond over in een
laaghangend wolkendek, waarbij
het zicht verbeterde. In de nacht
van woensdag op donderdag vormde
zich opnieuw op vele plaatsen mist.
maar over het algemeen minder
dicht dan de voorgaande nacht. De
kans op mistvorming in de nacht
en ochtend blijft evenwel bestaan.
Door de aanhoudende luchtdruk
dalingen boven de Golf van Bis-
caye zal morgen lucht worden aan
gevoerd uit Frankrijk en zuidwest-
Duitsland. In deze lucht trekt de
mist overdag bijna overal op. Met
de bovenwind drijven echter wel
enkele wolkenvelden hét xaiiu vk*»
nen, maar er zullen op de meeste
plaatsen zonnige perioden voorko
men, waarbij de middagtempera-
turen gelijk zullen zijn aan die van
vandaag of iets hoger.
DE GRIEP
IN EUROPA
Tot dinsdagen er in Italië een
miljoen griepge7.aJlen geconsta
teerd. Ook in andeÏ5^w™p®se Ian~
den van Scandinavië l&vT®
kan zijn honderdduizenden*^
len geteld. N
Uit berichten uit verschillend!
hoofdsteden valt af te leiden, dat
de epidemie haar hoogtepunt nog
niet heeft bereikt,
In vele delen van Frankrijk zijn
scholen gesloten. De slechtste be
richten kwamen dinsdag uit Duin
kerken, waar de Aziatische griep
850 kinderen van school heeft ge
houden.
Honderdduizenden gevallen wor
den uit België gemeld. In Luik,
Namen, Charleroi, Antwerpen en
Brussel zijn scholen gesloten.
Dinsdag zijn alle scholen te Bonn
voor de rest van de week gesloten.
Het hoofdkwartier van het Ame
rikaanse leger en dat van de Ame
rikaanse luchtmacht in Europa
hebben dinsdag meegedeeld, dat
ruim 3.000 Amerikaanse militairen
in Europa aan griep lijden.
Autobanden
negen procent duurder
's-GRAVENHAGE, 9-10. De ver
koopprijzen van nieuwe buiten- en
binnenbanden voor personenauto's
en motorrijwielen (inclusief de
scooters) zijn onlangs met negen
procent verhoogd. In Nederland
rijden ruim 40.000 bedrijfsauto's
(bestelauto's, kleine vrachtwagens
ed.), die dezelfde maten banden
hebben als personenauto's. Voor
deze bedrijfsauto's zijn de banden-
prijzen automatisch met eenzelfde
percentage verhoogd. Genoemde
prijsverhoging is een gevolg van
het feit, dat het omzetbelastingta
rief van vijf op vijftien px-ocent ge
bracht werd. De belastingverhoging
mocht geheel worden doorberekend
Doordat de omzetbelasting wor<jt
geheven over bruto-verkoopprijs
zijn de netto-verkoopprijzen nie{
met tien, maar met negen procent
gestegen, zo deelt de KNAC mee.
De verlctbestrijdiiijt
in de bouwvakken
s-GRAVENHAGE, 10-10. Op 1
november zal de telefonische weer-
berichtgeving voor de bouu'riiver
heid door het K.N.M.I. te Bilt
worden hervat. Ons land is daartoe
weer in vier rayons verdeeld.
De voox* het bouwweeröericht in
deze rayons gekozen telefaxnum
mers zijn dezelfde van hcf v°rige
jaar. In de wijze van berichtgeving
en in de weerfase-3sDC'ui<"n& is
echter verandering Daar
om zijn door de s(üCbec0rnmissie
Weersinvloeden nïefl** aanv>'ijzin-
gen samengesteld. P'f w°rden op
ruime schaal verspg °pdat men
in de bouwwereld ''l"c5 m°gclijk
profijt van de bo^"*vevbov'chten