kerstmis FEEST rendier? in de binnenlanden van Brazilië MISTLETOE BLOEMEN ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 24 DECEMBER 1956 18077 Bij Nederlandse boeren te Carambehy Twee dagen sporen van de Bra ziliaanse hoofdstad Rio de Janeiro, midden in een landstreek waar ma jestueuze sparren het golvend wei de land omzomen, ligt een brokje Nederland. Daar sjorren sterke ke rels met blond haar en blauwe ogen aan de ploeg; daar klinkt het „goeienavond" op de weg, hangen kraakwitte gordijntjes voor de ra men en staan klompen voor de deur Dat is Carambehy, de kolonie van Nederlandse boeren in Brazilië. De boerderijen en huizen liggen links en rechts van een grote weg, als in een streekdorp in de veen kolonie. Vooraan, een kwartiertje gaans van de spoorlijn naar de Bra ziliaanse miljoenenstad Sao Paulo, staat een kleine houten kerk met de pastorie. Die kerk is het sym bool van de kolonisten geworden, bij voorspoed en tegenslag. Daar begint met de doop het leven van de kleine Braziliaantjes, de afstam- melingetjes van de Nederlandse ge neraties van pioniers, die veel zul len gaan weten over dat kleine land aan de Noordzee, die misschien zelfs de taal van dat land zullen gaan spreken, maar het land zelf nooit zullen zien en alleen zullen kennen uit het foto-album en de kranten. In die kerk wordt getrouwd, met een echt Nederlandse bruiloft tot besluit; daar wordt gebeden voor het Koninklijk Huis - want al is men ver weg - de trouw strekt ver der dan grote oceanen en daar ligt ook het kleine, rustige kerkhof, waar de oudste pioniers na een le ven vol strijd werden begraven on der de vreemde Braziliaanse bomen. Na een mensenleeftijd Veertig jaar geleden was dit all er nog niet. Er lag een kaal ve waar brulapen zich in het stru gewas verscholen. Het hele geb is door wakkere kerels in cultu gebracht. Elke boom, die nu zo machtige kroon naar de strakke lucht steekt, is geplant. In plaal en met Kerstmis Met mistletoe of maretak heeft de volksfantasie zich al eeuwen bezig gehouden. Deze plant is een echte parasiet. Ze groeit ten koste van tere boomsoorten en neemt het niet zo nauw wat betreft haar voedingsbron nen. Ze groeit het best op populieren, doch ook op de meidoorn en op oude appel- en perebomen. In ons land kom ze het meest voor in zuid- Limburg, doch in de Ardennen kan men haar meer aantreffen, voorbij Parijs ziet men vele bomen bezet met de maretak. Vooral Engelsen zijn er gek op, echter niet alleen daar te lande. Zij ex porteerden naar vele andere landen het gebruik van mistletoe. Zo zien we de maretak omstreeks de Kerstdagen hangen onder een lamp, maar meer nog onder een deurpost en u weet het: er is een beloning aan ver bonden voor hem, die toevallig een meisje ontmoet onder zo'n bosje mistletoe. Of de jonge meisjes het met voorbedachte rade neergehangen hebben, durven wij niet te beweren Maar vooruit, het is immers ook Kerstfeest niet waar, men mag wel wat door de vingers zien. De altijd groene mistletoe, die dus niet groeit in aarde, doch op andere gewassen, heeft een legende op haar geweten, die aldus luidt: Vele, vele jaren geleden was er de god van het licht, de schoon heid, de vrede en de matigheid, Balder genaamd. Hij was de lieve ling der goden en om hem direct onsterfelijk te maken lieten de go den alle dode en levende dingen de eed afleggen, dat ze 'hem geen kwaad zouden doen. Alle gehoorzaamden hieraan, zo dat de goden er een spel van maak ten om van alles en nog wat naar Balder te gooien; dat kon, want hij was immers onkwetsbaarl Eén plant had die eed echter niet af gelegd en dat was nu juist die maretak, die verborgen zat in een boom. Loki, de boze geest, wist dat; hij sneed een pijl, gaf die aan de broer van Balder, de blinde Hodur. Deze wierp de pijl, door Loki's hand be stuurd en Balder werd geraakt en stierf. Men beweert nu dat de mooie witte bessen, wasachtig, die de mistletoe sieren, tranen zijn, die de plant liet vallen bij wijze van rouw. Bloemen in december Keren we echter tot de werke lijkheid terug en schenken we onze aandacht aan de versiering van onze woning tijdens de feestdagen, waar kunnen we dit beter mee doen dan met bloemen? Er zijn er vele, ondanks het jaar getijde. Laten wij onze keuze eens laten vallen op de kerstster, de roos, de rode en witte anjer en de cyclame. Deze bloemen zijn rond de feestdagen betrekkelijk volop te krijgen, al zijn ze wat prijzig. Toch willen we er even aandacht aan schenken, want u zult begrijpen, dat juist in verband met de hoge prijzen, de bloemen goed verzorgd dienen te worden. Hier willen wij u een handje bij helpen. Rozen Voordat men de rozen in water zet, snijdt men eerst met een scherp mesje een stukje van de stengel af. Indien men een beetje chrysal aan het water toevoegt, zal daardoor de levensduur aanmerkelijk verlengd worden. De bloemen gaan helemaal open als ze in het water staan, zonder dat men bang behoeft te zijn dat ze slap gaan hangen. Per liter water 15 gram poeder oplossen, niet meer. Anjers Anjers worden veelal zonder groen geleverd, doch een enkel va rentakje kan reeds wonderen doen. Geeft u ze ten geschenke, dan is een bosje van vijf een aardig boe ketje, vooral als ze in een leuk vaasje staan. Ook hier een stukje van de stengels afsnijden en zono dig deze stengels iets insnijden. Kerstster Voorwaar een vrij kostbare bloem, die dus een goede behandeling vraagt. Snijdt men bij rozen en anjers een stukje van de stengels af, bij de kerstster mag dat beslist niet, want dan zal het melksap naar buiten vloeien en dan worden de bloemen slap. Dat melksap is giftig Velen zien de rode schutbladeren aan voor de bloemen, doch dat is niet juist. Tussen de schutbladeren zitten kleine, geelachtige bloempjes, dit zijn de ware bloemen, ze vallen echter maar zeer weinig op. De cyclame Een cyclame verlangt een matig verwarmde kamer en liefst zoveel mogelijk zon. U weet het, geen wa ter op het schoteltje en vooral geen koud leidingwater. Leidingwater kan geen kwaad, maar er moet een flinke scheut warm water aan toe gevoegd worden, zodat het water goed lauw moet aanvoelen. Geeft u de plant ook geregeld mest, want ze moet tijdens de bloei goed ge voed worden. Het na een half uur op het schoteltje staande water moet daarna verwijderd worden. (Nadruk verboden). WIJ OUDERS Laat het nu zijn 1 HOE MET KERSTMIS, wanneer de kinderen vacantie hebben en moeder het met allerlei voorbereidingen extra druk heeft, de sfeer en de stemming in huis zal zijn, hangt hoofdzakelijk van de ouders af. Er hoort bij het Kerstfeest een voorbereiding: niet alleen van- uiterlijke dingen, maar vooral ook een voorbereiding van de juiste stemming. Wij moeten er voor zorgen, dat het kind iets aanvoelt, als het ware rijp gemaakt wordt, voor het ondergaan van het grote wonder, waar omheen zich door de eeuwen heen de viering van dit feest geweven heeft. Het kind moet niet al leen maar rumoerig en opgewonden worden bij het vooruitzicht van snoeperij of zelfs cadeautjes, die hij krijgen zal, zoals dit met Sinterklaas het geval is. Er zal rust en vrede in de kinder ziel moeten dalen. En hoe kv&nen wij daaraan beter meehelpen dan door zelf rust en vrede uit te dragen? Al dagen tevoren kunnen wij deze liefelijke, vredige stemming kweken door 's avonds bij schemerlamp of wat kaarslicht Kerstvertellingen voor te lezen, het bijbelverhaal te vertellen of door samen met de kinderen bij de piano Kerstliedjes te zingen. De ontvankelijke ziel EEN KINDERZIEL is zo'n uiterst gevoelig instrument, dat zich door liefdevolle handen zo zuiver laat bespelen. U zult zien, hoe sterk ontvankelijk uw kind is juist voor de goede, mooie, verheven dingen van deze tijd, als u ze op de juiste manier voor hem weet uit te dragen. En zijn wij ouders, die ons in deze dagen toch ook eens extra willen bezinnen op onze levenshouding, niet degenen, die juist nu aangewezen zijn om onze kinderen in verdraagzaamheid, eensgezindheid en vergevensgezindheid voor te gaan? Laat het werkelijk een feest van vrede, dat door geen wan klank verstoord wordt, in uw huis zijn. Laat de sfeer zó zijn, dat elk lid van het gezin nog lang daarna er iets van méé draagt, omdat de wil tot het goede in hem ontwaakt is en zelfs de allerkleinsten zich door deze geest van liefde en welwil lendheid gegrepen voelen. Toe moeder, al hebt u het nu dubbel druk en vindt u, dat de kinderen u wel eens in de weg lopen bij alle voorbereidingen, oefen u in geduld en verdraagzaamheid. Probeer het zwaarte punt te leggen, waar het thuis hoort. Straks in januari, als de kinderen weer naar school zijn, kunt u het huis weer een extra beurt geven, maar bederft de sfeer en de feestvreugde nu niet met telkens te verbieden; met gevit en ongeduld. Laat ze méédoen HEB AIJD voor hén! Geef 't grootste deel van uw tijd aan hén in de voorbereidingen tot het Kerstfeest. Laat hen délen in die voorbereidingen. Zij genieten er zo intens van. Laat hen helpen, als u in de keuken aan het bakken van al die lekkere, geurige dingen bent en stuur hen niet weg met de ver zuchting, dat u zo niet op kunt schieten. Laat hen ook hun deel bij mogen dragen aan het versieren van de boom en de feest tafel, al zijn hun vingertjes nog onbedreven en houdt u uw hart vast, dat ze de kleurige ballen zullen laten vallen. Zo'n gebroken versiersel is niet zo erg als de teleurstelling, buiten gesloten te worden van de voorbereidingen tot het feest. Ziet u, het Kerstfeest is niet een feest van één of twee dagen. Het manifesteert zich reeds lang te voren en draagt zijn glans nog dagen en weken na. Wij mogen onze kinderen er niet het allerkleinste lichtje van onthouden. MARCELLE. (Nadruk verboden) van de gerieflijke boerderijen heb ben er armzalige houten krotten gestaan, zonder licht, zonder water. Er is gewerkt, dag en nacht; te genslag na tegenslag is overwonnen en nu - een mensenleeftijd later - is de overwinning behaald. Het gol vend land van de staat Parana is bedwongen. Langs de lange weg staat een melkfabriek, staan scho len en verenigingsgebouwen. De on gebreideldheid van de eerste ont ginning heeft plaats gemaakt voor de evenwichtigheid van de dage lijkse nijverheid. Met de regelmaat van de klok rij den vrachtauto's de bussen melk en de zuivel naar de omliggende ste den. Een jongere generatie heeft het werk van de ouderen overgeno men. En de roem van de verbeten pioniers voortgezet. Carambehy is geen naam in Brazilië; het is een begrip geworden. Kerstmis Maar al hebben zich de Neder landers en hun afstammelingen moeten aanpassen naar leven, taal en gewoonten, aan de Braziliaanse gebruiken, in vele zaken zijn ze de traditie van het oude land trouw gebleven. Zo op Kerstmis. Kerstmis in Brazilië, met hartje zomer in het subtropische land, is geen feest van bezinning en gebed. De Braziliaan is zo heel anders, zo luchtig, zo laat-maar-waaien. Kerstmis voor hem is niet meer dan het begin van een grote vacantie, die met carna val eindigt. Kerstmis is maar één dag, een dag van geschenken en lekker eten, een dag van haast onnatuurlijke vrolijkheid. Carambehy heeft zich daaraan niet kunnen gewennen. Kerstmis voor de Nederlandse boeren is, wat het zou zijn in Nederland, een vroom feest van gebed. Gebed op gezonden aan Hem, die zoveel ar beid, zoveel verdriet en tegenslag zo ruim beloonde. Gebed ook om te danken, dat weer op deze zomer se 25ste en 26ste december het graan rijp op het veld staat en al len, die er aan hebben gezwoegd zo gezond zijn gebleven. Gebed, om het kleine vaderland te zegenen, daar midden in de branding van het woelige Europa; het vaderland met zijn vele onverschrokken zonen. Natuurlijk, het bedrijf gaat door. De natuur wacht niet; de koeien moeten gemolken, de steden sme ken om melk, boter en kaas. De strijd om het bestaan gaat ook door op Kerstmis. Maar er is toch een pauze. Iedereen heeft zich op Kerst morgen mooi aangekleed om er te luisteren naar de Nederlandse do minee en het evangelie. En of het in het Nederlands wordt gelezen of in het Portugees, dat doet niets af aan de liturgie, de boodschap aan de wereld, door het Christus kind gestalt'. Deventer koek Na de kerkdienst zullen enkelen blijven praten, voor zij de fiets pak ken voor de tocht terug. Anderen zullen misschien even naar het kleine kerkhof gaan om er een ogenblik stil te staan bij de graven van hen, die ontvielen. Men voelt dat als een gemeenschappelijk ver lies, want voorzover men nog niet familie van elkaar is, heeft de ge meenschappelijke strijd de kolonis ten elkaar verenigd. Zeker op deze dagen van rust en bezinning. Daar na zal men bij elkaar op koffievisite gaan, Braziliaanse koffie - heerlijk geurend - met Deventer of Gronin ger koek, zelfgebakken naar vader landse recepten. Dan gaat men eten, Braziliaanse gerechten misschien wel, maar met Hollands»? tradities, met gebed. Ook met zang bij het huisorgel, Neder landse Kerstliederen. Dan zullen de oudsten met hun vereelte handen de bijbel openslaan en nog eens de Kerstboodschap voorlezen. Sommi gen zullen een lichte weemoed voe len opkomen; zij die het vaderland wél hebben gekend: het Kerstfeest van de behaaglijkheid, de koude decembermaand, de gloeiende ka chels, de gewijde muziek uit de radio. In de avond komt men nog eens samen voor de tweede kerkdienst om daarna weer bij elkaar op be zoek te gaan. Terwijl alle Brazili anen de tweede Kerstdag weer huns weegs gaan, zet de Nederland se gemeenschap de traditie voort. In kerkdienst, in gebed, in feest. Is het een wonder, dat er om streeks Kerstmis graag landgenoten werkers en zwervers op Carambehy zijn, de Braziliaanse luidruchtigheid een ogenblik ontvluchten om één te zijn met het Kerstfeest, zoals we dat in het vaderland beleven. Carambehy op Kerstmis is een oase in de Braziliaanse oneindig heid, ondanks de veertig jaren van het nieuwe bestaan in het nieuwe land, ondanks de 10 000 kilometer afstand van het kleine plekske grond tussen Dollart en Schelde. (Nadruk verboden). Hoe zit dat met het Zoals het paard de trouwe viervoeter van Sint Nicolaas is, zo is het rendier dat voor de Kerstman, als hij met zijn slede, zwaar beladen met geschenken, er op uit trekt om klein en groot te verblijden. Het rendier behoort tot het geslacht van de herten, met slechts één recente soort. Evenals de hermelijn verkleurt zijn vacht in de winter, Is deze 's zomers bruingrijs, 's winters verandert dat tot geelwit. Bovendien bezitten de mannetjes lange, lichtgekleurde manen aan de kop. Het rendier bewoont in kudden de bossen en toendra's van de oude en nieuwe wereld, van respectievelijk de 60ste en 45ste breedte graad tot aan de Poolzee. Men onderscheidt een groot aantal onder soorten, verenigd in drie groepen: de bos-, de toendra- en eiland rendieren. Het rendier is het enige tot huisdier getemd hert, wordt hoofd zakelijk door de bewoners van Lapland en Eskimo's gebruikt en moet al vijf tot tien eeuwen als zodanig bekend zijn. In Azië moet men met dit temmen begonnen zijn. Oorspronkelijk bleef het nog maar jachtobject en kwam het alleen in de oude wereld voor. Pas in latere tijd is het ook in de nieuwe wéf&d ingevoerd door grote kudden over te brengen, o.a. naar Alaska en het noorden van Canada, om het levenspeil van de Eskimo's te verhogen. De tamme rendieren leven nooit in stallen, maar in zeer grote kudden, die het grootste deel van het jaar aan zichzelf worden over gelaten. Behalve vlees en huiden voor kleding, leveren ze ook zeer vette melk, aldus grote gebieden bewoonbaar makend. Gecastreerde dieren worden als trek- en lastdier gebruikt en in Siberië zelfs als rijdier. Fossiel is het rendier bekend uit het Pleistoceen tot in zuid- Frankrijk. Met het terugtrekken van het ijs en het verdwijnen van het rendiermos is het noordwaarts teruggekeerd. Uit Nederland zijn vondsten bekend uit de Würmijstijd. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1956 | | pagina 5