Zwarte Piet brengt zwarte tanden DE HEILIGE FIGUUR IN DE KUNST ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE dinsdag 27 november 195e No. isow Primitief schotiwte geitje, afkomstig uit Zuidhollandse boerenhofstede. Vermoedelijk van omstreeks 1600. EN DE ZIEKEN Eerlijk zullen we alles delen Volop suikergoed en marsepein, echte of nagemaakte boterletters, geruite sjaals, gestreepte sjaals, flesjes parfum, electrische treinen en ander speelgoed voor kleine en grote mensen. Vol verwachting klopt ons hart, ja. Want behalve de koek en alle mooie cadeautjes die kinderlijke hebzucht zich kan wensen, is er ook nog altijd de mogelijkheid van de gard, van het zakje met wat zout en de zak waarin we misschien meemoeten naar Madrid. 'Ook wie volwas sen is, kan dikwijls nog een vleugje angst meevoelen voor het slechte geweten dat hem op 5 december in zijn jonge jaren zoveel narigheid voorspiegelde. Maar verder: icat een glanzende herinnering, wat een warmte bracht de Sinterklaasavond vooral in het grote gezin. Zeker, dat is waar, maar het geldt alleen voor de gezonden. Hoe staat het met de zieken, de len die mee in de feestvreugde of gaat de kinderheilige hen voorbij? Het plezier van versjes maken, sur prises zoeken, aan de bel trekken en hard weglopen als je een pakje op de stoep hebt gezet, is er voor hen niet bij. Warme gekruide wijn verdragen ze niet, het zien van sui kerbeesten en fondantjes maakt hen al misselijk. En cadeautjes, ach, wat geven ze er om, zij hebben toch niet het gevoel dat ze er bij horen. Laat het feest maar onge merkt langs me heen gaan, hoe minder ik er van merk, hoe beter. Maar dat is niet waar! Vrienden en huisgenoten van een zieke, maak hem toch duidelijk, dat hij er wel degelijk bij hoort, laat hem delen in de grote en kleine genoegens van feestdagen, ook van Sinterklaas. Het zal bijdragen tot zijn beter schap, of als die niet voor hem mocht zijn weggelegd, zal het hem troosten. Vergeet hen niet\ Ik vergeet nooit hoe zorgzaam een stel kinderen, waar ik vroeger dikwijls aan huis kwam, op 5 de cember een mand met aardigheid jes klaarmaakten voor hun kindse grootmoeder, die ha ar kamer op de bovenverdieping nooit meer ver liet; oma kon geen a van een b meer onderscheiden maar ze graai de begerig naar de pakjes met rode lintjes en begon dadelijk handen vol snoepgoed in haar mummel mond te steken! En toch was het goed en hartelijk dat haar klein kinderen hadden geleerd dat ze een mens niet moeten vergeten in z'n ouderdom. Maar wat mogen we onze zieken nu geven op zo'n dag, de keus is zo beperkt, zegt menigeen. Laten we eerst even vaststellen, dat de patiënten met acute ziekten werke lijk liever met rust gelaten moeten worden, die hebben al genoeg met zichzelf te stellen; als ze rillen van koorts of krimpen van pijn verlan gen zij geen enkele belangstelling dan de verstandige zorg waarmee hun bed wordt gladgestreken, drin ken wordt gereikt, zo nodig ijszak- ken of warme kruiken worden klaargemaakt. En als zij behoefte hebben aan smakelijk fruit of aan eau-de-cologne om zich te verfris sen, dan komt dat er tóch wel, zul len we hopen. Een hele verlanglijst Iets anders is het met chronische patiënten en invaliden. Betrek hen in de vrolijkheid als het maar even kan en doe dat met tact. Als ze misschien mopperig zeggen dat ze er niets mee te maken willen heb ben, overrompel hen dan niet, maar probeer hen zonder geforceerdheid tot enig meeleven te brengen. Dat ls belangrijker dan de vraag wat ze moeten „krijgen", want er is kans op dat het hun ziekteproces gunstig beïnvloedt. En werkelijk, wat we hun zul len geven, blijkt altijd wel van- zelfs als we het goed met hen menen. Daar zijn niet alleen de zakdoeken, waarvan ze er altijd best wat extra kunnen gebruiken of de stukjes zeep, daar is ook een nieuwe pyama, een sierlijke nacht japon of een behaaglijk bedjasje voor wie meestentijds in bed moe ten verblijven. Daar is een stevig tasje waarin de vrouw de kleine hebbedingetjes bewaart die zij in haar buurt wil hebben. Daar zijn, voor de patiënten die af en toe op mogen staan, een paar pantoffels die prettig zijn om naar te kijken en om aan je voeten te hebben, misschien een gemakkelijke stoel, een kussen in de rug of een plaid voor over de knieën. Voor de mannen die zich er op verheugen er elke dag tenminste een paar uurtjes nbrmaal verzorgd uit te zien, is een mooie das even belangrijk als voor de gezonden die het voorecht hebben te kunnen gaan en staan waar zij willen. En dan moet boven de mooie das ook net zo goed een correct geschoren gezicht iutkomen, daar zit al weer een mogelijkheid voor het geven van welkome geschenken in, zoals al dan niet electrisch'e scheerappa- raten en wat er maar bij mag ko men. Lectuur en ook snoep Dan is er ook, voor wie daar ge voelig voor is, een voorwerp van kunst. Als dat een plaats in de zie kenkamer heeft, gaat er vreugde en levenskracht van uit. En er is lectuur, om bemoediging uit te put ten, om ziekelijke tobberij te ver drijven, om richting te geven aan de gedachten Natuurlijk geen zwaarwichige boeken voor een zie ke die op een bepaald ogenblik misschien alleen ontspanning zoekt, maar ook geen onbenullige ver haaltjes voor iemand die naar de gelijk geestelijk voedsel verlangt Ach, wat is er toch veel te beden ken, waarmee je een zwak of ziek mens een plezier kunt doen. En snoepen, doen ze daar niet mee? Als hun ziekte dat onmoge lijk maakt, zoals bij diabetes, dan kan het Sinterklaaslekkers maar beter niet onder hun ogen komen, om de verleiding niet ondragelijk te maken, maar anders is er meest al wel een mogelijkheid om, zonder maagoverlading, ook een beetje mee te doen. Alleen: laat bij bedlegerige zie ken uitsluitend verpakte lekker nijen toe, want bij hen moeten we nog meer dan bij gezonden de hy giëne hoog houden. Dus geen losse cocoladeletters, geen kunstig nage maakte bakerkinderen of w.c.-tjes van marsepein, die open en bloot stof vergaren op een nachtkastje. Dr. Alfr. Briedê. (Nadruk verboden). Houtsneden Tegels Koek vormen De kunstenaars hebben in de loop der eeuwen vrijwel elk onderwerp aangegrepen als object en zo vin den we ook de heilige Nicolaas, volgens de overlevering bisschop van Myra in Klein-Azië, patroon der zeevaarders en bakkers, be schermheilige van kinderen en jonge vrouwen, in de beeldende kunst terug. Oorspronkelijk werd deze heilige in het oosten vereerd, doch om streeks de elfde eeuw werden zijn relikwiën door Italiaanse zeevaar- dors naar Bari overgebracht en zo verbreidde zich de cultus over Europa. Het staat wel vast, dat het wer kelijke feest van de naamdag van Sint-Nicolaas voor het eerst ge vierd werd tussen de 12de en de J4de eeuw in noord-Frankrijk. Van daar verbreidde het zich over de rest van west-Europa en ook naar ons land, waar het niet lang duurde of de Nederlandse kunstenaars ge bruikten de Sint-Nicolaasfiguur als motief voor hun werk. Sint als koekvorm. Een bakkersproduct van plm. 1800, met de vrijers- harten in de mantelzoom. Vele legenden Wij kennen hier voorbeelden ge noeg van. In die oude tijden deden ontelbare verhalen en legenden over deze heilige de ronde en zo kan het voorkomen, dat men af beeldingen van hem vindt, waarop hij voorkomt met diverse symbolen die velen van ons nu niet meer thuis kunnen brengen. Wat te denken van een Sint-Ni colaasfiguur met een vis aan de voeten? Velen denken ongetwijfeld: wat heeft die vis met Sint-Nicolaas te maken? De verklaring is vrij eenvoudig. Zoals boven vermeld, is Sint-Nicolaas de Schutspatroon van zeevaarders en vissers. Verdere uit leg is wel overbodig. Op een oude houtsnede van om streeks 1550 zien we de goede Sint afgebeeld, staande voor drie ton nen. waarin zich jongemannen be vinden. Wat heeft dit te beduiden, zal men zich afvragen. Hier moeten wij teruggaan tot een oude legende over d? heilige Nicolaas, waarin vermeld wordt hoe hij drie jonge lingen tot leven wekte, die door een boze waard of slager onthalsd en gezouten in tonnen waren gestopt. De schcuwtegels Wij treffen de goede Sint op ver schillende kunstwerkjes aan. Zo ook op een primilief schouwtegeltje van omstreeks 1600, afkomstig uit een Zuidhollandse boerenhofstede. Op dergelijke schouwtegeltjes vindt men trouwens dikwijls een com plete verzameling van de meest uit eenlopende onderwerpen. Zij wer den met de hand op primitieve wijze vervaardigd met als gevolg dat ze niet alle even groot waren, hetgeen echter bijdroeg tot een sfeer van het geheel van ruwe na tuurkunst. In verschillende verza melingen worden nog van deze vrij zeldzame tegeltjes bewaard. Een veel verbreide kunstvorm was wel de koekplank, waarin wij de bisschopsfiguur terugvinden. Deze planken stonden het gehele iaar renteloos bij de bakker, doch wanneer het tegen december liep. kwamen ze voor de dag en deden dienst voor het bakken van Sint- Nicolaaskoekfiguren. Er zijn van die oude koekplanken enkele terug gevonden uit de 14de en latere eeuwen. Helaas is er echter veel materiaal verloren gegaan; het hout is weggerot of vrijwel door de hout worm opgegeten. Exameneis! Er bestond in de 14de eeuw een Lebzeler- en peperkoekengilde, waarbij het snijden van een koek vorm exameneis was voor het be halen van de meesterkoekebak- kerstitel. De planken kwamen van de 'es en van de pereboom. De prachtigste figuren werden uitein delijk in de stempels gesneden. Ware kunstenaars beoefenden het vak. Opvallend is de liefde voor Sint en de jongelingen, een oude houtsnede (plm. 1550). het detail omstreeks de zeventien de eeuw. Gelukkig zijn ons enkele voor beelden van dit ambacht bewaard bleven en kan ons oog zich ver lustigen aan de symbolische schoon heid van die oude speculaasvor- men. Want het symbool vierde hoogtij in die eeuwen. Een oude koekvorm van 1800 toont ons het symbool van harten, verwerkt in de onderkant van de mantel van de heiligefiguur. Wij spreken van „de goed heilig- man", maar dit is een verbastering van „de goed heilickman", waarbij heilick afgeleid is van huwelijk. Daarom is hij ook de bescherm heilige van trouwlustige jonge meisjes. Vandaar die harten in de speculaasvorm. Vandaar ook het geven van een dergelijke Sint-Ni- colaaskoekfiguur onder de bena ming „vrijer" als plaaggeschenk aan jonge ongehuwde vrouwen. De symboliek sterft langzaam uit, ook uit dit feest. Tegenwoordig schroomt men niet dergelijke zoge naamde „vrijers" in zijn onwetend heid aan kinderen of gehuwden te geven, een bewijs dat de symbo lische betekenis verloren is gegaan. Met het verdwijnen hiervan is ook de Sint-Nicolaasfiguur langzaam uit de kunst verwenen. Er is vrij wel geen moderne kunstenaar die de figuur van de heilige nog als on derwerp voor een werk kiest. (Nadruk verboden). We weten het, op de ver jaardag van St. Nicolaas dient er gestrooid te worden en krijgt 't kind snoepgoed, ver pakt in cellofaan, maar het is toch niet wenselijk, dat het kind de gehele avond en de volgende^ dagen blijft snoe pen, het ene suikerwerk na het andere. Het gevolg is, dat aan de tandarts een druk be zoek gebracht moet worden, want het is alom bekend, dat juist al die zoetigheden de oorzaak zijn van tand- of kies pijn, zowel bij groten als bij kleinen. Dat die grofe mensen zich ook schuldig maken aan deze fout, weten we allemaal, ze geven daardoor tevens een slecht voorbeeld aan de klei neren, die al heel gauw den ken, dat het zo hoort. De be kende „toffees' bv. zijn al heel slecht, juist omdat ze aan de tanden blijven kleven. Wat denkt u van gezonde hartige hapjes tijdens het uit pakken van de geschenken? Bv. kaastruffels? Of nolen, vij gen en dadels? Een roletje drop is heus niet verkeerd en de meeste kinderen zijn er dol op, maar.... ook hier weer matigheid en geen zak ken vol, ofndat het zo goed koop is. Een enkele goede kwaliteit vruchtenbonbon behoeft men het kind eveneens niet te ont houden, terwijl moeder er zelf ook dol op is. Presenteer op die avond eens een peper muntje, het kan geen kwaad. Zelf maken. Maar pepernoten en suiker werken zelf, dan weet u waar e.e.a. gemaakt is. Kent u het recept niet van genoemde heerlijkheden? Hier volgt dat van kaastruffels: 200 g. rogge brood, 175 g. geraspte kaas (liefst oude pittige), 100 g. bo ter of margarine Het rogge brood in stukjes breken (eventueel raspen) en met een vork fijn maken. Het brood met ongeveer 100 gr. kaas, de boter of de margarine en eventueel iets water er bij, vermengen tot een samenhan gende massa. Hiervan balle tjes vormen en door de rest van de kaas rollen. Voor kaaskoekjes neme men: 150 g. bloem, 100 g. bo ter of margarine, 100 g. ge raspte kaas, peper, zout, een eidooier. De bloem met de in stukken gesneden boter en het grootste deel der kaas dooreen kneden. Het deeg met peper en zout afmaken en met een deegrol of fles uitrollen lot een dunne lap ter dikte van ongeveer 1/3 cm. Van het deeg reepjes snij den of er met behulp van een glaasje of dekseltje koekjes van steken. De koekjes even tueel bestrijken met eidooier en bestrooien met de achter gehouden kaas. De kaaskoek jes in een matig warme oven in 10 minuten gaar bakken. In plaats van het brood. De broodmaaltijd vooraf gaande aan de pakjesavond wordt door heel wat kinderen niet de eer aangedaan, die men er aan dient te geven, daarom raden wij u aan, en kele broodjes vooraf gereed te maken, belegd met kaas ragout, die tijdens het uitpak ken genuttigd kunnen wor den, ze gaan er in als „koek". Ziehier het recept (4 stuks) 4 puntbroodjes, boter of mar garine, 2 dl. kaasragout, wat peterselie. Men neme liefst broodjes, die een dag oud zijn, het kapje er a( snijden en de broodjes uithollen. Broodjes en kapjes van bui ten dun besmeren met boter of margarine en de broodjes vullen met ragout Het kapje op de ragout drukken. De broodjes vervolgens in de warme oven bruin bakken en opdoen op een scholel, be dekt met een vingerdoekje of papieren servetje. Desgewenst *5!» met wat peterselie versieren. Kaasragout maakt m^n als volgt: V2 liter melk of waler met bouillonblokjes of bouil- Ion, 50 g. bloem, 50 g. boter of margarine, 75 a 100 g. kaas wat zout, aroma en eventueel wal peper. De boter of de margarine smelten, de bloem toevoegen en de massa glad roeren. Het Q vocht geleidelijk onder goed roeren, toevoegen. De bouil- |T| lonblokjes in de saus oplos sen. De saus even laten door- "O koken. De kaas in blokjes snijden en deze door de saus roeren. De ragout niet meer Z laten koken, en op smaak ma ken met zout, aroma en/of peper. Pepernoten Het recept voor het zelf maken van pepernoten luidt: (J 250 g. bloem, 75 g. basterd suiker, 75 g. stroop, een paar lepels melk, 1 theelepel ka neel, Vz theelepel gemalen kruidnagelen, een mespunt >dubbelkoolzure soda en wat zout. Vermeng alle droge in- pi grediënien goed door elkaar, de stroop er al roerende aan toevoegen en zoveel melk, dat een deeg verkregen is, W dat vrij stijf is. Van dit deeg kleine knikkertjes maken, leg ze op een beboterd bakblik, Dl druk ze iels plat en bak ze gedurende 10 minuten in een matig verwarmde oven gaar en bruin. „Zwarte Piet-pudding" Voor de pudding: liter melk, 70 g. griesmeel (6 eet- lepels), 50 g. suiker (3% eet lepel), zoul, een slukje ci- ÏT1 troenschil, een grote kom of 4 kleine kommeljes met ronde bodem. Voor de vla: 3 dl. melk, 18 g. cacao (2 eetlepels) Hl 18 g. maïzena, 30 g. suiker (2 eetlepels) en wat zout. Voor de garnering: een stukje wit en een stukje rood of groen papier. De melk aan de kook bren gen met de citroenschil. Het griesmeel vermengen met de suiker en het zout en onder roeren in de kokende melk strooien. De massa 5 minuten zachtjes laten koken. Deze moet zo dik zijn, dat een straal, die van de lepel af-, loopt, in de pan nog net ge lijk vloeit. De citroenschil verwijderen en de brij over doen in een met koud water omgespoelde kom of komme tjes. De pudding geheel koud laten worden en op een schaal of op 4 bordjes omkeren. Dan de vla maken door de maïze na te vermengen met de sui ker, de cacao en wat zout en deze met een scheutje melk aan de kook brengen en het papje er, onder roeren, in schenken. De vla even laten doorkoken. De massa moet zo dik zijn, dat zij op een om gekeerde lepel blijft liggen. De vla over de pudding gie ten en een weinig laten af koelen Met een lepeltje ogen, neus en mond er in te kenen, zó, dat het wit van de pudding te zien komt. De overgebleven vla verdunnen met een scheutje koude ge kookte melk, op smaak afma ken met suiker en als saus bij de pudding geven. De versiering bestaat uit kraag en veer. De kraag ma ken we door van hel witte papier een strook af te knip pen en deze te plooien. De reep om de onderste helft van het gezicht leggen. Een veer knippen we van het gekleurde papier door er met een schaar knipjes in te geven. De reep jes omhog halen en een beet je omkrullen met behulp van de schaar. Leg een roe naast het puddingbord en het suc ces bij jong en oud is ver zekerd. (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1956 | | pagina 9