Een wagenbestuurder erft een villa
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE donderdag 23 augustus 1956 n». isoot
HET KIND IN NIEUW-GUINEA
KRIJGT DE VOLLE BELANGSTELLING
Kampongverzorgsters worden opgeleid
Dezer dagen is in Hollandia aan
gekomen de kinderarts dr. J. E
Noordenbos, die de leiding van de
afdeling bestrijding kindersterfte
van de dienst van gezondheidszorg
op zich heeft genomen. Deze sinds
ruim een jaar bestaande afdeling
had tot dusver reeds zeer nuttig
werk verricht onder leiding van
zuster J. van Ketten.
In haar voorlopige kantoortje ten
huize van zuster van Ketten had
een A.N.P.-verslaggever een kort
onderhoud met dr. Noordenbos, die
met warmte en enthousiasme over
haar werk, en alles wat daarmee
samenhangt, spreekt.
Eén van de hoofddoelen van de
afdeling bestrijding kindersterfte
is het opleiden van kampongver
zorgsters. Hiertoe krijgen Papoea
meisjes, die daarvoor voelen, een
elementaire opleiding die ongeveer
anderhalf jaar duurt. Daarna gaan
zij terug naar hun kampongs om
hun dorpsgenoten bij te staan in
de zorgen voor de kinderen. Tegen
het eind van het jaar loopt een cur
sus ten einde, die zestien kampong-
verzorgsters zal opleveren, terwijl
er in het zuiden, in de omgeving
van Merauke, reeds achttien meisjes
als zodanig werkzaam zijn.
De bestrijding van de kinder
sterfte hangt nauw samen met de
voeding, zo vertelt dr. Noordenbos.
Over het algemeen bestaat er, naast
een tekort aan calorieën, een
schrikbarend tekort aan eiwitten.
Gedeeltelijk kan dit verholpen
worden door plantaardige eiwitten,
maar het beste is vis en vlees.
Dr. Noordenbos vertelde ook nog
iets over een melkprogramma van
Unicef, het kindernoodfonds van
de Verenigde Naties, dat waar
schijnlijk in oktober van dit jaar
zijn arbeid zal aanvangen.
ANJER ACTIE VOND
OPWINDEND SLOT
Prijzen kwam goed terecht
Een groot aantal Nederlandse
radioluisteraars heeft dinsdag
avond geluisterd naar een geza
menlijk programma van de om
roepverenigingen dat over de zen
der Hilversum I werd uitgezonden
en de uitslag bracht van de Natio
nale Anjeractie, zoals de organisa
tor der loterij, de heer M. P. Ber
gers, tijdens deze uitzending voor
de microfoon meedeelde, waren de
anderhalf miljoen loten van een
gulden uitverkocht. Dit betekent
dat het Prins Bernhardfonds de
beschikking krijgt over ruim een
miljoen gulden, Burgemeester J. J.
G. Boot van Hilversum, die namens
het Prins Bernhardfonds dit be
drag aanvaardde, sprak een dank
woord tot organisator, medewer
kers en omroepverenigingen. Tij
dens de uitzending werden de
nummers van enige grote prijzen,
waaronder een auto van f 8000, er
een studiebeurs van f 8500, meege
deeld, waarna een notaris in de
studio de vijf nummers trok waar
op de woonhuizen als prijs waren
gesteld.
Intrekking bankbiljetten
van f 25,—
De Nederlandse Bank maakt
kend, dat zij de gelegenheid tot
verwisseling van de opgeroepen
bankbiljetten van f 25, model 1947,
opnieuw bij haar bijbank te Rot
terdam, haar agentschappen er
haar correspondentschappen heeft
opengesteld, en wel tot en met 14
november 1956. Zij vestigt er met
nadruk de aandacht op, dat deze
gelegenheid na die datum nogmaals
zal worden opengesteld.
De bankbiljetten waarvan hier
sprake is, zijn alle gedateerd 19
maart 1947 en dragen de handte
keningen van dr. M. W. Holtrop
(president) en van prof. rar. A. M.
de Jong (secretaris). Op de voor
zijde is rechts in een cirkel, in rode
kleur een vrouwenportret geplaatst
Toenemend burgerlucht
verkeer
In 1955 maakten bijna zeventig
miljoen passagiers gebruik van ge
regelde luchtlijnen in de wereld.
Voor het eerst was de toeneming
in een jaar meer dan tien miljoen.
Hoewel de toeneming algemeen
was, is zij het grootst geweest in
het inter-Europese luchtverkeer,
waar 27 procent meer passagiers
zijn vervoerd dan in 1954. De ge
middelde lengte van alle passa-
giersreizen was 899 kilometer. Al
dus blijkt uit het jaaroverzicht van
de I.C.A.O de „International Ci
vil Aviation Organization", de in
ternationale burgerluchtvaart or
ganisatie die gevormd wordt door
afgevaardigden van de regeringen
van een zestigtal landen.
Nationale raad voor het
onderwijs
De oprichting van een nationale
raad voor het onderwijs is, naar
men ons van de zijde van het ini
tiatief-comité mededeelt, eerlang
te verwachten. Dit lichaam is
dacht als centrum van gemeen
schappelijk overleg omtrent
problemen, waarvoor de organisa
tie van het schoolwezen ons volk
stelt.
Het Initiatief tot het vormen van
zulk een middelpunt is uitgegaan
van een comité van vooraanstaande
personen uit het openbare leven en
uit de onderwijswereld. De bedoe
ling is, een onafhankelijke, parti
culiere instantie in het leven te
roepen, die een nieuwe en blijvende
vorm van samenwerking mogelijk
zal maken tussen deskundigen uit
de onderwijsgroeperingen en de
kringen van het maatschappelijk
leven welke belang hebben bij een
voorspoedige en aan de eisen des
lijds aangepaste ontwikkeling van
het Nederlandse onderwijs.
Gevaarlijk kruispunt
te Scharendijke
Op verzoek van de gemeente Ei
kerzee heeft de A.N.W.B. advies
uitgebracht over het kruispunt
Dorpsweg-Elkerzeeseweg te Scha
rendijke.
Alhoewel dit kruispunt zeer on
overzichtelijk is, gebeuren er geen
ernstige ongevallen, waaruit kan
worden afgeleid, dat het verkeer
zich in voldoende mate aanpast
aan de gevaarlijke toestand. In
verband hiermede heeft de A.N.W.
B- de gemeente geadviseerd om te
volstaan met enkele eenvoudige
maatregelen, die het kruispunt
meer opvallend maken.
De Bond heeft voorgesteld as-
strepen op beide wegen aan te
brengen en een bord Gevaarlijk
kruispunt" aan de gevaarlijkste
zijde van de Elkerzeese weg te
plaatsen.
Nunspeet
in rep en roer
Tot nog toe onbekende personen
hebben de laatste tijd Nunspeet in
rep en roer gebracht, althans ge
tracht dit te doen. Toen de Nun-
speetse bevolking dezer dagen des
morgens ontwaakte bleek, dat alle
reclameborden en vlaggestokken
van hun plaats waren gehaald.
Enige dagen later verschafte men
zich midden in de nacht toegang tot
de toren om tegen het middernach
telijk uur de klokken te luiden,
hetgeen veel opschiidding verwekte
De grootste onrust ontstond toen
de politie 's morgens in alle vroegte
door verscheidene personen werd
opgebeld met de mededeling dat
er een man „halfstok" hing. Het
bleek dat aan de vlaggestok boven
in de toren een man „was opgehan
gen". Bij nader onderzoek bleek
het een. met stro en papier opgevul
de blauwe overall te zijn. Inmid
dels had zich voor de toren een
enorme mensenmenigte verzameld
die het gebeurde druk besprak.
Reeds is één der vermoedelijke
daders gevat. De zaak is echter nog
niet rond want men vermoedt sterk
dat verscheidene figuren zich aan
deze nachtelijke baldadigheden
hebben schuldig gemaakt
NA DRIE JAAR
Geldkistje uit ramp
dagen tereebt
Te Nieuw-Vossemeer is een geld
kistje opgegraven dat toebehoord
heeft aan het bij de watersnood in
1953 omgekomen echtpaar Ooms.
Het kistje bevatte nog verzeke
ringspolissen en een spaarboekje,
doch volgens de zoon van het .om
gekomen echtpaar moeten er ook
een aanzienlijk bedrag aan geld en
enige juwelen in gelegen hebben.
Een gescheurde lege portefeuille,
die eveneens in het kistje gevon
den is, doet vermoeden dat de
waardevolle inhoud gestolen zou
zijn. Er zou een bedrag van f 5.000
in het kistje geweest zijn.
De woning van de familie Ooms
stond vlak bij de plaats waar de
dijk is doorgebroken en is op 1
februari 1953 geheel weggespoeld.
Het kistje is op grote afstand van
de woning aangetroffen.
Financiën en Economie
Het sparen b(j de boerenleen
banken in juli 1956
Bij de stichtingen spaarbank van
de Boerenleenbanken, aangesloten
bij de Coöperatieve Centrale Boe
renleenbank te Eindhoven en de
Coöperatieve Centrale Raiffeisen-
bank te Utrecht, bedroegen de stor
tingen en terugbetalingen in juli
1956 respectievelijk f 89.520.000 en
f 72.320.000, zodat er een spaar
overschot was van f 17.200.000.
In de vorige maand bedroeg het
spaaroverschot f 12.72Q.0QQ.
Wetenschap en Techniek
Kampeerwagen kon niet kapot
Een bijzonder sterke Britse kam
peerwagen, Alperson's „Sprite 14"
heeft de zwaarste proeven onder
gaan die de Motor Industry Rese
arch maar kan bedenken, zonder
dat het voertuig enige waarneem
bare tekenen van schade heeft on
dervonden. Aan het begin van deze
maand had de caravan niet minder
dan 30.000 mijlen op de proef baan
afgelegd. Het doel van deze proef
was om na te gaan waar de „uit-
houdings-grens" lag, maar men
heeft dit denkbeeld opgegeven,
omdat het, volgens de fabrikant,
duidelijk was dat de grens in de
voorzienbare toekomst nog niet zou
worden bereikt. De „Sprite 14"
heeft een stalen chassis met onaf
hankelijke vering; het koetswerk
heeft houten lijsten. De buitenkant
is van aluminium en het binnen
werk bestaat uit board.
Korte berichten
uit het binnenland
s-GRAVENHAGE. Bij het baden
Scheveningen is de 54-jarige
apotheker L. A. C. uit Lyon ver
dronken. De man was met echtge
note en kind aan het strand ter
hoogte van de vuurtoren. Om
streeks kwart voor twaalf werd een
agent van politie gewaarschuwd
dat er een man in zee dreef, onge
veer dertig meter uit de kustlijn.
De agent heeft zich daarop te wa
ter begeven en de heer C. op het
droge gebracht. Er is nog kunst
matige ademhaling toegepast, maar
tevergeefs.
AMSTERDAM. De 3%-jarige Ri
chard D. is, toen hij met zijn auto
ped op de Meteorenweg in Amster
dam-noord plotseling de rijweg
overstak, aangereden door een bus
van lijn B. Het kind is ter plaatse
overleden.
GRONINGEN. Op de luchthaven
Eelde zijn merkwaardige pai
giers gearriveerd: vier grimmige
bouviers en een Mechelse herder.
Zij kwamen met hun geleiders van
Gilze-Rijen met een „Dakota". De
ze honden hebben .een training ge
had op de luchtmachtbewakings-
korpsschool „Prinsenbos" te Gilze-
Rijen, ze zijn bestemd voor de
luchtmacht-kazerne te Appinge-
dam.
's-GRAVENHAGE. In de zee
voor Scheveningen (ter hoogte van
de Keizerstraat) is verdronken de
zevenjarige A. S. H. B. uit de Ju-
riaan Kokstraat aldaar. De knaap
is, nadat zijn zesjarig broertje dat
met hem in zee was gegaan alleen
terugkeerde, door een vijftienjarige
jongen uit het water gehaald,
kunstmatige ademhaling is nog
toegepast maar het heeft niet meer
mogen baten. Het stoffelijk over
schot is overgebracht naar het zie
kenhuis aan de Zuidwal.
Herbestratingsplan van Zierikzee
brengt onontkoombare moeilijkheden mee
Deel van één-rlchtlngsverkeer opgeheven
Zonder de moeiten en lasten te
willen accepteren, kan het straten-
net te Zierikzee niet worden ver
beterd. De straten worden thans
duchtig onderhanden genomen en
reeds eerder hebben wü in deze
kolommen gesproken over de om
vang en het tempo van het werk.
Rest nog hier iets te zeggen over
de in dc aanhef genoemde moei
lijkheden, die lang niet altijd ge
makkelijk zijn tc dragen.
De lasten hebben betrekking op
het zand, dat noodzakelijkerwijs in
verschillende depóts wordt gede
poneerd, maar daar niet altijd
blijft, omdat een deel door de
wind wordt verstoven en de jeugd
met een ander deel ook wel raad
weet. Wat overblijft wordt toege
past voor het bestratingswerk.
Naar men ons verzekerde zijn de
zandeuvelen niet geheel te ont
gaan. Er moet nu eenmaal zand in
voorraad zijn en het is begrijpelijk
dat dit voorlopig zo dicht mogelijk
bij de hand wordt opgeslagen. In
derdaad ondervinden de omwonen
den hiervan hinder, maar het is een
last waaraan een maal een einde
komt. Overigens zou het wellicht
aanbeveling verdienen de zand-
plaatsen zover mogelijk van de
huizen te kiezen. Wellicht kan dan
de ergste stuifoverlast worden ver
meden.
Het verkeer
Diep ingrijpender zijn intussen
de afsluitingen van verschillende
straten, die op het verkeer van
grote invloed zijn. Van politiële zij
de is er reeds op gewezen, dat
streng zal worden toegezien, dat de
weggebruikers aan de afsluitingen
ook daadwerkelijk de hand hou-,
den. Inmiddels echter is het her
bestratingsplan zo omvangrijk ge
worden, dat voor een bepaalde sec
tor het éénrichtingsverkeer is ko-
rpen te vervallen. Vooral het be
gonnen werk aan de Watermolen
heeft het handhaven van het één
richtingsverkeer tijdelijk onmoge
lijk gemaakt. Auto's mogen dus
thans weer de Schuithaven oprij
den en de verkeersborden zijn ge
blindeerd. \In verband hiermede
was de instelling van een algeheel
wachtverbod noodzakelijk. Van de
Nobelpoort tot het „Huis van Nas
sau" mag dus niet worden gepar
keerd. Zou dit toch gebeuren dan
zóu de traditionele file van wa
gens het stromend verkeer te veel
belemmeren. De politie doet een
beroep op het publiek onder de
huidige wat moeilijke omstandig
heden zoveel mogelijk medewer
king te willen verlenen. Het gaat
tenslotte bij alle ongemakken om
betere straten en gelet op de vroe
gere onmogelijke toestanden, is die
verbetering ook wel een klein offer
waard.
KERKNIEUWS
Zaligverklaring
paus Innocentlus XI
De paus heeft bepaald, dat de
zaligverklaring van paus tlnnocen-
tius XI zal geschieden op zeven
oktober, de feestdag van de Rozen
krans, zo is van officiële zijde te
Vaticaanstad meegedeeld.
Op het feest van de Rozenkrans
wordt de overwinning op de Tur
ken, die Wenen belegerden, her
dacht.
Ingezonden mededeling
Voorhom en blus
die zuurbrand op de maag.
Met Reünies.
Wacht niet tot uw maag door over
tollig maagzuur „opstandig" wordt.
Smoor dat pijnlijk zuurbranden in
de kiem. Met Rennies. Uw apothe
ker of drogist heeft Rennies voor
U in drie verpakkingen: klein -
groter - grootst en iedere Rennie
is apart verpakt. Hygiënisch en
practisch om bij U te steken! Ren
nies helden iedereen - altijd - di
rect en.... zij .zijn nog smakelijk
ook.
Openbare kennisgeving
De burgemeester van Zierikzee
brengt ter algemene kennis dat de
minister van Oorlog bij zijn be
schikking van 10 augustus 1956, nr.
763374, aan CHRISTIAAN SCHOT,
wonende te Zierikzee, Nieuwe Ha
ven 93, met ingang van 1 september
1956 voorgoed vrijstelling van de
militaire dienst heeft verleend we
gens aanwezigheid van een bijzon
der geval.
Tegen deze uitspraak kan iedere
belanghebbenden uiterlijk de tiende
dag na de dag, waarop de uitspraak
ter algemene kennis is gebracht, in
beroep komen.
Het verzoekschrift, dat met re
denen omkleed moet zijn, wordt in
gediend bij de burgemeester.
Zierikzee, 21 augustus 1956.
De burgemeester van Zierikzee,
F. TH. DIJCKMEESTER.
MARKTBERICHTEN
Veemarkt
ROTTERDAM, 21 aug. Aanvoer
2961 dieren (weektotaal 4117), w.o.
420 vette koeien, 1068 gebruiksvee,
110 vette kalveren, 400 graskalve
ren, 288 nuchtere kalveren, 114
paarden, 114 veulens, 610 schapen
en lammeren, 37 bokken en geiten.
Prijzen per kg.: vette koeien en
ossen f 3,10-3,30, f 2,80-3,00, f 2,60-
2,80; vette kalveren f 2,75-2,90,
f 2,60-2,70, f 2,30-2,50; slachtpaar-
den f 2,50-2,30-2,10.
Prijzen per stuk: graskalveren
f 480-400-300; nuchtere kalveren
f 85-70-58; veulens f 550-425-300;
schapen f 130-110-100; lammeren
f 105-100-90; kalf- en melkkoeien
f 1175-950-750; varekoeien f 825-
725-600; vaarzen f 850-750-600; pin
ken f 625-500-400.
HOEDENMAGAZIJN „MAISON FOKKELMAN"
GING OVER IN ANDERE HANDEN
Hoeden kunnen worden vervaardigd op eigen atelier
Het bekendehoedenmagazijn
„Maison Fokkelman" op de Dam
alhier heeft in mevr. M. W. Dreh-
sen, afkomstig uit Heerlen, een
nieuwe eigenaresse gekregen. Te
zamen met haar dochter zet zij de
zaak voort in hetzelfde winkel
pand, dat echter een belangrijke
vernieuwing heeft ondergaan. Het
ligt in de bedoeling van de eige
naresse deze speciaalzaak van hoe
den verder uit te bouwen en zowel
in het gebruikelijke als meer ex
clusieve genre het publiek een mo
gelijkheid te bieden tot het doen
van een uitgebreide keus.
Steen en Graniet - „Ballons" - Meren - Ligfiets
„Rouge" en Symbolen
GESPREKKEN
VAN
EILANDMAN
De Vogezen liggen in een land van
tegenstellingen. Zo in het algemeen
is dit nogal tamelijk nietszeggend,
maar niet als het gaat om de sa
menstelling van de bergen, die de
reiziger naar een overschoon stuk
Frankrijk lokken. De noordelijke
Vogezen bestaan uit bontzandsteen
en de zuidelijke uit graniet. Met die
bontzandsteen wisten de bouwlie
den in vroeger tijden (en nog) wel
raad. Kerken, kastelen, huizen en
fonteinen zijn er van gebouwd en
geven aan de stadjes en dorpen
een eigen warme toets. Veel grim
miger is het graniet van de zuide
lijke Vogezen, waarin de „ballons",
de hoge toppen, die meter voor me
ter schuil gaan onder een weelde
rige „boerenkoolvegetatie", maar
„kale" kruinen hebben. Zo is het
met de Grand Ballon en met de
Ballon d'Alsacedie met de Hoh-
neck de hoogste toppen vormen. De
wegen zijn als keurige spiralen
rond de rotsen gedrapeerd, hetgeen
een typisch Alpeneffect geeft. Dit
wordt ook al bevorderd door de
„lange winter" in de bergen, want
de (overigens rijkeplantenwereld
van de Grand Ballon moet maar
zien in honderd dagen vol en groen
te worden.
Maar er is nog iets, dat de Vo
gezen zo'n Zwitsers effect geeft en
dat zijn de meren, die als blauwe
robijnen liggen in een schrijn van
overdadig groen. Volgens de boe
ken zijn de meren ontstaan in oor
spronkelijke gletschernissen. Zo'n
beroemd meer is 't Lac de Gérard-
mer, dat men van een hoge top
diep beneden zich in het zonlicht
moet hebben zien spiegelen, om de
schoonheid er van te kunnen be
grijpen. Het meer behoeft geen en-
toerage, maar ze is er wel. Zwem
baden, hotels en kampeerterreinen
liggen aan de boorden en van al
deze geneugten zijn de waterfietsen
nog de beste. Het zijn een soort
ligivaterfietsen, met gemakkelijke
stoeltjes en voor in de „boeg" de
trappers, die zorgen voor stijve
benen. Het lolligste waterfietsen -
naar Eilandman heeft ontdekt
het heel langzaam trappen en het
uitdrijven, dat iets met de opvat
tingen van Amélie uit de Camera
gemeen zou kunnen hebben, maar
dan toch wel wat minder melan
choliek.
Zo „fietsend" wordt het leven
verstild tot een droom en men is
niet helemaal onthand, want in een
éénpersoonsfiets zag Eilandman
een Faroekachtige man „drijven",
die rustig de „Gazet" zat te lezen.
Zo nu en dan keek hij even op om
te zien of hij niet overvaren werd.
Op de top van de Grand Ballon
treft men alle snuisterijen, die men
maar als herinnering zou willen
meenemen, sommige mooi, som
mige foeilelijk.
Om bij de „vruchten des lands"
te blijven schenkt een vliegens
vlugge ober voor f 1,25 in een ho
telletje echter een fles „rouge" of
te wel Beaujolais, een lichte rode
wijn, die de verzoening met dit
heerlijke land abrupt bezegelt.
Wie het geluk heeft bijzitter te
zijn in de auto, steke zijn hoofd
buiten het raam, tijdens de majes
teitelijke afdaling, waarbij de ver
rukkingen over elkaar heentuime-
len, maar men de Vogezen uiter
aard toch wat vadziger ondergaat
dan bij een klim van enkele lood
recht gedachte bergflanken, die
echter toch altijd nog wel zoveel
uitsteeksels en uitsparingen heb
ben, dat er tegen op te klauteren is.
Die herinnering beklijft van een
bezoek aan dit imponerend brok
Frankrijk, groots en wijds als het
uitzicht op de Ballon d'Alsace, de
voet waarvan schuil gaat in prach
tige wouden (zïlverspar) en de
„kale" kruin in werkelijkheid
blijkt bedekt met uitgestrekte wei
develden. Op de top staan het beeld
van de Heilige Maagd en een rui
terstandbeeld van Jeanne d'Arc,
als twee welsprekende symbolen.
De zaak heeft inmiddels geen
uitbreiding ondergaan, maar door
een logischer ordening is de ver
koopruimte wel vergroot. Een rui
me showtafel vormt piece de mi
lieu van een interieur, dat in don
kere en lichte tinten is gehouden.
De etalageruimte is aanmerkelijk
vergroot, terwijl het plafond met
board is afgewerkt. T.L.-lampen en
een lichtbak zorgen voor een over
vloedige verlichting.
Een merkwaardigheid van de
nieuwe zaak is, dat ook hoeden (na
gemaakte keus of gegeven aanwij
zingen) op eigen atelier kunnen
worden vervaardigd. Mevr. Dreh-
sen genoot haar opleiding tb Aken,
Luik en Antwerpen, terwijl mej.
Drehsen haar opleiding kreeg bij
de bekende Nederlandse ontwerper
G. A. Meyer te Amsterdam. Jaren
lange ervaring waarborgen verder
een bijzonder vakmanschap. De
eigenaresse is voornemens de nieu
we zaak vrijdag 24 augustus onof
ficieel in gebruik te nemen.
Vermelden wij tenslotte nog dat
de verbouwing van de zaak werd
uitgevoerd door de firma C. A.
van Velthoven (timerwerk), J. W.
Gudde (schilderwerk), W. S. Ver-
vest (elektriciteit), J. M. Tuinman
(stoffering) en A. C. J. Wisse (ver
warming).
Sowjet-geleerden hebben de
laagste temperatuur die ooit in het
gebied van de Zuidpool is gemeten,
n.l. ongeveer 78 graden Fahrenheit
beneden nul, op Pionerslcaya, op
het Sowjetrussische wetenschappe
lijke station aan de Zuidpool, ge
registreerd, aldus meldt het Rus
sische nieuwsbureau Tass.
FEUILLETON
't Is dag", zei hij. „Zullen we
verder gaan?"
Piet gaapte eens echt lui en ant
woordde: „Accoord van Putten".
Hij startte en keek eens naar de
drie overgebleven wegen. „Nou,
laten we dan maar eens op goed
geluk af beginnen". Hij liet de de-
braye-pedaal opkomen en lang
zaam schoof de wagen weer voor
uit. Deze weg kwam na een paar
minuten opnieuw uit op een kruis
punt, zodat men aannam ook ver
keerd te zijn. Terug gekomen bij
de vijfsprong nam men de andere
weg, doch deze liep dood op een
villa.
Piet remde af en keek eens be
sluiteloos naar de geblindeerde
ramen van het huis. ,,'t Lijkt me nu
niet precies een woning van een
boswachter".
„Daar komt een fietser aan, zul
len we die eens vragen?" opperde
zijn vriend.
„Best". Piet draaide het raampje
omlaag en wachtte tot de wielrij
der dicht genoeg genaderd was.
„Goeden, morgen", begroette hij;
„kunt u me ook zeggen, of daar de
boswachter woont?'
De man sprong van zijn vehikel
en schudde zijn hoofd. „Nee, dan
bent u verkeerd", was het ant
woord. „U moet terugrijden tot de
„Bedankt!" Piet draaide zijn wa
gen en reed weer terug naar het
kruispunt. Nu nam men de eerste
weg links en ditmaal was het weer
een behoorlijk begaanbare grind
weg. Inderdaad bereikte men na
enige minuten de bewuste bos
wachterswoning. „Nu zijn we op
het goede spoor", zei Piet tevi'eden.
„Volgens dat kaartje moeten we
dat huis links passeren, dus we
gaan verder. Het klopt als een bus,
want de boswachterswoning staat
links. Vooruit maar weer".
Met een kalm gangetje reden ze
verder. De weg versmalde nu ge
leidelijk aan, maar bleek toch be
rijdbaar te zijn, en het was niet
waarschijnlijk, dat ze op dit uur, op
deze afgelegen plek een tegenligger
zouden ontmoeten. Of het zou een
gespan moeten zijn.
Na nog eens vijf minuten te heb
ben gereden zag men rechts van de
weg een woning liggen, terwijl de
weg links af boog. Het huis lag der
halve in het verlengde van de w;eg,
die ze afgekomen waren.
„Dit huis moeten we hebben'
zei Piet met een gedempt enthou
siasme, „kijk maar er loopt een pad
rechts om het huis heen. Zie je
wel?"
Klaas beaamde het. „Ik geloof,
dat we er verstandig aan zullen
vijfsprong en dan de eerste weg I doen wanneer we niet parkeren bij
links nemen. Dan is het een minuut deze woning. Laten we een vijftig
of vijf rijden". meter verder rijden en de wagen
48
aan de kant zetten. Dan lopen we
terug".
„Best". Piet reed nog- even ver
der en parkeerde het wagentje in
een opening in het dichte bos, vrij
van de weg zodat iedereen, tot zelfs
een andere auto zou kunnen pas
seren. Ze deden de deuren op slot
en keerden terug. Bij de woning
gekomen, waar alles nog in rust
scheen, sloegen ze het pad in.
„Nu moeten we, zodra we achter
de woning zijn, tellen", fluisterde
Piet. „Het is immers honderd twin
tig meter precies?"
Klaas knikte zwijgend en vanaf
de achterkant van het huis gingen
ze tellen: Eentweedrie..
viervijfzes
Eindelijk zei Piet met een zucht:
„Honderd twintig". En meteen
stonden ze stil.
Ze stonden op een kleine open
plek in het bos. Het pad, dat ze ge
lopen hadden, was een fietspad.
Piet onderdrukte een kreet en
wees naar een grote, holle boom.
„Alles klopt", fluisterde hij vol
vreugde. „Nu zijn we dan eindelijk
waar we zijn moeten!"
„Ik zie anders niets bijzonders
noch aan die boom, noch aan die
plek".
„Wacht eens", vervolgde Piet nog
steeds op gedempte toon, „in dat
kaartje staat immers plek A, links
van de holle boom? Nu, laten we
eens gaan kijken".
Ze gingen links van de boom
staan en keken nauwkeurig in het
rond.
(Wordt vervolgd).