Een wagenbestuurder erft een villa ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE donderdag 23 augustus 1956 n». isoot HET KIND IN NIEUW-GUINEA KRIJGT DE VOLLE BELANGSTELLING Kampongverzorgsters worden opgeleid Dezer dagen is in Hollandia aan gekomen de kinderarts dr. J. E Noordenbos, die de leiding van de afdeling bestrijding kindersterfte van de dienst van gezondheidszorg op zich heeft genomen. Deze sinds ruim een jaar bestaande afdeling had tot dusver reeds zeer nuttig werk verricht onder leiding van zuster J. van Ketten. In haar voorlopige kantoortje ten huize van zuster van Ketten had een A.N.P.-verslaggever een kort onderhoud met dr. Noordenbos, die met warmte en enthousiasme over haar werk, en alles wat daarmee samenhangt, spreekt. Eén van de hoofddoelen van de afdeling bestrijding kindersterfte is het opleiden van kampongver zorgsters. Hiertoe krijgen Papoea meisjes, die daarvoor voelen, een elementaire opleiding die ongeveer anderhalf jaar duurt. Daarna gaan zij terug naar hun kampongs om hun dorpsgenoten bij te staan in de zorgen voor de kinderen. Tegen het eind van het jaar loopt een cur sus ten einde, die zestien kampong- verzorgsters zal opleveren, terwijl er in het zuiden, in de omgeving van Merauke, reeds achttien meisjes als zodanig werkzaam zijn. De bestrijding van de kinder sterfte hangt nauw samen met de voeding, zo vertelt dr. Noordenbos. Over het algemeen bestaat er, naast een tekort aan calorieën, een schrikbarend tekort aan eiwitten. Gedeeltelijk kan dit verholpen worden door plantaardige eiwitten, maar het beste is vis en vlees. Dr. Noordenbos vertelde ook nog iets over een melkprogramma van Unicef, het kindernoodfonds van de Verenigde Naties, dat waar schijnlijk in oktober van dit jaar zijn arbeid zal aanvangen. ANJER ACTIE VOND OPWINDEND SLOT Prijzen kwam goed terecht Een groot aantal Nederlandse radioluisteraars heeft dinsdag avond geluisterd naar een geza menlijk programma van de om roepverenigingen dat over de zen der Hilversum I werd uitgezonden en de uitslag bracht van de Natio nale Anjeractie, zoals de organisa tor der loterij, de heer M. P. Ber gers, tijdens deze uitzending voor de microfoon meedeelde, waren de anderhalf miljoen loten van een gulden uitverkocht. Dit betekent dat het Prins Bernhardfonds de beschikking krijgt over ruim een miljoen gulden, Burgemeester J. J. G. Boot van Hilversum, die namens het Prins Bernhardfonds dit be drag aanvaardde, sprak een dank woord tot organisator, medewer kers en omroepverenigingen. Tij dens de uitzending werden de nummers van enige grote prijzen, waaronder een auto van f 8000, er een studiebeurs van f 8500, meege deeld, waarna een notaris in de studio de vijf nummers trok waar op de woonhuizen als prijs waren gesteld. Intrekking bankbiljetten van f 25,— De Nederlandse Bank maakt kend, dat zij de gelegenheid tot verwisseling van de opgeroepen bankbiljetten van f 25, model 1947, opnieuw bij haar bijbank te Rot terdam, haar agentschappen er haar correspondentschappen heeft opengesteld, en wel tot en met 14 november 1956. Zij vestigt er met nadruk de aandacht op, dat deze gelegenheid na die datum nogmaals zal worden opengesteld. De bankbiljetten waarvan hier sprake is, zijn alle gedateerd 19 maart 1947 en dragen de handte keningen van dr. M. W. Holtrop (president) en van prof. rar. A. M. de Jong (secretaris). Op de voor zijde is rechts in een cirkel, in rode kleur een vrouwenportret geplaatst Toenemend burgerlucht verkeer In 1955 maakten bijna zeventig miljoen passagiers gebruik van ge regelde luchtlijnen in de wereld. Voor het eerst was de toeneming in een jaar meer dan tien miljoen. Hoewel de toeneming algemeen was, is zij het grootst geweest in het inter-Europese luchtverkeer, waar 27 procent meer passagiers zijn vervoerd dan in 1954. De ge middelde lengte van alle passa- giersreizen was 899 kilometer. Al dus blijkt uit het jaaroverzicht van de I.C.A.O de „International Ci vil Aviation Organization", de in ternationale burgerluchtvaart or ganisatie die gevormd wordt door afgevaardigden van de regeringen van een zestigtal landen. Nationale raad voor het onderwijs De oprichting van een nationale raad voor het onderwijs is, naar men ons van de zijde van het ini tiatief-comité mededeelt, eerlang te verwachten. Dit lichaam is dacht als centrum van gemeen schappelijk overleg omtrent problemen, waarvoor de organisa tie van het schoolwezen ons volk stelt. Het Initiatief tot het vormen van zulk een middelpunt is uitgegaan van een comité van vooraanstaande personen uit het openbare leven en uit de onderwijswereld. De bedoe ling is, een onafhankelijke, parti culiere instantie in het leven te roepen, die een nieuwe en blijvende vorm van samenwerking mogelijk zal maken tussen deskundigen uit de onderwijsgroeperingen en de kringen van het maatschappelijk leven welke belang hebben bij een voorspoedige en aan de eisen des lijds aangepaste ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs. Gevaarlijk kruispunt te Scharendijke Op verzoek van de gemeente Ei kerzee heeft de A.N.W.B. advies uitgebracht over het kruispunt Dorpsweg-Elkerzeeseweg te Scha rendijke. Alhoewel dit kruispunt zeer on overzichtelijk is, gebeuren er geen ernstige ongevallen, waaruit kan worden afgeleid, dat het verkeer zich in voldoende mate aanpast aan de gevaarlijke toestand. In verband hiermede heeft de A.N.W. B- de gemeente geadviseerd om te volstaan met enkele eenvoudige maatregelen, die het kruispunt meer opvallend maken. De Bond heeft voorgesteld as- strepen op beide wegen aan te brengen en een bord Gevaarlijk kruispunt" aan de gevaarlijkste zijde van de Elkerzeese weg te plaatsen. Nunspeet in rep en roer Tot nog toe onbekende personen hebben de laatste tijd Nunspeet in rep en roer gebracht, althans ge tracht dit te doen. Toen de Nun- speetse bevolking dezer dagen des morgens ontwaakte bleek, dat alle reclameborden en vlaggestokken van hun plaats waren gehaald. Enige dagen later verschafte men zich midden in de nacht toegang tot de toren om tegen het middernach telijk uur de klokken te luiden, hetgeen veel opschiidding verwekte De grootste onrust ontstond toen de politie 's morgens in alle vroegte door verscheidene personen werd opgebeld met de mededeling dat er een man „halfstok" hing. Het bleek dat aan de vlaggestok boven in de toren een man „was opgehan gen". Bij nader onderzoek bleek het een. met stro en papier opgevul de blauwe overall te zijn. Inmid dels had zich voor de toren een enorme mensenmenigte verzameld die het gebeurde druk besprak. Reeds is één der vermoedelijke daders gevat. De zaak is echter nog niet rond want men vermoedt sterk dat verscheidene figuren zich aan deze nachtelijke baldadigheden hebben schuldig gemaakt NA DRIE JAAR Geldkistje uit ramp dagen tereebt Te Nieuw-Vossemeer is een geld kistje opgegraven dat toebehoord heeft aan het bij de watersnood in 1953 omgekomen echtpaar Ooms. Het kistje bevatte nog verzeke ringspolissen en een spaarboekje, doch volgens de zoon van het .om gekomen echtpaar moeten er ook een aanzienlijk bedrag aan geld en enige juwelen in gelegen hebben. Een gescheurde lege portefeuille, die eveneens in het kistje gevon den is, doet vermoeden dat de waardevolle inhoud gestolen zou zijn. Er zou een bedrag van f 5.000 in het kistje geweest zijn. De woning van de familie Ooms stond vlak bij de plaats waar de dijk is doorgebroken en is op 1 februari 1953 geheel weggespoeld. Het kistje is op grote afstand van de woning aangetroffen. Financiën en Economie Het sparen b(j de boerenleen banken in juli 1956 Bij de stichtingen spaarbank van de Boerenleenbanken, aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Boe renleenbank te Eindhoven en de Coöperatieve Centrale Raiffeisen- bank te Utrecht, bedroegen de stor tingen en terugbetalingen in juli 1956 respectievelijk f 89.520.000 en f 72.320.000, zodat er een spaar overschot was van f 17.200.000. In de vorige maand bedroeg het spaaroverschot f 12.72Q.0QQ. Wetenschap en Techniek Kampeerwagen kon niet kapot Een bijzonder sterke Britse kam peerwagen, Alperson's „Sprite 14" heeft de zwaarste proeven onder gaan die de Motor Industry Rese arch maar kan bedenken, zonder dat het voertuig enige waarneem bare tekenen van schade heeft on dervonden. Aan het begin van deze maand had de caravan niet minder dan 30.000 mijlen op de proef baan afgelegd. Het doel van deze proef was om na te gaan waar de „uit- houdings-grens" lag, maar men heeft dit denkbeeld opgegeven, omdat het, volgens de fabrikant, duidelijk was dat de grens in de voorzienbare toekomst nog niet zou worden bereikt. De „Sprite 14" heeft een stalen chassis met onaf hankelijke vering; het koetswerk heeft houten lijsten. De buitenkant is van aluminium en het binnen werk bestaat uit board. Korte berichten uit het binnenland s-GRAVENHAGE. Bij het baden Scheveningen is de 54-jarige apotheker L. A. C. uit Lyon ver dronken. De man was met echtge note en kind aan het strand ter hoogte van de vuurtoren. Om streeks kwart voor twaalf werd een agent van politie gewaarschuwd dat er een man in zee dreef, onge veer dertig meter uit de kustlijn. De agent heeft zich daarop te wa ter begeven en de heer C. op het droge gebracht. Er is nog kunst matige ademhaling toegepast, maar tevergeefs. AMSTERDAM. De 3%-jarige Ri chard D. is, toen hij met zijn auto ped op de Meteorenweg in Amster dam-noord plotseling de rijweg overstak, aangereden door een bus van lijn B. Het kind is ter plaatse overleden. GRONINGEN. Op de luchthaven Eelde zijn merkwaardige pai giers gearriveerd: vier grimmige bouviers en een Mechelse herder. Zij kwamen met hun geleiders van Gilze-Rijen met een „Dakota". De ze honden hebben .een training ge had op de luchtmachtbewakings- korpsschool „Prinsenbos" te Gilze- Rijen, ze zijn bestemd voor de luchtmacht-kazerne te Appinge- dam. 's-GRAVENHAGE. In de zee voor Scheveningen (ter hoogte van de Keizerstraat) is verdronken de zevenjarige A. S. H. B. uit de Ju- riaan Kokstraat aldaar. De knaap is, nadat zijn zesjarig broertje dat met hem in zee was gegaan alleen terugkeerde, door een vijftienjarige jongen uit het water gehaald, kunstmatige ademhaling is nog toegepast maar het heeft niet meer mogen baten. Het stoffelijk over schot is overgebracht naar het zie kenhuis aan de Zuidwal. Herbestratingsplan van Zierikzee brengt onontkoombare moeilijkheden mee Deel van één-rlchtlngsverkeer opgeheven Zonder de moeiten en lasten te willen accepteren, kan het straten- net te Zierikzee niet worden ver beterd. De straten worden thans duchtig onderhanden genomen en reeds eerder hebben wü in deze kolommen gesproken over de om vang en het tempo van het werk. Rest nog hier iets te zeggen over de in dc aanhef genoemde moei lijkheden, die lang niet altijd ge makkelijk zijn tc dragen. De lasten hebben betrekking op het zand, dat noodzakelijkerwijs in verschillende depóts wordt gede poneerd, maar daar niet altijd blijft, omdat een deel door de wind wordt verstoven en de jeugd met een ander deel ook wel raad weet. Wat overblijft wordt toege past voor het bestratingswerk. Naar men ons verzekerde zijn de zandeuvelen niet geheel te ont gaan. Er moet nu eenmaal zand in voorraad zijn en het is begrijpelijk dat dit voorlopig zo dicht mogelijk bij de hand wordt opgeslagen. In derdaad ondervinden de omwonen den hiervan hinder, maar het is een last waaraan een maal een einde komt. Overigens zou het wellicht aanbeveling verdienen de zand- plaatsen zover mogelijk van de huizen te kiezen. Wellicht kan dan de ergste stuifoverlast worden ver meden. Het verkeer Diep ingrijpender zijn intussen de afsluitingen van verschillende straten, die op het verkeer van grote invloed zijn. Van politiële zij de is er reeds op gewezen, dat streng zal worden toegezien, dat de weggebruikers aan de afsluitingen ook daadwerkelijk de hand hou-, den. Inmiddels echter is het her bestratingsplan zo omvangrijk ge worden, dat voor een bepaalde sec tor het éénrichtingsverkeer is ko- rpen te vervallen. Vooral het be gonnen werk aan de Watermolen heeft het handhaven van het één richtingsverkeer tijdelijk onmoge lijk gemaakt. Auto's mogen dus thans weer de Schuithaven oprij den en de verkeersborden zijn ge blindeerd. \In verband hiermede was de instelling van een algeheel wachtverbod noodzakelijk. Van de Nobelpoort tot het „Huis van Nas sau" mag dus niet worden gepar keerd. Zou dit toch gebeuren dan zóu de traditionele file van wa gens het stromend verkeer te veel belemmeren. De politie doet een beroep op het publiek onder de huidige wat moeilijke omstandig heden zoveel mogelijk medewer king te willen verlenen. Het gaat tenslotte bij alle ongemakken om betere straten en gelet op de vroe gere onmogelijke toestanden, is die verbetering ook wel een klein offer waard. KERKNIEUWS Zaligverklaring paus Innocentlus XI De paus heeft bepaald, dat de zaligverklaring van paus tlnnocen- tius XI zal geschieden op zeven oktober, de feestdag van de Rozen krans, zo is van officiële zijde te Vaticaanstad meegedeeld. Op het feest van de Rozenkrans wordt de overwinning op de Tur ken, die Wenen belegerden, her dacht. Ingezonden mededeling Voorhom en blus die zuurbrand op de maag. Met Reünies. Wacht niet tot uw maag door over tollig maagzuur „opstandig" wordt. Smoor dat pijnlijk zuurbranden in de kiem. Met Rennies. Uw apothe ker of drogist heeft Rennies voor U in drie verpakkingen: klein - groter - grootst en iedere Rennie is apart verpakt. Hygiënisch en practisch om bij U te steken! Ren nies helden iedereen - altijd - di rect en.... zij .zijn nog smakelijk ook. Openbare kennisgeving De burgemeester van Zierikzee brengt ter algemene kennis dat de minister van Oorlog bij zijn be schikking van 10 augustus 1956, nr. 763374, aan CHRISTIAAN SCHOT, wonende te Zierikzee, Nieuwe Ha ven 93, met ingang van 1 september 1956 voorgoed vrijstelling van de militaire dienst heeft verleend we gens aanwezigheid van een bijzon der geval. Tegen deze uitspraak kan iedere belanghebbenden uiterlijk de tiende dag na de dag, waarop de uitspraak ter algemene kennis is gebracht, in beroep komen. Het verzoekschrift, dat met re denen omkleed moet zijn, wordt in gediend bij de burgemeester. Zierikzee, 21 augustus 1956. De burgemeester van Zierikzee, F. TH. DIJCKMEESTER. MARKTBERICHTEN Veemarkt ROTTERDAM, 21 aug. Aanvoer 2961 dieren (weektotaal 4117), w.o. 420 vette koeien, 1068 gebruiksvee, 110 vette kalveren, 400 graskalve ren, 288 nuchtere kalveren, 114 paarden, 114 veulens, 610 schapen en lammeren, 37 bokken en geiten. Prijzen per kg.: vette koeien en ossen f 3,10-3,30, f 2,80-3,00, f 2,60- 2,80; vette kalveren f 2,75-2,90, f 2,60-2,70, f 2,30-2,50; slachtpaar- den f 2,50-2,30-2,10. Prijzen per stuk: graskalveren f 480-400-300; nuchtere kalveren f 85-70-58; veulens f 550-425-300; schapen f 130-110-100; lammeren f 105-100-90; kalf- en melkkoeien f 1175-950-750; varekoeien f 825- 725-600; vaarzen f 850-750-600; pin ken f 625-500-400. HOEDENMAGAZIJN „MAISON FOKKELMAN" GING OVER IN ANDERE HANDEN Hoeden kunnen worden vervaardigd op eigen atelier Het bekendehoedenmagazijn „Maison Fokkelman" op de Dam alhier heeft in mevr. M. W. Dreh- sen, afkomstig uit Heerlen, een nieuwe eigenaresse gekregen. Te zamen met haar dochter zet zij de zaak voort in hetzelfde winkel pand, dat echter een belangrijke vernieuwing heeft ondergaan. Het ligt in de bedoeling van de eige naresse deze speciaalzaak van hoe den verder uit te bouwen en zowel in het gebruikelijke als meer ex clusieve genre het publiek een mo gelijkheid te bieden tot het doen van een uitgebreide keus. Steen en Graniet - „Ballons" - Meren - Ligfiets „Rouge" en Symbolen GESPREKKEN VAN EILANDMAN De Vogezen liggen in een land van tegenstellingen. Zo in het algemeen is dit nogal tamelijk nietszeggend, maar niet als het gaat om de sa menstelling van de bergen, die de reiziger naar een overschoon stuk Frankrijk lokken. De noordelijke Vogezen bestaan uit bontzandsteen en de zuidelijke uit graniet. Met die bontzandsteen wisten de bouwlie den in vroeger tijden (en nog) wel raad. Kerken, kastelen, huizen en fonteinen zijn er van gebouwd en geven aan de stadjes en dorpen een eigen warme toets. Veel grim miger is het graniet van de zuide lijke Vogezen, waarin de „ballons", de hoge toppen, die meter voor me ter schuil gaan onder een weelde rige „boerenkoolvegetatie", maar „kale" kruinen hebben. Zo is het met de Grand Ballon en met de Ballon d'Alsacedie met de Hoh- neck de hoogste toppen vormen. De wegen zijn als keurige spiralen rond de rotsen gedrapeerd, hetgeen een typisch Alpeneffect geeft. Dit wordt ook al bevorderd door de „lange winter" in de bergen, want de (overigens rijkeplantenwereld van de Grand Ballon moet maar zien in honderd dagen vol en groen te worden. Maar er is nog iets, dat de Vo gezen zo'n Zwitsers effect geeft en dat zijn de meren, die als blauwe robijnen liggen in een schrijn van overdadig groen. Volgens de boe ken zijn de meren ontstaan in oor spronkelijke gletschernissen. Zo'n beroemd meer is 't Lac de Gérard- mer, dat men van een hoge top diep beneden zich in het zonlicht moet hebben zien spiegelen, om de schoonheid er van te kunnen be grijpen. Het meer behoeft geen en- toerage, maar ze is er wel. Zwem baden, hotels en kampeerterreinen liggen aan de boorden en van al deze geneugten zijn de waterfietsen nog de beste. Het zijn een soort ligivaterfietsen, met gemakkelijke stoeltjes en voor in de „boeg" de trappers, die zorgen voor stijve benen. Het lolligste waterfietsen - naar Eilandman heeft ontdekt het heel langzaam trappen en het uitdrijven, dat iets met de opvat tingen van Amélie uit de Camera gemeen zou kunnen hebben, maar dan toch wel wat minder melan choliek. Zo „fietsend" wordt het leven verstild tot een droom en men is niet helemaal onthand, want in een éénpersoonsfiets zag Eilandman een Faroekachtige man „drijven", die rustig de „Gazet" zat te lezen. Zo nu en dan keek hij even op om te zien of hij niet overvaren werd. Op de top van de Grand Ballon treft men alle snuisterijen, die men maar als herinnering zou willen meenemen, sommige mooi, som mige foeilelijk. Om bij de „vruchten des lands" te blijven schenkt een vliegens vlugge ober voor f 1,25 in een ho telletje echter een fles „rouge" of te wel Beaujolais, een lichte rode wijn, die de verzoening met dit heerlijke land abrupt bezegelt. Wie het geluk heeft bijzitter te zijn in de auto, steke zijn hoofd buiten het raam, tijdens de majes teitelijke afdaling, waarbij de ver rukkingen over elkaar heentuime- len, maar men de Vogezen uiter aard toch wat vadziger ondergaat dan bij een klim van enkele lood recht gedachte bergflanken, die echter toch altijd nog wel zoveel uitsteeksels en uitsparingen heb ben, dat er tegen op te klauteren is. Die herinnering beklijft van een bezoek aan dit imponerend brok Frankrijk, groots en wijds als het uitzicht op de Ballon d'Alsace, de voet waarvan schuil gaat in prach tige wouden (zïlverspar) en de „kale" kruin in werkelijkheid blijkt bedekt met uitgestrekte wei develden. Op de top staan het beeld van de Heilige Maagd en een rui terstandbeeld van Jeanne d'Arc, als twee welsprekende symbolen. De zaak heeft inmiddels geen uitbreiding ondergaan, maar door een logischer ordening is de ver koopruimte wel vergroot. Een rui me showtafel vormt piece de mi lieu van een interieur, dat in don kere en lichte tinten is gehouden. De etalageruimte is aanmerkelijk vergroot, terwijl het plafond met board is afgewerkt. T.L.-lampen en een lichtbak zorgen voor een over vloedige verlichting. Een merkwaardigheid van de nieuwe zaak is, dat ook hoeden (na gemaakte keus of gegeven aanwij zingen) op eigen atelier kunnen worden vervaardigd. Mevr. Dreh- sen genoot haar opleiding tb Aken, Luik en Antwerpen, terwijl mej. Drehsen haar opleiding kreeg bij de bekende Nederlandse ontwerper G. A. Meyer te Amsterdam. Jaren lange ervaring waarborgen verder een bijzonder vakmanschap. De eigenaresse is voornemens de nieu we zaak vrijdag 24 augustus onof ficieel in gebruik te nemen. Vermelden wij tenslotte nog dat de verbouwing van de zaak werd uitgevoerd door de firma C. A. van Velthoven (timerwerk), J. W. Gudde (schilderwerk), W. S. Ver- vest (elektriciteit), J. M. Tuinman (stoffering) en A. C. J. Wisse (ver warming). Sowjet-geleerden hebben de laagste temperatuur die ooit in het gebied van de Zuidpool is gemeten, n.l. ongeveer 78 graden Fahrenheit beneden nul, op Pionerslcaya, op het Sowjetrussische wetenschappe lijke station aan de Zuidpool, ge registreerd, aldus meldt het Rus sische nieuwsbureau Tass. FEUILLETON 't Is dag", zei hij. „Zullen we verder gaan?" Piet gaapte eens echt lui en ant woordde: „Accoord van Putten". Hij startte en keek eens naar de drie overgebleven wegen. „Nou, laten we dan maar eens op goed geluk af beginnen". Hij liet de de- braye-pedaal opkomen en lang zaam schoof de wagen weer voor uit. Deze weg kwam na een paar minuten opnieuw uit op een kruis punt, zodat men aannam ook ver keerd te zijn. Terug gekomen bij de vijfsprong nam men de andere weg, doch deze liep dood op een villa. Piet remde af en keek eens be sluiteloos naar de geblindeerde ramen van het huis. ,,'t Lijkt me nu niet precies een woning van een boswachter". „Daar komt een fietser aan, zul len we die eens vragen?" opperde zijn vriend. „Best". Piet draaide het raampje omlaag en wachtte tot de wielrij der dicht genoeg genaderd was. „Goeden, morgen", begroette hij; „kunt u me ook zeggen, of daar de boswachter woont?' De man sprong van zijn vehikel en schudde zijn hoofd. „Nee, dan bent u verkeerd", was het ant woord. „U moet terugrijden tot de „Bedankt!" Piet draaide zijn wa gen en reed weer terug naar het kruispunt. Nu nam men de eerste weg links en ditmaal was het weer een behoorlijk begaanbare grind weg. Inderdaad bereikte men na enige minuten de bewuste bos wachterswoning. „Nu zijn we op het goede spoor", zei Piet tevi'eden. „Volgens dat kaartje moeten we dat huis links passeren, dus we gaan verder. Het klopt als een bus, want de boswachterswoning staat links. Vooruit maar weer". Met een kalm gangetje reden ze verder. De weg versmalde nu ge leidelijk aan, maar bleek toch be rijdbaar te zijn, en het was niet waarschijnlijk, dat ze op dit uur, op deze afgelegen plek een tegenligger zouden ontmoeten. Of het zou een gespan moeten zijn. Na nog eens vijf minuten te heb ben gereden zag men rechts van de weg een woning liggen, terwijl de weg links af boog. Het huis lag der halve in het verlengde van de w;eg, die ze afgekomen waren. „Dit huis moeten we hebben' zei Piet met een gedempt enthou siasme, „kijk maar er loopt een pad rechts om het huis heen. Zie je wel?" Klaas beaamde het. „Ik geloof, dat we er verstandig aan zullen vijfsprong en dan de eerste weg I doen wanneer we niet parkeren bij links nemen. Dan is het een minuut deze woning. Laten we een vijftig of vijf rijden". meter verder rijden en de wagen 48 aan de kant zetten. Dan lopen we terug". „Best". Piet reed nog- even ver der en parkeerde het wagentje in een opening in het dichte bos, vrij van de weg zodat iedereen, tot zelfs een andere auto zou kunnen pas seren. Ze deden de deuren op slot en keerden terug. Bij de woning gekomen, waar alles nog in rust scheen, sloegen ze het pad in. „Nu moeten we, zodra we achter de woning zijn, tellen", fluisterde Piet. „Het is immers honderd twin tig meter precies?" Klaas knikte zwijgend en vanaf de achterkant van het huis gingen ze tellen: Eentweedrie.. viervijfzes Eindelijk zei Piet met een zucht: „Honderd twintig". En meteen stonden ze stil. Ze stonden op een kleine open plek in het bos. Het pad, dat ze ge lopen hadden, was een fietspad. Piet onderdrukte een kreet en wees naar een grote, holle boom. „Alles klopt", fluisterde hij vol vreugde. „Nu zijn we dan eindelijk waar we zijn moeten!" „Ik zie anders niets bijzonders noch aan die boom, noch aan die plek". „Wacht eens", vervolgde Piet nog steeds op gedempte toon, „in dat kaartje staat immers plek A, links van de holle boom? Nu, laten we eens gaan kijken". Ze gingen links van de boom staan en keken nauwkeurig in het rond. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1956 | | pagina 5