ZIERIKZEESCHEMNIFllWXRftDF De Havensluis van Zierikzee zal worden uitgevoerd met vlakke deuren DE ZIERIKZEESCHE COURANT Afsluiting Oosterschelde onver brekelijk aan Deltaplan verbonden UITVOERING VAN DELTA-PLAN DONDERDAG 8 DECEMBER 1955 No. 17859 - 112e Jaargang ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES: Prij» per 3 maanden bij vooruitbelaling f 3,50, per week 27 cenf. Losse nummers 10 ct. Verschijnt Dinsdag, Don derdag, Vrijdag en Zaterdag - Advertentieprijs 15 cent per mm. Succesjes (ma*. 15 mm.) f t,per stuk. WAARIN OPGENOMEN 1797-1889 REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Lange Nobelstraat 6, Zierikzee, Postbus nr. 1, Telefoon nr. 32, Girorekening nr. 137677 - Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lakenman Ochtman Lange Nobelstraat 6, Zierikzee - Redacteur: M. J. BIJ DE VAATE - Tel. 309. Bezoek aan Waterloopkundig Laboratorium te Delft Afsluitende „auto"-band maakt tweeërlei kolkvulling mogelijk (Van onze redacteur) In de grote overkapping van het Waterloopkundig Laboratorium te Delft ruist en bruist het overal van het water. Links en rechts ziet men cascaden omlaag vallen. Het woelige water zoekt een weg door gleuven en goten en passeert ingewikkelde instrumenten, die „alles van en over het water" uiteindelijk op draaiende rollen papier met een bevend pennetje optekenen in grafiekvorm, dat het technische oog met gemak kan lezen. In het midden van een der hallen (want er zijn er ver schillende) staat de „maquette" van de Zierikzeese havensluis. Een watervalletje zorgt voor de nodige stuwing van het water. Men ziet de sluisdeuren en de kolk, waarin een knaap van een schip op zyn ge dragingen wordt getest. Boven het schip is het meetinstrumentarium opgesteld, dat even verderop alles verklapt op de draaiende papierrol. Iedere gewenste waterstand kan zowel buiten als in de kolk tot stand worden gebracht en al speurend wordt straks geconcludeerd zo en zo moet de sluis worden. Met grote belangstelling heeft Dinsdag een gezelschap uit Zierik zee kennis genomen van dit belang rijke wetenschappelijke werk en tijdens een bespreking werd de toe komstige sluis in het brandpunt van de belangstelling geplaatst. In het gezelschap bevond zich loco burgemeester A. M. den Boer en de wethouders de heren J. Catshoek en mr. C. J. B. du Croo, de hoofd ingenieur-directeur van de Provin ciale Waterstaat, ir. H. D. J. Swa- ters, de heer J. W. de Beyl, inge nieur bij de Rijkswaterstaat, de di recteur van de Centrale Dienst Noord-Zeeland, de heer A. J. Ar- gelo, ir. Bos van het architecten bureau Bos en Witteveen en de heer H. Uijl, lid van de raad en de commissie voor Publieke Werken, alsmede de secretaris de heer E. H. Mulder. Aan de bezichtiging van het sluismodel ging een bijeenkomst vooraf, waarop ir. Bos een toelich ting gaf op de huidige stand van zaken m.b.t. de sluis en de proe ven die thans worden genomen. Met de proef in werking is men reeds een flink eind gevorderd en feitelijk verkeren de met het on derzoek belaste deskundigen in het laatste stadium, nl. het meten der zg. troskrachten. Dit zijn krachten die op een schip inwerken dat door de sluis in de kolk wordt binnen gelaten. De voorlopige gegevens geven reeds voldoende houvast, zo dat met het project kan worden doorgegaan en het bestekklaar kan worden gemaakt. Sector- of vlakke deuren? Een technische vraag van de eer ste orde was welke deuren voor de Zierikzeese sluis dienen te worden gebruikt. In eerste instantie was gedacht aan zg. sectordeuren, maar de laboratoriumproeven moesten antwoord geven op de vraag of niet volstaan kon worden met vlakke deuren. Bij sectordeuren zijn de einden wat „opgewipt". Door de cirkelvorm zijn deze einden ivat afwijkend, waardoor een rustige vulling van de kolk ontstaat. Tussen deur en sluis muur blijft een grote spleet, waar door een rustige uitwoeling van het water wordt verkregen. Een sectordeur is dus een prima bruikbare deur, maar een ingewik kelde en de vraag werd daarom ge steld of de veel goedkopere vlakke deur in de Zierikzeese sluis niet zou kunnen voldoen. Om deze vraag beantwoord te krijgen zijn in het laboratorium talrijke metingen ge daan, bij verschillende waterstan den in de kolk. Dit onderzoek leer de welke krachten er onder ver schillende omstandigheden op de deur(en) inwerken. Dank zij deze proeven is men tot de conclusie gekomen dat de op de deuren inwerkende krachten bij zonder meevallen. Er zijn geen aan wijzingen dat de krachten op een vlakke deur uitzonderlijk sterker zijn dan op een gebogen (sector) deur. Uit een oogpunt van inwer king van krachten kon er dan ook wetenschappelijk geen bezwaar be staan tegen een vlakke deur. Ook de krachten op het beweegmecha- nisme zijn meegevallen. Voor zichzelf hadden de technici een schatting gemaakt. Als norm werd aangenomen een kracht van 20 ton. Onder de moeilijkste om standigheden bleek de kracht op de kabel slechts 6 ton te zijn. Bij een toestand, dat van normaal be drijf kan worden gesproken is de kracht gelimiteerd tot Vu ton. Het was dus een gezonde en verant woorde gedachte de sluisdeuren vlak te maken. De vlakke deur is dan ook met plezier in het plan geprojecteerd, aldus ir. Bos. Het voornemen vlakke deuren te gebruiken vond instemming bij de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat en ook ir. Eggink van de Directie Sluizen en Stuwen van de Rijkswaterstaat was het ge heel met dit voornemen eens. Een „autoband" Een tweede'belangrijk onderzoek had betrekking op de grootte van de zg troskrachten. Dit zijn de krachten die inwerken op een de kolk binnenvarend schip. De vul ling van de kolk is mogelijk door de deuren een stukje te openen. Er is echter een tweede mogelijkheid en in de practijk zal het er op neer komen dat een combinatie van bei de wordt gebruikt. De tweede mo gelijkheid ontstaat door een bijzon dere afsluitconstructie aan de on derzijde van de deur, nl. door mid del van wat in de (technische) wan deling een autoband wordt ge noemd. Door middel van een schroefconstructie wordt de band aangedraaid en sluit in opgepompte toestand luchtdicht op het ijzer van de deur. Het oppompen geschiedt door middel van een luchtkraan aan een reservoir, dat de nodige atmosferen druk in de band blaast. De band zet zich op de zool van de sluis en sluit hermetisch af. Hierdoor ont staat een opwaartse druk op de sluisdeur, iets kleiner (20 ton) dan het gewicht van de deur. Daardoor wordt het zg. klapperen van de deur voorkomen en worden de draaipunten niet onaanzienlijk ont last. Door de lucht in de band te laten ontsnappen ontstaat onder aan de Een bijzonder soort weten schappelijk researchwerk gaat aan de uitvoering van werken op het gebied der waterhuishouding vooraf. Het hart van dit weten schappelijk werk klopt in het Waterloopkundig Labo ratorium te Delft, waar Schouwen-Duiveland reeds mee te maken kreeg in het jaar van de grote dijkslui- tingen. Het zal er nog ver der mee te maken krijgen, want het Deltaplan wordt in de „hallen met het stromend water" eerst wetenschappe lijk uitgedokterd voordat de eerste brok klei in de zee armen wordt gestort. Boven dien worden thans in het Laboratorium van professor Thysse proeven genomen met een miniatuursluis, een mo del van de sluis, die straks de haven van Zierikzee zal afsluiten. deur een opening van plm. 10 cm., zodat de deur helemaal vrij draai en kan. Het zal duidelijk zijn dat door deze spleet eveneens de kolk met water kan worden gevuld. Op welke wijze precies de lucht uit de band dient te ontsnappen wordt met een proefmodel nog on derzocht. Het kan zijn dat een on geremde dan wel een geleidelijke ontsnapping de voorkeur verdient. In ieder geval is voor de vulling van de kolk slechts een tijdsduur van plm. drie minuten nodig. Verdere metingen hebben ten doel de troskrachten in verband met de „langskrachten" in de kolk te leren kennen. Deze krachten wer ken in op een schip dat zich in de kolk bevindt. Daarom is in de mi- niatuurkolk in het laboratorium een schip in het veld van de krach ten opgehangen. Meting van de ver schillende grootheden zal nog wat tijd in beslag nemen. De krachten blijken niet bezwaarlijk groot te zijn, maar de grafiek danst nog te veel op en neer, hetgeen in de prac tijk zou betekenen, dat de schipper als een haas van bakboord naar stuurboord heen en weer moet hol len om zijn schip recht te houden. Na toelichting van ir. Bos gaf loco-burgemeester A. M. den Boer uiting aan zijn dank voor de waar devolle explicatie. Hierdoor is een juistere indruk gekregen van het waardevolle onderzoekingswerk, dat aan de bouw van de sluis dient vooraf te gaan, een bouw die uit eindelijk ten doel heeft Zierikzee en het eiland voor een tweede ramp te behoeden. Na bezoek aan het proefmodel vonden achter ge sloten deuren nog verdere bespre kingen plaats. Fransen waren beducht voor „Marsman" De bewoners van Seilhac, een dorp in het departement Corrèze, zijn dezer dagen in rep en roer ge weest over het feit, dat een lange man met Chinese trekken en ge kleed in een vreemd uniform met allerlei ingewikkelde apparaten, zo als een koptelefoon, uit een spe lonk kwam kruipen. Enige boeren, die onmiddellijk aan een „Mars man" dachten, sloegen eerst op de vlucht, doch zij kwamen later, ge steund door hun dorpsgenoten te rug. Na een drijfjacht werd de „Marsman" gegrepen. Hij bleek een in Shanghai geboren Amerikaan te zijn, die als militair in West-Duits- land was gelegerd. Van een verlof van twee weken maakte hij gebruik om op eigen gelegenheid in het midden van Frankrijk naar urani um te zoeken. Toen alles was uit gezocht kreeg de „Marsman", ge naamd Sjang Chelly. toestemming om zijn onderzoek voort te zetten. Veel doden bij Amerikaanse manoeuvres Bij de grote „atoomoefeningen" die onder de codenaam .Sagebrush' zojuist in de Amerikaanse staat Louisiana zijn beëindigd, zijn 32 officieren en manschappen om het leven gekomen. In totaal namen 140.000 militairen aan de manoeu vres deel. De oefeningen hebben ongeveer drie weken geduurd en zij waren de grootste sinds het einde van de oorlog. Vijftien militairen werden ge dood bij ongelukken met leger voertuigen en zeven tengevolge van verkeersongevallen veroorzaakt door burgers. Twee soldaten zijn verdronken en twee gedood bij een ongeluk met een hefschroefvlieg- tuig. De overige sterfgevallen wa ren het gevolg van kleinere onge vallen en ziekten. Sluiting van één zeearm houdt sluiting andere in Het afsluiten van de Oosterschelde ls uit een oogpunt van veiligheid onverbrekelijk verbonden aan het afsluiten van Haringvliet en Brou- wershavense Gat. Dit blijkt uit het vijfde interim-advies van de Delta commissie aan minister Algera. In dit advies geeft de commissie nadere beschouwingen in verband met de afdamming van de zee-armen ais aanvulling op het derde advies waarin in grote lijnen systeem en volgorde der werken werden vast gelegd. BOMEN VOOR DE ZUIDPOOL Het Australische Zuidpool- schip „Kista Dan" vaart uit Melbourne naar de Zuid- poolbasis op Macquerie met vijftien onderzoekers, die hun collega's aldaar gaan aflossen. Het schip heeft ook zes ooien en een ram, pluim vee en 150 zaailingen aan boord. Men wil proberen op de Zuidpoolbasis een kleine schapenkudde te fokken, als mede eenden, ganzen en kip pen. De zaailingen zijn van wilgen, berken, pijnbomen e.a., die men daar wil trach ten in te voeren. De werken in het Zuidwesten des lands vormen tezamen een onver brekelijk geheel, zo schrijft de com missie. Men mag de afsluiting van de Zeeuwse wateren niet alleen be schouwen uit een oogpunt van de veiligheid en de zoetwatervoorzie ning van het direct omliggende ge bied, zij moet tevens worden ge zien als een noodzakelijk comple ment van de werken in het noor delijke deel van de delta. Met het oog op de beveiliging tegen de stoiTOvloeden zijn de tussenstadia niet als eindstadia te aanvaarden. Na afsluiting van het Volkerak wordt bij een open Oosterschelde op dit water en de tussenwateren geen enkele verlaging van storm vloedstanden verkregen. Aan de zuidzijde van de Volkerakdam zou den ze zelfs een verhogende in vloed ondervinden. Afsluiting van de Grevelingen beperkt deze, maar heft ze niet op. Een afgesloten Ha ringvliet en Volkerak geven groter veiligheid in het noordelijke ge bied, maar de uiteindelijk beoogde veiligheid wordt pas bereikt, wan neer ook de Zeeuwse wateren: Brouwershavense Gat en Ooster schelde, dicht zijn. Afsluiting Oosterschelde integrerend deel der werken Het sluiten van Haringvliet en Grevelingen bij een open Volkerak zal een betekenende verlaging van stormvloedstahden op benedenri vieren, Volkerak, Krammer en Zijpe tengevolge hebben. De ver laging op Keeten en Oosterschelde zal dan echter nauwelijks merk baar zijn. De uiteindelijk veilig heid in het achterliggende gebied wordt dan nog geenszins bereikt. De Deltacommisise concludeert hieruit, dat de afsluiting van de Oosterschelde een integrerend deel uitmaakt van het geheel der wer ken. Voor de zoetwaterhuishouding zijn niet alleen de afsluiting van de Zeeuwse wateren, maar ook de Volkerakdam van groot belang. Het daar te vormen meer vormt dan een reservoir, waaraan bij droogte water kan worden onttrokken, zon der het zoutbezwaar op de Water weg te vergroten. Het vervallen van het schutten bij Wemeldinge door het bouwen van schutsluizen in de Volkerak dam legt eveneens vex-band ten be hoeve van de scheepvaart tussen de noordelijke en zuidelijke wer ken. De wei-ken, aldus de commis sie, houden eveneens nauw vei-- band met elkaar ten aanzien van het landverkeer en de ontwikke ling van de sociaal-economische toestand op de eilanden. Dit nummer bestaat uit 6 pagina's <i' Wie het meest zegt zegt het X minst. AX"X"X"X~X"X',X*'X"X"X*'X"X* Het K.N.M.I. verwacht De Ned.-Indonesische besprekingen Wordt Vrydag gestart? Naar Pia van betrouwbare zijde te Djakarta vernam, zullen de Ne derlands-Indonesische besprekin gen 9 December in den Haag be ginnen. Naderhand zullen zij in Brussel worden voortgezet. tot Donderdagavond: Opklaringen Opklaringen maar ook enkele buien; matige tot krachtige wind tussen West en Noord; iets kouder. 9 Dec. Zon op 8.37, onder 16.31. Maan op 3.39, onder 13.44. Nieuwe maan: 14 December te 8.07. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 9 Dec. 11.23 v.m. n.m. BROUWERSHAVEN: 9 Dec. 11.08 v.m. 23.42 n.m. Doodtij: 8 en 24 December. Springtij: 16 en 31 December. De afsluitingen zullen niet gelijktijdig worden voltooid In het vijfde interimrapport be treffende het Deltaplan, wordt de aanbevolen volgorde der werken nader omschreven. De afsluitingen zullen niet gelijktijdig kunnen wor den voltooid. De keuze moet zo danig zijn, dat zo spoedig mogelijk veiligheid tegen stormvloeden zal worden verkregen, zonder dat daar bij ontoelaatbare waterloopkundige situaties ontstaan. Afsluiting van het Haringvliet woi-dt vanwege de wellicht gerin gere technische moeilijkheden en de spoedig te bereiken grotere veilig heid van het zeer kwetsbare ach tergelegen gebied, als eerste aan bevolen. Bij sluiten van de in deze dam ontworpen sluizen (voorname lijk tegen ijsgang) zal in geval van stormvloed, de waterstand op Ha ringvliet, Hollands Diep en direct aansluitende wateren terug te brengen zijn tot de op één na hoogste waargenomen waterstand. Om technische en waterloopkun dige redenen is het nodig vervol gens de Grevelingen zo oostelijk mogelijk af te dammen. Ten Wes ten van die dam zullen de storm vloedstanden enige decimeters wor den verhoogd. Op Krammer, Vol kerak, Hollandsch Diep en Haring vliet zullen de stormvloedstanden dan echter verder worden verlaagd. Na het afdammen van de Greve lingen geeft de commissie er de voorkeur aan de Oosterschelde af te sluiten, alvorens met het Brou wershavense Gat te beginnen. Men mist dan weliswaar de ervaring met het sluiten van deze zee-arm, maar verkrijgt eerder de beoogde veiligheid. In de overgangsperiode zouden de zeeweringen westelijk van de Grevelingendam moeten worden versterkt. Schade-snijding, organi satie, aanwezig personeel en ma terieel zullen van invloed zijn op de uiteindelijke keuze. Men weet nog niet of men het Volkerak zal afsluiten voor of na het afsluiten van de Oosterschelde, doch In elk geval wel na het af sluiten van Haringvliet en Greve lingen. Tal van vragen op het ter rein van stroomsnelheden, oever beveiliging, scheepvaart en ontzll- ting hangen hiermede nog samen. Volgens Dinsdag bekend ge maakte officiële cijfers zijn door de wervelstorm die de vorige week het Zuidoosten van India teisterde, 197 mensen omgekomen in het dis trict Tandjore. Over het naburige district Ramnad, dat eveneens ge troffen werd zijn geen gegevens be schikbaar. Minister Anak Agung Gde Agung naar Nederland De Indonesische minister van Buitenlandse Zaken, Anak Agung Gde Agung, heeft medegedeeld, dat hij Donderdag naar Den Haag zal vertrekken. Naar de woordvoerder van het Indonesische ministerie van Bui tenlandse Zaken verklaarde, zou Woensdagavond een gemeenschap pelijk Nederlands-Indonesisch com muniqué worden uitgegeven. Een verklaring in gelijke zin werd Dinsdagavond na afloop van de kabinetszitting afgelegd door de minister van Voorlichting, Sjam- suddin Sutan Makmur, die hieraan toevoegde dat. als er niets tussen komt, de Indonesische delegatie Donderdag naar Nederland zal ver trekken. Ernstige ontploiiing te Frankfort Twcc-en-dertig doden Door een gasontploffing is Woens dagochtend te Frankfort een flat gebouw van vier verdiepingen in gestort, waarbij 32 pex-sonen onder het puin bedolven werden. De Duit se politie nam aan, dat de mees ten van hen zijn omgekomen. Volgens de eerste berichten wer den twee lijken van vrouwen ge borgen, terwijl vier gewonden, een kind en drie mannen, werden ge vonden. De politie sprak het vermoeden uit, dat de hitte van een oliestook inrichting gelijkvloers ontsnapt gas heeft doen ontbranden. Vergadering Zeeuwse Wethouders en Raadsleden van de V.V.D. Gemeenten vormen de grondslag van de Staat De Zeeuwse wethouders en raads leden van de Volkspartij voor Vrij heid en Democratie vergaderden in Middelburg onder voorzitterschap van de heer K. H. Brandt, die na een woord van welkom gevoelvolle woorden wijdde aan de nagedach tenis van het lid der Vereniging van Staten- en Raadsleden van de V.V. D., Jhr. mr. J. Schuurbeque Boeye, in leven burgemeester van Zierik zee. Na deze woorden, welke de aanwezigen staande aanhoorden, nam de vergadering enkele ogen blikken van stilte in acht. In zijn openingsrede wees de voorzitter er op, dat heden ten dage nog steeds gelden de woorden van Boissevaln, dat de gemeente de na tuurlijke bron is, waaruit de pu blieke geest zijn veerkracht moet putten; zij is in de staat, hetgeen de familie .is in de maatschappij. Spr. heeft niet de indruk, dat in Den Haag bij alle instanties het be sef leeft, dat de gemeenten de grondslag van de Staat vormen. Momenteel heeft vrijwel elk ge meentebestuur met een drietal be langrijke problemen te worstelen: de woningnood, het verkeersvraag stuk en de te lage uitkeringen uit het Gemeentefonds. Dat deze moei lijkheden van de gemeente zulk een gx-ote omvang hebben aangenomen, is niet te wijten aan de gemeente besturen, die na onze bevrijding vrijwel overal blijk hebben gege ven van een zeer grote activiteit, doch aan het beleid van de betref fende ministeries. Bij het optreden van de huidige bewindsman voor de Wederopbouw en Volkshuisvesting had men ge hoopt, dat deze een meer produc tief beleid zou voeren dan zijn voorganger, maar ook minister Witte heeft tot heden geen blijk gegeven, dat hij aan de urgente be hoefte op het gebied van de volks huisvesting kan voldoen. Het verkeer Ten aanzien van het verkeer is men „hoger op" sinds jaren niet voldoende actief geweest; onze ver- keerswetgeving loopt achter. Spr. toonde aan, dat de fout is dat men de ontwikkeling van het verkeer geenszins voldoende heeft voorzien. Wat betreft de financiële verhou ding Rijk-Gemeenten vroeg spr. aandacht voor het feit, dat de hui dige regeling nog zal gelden tot en met 1957. Minister Beel heeft tot heden nog weinig doen horen over het voorstel van de commissie-Oud tot invoering van de gemeentelijke woonplaatsbelasting en over de rapporten dezer commissie betref fende een regeling voor de uitke ring van de wegen en één over de financiering van de kosten van ar me krankzinnigen. Onder al die omstandigheden hebben de gemeentex'aden thans de gemeen tebeg looting 1956 vast te stellen. Het is van belang, bij de algemene beschouwingen van de begroting op de moeilijkheden te wijzen, aan te dringen op een be leid van de Rijksovei-heid ten aan zien van de gemeenten, dat veel meer dan thans gericht moet zijn op versterking van de gemeente lijke autonomie, waarvan een der hoekstenen is de financiële zelf standigheid. Hierop volgde een uitvoerige en geanimeerde bespreking over ver meld onderwerp.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1955 | | pagina 1