dit luxe bamboemesje P01YVALCHT prÓ Niemeijer brengt wereldsucces in Nederland s Bl m t j Lees morgen goed Uw krant! deelt mede hoe ook U ent VBRB0R6BH SCHAT kunt vinden Witte van Haemstede en Jan van Renesse twee groten van Schouwse bodem J Bij elk pak Niemeijer Koffie of 2 pakjes Niemeijer Thee naar keuze tijdelijk slechts fW" (wmkdw"rdc minsttns Ver. van Rechtzinnig Hervormden te Zierikzee U geniet nu meer dan ooit van Uw pittige Paarsmerk Koffie envan Uw heer lijke Gala Thee, geurig als geen ander! WARE GROOTTE Een kostelijk bezit - prac- tisch en mooiGeen vel zo taai, geen schil zo dik of het luxe bamboemesje glijdt er door Gemakkelijker kan 't niet, goedkoper ook niet, want de werkelijke winkel prijs is minstens het dubbele van wat U nu betaalt. Ga vandaag nog naar Uw winkelier, 't Staat voor U klaar! het dubbele) Een kwaliteitsmesje met: 1 luxe heft van origineel bamboe (elk beft is weer anders door het prachtige natuurbamboe) 2 roestvrij, vlekvrij lemmet van glanzend gepolijst Solinger Antinitstaal 3 geslepen punt en snijkant gedeeltelijk gekarteld 4 let vooral op het merk. Uw garantie! a -yjS jf compleet stel- een Extra voordelig. °0k Wpehtig o,„ KERKNIEUWS Ds. E. E. de Looze sprak over „De Uitverkiezing" Voor de Woensdagavond door de Ver. van Rechtzinnige Qervormden te Zierikzee belegde eerste gemeen te-avond in dit seizoen bestond grote belangstelling. Nadat gezon gen was Gez. 136 1, 2 en 3 ging de voorzitter, de heer A. Jonker, voor in gebed en las 1 Petr. 2 1-10 Hierna sprak hij een woord van welkom, speciaal tot de spreker, ds. E. E. de Looze, Ned. Herv. predi kant te Hilversum en het Rechtz. Herv. Kerkkoor met zijn directeur, de heer Joh. Schouls. Vervolgens werd gezamenlijk gezongen Ps. 118 vs. 11, waarna het koor 2 liederen zong. Hierna verkreeg ds. de Looze het woord over het onderwerp „De uitverkiezing". Spr. zeide dit te wil len behandelen i.v.m. de betekenis voor het geloofsleven en uitgaande van de tekst Joh. 6 37: „AI wat Mij de Vader geeft zal tot Mij ko men, en die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen". Betrekkelijk weinigen hebben aan de roepstem van Jezus om tot Hem te komen gehoor gegeven en zelfs het uitverkoren volk Israël verwierp grotendeels Zijn predi king. Het vele ongeloof heeft de Heiland niet onbewogen gelaten en Hij heeft over vele steden, zelfs over Jeruzalem het „Wee U" uit geroepen. Ook in eigen kring ont moette Hij vijandschap, nl. van Ju das en ook voor deze heeft de Here geworsteld om hem te behouden. Uiteindelijk heeft Hij echter berust in de heilige wil Zijns Vaders, Die ervoor zou zorgen dat er een kudde zou zijn, die Hem als haar herder zou volgen. Maar ook onder Zijn volgelingen is nog scheiding te ma ken daar niet allen Hem volgden als Messias, doch bv. als hun „broodkoning". Is Israël een uitver koren volk, hoewel het Jezus als de Messias verwerpt en daardoor een grote schuld op zich laadt, uit verkoren is ook de gemeente, die leeft bij het Woord en de beloften God's. Dat men gedoopt mag zijn, pastoraal wordt bearbeid en het Evangelie mag horen is ook ver kiezing boven duizenden anderen, die van het Woord God's niet we ten. Zo wil God een Vader zijn, maar niet ieder wil Zijn kind zijn. In dit verband wees spr. nog maals met nadruk op de Here Je zus, Die nog als enige Zaligmaker in de wereld staat om zondaren tot Zich te roepen. Het werk gaat door, wat echter niet afhangt van de wil der mensen, maar gaat vol gens God's plan, zoals ook de tekst uit Joh. 6 aangeeft. Als de mens de Here Jezus verwerpt ligt dat niet aan God, maar aan hem; als het door Jezus uitgestrooide zaad ech ter vruchten voortbrengt moet de mens ootmoedig zeggen „Alle roem is uitgesloten" want dat is souve- reine genade God's. De leer der verkiezing wil de mens alle roem en alle eer ontnemen, want als de Here hem zalig wil maken brengt Hij hem in beweging en gaat de mens vragen wat hij moet doen om zalig te worden. Dan gaat de mens ook leven uit de verwondering. Hij mag ook eerst niet vragen of hij uitverkoren is, want als God hem uitverkoren heeft, heeft hij het geloof. Hy moet eenvoudig vra gen: „Wat vraagt God?" en zich bekeren en het Evangelie gelóven. Dus niet met de verkiezing begin nen, maar eerst naar Christus gaan, want het gaat er om of de mens in Hem gelooft. God begint met de verkiezing maar de mens eindigt er mee. Na de, aandachtig gevolgde, le zing werd gezongen Ps. 68 2. Na de pauze zong het koor nog een drietal liederen, waarna ds. de Looze enige gestelde vragen beant woordde. De voorzitter dankte hier op spreker, koor en aanwezigen en deelde nog mede dat de volgende avond is vastgesteld op 23 Novem ber a.s., waar de heer Hofmeester uit Hilversum, bekend door de morgenwijdingen van de N.C.R.V. hoopt te spreken. Met het gezamen lijk zingen van Ps. 19 5 en 7 en dankzegging door ds. de Looze werd besloten. ELLEMEET BRUINISSE Weet een monsterbiet De gehouden inzameling voor de Zeeuwse collecte heeft in deze suikerblet van kg werd gemeente opgebracht het bedrag id h t tedrJj£ van mevr van f 71.—, dank zij de medewer- Braat.de "Vrie2e alhier. Is er op king van de dames v. d. Hoek en Qns eilan(J een be(Wjf daf (egen deze kampioen suikerbiet op kan? ELKER2EE Dank zij de medewerking van de dames Adri de Jonge, Cato Vier gever, Janny Stoel en Willy Gaan- derse, heeft de inzameling voor de Zeeuwse collecte in deze gemeente f 82,opgebracht. WIJK AAN ZEE. De minister voor Maatschappelijk Werk, mr. F. J. F. M. van Thiel, heeft Donder dagmiddag het verpleeghuis van de „Stichting tot verzorging van chro nische patiënten en minder valide personen" officieel geopend. Boeiend levensverhaal in historieblaan bewaard (Van een bijzondere medewerker). In de loop der historie heeft Schouwen-Duiveland belangrijke mannen en vrouwen voortgebracht die een niet onaanzienlijke rol in het leven hebben gespeeld. Doel van dit artikel is iets meer over deze „eigen grootheden" te vertel len en tegelijkertijd wat trots te zijn op hen die hier geboren - en soms ook geleefd hebben - en die in menig opzicht uitblinker zijn ge weest. Daar is allereerst Witte van Haemstede. Deze algemeen - zelfs bij de lagere schooljeugd bekende - held van het Manpad bij Haarlem, heette oorspronkelijk: Witte van Holland. Hij was een echte, maar niet „echtelijke" zoon van Graaf Floris V van Holland, bij genaamd „der kaerlen God", die door Gerard van Velsen c.s. werd vermoord in het Gooi A.D. 1296 en een dochter van de zevende Heer Jan van Heusden. In het jaar 1299 werd hij door graaf Jan van Hol land - een echtelijke zoon en opvol ger van Floris - beleend met de heerlijkheid Haamstede, die door de leenheer ontnomen was aan Jan van Renesse, die daarvoor heel Schouwen als zijn leengoed kon beschouwen. Witte was een vecht jas van formaat en hij zuiverde heel Zeeland benoorden de Wester- schelde van Vlamingen en onder wierp het aan de graaf van Hol land. Bij de belegering van Zierik zee door de Flaminganten en later bij Haarlem trok hij tegen deze ri valen van leer, degelijk bijgestaan door zijn ruwe rabauwen en schal ken van Schouwen, die wel wat bloed konden zien, als 't moest. Hij bevrijdde Holland van Vlaam se vijanden en had - zo hij 't ge wild had - als heer en meester kunnen optreden. Hij eerbiedigde echter de rechten van zijn leenheer, de wettige opvolger van Floris V. Het geslacht van Haemstede heeft de heerlijkheid tot 1454 bezeten. Toen zijn de Haemstedes wegens het inbreuk maken op de grafelijke rechten uit hun waardigheden „smadelijk" ontzet en opgevolgd door Lodewijk van Brugge, heer van Gruijthuizen. Ruim 150 jaar waren de van Haemstedes heer op hun heerlijkheid. Onder Witte's na komelingen zijn verschillende man nen van naam en goede faam. Maar geen reikte in moed, beleid en trouw aan de grote man van het Manpad. Hij blijft de trots van Haemstede tot nu toe. Jan van Renesse Jan van Renesse was de vierde heer van zijn roemrijk oud Zeeuws geslacht, die als leenman over geheel Schouwen c.a. gezag uit oefende. Hij was tijdgenoot van Witte van Haemstede, die van Hol landse „komaf" was. Zeeland was destijds een twistappel tussen de Hollandse en Vlaamse graven. De invloed van Vlaanderen was niet gering, zoals thans nog wel blijkt uit de oude gebouwen op Schou wen-Duiveland, die de Vlaamse stijl verraden. De Zeuwen waren feite lijk geheel op Antwerpen, Brugge, Gent enz. georiënteerd. Ook Jan van Renesse was dat en zeker na dat graaf Jan van Holland hem een paar flinke tanden had uitgetrok ken in de vorm van de „Heerlijk heid Haemstede", die aan „Witte van Holland" werd beleend. Het resultaat was ruzie tussen de baan- derijen van Haamstede en Heer- nisse. Het is zo hoog gelopen dat de leenheer de leenman op Moermont maandenlang belegerde en uithon-' gerde, Moermont liet wegbranden en geheel Renesse c.a. aan de heer van Haemstede beleende. Jan is toen aan het zwerven ge gaan en heeft met Vlaamse hulp Holland de oorlog aangedaan. Zo heeft hij Heusden bezet, maar hij moest later weer wijken. Hij kwam terug via Brabant, maar kon zich niet handhaven. Ook niet in Utrecht waar hij de wet „verzet" had. Hij is in nachtelijk duister als een dief gevloden in de richting van Bra- bant-Vlaanderen. Bij het overste ken van de Rijn bij Beusekom (1304) heet hij te zijn verdronken. Anderen zeggen dat hij is afge maakt door -zijn vervolgers op een eilandje in de Lek. Maar hij leefde voort in zijn nakomelingen die in Brabant en in het Utrechtse wonen en woonden. Een voorbeeld is Ca- tharina van Rennes, een compo niste. Jan's gebeente ligt begraven in de kerk te Beusekom. Het was een roerig man, die Jan en feitelijk meer Zeeuw dan zijn rivaal Witte, die Hollander was en Jan overwon. DE STEEN VAN DE PROFEET 26. De volgende morgen, toen de zon nog slechts boven de kim stond, werden de deuren van Aram's gevangenis met rinkelend ge weld opengesmeten. „Aantreden, helden!" spotte de aanvoerder van de zwaar bewapende wakers, die hen naar de arena moesten be geleiden. „Thans kunt ge laten zien, wat ge waard zijt!" Zijn krij gers dreven de ongelukkige gevangenen bijeen en de poort uit. Snel wisselde Aram een laatste handdruk met de jonge Macedoniër. „Wie weet of wij elkaar ooit weer zullen zien", mompelde de jonge aan voerder droevig. „Waarschijnlijk hebben wij voor de laatste maal de zon zien opgaan!" Aram trachtte hem op te beuren. „Kom, dit is niet de juiste stemming om ten strijde te trekken! Tenslotte hebt ge altijd nog een kans, zij het dan een geringe! Maar weet, dat ik mijn leven zo duur mogelijk zal verkopen!" Meteen kreeg Aram een por in zijn rug van een der krijgers. „Doorlopen, niet praten!" snauwde de man hem toe. Omgeven door hun bewakers betraden Aram en zijn lotgenoten nu hun toch door de stad het reusachtige amphitheater, waarvan de tribunes tot de laatste plaats waren vol gepakt met toeschouwers. In de keizei'lijke loge had Jachimo zich een plaats in de nabijheid van de keizer uitgezocht. Onverschillig liet Caracalla zijn blikken over de ten dode gedoemden gaan en er verscheen pas een glimp van belangstelling in zijn ogen, toen Ja chimo zich naar hem toeboog en hem in het oor fluisterde: „Zie, o Machtige, die voorste man daar is degene waarover wij gisteren praatten, de vreemdeling die straks zijn krachten zal meten met de onoverwinnelijke Ursus Ingezonden mededeling

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1955 | | pagina 3