dit luxe bamboemesje
P01YVALCHT prÓ
Niemeijer brengt wereldsucces in Nederland
s
Bl m
t j
Lees morgen goed Uw krant!
deelt mede hoe ook U
ent VBRB0R6BH SCHAT kunt vinden
Witte van Haemstede en Jan van Renesse
twee groten van Schouwse bodem
J
Bij elk pak Niemeijer Koffie of
2 pakjes Niemeijer Thee naar keuze
tijdelijk slechts fW" (wmkdw"rdc minsttns
Ver. van Rechtzinnig Hervormden te Zierikzee
U geniet nu meer dan ooit
van Uw pittige Paarsmerk
Koffie envan Uw heer
lijke Gala Thee, geurig
als geen ander!
WARE
GROOTTE
Een kostelijk bezit - prac-
tisch en mooiGeen vel
zo taai, geen schil zo dik
of het luxe bamboemesje glijdt er door
Gemakkelijker kan 't niet, goedkoper
ook niet, want de werkelijke winkel
prijs is minstens het dubbele van
wat U nu betaalt. Ga vandaag nog
naar Uw winkelier, 't Staat voor U klaar!
het dubbele)
Een kwaliteitsmesje met:
1 luxe heft van origineel bamboe
(elk beft is weer anders door het prachtige
natuurbamboe)
2 roestvrij, vlekvrij lemmet van glanzend
gepolijst Solinger Antinitstaal
3 geslepen punt en snijkant gedeeltelijk
gekarteld
4 let vooral op het merk. Uw garantie!
a -yjS
jf
compleet stel-
een
Extra voordelig.
°0k Wpehtig o,„
KERKNIEUWS
Ds. E. E. de Looze sprak over „De Uitverkiezing"
Voor de Woensdagavond door de
Ver. van Rechtzinnige Qervormden
te Zierikzee belegde eerste gemeen
te-avond in dit seizoen bestond
grote belangstelling. Nadat gezon
gen was Gez. 136 1, 2 en 3 ging
de voorzitter, de heer A. Jonker,
voor in gebed en las 1 Petr. 2 1-10
Hierna sprak hij een woord van
welkom, speciaal tot de spreker, ds.
E. E. de Looze, Ned. Herv. predi
kant te Hilversum en het Rechtz.
Herv. Kerkkoor met zijn directeur,
de heer Joh. Schouls. Vervolgens
werd gezamenlijk gezongen Ps. 118
vs. 11, waarna het koor 2 liederen
zong. Hierna verkreeg ds. de Looze
het woord over het onderwerp „De
uitverkiezing". Spr. zeide dit te wil
len behandelen i.v.m. de betekenis
voor het geloofsleven en uitgaande
van de tekst Joh. 6 37: „AI wat
Mij de Vader geeft zal tot Mij ko
men, en die tot Mij komt zal Ik
geenszins uitwerpen".
Betrekkelijk weinigen hebben
aan de roepstem van Jezus om tot
Hem te komen gehoor gegeven en
zelfs het uitverkoren volk Israël
verwierp grotendeels Zijn predi
king. Het vele ongeloof heeft de
Heiland niet onbewogen gelaten en
Hij heeft over vele steden, zelfs
over Jeruzalem het „Wee U" uit
geroepen. Ook in eigen kring ont
moette Hij vijandschap, nl. van Ju
das en ook voor deze heeft de Here
geworsteld om hem te behouden.
Uiteindelijk heeft Hij echter berust
in de heilige wil Zijns Vaders, Die
ervoor zou zorgen dat er een kudde
zou zijn, die Hem als haar herder
zou volgen. Maar ook onder Zijn
volgelingen is nog scheiding te ma
ken daar niet allen Hem volgden
als Messias, doch bv. als hun
„broodkoning". Is Israël een uitver
koren volk, hoewel het Jezus als
de Messias verwerpt en daardoor
een grote schuld op zich laadt, uit
verkoren is ook de gemeente, die
leeft bij het Woord en de beloften
God's. Dat men gedoopt mag zijn,
pastoraal wordt bearbeid en het
Evangelie mag horen is ook ver
kiezing boven duizenden anderen,
die van het Woord God's niet we
ten. Zo wil God een Vader zijn,
maar niet ieder wil Zijn kind zijn.
In dit verband wees spr. nog
maals met nadruk op de Here Je
zus, Die nog als enige Zaligmaker
in de wereld staat om zondaren
tot Zich te roepen. Het werk gaat
door, wat echter niet afhangt van
de wil der mensen, maar gaat vol
gens God's plan, zoals ook de tekst
uit Joh. 6 aangeeft. Als de mens de
Here Jezus verwerpt ligt dat niet
aan God, maar aan hem; als het
door Jezus uitgestrooide zaad ech
ter vruchten voortbrengt moet de
mens ootmoedig zeggen „Alle roem
is uitgesloten" want dat is souve-
reine genade God's. De leer der
verkiezing wil de mens alle roem
en alle eer ontnemen, want als de
Here hem zalig wil maken brengt
Hij hem in beweging en gaat de
mens vragen wat hij moet doen om
zalig te worden. Dan gaat de mens
ook leven uit de verwondering.
Hij mag ook eerst niet vragen of
hij uitverkoren is, want als God
hem uitverkoren heeft, heeft hij
het geloof. Hy moet eenvoudig vra
gen: „Wat vraagt God?" en zich
bekeren en het Evangelie gelóven.
Dus niet met de verkiezing begin
nen, maar eerst naar Christus gaan,
want het gaat er om of de mens
in Hem gelooft. God begint met de
verkiezing maar de mens eindigt er
mee.
Na de, aandachtig gevolgde, le
zing werd gezongen Ps. 68 2. Na
de pauze zong het koor nog een
drietal liederen, waarna ds. de
Looze enige gestelde vragen beant
woordde. De voorzitter dankte hier
op spreker, koor en aanwezigen en
deelde nog mede dat de volgende
avond is vastgesteld op 23 Novem
ber a.s., waar de heer Hofmeester
uit Hilversum, bekend door de
morgenwijdingen van de N.C.R.V.
hoopt te spreken. Met het gezamen
lijk zingen van Ps. 19 5 en 7 en
dankzegging door ds. de Looze werd
besloten.
ELLEMEET
BRUINISSE
Weet een monsterbiet
De gehouden inzameling voor
de Zeeuwse collecte heeft in deze suikerblet van kg werd
gemeente opgebracht het bedrag id h t tedrJj£ van mevr
van f 71.—, dank zij de medewer- Braat.de "Vrie2e alhier. Is er op
king van de dames v. d. Hoek en Qns eilan(J een be(Wjf daf (egen
deze kampioen suikerbiet op kan?
ELKER2EE
Dank zij de medewerking van
de dames Adri de Jonge, Cato Vier
gever, Janny Stoel en Willy Gaan-
derse, heeft de inzameling voor de
Zeeuwse collecte in deze gemeente
f 82,opgebracht.
WIJK AAN ZEE. De minister
voor Maatschappelijk Werk, mr. F.
J. F. M. van Thiel, heeft Donder
dagmiddag het verpleeghuis van de
„Stichting tot verzorging van chro
nische patiënten en minder valide
personen" officieel geopend.
Boeiend levensverhaal in historieblaan bewaard
(Van een bijzondere medewerker).
In de loop der historie heeft
Schouwen-Duiveland belangrijke
mannen en vrouwen voortgebracht
die een niet onaanzienlijke rol in
het leven hebben gespeeld. Doel
van dit artikel is iets meer over
deze „eigen grootheden" te vertel
len en tegelijkertijd wat trots te
zijn op hen die hier geboren - en
soms ook geleefd hebben - en die
in menig opzicht uitblinker zijn ge
weest.
Daar is allereerst Witte van
Haemstede. Deze algemeen - zelfs
bij de lagere schooljeugd bekende -
held van het Manpad bij Haarlem,
heette oorspronkelijk: Witte van
Holland. Hij was een echte,
maar niet „echtelijke" zoon van
Graaf Floris V van Holland, bij
genaamd „der kaerlen God", die
door Gerard van Velsen c.s. werd
vermoord in het Gooi A.D. 1296 en
een dochter van de zevende Heer
Jan van Heusden. In het jaar 1299
werd hij door graaf Jan van Hol
land - een echtelijke zoon en opvol
ger van Floris - beleend met de
heerlijkheid Haamstede, die door
de leenheer ontnomen was aan Jan
van Renesse, die daarvoor heel
Schouwen als zijn leengoed kon
beschouwen. Witte was een vecht
jas van formaat en hij zuiverde
heel Zeeland benoorden de Wester-
schelde van Vlamingen en onder
wierp het aan de graaf van Hol
land. Bij de belegering van Zierik
zee door de Flaminganten en later
bij Haarlem trok hij tegen deze ri
valen van leer, degelijk bijgestaan
door zijn ruwe rabauwen en schal
ken van Schouwen, die wel wat
bloed konden zien, als 't moest.
Hij bevrijdde Holland van Vlaam
se vijanden en had - zo hij 't ge
wild had - als heer en meester
kunnen optreden. Hij eerbiedigde
echter de rechten van zijn leenheer,
de wettige opvolger van Floris V.
Het geslacht van Haemstede heeft
de heerlijkheid tot 1454 bezeten.
Toen zijn de Haemstedes wegens
het inbreuk maken op de grafelijke
rechten uit hun waardigheden
„smadelijk" ontzet en opgevolgd
door Lodewijk van Brugge, heer
van Gruijthuizen. Ruim 150 jaar
waren de van Haemstedes heer op
hun heerlijkheid. Onder Witte's na
komelingen zijn verschillende man
nen van naam en goede faam. Maar
geen reikte in moed, beleid en
trouw aan de grote man van het
Manpad. Hij blijft de trots van
Haemstede tot nu toe.
Jan van Renesse
Jan van Renesse was de vierde
heer van zijn roemrijk oud Zeeuws
geslacht, die als leenman over
geheel Schouwen c.a. gezag uit
oefende. Hij was tijdgenoot van
Witte van Haemstede, die van Hol
landse „komaf" was. Zeeland was
destijds een twistappel tussen de
Hollandse en Vlaamse graven. De
invloed van Vlaanderen was niet
gering, zoals thans nog wel blijkt
uit de oude gebouwen op Schou
wen-Duiveland, die de Vlaamse stijl
verraden. De Zeuwen waren feite
lijk geheel op Antwerpen, Brugge,
Gent enz. georiënteerd. Ook Jan
van Renesse was dat en zeker na
dat graaf Jan van Holland hem een
paar flinke tanden had uitgetrok
ken in de vorm van de „Heerlijk
heid Haemstede", die aan „Witte
van Holland" werd beleend. Het
resultaat was ruzie tussen de baan-
derijen van Haamstede en Heer-
nisse. Het is zo hoog gelopen dat de
leenheer de leenman op Moermont
maandenlang belegerde en uithon-'
gerde, Moermont liet wegbranden
en geheel Renesse c.a. aan de heer
van Haemstede beleende.
Jan is toen aan het zwerven ge
gaan en heeft met Vlaamse hulp
Holland de oorlog aangedaan. Zo
heeft hij Heusden bezet, maar hij
moest later weer wijken. Hij kwam
terug via Brabant, maar kon zich
niet handhaven. Ook niet in Utrecht
waar hij de wet „verzet" had. Hij
is in nachtelijk duister als een dief
gevloden in de richting van Bra-
bant-Vlaanderen. Bij het overste
ken van de Rijn bij Beusekom
(1304) heet hij te zijn verdronken.
Anderen zeggen dat hij is afge
maakt door -zijn vervolgers op een
eilandje in de Lek. Maar hij leefde
voort in zijn nakomelingen die in
Brabant en in het Utrechtse wonen
en woonden. Een voorbeeld is Ca-
tharina van Rennes, een compo
niste. Jan's gebeente ligt begraven
in de kerk te Beusekom. Het was
een roerig man, die Jan en feitelijk
meer Zeeuw dan zijn rivaal Witte,
die Hollander was en Jan overwon.
DE STEEN VAN DE PROFEET
26. De volgende morgen, toen de zon nog slechts boven de kim
stond, werden de deuren van Aram's gevangenis met rinkelend ge
weld opengesmeten. „Aantreden, helden!" spotte de aanvoerder van
de zwaar bewapende wakers, die hen naar de arena moesten be
geleiden. „Thans kunt ge laten zien, wat ge waard zijt!" Zijn krij
gers dreven de ongelukkige gevangenen bijeen en de poort uit. Snel
wisselde Aram een laatste handdruk met de jonge Macedoniër. „Wie
weet of wij elkaar ooit weer zullen zien", mompelde de jonge aan
voerder droevig. „Waarschijnlijk hebben wij voor de laatste maal
de zon zien opgaan!" Aram trachtte hem op te beuren. „Kom, dit
is niet de juiste stemming om ten strijde te trekken! Tenslotte hebt
ge altijd nog een kans, zij het dan een geringe! Maar weet, dat ik
mijn leven zo duur mogelijk zal verkopen!" Meteen kreeg Aram
een por in zijn rug van een der krijgers. „Doorlopen, niet praten!"
snauwde de man hem toe. Omgeven door hun bewakers betraden
Aram en zijn lotgenoten nu hun toch door de stad het reusachtige
amphitheater, waarvan de tribunes tot de laatste plaats waren vol
gepakt met toeschouwers. In de keizei'lijke loge had Jachimo zich
een plaats in de nabijheid van de keizer uitgezocht. Onverschillig
liet Caracalla zijn blikken over de ten dode gedoemden gaan en er
verscheen pas een glimp van belangstelling in zijn ogen, toen Ja
chimo zich naar hem toeboog en hem in het oor fluisterde: „Zie, o
Machtige, die voorste man daar is degene waarover wij gisteren
praatten, de vreemdeling die straks zijn krachten zal meten met de
onoverwinnelijke Ursus
Ingezonden mededeling