JJJA'j de half zware shag! S Samaritanen, Paasoffer en eieren )_[2r Hiommnt (JOUWE EGBERTS //^speciale melange van de beste lichte en pittige tabakken! Plan tot bouw van nieuwe school te Ellemeet goedgekeurd SNOEK ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZATERDAG 9 APRIL 1955 - No. 17723 Heidense gebruiken hebben taai leven eSS, afklimmen de ÏÏÏÏ- DE OUDE RITUS OP DE DJEBEL ET TOR van Paasvuren is een goed Neder lands gebruik dat vooral populair is in Z.O. Friesland, Zuid-Gronin- gen, Drenthe, Overijssel, Oost-Gel derland, Beneden-Betuwe en N. Limburg. In Huissen wordt bij die beste kleren evenmin wegwerken als later de Hervorming, die er heftig tegen ageerde. Djebel-et-tor is de naam van begrafenismaaltijden als symbool tig^ïSegenheden^Het ^ntSeken een bijna 900 meter hoge berg in van wedergeboorte. wge JeieSenneaen- "et onisieiren Israël. In de bijbel heet hij Geri- Men begroef eieren in de akker zim. Hier moet de zegen over de om die vruchtbaar te maken. Waar kinderen Israels zijn uitgesproken schijnlijk gaat daar het gebruik op en hier ligt nog „de fontein van terug om eieren te verstoppen. Jacob". Speciaal beneden de grote rivieren In Nabloes, vlak bij de top van is dat nog in zwang. Maar ook an- tegenheid1 eïk"iaar "een 1 ïudas' ?euD1t»?",e';t0r r?,°ntHde "aUWe" ftï spe'letfie? *%n Populair. Eieren ®erbrand. In Tjuimarum, Usqiiert, lijks 150 leden tellende gemeen- tikken heet "Zwolle boezen op Rod Zuilen Jen 01st h;ort4daar schap van de Samaritanen. Zu zUn Overllakkee bollen en m Limburg rijstebrij bij volgens Krui2lnga. In de enigen op de wereld die het tippen, kuppen o£ knotsen. In DJevenl^r stroomt men v00® het Paasfeest nog volgens de oude ri- Steenwijk, Oldemarkt, Blokzijl, El- f t a Wo 7wo11p naar tus vieren. Ons woord Pasen komt burg, Kampen, Olst, Zevenbergen £fSIs Lochem en van het Latijnse Pascha dat op enz. gebeurt het op de Paaswei, in d" Paasbe^g, IS zun beurt weer is ontleend aan het Losser op de dorpsbleek en in winlerswijk naar de Wenne, Hebreeuws (sparende voorbijgang). Zeegse op de Brink. Zoals de Samaritanen het nog In Duitsland zijn nog stenen al- vieren houdt het oude Joodse Paas- taren te vinden, Easter-stenen, om- feest nauw verband met de land- dat ze aan de godin Ostara waren bouw en met het leven in de na- gewijd. De jeugd legde er bloem- tuur. Het was het heilig offermaal kransen op en bij het licht van ^ns°dvle wagens hout moet ver voor de landbouwers die van het grote Paasvuren danste men er .en. de Vader de Zoon en de eerste, nog ongezuurde brood van luidruchtig om heen. Ondanks al- H ilige Geest In' Denekamp sieept de gerst-oogst aten, en van de her- lerlei verbodsbepalingen heeft dat Judas.. de Paasstaak van do oude ders die een lam van de nieuwe gebruik zich we en te handhaven ^avezathe Singraven naar het vuur. dracht slachtten. Later is de na- tot een eeuw geleden. En het feest kan niet 0 to ver. druk gevallen op de historische be- «sohillpnrif» in Cn- tekenis, de herdenking van de uit- Judas, rystcbr« en vlöggelen lijnsplaat| Domburg, Xagtekerke, tocht van de Israëlieten uit Egypt heeft de restanten van de Koudekerke en Nieuw- en Sint Na de verwoesting van Jeruza- oe «ja neen ae resianien van ae Tnn«stlanH hp<»ft mpn 7Plf<! #»mi derde lem kon het Paasoffer niet meer oude gebruiken niet kunnen weg- bij het heüigdom worden geslacht, vagen. De eerste geloofsverkondi- Pa^sdag noütS- Voortaan kwam de nadruk bij de gers zullen het wel hebben gepro- (Nadruk verboden). Israëlieten sterker te liggen op an- Ootmarsum naar de Paaskamp en in Dwingelo naar het Dwingeler- zand. In Ootmarsum gaat men dan vlöggelen bij een vuur dat min- Ingezonden mededeling „Ik zal het nooit weer doen dere voorschriften, waarvan het eten van ongezuurde broden een van de belangrijkste is. Germanen en Samaritanen Het Christendom gaf het Paas- feset een heel andere betekenis, ook al is de naam - en aanvankelijk waarschijnlijk ook de „datum" - gelijk. Al vroeg werd Goede Vrij dag van Paaszondag afgesplitst, sinds het Concilie van Nicea be sloot men Pasen te vieren op de eerste Zondag na volle maan na de lente-evening, met 22 Maart als vroegste en 25 April als laatste da tum. Sinds het begin van de ne gende eeuw is deze datum alge meen gebruikt. Zo lag dus de situatie toen het Christendom ingang vond in onze streken. Hier werd toen al lang een feest gevierd, waarvan men de die pere zin echter zal moeten verge lijken met het oorspronkelijke Pa sen van de 150 Samaritanen op de Vierjarig Liesje was stout ge- gend, uit de drinkbak van de hond Djebel-et-tor: een feest dat nauw weest. Moeder had gebromd en er gedronken. Toen moeder haar hier- verband hield met de landbouw en was zelfs een klap gevallen. Wat op betrapte, ontstelde zij hevig en met de natuur. De bewijzen hier- had Liesje gedaan? boos was zij uitgevallen. Liesje voor kan men ontlenen aan de oor- Liesje was op een stoel geklom- kreeg een geducht standje en moest spronkelijk niet-Christelijke ele- men, zoals zij des morgens altijd beloven, dat zij het nooit meer zou menten in ons tegenwoordige Paas- deed om vader na te wuiven. Nadat doen. feest, zoals het Engelse woord dis was gebeurd, was zij op de stoel Een poosje later vond moeder de Easter en het Duitse Ustern (beide gaan wiebelen tot deze heen en kleine schelm bezig de inhoud van afgeleid van de godin Ostara), het weer begon te schommelen. Na- de suikerpot .leeg te scheppen in eten van Paaseieren, het lente- tuurlijk had het niet lang geduurd het grage mondje. Dat was natuur- of Liesje was met stoel en al om- lijk heel erg stout. Liesje moest in gevallen. In haar val had zij zich de hoek staan en zij mocht voor vastgegrepen aan het raamgordijn, straf niet aan tafel eten. Maar toen waardoor een bloemenvaas, die in zij moeder met haar betraande kij- de vensterbank stond, in scherven kers verwijtend aankeek en achter ter alle ongeveer hetzelfde begrip viel en er een grote natte plek op elkaar afraffelde: „Ik zal het nooit dekken. Ze is dezelfde als Frigga. het lichte vloerkleed ontstond. meer doen", toen was alles weer De bevallige godin was zo geliefd Hevig geschrokken had zij het op goed. Het ging gemakkelijk en vlug. dat velen haar naam behielden een schreeuwen gezet en toen moe- Moeder vertelde het voorval die voor het grote Christelijke feest: der haastig was komen toelopen avond aan vader en besloot „Zij be- Ostern, Easter. De Saksische in- en de bende zag, was die klap ge- loofde zo echt lief beterschap". He- vloed op de vorming van onze taal valien en harde, boze woorden wa- laas gaf deze moeder blijk hele- is waarschijnlijk niet groot genoeg ren er gezegd. Liesje had zo onbe- maal niet te beseffen, dat het voor geweest om baar naam ook hier te daarlijk gesnikt, dat moeder mede- Liesje maar een lege formule was, lande te handhaven. lijden had gekregen. „Kom maar waarvan de eigenlijke betekenis hier", had zij tenslotte gezegd, „zeg haar ten enenmale ontging. Zij wist maar ik zal het nooit meer doen uit ervaring slechts dat deze be- Lang voor de invoering van het en dan is het weer goed". paalde klanken in staat waren alles Christendom vierde men haar feest „Nooit meer doen", had de kleu- weer prettig en gewoon te maken, al door het uitwisselen van ge- ter nagepreveld en vertederd had schenken in de vorm van gekleurde moeder haar geknuffeld. ^an sc^uld en schuldbesef eieren, want het ei is het zinne- Het spreekt vanzelf, dat een der- beeld van het beginnende leven. Ganw en gemakkelijk geIyke belofte yan nul en gen(Jr Sou^^ar\e zeiden'dftTe^el Kort daar0P was er weer iets met waarde is- Alleen wanneer het kind ook dé Opstanding verbeeldt "asje: ze had, op haar knietjes lig- begrijpt, dat het verkeerd heeft ge- Zo zijn onze gekleurde Paas- eieren dus al vele eeuwen in zwang en dat niet alleen in ons land. Woensdagmorgen brak brand uit in het gebouw „Irene" van de Neder- Eiergoden, eierspelen en eierfeesten landse Televisiestichting te Bussum. De brand heeft het gebouw voor zijn gemeenschappelijk bezit van de de toekomst waarschijnlijk wel geheel onbruikbaar gemaakt; een ge- gehele mensheid. Aten de Germa- deelte van de apparatuur kon echter worden gered. Onze foto toont nen ze op de offermaaltijden van Ostara, de Joden deden het op de het eebouw terwyl de vlammen uit het dak slaan. Op de voorgrond een reportagewagen van de Televisiestichting. handeld en schuld heeft, kan er van wezenlijk schuldbesef worden ge sproken. Maar als een kind iedere dag ongestraft op een stoel mag klimmen en alleen straf krijgt als het er af valt of als het water drinkt waarvan nimmer speciaal is gezegd, dat het er niet aan mag komen, dan kan men geen schuld besef verwachten. Moeders, die oververmoeid zijn omdat zij het veel te druk hebben, staan bij zulke dingen niet stil. Zij handelen in een opwelling. Zij be knorren en slaan een kind, dat ver diept in zijn spel bijna onder een auto komt en nog net niet wordt overreden, zij varen uit tegen het kind dat bloemen plukt langs de slootkant, uitglijdt en een nat pak oploopt. Bij dergelijke gebeurtenissen voelt een kind geen schuld omdat het niet beseft, iets verkeerds te hebben gedaan en het kan natuur lijk volstrekt niet begrijpen, dat op gewonden en boze volwassenen hun angst en schrik op hem afreageren. Het verwart hem en brengt hem uit zijn evenwicht. Het begrijpt het niet, maar op de duur leert het de onbegrepen straf aanvaarden als iets onaangenaams, dat er nu een maal bij behoort. Als onze kleine rakkers eenmaal in de gaten hebben, dat een haastig „ik zal het nooit meer doen" hun van straf vrijwaart, dan is de ouders een waardevol opvoedings middel uit handen gegleden. Laten wij daarom deze waarde loze belofte niet eisen van onze kleuters, voor wie immers het be grip „nooit meer" een zinledig be grip is. Het kind dat stout is, moet straf hebben, maar wij dienen te beseffen, dat wij het effect van de straf verzwakken door bij wijze van speciale genoegdoening een be lofte te eisen, die voor het kind niet meer is dan een lege formule. Amy Groskamp ten Have. Ingezonden mededeling Begroting 1955 sluitend gemaakt feest enz. Eastre of Ostara was de Sak sische godin van de lente. In ver schillende streken is ze onder ver schillende namen bekend, die ech- De gekleurde eieren De raad van Ellemeet vergaderde Woensdag jl. onder voorzitterschap van wethouder J. M. Dalebout, wnd. burgemeester. Afwezig waren de leden C. D. Gast en C. Hart. De voorzitter doet verslag van de bijgewoonde vergadering van de N.V. Waterleiding Mij. „Schouwen- Duiveland", terwijl de secretaris mededelingen doet van de algeme- no vergadering van -de Beatrix- school te Zierikzee. Op voorstel van burgemeester en wethouders wordt besloten aan de Stichting 1940-1945 in verband met het 10-jarig jubileum voor 1955 een extra subsidie te velenen van f 15 boven het jaarlijkse subsidie van f 10,—. Besloten wordt het Algemeen Ambtenarenreglement en de Ar beidsovereenkomstenverordening met enkele bepalingen aan te vul len. De raad besluit voorts de weder opbouwwerkzaamheden in verband met de oorlogsschade over te dra gen aan de Prov. Directie van de Wederopbouw en Volkshuisvesting in Zeeland, zulks in verband met de aflopende werkzaamheden. Goedgekeurd worden enkele be grotingswijzigingen voor 1954 en 1955 voor het Burgerlijk Armbe stuur van Ellemeet. Aan genoemde instelling zal zo nodig een kasgeld lening worden verstrekt. De afdeling van het „Groene Kruis" voor Eikerzee, Ellemeet en Duivendijke heeft in verband met een tekort voor het bouwen van een wijkgebouw met zusterswoning verzocht om een renteloze lening van f 1500. De voorzitter deelt me de, dat het Groene Kruis nimmer in staat zal zijn om deze lening af te lossen. Burgemeester en wet houders stellen voor voor de bouw een bijdrage fonds perdu te ver lenen van f 1500 of zoveel minder als het tekort bedraagt, op voor waarde, dat ook de gemeenten Ei kerzee en Duivendijke een over eenkomstig besluit nemen. De raad gaat hiermede accoord. Het plan voor het bouwen van een nieuwe O.L. school is thans goedgekeurd door de inspecteur van het Lager Onderwijs. In de bouw tekening zijn enkele wijzigingen aangebracht, welke door de archi tect nader met de bouwkundig in specteur zullen worden besproken. De raad geeft er de voorkeur aan om tot onderhandse aanbesteding van het schoolgebouw over te gaan. Ook de plaatselijke aannemers zul len in de gelegenheid worden ge steld om in te schrijven. Vastgesteld wordt hierna de 3e wijziging der gemeentebegroting voor 1954. Aan de heer F. Bliek wordt ver huurd de gemeentewoning no. 149b. De voorzitter deelt mede, dat vol gens schrijven van Ged. Staten van Zeeland voor het jaar 1955 de alge mene uitkering uit het gemeente fonds kan worden berekend naar een basisbedrag van f 57,50 per in- Ingezonden mededeling DAMES! Ondergoed NOVANA is het beste dat er is en het kleedt U een maat slanker C&cfi beter voordeliger 6Q APPELMARKT TELEFOON 424 woner, hetgeen een belangrijke verhoging betekent. Invoering straatbelasting Gelijk andere gemeenten op het eiland dient de raad in beginsel te besluiten tot het invoeren van een straatbelasting met ingang van een nader door Ged. Staten te bepa len tijdstip. Volgens verkregen in lichtingen zal eerst na de verbete ring der wegen tot heffing van een straatbelasting dienen te worden overgegaan. Verder zal in de toekomst tot in voering van een rioolbelasting moe ten worden besloten. Op voorstel van burgemeester en wethouders besluit de "raad in be ginsel tot invoering van een straat- belasting. Hierna komt in behandeling de gemeentebegroting voor 1955. Dank zij de hogere algemene uitkering kan de begroting sluitend worden gemaakt. Betwijfeld wordt evenwel of voldoende middelen zullen wor den gevonden voor dekking van het ten laste van de gemeente blijven de gedeelte der kosten van het we- deropbouwplan. Na de nodige toelichting der posten besluit de raad de begroting vast te stellen volgens het aange boden ontwerp. De raad besluit op voorstel van burgemeester en wethouders ter gelegenheid van de 5 Mei-viering een bedrag van f 200 beschikbaar te stellen. Onder intrekking van het raads besluit d.d. 3 Februari jl. besluit de raad tot het aangaan van een kasgeldlening groot f 150.000 ter voorlopige financiering van de wo ningbouw. Hierna sluiting. ZONNEMAIRE Burgerlijke Stand over Maart 1955. Gehuwd: 4. L. A. Vis, 23 j. en Z. Schilperoord, 23 j.; 17. A. C. Goudzwaard, 24 j. en J. Geleijnse, 24 j.; 22. K. van Elteren, 29 j. en C. M. v. d. Werve, 31 j. FEUILLETON 12 TERKER DAN DE HAAT door H. van Heeswijk „Wroeging, zegt U". De jonge man lachte bitter. „Al die maan den na mijn daad heb ik geen dag rust gekend. Die eerste nacht al, toen ik het ternauwernood kon begrijpen, dat ik mijn vriend had gedood. Toen ik, ontzet en vol angst bij zijn reeds verstijvend lijk zat. En dan die angstige blik, hoe kan ik die ooit vergeten? Nadat ik het lijk begra ven had, had ik rust nog duur in mijn kosthuis. Van mijn studie kwam natuurlijk ook niets meer terecht. Vanzelfsprekend was de verdwijning van Willem de volgen de dagen het gesprek van de dag en algemeen vermoedde men dat hij die avond aangeschoten in het wa ter gevallen was en verdronken. Er is nog gedregd door de Leidse politie, maar dat had vanzelfspre kend geen resultaat. Inwendig ver teerde ik van wroeging en meer malen stond ik op het punt naar de politie te gaan, om mijn geweten te ontlasten, maar wanneer ik daartoe besloten had, ontbrak me de moed, omdat ik wist, dat dit vele jaren van mijn vrijheid zou kosten. Tenslotte kon ik het in Oegst- geest niet langer uithouden en be sloot ik terug te keren naar Indië. Ongeveer 10 dagen na die vreselijke avond ging ik met het vliegtuig naar Indië, waar ik de leiding van mijn onderneming op me nam". „En hebt u in Indië dan nooit spijt gehad van uw daad?" vroeg de inspecteur. „Spijt?" Van der Velde begroef zijn gezicht in de handen. „Iedere dag van mijn leven thuis werd ik herinnerd aan die vreselijke avond en nacht. Maar wat helpt spijt? Wat helpt berouw? Maak je daar mede een daad ongedaan? Werd Willem daarmede weer levend? Kon ik door berouw goed maken, wat ik misdaan had? Immers niets. Daarom moest ik, dag in dag uit, mijn last meedragen, zonder dat iemand me er van kon verlossen. En mijn hele leven zal ik die ver schrikkelijke avond als een last moeten meedragen als een vloek. Mijn leven is verwoest, door één avond van onberadenheid kapot gemaakt. Die twee jaren in Indië waren een hel. Duizenden malen heb ik mezelf pogen wijs te ma ken: Het is niet zo erg, wat je ge daan hebt, je hebt uit zelfverdedi ging gehandeld, je moest wel. Maar het is die verschrikkelijke drank geweest. Waren we beiden niet dronken geweest, dan zou ik nu hier niet gezeten hebben als de moordenaar van mijn beste vriend. En de man die enkele uren tevo ren op cynische wijze tot de in specteur zeide: „Ik leg uw be schuldiging zonder meer naast me neer", zat thans als een gebroken mens te snikken over zijn daad. De bekentenis van Antoon van der Velde was een schokkende ge beurtenis in Nederland. De op sen satie beluste bladen gaven grote verslagen van hetgeen ze van offi ciële politionele zijde over het ge val vernamen. Maar weldra luwde de belang stelling: andere dingen die op hun beurt weer tijdelijk actueel werden, eisten de aandacht van de mens heid op. Nog even flikkerde de be langstelling op, toen V.an der Velde in Den Haag terecht moest staan wegens doodslag op Willem Bosch van Drakenstein. De zitting was dramatisch, maar overigens kort en weinig sensationeel. Er was be kend, er waren verzachtende om standigheden en het was al onge veer twee jaar geleden gebeurd. Vijf jaar was de uitspraak en en kele dagen later sloten de celdeuren zich achter Antoon van der Velde, die gedurende vijf jaren nummer 218 werd. En daarmede eindigde voor de buitenstaanders dit drama. Na vijf jaren zou de wereld het welhaast vergeten zijn, dat een student eenmaal zijn vriend had gedood. Er gebeurt zo veel in het leven en men vergeet zo gemakke lijk (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1955 | | pagina 5