De vestiging van het Christendom in Nederland DE WIJZEN 2IERIKZEESCHE NIEUWSBODE - VRIJDAG 24 DECEMBER 1954 - No. 17665 MAR ATT I's MADONNA - reproductie van het bekende schilderij van Carlo Maratti, de Italiaanse meester, die onder meer vele altaar stukken schilderde en leefde van 1625 tot 1713. Een lange, zware strijd tegen en wanbegrip naar Duitsland en hij werkte in Hessen, Beieren, Thüringen en on der de Friezen. Te Fulda stichtte hij een abdij, waar hij later ook begraven werd. OtJQClOOl Te Gelsmar verkondigde hij het geloof, doch de heidenen hielden krampachtig vast aan de goden hunner voorvaderen. Als kracht proef velde Bonifacius de heilige Reeds honderden jaren had het Deze gebeurtenis is de grondslag eik aldaar en toen de verwachte Christelijk geloof xich in het Zul- geweest voor de verbreiding van wraak der goden uitbleef, bekeer den van Europa verbreid en hecht het Christendom in Nederland, den velen zich tot het Christen wortel geschoten ln de volkeren, want na Clovis kwamen zijn op- dom. Uit dergelijke kleine voor maar In het Noorden lagen de Ne- volgers en deze, w.o. Pepijn en Ka- vallen constateren wij, dat deze derlanden nog als een bastion van rel Martel, trachtten hun gebied predikers dappere mannen waren, het heldendom. Pas zes eeuwen na steeds verder naar het Noorden uit met een groot psychologisch in- Chrlstus' geboorte werden hier de te breiden. Gelijk hiermede schreed zicht, eerste pogingen tot bekering ge- het Christendom voort. Het waren daan. Dat vond zijn oorzaak ln de zeker niet de koning of zijn woeste Naar Dokkum staatkundige ontwikkeling, waar- strijders, die het geloof brachten, door het werk van de grote predi- maar de predikers, die onder hun Op vergevorderde leertijd voelde kers mogelijk werd. Wy moeten bescherming stonden. Hun grootste Bonifacius wederom de drang in hiertoe teruggaan tot het jaar 496. vijand vonden zij in de Friese ko-- 21C," opkomen, uit te trekken en het In dat jaar werd de grondslag voor ning Radboud, die - trouw aan het geloof te verkondigen in het Friese onze kerstening gelegd. geloof zijner voorvaderen - zich een gezellen be- met man en macht verzette tegen ga* hij zich 1}a.ar. Dokkum^ en aan- Clovis, koning der Franken en de veroveringszucht van de Fran- vestiger van het machtige Fran- ken, die steeds weer trachtten een kische rijk, was in een verwoede stuk van zijn rijk af te knabbelen, veldslag gewikkeld met de stam der Allemannen, die langs de Rijn Willibrord woonden. Alles stond in vuur en gloed en de onoverwinnelijke Clo- Inongeveer 658 werd te Nort- vis werd zich voor de eerste maal humbrie (Engeland) een kind gebo- bewust van het feit dat hij hier ren> dat voorbestemd zou zijn de proces werden allen gedood. Chris- een tlinke nederlaag' te Incasseren grootste apostel der lage landen te ten-Friezen namen echter dadelijk kreeg worden. Het was Willibrord, die daarop bloedig wraak en wisten de reeds op jeugdige leeftijd Benedic- lichamen der vermoorden te be- Tn de Kerstnacht van het iaar tijner monnik werd. De abt van machtigen en hen op waardige 496 toen de striid oo ziin hevigst 0611 Iers klooster, waar Willibrord wijze ter aarde te bestellen. De was, had Clovis al zijn zelfvertrlfu- verbleef, wist hem geestdriftig te grote Bonifacius werd naar Fulda wen verloren en in ziin dienste maken voor de prediking van het gebracht, waar zijn stoffelijk over- nood herinnerde hiT zich de geloof onder de heidenen® schot in de abdij werd bijgezet, der Christenen, die zijn gemalin Toen Pepijn bij Wijk bij Duur- Van de apostel Wulfran, die te- Clotilde beleed. In diep ootmoed stede de Friese koning Radboud zamen met de apostel Adelbert in beloofde hij zich zelf en al zijn versloeg, was voor Willibrord de West-Friesland, de huidige kop van onderdanen tot het Christendom te tijd gekomen. Pepijn wees hem het Noord-Holland, werkte, wordt ver- bekeren, wanneer hij deze ogen- Friese gebied als missiegebied toe teld, dat het hem bijna gelukte de schijnlijk verloren veldslag zou en dadelijk ging Willibrord aan het Friese koning Radboud tot het winnen en ziet, het wonder ge- sc-hiedde. Clovis kwam als over winnaar uit de strijd. Hij keerde huiswaarts en hield woord. Zo werd het Frankische rijk een Chris telijk rijk. vankeïijk had hij succes. De weer stand onder de Friezen werd echter steeds groter en het gevolg er van was, dat zijn volgelingen zich niet meer in het openbaar durfden ver tonen. Op een slechte dag over vielen afgodendienaars het kamp van Bonifacius en zonder vorm van HEILIGE STAD - OMSTREDEN STAD Christenen, Joden en Mohammedanen hebben er religieuse belangen werk. In 695 werd hij door de Paus Christendom te bekeren. De vorst wilde zich laten dopen en reeds stond hij met één voet in het doop vont, toen hij Wulfran de vraag stelde: „Waar zijn mijn voorvade ren gekomen, bij de zaligen in de hemel of bij de veroordeelden in de hel?" De heilige Wulfran ant woordde daarop: „Het waren hei denen en hun zielen zijn dus ver loren". Toen trok Radboud snel zijn voet uit het doopvont terug en sprak: „Ik zou hun gezelschap na mijn dood niet graag willen missen. Liever ben ik verdoemd bij hen in de hel, dan zalig zonder hen in het rijk der hemelen". Zo zag de apos tel Wulfran zijn grote en zware werk, waarvoor hij zo lang had ge ijverd, in minder dan geen tijd te niet gedaan door het wanbegrip en bijgeloof van deze heiden. WILLIBRORD tot aartsbisschop der Friezen ge wijd. De strijd was zwaar, want Adelbert en Lebuinus De apostel Adelbert, waarmede A HE1UG6 ÜWFK6RK b.6STSSW«NGH C WAF VAN MARIO D STATION JSnulflLSM JERUZM.EM. Aan de naam Jeruzalem, een reeds zeer oude stad, zijn voor ons belangrijke gebeurtenissen verbon den. De naam roept in onze ge dachten beelden op van leven en lijden van Christus, van heiligheid en strijd om het heilige land. Maar ook voor andere volkeren houdt de naam Jeruzalem verband met hun religie, ook voor de Joden en Ara bieren betekent Jeruzalem veel. Wanneer wij het uit deze hoek be zien, zal veel van wat zich de laat ste jaren rondom deze stad af speelde, duidelijk worden. Doordat geen der partijen wenste toe te ge ven, is Jeruzalem, het heilige oord, geworden tot een verscheurde stad, waar ieder ogenblik de vlammen weer ten hemel kunnen slaan, de schoten kunnen knallen en de eeuwige strijd kan ontvlammen. Allen, die Jeruzalem kennen, on geacht welke godsdienst zij belijden en van welke nationaliteit zij mo gen zijn, zullen treuren om het ge weld, deze parel der steden aan gedaan, want Jeruzalem is geen ge wone stad. Ruim twintig eeuwen vóór Chris- den wordt gedeeld door een rij van tus werd de naam al genoemd. Toen zware zuilen, waarop vroeger de al was het oude Jeruzalem een hei- gewelven rustten, is een overblijf- ligdom en de geschiedenis daarvan sel uit de Byzantijnse tijd. is even wisselvallig en rumoerig als Overigens mogen wij het Ara die van de gehele wereld. En nog bische deel van de stad niet voor- steeds bestaat Jeruzalem in al haar bijlopen. Wie hier binnentreedt, schoonheid, de schoonheid van een met duizen den facetten, waarvan ieder gesle pen vlak een kunstwerk of bouw stijl is. Het stadsbeeld toont ons een con glomeraat van bouwsels in bijna alle denkbare stijlen, van de oudste tot de modernste toe. Wij vinden er paleizen en tempels uit de oude tijd der Joden en Romeinen. Wij vinden er de Klaagmuur, de hof van Geth- semané, het graf van Simon, het graf van David. We vinden vele andere oudheden, die ons confron teren met een geschiedenis, die voor ons heilig is en waarvan de Heilige Grafkerk in het hart van Jeruzalem wel het belangrijkste voelt dadelijk de typische Oosterse boeit de Westerling in opperste Radboud gebruik in opstand te ko- punt is. De Gouden Poort, een grote sfeer van nauwe bochtige straatjes, verbazing. men tegen de Franken en zijn ver- - nnsteiüV vnn nns rechthoekige ruimte, die door mid- dikwijls overdekt en schemerig, die Het wonderlijke van de eeuwig- loren gebied terug te veroveren. Jr a ^rmnprfp bij de Europeaan zo'n apart myste- jonge stad is, dat men naast de Kerken werden verwoest en alles jf., n KM&ÊÈÊk. rieus gevoel opwekken. Enige Mo- oude heilige werken, als het graf wat Christelijk was uitgeroeid. Wil- ^ereenzeiviga woraeu IfÉraHs? hamrnedaanse kunstwerken, zoals van Maria en David, er een zee van librord moest vluchten. met J-,evinus, aie meer zuiaeujK m - I 1 -IjMSggl de ign. Omar-moskee en de moskee Mohammedaanse koepels, Armeen- Pepijns opvolger, Karei Martel, stódDeveJe? wïï zlta centrum al- II III I I I I I AI Aksa, beiden reeds van oude se- en gothtsche kerken, kapellen beler bekend als Karei de Grootei B1mH9S3E li - Igf fatum, zijn ware paarlen aan de en kloosters en. moderne wol- was de man die het Frankische b6a"^na 2«n d00tl m lUgi kroon, die wij Jeruzalem mogen kenkrabbers vindt. Elke periode rijk weer tot eenheid bracht. Deze B W' jf'Ali rjrö noemen- De Omar-moskee met zijn heeft in deze oudste stad zijn on- bracht het gebied ten Zuiden van GEBOORTEKERK slechts gewapend met het Woord Wulfran samenwerkte, was een Be- drong Willibrord door tot diep in „«iictijner monnik, die Willibrord het heidense gebied. Maar door de ajs diaken vergezelde en die werkte verkondiging van het Evangelie, Kennemerland, waar hij later zijn zachtheid en goedheid, won hij werd begraven in de oude Fran- heidense mannen, vrouwen en kin- kjsche burcht te Egmond. Hij over- deren voor het Christelijk geloof. leed in 740 en wordt de apostel der Zijn werk dreigde echter ver- Westfriezen genoemd, geefs geweest te zijn, want in 714 overleed Pepijn en van de ontstane T - toestand maakte de Friese koning ^^stel Lebuinus, de grote predi- ------ Q ker in Overijssel. Hij was vermoe- delijk van Ierse of Schotse afkomst Rest ons nog te vermelden de schitterende mozaïeken en zijn uit uitwisbare sporen nagelaten, ^marmerplaten bestaande bekleding, KERK VAN HET HEILIG GRAF PANORAMA OP OUD JERUZALEM Hoe drong het hart de Wijzen uit het Oosten Met spoed de weg naar 't vreemde land te gaan, Om daar eerbiedig bij het Kind te staan, Geboren om verlorenen te troosten. Hoe werd hun tocht geheiligd door 't verlangen Het vorstenkind in majesteit te zien, Te eren met geschenken bovendien En in te stemmen met de vreugdezangen. De ster was schoon, hun gids in donk're nachten, Maar armelijk en sober bleek de stal; Daar vroegen zij verwonderd: ach, hoe zal Dit kind de Koning zijn die wij verwachtten? Doch toen zij schouwden in Zijn klare ogen Ontmoetten zij des Zaligmakers blik; Toen hebben zij, ontroerd en met een snik Zich dankbaar voor Zijn kribbe neergebogen. Vergetend wat zij zo volhardend zochten: Een prins in rijke pracht en heerlijkheid; Hun harten aan die Koning toegewijd Voor wien een kroon van doornen wera gevlochten. De Kerst van vier en vijftig die wij vieren Herinnert ons, dat praal noch feestgedruis, Doch Christus van de kribbe en het kruis De gang van deze wereld zal bestteren. De wijzen dezer eeuw, zij mogen zoeken Naar valse schijn, die ieders oog verblindt: Het waar geluk gewordt ons door het Kind, Gewikkeld in Maria's zachte doeken. Jaap Mijderwijk. (Nadruk verboden). de Zuiderzee weer onder Frankisch bewind en Willibrord kon terug- ja^> <éC\ keren. Na een werkzaamheid van bijna vijftig jaar, waarbij Willi- brord geen teleurstellingen werden bespaard, overleed hij op 7 Nov. van het jaar 739 en werd in het wmK/.,jSr/Ëpa Bededictijner klooster te Echter- flfftW nach begraven. ft#]' Wkw Een jonge prediker yrglj Als tweede grote apostel mogen j wij Bonifacius noemen. Hij was El MJ bijna 22 jaar jonger dan Willibrord, 1M' geboren te Devonshire (Engeland) en ook een Benedictijner monnik. Hij wenste zich onder de leiding van Willibrord te scharen om het .nPTD„DT geloof onder de heidenen te ver- AUhjL,atjtii kondigen. Zo zien wij, dat de kerstening tvan ons land eerst in de zevende eeuw begon en geruime tijd heeft geduurd alvorens van een Christe lijk Nederland sprake was. De strijd van de Friezen tegen het Christelijk geloof, waardoor de kerstening van ons land zo lang heeft geduurd, dient niet in eerste instantie gezien te worden als een weerzin tegen het Christelijk geloof als zodanig, hetgeen moge volgen uit het feit, dat Radboud zich bijna liet bekeren, doch meer als een angst voor de Frankische verove raars. Hun strijd voor vrijheid en onafhankelijkheid bracht volgens hun primitieve opvattingen tevens een strijd tegen het Christendom met zich mee. Het valt op, dat bijna alle predi- voor de Friezen had moeten wijken kers Angelsaksen waren, afkomstig en te Echternach verbleef. Teleur- uit het huidige Engeland, Schot- gesteld keerde hij naar Engeland land en Ierland en dat wij bijna terug. Enige jaren later, toen Wil- geen Frankische prediker aantref- llbrord weer te Utrecht zetelde, fen. Het is een lange en zware gang schaarde hij zich aan zijn zijde en geweest, die het Christendom in drie jaar hebben deze grote apos- onze lage landen heeft moeten telen samengewerkt. Toen verlegde gaan, maar het Woord heeft geze- Bonifacius zijn missiegebied meer gevierd. BONIFACIUS In 716 kwam hij met drie gezel len te Wijk bij Duurstede aan, doch moest vernemen, dat Willibrord

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1954 | | pagina 5