Instrumenten aan boord gaven fout beeld van feitelijke situatie DE ZIERIKZEESCHE COURANT Resultaten stemmen tot voldoening en trots Chinese Nationalisten vallen de haven Amoy aan met vliegtuigen Noorse paardjes naar Drenthe DONDERDAG 9 SEPTEMBER 1954 No. 17604 - 111e Jaargang ZIERIKZEE SCHEHNIEUWSBODE ABONNEMENTEN EN ADVERTENTlEN Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling I 3,50. per week 27 cent. Losse nummers 10 cl Verschijnt Dinsdag. Donderdag. Vrijdag en Zaterdag Advertentieprijs 15 cent per mm. - Succesjes (ma*. 15 mm) I 1^- per stuk A WAARIN OPGENOMEN 1797-1889 REDACTIE EN ADMINISTRATIE Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee, Postbus nr. 1, Telefoon nr. 32. Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lakenman Ochtman - Lange Nobelstraat A 171 Zierikzee RedacteurM. J. BIJ DE VAATE Tel'. 309 DE RAMP MET DE TRITON Shannon dacht slechts aan kapotte radio Met de K.L.M. Convair P.H.- C.K.G., waarmede Zondagmorgen de groep K.L.M.- en Rijkslucht- vaartdeskundigen naar Shannon vertrokken, zijn Maandagmiddag vier bemanningsleden van de neer gestorte „Triton" naar het vader land teruggekeerd. Het waren de tweede vlieger Evert Webbink, de derde piloot Johan Tieman, de ra diotelegrafist Henri Oudshoorn en de tweede boordwerktuigkundige Comelis Kievits. Het was een groepje ontroerde en innig dankbare familieleden die de terugkerende mannen aan de voet van de landingstrap op wachtte. Alle bemanningsleden hadden op Shannon van het Ierse Rode Kruis en collega's burgerkleding gekre gen. De radiotelegrafist droeg over de arm zijn met opgedroogde mod der besmeurde uniformjasje. H.M. Koningin Juliana cn Prins Bernhard hebben het volgende te legram aan de directie van de K.L.M. in Den Haag gezonden: „Wy z\jn diep getroffen door de rampen van de „Willem Bontekoe" en de „Triton", die uw maatschap- py heeft ondergaan. Ons hartelijk medeleven richt zich tot de nabe staanden van de passagiers en de bemanningen, die hierby het leven lieten". Na het bekend worden van de ramp met het vliegtuig „Triton", hebben de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, en de secretaris-generaal van het mini sterie, mr D. G. W. Spitzen, tijdens een persoonlijk bezoek aan de K.L.M. namens de Nederlandse re gering hun deelneming betuigd met het geleden verlies. Mening van de heer Aler Bij zijn terugkeer in Nederland heeft de heer Aler, president-direc teur van de K.L.M., als zijn mening te kennen gegeven, dat de oorzaak van het ongeluk zou kunnen zijn, dat de instrumenten bij het opstij gen een andere aanwijzing hebben gegeven dan met de werkelijkheid overeenstemde. Na het vertrek is het toestel in een enigszins over trokken toéstand geweest. Op be trekkelijk geringe hoogte is de „Triton" over het water doorge vlogen. Was het toestel twee kilo meter verder in het water terecht gekomen, dan was het in vlammen opgegaan. „Met alle verschrikkingen van De vertraging in de hulp In het raadsel der ernstige ver traging van de reddingspogingen is enig zwak licht gekomen. Het dienstdoende personeel van de verkeerstoren op het vliegveld heeft wel degelijk gemerkt, dat het radio-contact met de „Triton" niet tot stand kon worden gebracht, maar heeft daaruit de verkeerde conclusie getrokken, dat alleen de radio-installatie van de K.L.M.- machine was uitgevallen. Aanvankelijk dacht men ook hier niet aan. Toen kort na de start de radiomeldingen van de „Triton" uitbleven, maakte niemand zich on gerust. Er was druk luchtverkeer op Shannon, waar juist gedurende de nacht veel toestellen tussenlan dingen maken. De poging tot het leggen van contact werd even uit gesteld. Toen later ook een tweede poging mislukte, zocht men eerst nog de verklaring in een andere mogelijkheid: wellicht zat de „Tri ton" „op de sleutel", d.w.z. zend zij haar mededelingen in morseseinen uit, hetgeen op een andere golf lengte geschiedt. Of hiernaar met een een onderzoek is ingesteld, kon op Shannon niet bevestigd worden. Eerst daarna begon het uitblijven van radio-contact met de machine opzien te baren. Aanhoudend poog de men in de verkeerstoren de „Triton" op te roepen. Toen er op al die oproepen taal noch teken ge hoord werd, trok het personeel de conclusie, dat de radio-installatie van het K.L.M.-toestel defect moest zijn geraakt. Chinese troepen verlaten Korea Zeven divisies Chinese commu nistische troepen verlaten deze en volgende maand Noord-Korea, zo verklaarde het communistische persbureau „Nieuw China". Het persbureau heeft eveneens medegedeeld, dat generaal Peng Teh Hoeai, bevelhebber van de „Chinese volksvrijwilligers", als zo danig afgetreden is. Reuter merkt hierbij op, dat vier van de zes Amerikaanse divisies binnenkort uit Zuid-Korea - terug getrokken zullen worden. De divi sie van het Britse Gemenebest zal gereduceerd worden tot brigade. Het water van de Nijl heeft in Soedan een onrustbarend hoge stand bereikt. Het gehele gebied van Wadihalfa loopt gevaar, aldus in Cairo ontvangen persberichten. Volgens functionarissen van het ministerie van Openbare Werken is het zeer wel mogelijk, dat het Nijl- water hoger zal komen dan in 1946, dat als een recordjaar werd be schouwd. Ongeveer 600 personen zijn reeds dakloos. TIEN JAAR BENELUX Nog niet alle moeilijkheden opgelost Naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de Benelux wijdt het tijdschrift „Benelux", orgaan van het Benelux-comité, daaraan een extra-nummer. Het bevat bood schappen van de Belgische minis ter van Buitenlandse Zaken, Spaak voormalig Nederlands minister van Buitenlandse Zaken, mr. van Klef- fens, de Luxemburgse minister van Buitenlandse Zaken Bech, de voor zitter van het Belgisch Benelux- comité, van Houten, de voorzitter van het Luxemburgs Benelux-co mité Margue, de voorzitter van het Nederlands Benelux-comité, Jhr. Beelaerts van Blokland en de secre taris-generaal van de Economische Unie, prof. -Jaspar, alsmede de tekst van redevoeringen, die in 1943 en 1944 werden uitgesproken door de toenmalige Belgische minister van Financiën, Gutt. In zijn boodschap verklaart Spaak o.m.: „Na 10 jaar onverdroten inspanning, kunnen wij het volbrachte werk met gé- wettigde voldoening en trots over zien. Geheel Europa voelt de nood zaak om zich te verenigen, doch enkel de Benelux-landen kunnen zich er over verheugen, bij hun economische eenmaking een verge vorderd stadium te hebben bereikt" „De bereikte resultaten moeten ons er toe aanzetten, de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien, de moeilijkheden zijn voorzeker talrijk geweest, en ongetwijfeld zul len er nog voorkomen, doch de moed en het doorzettingsvermogen, waarvan onze drie landen hebben blijk gegeven, en "hun echte geest van samenwerking wettigen de hoop, dat in een nabije toekomst een volledige en duurzame Bene- lux-Unie tot stand zal worden ge bracht". Dit nummer bestaat uit 8 pagina's 96 06660066606660»«66666 De mens is in staat zijn deugd 6 tot ontwikkeling te brengen en O niet omgekeerd de deugd de O mens. g Het K.N.M.I. verwacht tot Donderdagavond: Minder koude nacht Veranderlijke bewolking met hiel en daar wat motregen; zwakke tot matige wind tussen Zuidwest en Zuid; na minder koude nacht over dag ongeveer dezelfde temperatu ren als Woensdag. Ingezonden mededeling Drie liedjes krijgt AJA U GRATIS mee Bij SPECULAAS van „M.C.D." 10 Sept. Zon op 6.05, onder 19.08. Maan op 17.51, onder 2.51. Volle maan: 12 Sept. te 21.19. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 10 Sept. 1.14 v.m. 13.35 n.m. Een Oranjemol De landbouwer J. D. Lange laar, wonende aan de Schaber- nouwseweg te Ede ,die last had van mollen, kwam, toen hij het afgelopen weekend op zijn erf een der ondergrondse wroe- ters te pakken kreeg, tot de ontdekking dat het slachtoffer er wel zeer bijzonder uitzag. In plaats van fluwelig zwart was deze mol geel-wit met tal van oranje vlekken aan de buikzijde. Deze oranje mol, die door deskundigen als een grote zeld zaamheid wordt betiteld, zal een plaats krijgen in de verza meling van het Itbon (Instituut voor toegepast biologisch on derzoek in de natuur) te Oos terbeek. DE RAMP MET DE „TRITON". - Commodore Viruly heeft zich by de ramp, welke de „Triton" trof, als een waardig kapitein gedragen. Uren- deze ramp is er toch een zegen en |ang. js 5ezjg geweest zijn passagiers te redden, totdat ook by hem wel deze, dat allen, die voor de be- de uiterste grens van het uithoudingsvermogen werd bereikt. Deze sturing verantwoordelijk waren, het ongeluk hebben overleefd. Hier- tele,ol° toont llt' commodore op het moment waarop b,j n.t door beschikken wij over een groot cen van de twee «dinel»es" van de machine geholpen wordt, om aan aantal verklaringen. Ook van de iand te komen. passagiers hebben wij enkele zeer inlichtingen verkregen, o.m. van een sportvlieger en een arts, die bij de R.A.F. heeft gevlogen. Het geschil tussen Nederland en Indonesië over Nieuw-Guinea Deze mededelingen zijn dus zeer staat op de agenda van de politie deskundig. Indien de veronderstel ling van een fout op de instrumen ten inderdaad de oorzaak zal blij- ke commissie van de Arabische Li ga, die thans te Cairo bijeen is, al dus meldde een Egyptische radio ken te zijn, dan is het de techniek zender Dinsdag. Verder staan N.- die de bemanning een verkeerd Afrika en het overbrengen van beeld heeft gegeven van de ware 1.200 Palestijnse vluchtelingen naar situatie", aldus de heer Aler. Libye op de agenda. WEER KRUITDAMP IN AZIË Honderd jonken zouden tot zinken zijn gebracht De Chinese nationalisten meldden Amoy werd beschoten door ge- In een officiële bekendmaking, de schut °P het in nationalistische handen zijnde eiland Quemoy. Chinese vasteiandhavcn Amoy en Mew dan honderd nati0„alls. andere doelen In Rood-China met tische vliegtuigen namen aan de schepen, geschut en vliegtuigen te luchtaanvallen deel. De actie begon hebben aangevallen, „waarby zeer Dinsdag bij het aanbreken van de zware schade werd aangericht". da^>- Te Taipeh is later van officiële Aan de aanval werd onder meer zijde meegedeeld, dat lucht- en zee Defensieverdrag voor Z.O.-Azië goedgekeurd De delegaties van Australië, En geland, Frankryk, Nieuw-Zeeland, Pakistan, de Philippynen, Thailand en de Verenigde Staten hebben Woensdag een verdrag voor collec tieve veiligheid goedgekeurd, waar in de landen zich verbinden tot ver enigd optreden tegen iedere agres sie in Zuid-Oost-Azië of het wes- telyk gedeelte van de Stille Oceaan. Men kwam tevens overeen een verklaring van principes uit te ge ven, welke bekend zal staan als het „handvest van de Stille Oceaan". Het nieuwe verdrag is tot stand gekomen na een conferentie van drie dagen in Manilla. De administratie van de Burgerlijke Stand Bij de Tweede Kamer is inge- deelgenomen door de twee torpedo- macht der Chinese nationalisten na- diend een ontwerp van wet dat be- bootjagers, die de Verenigde Staten bij Amoy en andere Chinese kust- oogt de mogelijkheid te openen tot kort geleden aan de nationalistisch- plaatsen ruim honderd jonken der het treffen van voorzieningen ter Chinese marine hebben overgedra- communisten tot zinken hebben ge-j vereenvoudiging van de adminis- Ken bracht. tratie van de Burgerlijke Stand. Ambonnees steekt moeder van zes kinderen neer In Tuindorp-Wellerlooi in de ge meente Bergen (L.) is Maandag avond omstreeks elf uur de 33-ja- rige mevr. Lenders-Janssen door een Ambonees uit het kamp Well- vermoord. De dader bracht het slachtoffer een dolksteek in het hart toe. Omstreeks elf uur klopte de Am bonees, die 27 jaar oud is, bij de familie L. aan. Hij werkt reeds drie jaar als tuindersknecht op het be drijf van de heer L., zodat hij ter plaatse goed bekend is. Mevr. L.-J. deed hem open, waarna de Ambo nees vrijwel direct zijn daad ten uitvoer moet hebben gebracht. Een meisje, dat in de buurt woont en bij de familie L. de nacht zou door brengen, heeft van haar bed uit de stem van de Ambonees als die van de knecht van de heer L. herkend. Ook mevrouw L.-J. heeft nog de naam van de knecht uitgesproken. De heer L. was op dat ogenblik niet thuis. Direct na het gebeurde heeft de Ambonees de vlucht genomen. Na dat aangifte bij de politie was ge daan, heeft deze de vermoedelijke dader des nachts nog van zijn bed gelicht. De Ambonees, die aanvan kelijk ontkende iets met de zaak te maken te hebben, heeft inmiddels bekend. Vlissingen heeft nieuwe zeesluizen Op 11 September a.s. zullen de nieuwe zeesluizen en de keersluis brug te Vlissingen in gebruik wor den genomen. Aan het einde van de tweede we reldoorlog was het met de haven van Vlissingen droevig gesteld. De havenmonding was geheel versperd door drie grote en verschillende kleine schepen, die daarin tot zin ken waren gebracht. In de buiten haven was 300 meter kademuur vernield en de loodsen, het olie bunkerstation, het kolenbunkersta tion en de tankinstallatie voor de opslag van diverse oliën en melasse waren zeer zwaar beschadigd. Een groot nadeel, niet alleen voor het havenbedrijf in de binnenha vens, doch ook voor de werf „De Schelde", die niet alleen schepen van zeer grote afmetingen bouwt, doch ook grote schepen repareert en dokt, was, dat men na het op ruimen van wrakken en herstel van de kademuren, tot 1950 wachtte met het bouwen van nieuwe sluizen. Daarom zal 11 September een grote dag voor Vlissingen zijn, om dat na de ingebruikstelling van de nieuwe sluizen de communicatie tussen de beide havens ook voor grote schepen weer kan worden gebruikt. De sluiswerken, die be staan uit een grote en een kleine sluis, kunnen dan schepen schutten met een breedte van 22% meter, een lengte van 138 meter en .een diepgang van 17 tot 32 voet, naar gelang het laag of hoog water is. BROUWERSHAVEN: 10 Sept. 0.40 v.m. 13.11 n.m. Springtij: 15 en 29 September. Doodtij: 21 September. TWEEDE KAMER Middenstandsnota komt volgende week in behandeling De Tweede Kamer zal op Dins dag 14 September 's middags om één uur bijeenkomen en dan de Middenstandsnota in behandeling nemen. De voorzitter zal voorstel len, de vergadering 's avonds om acht uur voort te zetten. Voorts ver meldt de agenda voor de volgende dag vier wetsontwerpen, waaron der de wijziging van de Pensioen wet voor het personeel der Konink lijke Marine-reserve 1923 en de Pensioenwet voor het reserve-per soneel der Landmacht 1923. De voorzitter zal, indien de behande ling van de agenda op Donderdag 16 September niet mocht zijn be ëindigd, de vergadering van Vrij dag 17 September 's ochtends om elf uur doen aanvangen, zulks in verband met de plechtige zitting ter gelegenheid van de tienjarige herdenking van de ondertekening van de Belgisch-Nederlands-Lux emburgse douane-overeenkomst, welke die dag 's middags om drie uur zal worden gehouden. In dat geval zal de vergadering van de Kamer omstreeks kwart voor drie worden beëindigd. Klein paard op klein bedryf Door allerlei omstandigheden is de uitvoering van de reeds geruime tijd bestaande plannen tot het ne men van proeven met kleine paar den op kleine bedrijven in Drenthe enigszins vertraagd. Thans is even wel besloten op 1 October een aan vang te maken met de invoer van Noorse fjordenponnies. Er zal een zevental kernen worden gevormd waarvan in ieder geval één in de provincie Drenthe wordt gevestigd. In deze provincie is voor deze proef reeds grote belangstelling ge toond, nl. te Westerbork, Beilen en Hoogeveen. Landbouwers in deze gemeenten hebben de hoofden bij elkaar gestoken en hopen nu, dat zij binnen afzienbare tijd in het be zit van een fjordenpaard worden gesteld. Ook hebben ongeveer veer tig verspreid in de provincie wo nende boeren te kennen gegeven, dat zij gaarne een fjordenponny op hun bedrijf willen hebben.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1954 | | pagina 1