Instrumenten aan boord gaven
fout beeld van feitelijke situatie
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Resultaten stemmen tot voldoening en trots
Chinese Nationalisten vallen de
haven Amoy aan met vliegtuigen
Noorse paardjes naar Drenthe
DONDERDAG 9 SEPTEMBER 1954
No. 17604 - 111e Jaargang
ZIERIKZEE SCHEHNIEUWSBODE
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTlEN
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling I 3,50. per week 27 cent.
Losse nummers 10 cl Verschijnt Dinsdag. Donderdag. Vrijdag
en Zaterdag Advertentieprijs 15 cent per mm. - Succesjes
(ma*. 15 mm) I 1^- per stuk
A
WAARIN OPGENOMEN
1797-1889
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee, Postbus nr. 1, Telefoon
nr. 32. Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh.
Lakenman Ochtman - Lange Nobelstraat A 171 Zierikzee
RedacteurM. J. BIJ DE VAATE Tel'. 309
DE RAMP MET DE TRITON
Shannon dacht slechts aan kapotte radio
Met de K.L.M. Convair P.H.-
C.K.G., waarmede Zondagmorgen
de groep K.L.M.- en Rijkslucht-
vaartdeskundigen naar Shannon
vertrokken, zijn Maandagmiddag
vier bemanningsleden van de neer
gestorte „Triton" naar het vader
land teruggekeerd. Het waren de
tweede vlieger Evert Webbink, de
derde piloot Johan Tieman, de ra
diotelegrafist Henri Oudshoorn en
de tweede boordwerktuigkundige
Comelis Kievits.
Het was een groepje ontroerde
en innig dankbare familieleden
die de terugkerende mannen aan
de voet van de landingstrap op
wachtte.
Alle bemanningsleden hadden op
Shannon van het Ierse Rode Kruis
en collega's burgerkleding gekre
gen. De radiotelegrafist droeg over
de arm zijn met opgedroogde mod
der besmeurde uniformjasje.
H.M. Koningin Juliana cn Prins
Bernhard hebben het volgende te
legram aan de directie van de
K.L.M. in Den Haag gezonden:
„Wy z\jn diep getroffen door de
rampen van de „Willem Bontekoe"
en de „Triton", die uw maatschap-
py heeft ondergaan. Ons hartelijk
medeleven richt zich tot de nabe
staanden van de passagiers en de
bemanningen, die hierby het leven
lieten".
Na het bekend worden van de
ramp met het vliegtuig „Triton",
hebben de minister van Verkeer en
Waterstaat, mr J. Algera, en de
secretaris-generaal van het mini
sterie, mr D. G. W. Spitzen, tijdens
een persoonlijk bezoek aan de
K.L.M. namens de Nederlandse re
gering hun deelneming betuigd met
het geleden verlies.
Mening van de heer Aler
Bij zijn terugkeer in Nederland
heeft de heer Aler, president-direc
teur van de K.L.M., als zijn mening
te kennen gegeven, dat de oorzaak
van het ongeluk zou kunnen zijn,
dat de instrumenten bij het opstij
gen een andere aanwijzing hebben
gegeven dan met de werkelijkheid
overeenstemde. Na het vertrek is
het toestel in een enigszins over
trokken toéstand geweest. Op be
trekkelijk geringe hoogte is de
„Triton" over het water doorge
vlogen. Was het toestel twee kilo
meter verder in het water terecht
gekomen, dan was het in vlammen
opgegaan.
„Met alle verschrikkingen van
De vertraging in de hulp
In het raadsel der ernstige ver
traging van de reddingspogingen is
enig zwak licht gekomen.
Het dienstdoende personeel van
de verkeerstoren op het vliegveld
heeft wel degelijk gemerkt, dat het
radio-contact met de „Triton" niet
tot stand kon worden gebracht,
maar heeft daaruit de verkeerde
conclusie getrokken, dat alleen de
radio-installatie van de K.L.M.-
machine was uitgevallen.
Aanvankelijk dacht men ook hier
niet aan. Toen kort na de start de
radiomeldingen van de „Triton"
uitbleven, maakte niemand zich on
gerust. Er was druk luchtverkeer
op Shannon, waar juist gedurende
de nacht veel toestellen tussenlan
dingen maken. De poging tot het
leggen van contact werd even uit
gesteld. Toen later ook een tweede
poging mislukte, zocht men eerst
nog de verklaring in een andere
mogelijkheid: wellicht zat de „Tri
ton" „op de sleutel", d.w.z. zend zij
haar mededelingen in morseseinen
uit, hetgeen op een andere golf
lengte geschiedt. Of hiernaar met
een een onderzoek is ingesteld, kon
op Shannon niet bevestigd worden.
Eerst daarna begon het uitblijven
van radio-contact met de machine
opzien te baren. Aanhoudend poog
de men in de verkeerstoren de
„Triton" op te roepen. Toen er op
al die oproepen taal noch teken ge
hoord werd, trok het personeel de
conclusie, dat de radio-installatie
van het K.L.M.-toestel defect moest
zijn geraakt.
Chinese troepen
verlaten Korea
Zeven divisies Chinese commu
nistische troepen verlaten deze en
volgende maand Noord-Korea, zo
verklaarde het communistische
persbureau „Nieuw China".
Het persbureau heeft eveneens
medegedeeld, dat generaal Peng
Teh Hoeai, bevelhebber van de
„Chinese volksvrijwilligers", als zo
danig afgetreden is.
Reuter merkt hierbij op, dat vier
van de zes Amerikaanse divisies
binnenkort uit Zuid-Korea - terug
getrokken zullen worden. De divi
sie van het Britse Gemenebest zal
gereduceerd worden tot brigade.
Het water van de Nijl heeft
in Soedan een onrustbarend hoge
stand bereikt. Het gehele gebied
van Wadihalfa loopt gevaar, aldus
in Cairo ontvangen persberichten.
Volgens functionarissen van het
ministerie van Openbare Werken is
het zeer wel mogelijk, dat het Nijl-
water hoger zal komen dan in 1946,
dat als een recordjaar werd be
schouwd. Ongeveer 600 personen
zijn reeds dakloos.
TIEN JAAR BENELUX
Nog niet alle moeilijkheden opgelost
Naar aanleiding van het 10-jarig
bestaan van de Benelux wijdt het
tijdschrift „Benelux", orgaan van
het Benelux-comité, daaraan een
extra-nummer. Het bevat bood
schappen van de Belgische minis
ter van Buitenlandse Zaken, Spaak
voormalig Nederlands minister van
Buitenlandse Zaken, mr. van Klef-
fens, de Luxemburgse minister van
Buitenlandse Zaken Bech, de voor
zitter van het Belgisch Benelux-
comité, van Houten, de voorzitter
van het Luxemburgs Benelux-co
mité Margue, de voorzitter van het
Nederlands Benelux-comité, Jhr.
Beelaerts van Blokland en de secre
taris-generaal van de Economische
Unie, prof. -Jaspar, alsmede de tekst
van redevoeringen, die in 1943 en
1944 werden uitgesproken door de
toenmalige Belgische minister van
Financiën, Gutt. In zijn boodschap
verklaart Spaak o.m.: „Na 10 jaar
onverdroten inspanning, kunnen
wij het volbrachte werk met gé-
wettigde voldoening en trots over
zien. Geheel Europa voelt de nood
zaak om zich te verenigen, doch
enkel de Benelux-landen kunnen
zich er over verheugen, bij hun
economische eenmaking een verge
vorderd stadium te hebben bereikt"
„De bereikte resultaten moeten
ons er toe aanzetten, de toekomst
met vertrouwen tegemoet te zien,
de moeilijkheden zijn voorzeker
talrijk geweest, en ongetwijfeld zul
len er nog voorkomen, doch de
moed en het doorzettingsvermogen,
waarvan onze drie landen hebben
blijk gegeven, en "hun echte geest
van samenwerking wettigen de
hoop, dat in een nabije toekomst
een volledige en duurzame Bene-
lux-Unie tot stand zal worden ge
bracht".
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
96 06660066606660»«66666
De mens is in staat zijn deugd
6 tot ontwikkeling te brengen en
O niet omgekeerd de deugd de O
mens. g
Het K.N.M.I. verwacht
tot Donderdagavond:
Minder koude nacht
Veranderlijke bewolking met hiel
en daar wat motregen; zwakke tot
matige wind tussen Zuidwest en
Zuid; na minder koude nacht over
dag ongeveer dezelfde temperatu
ren als Woensdag.
Ingezonden mededeling
Drie liedjes krijgt
AJA U GRATIS mee
Bij SPECULAAS
van „M.C.D."
10 Sept. Zon op 6.05, onder 19.08.
Maan op 17.51, onder 2.51.
Volle maan: 12 Sept. te 21.19.
HOOGWATERSTANDEN
ZIERIKZEE:
10 Sept.
1.14 v.m. 13.35 n.m.
Een Oranjemol
De landbouwer J. D. Lange
laar, wonende aan de Schaber-
nouwseweg te Ede ,die last had
van mollen, kwam, toen hij het
afgelopen weekend op zijn erf
een der ondergrondse wroe-
ters te pakken kreeg, tot de
ontdekking dat het slachtoffer
er wel zeer bijzonder uitzag.
In plaats van fluwelig zwart
was deze mol geel-wit met tal
van oranje vlekken aan de
buikzijde.
Deze oranje mol, die door
deskundigen als een grote zeld
zaamheid wordt betiteld, zal
een plaats krijgen in de verza
meling van het Itbon (Instituut
voor toegepast biologisch on
derzoek in de natuur) te Oos
terbeek.
DE RAMP MET DE „TRITON". - Commodore Viruly heeft zich by de
ramp, welke de „Triton" trof, als een waardig kapitein gedragen. Uren-
deze ramp is er toch een zegen en |ang. js 5ezjg geweest zijn passagiers te redden, totdat ook by hem
wel deze, dat allen, die voor de be- de uiterste grens van het uithoudingsvermogen werd bereikt. Deze
sturing verantwoordelijk waren,
het ongeluk hebben overleefd. Hier- tele,ol° toont llt' commodore op het moment waarop b,j n.t
door beschikken wij over een groot cen van de twee «dinel»es" van de machine geholpen wordt, om aan
aantal verklaringen. Ook van de iand te komen.
passagiers hebben wij enkele zeer
inlichtingen verkregen, o.m.
van een sportvlieger en een arts,
die bij de R.A.F. heeft gevlogen.
Het geschil tussen Nederland
en Indonesië over Nieuw-Guinea
Deze mededelingen zijn dus zeer staat op de agenda van de politie
deskundig. Indien de veronderstel
ling van een fout op de instrumen
ten inderdaad de oorzaak zal blij-
ke commissie van de Arabische Li
ga, die thans te Cairo bijeen is, al
dus meldde een Egyptische radio
ken te zijn, dan is het de techniek zender Dinsdag. Verder staan N.-
die de bemanning een verkeerd Afrika en het overbrengen van
beeld heeft gegeven van de ware 1.200 Palestijnse vluchtelingen naar
situatie", aldus de heer Aler. Libye op de agenda.
WEER KRUITDAMP IN AZIË
Honderd jonken zouden tot zinken zijn gebracht
De Chinese nationalisten meldden Amoy werd beschoten door ge-
In een officiële bekendmaking, de schut °P het in nationalistische
handen zijnde eiland Quemoy.
Chinese vasteiandhavcn Amoy en Mew dan honderd nati0„alls.
andere doelen In Rood-China met tische vliegtuigen namen aan de
schepen, geschut en vliegtuigen te luchtaanvallen deel. De actie begon
hebben aangevallen, „waarby zeer Dinsdag bij het aanbreken van de
zware schade werd aangericht". da^>-
Te Taipeh is later van officiële
Aan de aanval werd onder meer zijde meegedeeld, dat lucht- en zee
Defensieverdrag voor
Z.O.-Azië goedgekeurd
De delegaties van Australië, En
geland, Frankryk, Nieuw-Zeeland,
Pakistan, de Philippynen, Thailand
en de Verenigde Staten hebben
Woensdag een verdrag voor collec
tieve veiligheid goedgekeurd, waar
in de landen zich verbinden tot ver
enigd optreden tegen iedere agres
sie in Zuid-Oost-Azië of het wes-
telyk gedeelte van de Stille Oceaan.
Men kwam tevens overeen een
verklaring van principes uit te ge
ven, welke bekend zal staan als het
„handvest van de Stille Oceaan".
Het nieuwe verdrag is tot stand
gekomen na een conferentie van
drie dagen in Manilla.
De administratie van de
Burgerlijke Stand
Bij de Tweede Kamer is inge-
deelgenomen door de twee torpedo- macht der Chinese nationalisten na- diend een ontwerp van wet dat be-
bootjagers, die de Verenigde Staten bij Amoy en andere Chinese kust- oogt de mogelijkheid te openen tot
kort geleden aan de nationalistisch- plaatsen ruim honderd jonken der het treffen van voorzieningen ter
Chinese marine hebben overgedra- communisten tot zinken hebben ge-j vereenvoudiging van de adminis-
Ken bracht. tratie van de Burgerlijke Stand.
Ambonnees steekt
moeder van zes
kinderen neer
In Tuindorp-Wellerlooi in de ge
meente Bergen (L.) is Maandag
avond omstreeks elf uur de 33-ja-
rige mevr. Lenders-Janssen door
een Ambonees uit het kamp Well-
vermoord. De dader bracht het
slachtoffer een dolksteek in het
hart toe.
Omstreeks elf uur klopte de Am
bonees, die 27 jaar oud is, bij de
familie L. aan. Hij werkt reeds drie
jaar als tuindersknecht op het be
drijf van de heer L., zodat hij ter
plaatse goed bekend is. Mevr. L.-J.
deed hem open, waarna de Ambo
nees vrijwel direct zijn daad ten
uitvoer moet hebben gebracht. Een
meisje, dat in de buurt woont en
bij de familie L. de nacht zou door
brengen, heeft van haar bed uit de
stem van de Ambonees als die van
de knecht van de heer L. herkend.
Ook mevrouw L.-J. heeft nog de
naam van de knecht uitgesproken.
De heer L. was op dat ogenblik niet
thuis.
Direct na het gebeurde heeft de
Ambonees de vlucht genomen. Na
dat aangifte bij de politie was ge
daan, heeft deze de vermoedelijke
dader des nachts nog van zijn bed
gelicht. De Ambonees, die aanvan
kelijk ontkende iets met de zaak te
maken te hebben, heeft inmiddels
bekend.
Vlissingen heeft nieuwe
zeesluizen
Op 11 September a.s. zullen de
nieuwe zeesluizen en de keersluis
brug te Vlissingen in gebruik wor
den genomen.
Aan het einde van de tweede we
reldoorlog was het met de haven
van Vlissingen droevig gesteld. De
havenmonding was geheel versperd
door drie grote en verschillende
kleine schepen, die daarin tot zin
ken waren gebracht. In de buiten
haven was 300 meter kademuur
vernield en de loodsen, het olie
bunkerstation, het kolenbunkersta
tion en de tankinstallatie voor de
opslag van diverse oliën en melasse
waren zeer zwaar beschadigd.
Een groot nadeel, niet alleen voor
het havenbedrijf in de binnenha
vens, doch ook voor de werf „De
Schelde", die niet alleen schepen
van zeer grote afmetingen bouwt,
doch ook grote schepen repareert
en dokt, was, dat men na het op
ruimen van wrakken en herstel van
de kademuren, tot 1950 wachtte met
het bouwen van nieuwe sluizen.
Daarom zal 11 September een
grote dag voor Vlissingen zijn, om
dat na de ingebruikstelling van de
nieuwe sluizen de communicatie
tussen de beide havens ook voor
grote schepen weer kan worden
gebruikt. De sluiswerken, die be
staan uit een grote en een kleine
sluis, kunnen dan schepen schutten
met een breedte van 22% meter,
een lengte van 138 meter en .een
diepgang van 17 tot 32 voet, naar
gelang het laag of hoog water is.
BROUWERSHAVEN:
10 Sept. 0.40 v.m. 13.11 n.m.
Springtij: 15 en 29 September.
Doodtij: 21 September.
TWEEDE KAMER
Middenstandsnota komt volgende
week in behandeling
De Tweede Kamer zal op Dins
dag 14 September 's middags om
één uur bijeenkomen en dan de
Middenstandsnota in behandeling
nemen. De voorzitter zal voorstel
len, de vergadering 's avonds om
acht uur voort te zetten. Voorts ver
meldt de agenda voor de volgende
dag vier wetsontwerpen, waaron
der de wijziging van de Pensioen
wet voor het personeel der Konink
lijke Marine-reserve 1923 en de
Pensioenwet voor het reserve-per
soneel der Landmacht 1923. De
voorzitter zal, indien de behande
ling van de agenda op Donderdag
16 September niet mocht zijn be
ëindigd, de vergadering van Vrij
dag 17 September 's ochtends om
elf uur doen aanvangen, zulks in
verband met de plechtige zitting
ter gelegenheid van de tienjarige
herdenking van de ondertekening
van de Belgisch-Nederlands-Lux
emburgse douane-overeenkomst,
welke die dag 's middags om drie
uur zal worden gehouden. In dat
geval zal de vergadering van de
Kamer omstreeks kwart voor drie
worden beëindigd.
Klein paard op klein bedryf
Door allerlei omstandigheden is
de uitvoering van de reeds geruime
tijd bestaande plannen tot het ne
men van proeven met kleine paar
den op kleine bedrijven in Drenthe
enigszins vertraagd. Thans is even
wel besloten op 1 October een aan
vang te maken met de invoer van
Noorse fjordenponnies. Er zal een
zevental kernen worden gevormd
waarvan in ieder geval één in de
provincie Drenthe wordt gevestigd.
In deze provincie is voor deze
proef reeds grote belangstelling ge
toond, nl. te Westerbork, Beilen en
Hoogeveen. Landbouwers in deze
gemeenten hebben de hoofden bij
elkaar gestoken en hopen nu, dat
zij binnen afzienbare tijd in het be
zit van een fjordenpaard worden
gesteld. Ook hebben ongeveer veer
tig verspreid in de provincie wo
nende boeren te kennen gegeven,
dat zij gaarne een fjordenponny op
hun bedrijf willen hebben.