ZIERIKZEESCHEHMEUWSBODE Superconstellation „Triton" stort omlaag in Ierse rivier de Shannon DE ZIERIKZEESCHE COURANT Gescheiden van anderen bleef hij nooit zonder bewaking West-Duitsland wil Frankrijk niet in isolement voeren OINSUAG 7 SEPTEMBER 1954 No. 17G03 - llle Jaargang ABONNEMENTEN EN ADVERTENTlEN Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling i 3,50, per week 27 cent Losse nummers 10 ct Verschijnt Dinsdag. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag Advertentieprijs 15 cent per mm. Succesjes (ma*. 15 mm) 1 1, per stuk WAARIN OPGENOMEN 1797-1889 REDACTIE EN ADMINISTRATIE Lange Nobelstraat A 171, Zlerikzee. Postbus nr. 1, Telefoon nr. 32, Girorekening nr. 137677 - Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lakenman Ochtman - Lange Nobelstraat A 171 - Zlerikzee RedacteurM. J. BIJ DE VAATE - Tel'. 309 Weer boekt K.L.M. een smartelijk verlies Ernstige gasverstikkingsgeval te Tilburg Drie personen omgekomen In een duplexwoning in de Korte Houtstraat te Tilburg heeft zich in ^naüto"te Beek en Donk (N.Br.) de nacht van Zaterdag op Zondag ges„pti jn de Zuidwmemsva!1rt ge- Pnvt dauol tton rfipirorolllrlrinrt Auto slipte en reed te water Drie doden De heer en mevrouw P. de Wilde- ten Koppel en hun enige zoontje zijn Zondagavond met hun perso- Acht en twintig mensen vonden de dood Een Superconstellation van de K.L.M., de „Triton", Is Zondagmorgen te ongeveer half vier, in West-Ierland verongelukt. Kort na het op stijgen van het vliegveld Shannon voor de transatlantische vlucht naar New York, stortte het toestel neer op een modderbank in de ri vier de Shannon, dicht btf het vliegveld. Aan boord bevonden zich 16 passagiers en een bemanning van 10 leden. Acht en twintig inzitten den kwamen om het leven. Zeven leden van de bemanning en een en twintig passagiers zgn gered. Eerste nieuws kwam van ten hebben zien cirkelen en tot een bemanningslid twee keer toe zagen over komen- Daarna verdween de Amerikaanse stort en verdronken. Dit Amsterdamse gezin kwam te rug van familiebezoek te Helmond. een geval van gasverstikking voor gedaan, dat het leven heeft gekost die hun verlof in Nederland had- aan drie personen (vader, moeder, den doorgebracht; mevr A. Schaap en het jongste kind). Een ander De^auto van de heer De Wilde reed uit Grand Rapids; de heer J. A. kind werd in ernstige toestand naar jujSt voorbij de brug van Beek en Brongers van de B.P.M. uit Den het ziekenhuis vervoerd. Twee an- Donk langs de schroefboutenfa- Haag; Prof. dr G. O. E. Lignac en dere kinderén, de oudsten, bleven briek aldaar. Bij het passeren van zijn echtgenote uit Oegstgeest en gespaard. Het was omstreeks negen een ander voertuig slipte de auto, Prof dr W. Kouwenaar en echtge- uur Zondagmorgen, toen omwonen- sloeg over de kop en stortte van de note uit Amsterdam. den werden gealarmeerd door het kade af in het kanaal. De wachts- De drie leden van de bemanning huilen van de beide oudste kinde- man van de fabriek sloeg onmid- zijn de 35-jarige Ie steward W. van ren van de familie Gijselhart, na- dellijk alarm, doch reddingsmidde- Buren, de 26-jarige 2e steward Bob dat deze hun ouders vergeefs had- len waren niet dadelijk voorban- Westergaard en de 24-jarige ste- den geroepen om hun te vragen, de den. wardess Helga LÖwenstein. afgesloten deur van beider slaap- Kort na het ongeluk passeerden De omgekomen professor Kouwe- kamer te "penen. Toen men op on- dr C. Verbeek en zijn zoon uit Ge- derzoek uitging kwam men tot de mert de plaats van het ongeluk. teur van het pathologisch labora- riirpr- uerzoeK uitging Kwam men tot ae Het eerste nieuws van het onge- machine in de richting van de c nafhnlnpisrh lahora- ontstellende ontdekking, dat het Beiden doken het kanaal in om te luk kwam van een van de beman- oceaan. torium te Medan oo Sumatra In kuis >°P jongens vertrek na, ge- pogen de inzittenden uit de auto te ningsleden, die bij de brandweer- m de loop van de Zondagochtend J^mmje^^ heel was gevuld met gaSj dat vrije_ halen. Deze lag ondersteboven. Men afdeling van het vliegveld binnen- keerde kapitein Morders met zijn buitenaew00n hooBieraar in de «Jk uit de gaskraan in de keuken kon de portieren niet open krijgen, kwam, na meer dan anderhalve machine op Shannon terug wegens hvaiëne aan de universi- stroomde, waar men gedurende de Met behulp van anderen hebben kilometer over de modderige vlakte technische moeilijkheden Volgens ;eitPJva„eA^f4erda^a^yewUe"1d t^n nacht soep op een comfoor had la- te zijn gelopen. Hij vertelde daar zijn verklaringen jegens derden zou ;e 1 3 tpn trokken dat het vliegtuig gedeeltelijk onder hij de verkeerstoren radiografisch te^ens benoemd tot hoofd van de water lag. Ondanks de vermanin- hebben op de hoogte gesteld, dat ^nderafdehng hygiene van de af- de heren Verbeek een kabel aan de as van de geheel onder water ver dwenen auto bevestigd, waarna het voertuig met veler hulp naai1 de gen tot kalmte van de leden van de hen een of twee rubberboten, zoge- tropische h^glene ^an Volgens Amerikaanse kringen kant en vrjj van de grond gesleept bemanning drongen de passagiers naamde Dinghies, met mensen op Kom"klyk Instituut voor de Tro- te Tajpeti, de hoofdstad van het na- kon WOrden. Nadien kon de familie op naar de deur. Door kortsluitiing de rivier zou hebben waargenomen 1)011 - Amsterdam. tionalistisch-Chinese bolwerk For- De Wilde op het droge worden ge raakte de electrische leiding on- en dat deze in moeilijkheden ver- De eveneens omgekomen profes- mosa, zijn twee Amerikaanse offi- bracht. klaar en werd het donker in het keerden. sor Lignac was sinds 1920 verbon- eieren, die voor hulp aan de natio- toestel. Het water stroomde naar Het antwoord van de verkeers- aan de Leidse universiteit, waar hij nalisten op het eiland Quemoy wa- binnen, maar het vliegtuig is toch toren zou volgens Morders geluid in 1934 professor Tendeloo op- ren gelegerd, gedood, toen Vrijdag 's-GRAVENHAGE. Maandag is een tijdlang blijven drijven, zodat hq,bben: „Dank u," zullen er onmid- volgde als hoogleraar in de ziekte- het eiland door communistisch- ir. C. H. J. Maliepaard, inspecteur vele inzittenden zich met behulp dellijk reddingboten op af sturen", kundige ontleedkunde, algemene Chinese kustbatterijen werd be- van de landbouw, naar Ethiopië van zwemvesten in veiligheid heb- De noodsign!1ien zijn dus opge- ben kunnen brengen. merkt. Hoe het dan mogelijk is, dat De reddingswerkzaamheden wer- men jn de verkeerstoren nog niet den vertraagd door het feit, dat gedacht schijnt te hebben aan het op het vliegveld Shannon verdwenen K.L.M.-toestel, waar- ziektekunde neeskunde. en gerechtelijke ge- schoten. Een der slachtoffers zou vertrokken om na te gaan of Ne- een luitenant-kolonel zijn. niets van het ongeluk wist. Tal van mee immei's geen radiografisch passagiers probeerden in 't donker con,act meer bestondi kon Zondog zwemmend de oever te bereiken. op shannon niemand verklaren. Sommigen slaagden er in. Anderen B0vendjen hoorde men op de vlieg- wisten een plaats te krijgen in de haven critiek ulten over het feit, twee rubberboten van het vlieg- dat de reddingboten, ook na de tuig. De „Triton" zelf zakte lang- waarschuwing van de T.W.A.-ge- zaam weg in de modder en bij het zagvoerder) niet aanstond zijn uit- hoge tij van negen uur s morgens gevaren_ Dit gebeurde pas, nadat was het vliegtuig geheel over- de V2jeger Tieman alarm sloeg, spoeld. De meningen over het tijdsver loop tussen de waarschuwingen van Vertraagde Morders en die van Tieman lopen Bien Phoe, Generaal de Castries terug uit gevangenschap Betere behandeling na de wapenstilstand derland kan helpen bij de ontwik keling van de landbouw in dat land. Tevens zal ir. Maliepaard onder zoeken of de teelt van West-Euro- pese landbouwgewassen in dat land mogelijkheden biedt en of bij de vestiging- van grote landbouwbe drijven Nederland een rol zal kun nen spelen. Generaal-majoor De Castries, de tocht In de Tonga-trog ten Oosten kregen zij vier dagen lang van de Fidzji-eilanden, hebben on- reddingspoging thans door de Vietminh vrjj'gelaten geen drinken. heldhaftige verdediger van Dien In het kamp werd De Castries ge- die van geen wijken scheiden va" z"n ™ede~k:1Igs?e!~ ontdekt, aldus maakte het oceano- B J vangenen gehouden. Vier Vietmmh derzoekingsvaartuigen een onder zeese kloof van ongekende diepte „nimmer is boven Dien leden, die hem nooit verlieten, hiel- gra£isch instituut van La Jalla (Ca- lifornië) Zaterdag bekend. Met een echolood was een diepte van 10.632 meter geregistreerd, maar volgens deskundigen had men het diepste wist Bien Phoe een witte vlag gehesen", den hem onafgebroken in het oog. heeft hjj medegedeeld ziet er Me d"Sen lang werd hij onder- slecht nit. Zijn haar is grijs, hij is vrMgd door een speciale commis- sie, waarvan een der leden een Rus vermagerd en hij maakt een hol- was ogige indruk. Hij leunde op een Na het tot stand komen van de punt nog niet §ePeild- De diepte is ere- wapenstilstand in Indo-China werd genoemd naar een van de onder hij aanzienlijk beter behandeld. zoekingsvaartuigen, de „Horizon". op Shannon uiteen. Volgens som migen zou er tussen beide meldin- De speciale verslaggever van het gen een uur verlopen zijn. Volgens A.N.P. meldde gisternacht om drie anderen amper een kwartier, uur van het vliegveld Shannon, dat het mysterie over de vertraging in Geredden en slachtoffers de reddingspogingen, 24 uur na het ongeluk nog niet was opgelost. dc geredde leden van de beman- stok, toen hij te Hanoi een Met zekerheid is vastgesteld, dat njng zjjn; de gezagvoerder commo- wacht inspecteerde later in de nacht, na het vertrek dore Ai Viruly, de le vlieger Ed- van de „Triton", een machine met ward Parfitt, de 2e vlieger Evert De gewoonlijk stoïcijnse generaal 57 passagiers van de „Trans World Webbink, de 3e vlieger Johan Tic- barstte in tranen uit, toen hij de Airlines" T.W.A., gereed stond voor man> de radio-telegrafist Henri hand van zijn meerdere, generaal vertrek, toen de Amerikaanse ge- Oudshoorn, de le boordwerktuig- Réné Cogny, de Franse bevelheb- zagvoerder van de verkeerstoren kundige Hendrik Rademaker en de ber in Noord-Vietnam, die hem om- radiografisch het volgende verzoek £e boordwerktuigkundige Cornelis helsd had, drukte. „Het is idioot, kreeg: „Dicht voor u hebben wij Kievits. maar ik kan mijn gevoelens niet lichtende noodsignalen waargeno- Als enige Nederlander onder de verbergen. Vergeef mij", mompel- men, ergens op de rivier. Wilt u vermiste passagiers bevindt zich de de hij. dat even onderzoeken?" heer p. de Brauwer afkomstig uit Generaal-majoor De Castries ver- De gezagvoerder voldeed aan dit Rotterdam. haalde hoe hij, de de val van Dien verzoek. Nadat hij opgestegen was, Bien Phoe in een jeep werd mee- Bondskanselier Adenauer heeft wees het denkbeeld van de hand, speurde hij met de sterke landings- Onder de omgekomen passagiers genomen, waarna hij op een gege- Zaterdag in een radiorede tot het dat de Westduitse regering Frank- lichten van zijn toestel aan, de zijn negen Nederlanders: de heer ven ogenblik moest uitstappen en Westduitse volk verklaard, dat, rijk zou willen passeren of in een ruimte beneden zich af. Overleven- A. J. L. Grondhoud, exportmanager 2jjn tocbt voet, met gebonden niettegenstaande de verwerping van isolement zou willen drijven. „We- REDE VAN ADENAUER Samengaan van beide landen blijft doel den van de „Triton" bevestigden, van een weefgoederenfabriek dat zij in hun rubberboot kort na Hengelo; de heer en mevrouw H. het afschieten van de lichtsignalen, Bakker-de Vries, immigranten uit een vliegtuig met scherpe zoeklich- de Amerikaanse staat New York, handen, over een afstand van der- het E. V. G.-verdrag duor Frank- derzijds begrip tussen Frankrijk en tig kilometer voortzetten. rÜk. Europese Verdedigingsge- Duitsland is de basis, de noodza- Later werden hij en andere offi- meenschap in de een of andere kelijke voorwaarde voor welke Weer Amerikaans (oestel neergeschoten De dravende bok „Kondor" van W. A. van der Tak's Bergingsbedrijf heeft de ketels van dc „Spanker" opgehaald. Onze foto toont een dei- zware ketels hangend in dc takels van dc bok. eieren, met gebonden handen, op vorm een feit zal worden", vrachtauto's geladen, waarna zij acht dagen lang door onherberg- Het historische plan kan niet om zaam land werden gereden, totdat hals worden gebracht door een pro- het kamp was bereikt, waar zij als cedurestemming in een van de zes krijgsgevangenen der Vietminh parlementen, waarvan de regerin- zouden Vertoeven. Gedurende deze gen het verdrag hebben onderte- kend. Hij kondigde aan, dat de Euro pese politiek, welke hij tot dusver had nagestreefd, de grondslag zal blijven vormen van zijn regerings program. „De federale republiek is Het Amerikaanse ministerie van bereid, zelfs wanneer zij volledige Defensie heeft medegedeeld, dat een souvereiniteit bezit, die beperldn- Amerikaans patrouillevliegtuig in «f» ten aanzien van haar bewape- de Japanse zee neergeschoten is, ning te aanvaarden, welke de voort- „kennelijk door straaljagers van zetting van een Europese politiek het type Mig-15". Negen overleven- vereisen", aldus dr Adenauer. Hij den zijn in zee opgepikt. Het Amerikaanse vliegtuig was een „Navy Neptune" op een norma- Fred Seaton, Amerikaans on- le patrouillevlucht. Volgens de me- der-minister van Landsverdediging dedeling van het ministerie werd heeft Zaterdag op een persconfe- het aangevallen op een afstand van rentie te Washington verklaard: ongeveer 100 mijl ten Oosten van „De Verenigde Staten zijn zich hun Wladiwostok, 44 mijl van het Si- verantwoordelijkheid bewust t.a.v. berische vasteland. het eiland Quemoy". Hij voegde De aanval werd vier September hieraan toe dat „bepaalde Ameri- achttien uur plaatselijke tijd uitge- kaanse vlooteenheden in volle zee voerd. Een militair wordt vermist, zijn". Europese Unie dan ook". Één kerk (wee preekstoelen De R.K. St. Franciscuskerk te Bolsward heeft er tijdelijk een preekstoel bijgekregen. De ze parochie had nl. voor het Noorden deprimeur van een twee-preekstoelengesprek. Door een tweetal paters werd in vraag en antwoordvorm hierbij het woord gevoerd. De ene fungeerde als docent, de andere trad als opponent op. Deze vorm van prediking trok veel belangstelling. Men hoopt het experiment daarom ook voort te zetten. Te behandelen onderwerpen zijn bv. „Is de Kerk een bemoeial of een Moe der", „Moderne huwelijkspro blemen", „Kiest de Kerk de doorbraak of het- isolement" (het mandement) en „Kerk en humanisme". Dit nummer bestaat uit 6 pagina's coooooooo<x>ooooc*oo o«oo Cultuur, waarvoor de men- O sen niet bereid zijn te betalen, o O werkt ook hoegenaamd niets O Het K.N.M.I. verwacht tot Dinsdagavond: Later opklaringen Aanvankelijk zwaar bewolkt met plaatselijk enige regen, later enkele opklaringen; zwakke tot matige wind tussen Zuid en Zuidwest; weinig verandering in temperatuur 8 Sept. Zon op 6.02, onder 17.13. Maan op 17.03, onder 0.18. 9 Sept. Zon op 6.03, onder 17.10. Maan op 17.29, onder 1.32. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 8 Sept. 11.13 v.m. 23.59 n.m. 9 Sept. 12.37 n.m. n.m. BROUWERSHAVEN 8 Sept. 10.56 v.m. 23.31 n.m. 9 Sept. 12.16 n.m. n.m. Doodtij: 21 September. Springtij: 15 en 29 September. Korte berichten uit het Binnenland STAVEREN. Het anderhalfjarig dochtertje van de fam. T. de Vries is in een onbewaakt ogenblik te water geraakt en verdronken. NIJMEGEN. Van 4 tot en met 8 September a.s. brengt een vijftigtal Engelse oorlogspelgrims een bezoek aan Nijmegen. Zondagochtend werd de traditionele herdenkingsdienst gehouden op het vernieuwde Engel se oorlogskerkhof Jonkerbosch. Maandag 6 September werden be zocht de Engelse oorlogskerkho ven in het Reichswald bij Kleef, in Bergen op Zoom, Weert, Venray, Amersfoort, Holten en Brunssum. HOENDERLOO. De vierjarige Simon van Beek uit Otterloo die Vrijdag, terwijl hij bij zijn groot ouders in Hoenderloo vertoefde, in een teil met kokend water is ge vallen, is aan de gevolgen van dit ongeval overleden. DEN BURG. Zaterdag is door blikseminslag de grote schuur van de heer J. Keyser bij de Waal op Texel tot de grond toe afgebrand. De brandweer van Den Burg, die spoedig ter plaatse was, stond machteloos tegenover de vuurzee. Twee vakken met hooi en een vak met haver dat pas twee dagen ge leden was geoogst, gingen mede verloren. ASSEN. Zaterdagmiddag is in Assen in tegenwoordigheid van zeer vele genodigden het beeld onthuld dat door het Drents Genootschap is aangeboden aan de schrijver Anne de Vries, ter gelegenheid van diens vijftigste verjaardag. Het is een beeld van Bartje, de hoofdfi guur uit enige boeken van de schrijver. FINANCIEEL NIEUWS Jaarverslag 1953 Rotterd. Tramweg Maatschappij Volgens het jaarverslag van de Rotterdamsche Tramweg Maat schappij mag het jaar 1953 wel ge rekend worden tot een der moei lijkste jaren in het bestaan der maatschappij, doch, ondanks alle moeilijkheden en de grote verliezen in de eerste maanden na de water snoodramp, wijkt het exploitatie- resultaat over 1953 weinig af van dat over 1952. De ontvangsten bedragen f 3.984.974 (v.j. f 4.039.83Ö) en de uitgaven f 3.538.128 (v.j. f 3.560.667), het ex ploitatieresultaat f 446.846 (v.j. f 479.163). Tezamen met uitkering oorlogsschade ad f 350.416 (v.j. f 227.933), winst op verkoop, be drijfsactiva ad f 32.638 (f 58.829) en buitengewone baten ad f 31.283 (f 33.765) bedraagt het totale resul taat f 861.183 (v.j. f 799.690). Na af schrijvingen enz. bedraagt het voor delig saldo f 14.000 (onv.), waaruit wordt voorgesteld een dividend uit te keren van f 14 per aandeel van f 1.000 en f 3,50 per onderaandeel van f 250. In het afgelopen jaar Werden in gekocht en ingetrokken 74 obliga ties van f 600 en 103 inkomsten obligaties van f 400.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1954 | | pagina 1