Delta-Commissie concludeert nood
zakelijke afsluiting der zeearmen
GEWICHTIG ADVIES
Stad en Provincie
Maar meer dan de helft der auto's
heeft mechanische afwijkingen
ZONDER GELUK
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - DONDERDAG 18 MAART 1954 - No. 17505
Kosten anderhalf a twee milliard,
duur 25 jaar
Eenstemmigheid van oordeel be-
stond er in de Deltacommisise over
de noodzakelijkheid tot het afslui
ten van de zeearmen. Weliswaar
moeten hierbij moeilijkheden wor
den verwacht, maar het plan Is
technisch uitvoerbaar. Door de af
sluiting wordt een grotere veilig
heid verkregen dan bij verzwaring
van de bestaande dijken en deze
afsluiting zal niet kostbaarder zijn.
Deze dingen staan te lezen in het
Interim-rapport van de commissie
die, onder voorzitterschap van de
directeur-generaal van de Rijks
waterstaat, Ir A. G. Maris, een jaar
aan het werk Is.
Opdracht van de commissie was
na te gaan welke waterstaat-tech
nische voorzieningen in het ramp
gebied moeten worden getroffen om
herhaling van de Februari-ramp
menselijkerwijs gesproken te
voorkomen. Over deze waterstaat-
technische voorzieningen handelt
het tussentijds rapport, waarin nog
niet wordt gesproken over de juiste
plaats van de dammen en bijko
mende werken, noch op de volgorde
waarin de werken zullen worden
uitgevoerd. Hierover zullen later
nog tussentijdse rapporten worden
uitgebracht. Reeds in het huidig
stadium evenwel acht de commissie
het gewenst, dat er zo spoedig mo
gelijk een wetsontwerp tot afdam
ming van de zeegaten wordt inge
diend.
In wezen is het zo, dat het gehele
laaggelegen gedeelte van ons land,
waar de bevolking en haar belan
gen nog altijd in omvang en bete
kenis toenemen, steeds wordt be
dreigd door dit overstromingsge
vaar. Aan de Zuidwestelijke zijde,
met de diep het land indringende
zeearmen, dreigt dit gevaar in bij
zondere mate.
Het nationale belang dwingt tot
het nemen van ingrijpende maatre
gelen ter verbetering van de zee
waterkering.
Djjkenverhoging moeilijk
Een ander motief om niet tot ver-
zwaring van de bestaande dijken
over te gaan, is gelegen in het feit
dat een ononderbroken aanbrengen
van verhogingen en verzwaringen
van tenminste \Vz tot 2 meter, in
het gebied der Zeeuwse- en Zuid-
Hollandse stromen door aaanwezig-
heid van woningen, havens, outil-
lage's e.d. vrijwel onmogelijk zal
zijn. Bovendien vertonen de grond
slag van verschillende dijkvlakken
gebreken en ook de samenstelling.
Zo komen in het Oosterschelde-ge-
bied vrij regelmatig dijk- en oever-
vallen voor, die gevaar opleveren
voor het achterliggende land. Over
stroomuitschuring wordt gemeld,
dat uit de Oosterschelde van 1872
tot 1953 ruim 350 millioen m3 zand,
gerekend beneden het peil van laag
water, is weggevoerd. Over de volle
lengte is de gemiddelde diepte toe
genomen.
Door afdamming van de zee
armen wordt een hoofdwaterkering
verkregen, bestaande uit de korte
gesloten kustlijn, gevormd door
duinen en dammen, die reeds direct
de volledige sterkte kunnen krij
gen die voor de toekomst noodza
kelijk wordt beoordeeld.
Beide systemen tegenover elkaar
plaatsend, dus enerzijds de verho
ging en verzwaring van het be
staande dijkenstelsel en anderzijds
afdamming der zeegaten, was de
commissie eenstemmig van oordcel,
dat het laatste systeem de voorkeur
verdient.
Juist het stelsel van duinen en
dammen wordt sterk genoeg geacht
als zeewering, om er ook voor de
toekomst op te vertrouwen. De kos
ten van afdamming zullen liggen
tussen een bedrag van 1.5 en 2
milliard gulden.
Belangrijk acht de commissie de
recreatiemogelijkheden die door af-
Minister Algera kreeg advies
van Delta-Commissie
damming zouden ontstaan. Naast de
Zuidwestelijke stranden, waarvan
de lengte op de duur groter zal
worden, wanneer de duinenrij zich
langzaam sluit, zullen ook langs de
afgedamde wateren talrijke recrea
tieve mogelijkheden ontstaan (wa
tersport). De commissie wijst voorts
op de noodzakelijkheid, dat zorg
vuldig wox'dt nagegaan, of bij af
doende verzekering van de veilig
heid, een mogelijkheid te vinden is
om het lonend bestaan van de oes
terteelt in enigerlei vorm te besten
digen.
AFSLUITING VAN DE ^cEGATEN
Hoge vloedkansen
Het is volkomen zeker, dat
hogere stormvloedstanden kun
nen worden verwacht dan die
van Februari 1953, aldus de
Deltacommissie in haar derde
interim-advies. Hoeveel hoger
en wanneer morgen, na tien
tallen jaren of na eeuwen
kan niemand zeggen. Maar de
veiligheid gebiedt daarmee re
kening te houden.
De commissie wijst voorts op
de veranderingen in het ni
veauverschil tussen ons land
en de zee. Wanneer bijvoor
beeld het ijs op Groenland zou
gaan smelten, zou daardoor de
waterstand op alle oceanen
met verscheidene meters stij
gen.
Dat de zeespiegel in de toe
komst zal stijgen, acht de com
missie waarschijnlijk. Boven
dien daalt ons land en met dat
land de dijken.
Bij de door de commissie
voorgestelde afsluitingen kun
nen in de toekomst wellicht
nodzakelijke verhogingen, zelfs
van belangrijke omvang, ge
makkelijk worden uitgevoerd.
O
^loogpgg Öv7,
•Terneuzpn
ZEEUWSOH - VLAANDEREN y BfïSÜfti
Stormvloedkering
Reeds verhoogde Schouwense dijk i
zl#armsJWtin9en vd:) PLflore nog
zeearmen >NIET BEPAALD I
Mogelijke bijbehoren
de werken
De bomen-actie voor
Schouwen-Duiveland
Enige bestuursleden van de Stich
ting „Nieuw Schouwen-Duiveland"
hebben te Utrecht een bespreking
gehad met de heren van Landbouw-
herstel en Staatsbosbeheer inzake
de beplanting van Schouwen-Dui
veland.
Daarbij is gebleken, dat, hoewel
de herbeplantingsplannen nog niet
geheel vaststaan, de kosten daar
van zeker meer dan een millioen
gulden zullen bedragen.
Bij het horen van dit bedrag sloeg
de heren van „Nieuw Schouwen-
Duiveland" de schrik om het hart,
want hoewel het Nederlandse volk,
in aansluiting op de grote bedragen
welke reeds aan het Rampenfonds
zijn gegeven, met gulle hand bij
draagt en de propaganda-actie een
uitstekend verloop heeft, is het voor
een ieder duidelijk dat een dergelijk
bedrag voor dit doel nooit door par
ticulier initiatief bereikt zal kunnen
worden. Het was dan ook met
vreugde, dat de bestuursleden uit de
mond van de betrokken autoriteiten
vernamen, dat sinds kort is komen
vast te staan dat in het kader van
de herverkaveling een groot deel
van de herbeplanting zal worden
uitgevoerd.
Op het budget van de herverka
veling zal daarvoor een redelijke
som worden uitgetrokken, zodat het
„raam" der herbeplanting verze
kerd is.
Uit het overleg is gebleken dat
deze herbeplanting door de herver
kaveling „sober" zal zijn. Behalve
dat de beplanting van het landschap
door de herverkavelingsdienst so
ber zal zijn, bemoeit deze dienst
zich in het geheel niet met de be
planting van stads- en dorpskernen,
begraafplaatsen of b.v. het terrein
van het nieuwe Roode Kruis zieken
huis. De gemeenten krijgen alleen
vergoed de bomen die er geweest
zijn en deze vergoeding zal slechts
een kleine fractie zijn van het be
drag dat nodig is voor een enigszins
behoorlijke beplanting.
Een ruwe schatting van de kosten
van aanvullende beplanting kwam
dadelijk op ongeveer f 250.000,
terwijl aangenomen mag worden
dat voor een bedrag van f 500.000,
ook zeker een behoorlijke bestem
ming zal zijn in het kader der her
beplanting.
Dit is nog een zeer groot bedrag,
doch gezien de tot nu toe bereikte
resultaten lijkt het niet onmogelijk
dit te bereiken. Als dat mocht ge
lukken zal Ir Otto, landschapsarchi
tect te Utrecht, in overleg met de
gemeentebesturen, plannen ontwer
pen en dan bestaat er dus een re
delijke kans dat de herbeplanting
van ons gehele eiland verzekerd zal
zijn en de woestenij van thans, dank
zij de samenwerking tussen het Rijk
en het particulier initiatief, na ver
loop van jaren weer zal kunnen
worden een welvarend landschap,
waar het goed is te wonen.
OUWERKERK
Het ruimen van puin
Burgemeester en wethouders van
Ouwerkerk berichten, dat, in ver
band met de werkzaamheden ver
bonden aan de wederopbouw, het
dringend noodzakelijk is, dat spoe
dig een aanvang wordt gemaakt
met de puinopruiming. Daar het
puin eigendom is van de onder
scheidene eigenaren, kan de ge
meente niet vrijelijk beschikken,
aan de Nederlandse Heide Maat
schappij opdracht te geven dit puin
op haar kosten te ruimen. De ge
meente verzoekt, indien geen prijs
op het puin gesteld wordt, dit te
ruimen teneinde ernstige stagnatie
te voorkomen. Ook moeten nog res-
standen meubilair e.d. verwijderd
worden.
Het echtpaar J. L. Kuyper-v.
d. Male vierde het 40-jarig huwe
lijksfeest.
Avondmaalsstel
voor Ouwerkerk
De Hervormde Gemeente te En
schedé wil gelden bijeenbrengen
voor een nieuw avondmaalsstel voor
de Hervoi-mde Gemeente alhier, die
tijdens de watersnood veel van
haar goederen verloren zag gaan.
OOSTERLAND
Gemeenteraadsverkiezingen
op 14 April
De gemeenteraadsverkiezingen al
hier zullen op 14 April a.s. worden
gehouden. De candidaatstelling is
24 Maart a.s.
BRUINISSE
De heer M. Houkamp vond vo
rige week bij herverkavelingswerk
zaamheden, in de zg. Sterke blok,
een radiosonde van het Kon. Ned.
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Deze radiosonde was opgelaten 31
Januari 1954. Overeenkomstig de
aanwijzingen op een daarbij aan
wezige kaart, werd een en ander
opgezonden naar het K.N.M.I.
Begrafenis
Jan van den Berg-Jumelet
Onder grote belangstelling vond
Maandagmiddag op de algemene
begraafplaats alhier de begrafenis
plaats van wijlen de heer Jan van
den Berg-Jumelet, bekend oester-
en mosselkweker en -exporteur.
Aan de groeve herdacht de heer
Jac. de Rijke te Zonnemaire, hoofd
bestuurslid van „Schuttevaer", het
vele dat de overledene voor „Schut
tevaer" had gedaan, niet alleen was
hij een der oprichters van de afde
ling Schouwen-Duiveland, maar
vele jaren voorzitter en tot zijn
dood ere-voorzitter van deze afde
ling. Zijn grote liefde voor deze
schippersvereniging had tot gevolg,
dat, mede door zijn initiatief, vele
verbeteringen ten gerieve van de
schipperij in de loop der jaren wer
den tot stand gebracht.
Ds van den Brink las een bijbel
gedeelte en bad het Onze Vader.
Een zoon van de overledene, Di
van den Berg uit Bussum, dankte
voor de belangstelling.
De collecte voor het N.V.V.-
t.b.c.-fonds, alhier gehouden op 13
Maart, bracht op f 255,55.
Bruinisse helpt Gorssel
Nadat vorige week de Midden
standsvereniging besloten had een
bedrag van f 100,te votex-en ten
bate van de Stichting Ned. Mettray
te Gorssel, waarvan het kerkje door
brand werd vernield, besloot ook de
meisjesvereniging „Wees een zegen"
zich niet onbetuigd te laten. Een
actie werd gestart voor het ver
vaardigen van handwerken, waar
van de opbrengst ten goede zal ko
men aan genoemde stichting. In
de rampdagen adopteerde Gorssel
Bruinisse, thans helpt Bruinisse
Gorssel.
KERKNIEUWS
Ned. Herv. Kerk
Benoemd tot vicaris te Sint Lau
rens: cand. B. v. d. Lelie, Leiden;
te Emmeloord: eand. D. Plantinga,
Rotterdam.
Beroepen te Hellouw (toez.): cand.
J. v. d. Graaf, Leerbroek; te Nije-
haske-Haskerdijken (toez.) en te
Heerenveen (toez.): C. Overdijk,
Midlum; te Schoonhoven: H. A. v.
Slooten, Wierden; te Huizen (N.H.):
H. Talsma, Den Haag.
Aangenomen naar Apelscha (voor
„Beatrixoord"): cand. J. W. Fase,
aldaar; naar Zuidland: cand. J. L.
Maris, vicaris, Rotterdam.
Bedankt voor Strijen (toez.): Chr.
v. d. Leeden, Hazerswoude; voor
Ede (toez.): J. v. d. Velden, De Bilt.
Geref. Kerken
Bex-oepbaar: cand. J. Eleveld,
Smilde, cand. G. Hengeveld en
cand. J. Hengeveld, Aalten.
Beroepen te Zuid-Beijerland:
cand. H. J. van Duinen, Wassenaar;
te Ouddorp: cand. J. Dijkstra, Elle-
com; te Oude- en Nieuwe Bildtzijl:
J. A. v. d. Peppel, Hijken.
Aangenomen naar Brisbane (Au
stralië): J. J. C. Westera, Velp; naar
Utrecht: Drs J. Plomp, Leiden; de
benoeming tot hulppred. te Alk
maar: A. M. Boeijnga, a.s. em.-pred.
Haarlem-Z.
Bedankt voor 't Zandt (Gr.): J.
van Dijk, Nieuwleusen; voor Zwa
gerveen: C. Glaubitz, Hallum.
Chr. Geref. Kerk
Beroepen te Ouderkerk a/d Am-
stel: K. J. Velema, Midwolda.
Aangenomen naar Utrecht-C.: D.
Biesma Jr., Amsterdam-O.
Bedankt voor Apeldoorn: I. de
Bruijne, Hilversum-C.
Ingezonden mededeling
IHil? Vorming v.zoehvaterresèrvoir
Beslaande dijken
Duinen
1 Grens
VEEL VERKEERSONGELUKKEN IN NEDERLAND
Ontstellende cijfers van Technische dienst A.N.W.B.
FEUILLETON
Kindertoelagen en
kindertoeslag aan
gemeente-ambtenaren
Bij K.B. van 20 Februari jl. zijn
met ingang van 1 Januari 1954 en
kele maatregelen getroffen ten aan
zien van de toekenning van kinder
toelage en kindertoeslag aan rijks
ambtenaren.
In een schrijven aan de gemeen
tebesturen heeft de minister van
Binnenlandse Zaken aanbevolen
overeenkomstige maatregelen voor
gemeente-ambtenaren te bevorde
ren. De desbetreffende wijziging
ware zegt de minister zo mo
gelijk vóór 1 Juli 1954 tot stand te
brengen.
Een groot aantal van de perso
nenauto's in Nederland heeft ern-
stige technische afwijkingen.
Dit werd medegedeeld door de
heer G. M. C. C. Asselbergs tij
dens een persconferentie te Eind
hoven, gehouden door de techo-
dienst van de A.N.W.B.
Deze dienst bestaat nu zes jaren
en heeft in deze periode ongeveer
18.000 auto's, voornamelijk perso
nenauto's, aan een onderzoek on
derworpen.
Uit de ongeveer 18.000 keuringen
zijn de volgende gegevens komen
vast te staan:
in 9.6 van alle gevallen was de
voetrem niet in orde;
in 10.2 werkte de handrem niet;
in 37.2 was de stuurinrichting
defect;
in vertoonden de banden
scheuren;
in 10.2 voldeden de schokbre-
kers niet aan de te stellen eisen;
in 4.6 was zelfs de chassis ge
scheurd;
Naar vernomen wordt, wordt
interdepartementaal overleg ge
pleegd over een voorstel tot ver
laging der legeskosten voor pas
poorten. Het overleg is nog niet be
ëindigd en er is nog geen beslissing
genomen omtrent de nieuwe kosten.
Het is ook nog niet te zeggen wan
neer de verlaging zal ingaan.
in 41.6 was de remvoering ver
sleten.
Deze verontrustende resultaten ma
ken zonder meer duidelijk, dat een
diepgaand periodiek onderzoek
voor elke wagen een dringende
noodzaak kan worden genoemd.
Wet stormvloedschade
lager onderwijs
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een wetsontwerp tot regeling van
de herbouw of het herstel van door
stormvloed getroffen schoolgebou
wen voor Lager onderwijs. Aan de
Memorie van Toelichting van de
minister van O. K. en W. is het vol
gende ontleend:
Bij de wet van 25 Juni 1948 is aan
de Lager-Onderwijswet 1920 o. m.
een nieuwe paragraaf toegevoegd,
houdende een regeling voor de her
bouw of het herstel van door oor
logsschade getroffen schoolgebou
wen voor Lager onderwijs.
Omdat door de stormvloed van
31 Januari-1 Februari 1953 weder
om verschillende schoolgebouwen
zijn vernield of beschadigd, ver
dient het aanbeveling, mede gelet
op de opzet van de Wet Financie
ring Stormvloedschade Publiek
rechtelijke Lichamen hiervoor een
regeling tot stand te brengen, ana
loog aan eerdergenoemde oorlogs
schaderegeling. Hiertoe strekt dit
wetsontwerp.
VAART NIEMAND WEL
door
Henk van Heeswijk
Toen ze met hun werkzaamheden
klaar waren, de claxon geprobeerd
hadden en beiden elkaar tevreden
aankeken, zei Joop: „Pomp even een
paar emmers water, dan zullen we
de wagen ook nog schoonwassen,
want dat is hard nodig. Overigens
is het een kwestie van hoogstens
tien minuten en dat zullen we als
een soort service geven."
Ook dit was spoedig gereed. „En
nu aan het rekenen", zei Fred, die
de zakenman was. „Ik heb tien liter
benzine bijgevuld, een halve liter
olie, dan de zekering en het door-
smeren nog."
„Wat zou je denken van zes gul
den?" vroeg Joop.
Fred keek eens naar het sport-
wagentje, dat inmiddels door het
schoonmaken een gedaanteverwis
seling had ondergaan en zei: „Zeg
maar gerust zeven gulden. Wacht
eens, ik meen, dat ik boven, tussen
de rommel, een kwitantieboekje ge
zien heb."
In een wip was hij weg en kwam
een minuut later terug met een iet
wat vei'geeld, maar toch bruikbaar
kwitantieblok.
„Zo, nu zullen we ofticieel de re
kening uitschrijven. Alles gespeci
ficeerd. En dan breng jij de wagen
naar het hotel."
De reiziger, die juist aan zijn des
sert bezig was, nam de kwitantie
van Joop over, keek even door het
raam naar zijn thans glanzende wa
gen, waarvan alle moddersporen
verdwenen waren en knikte tevre
den. Hij las de kwitantie na, knikte
nogmaals en vouwde het papiertje
toen op. Uit zijn portefeuille haalde
hij drie briefjes van een rijksdaal
der en legde dit met een nonchalant
gebaar neer voor de enigszins ze
nuwachtige Joop.
„Laat de rest maar zitten", zei hij
onverschillig. „En bovendien be
dankt voor het schoonmaken. Dat
was inderdaad hard nodig."
„Ik hoop, dat U tevreden bent",
opperde Joop, het geld met een even
onverschillig gebaar in zijn lege
portemonnaie bergend. „En als U
nog eens mocht langs komen
„Ik zal aan je denken."
Fi-ed, die inmiddels met het brood
naar boven was gegaan, zat hun
maaltijd gereed te maken op een
oude krant, toen Joop binnenkwam.
„Het eerste verdiende geld in onze
garage", zei hij vrolijk en opgewon
den, de drie briefjes van een rijks
daalder boven zijn hoofd houdend.
„Heeft hij je drie knaken gege
ven?" vroeg Fred verbaasd.
„Ja, de rest was fooil Laat-ie fijn
zijn! Als we zo een stuk of tien
klanten op een dag hebben, zijn we
binnen tien jaar millionnair!"
„Maar dit is allemaal geen ver
dienste. Je vergeet de benzine, de
olie en de zekering, die we hebben
geleverd."
„Nou, goed, maar dan blijft er
toch altijd nog drie gulden voor ons
over. Mij dunkt, Fred, dat we niet
mogen mopperen. Ons bedrijf is nog
geen dag oud en we kunnen in ieder
geval zeggen, dat we de eerste klant
gehad hebben. Enfin, ik heb het al
tijd wel gezegd: „Zonder geluk
vaart niemand wel."
Even later zaten ze te smullen van
het lekkere verse brood, de melk.
de kaas en de roomboter, die Fred
er in een dikke laag opgesmeerd
had. En bovendien dikke plakken
kaas.
„Als je jarenlang nooit anders
dan een schraap margarine op je
brood gehad hebt, weet je niet, wat
je pi-oeft, nu je er eens behoorlijk
roomboter op kunt doen", meende
Joop. Jonge, jonge, wat een koste
lijke maaltijd."
Toen ze verzadigd waren, rookten
ze nog genoegelijk een sigaret, on
derwijl van tijd tot tijd naar buiten
kijkend of er soms niet onverwacht
een auto voor de „garage" zou stil
houden. Maar er schenen geen ka
potte zekeringen of andere manke
menten meer te zijn, want de wa
gens snorden ononderbroken voort.
„Zeg", zei Fred eensklaps, „hoe
doen we, als ze komen om benzine?
We hebben nog veertig liter en dan
de vooorraad in de tank van onze
wagen. Op de een of andere manier
moeten we aan benzine zien te ko
men."
(Wordt vervolgd).