Delta-Commissie concludeert nood zakelijke afsluiting der zeearmen GEWICHTIG ADVIES Stad en Provincie Maar meer dan de helft der auto's heeft mechanische afwijkingen ZONDER GELUK ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - DONDERDAG 18 MAART 1954 - No. 17505 Kosten anderhalf a twee milliard, duur 25 jaar Eenstemmigheid van oordeel be- stond er in de Deltacommisise over de noodzakelijkheid tot het afslui ten van de zeearmen. Weliswaar moeten hierbij moeilijkheden wor den verwacht, maar het plan Is technisch uitvoerbaar. Door de af sluiting wordt een grotere veilig heid verkregen dan bij verzwaring van de bestaande dijken en deze afsluiting zal niet kostbaarder zijn. Deze dingen staan te lezen in het Interim-rapport van de commissie die, onder voorzitterschap van de directeur-generaal van de Rijks waterstaat, Ir A. G. Maris, een jaar aan het werk Is. Opdracht van de commissie was na te gaan welke waterstaat-tech nische voorzieningen in het ramp gebied moeten worden getroffen om herhaling van de Februari-ramp menselijkerwijs gesproken te voorkomen. Over deze waterstaat- technische voorzieningen handelt het tussentijds rapport, waarin nog niet wordt gesproken over de juiste plaats van de dammen en bijko mende werken, noch op de volgorde waarin de werken zullen worden uitgevoerd. Hierover zullen later nog tussentijdse rapporten worden uitgebracht. Reeds in het huidig stadium evenwel acht de commissie het gewenst, dat er zo spoedig mo gelijk een wetsontwerp tot afdam ming van de zeegaten wordt inge diend. In wezen is het zo, dat het gehele laaggelegen gedeelte van ons land, waar de bevolking en haar belan gen nog altijd in omvang en bete kenis toenemen, steeds wordt be dreigd door dit overstromingsge vaar. Aan de Zuidwestelijke zijde, met de diep het land indringende zeearmen, dreigt dit gevaar in bij zondere mate. Het nationale belang dwingt tot het nemen van ingrijpende maatre gelen ter verbetering van de zee waterkering. Djjkenverhoging moeilijk Een ander motief om niet tot ver- zwaring van de bestaande dijken over te gaan, is gelegen in het feit dat een ononderbroken aanbrengen van verhogingen en verzwaringen van tenminste \Vz tot 2 meter, in het gebied der Zeeuwse- en Zuid- Hollandse stromen door aaanwezig- heid van woningen, havens, outil- lage's e.d. vrijwel onmogelijk zal zijn. Bovendien vertonen de grond slag van verschillende dijkvlakken gebreken en ook de samenstelling. Zo komen in het Oosterschelde-ge- bied vrij regelmatig dijk- en oever- vallen voor, die gevaar opleveren voor het achterliggende land. Over stroomuitschuring wordt gemeld, dat uit de Oosterschelde van 1872 tot 1953 ruim 350 millioen m3 zand, gerekend beneden het peil van laag water, is weggevoerd. Over de volle lengte is de gemiddelde diepte toe genomen. Door afdamming van de zee armen wordt een hoofdwaterkering verkregen, bestaande uit de korte gesloten kustlijn, gevormd door duinen en dammen, die reeds direct de volledige sterkte kunnen krij gen die voor de toekomst noodza kelijk wordt beoordeeld. Beide systemen tegenover elkaar plaatsend, dus enerzijds de verho ging en verzwaring van het be staande dijkenstelsel en anderzijds afdamming der zeegaten, was de commissie eenstemmig van oordcel, dat het laatste systeem de voorkeur verdient. Juist het stelsel van duinen en dammen wordt sterk genoeg geacht als zeewering, om er ook voor de toekomst op te vertrouwen. De kos ten van afdamming zullen liggen tussen een bedrag van 1.5 en 2 milliard gulden. Belangrijk acht de commissie de recreatiemogelijkheden die door af- Minister Algera kreeg advies van Delta-Commissie damming zouden ontstaan. Naast de Zuidwestelijke stranden, waarvan de lengte op de duur groter zal worden, wanneer de duinenrij zich langzaam sluit, zullen ook langs de afgedamde wateren talrijke recrea tieve mogelijkheden ontstaan (wa tersport). De commissie wijst voorts op de noodzakelijkheid, dat zorg vuldig wox'dt nagegaan, of bij af doende verzekering van de veilig heid, een mogelijkheid te vinden is om het lonend bestaan van de oes terteelt in enigerlei vorm te besten digen. AFSLUITING VAN DE ^cEGATEN Hoge vloedkansen Het is volkomen zeker, dat hogere stormvloedstanden kun nen worden verwacht dan die van Februari 1953, aldus de Deltacommissie in haar derde interim-advies. Hoeveel hoger en wanneer morgen, na tien tallen jaren of na eeuwen kan niemand zeggen. Maar de veiligheid gebiedt daarmee re kening te houden. De commissie wijst voorts op de veranderingen in het ni veauverschil tussen ons land en de zee. Wanneer bijvoor beeld het ijs op Groenland zou gaan smelten, zou daardoor de waterstand op alle oceanen met verscheidene meters stij gen. Dat de zeespiegel in de toe komst zal stijgen, acht de com missie waarschijnlijk. Boven dien daalt ons land en met dat land de dijken. Bij de door de commissie voorgestelde afsluitingen kun nen in de toekomst wellicht nodzakelijke verhogingen, zelfs van belangrijke omvang, ge makkelijk worden uitgevoerd. O ^loogpgg Öv7, •Terneuzpn ZEEUWSOH - VLAANDEREN y BfïSÜfti Stormvloedkering Reeds verhoogde Schouwense dijk i zl#armsJWtin9en vd:) PLflore nog zeearmen >NIET BEPAALD I Mogelijke bijbehoren de werken De bomen-actie voor Schouwen-Duiveland Enige bestuursleden van de Stich ting „Nieuw Schouwen-Duiveland" hebben te Utrecht een bespreking gehad met de heren van Landbouw- herstel en Staatsbosbeheer inzake de beplanting van Schouwen-Dui veland. Daarbij is gebleken, dat, hoewel de herbeplantingsplannen nog niet geheel vaststaan, de kosten daar van zeker meer dan een millioen gulden zullen bedragen. Bij het horen van dit bedrag sloeg de heren van „Nieuw Schouwen- Duiveland" de schrik om het hart, want hoewel het Nederlandse volk, in aansluiting op de grote bedragen welke reeds aan het Rampenfonds zijn gegeven, met gulle hand bij draagt en de propaganda-actie een uitstekend verloop heeft, is het voor een ieder duidelijk dat een dergelijk bedrag voor dit doel nooit door par ticulier initiatief bereikt zal kunnen worden. Het was dan ook met vreugde, dat de bestuursleden uit de mond van de betrokken autoriteiten vernamen, dat sinds kort is komen vast te staan dat in het kader van de herverkaveling een groot deel van de herbeplanting zal worden uitgevoerd. Op het budget van de herverka veling zal daarvoor een redelijke som worden uitgetrokken, zodat het „raam" der herbeplanting verze kerd is. Uit het overleg is gebleken dat deze herbeplanting door de herver kaveling „sober" zal zijn. Behalve dat de beplanting van het landschap door de herverkavelingsdienst so ber zal zijn, bemoeit deze dienst zich in het geheel niet met de be planting van stads- en dorpskernen, begraafplaatsen of b.v. het terrein van het nieuwe Roode Kruis zieken huis. De gemeenten krijgen alleen vergoed de bomen die er geweest zijn en deze vergoeding zal slechts een kleine fractie zijn van het be drag dat nodig is voor een enigszins behoorlijke beplanting. Een ruwe schatting van de kosten van aanvullende beplanting kwam dadelijk op ongeveer f 250.000, terwijl aangenomen mag worden dat voor een bedrag van f 500.000, ook zeker een behoorlijke bestem ming zal zijn in het kader der her beplanting. Dit is nog een zeer groot bedrag, doch gezien de tot nu toe bereikte resultaten lijkt het niet onmogelijk dit te bereiken. Als dat mocht ge lukken zal Ir Otto, landschapsarchi tect te Utrecht, in overleg met de gemeentebesturen, plannen ontwer pen en dan bestaat er dus een re delijke kans dat de herbeplanting van ons gehele eiland verzekerd zal zijn en de woestenij van thans, dank zij de samenwerking tussen het Rijk en het particulier initiatief, na ver loop van jaren weer zal kunnen worden een welvarend landschap, waar het goed is te wonen. OUWERKERK Het ruimen van puin Burgemeester en wethouders van Ouwerkerk berichten, dat, in ver band met de werkzaamheden ver bonden aan de wederopbouw, het dringend noodzakelijk is, dat spoe dig een aanvang wordt gemaakt met de puinopruiming. Daar het puin eigendom is van de onder scheidene eigenaren, kan de ge meente niet vrijelijk beschikken, aan de Nederlandse Heide Maat schappij opdracht te geven dit puin op haar kosten te ruimen. De ge meente verzoekt, indien geen prijs op het puin gesteld wordt, dit te ruimen teneinde ernstige stagnatie te voorkomen. Ook moeten nog res- standen meubilair e.d. verwijderd worden. Het echtpaar J. L. Kuyper-v. d. Male vierde het 40-jarig huwe lijksfeest. Avondmaalsstel voor Ouwerkerk De Hervormde Gemeente te En schedé wil gelden bijeenbrengen voor een nieuw avondmaalsstel voor de Hervoi-mde Gemeente alhier, die tijdens de watersnood veel van haar goederen verloren zag gaan. OOSTERLAND Gemeenteraadsverkiezingen op 14 April De gemeenteraadsverkiezingen al hier zullen op 14 April a.s. worden gehouden. De candidaatstelling is 24 Maart a.s. BRUINISSE De heer M. Houkamp vond vo rige week bij herverkavelingswerk zaamheden, in de zg. Sterke blok, een radiosonde van het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De Bilt. Deze radiosonde was opgelaten 31 Januari 1954. Overeenkomstig de aanwijzingen op een daarbij aan wezige kaart, werd een en ander opgezonden naar het K.N.M.I. Begrafenis Jan van den Berg-Jumelet Onder grote belangstelling vond Maandagmiddag op de algemene begraafplaats alhier de begrafenis plaats van wijlen de heer Jan van den Berg-Jumelet, bekend oester- en mosselkweker en -exporteur. Aan de groeve herdacht de heer Jac. de Rijke te Zonnemaire, hoofd bestuurslid van „Schuttevaer", het vele dat de overledene voor „Schut tevaer" had gedaan, niet alleen was hij een der oprichters van de afde ling Schouwen-Duiveland, maar vele jaren voorzitter en tot zijn dood ere-voorzitter van deze afde ling. Zijn grote liefde voor deze schippersvereniging had tot gevolg, dat, mede door zijn initiatief, vele verbeteringen ten gerieve van de schipperij in de loop der jaren wer den tot stand gebracht. Ds van den Brink las een bijbel gedeelte en bad het Onze Vader. Een zoon van de overledene, Di van den Berg uit Bussum, dankte voor de belangstelling. De collecte voor het N.V.V.- t.b.c.-fonds, alhier gehouden op 13 Maart, bracht op f 255,55. Bruinisse helpt Gorssel Nadat vorige week de Midden standsvereniging besloten had een bedrag van f 100,te votex-en ten bate van de Stichting Ned. Mettray te Gorssel, waarvan het kerkje door brand werd vernield, besloot ook de meisjesvereniging „Wees een zegen" zich niet onbetuigd te laten. Een actie werd gestart voor het ver vaardigen van handwerken, waar van de opbrengst ten goede zal ko men aan genoemde stichting. In de rampdagen adopteerde Gorssel Bruinisse, thans helpt Bruinisse Gorssel. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk Benoemd tot vicaris te Sint Lau rens: cand. B. v. d. Lelie, Leiden; te Emmeloord: eand. D. Plantinga, Rotterdam. Beroepen te Hellouw (toez.): cand. J. v. d. Graaf, Leerbroek; te Nije- haske-Haskerdijken (toez.) en te Heerenveen (toez.): C. Overdijk, Midlum; te Schoonhoven: H. A. v. Slooten, Wierden; te Huizen (N.H.): H. Talsma, Den Haag. Aangenomen naar Apelscha (voor „Beatrixoord"): cand. J. W. Fase, aldaar; naar Zuidland: cand. J. L. Maris, vicaris, Rotterdam. Bedankt voor Strijen (toez.): Chr. v. d. Leeden, Hazerswoude; voor Ede (toez.): J. v. d. Velden, De Bilt. Geref. Kerken Bex-oepbaar: cand. J. Eleveld, Smilde, cand. G. Hengeveld en cand. J. Hengeveld, Aalten. Beroepen te Zuid-Beijerland: cand. H. J. van Duinen, Wassenaar; te Ouddorp: cand. J. Dijkstra, Elle- com; te Oude- en Nieuwe Bildtzijl: J. A. v. d. Peppel, Hijken. Aangenomen naar Brisbane (Au stralië): J. J. C. Westera, Velp; naar Utrecht: Drs J. Plomp, Leiden; de benoeming tot hulppred. te Alk maar: A. M. Boeijnga, a.s. em.-pred. Haarlem-Z. Bedankt voor 't Zandt (Gr.): J. van Dijk, Nieuwleusen; voor Zwa gerveen: C. Glaubitz, Hallum. Chr. Geref. Kerk Beroepen te Ouderkerk a/d Am- stel: K. J. Velema, Midwolda. Aangenomen naar Utrecht-C.: D. Biesma Jr., Amsterdam-O. Bedankt voor Apeldoorn: I. de Bruijne, Hilversum-C. Ingezonden mededeling IHil? Vorming v.zoehvaterresèrvoir Beslaande dijken Duinen 1 Grens VEEL VERKEERSONGELUKKEN IN NEDERLAND Ontstellende cijfers van Technische dienst A.N.W.B. FEUILLETON Kindertoelagen en kindertoeslag aan gemeente-ambtenaren Bij K.B. van 20 Februari jl. zijn met ingang van 1 Januari 1954 en kele maatregelen getroffen ten aan zien van de toekenning van kinder toelage en kindertoeslag aan rijks ambtenaren. In een schrijven aan de gemeen tebesturen heeft de minister van Binnenlandse Zaken aanbevolen overeenkomstige maatregelen voor gemeente-ambtenaren te bevorde ren. De desbetreffende wijziging ware zegt de minister zo mo gelijk vóór 1 Juli 1954 tot stand te brengen. Een groot aantal van de perso nenauto's in Nederland heeft ern- stige technische afwijkingen. Dit werd medegedeeld door de heer G. M. C. C. Asselbergs tij dens een persconferentie te Eind hoven, gehouden door de techo- dienst van de A.N.W.B. Deze dienst bestaat nu zes jaren en heeft in deze periode ongeveer 18.000 auto's, voornamelijk perso nenauto's, aan een onderzoek on derworpen. Uit de ongeveer 18.000 keuringen zijn de volgende gegevens komen vast te staan: in 9.6 van alle gevallen was de voetrem niet in orde; in 10.2 werkte de handrem niet; in 37.2 was de stuurinrichting defect; in vertoonden de banden scheuren; in 10.2 voldeden de schokbre- kers niet aan de te stellen eisen; in 4.6 was zelfs de chassis ge scheurd; Naar vernomen wordt, wordt interdepartementaal overleg ge pleegd over een voorstel tot ver laging der legeskosten voor pas poorten. Het overleg is nog niet be ëindigd en er is nog geen beslissing genomen omtrent de nieuwe kosten. Het is ook nog niet te zeggen wan neer de verlaging zal ingaan. in 41.6 was de remvoering ver sleten. Deze verontrustende resultaten ma ken zonder meer duidelijk, dat een diepgaand periodiek onderzoek voor elke wagen een dringende noodzaak kan worden genoemd. Wet stormvloedschade lager onderwijs Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot regeling van de herbouw of het herstel van door stormvloed getroffen schoolgebou wen voor Lager onderwijs. Aan de Memorie van Toelichting van de minister van O. K. en W. is het vol gende ontleend: Bij de wet van 25 Juni 1948 is aan de Lager-Onderwijswet 1920 o. m. een nieuwe paragraaf toegevoegd, houdende een regeling voor de her bouw of het herstel van door oor logsschade getroffen schoolgebou wen voor Lager onderwijs. Omdat door de stormvloed van 31 Januari-1 Februari 1953 weder om verschillende schoolgebouwen zijn vernield of beschadigd, ver dient het aanbeveling, mede gelet op de opzet van de Wet Financie ring Stormvloedschade Publiek rechtelijke Lichamen hiervoor een regeling tot stand te brengen, ana loog aan eerdergenoemde oorlogs schaderegeling. Hiertoe strekt dit wetsontwerp. VAART NIEMAND WEL door Henk van Heeswijk Toen ze met hun werkzaamheden klaar waren, de claxon geprobeerd hadden en beiden elkaar tevreden aankeken, zei Joop: „Pomp even een paar emmers water, dan zullen we de wagen ook nog schoonwassen, want dat is hard nodig. Overigens is het een kwestie van hoogstens tien minuten en dat zullen we als een soort service geven." Ook dit was spoedig gereed. „En nu aan het rekenen", zei Fred, die de zakenman was. „Ik heb tien liter benzine bijgevuld, een halve liter olie, dan de zekering en het door- smeren nog." „Wat zou je denken van zes gul den?" vroeg Joop. Fred keek eens naar het sport- wagentje, dat inmiddels door het schoonmaken een gedaanteverwis seling had ondergaan en zei: „Zeg maar gerust zeven gulden. Wacht eens, ik meen, dat ik boven, tussen de rommel, een kwitantieboekje ge zien heb." In een wip was hij weg en kwam een minuut later terug met een iet wat vei'geeld, maar toch bruikbaar kwitantieblok. „Zo, nu zullen we ofticieel de re kening uitschrijven. Alles gespeci ficeerd. En dan breng jij de wagen naar het hotel." De reiziger, die juist aan zijn des sert bezig was, nam de kwitantie van Joop over, keek even door het raam naar zijn thans glanzende wa gen, waarvan alle moddersporen verdwenen waren en knikte tevre den. Hij las de kwitantie na, knikte nogmaals en vouwde het papiertje toen op. Uit zijn portefeuille haalde hij drie briefjes van een rijksdaal der en legde dit met een nonchalant gebaar neer voor de enigszins ze nuwachtige Joop. „Laat de rest maar zitten", zei hij onverschillig. „En bovendien be dankt voor het schoonmaken. Dat was inderdaad hard nodig." „Ik hoop, dat U tevreden bent", opperde Joop, het geld met een even onverschillig gebaar in zijn lege portemonnaie bergend. „En als U nog eens mocht langs komen „Ik zal aan je denken." Fi-ed, die inmiddels met het brood naar boven was gegaan, zat hun maaltijd gereed te maken op een oude krant, toen Joop binnenkwam. „Het eerste verdiende geld in onze garage", zei hij vrolijk en opgewon den, de drie briefjes van een rijks daalder boven zijn hoofd houdend. „Heeft hij je drie knaken gege ven?" vroeg Fred verbaasd. „Ja, de rest was fooil Laat-ie fijn zijn! Als we zo een stuk of tien klanten op een dag hebben, zijn we binnen tien jaar millionnair!" „Maar dit is allemaal geen ver dienste. Je vergeet de benzine, de olie en de zekering, die we hebben geleverd." „Nou, goed, maar dan blijft er toch altijd nog drie gulden voor ons over. Mij dunkt, Fred, dat we niet mogen mopperen. Ons bedrijf is nog geen dag oud en we kunnen in ieder geval zeggen, dat we de eerste klant gehad hebben. Enfin, ik heb het al tijd wel gezegd: „Zonder geluk vaart niemand wel." Even later zaten ze te smullen van het lekkere verse brood, de melk. de kaas en de roomboter, die Fred er in een dikke laag opgesmeerd had. En bovendien dikke plakken kaas. „Als je jarenlang nooit anders dan een schraap margarine op je brood gehad hebt, weet je niet, wat je pi-oeft, nu je er eens behoorlijk roomboter op kunt doen", meende Joop. Jonge, jonge, wat een koste lijke maaltijd." Toen ze verzadigd waren, rookten ze nog genoegelijk een sigaret, on derwijl van tijd tot tijd naar buiten kijkend of er soms niet onverwacht een auto voor de „garage" zou stil houden. Maar er schenen geen ka potte zekeringen of andere manke menten meer te zijn, want de wa gens snorden ononderbroken voort. „Zeg", zei Fred eensklaps, „hoe doen we, als ze komen om benzine? We hebben nog veertig liter en dan de vooorraad in de tank van onze wagen. Op de een of andere manier moeten we aan benzine zien te ko men." (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1954 | | pagina 5