DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Na Berlijn kansen op Europese eenheid vergroot k°mt naar Zierikzee
Vrachtschip „Ouwerkerk" symbool
voor herrijzenis van Ouwerkerk
DRIE EILANDEN-PLAN LOS
VAN HET DELTA-PLAN
Het publiek, vooral automobilisten,
is enthousiast
ZIERIKZEESCHEWN1EUWSB0ÖE
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIÊN
Pr^ja per 3 maanden bU vooruitbetaling f 3,SO,
per week 27 cent. Losse nummers 10 cent. Ver
schijnt Dinsdag, Donderdag, Vrijdag, Zaterdag.
Advertentieprijs 15 cent per mm. Succesjes
(max. 15 mm) 1,per stuk.
WAARIN OPGENOMEN
1797-1889
DINSDAG 23 FEBRUARI 1954 Rea. jyi. J. BIJ DE VAATE - Tel. 309 No. 17492 - 110e Jaargang
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Lange Nobelstraal A 171, Zierikzee, Postbu» nr. 1, Telefoon
nr. 32. Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh.
Lakenman Ochtman Lange Nobelstraat A 171 Zierikzee.
DULLES TERUG IN AMERIKA Joego-Slavisch octet
Geen erkenning van Rood-China
De Amerikaanse minister van Bui
tenlandse Zaken, Dulles, heeft bij zijn
terugkeer van de Berlynse confe
rentie tc Washington verklaard, dat
de voorwaarden, waarop overeenge
komen is met de Chinese communis
ten over Korea van gedachten te wis
selen, „voor honderd procent zijn wat
wy hebben gewenst". Dit gold zowel
de landen, welke aan de conferentie
zullen deelnemen, als de plaats van
samenkomst: Genève.
In gezelschap van negen medewer
kers arriveerde de minister op het
nationale vliegveld bij de hoofdstad.
Dulles was van oordeel, dat het fa
len van de vier ministers om over
Europese vraagstukken tot overeen
stemming te komen, de vooruitzich
ten op een Europese eenheid heeft
vergroot.
Studenten
Wereldgebedsdag 1954
In Amsterdam zijn talrijke Chris
ten-studenten in een gebedsdienst bij
een geweest, tegelijkertijd met mede
studenten in vele landen op het Noor
delijk halfrond, ter gelegenheid van de
Wereldgebedsdag voor studenten, die
jaarlijks wordt uitgeschreven door de
Wereldfederatie van Christen-studenten.
De organisatie voor Nederland was
dit jaar in handen van de Nederlandse
Christelijke Studenten Vereniging (N.
C.S.V.) en de Vrijzinnig Christelijke
Studcntenbond (V.C.S.B.) in samenwer
king met de „Perki", de organisatie
van Indonesische Christen-studenten in
Nederland.
Nadat de ongeveer 400 studenten van
vrijwel alle Nederlandse universiteiten
en hogescholen Zaterdag waren ont
vangen door de praescs van de N.C.S.V.
de heer R. Boiten, hield de studenten
predikant uit Straatsburg, Ds. Henri
Hataield, een inleiding over „Jezus
Christus, onze hoop", het onderwerp
van de gebedsdag en tevens hot thema
voor do deze zomer in de Verenigde
Staten te houden vergadering van de
Wereldraad van Kerken.
Zondagmorgen hebben alle studen
ten een kerkdienst bijgewoond in de
Westerkerk te Amsterdam, waarin de
Amsterdamse studentenpredikaut, Ds. J.
M. van Veen, voorging.
Zierikzee-Katseveer
weer volgens dienstregeling
Het ingang van Zaterdag jl. wordt
de Provinciale stoombootdienst op de
lijn Zierikzee-Katseveer weer vol
gens de dienstregeling onderhouden.
De op 29 Januari jl. ingestelde tijde
lijke wijziging van de Zondagsdienst
komt hierdoor te vervallen.
Het paleis Het Loo geleek een slot uit
een sprookje, zoals het daar be
sneeuwd lag temidden van een witte
wereld, toen de laatste evacué's uit
Zierikzee naar huis vertrokken, na
meer dan een jaar liefderijk onder
dak in het paleis te hebben genoten.
Per bus trokken de gasten met on
getwijfeld dankbare herinneringen,
terug naar het barre eiland, dat on
danks de verwoestingen toch hun
vaderland is gebleven. De bus bij
het vertrek in het winterse land
schap. Op de achtergrond Het Loo.
Over de voorgenomen bijeenkomst
te Genève zei de minister nog, dat
hierbij geen neutrale landen zullen
zijn vertegenwoordigd en dat met na
druk is vastgesteld, dat de deelne
ming van communistisch China geen
erkenning van de regering te Peking
inhoudt.
De Nederlanders in
Australië
Negentig procent wenst daar'
te blijven
Een opinie-onderzoek onder de Ne
derlandse emigranten in Australië heeft
uitgewezen, dat 90 procent van hen in
Australië wil blijven.
Ilct onderzoek werd uitgevoerd door
do Nederlandse informatiedienst in
Sydney en strekte zich uit over een
groot aantal emigranten, waaronder pas
gearriveerden en hen die er al driq
of vier jaar wonen.
Do overwegingen waarom de Ne
derlanders wensten te blijven waren:
betere levensomstandigheden, goed kli
maat en goede werkgelegenheid tegen
Ionen die hoger zijn dan in Nederland.
Tien procent wenste om verschillende
redenen naar Nederland terug te keren.
Het is vijf jaar geleden, dat in Lun-
teren de Touringclub Holland werd op
gericht, een organisatie, die zich ten
dool stelde zonder winstbejag vooreen
zo groot mogelijk aantal mensen in
binnen- en buitenland de voorwaarden
te scheppen hun vacantia buiten <le
grenzen door te brengen.
In de zomer van 1949 ging de eerste
autobus uit Holland op weg naar hit
Zuiden. Thans, vijf jaar later, is de
„Touringclub Holland" uitgegroeid tot
een internationale organisatie. De rei
zen gaan niet alleen naar de Franse
rivièra doch ook naar Spanje, Oos
tenrijk, Marokko en sinds het vorige
jaar naar Joego-Slaviê.
Naar aanleiding van de toenemende
belangstelling in Nederland voor Joc-
go-Slavië als toeristencentrum heeft het.
Jc egosla visch mannen-octet besloten een
tournee door Nederland te maken ten
einde te trachten op deze wijze bij te
dragen tot versterking van de culturele
banden tussen beide naties. Het hoeft
het bestuur van de „Touringclub Hol
land" verzocht deze tournee te orga
niseren.
De tournee wordt besloten met een
optreden te Zierikzee in samenwer
king met Gr6 Brouwenstein en Frans
Vroons, onder auspiciën v«n de Z.V.U»
te Middelburg.
Burgemeester Romeijn op feestpodium van
scheepswerf in Amsterdam
Samenvoeging van Polders en Waterschappen
De minister van Verkeer en water
staat, Mr J. Algcra, heeft vorige week
een bezoek aan Zeeland gebracht. Hij
was daarbij vergezeld van zijn se
cretaris-generaal Mr D. G. W. Spit
zen en de hoofdingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat In Zeeland,
Ir J. H. van der Burgt.
De besprekingen hadden in de al
lereerste plaats betrekking op het
Drie-eilandenplan, waarvoor op het
ogenblik door de Dienst van Domei
nen een ontwerp van uitvoering ge
maakt wordt.
Na afloop kon medegedeeld wor
den, dat aan het Drie-eilandenplan
wordt gewerkt, ook in het kader van
de plannen der Delta-commissie,
maar dat het er alle schijn van heeft,
dat men het Drie-eilandenplan uit zal
kunnen voeren los van het Delta
plan. De regering zal de provincie tij
dig op de hoogte brengen voor het
nemen van maatregelen ten aanzien
van veerverbindingen en wegenaan
leg in het nieuwe plan.
Vervolgens kwamen aan de orde de
dijkverhogingen. Geconstateerd werd
dat er drie phasen bestaan: I. het
dijkherstel dat in 1953 gereed kwam;
2. de verzorging van de zwakke scha
kels der dijkringen waarvoor men
bezig is plannen te maken; 3. de
vraag, of besloten zal worden tot uit
voering van het Delta-plan (afslui
ting der zee-armen), dan wel algehele
verhoging van alle zeedijken.
De verzorging van de zwakke scha
kels der dijkringen verkeert in ver
gevorderde toestand van voorberei
ding, alleen doen zich nog financiële
moeilijkheden voor. Dit betekent
evenwel niet, dat gewacht moet wor
den totdat de nieuwe waterstaatsbe
groting in behandeling is geweest.
Alle plannen vergen overigens veel
geld en veel tijd.
De minister deelde voorts mede,
dat er plannen bestaan, om tussen
Rijk en Provincie tot een nieuwe ver
deling te komen ten aanzien van het
onderhoud der wegen.
Ten aanzien van de veerverbindin
gen werden besprekingen gevoerd
over de bouw van een of twee nieuwe
veerschepen ten behoeve van de
diensten over de Westerschelde. In
principe werd besloten, dat er boten
zullen worden gebouwd van 100 m
lengte, die 100 auto's tegelijkertijd
kunnen vervoeren.
Tenslotte kwam aan de orde het
probleem van de samenvoeging der
polders en waterschappen. Het pro
vinciaal bestuur verkreeg enige na
dere gegevens met name wat betreft
de positie der calamiteuze polders,
waardoor een voorlopige basis werd
geschapen op grond warvan het pro
vinciaal bestuur over kan gaan tot
voorbereiding van maatregelen.
De twee zoontjes van het .wegens
atconispionnage terechtgestelde echt
paar Rosenberg zullen, ingevolge een
te New lork genomen gerechtelijke
beslissing, onder toezicht van een kin-
dorrechtbank worden geplaatst, totdat
is uitgemaakt aan wie voortaan de zorg
voor hen zal worden toavertrouwlfc
Mevr- Anita McCormick Blaine,
die te Chicago in de ouderdom van 87
jaar overleed, büjict een vermogen van
35 millicen dollar te hebben nagela
ten, waarvan twintig millioen naar lief
dadigheidsinstellingen gaat Mevrouw
McCormick PJaino had dit vermogen
geërfd van haar vader, die zijn fortuin
had gemaakt inet het vervaardigen van
landbou wmachincs.
«li gf
f 1 U
(Van onze correspondent)
„Het is uw Ouwerkerk, burgemees
ter, U moet vooraan komen staan",
zei de heer F. de Boer, directeur van
de Nederlandschc Dok- en Scheeps
bouw Maatschappij, Zaterdagmorgen
tegen de heer Romeijn en zyn echt
genote. Het was enkele minuten vóór
twaalven en de eerste burger van
Ouwerkerk, zijn echtgenote en wet
houder C. P. Kuiper, bevonden zich
temidden van een voornaam gezel
schap op een met vlaggen versierd
erepodium van de Werf-Oost van de
K.N.S.M., waar de romp van het m.s.
„Ouwerkerk" op de vaart in zyn ele
ment wachtte.
Het muziekcorps van de werf
speelde een vrolijke mars, terwijl de
arbeiders de laatste kimstapel af
braken. Ter weerszijden van de voor
steven van dit open shelterdekschip,
bestemd voor de Verenigde Neder-
landsche Scheepvaartmaatschappij in
Den Haag, prijkt in witte letters,
trots en duidelijk „Ouwerkerk". De
sirenes loeiden over de Amsterdamse
haven, toen drie minuten na twaalf
mevrouw Crommelin Waller, de
echtgenote van de oud-voorzitter van
de V.N.S., de fles met champagne liet
kapot slaan tegen de scheepswand.
Vlot en sierlijk gleed het schip, dat
een draagvermogen heeft van ruim
10.000 ton, in het IJ. Hoeden werden
geheven en de honderden belangstel
lenden, ook scholieren, die geïnvi
teerd waren, wensten de „Ouwer
kerk" in stilte een goede reis.
Nadat het Wilhelmus verklonken
was, begaf de directie zich met haar
gasten naar de ontvangstzaal van de
4werf, waar de heer F. de Boer, oud
burgemeester van de hoofdstad, in
een welkomstwoord bijzondere aan
dacht wijdde aan de komst van de
heer en mevrouw Romeijn en wet
houder Kuiper. „Het is voor Ouwer
kerk een vreugdevolle dag. Moge het
schip varen als een symbool van de
wederopbouw van het dappere, moe
dige dorp op Duiveland" aldus deze
directeur van de N.D.S.M.
Mevr. Crommelin-Waller, de doop-
ster, hoopte hartelijk dat de „Ouwer
kerk" een uitblinker mag zijn van de
Nederlandse koopvaardij. Zij ontving
een broche van de N.D.S.M. als aan
denken aan de tewaterlating.
De heer G. W. Bakker voerde het
woord namens de directie van de
V.N.S. Ook hij sprak er zijn verheu
genis over uit, dat de „Ouwerkerk"
als symbool voor Ouwerkerk, waar
de dijken nu gesloten zijn, maar nog
heel veel werk verzet moet worden,
over de wereldzeeën gaat varen.
Na de toespraken, die onder meer
werden aangehoord door de staats-
Afsluiting der zeegaten
komt landbouw ten goede
Dr. ir. F. P. Mcsu, directeur van
de Cultuurtechnische Dienst te Utrecht,
heeft tijdens de jaarvergadering van de
vereniging van oud-leerlingen der Rijks-
IntndbouivHvinterschool in Dordrecht, een
causerie gehouden over het onderwerp
„Waterstaatkundige problemen in ver
band met de vorig jaar plaats gehad
hebbende ramp". De inleider besprak
uitvoerig de oorzaken van de catastro
phe en hij deelde onder andere mede,
dat afsluiting van de zeegaten (en wel
voornamelijk Oosterscholde, Volkerak
en Haringvliet) grote voordelen met
zich mee zal brengen voor de land
bouw.
Het zoute water, dat nu do land
en tuinbouwgebieden benadeelt, zal hier
door kunnen worden geweerd en het
zoete water, dat van do grote rivieren
do zeegaten binnenstroomt, zal daaren
tegen zijn gunstige invloed' doen gel
den. Hierdoor zal op de duur «en
oppervlakte van ongeveer 70.000 ha.
water rond de Zuid-Hollandse en
Zeeuwse eilanden verzoeten. Dat zal
onder meer ten gcvolgo hebben, dat
ook do droge gronden van Brabant
en Limburg beter worden.
Do gemiddelde productieverhoging in
deze provincies zal ongeveer 20 pet
kunnen bedragon. Dr. ir. Mesu deelde
verder nog mede, dat vorig jaar een
hoeveelheid van plm. 250.000 ton gip9
is gebruikt om de door het zoute wa
ter overspoelde grond te verbeteren'.
Dit jaar zal een zelfde hoeveelheid gips
worden gebruikt»
secretaris van Marine, H. C. W.
Moorman en echtgenote, werden de
glazen met champagne geheven. Men
dronk op de goede vaart van de
„Ouwerkerk", waax-voor Stork te
Enschedé een geheel nieuwe scheeps
motor heeft gebouwd, mede waar
door dit vrachtschip met bescheiden
passagiersaccommodatie als een ex
periment op technisch gebied mag
worden geschouwd.
Voorts werd, onder zichtbare in
stemming van de aanwezigen, mede
gedeeld, dat de directie van de V.N.S.,
de organisatie waarin acht grote Ne
derlandse rederijen samenwerken,
aanvankelijk de bedoeling had gehad
dit schip „Ouderkerk" te noemen. Na
de dijkdichting voor Ouwerkei'k heeft
men spontaan de naam gewijzigd in
„Ouwerkerk" en het gemeentebestuur
van dit dorp als eregasten geïnvi
teerd.
Tijdens een lunch van de directies
van beide maatschappijen in het
Hötel L'Europe aan de Amstel in Am
sterdam, waaraan de vertegenwoor
digers van Ouwerkerk hebben aange
zeten, heeft de directeur van de
V.N.S., de heer P. Dijkstra, aan bur
gemeester Romeijn een enveloppe
met inhoud aangeboden. Het geld zal
ten goede komen aan het „moeder
dorp" van de straks varende „Ouwer
kerk". De heer Romeijn heeft zijn
grote ei-kentelijkheid voor deze geste
van de V.N.S. betuigd.
O O
O Hoop is over het algemeen een O
slechte gids, maar een zeer
O goede reisgezel. O
O o
Hel K. N. M. I. verwacht
tot Dinsdagavond:
Nevelig weer
Nevelig weer met veel bewolking
en later kans op enige regen vanuit
het Westen; zwakke tot matige wind
uit Zuidelijke richtingen en dezelfde
of iets hogere temperaturen.
24 Febr. Zon op 7.39, onder 18.09.
Maan op 0.58, onder 9.17.
24 Febr. Zon op 7.36, onder 18.11.
Maan op 2.07, onder 9.46.
Laatste Kwartier: 26 Febr. te 0.29.
HOOGWATERSTANDEN
ZIERIKZEE:
24 Febr.
25 Febr.
6.53 v.m.
7.27 v.m.
19.19 n.m.
19.58 n.m.
BROUWERSHAVEN:
24 Febr. 6.32 v.m. 18.50 n.m.
25 Febr. 7.08 v.m. 19.33 n.m.
Doodtij: 27 Februari.
Een tnsiugtd van ongeveer 25.000
personen heeft voor het stadhuis te
Wenen gedemonstreerd tegen de mis
lukking van de Berlijnse confercntio.
Velen droegen spandoeken mede met
leuzen als: Geef ons ons staatsver
drag", „Weg met de bezetting" en
„De vrijheid is ondeelbaar en Oosten
rijk moet vrij zijn".
AANVARING IN DE MIST
Ned. kustvaarder bij Hoek van Holland
door Japans schip geramd
Zondagmorgen vertrok de Neder
landse kustvaarder „Leuvehaven"
naar zee tydens mist, die hoe langer
hoe dichter werd, waarom in over
leg met de loods besloten werd voor
anker te gaan. Een Japans motor
schip van 7202 ton, de „Kamogawa
Maru", wilde eveneens zee kiezen,
doch dat werd de kustvaarder nood
lottig. De Japanner ramde de „Leu
vehaven" midscheeps, waardoor een
groot gat in de scheepswand ont
stond en de „Leuvehaven" binnen
enkele minuten in de Nieuwe Water
weg verdween. Twee leden der be
manning kwamen hierbij om het le
ven. De loods wist zich zwemmende
te redden.
Op de radioseinen van het Japanse
schip kwamen spoedig verscheidene
schepen in actie. De „President Leis",
de reddingsboot van Hoek van Hol
land, was spoedig gereed om uit te
varen, evenals de loodsafhaalboot
„Makreel". Deze laatste boot heeft
een belangrijke rol gespeeld bij het
reddingswerk. Omdat er bijna geen
zicht was, moest men zich oriënteren
op het hulpgeroep. Eindelijk doemde
uit de mist een omgeslagen sloep op,
waarop zich een drietal drenkelingen
bevond, die men aan boord nam. Even
later werd uit een sloep, van een ter
assistentie uitgevaren marinevaar
tuig, een drenkeling overgenomen,
die uit het ijskoude water was op
gevist. Al rondvarende stootte men
bijna op een balk waaraan een vijfde
man hing, die geheel verstijfd was
van de koude en wiens krachten uit
geput waren. Met veel beleid heeft
men ook deze drenkeling aan boord
kunnen hijsen. De loods en de tweede
machinist hadden zich zwemmende
kunnen redden;
Met de loods had de „Leuvehaven"
negen man aan boord. Twee leden
der bemanning verdronken. Hun lij
ken zijn later aan land gebracht. Het
waren de kok en een matroos.
Naar gevreesd wordt heeft deze
scheeepsramp nog een derde slacht
offer geëist. Een 16-jarige knaap, die,
toen het ongeluk gebeurde, ter hoogte
van de strekdam schapen hoedde, is
niet naar huis teruggekeerd. Men
vermoedt dat hij op het geroep der
drenkelingen hulp heeft willen ver
lenen en bij Me pogingen daartoe zelf
het slachtoffer is geworden.
HET s.s. „KRAMMER" IN DE VAART
Veerboot een grote verbetering
Vorige week is het s.s. „Krammer",
de veerboot met koplading in de
vaart gekomen op de dienst Zjjpe-
Anna Jacobapölder. Zoals bekend
vond de officiële ingebruikstelling
veel eerder plaats, maar in verband
met het feit dat de opritten nog niet
gereed waren, moest geruime ttfd
worden gewacht voordat de „Kram
mer" werkelijk dienst kon doen.
Nu is het dan zover en wij hebben
ervaren dat het publiek enthousiast
is over de snelle en comfortabele ver
bindingen. Het zijn vooral de auto
mobilisten die het meest in hun sas
zijn.
Het blijkt wel, dat de „Krammer"
een flinke „schep" wagens in één
keer meenemen kön. Zo stonden er
b.v. Vrijdagmiddag naar wij vast
stelden tientallen auto's te wachten
op de veerboot. Velen gingen met
het schip voor het eerst naar de over
kant. Aanvankelijk leefde (door on
wetendheid) nog de antieke vrees dat
het spaak zou lopen. Groot was ech
ter de verrassing, toen de „Kram
mer" vrijwel alle auto's in één keer
mee nam.
Het oprijden vorderde niet veel tijd
en het afrijden ging ook gezwind.
Loopt werkelijk alles mee, dan kan
de overtocht van een auto in elf mi
nuten gebeurd zijn en dat is toch wel
een uiterst korte tijd voor een obsta
kel als het Zijpe.
Het is begrijpelijk dat wij het bo
venstaande met vreugde constateren.
Of met de „Krammer" aan alle over-
zet-wensen is voldaan, moet nog wor-
dën afgewacht, maar in ieder geval
springt de verbetering in het oog. De
opritten zijn inderdaad wat smal,
vooral voor vrachtauto's met breed
uitgebouwde lading, maar het „nor
male" vervoer zal daar zeker geen
last van ondervinden. Het gaat een
stuk vlotter bij Zijpe en dat is een
winstpunt dat zich ook zal laten gel
den bij de wederopbouw. Hieraan
kan geen twijfel meer bestaan.