DE ZIERIKZEESCHE COURANT Na Berlijn kansen op Europese eenheid vergroot k°mt naar Zierikzee Vrachtschip „Ouwerkerk" symbool voor herrijzenis van Ouwerkerk DRIE EILANDEN-PLAN LOS VAN HET DELTA-PLAN Het publiek, vooral automobilisten, is enthousiast ZIERIKZEESCHEWN1EUWSB0ÖE ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIÊN Pr^ja per 3 maanden bU vooruitbetaling f 3,SO, per week 27 cent. Losse nummers 10 cent. Ver schijnt Dinsdag, Donderdag, Vrijdag, Zaterdag. Advertentieprijs 15 cent per mm. Succesjes (max. 15 mm) 1,per stuk. WAARIN OPGENOMEN 1797-1889 DINSDAG 23 FEBRUARI 1954 Rea. jyi. J. BIJ DE VAATE - Tel. 309 No. 17492 - 110e Jaargang REDACTIE EN ADMINISTRATIE Lange Nobelstraal A 171, Zierikzee, Postbu» nr. 1, Telefoon nr. 32. Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lakenman Ochtman Lange Nobelstraat A 171 Zierikzee. DULLES TERUG IN AMERIKA Joego-Slavisch octet Geen erkenning van Rood-China De Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken, Dulles, heeft bij zijn terugkeer van de Berlynse confe rentie tc Washington verklaard, dat de voorwaarden, waarop overeenge komen is met de Chinese communis ten over Korea van gedachten te wis selen, „voor honderd procent zijn wat wy hebben gewenst". Dit gold zowel de landen, welke aan de conferentie zullen deelnemen, als de plaats van samenkomst: Genève. In gezelschap van negen medewer kers arriveerde de minister op het nationale vliegveld bij de hoofdstad. Dulles was van oordeel, dat het fa len van de vier ministers om over Europese vraagstukken tot overeen stemming te komen, de vooruitzich ten op een Europese eenheid heeft vergroot. Studenten Wereldgebedsdag 1954 In Amsterdam zijn talrijke Chris ten-studenten in een gebedsdienst bij een geweest, tegelijkertijd met mede studenten in vele landen op het Noor delijk halfrond, ter gelegenheid van de Wereldgebedsdag voor studenten, die jaarlijks wordt uitgeschreven door de Wereldfederatie van Christen-studenten. De organisatie voor Nederland was dit jaar in handen van de Nederlandse Christelijke Studenten Vereniging (N. C.S.V.) en de Vrijzinnig Christelijke Studcntenbond (V.C.S.B.) in samenwer king met de „Perki", de organisatie van Indonesische Christen-studenten in Nederland. Nadat de ongeveer 400 studenten van vrijwel alle Nederlandse universiteiten en hogescholen Zaterdag waren ont vangen door de praescs van de N.C.S.V. de heer R. Boiten, hield de studenten predikant uit Straatsburg, Ds. Henri Hataield, een inleiding over „Jezus Christus, onze hoop", het onderwerp van de gebedsdag en tevens hot thema voor do deze zomer in de Verenigde Staten te houden vergadering van de Wereldraad van Kerken. Zondagmorgen hebben alle studen ten een kerkdienst bijgewoond in de Westerkerk te Amsterdam, waarin de Amsterdamse studentenpredikaut, Ds. J. M. van Veen, voorging. Zierikzee-Katseveer weer volgens dienstregeling Het ingang van Zaterdag jl. wordt de Provinciale stoombootdienst op de lijn Zierikzee-Katseveer weer vol gens de dienstregeling onderhouden. De op 29 Januari jl. ingestelde tijde lijke wijziging van de Zondagsdienst komt hierdoor te vervallen. Het paleis Het Loo geleek een slot uit een sprookje, zoals het daar be sneeuwd lag temidden van een witte wereld, toen de laatste evacué's uit Zierikzee naar huis vertrokken, na meer dan een jaar liefderijk onder dak in het paleis te hebben genoten. Per bus trokken de gasten met on getwijfeld dankbare herinneringen, terug naar het barre eiland, dat on danks de verwoestingen toch hun vaderland is gebleven. De bus bij het vertrek in het winterse land schap. Op de achtergrond Het Loo. Over de voorgenomen bijeenkomst te Genève zei de minister nog, dat hierbij geen neutrale landen zullen zijn vertegenwoordigd en dat met na druk is vastgesteld, dat de deelne ming van communistisch China geen erkenning van de regering te Peking inhoudt. De Nederlanders in Australië Negentig procent wenst daar' te blijven Een opinie-onderzoek onder de Ne derlandse emigranten in Australië heeft uitgewezen, dat 90 procent van hen in Australië wil blijven. Ilct onderzoek werd uitgevoerd door do Nederlandse informatiedienst in Sydney en strekte zich uit over een groot aantal emigranten, waaronder pas gearriveerden en hen die er al driq of vier jaar wonen. Do overwegingen waarom de Ne derlanders wensten te blijven waren: betere levensomstandigheden, goed kli maat en goede werkgelegenheid tegen Ionen die hoger zijn dan in Nederland. Tien procent wenste om verschillende redenen naar Nederland terug te keren. Het is vijf jaar geleden, dat in Lun- teren de Touringclub Holland werd op gericht, een organisatie, die zich ten dool stelde zonder winstbejag vooreen zo groot mogelijk aantal mensen in binnen- en buitenland de voorwaarden te scheppen hun vacantia buiten <le grenzen door te brengen. In de zomer van 1949 ging de eerste autobus uit Holland op weg naar hit Zuiden. Thans, vijf jaar later, is de „Touringclub Holland" uitgegroeid tot een internationale organisatie. De rei zen gaan niet alleen naar de Franse rivièra doch ook naar Spanje, Oos tenrijk, Marokko en sinds het vorige jaar naar Joego-Slaviê. Naar aanleiding van de toenemende belangstelling in Nederland voor Joc- go-Slavië als toeristencentrum heeft het. Jc egosla visch mannen-octet besloten een tournee door Nederland te maken ten einde te trachten op deze wijze bij te dragen tot versterking van de culturele banden tussen beide naties. Het hoeft het bestuur van de „Touringclub Hol land" verzocht deze tournee te orga niseren. De tournee wordt besloten met een optreden te Zierikzee in samenwer king met Gr6 Brouwenstein en Frans Vroons, onder auspiciën v«n de Z.V.U» te Middelburg. Burgemeester Romeijn op feestpodium van scheepswerf in Amsterdam Samenvoeging van Polders en Waterschappen De minister van Verkeer en water staat, Mr J. Algcra, heeft vorige week een bezoek aan Zeeland gebracht. Hij was daarbij vergezeld van zijn se cretaris-generaal Mr D. G. W. Spit zen en de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat In Zeeland, Ir J. H. van der Burgt. De besprekingen hadden in de al lereerste plaats betrekking op het Drie-eilandenplan, waarvoor op het ogenblik door de Dienst van Domei nen een ontwerp van uitvoering ge maakt wordt. Na afloop kon medegedeeld wor den, dat aan het Drie-eilandenplan wordt gewerkt, ook in het kader van de plannen der Delta-commissie, maar dat het er alle schijn van heeft, dat men het Drie-eilandenplan uit zal kunnen voeren los van het Delta plan. De regering zal de provincie tij dig op de hoogte brengen voor het nemen van maatregelen ten aanzien van veerverbindingen en wegenaan leg in het nieuwe plan. Vervolgens kwamen aan de orde de dijkverhogingen. Geconstateerd werd dat er drie phasen bestaan: I. het dijkherstel dat in 1953 gereed kwam; 2. de verzorging van de zwakke scha kels der dijkringen waarvoor men bezig is plannen te maken; 3. de vraag, of besloten zal worden tot uit voering van het Delta-plan (afslui ting der zee-armen), dan wel algehele verhoging van alle zeedijken. De verzorging van de zwakke scha kels der dijkringen verkeert in ver gevorderde toestand van voorberei ding, alleen doen zich nog financiële moeilijkheden voor. Dit betekent evenwel niet, dat gewacht moet wor den totdat de nieuwe waterstaatsbe groting in behandeling is geweest. Alle plannen vergen overigens veel geld en veel tijd. De minister deelde voorts mede, dat er plannen bestaan, om tussen Rijk en Provincie tot een nieuwe ver deling te komen ten aanzien van het onderhoud der wegen. Ten aanzien van de veerverbindin gen werden besprekingen gevoerd over de bouw van een of twee nieuwe veerschepen ten behoeve van de diensten over de Westerschelde. In principe werd besloten, dat er boten zullen worden gebouwd van 100 m lengte, die 100 auto's tegelijkertijd kunnen vervoeren. Tenslotte kwam aan de orde het probleem van de samenvoeging der polders en waterschappen. Het pro vinciaal bestuur verkreeg enige na dere gegevens met name wat betreft de positie der calamiteuze polders, waardoor een voorlopige basis werd geschapen op grond warvan het pro vinciaal bestuur over kan gaan tot voorbereiding van maatregelen. De twee zoontjes van het .wegens atconispionnage terechtgestelde echt paar Rosenberg zullen, ingevolge een te New lork genomen gerechtelijke beslissing, onder toezicht van een kin- dorrechtbank worden geplaatst, totdat is uitgemaakt aan wie voortaan de zorg voor hen zal worden toavertrouwlfc Mevr- Anita McCormick Blaine, die te Chicago in de ouderdom van 87 jaar overleed, büjict een vermogen van 35 millicen dollar te hebben nagela ten, waarvan twintig millioen naar lief dadigheidsinstellingen gaat Mevrouw McCormick PJaino had dit vermogen geërfd van haar vader, die zijn fortuin had gemaakt inet het vervaardigen van landbou wmachincs. «li gf f 1 U (Van onze correspondent) „Het is uw Ouwerkerk, burgemees ter, U moet vooraan komen staan", zei de heer F. de Boer, directeur van de Nederlandschc Dok- en Scheeps bouw Maatschappij, Zaterdagmorgen tegen de heer Romeijn en zyn echt genote. Het was enkele minuten vóór twaalven en de eerste burger van Ouwerkerk, zijn echtgenote en wet houder C. P. Kuiper, bevonden zich temidden van een voornaam gezel schap op een met vlaggen versierd erepodium van de Werf-Oost van de K.N.S.M., waar de romp van het m.s. „Ouwerkerk" op de vaart in zyn ele ment wachtte. Het muziekcorps van de werf speelde een vrolijke mars, terwijl de arbeiders de laatste kimstapel af braken. Ter weerszijden van de voor steven van dit open shelterdekschip, bestemd voor de Verenigde Neder- landsche Scheepvaartmaatschappij in Den Haag, prijkt in witte letters, trots en duidelijk „Ouwerkerk". De sirenes loeiden over de Amsterdamse haven, toen drie minuten na twaalf mevrouw Crommelin Waller, de echtgenote van de oud-voorzitter van de V.N.S., de fles met champagne liet kapot slaan tegen de scheepswand. Vlot en sierlijk gleed het schip, dat een draagvermogen heeft van ruim 10.000 ton, in het IJ. Hoeden werden geheven en de honderden belangstel lenden, ook scholieren, die geïnvi teerd waren, wensten de „Ouwer kerk" in stilte een goede reis. Nadat het Wilhelmus verklonken was, begaf de directie zich met haar gasten naar de ontvangstzaal van de 4werf, waar de heer F. de Boer, oud burgemeester van de hoofdstad, in een welkomstwoord bijzondere aan dacht wijdde aan de komst van de heer en mevrouw Romeijn en wet houder Kuiper. „Het is voor Ouwer kerk een vreugdevolle dag. Moge het schip varen als een symbool van de wederopbouw van het dappere, moe dige dorp op Duiveland" aldus deze directeur van de N.D.S.M. Mevr. Crommelin-Waller, de doop- ster, hoopte hartelijk dat de „Ouwer kerk" een uitblinker mag zijn van de Nederlandse koopvaardij. Zij ontving een broche van de N.D.S.M. als aan denken aan de tewaterlating. De heer G. W. Bakker voerde het woord namens de directie van de V.N.S. Ook hij sprak er zijn verheu genis over uit, dat de „Ouwerkerk" als symbool voor Ouwerkerk, waar de dijken nu gesloten zijn, maar nog heel veel werk verzet moet worden, over de wereldzeeën gaat varen. Na de toespraken, die onder meer werden aangehoord door de staats- Afsluiting der zeegaten komt landbouw ten goede Dr. ir. F. P. Mcsu, directeur van de Cultuurtechnische Dienst te Utrecht, heeft tijdens de jaarvergadering van de vereniging van oud-leerlingen der Rijks- IntndbouivHvinterschool in Dordrecht, een causerie gehouden over het onderwerp „Waterstaatkundige problemen in ver band met de vorig jaar plaats gehad hebbende ramp". De inleider besprak uitvoerig de oorzaken van de catastro phe en hij deelde onder andere mede, dat afsluiting van de zeegaten (en wel voornamelijk Oosterscholde, Volkerak en Haringvliet) grote voordelen met zich mee zal brengen voor de land bouw. Het zoute water, dat nu do land en tuinbouwgebieden benadeelt, zal hier door kunnen worden geweerd en het zoete water, dat van do grote rivieren do zeegaten binnenstroomt, zal daaren tegen zijn gunstige invloed' doen gel den. Hierdoor zal op de duur «en oppervlakte van ongeveer 70.000 ha. water rond de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden verzoeten. Dat zal onder meer ten gcvolgo hebben, dat ook do droge gronden van Brabant en Limburg beter worden. Do gemiddelde productieverhoging in deze provincies zal ongeveer 20 pet kunnen bedragon. Dr. ir. Mesu deelde verder nog mede, dat vorig jaar een hoeveelheid van plm. 250.000 ton gip9 is gebruikt om de door het zoute wa ter overspoelde grond te verbeteren'. Dit jaar zal een zelfde hoeveelheid gips worden gebruikt» secretaris van Marine, H. C. W. Moorman en echtgenote, werden de glazen met champagne geheven. Men dronk op de goede vaart van de „Ouwerkerk", waax-voor Stork te Enschedé een geheel nieuwe scheeps motor heeft gebouwd, mede waar door dit vrachtschip met bescheiden passagiersaccommodatie als een ex periment op technisch gebied mag worden geschouwd. Voorts werd, onder zichtbare in stemming van de aanwezigen, mede gedeeld, dat de directie van de V.N.S., de organisatie waarin acht grote Ne derlandse rederijen samenwerken, aanvankelijk de bedoeling had gehad dit schip „Ouderkerk" te noemen. Na de dijkdichting voor Ouwerkei'k heeft men spontaan de naam gewijzigd in „Ouwerkerk" en het gemeentebestuur van dit dorp als eregasten geïnvi teerd. Tijdens een lunch van de directies van beide maatschappijen in het Hötel L'Europe aan de Amstel in Am sterdam, waaraan de vertegenwoor digers van Ouwerkerk hebben aange zeten, heeft de directeur van de V.N.S., de heer P. Dijkstra, aan bur gemeester Romeijn een enveloppe met inhoud aangeboden. Het geld zal ten goede komen aan het „moeder dorp" van de straks varende „Ouwer kerk". De heer Romeijn heeft zijn grote ei-kentelijkheid voor deze geste van de V.N.S. betuigd. O O O Hoop is over het algemeen een O slechte gids, maar een zeer O goede reisgezel. O O o Hel K. N. M. I. verwacht tot Dinsdagavond: Nevelig weer Nevelig weer met veel bewolking en later kans op enige regen vanuit het Westen; zwakke tot matige wind uit Zuidelijke richtingen en dezelfde of iets hogere temperaturen. 24 Febr. Zon op 7.39, onder 18.09. Maan op 0.58, onder 9.17. 24 Febr. Zon op 7.36, onder 18.11. Maan op 2.07, onder 9.46. Laatste Kwartier: 26 Febr. te 0.29. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 24 Febr. 25 Febr. 6.53 v.m. 7.27 v.m. 19.19 n.m. 19.58 n.m. BROUWERSHAVEN: 24 Febr. 6.32 v.m. 18.50 n.m. 25 Febr. 7.08 v.m. 19.33 n.m. Doodtij: 27 Februari. Een tnsiugtd van ongeveer 25.000 personen heeft voor het stadhuis te Wenen gedemonstreerd tegen de mis lukking van de Berlijnse confercntio. Velen droegen spandoeken mede met leuzen als: Geef ons ons staatsver drag", „Weg met de bezetting" en „De vrijheid is ondeelbaar en Oosten rijk moet vrij zijn". AANVARING IN DE MIST Ned. kustvaarder bij Hoek van Holland door Japans schip geramd Zondagmorgen vertrok de Neder landse kustvaarder „Leuvehaven" naar zee tydens mist, die hoe langer hoe dichter werd, waarom in over leg met de loods besloten werd voor anker te gaan. Een Japans motor schip van 7202 ton, de „Kamogawa Maru", wilde eveneens zee kiezen, doch dat werd de kustvaarder nood lottig. De Japanner ramde de „Leu vehaven" midscheeps, waardoor een groot gat in de scheepswand ont stond en de „Leuvehaven" binnen enkele minuten in de Nieuwe Water weg verdween. Twee leden der be manning kwamen hierbij om het le ven. De loods wist zich zwemmende te redden. Op de radioseinen van het Japanse schip kwamen spoedig verscheidene schepen in actie. De „President Leis", de reddingsboot van Hoek van Hol land, was spoedig gereed om uit te varen, evenals de loodsafhaalboot „Makreel". Deze laatste boot heeft een belangrijke rol gespeeld bij het reddingswerk. Omdat er bijna geen zicht was, moest men zich oriënteren op het hulpgeroep. Eindelijk doemde uit de mist een omgeslagen sloep op, waarop zich een drietal drenkelingen bevond, die men aan boord nam. Even later werd uit een sloep, van een ter assistentie uitgevaren marinevaar tuig, een drenkeling overgenomen, die uit het ijskoude water was op gevist. Al rondvarende stootte men bijna op een balk waaraan een vijfde man hing, die geheel verstijfd was van de koude en wiens krachten uit geput waren. Met veel beleid heeft men ook deze drenkeling aan boord kunnen hijsen. De loods en de tweede machinist hadden zich zwemmende kunnen redden; Met de loods had de „Leuvehaven" negen man aan boord. Twee leden der bemanning verdronken. Hun lij ken zijn later aan land gebracht. Het waren de kok en een matroos. Naar gevreesd wordt heeft deze scheeepsramp nog een derde slacht offer geëist. Een 16-jarige knaap, die, toen het ongeluk gebeurde, ter hoogte van de strekdam schapen hoedde, is niet naar huis teruggekeerd. Men vermoedt dat hij op het geroep der drenkelingen hulp heeft willen ver lenen en bij Me pogingen daartoe zelf het slachtoffer is geworden. HET s.s. „KRAMMER" IN DE VAART Veerboot een grote verbetering Vorige week is het s.s. „Krammer", de veerboot met koplading in de vaart gekomen op de dienst Zjjpe- Anna Jacobapölder. Zoals bekend vond de officiële ingebruikstelling veel eerder plaats, maar in verband met het feit dat de opritten nog niet gereed waren, moest geruime ttfd worden gewacht voordat de „Kram mer" werkelijk dienst kon doen. Nu is het dan zover en wij hebben ervaren dat het publiek enthousiast is over de snelle en comfortabele ver bindingen. Het zijn vooral de auto mobilisten die het meest in hun sas zijn. Het blijkt wel, dat de „Krammer" een flinke „schep" wagens in één keer meenemen kön. Zo stonden er b.v. Vrijdagmiddag naar wij vast stelden tientallen auto's te wachten op de veerboot. Velen gingen met het schip voor het eerst naar de over kant. Aanvankelijk leefde (door on wetendheid) nog de antieke vrees dat het spaak zou lopen. Groot was ech ter de verrassing, toen de „Kram mer" vrijwel alle auto's in één keer mee nam. Het oprijden vorderde niet veel tijd en het afrijden ging ook gezwind. Loopt werkelijk alles mee, dan kan de overtocht van een auto in elf mi nuten gebeurd zijn en dat is toch wel een uiterst korte tijd voor een obsta kel als het Zijpe. Het is begrijpelijk dat wij het bo venstaande met vreugde constateren. Of met de „Krammer" aan alle over- zet-wensen is voldaan, moet nog wor- dën afgewacht, maar in ieder geval springt de verbetering in het oog. De opritten zijn inderdaad wat smal, vooral voor vrachtauto's met breed uitgebouwde lading, maar het „nor male" vervoer zal daar zeker geen last van ondervinden. Het gaat een stuk vlotter bij Zijpe en dat is een winstpunt dat zich ook zal laten gel den bij de wederopbouw. Hieraan kan geen twijfel meer bestaan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1954 | | pagina 1