DE ZIERIKZEESCHE COURANT
De lawineramp in Oostenrijk
De komende Vier-Mogendheden-Conferentie
Marinevliegtuigen maakten een noodlanding
Nederland vooraan in het
West-Europese wegtransport
ZIERIKZEESCHEWNIEUWSBODE
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIÉN
Pr|js per 3 maanden b|j vooruitbetaling f 3,50,
per week 27 cent. Losse nummers 10 cent. Ver
schijnt Dinsdag, Donderdag, Vrijdag, Zaterdag.
Advertentieprijs 15 cent per mm. Succesjes
(max. 15 mm) f 1,per stuk.
WAARIN OPGENOMEN
VRIJDAG 15 JANUARI 1954
1797-1889
Red. M. J. BIJ DE VAATE - Tel. 309
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee, Poslbui nr. 1, Telefoon
nr. 32, Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh.
Lakenman Ocfamon Lange Nobelstraat A 171 Zierikyte
No. 17470 - 110e Jaargang
HefschroefvJiegtuigen brengen voedsel en
medicijnen voor de slachtoffers
Volgens uit Salzburg en Tyrol ont
vangen berichten is de plotselinge
dooi gevolgd door vorst. Het gevaar
voor lawines is hierdoor kleiner ge
worden. Het weer is in de provincie
Vorarlberg echter nog niet aanzien
lijk veranderd. Dit is het voornaam
ste rampgebied.
In Blons zijn ruim veertig personen
gered, van wie ten minste 20 ernstig
gewond zijn. Men gelooft, dat nog 42
mensen vermist worden. Er zijn on
geveer twintig lijken geborgen.
Een Zwitsers hefschroefvliegtuig
is bezig met het in veiligheid bren
gen van ernstig gewonden uit het
„rampdal" van Walsertal en het aan
voeren van voedsel, dekens en medi
cijnen. Op verscheidene punten had
men in de sneeuw van de lucht uit
waarneembare letters getekend; ge
vraagd werd om dekens en medi
cijnen.
Er is nog een Zwitsers hefschroef
vliegtuig in actie gegaan. Ameri
kaanse parachutisten zijn naar de ge
troffen gebieden vertrokken. Een
reuzenhefschroefvliegtuig van het
type dat in Korea voor het vervoer
van gewonden uit de gevechtslinies
wordt gebruikt, is reeds door de
Amerikanen naar Oostenrijk gezon
den en er zullen er nog meer worden
ingezet. Deze toestellen kunnen zes
draagbare of negen lopende patiënten
vervoeren.
Bulldozers maken de wegen
sneeuwvrij
In het gebied van Wassertal in
Vorarlberg is de balans op het ogen
blik: 11 doden, 66 vermisten en 20
ernstig gewonden. In de provincie
Salzburg zijn 400 Amerikaanse mi
litairen met bulldozers aan het werk
om de wegen begaanbaar te maken.
Naar verluidt zullen zij trachten met
dynamiet door grote sneeuwmassa's
heen te komen.
Uitzonderingstoestand in
Egypte afgekondigd
Generaal Naguib heeft de uitzonde
ringstoestand afgekondigd in zijn hoe
danigheid van militair gouverneur-ge
neraal van Egypte. Nog steeds worden
arrestaties verricht.
Politiemannen met stalen helmen be
waken alle moskeeën in Cairo en de
provincies en patrouilleren in de hoofd
straten. Gewapende militairen bewa
ken regeringsgebouwen en belangrijke
punten in de Egyptische hoofdstad.
Een lid van de Revoluticnnaire Raad
heeft verklaard, dat de politie van
de Mohammedaanse Broederschap de
laatste tijd een „opstand tegen het be
wind" is geweest.
De storm in het Noordoostelijke
deel van de Verenigde Staten, die 76
doden heeft geëist, is thans afgeno
men. Sneeuw, regen en hagel viel in
Californië, dat door een aardbeving
getroffen werd. Bij de aardbeving
waren geen persoonlijke ongelukken.
In geheel West-Oostenrijk wordt
de toestand „zeer ernstig" genoemd.
Het verkeer is door de sneeuwstor-
tingen geheel gestremd. Vele getrof
fen dorpen hebben geen licht en
water en zijn moeilijk te bereiken.
Door de dooi, die naar verwacht
wordt zal aanhouden, is het gevaar
voor lawines groot. Woensdagavond
werden 85 doden geteld. De Oosten
rijkse pers spreekt van de grootste
lawineramp sinds mensenheugenis.
De Brennerpas, die Italië met Oos
tenrijk verbindt, is weer vrijgemaakt
voor het spoor- en wegverkeer. Vijf
sinds veertien dagen door de sneeuw
geïsoleerde dorpjes in de Abruzzen
zijn Woensdag door reddingsploegen
met medicamenten bereikt.
Internationale Bank
voor atoomkracht
Besprekingen in
vriendschappelijke geest
„De vriendschappelijke geest waar
de Amerikaans-Russische atoombe
sprekingen thans te Washington wor
den gevoerd, is bemoedigend", ver
klaarde president Eisenhower, in ant
woord op vragen of er aanwijzingen
bestonden dat de Sowjet-Unie de in
leidende besprekingen over het voor
stel van de president voor het in
stellen van een internationale „bank"
voor de atoomkracht in goed ver
trouwen voert.
Eisenhower wilde geen nadere toe
lichting geven op hetgeen minister
Foster Dulles heeft gezegd over de
nieuwe Amerikaanse plannen op
lange termijn. „Wat hij gezegd heeft
was duidelijk genoeg", meende de
president.
Hij wees er op dat naarmate een
bom of een ander projectiel een ver
woestender uitwerking heeft, het ele
ment van verrassing bij het plotse
ling beginnen van een oorlog groter
wordt.
„Pearl Harbour" was voor ons een
nederlaag door het element der ver
rassing. Bij het begin van een derde
wereldoorlog zou de uitwerking van
een onverhoedse aanval vele malen
groter zijn. Het enige, wat een even
tuele aanvaller hiervan kan weer
houden, is de wetenschap dat hij in
dat geval op uiterst krachtige ver
geldingsmaatregelen kan rekenen",
aldus Eisenhower.
Rode Kruis biedt
Oostenrijk hulp aan
Het hoofdbestuur van het Neder
landse Rode Kruis heeft in een tele
gram van deelneming het Oosten
rijkse Rode Kruis aangeboden zo
nodig hulp te willen verlenen aan de
slachtoffers van de lawines. Voor de
kinderen in de getroffen gebieden
zijn als blijken van medeleven 200
pakketten met speelgoed en derge
lijke van het Nederlandse Jeugd Rode
Kruis verzonden.
Oder-Neisse-grenzen niet op het tapijt
In leidende politieke kringen in
Bonn wint de overtuiging veld, dat
het in Duitslands belang zou z|jn, in
dien de kwestie van de Oostelijke
Duitse grenzen op de aanstaande
Berl|jnse conferentie, niet op de voor
grond zou worden geschoven.
Professor Oberiaender, minister
voor vluchtelingenzaken, die zelf uit
de van Duitsland afgesneden gebie
den komt, verklaarde Woensdag, dat
de behandeling van dit probleem, in
dien enigszins mogelijk, in het hui
dige stadium moest worden voor
komen. Het was van Westduits stand
punt bezien volgens de minister be
ter, indien de grote mogendheden
zich vooreerst bepaalden tot de
vraagstukken die zouden rijzen bij
vereniging van de bondsrepubliek
met de Duitse democratische repu
bliek.
Zouden zij het zo moeilijke vraag
stuk van de Oder-Neissegrens in deze
besprekingen betrekken, dan zou dat
bet vinden van een oplossing ten
zeerste bemoeilijken. Oberiaender
vertegenwoordigt de vluchtelingen-
partij, die uiteraard tot dusverre de
sterkste drang heeft uitgeoefend op
terugkeer van Duitsers naar de thans
door Polen beheerste gebieden.
Ook deze partij heeft zich aange
sloten bij het in de laatste maanden
door de andere regeringspartijen ver
kondigde standpunt, dat in het hui
dige stadium het Oostelijke grens
probleem vooreerst zou moeten die
nen worden terzijde gesteld. Het cen
trale verbond van verdreven Duitsers
heeft zich in dezelfde geest uitge
sproken. Naar de mening van dit
verbond mag de oplossing van het
Oder-Neisseprobleem „met of zonder
geweld", op dit ogenblik van Duitse
kant niet aan de orde worden ge
steld. Een dergelijke discussie zou in
dit stadium volgens de organisatie
der verdrevenen slechts kunnen lei
den tot een doorbreken van het tot
nog toe eensgezinde Duitse standpunt
en tot het veld winnen van een pro
paganda voor afstand van deze ge
bieden.
Uraniumvondsten
in de Elzas?
Luidens een bericht in de „Saar-
brücker Zeitung" is in de Elzas ura
nium ontdekt.
Het Franse commissariaat voor
atoomenergie heeft, na de ontdekking
van uranium in het Zwarte Woud
(aan de andere zijde van de Rijn)
proefboringen laten verrichten in de
Elzas, welke boven verwachting ge
slaagd zouden zijn geweest, aldus dit
bericht. Er zou zijn geboord tot op
een diepte van 100 meter.
Men acht het mogelijk, zo voegt
het blad hieraan toe, dat als gevolg
van de vondsten het zwaartepunt van
de Franse uraniumwining naar de
Elzas zal worden verplaatst.
De geheimen van de
zon onderzocht
Een ongeveer 60 meter lange ballon
zal met een 18 meter lange telescoop
en een camera boven de aardse
atmosfeer uitstijgen, in een poging
om nieuwe gegevens omtrent de zon
te verkijgen. De ballon zal in Mei
worden opgelaten door een groepje
geleerden onder leiding van Prof.
C. F. Powell, een Nobelprijs-win
naar, van de Natuurkundige afdeling
van de Universiteit van Bristol.
De geleerden hopen dat de ballon
zal opstijgen tot een hoogte van 21
of 23 km. Op een hoogte van 21 km
zal de telescoop automatisch worden
ingesteld, waarna de camera honder
den foto's zal maken.
Aangezien dit een volkomen nieuw
experiment is, is de voornaamste
vraag of de ballon de apparatuur op
de vereiste hoogte zal brengen. In
dien de ballon werkelijk boven de
atmosfeer komt, hoopt men heldere
opnamen te verkijgen van de corona,
de gasring om de zon.
Wegenwachters
krijgen valhelmen
In verscheidene Europese landen
geniet de kwestie „valhelmen voor
motorrijders" de laatste tijd veel be
langstelling. In België en Frankrijk
worden valhelmen door de meerder
heid der motorrijders gedragen.
De A.N.W.B. is tot de overtuiging
gekomen, dat het dragen van val
helmen voor motorrijders uitermate
aanbevelenswaard is. Het feit, dat de
valhelmfabrikanten de laatste tijd
met nieuwe en aantrekkelijke mo
dellen in een moderne uitvoering
voor de dag zijn gekomen, kan ertoe
bijdragen de bestaande weerstanden
tegen dit middel van bescherming te
overwinnen.
Inmiddels is de A.N.W.B. er thans
toe overgegaan al zijn wegenwach
ters met valhelmen van een speciaal
type uit te rusten. De Bond heeft deze
beveiligingsmaatregel getroffen met
volledige instemming van alle man
schappen van het corps. Met het oog
op de zichtbaarheid zijn de W.W.-
valhelmen in een witte kleur uitge
voerd.
De lawines in Midden-Europa, speciaal in Italië, Oostenrijk en Zwitserland
hebben tal van slachtoffers geëist. Militairen en burgers trokken er op
uit om hulp te verlenen in afgesloten en verspreid liggende woningen, die
onder een sneeuwpak waren bedolven. Het spoorwegverkeer werd ont
wricht. Bovenstaande foto geeft een beeld van het opruimingswerk aan
de ingang van een spoorwegtunnel b|j Zermatt.
Een toestel vloog tegen duintop
Twee Firefly's van de Marine-
Luchtvaartdienst waren Woens
dagmiddag omstreeks vier uur
wegens benzinegebrek gedwon
gen een noodlanding te maken,
waarbij één vliegtuig verloren
ging en de piloot ervan zwaar
werd gewond.
De vlieguigen waren afkomstig van
de „Karei Doorman", die op de Noord
zee vaart en op weg naar het marine
vliegkamp Valkenburg. De piloot van
het ene vliegtuig trachtte zijn ma
chine in de duinen nabij de Corodex-
fabriek aan de Noorderduinweg te
Zandvoort aan de grond te zetten.
Het toestel kwam laag aangevlogen
van de landzijde in de richting van
het circuit van Zandvoort. De piloot
slaagde er echter niet in een vrij hoge
duintop te ontwijken en de Firefly
boorde zich tussen de dennen en brak
in twee stukken.
De brandweer en politie, die spoe
dig ter plaatse waren, troffen de pi
loot zwaar gewond naast het toestel
Onderzoek naar olie»
bevuiling der zee
De eerste fase van het grootscheep
se plan van de National Oceano-
gr^phic Council, om de olie-bevuiling
van Groot-Brittannie's stranden te
onderzoeken, zal beginnen met het
uitwerpen van tweeduizend plastic
enveloppen in de Atlantische Oceaan.
De bedoeling van het plan is om te
ontdekken met welke snelheid en in
welke richting de stromingen van de
oceaanverlopen, die de olievelden met
zich meevoeren.
Indien de weersomstandigheden
zulks toelaten, zullen vliegtuigen van
het kustcommando van de Royal Air
Force op 20 Januari opstijgen om de
enveloppen uit te gooien. Deze vluch-
en strekken zich ruwweg in een halve
cirkel van het centrum van de Golf
van Biscaye uit tot halverwege tus
sen het Noorden van Schotland en
IJsland. De totale lengte van de route
bedraagt ongeveer 3.000 km en per
afgelegde mijl zal een enveloppe
in zee worden geworpen. Iedere en
veloppe bevat een briefkaart waarop
een eenvoudige vragenlijst is afge
drukt. De vinders van deze envelop
pen worden verzocht de kaart naar
het Instituut voor Oceanographie op
te zenden, die voor iedere ontvangen
kaart 2 sh. 6 p. zal uitkeren.
aan. Hij was uit de cockpit geslin
gerd. Geneesheren constateerden een
schedelbasisfractuur, een verbrijzelde
linkervoet en een waarschijnlijke
wervelfractuur. Het slachtoffer is
vervoerd naar de Mariastichting in
Haarlem.
De piloot van het andere toestel
maakte een geslaagde noodlanding
langs de Kruisweg Haarlem-Aals-
meer bij het stoomgemaal Cruquius.
Hij kwam er goed af en het toestel
werd licht beschadigd.
De oorzaak van de noodlandingen
is, naar men volgens de tot dusverre
beschikbare gegevens aanneemt, ben
zinegebrek, tengevolge van de plot
seling slechter geworden weersom
standigheden.
Twee Firefly-machines, die met de
bovengenoemde een groep van vier
hadden gevormd, zijn naar Schiphol
uitgeweken en daar geland.
O
O W|j weten dikwijls niet wat w(j
kunnen, maar de beproeving
O brengt aan de dag wat w|j z|jn. O
Hel K. N. M. I. voorspel!
tot Vrijdagavond:
Toenemende bewolking
Aanvankelijk opklaringen, daarna
toenemende bewolking met later
plaatselijk enige regen of motregen;
matige tot krachtige Zuidwestelijke
wind;, iets hogere middagtempera-
turen.
16 Jan. Zon op 8.41, onder 16.59.
Maan op 14.01, onder 6.50.
Volle maan: 19 Januari te 3.37
HOOGWATERSTANDEN
ZIERIKZEE:
16 Jan. 0.31 v.m. 13.02 n.m.
BROUWERSHAVEN:
16 Jan. 0.06 v.m. 12.36 n.m.
Doodtij: 29 Januari.
Springtij: 21 Januari.
Maansverduistering
op 18 Januari
In de nacht van Maandag op Dins
dag (18-19 Januari) zal de maan to
taal worden verduisterd. Een half uur
lang, van 3.17 uur tot 3.47 uur, zal de
maanschijf geheel donker zijn; van
1.50 uur tot 3.17 uur zal men haar
geleidelijk aan zien bedekken door
de schaduw van de aarde en van 3.47
uur tot 4.14 uur kruipt zij weer lang
zaam uit die schaduw te voorschijn.
Federatie van Textiel-
Grossiersbonden
Een milliard zes honderd millioen
gulden wordt er jaarlijks in Neder
land aan textiel besteed. Dit fantas
tische cijfer vertegenwoordigt een be
drag van plm. f 700,die per gezin
per jaar op het gemiddelde huishoud-
houdboekje voorkomen. Doch voor
dat deze bedragen uitgegeven wor
den, is er het een en ander geschied
om de waren aan de man te brengen.
Zoals ieder jaar zal ook in 1954 de
Federatieve Textiel Grossiers Beurs
van 25 tot en met 29 Januari a.s.
in het RAI-gebouw te Amsterdam
gehouden worden. Zij is een belang
rijk contactpunt in de keten van ac
ties, welke er allen op gericht zijn
ieder jaar weer de nieuwe textiel aan
het publiek te presenteren.
De textieldetailhandel en het -am
bacht vinden hier een indrukwek
kende collectie, waaruit zij een keuze
kunnen maken voor hun klanten.
België, West-Duitsland en Frankrijk de belangrijkste
landen voor wegvervoer
Nederland verricht ruim de helft
van het internationale wegtransport
in West-Europa. Ongeveer duizend
vrachtwagens met ruim tweeduizend
man personeel zullen binnen enige
maanden honderd millioen gulden
aan vrachtsommen sedert begin 1947
hebben binnengebracht. In 1953 werd
ruim 15 millioen aan vracht besomd.
Het Nederlandse internationale goe
derenvervoer over de weg deed in
1953 tussen de 160.000 en 170.000 rit
ten of ongeveer 20 meer dan in
1952. In het sinds 1947 verdrievou
digde internationale vrachtvervoer
over de weg wordt thans jaarlijks
meer dan 20 millioen kilometer af
gelegd.
Deze cijfers noemde de heer K. C.
A. «Colette, directeur van de Neder
landse Internationale Wegvervoers-
Organisatie (N.I.W.O.), tijdens een
lezing voorde Haagse afdeling van
de Ned. Maatschappij voor Nijver
heid en Handel.
De N.I.W.O. heeft als stichting een
groot deel van de uitvoeringsregelin
gen voor het Nederlandse inernatio-
nale goederenveiwoer in handen ge
kregen en onderhoudt mede de rela
ties 'met buitenlandse instanties om
dit vervoer zo soepel mogelijk te doen
verlopen.
België, West-Duitsland en Frank
rijk zijn voor het Nederlandse weg
vervoer over de grenzen de belang
rijkste landen. De Belgische belem
meringen per product en provincie
behoren thans tot het verleden. Op
een algemene machtiging kan men
overal in België rijden. Frankrijk
heeft thans toegestaan, dat Neder
landse vrachtauto's voor grensover
schrijdend verkeer tot ongeveer aan
de Seine en Parijs komen. Het vracht
autoverkeer op W.-Duitsland neemt
gestadig toe.
De heer Colette betreurde het dat
van ritten van Nederlandse vervoer
ders in België en West-Duitsland nog
steeds belasting wordt geheven. Die
bedraagt in België 4.5 van de
vrachtsom. Buitendien zijn de motor
brandstoffen buiten Nederland duur
en bovën bepaalde hoeveelheden
wordt soms zelfs invoerrecht gehe
ven. Gelukkig wordt de samenwer
king met buitenlandse instanties
steeds beter en soepeler. Hiertoe
hebben de* ondernemers en chauf
feurs met hun harde, betrouwbare
werk, hun ondernemingsgeest, durf
en doorzettingsvermogen, zeer veel
bijgedragen. Het doorgaans goede op
treden der chauffeurs heeft aan de
grenzen veel goodwill.