H.M. de Koningin stelde nieuwe kruiser „De Ruyter" in gebruik Interessante filmvoorstelling Fordfabrieken OokSpierpijn ik Te Delft zoekt men naar de oorzaken van de gebroken dijken De Cirkelgang ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 - No. 17446 GROTE DAG VOOR SCHIEDAM Een bodem waarop Nederland rekenen kan Opleving op de uienmarkt Ingezonden mededeling Met het begin van de maand De cember is de uitvoer van uien naar Duitsland niet meer aan beperkende bepalingen gebonden. Men verwacht dat omstreeks die tijd ook Engeland H.M. de Koningin heeft te Schie- zei: „Het schip is een overtuigend be- ziJn grenzen weer zal openen. Op de dam op de dok- en werfmaaatschap- wijs van het arbeidsvermogen van uienmarkt, die tot nog toe zeer slap py WUton-Feyenoord, waar de bo- ons volk". Zij wenste de „De Ruyter" was, geeft dit thans enige opleving, dem is gebouwd, de kruiser „De Ruy- daarop een behouden vaart en ver- Er begint enige vraag te komen, al ter" officieel in gebruik gesteld. Om zocht de commandant het schip in beweegt de prijs die geboden wordt tien minuten over twee Woensdag- dienst te stellen. z*ch noS steeds rond 5 cent per kg, middag werd op de kruiser de vlag, Nadat kapitein ter zee W. J. Kruys een prijs die beneden de kostprijs de geus en de commandovlag van de aan dit verzoek had voldaan, sprak ligt en die de telers daarom nog niet bevelhebber der zeestrydkrachten en de commandant enkele woorden, ei"g willig maakt om te verkopen, chef marinestaf gehesen en daarmede waarin hij herinnerde aan de andere De hoeveelheid, die tot nu toe ver werd het schip officieel „Hr Ms krui- kruiser van dezelfde naam, die in zonden werd (Juli t/m October) he ser de Ruyter". Onmiddellijk daarop 1952 in de Javazee roemrucht ten on- draagt ruim 20 millioen kg, een klonk de vaandelmars en vervolgens der ging. Tot de bemanning zei de kwantum dat in andere tijden wel stond iedereen stram in de houding commandant: „Aan ons is het gege- eens in één maand geëxporteerd voor het „Wilhelmus". ven van de kruiser te maken een werd. Wanneer echter het weer mee- bodem waarop het Nederlandse volk werkt, kunnen de maanden De- In het gevolg van H.M. de Konin- kan rekenen jn tijden van vrede en cember tot en met Maart nog veel gin bevonden zich vice-admiraal N. oorlog» goed maken- Zou in deze maanden A. Rost von Tonningen, adjudant-ge- schjp werd daarop gepavoi- gemiddeld 25 a 30 millioen kg zijn neraal en chef van Haar Militaire ggg^ en een f0t0 werd genomen op weg naar het buitenland vinden, dan ^UiS' kaPiteinj nt_rL!9! bet voordek van het personeel met zou eind April de uienoogst zeker zo in hun midden H.M. de Koningin. goed als geruimd zijn. De plechtigheid werd besloten met Geklaagd wordt over een groot een saluut van 35 schoten, die door percentage dat v00r verzending on- de kruiser werden afgevuurd. Een overzichtsfoto van de Fordfabrieken te Dearborn (U.S.A.) J. G. Stegeman, adjudant, een dame du palais en de particulier secretaris W. J. Baron van Heeckeren van Mole- caten. Schiedam was in feeststemming in verband met het koninklijk bezoek en het andere grote feit van de dag. Reeds in de morgenuren had de schout bij nacht C. W. Heringa, als wnd. vlagofficier materieel van het ministerie van Marine, het schip van de werf overgenomen. Later op de dag werden door vice-admiraal H. C. W. Moorman koninklijke onderschei dingen uitgereikt aan militairen en ambtenaren van de Koninklijke Ma rine en aan directie en personeel van de werf. Op het ogenblik van de ingebruik stelling hadden duizenden rondom de kruiser een plaatsje gevonden. De Ingezonden mededeling en rheumatische pijnen wrijft U weg met geschikt is. Hier wreekt zich het feit, dat zoveel uien gezaaid zijn op grond die daarvoor niet geschikt was. Zo als men weet zijn de speciale uien- gebieden op de Zeeuwse en Zuidhol landse eilanden uitgeschakeld, wat voor landbouwers elders aanleiding was, ook hun geluk eens in de uien- teelt te gaan beproeven. Deze teelt heeft tot dusverre weinig geluk ge- Een neerstortend Amerikaans bracht. Kon de aanvoer op de een of transportvliegtuig van het type C 119, andere manier worden gereglemen- een zgn. vliegende verhuiswagen, teerd, dan was het wellicht mogelijk heeft in zijn val tenminste zeven dat de prijs optrok tot het dubbele parachutisten gedood, die hulpeloos van wat thans betaald wordt. Het zou aan hun parachutes hangend het ge- jammer zijn dat door te grote aan- vaarte op zich af zagen komen. Ver- voer begin December, de prijzen op autoriteiten hadden op een zÜtrïbunë der kw™en ol:ht inzittenden van het het niveau van thans gehandhaafd plaats genomen. Zij werden aan H.M. tóestel om het leven' bleven oï n°S daaronder kwamen, de Koningin voorgesteld. Daarna be gaf H.M. en het gezelschap zich aan boord van de kruiser. Schildwachten en een erewacht van het korps ma riniers presenteerden het geweer. Onder de tonen van het volkslied in specteerde de Koningin daarop de erewacht. Nadat de officieren van de bodem aan Haar waren voorgesteld, werd een rondgang over het schip gemaakt. De Verkoopsorganisatie van de Ford Maatschappij bracht zowel te Zierikzee als te Bruinisse een film voorstelling, waarin een aantal do cumentaires werd vertoond, met de fabricage en het gebruik van de Ford producten als thema. De heer G. de Weerd, leider van de Ford-filmdienst van de Fordfabriek, hield een korte inleiding, waarna de film „Opus 65" werd vertoond. Deze film wordt gedragen door muziek van de componist Richard Arnell, die werd geïnspireerd door een bezoek aan de Fordfabrieken te Dearborn (U.S.A.). Een film over de Fordson Mayor- tractor werd gevolgd door de film „Tomorrow meets today", waarin wordt verbeeld, hoe in de laboratoria „Behouden vaart" Voor de microfoon hield H.M. een korte toespraak, waarin Zij de Ko ninklijke Marine met de nieuwe aan winst feliciteerde. H.M. de Koningin ZEEUWS-GALLISCHE VERBROEDERING Delegatie uit Bonnemain (Fr.) bracht bezoek aan Zierikzee Ouders van kinderen met St.-Nicolaas naar Frankrijk In de foyer van dc Concertzaal is les krijgen, en de prachtige omgeving. Woensdagmiddag menig vlot Frans De secretaris, de heer E. H. Mui woordje gevallen, bij gelegenheid van der, deed hierna mededeling van de het bezoek uit Bonnemain, de plaats tocht die per autobus door de ouders waar zoals bekend de kinderen zal worden gemaakt naar Bonnemain van de brugklasse van het Lyceum van 3-7 December. Eén ouder mag de zich bevinden. De heren M. Arnould, tocht meemaken. De terugweg voert Inspecteur d'Academie en M. Lader- over Parijs. De heer R. Gerritsen rière, secretaire-general van de In- stelde voor ook de op het kasteel aan- Ertsen in het cyloopgebergte Specteur, met hun dames, waren voor wezige 15 Franse kindpren en het Op Nieuw-Guinea besprekingen korte tyd in Zierikzee. personeel te bedenken met St. Nico- laa'sT De minister van Overzeese Rijks- Tevoren was er nog enige gelegen- Namens de ouders voerde tenslotte delen heeft de Tweede Kamer doen heid iets van de omgeving te zien de keer A. J. Argelo het woord, die toekomen, ter vertrouwelijke kennis- zo werd naar Kerkwerve gereden in het Frans de opmerking maakte, neming van de leden, een drietal rap- daarna troffen allen zich in de foyer, dat de kinderen die ginds goede porten betreffende het onderzoek waar zich ook de ouders bevonden en mooie dagen doorbrengen het naar het voorkomen van nikkel en van de kinderen die in Frankrijk ver- kasteel en de liefde van het Franse andere ertsen in het Cycloopgebergte toeven. Burgemeester Schuurbeque volk noöit zullen vergeten. „Wij als van Nieuw-Guinea. Boeije verwelkomde in een vlot Frans ouders", aldus de heer Argelo, „geven speechje de gasten, waarop de heer van ganser harte uiting aan onze Arnould repliceerde met de opmer- grote dankbaarheid" en vervolgens: In Engeland waren in 1952 king, dat door de organisatie alles is >>dit kleine eiland Schouwen-Duive- 1.684.000 meer vrouwen dan mannen, gedaan om de kinderen ginds de ake- land; omringd en overstroomd door zo deelt het officiële statistisch jaar- ligheid hier zoveel mogelijk te doen water) is 0nze geboortegrond. Maar boek mede. Maar in de groep van vergeten. In Noord-Frankrijk, aldus vanaf heden hebben wij een deel van personen beneden de veertig jaar spr., heerst een gevoel van medele- ons hart verloren 'aan de overkant waren de mannen met 166.000 in de ven met hetgeen hier is gebeurd en van de schelde, bij U, onze vrienden meerderheid. de bevolking daar is vervuld met uit het goede Noorden van het schone Deze week is de sterkste zender respect voor het taaie volhouden van Frankrijk". ter wereld, waarmede alle Ameri- de mensen op het eiland, om alles Enkele vragen werden nog gesteld, kaanse vliegtuigen en schepen waar weer in gewone banen te krijgen. De die door de burgemeestér voor de ook ter wereld bereikt kunnen wor- heer Arnould zag het als een ideaal gasten werden vertaald. Een leuke den, in bedrijf gesteld. De zender, dat op deze wijze contact wordt ge- geste was toen alten als één man op„ „Big Jim" genaamd, bevindt zich in legd met Noord-Frankrijk en Zuide- atonden en het Franse volkslied zon- de staat Washington. Er is zes jaar lijk Nederland. gen aan gewerkt. 14 millioen dollar zijn Een tweetal films werd nadien ver- er aan ten koste gelegd. De zender toond over het Chateau des Dia- heeft een capaciteit van 1200 kw. blaires, de school waarop de kinderen KERKNIEUWS Bijbeldag op 16 Juni 1954 te 's Gravenhage Voor de Bijbeldag, die op 16 Juni 1954 door het Nederlandsch Bijbel genootschap in de Houtrusthallen te 's Gravenhage wordt belegd, zal o.a. gebruik worden gemaakt van visuele middelen om de arbeid van het bij belgenootschap en van de ver scheidene bijbelgenootschappen in het algemeen duidelijk te maken. Deze dag wordt gehouden met het oog op de herdenking van het 150- jarige bestaan van het Brits- en Bui tenlands Bijbelgenootschap, waarvan de Nederlandse tak wel een van de belangrijkste is. Dit laatste bijbelge nootschap werd in 1814 opgericht. Het Nederlandsch Bijbelgenoot schap heeft met Engeland, Amerika en Schotland steeds de arbeid op in ternationaal gebied verdeeld, wat be treft bijbelvoorziening en bijbelver taling. Teneinde deelname aan de Bijbel dag in Juni van het volgende jaar voor velen mogelijk te maken, heeft het Nederlandsch Bijbelgenootschap een spaarkaart uitgegeven, die, wan neer zij is volgeplakt met zegels van 40 cent, recht geeft op heen- en te rugreis naar de Bijbeldag, op een toegangsbewijs, een eenvoudige lunch en consumpties. Door de „Porceleyne Fles" wordt naar aanleiding van het jubileum van de bijbelvoorziening in de wereld, een tegel uitgegeven. INGEZONDEN STUKKEN Open brief aan de heer C. Hoek Mijnheer de redacteur, Gaarne wil ik hier de keerzijde be lichten van het door de heer C. Hoek dd. 9 November jl. tot de Raad ge richt schrijven. Ik' stel het op prijs Hoek, dat je deze zaak in bredere banen heb gebracht, want voor een goede voorlichting dienen de mensen te weten hoe de vork aan de steel zit. De betreffende bewoners als de uit voerenden ondervinden dagelijks dat een totaal herstel haast tot de onmo gelijkheden behoort. Gelet op de resultaten van het her stel der gemeentewoningen, even los gezien van de bestaande moeilijkhe den (70 totaal, van de Karnemelks- vaart 80 en de Zuidhoek 10 klaar, behalve het schilderwerk, wat hier echter buiten staat), meende ik ik dat wel een waarderend woord zou worden gehoord aan het adres van de gezamenlijke aannemers. Maar niets daarvan. Ben jij nu de mening toegedaan Hoek, dat bij het aantrekken van vreemde firma's het werk in de Zuid hoek niet zou zijn vastgelopen en aan de Karnemelksvaart niet zou hebben gestagneerd? Gelet op de slechte er varingen met vreemde firma's op gedaan na 1945, meen ik anders te moeten concluderen. Het spijt mij echter, dat bij de replieken in de Raad niet alle raadsleden juist waren in hun uitlatingen. Natuurlijk zijn er wel moeilijkheden met de materialen en een aannemer die dik doet op kosten van een onderaannemer, heeft geen recht van bestaan. Wel van belang in deze is de uit lating van de wethouder inzake de van de Motor Compnay met zorg en ingenieusiteit wordt gezocht naar nieuwe modellen, de vervaardiging waarvan heel wat hoofdbrekens kost. De film „American Road" was vooral uit historisch oogpunt van be lang. Aangetoond werd hoe in de be ginjaren van de auto de wegen voor het toenemend verkeer volkomen on toereikend waren. Dit gaf de stoot tot de openlegging van het Ameri kaanse continent, thans terecht be roemd om de „highways", de grote autobanen, die er dwars doorheen zijn gelegd. Vooral de opnamen van het eerste autoverkeer in de steden waren interessant. Centrale figuur in deze film is Henry Ford I ,de geniale ontwerper van de T-Ford, waarmede hij het wereldbedrijf fundeerde. 12% aantrekkingskosten vreemde arbeiders, die geaccepteerd werd. Maar bij de uitvoering van de rege ling bleek die voor de een wel en voor de ander niet van nut te zijn bij de herstelwerkzaamheden; die heeft uit de aard der zaak het aantrekken van vreemde arbeiders veel tegen- gewerkt. Bovendien is het tot op he den onmogelijk om te weten te ko men hoe de afwikkeling hiervan nu is; het kan voorkomen dat een decla ratie zes weken onderweg is en nie mand van het verdere verloop op de hoogte is. In dit verband lijkt het mij ook ge past om je mee të delen, dat bij uit voering door een vreemde firma van werk op Schouwen en Duiveland meer dan 12% aantrekkingskosten werd betaald. Niet billijk vind ik het dat zij die op S. en D. wonen, andere maatstaven krijgen toebedeeld, al is dit er een bewijs voor dat de onder linge samenwerking tussen de aan nemers niet is zoals het behoort te zijn! Natuurlijk hebben wij beiden geen verschil van mening over de nood zakelijkheid dat er wordt opgescho ten, gezien het vele werk dat wacht, en dat er dus vreemde firma's wor den aangetrokken. Maar laat men dit werk dan uitgeven, dan lossen deze moeilijkheden zich zelf op om dat het in de bouwwereld een na tuurwet is, dat zolang de aanbeste dingen niet op grote schaal plaats vinden, er geen enkele grote firma renderend hulp kan komen verlenen. Wel degelijk verschil van mening krijgen wij als door een schrijven als van jou en door verslagen in de cou rant, verschillende instanties over gaan tot het opleveren van het gron dig herstel in tien dagen (met inbe grip van schilder- en sauswerk), tot grote vreugde van de betreffendè be woner van het perceel. Of de ge meente en de bewoners volgend jaar dit ook nog prettig vinden, valt te be twijfelen, omdat deze werkwijze to taal verkeerd is en zeker nu er nog zo iets is als zilt! Goede voorlichting was in deze noodzakelijk, maar brengt dan ook een herstel over een langere tijd met zich mee. Dat een ieder hier nu eens van doordrongen was, dit ter voor koming van een verkeerde gedachte van hen die eerstgenoemde werk wijze voorstaan en voor het vermij den van nog meer naschade in latere jaren. Bij informatie bij bewoners van ge troffen panden te Kruiningen bleek de reactie terecht te zijn in dezelfde zin zoals hierboven vermeld; precies zoals bij lotgenoten op ons eiland. Wat dus neerkomt op jouw schrijven, Hoek, ondanks het feit dat men daar vroeger tot herstel kon overgaan en betere mogelijkheden bezit voor het aantrekken van firma's, zonder veel kosten, uit Bergen op Zoom en Wal cheren. Dit naar aanleiding van het verslag van 7 November jl. van de vergadering van de Stichting „N. S.- D.". Laten wij toch voorzichtig zijn met zulke voorlichting en laten wij tonen in staat te zijn zelf onze boontjes te kunnen doppen. Dat kunnen wij be reiken zonder smet op onze mede eilandbewoners te werpen, door bij verschil van mening een eerlijke, voor ons eiland opbouwende ge- dachtenwisseling te laten plaats vin den. Wetende Hoek, dat jij dit schrijven van mij zult weten te waarderen, hoop ik als volledig buitenstaander in deze kwestie er toe te hebben bij gedragen een wat duidelijker beeld te hebben gegeven van een zaak die in mijn ogen niet geheel juist was. U dank zeggend voor de plaatsing, mijnheer de redacteur, verblijf ik, C. LINDERS P. D. de Vosstraat 15, Zierikzee, De Zondagartsendienst te Zierikzee 22 November: Dr C. M. van Hoorn. FEUILLETON ONDERZOEK NAAR DIJKDOORBRAKEN Stormaanvallen worden nauwkeurig geïmiteerd In het Waterloopkundige laborato rium te Delft worden onderzoekingen verricht naar de oorzaken der dijk doorbraken van 1 Februari. Van vele doorbraken heeft men de oorzaken ter plaatse kunnen vaststellen. Elders echter stond men voor raadselen, die thans in de „stormgoot" van het la boratorium worden ontward. De te onderzoeken dijkprofielen worden nauwkeurig op schaal nage bouwd, waarna men er wind en wa ter in gelijke verhouding tot het zware weer van 31 Januari op los laat. Een zeer verfijnde apparatuur, die op de „dijk" is gemonteerd, wijst nauwkeurig de gevolgen der storm aanvallen aan. Prof. J, Th. Thijsse, die deze onder zoekingen leidt, verklaarde, dat dit onderzoek niets ten nadele van de bouwers der bij de stormvloed be zweken dijken zegt. Deze dijken wa ren, naar menselijke berekeningen, zo goed mogelijk. De dijkbouw heeft een eeuwenlange historische groei dooorgemaakt. De waterbouwkunde kent eigenlijk alleen in Nederland het vraagstuk der zeedijken, zodat men zich hier op dat gebied niet op we tenschappelijke resultaten van elders kan oriënteren. Het onderzoek naar de oorzaken van bepaalde doorbraken, zoals die van Tholen bijvoorbeeld, is van groot belang voor het werk van de Delta commissie, die zich over het afslui ten der zeegaten moet uitspreken. De in het laboratorium verkregen uit komsten zullen bijdragen tot de meest aanbevelenswaatrdige vormen van dijkbouw onder verschillende om standigheden. Het onderzoek vindt plaats in opdracht van deze com missie. In het laboratorium wordt verder gewerkt in het grote model van de benedenloop der rivieren en de Delta, waarbij men bijvoorbeeld vraagstuk ken van de Biesbosch, de Nieuwe Waterweg en andere wateren bij het afsluiten van de zeegaten bestudeert. Het gebied van de Oosterschelde is thans ook bij deze studiemaquette betrokken. door MAARTJE ZELDENRIJK De dag daarna waren de beide schilders aan het werk en zo ter loops vertelde Wim aan zijn maat, dat er wellicht aan de overkant in teresse was voor zijn schilderij. Broeksma keek hem een ogenblik aan en knikte toen. „Dat heb ik wel gedacht", zei hij. „Je schildert ook niet slecht. Je moet het wat meer doen, jong. Als straks de economische toestand wat beter is, kun je er wel geld voor maken." „Alweer geld!" riep Wim geërgerd uit. „Goeie genade, wat een mate rialist ben jij ook al. Wil je wel ge loven, dat ik nooit aan geld denk als ik schilder? Ik doe het voor m'n ple zier." „Wel, dat geeft toch niets? Maal ais jij er zo een paar centen kunt bij verdienen, waarom zul je het dan niet doen? Ik wou wel dat ik zo kon kladderen als jij, dan zat ik iedere avond een schilderijtje te maken. In Amsterdam zou ik er wel geld voor zien te krijgen, een tientje voor een schilderij, dat zou een bijverdienste zijn van vijftig piek. Mens, wat zou moeder gek op me zijn, als ik iedere week vijf tienen extra thuis bracht!" ,.Ja, jij", bromde Wim. ,Maar ik ben vrijgezel." „Hoor eens hier, beste jongen", zei Broeksma eensklaps veel ernstiger, „neem een goede raad aan van een oudere man: als jij wat kunt bijver dienen met de schilderijtjes, doe het dan en spaar je geld op. Later kun je het best nodig hebben, als je gaat trouwen of zo." „Bedankt voor de tip. Ik geloof dat het nog zo gek niet is." 's Avonds ging Wim, het schilde rijtje netjes ingepakt in een stuk pa pier, naar de overkant. Als die griet nu maar gezegd heeft, dat ik van avond kom, dacht Wim, een beetje onwennig, anders heb je nog kans dat ze de hofhond op me af sturen. Dat niet elk bedrijf in de Beemster een hond heeft, dat besefte Wim op dit ogenblik niet. Enfin, als-ie niet kwajer was dan die van Blauwboer, dan zou het wel gaan. Want tot grote verwondering van alle huisgenoten was Wim de tweede dag van zijn ver blijf op „Bouwlust" al goede vrien den met „Hek", de grote ruige bou vier. Toen de boerin hem, gewoonte getrouw, 's avonds losgelaten had, was Wim, trots alle waarschuwingen, terstond naar de hond gegaan, had hem vertrouwelijk op de rug en de kop geklopt en hem fluisterend toe gesproken. Toen Wim zich omdraaide was de hond hem kwispelstaartend gevolgd. En de boer had verklaard, dat dit de eerste vreemde was, waar Hek niet „lilluk" tegen deed. En se dertdien was Wim goede maatjes met de bouvier. Wim liep de weg over naar de boerderij, die niet zo ver van de straat af lag. Maar daar scheen men al op zijn komst voorbereid. De hele familie zat buiten op een bank en een paar stoelen, na gedane arbeid te genieten van het zachte voorjaars weer. „Daar hebben we de schilder van de overkant zeker", zei de boer, een kleine gezette man, met een vriende lijke oogopslag. „Ja", antwoordde Wim, min of mee verlegen, omdat hij zijn schil derij kwam laten zien. „Gisteravond was uw dochter bij onsaan de overkant zal ik maar zeggen, en die vond dat ik het aan U moest laten zien. Het is klaar." Een beetje zenuwachtig haalde hij het papier er af en toonde het de boer. Deze nam het aan en hield het een eindje van zich af. Dadelijk schaarden alle huisgenoten zich, be wonderend om hem heen. Het „och, wat mooi!" en „het is net echt!" streelde "Wim wel een beetje en toen hij bemerkte, dat men het inderdaad geslaagd vond, verdween zijn zenuwachtigheid en verlegen heid en al spoedig stond hij tussen de anderen in, vertellende dat hij het in vier avonden had geschilderd. „Zo", zeide boer ten slotte, nadat hij er zeker wel vijf minuten naar gekeken had, „mar dat krijg je niet meer terug, jongeman. Vertel maar wat je er voor hebben moet, maar niet te veel, want het is een slechte tijd tegenwoordig. Doch, dat zullen jullie in de stad ook wel weten, niet?" (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1953 | | pagina 5