H.M. de Koningin stelde nieuwe kruiser
„De Ruyter" in gebruik
Interessante filmvoorstelling Fordfabrieken
OokSpierpijn
ik
Te Delft zoekt men naar de oorzaken
van de gebroken dijken
De Cirkelgang
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 - No. 17446
GROTE DAG VOOR SCHIEDAM
Een bodem waarop Nederland rekenen kan
Opleving op de
uienmarkt
Ingezonden mededeling
Met het begin van de maand De
cember is de uitvoer van uien naar
Duitsland niet meer aan beperkende
bepalingen gebonden. Men verwacht
dat omstreeks die tijd ook Engeland
H.M. de Koningin heeft te Schie- zei: „Het schip is een overtuigend be- ziJn grenzen weer zal openen. Op de
dam op de dok- en werfmaaatschap- wijs van het arbeidsvermogen van uienmarkt, die tot nog toe zeer slap
py WUton-Feyenoord, waar de bo- ons volk". Zij wenste de „De Ruyter" was, geeft dit thans enige opleving,
dem is gebouwd, de kruiser „De Ruy- daarop een behouden vaart en ver- Er begint enige vraag te komen, al
ter" officieel in gebruik gesteld. Om zocht de commandant het schip in beweegt de prijs die geboden wordt
tien minuten over twee Woensdag- dienst te stellen. z*ch noS steeds rond 5 cent per kg,
middag werd op de kruiser de vlag, Nadat kapitein ter zee W. J. Kruys een prijs die beneden de kostprijs
de geus en de commandovlag van de aan dit verzoek had voldaan, sprak ligt en die de telers daarom nog niet
bevelhebber der zeestrydkrachten en de commandant enkele woorden, ei"g willig maakt om te verkopen,
chef marinestaf gehesen en daarmede waarin hij herinnerde aan de andere De hoeveelheid, die tot nu toe ver
werd het schip officieel „Hr Ms krui- kruiser van dezelfde naam, die in zonden werd (Juli t/m October) he
ser de Ruyter". Onmiddellijk daarop 1952 in de Javazee roemrucht ten on- draagt ruim 20 millioen kg, een
klonk de vaandelmars en vervolgens der ging. Tot de bemanning zei de kwantum dat in andere tijden wel
stond iedereen stram in de houding commandant: „Aan ons is het gege- eens in één maand geëxporteerd
voor het „Wilhelmus". ven van de kruiser te maken een werd. Wanneer echter het weer mee-
bodem waarop het Nederlandse volk werkt, kunnen de maanden De-
In het gevolg van H.M. de Konin- kan rekenen jn tijden van vrede en cember tot en met Maart nog veel
gin bevonden zich vice-admiraal N. oorlog» goed maken- Zou in deze maanden
A. Rost von Tonningen, adjudant-ge- schjp werd daarop gepavoi- gemiddeld 25 a 30 millioen kg zijn
neraal en chef van Haar Militaire ggg^ en een f0t0 werd genomen op weg naar het buitenland vinden, dan
^UiS' kaPiteinj nt_rL!9! bet voordek van het personeel met zou eind April de uienoogst zeker zo
in hun midden H.M. de Koningin. goed als geruimd zijn.
De plechtigheid werd besloten met Geklaagd wordt
over een groot
een saluut van 35 schoten, die door percentage dat v00r verzending on-
de kruiser werden afgevuurd.
Een overzichtsfoto van de Fordfabrieken te Dearborn (U.S.A.)
J. G. Stegeman, adjudant, een dame
du palais en de particulier secretaris
W. J. Baron van Heeckeren van Mole-
caten.
Schiedam was in feeststemming in
verband met het koninklijk bezoek
en het andere grote feit van de dag.
Reeds in de morgenuren had de
schout bij nacht C. W. Heringa, als
wnd. vlagofficier materieel van het
ministerie van Marine, het schip van
de werf overgenomen. Later op de
dag werden door vice-admiraal H. C.
W. Moorman koninklijke onderschei
dingen uitgereikt aan militairen en
ambtenaren van de Koninklijke Ma
rine en aan directie en personeel van
de werf.
Op het ogenblik van de ingebruik
stelling hadden duizenden rondom de
kruiser een plaatsje gevonden. De
Ingezonden mededeling
en rheumatische pijnen
wrijft U weg met
geschikt is. Hier wreekt zich het feit,
dat zoveel uien gezaaid zijn op grond
die daarvoor niet geschikt was. Zo
als men weet zijn de speciale uien-
gebieden op de Zeeuwse en Zuidhol
landse eilanden uitgeschakeld, wat
voor landbouwers elders aanleiding
was, ook hun geluk eens in de uien-
teelt te gaan beproeven. Deze teelt
heeft tot dusverre weinig geluk ge-
Een neerstortend Amerikaans bracht. Kon de aanvoer op de een of
transportvliegtuig van het type C 119, andere manier worden gereglemen-
een zgn. vliegende verhuiswagen, teerd, dan was het wellicht mogelijk
heeft in zijn val tenminste zeven dat de prijs optrok tot het dubbele
parachutisten gedood, die hulpeloos van wat thans betaald wordt. Het zou
aan hun parachutes hangend het ge- jammer zijn dat door te grote aan-
vaarte op zich af zagen komen. Ver- voer begin December, de prijzen op
autoriteiten hadden op een zÜtrïbunë der kw™en ol:ht inzittenden van het het niveau van thans gehandhaafd
plaats genomen. Zij werden aan H.M. tóestel om het leven' bleven oï n°S daaronder kwamen,
de Koningin voorgesteld. Daarna be
gaf H.M. en het gezelschap zich aan
boord van de kruiser. Schildwachten
en een erewacht van het korps ma
riniers presenteerden het geweer.
Onder de tonen van het volkslied in
specteerde de Koningin daarop de
erewacht. Nadat de officieren van de
bodem aan Haar waren voorgesteld,
werd een rondgang over het schip
gemaakt.
De Verkoopsorganisatie van de
Ford Maatschappij bracht zowel te
Zierikzee als te Bruinisse een film
voorstelling, waarin een aantal do
cumentaires werd vertoond, met de
fabricage en het gebruik van de Ford
producten als thema.
De heer G. de Weerd, leider van de
Ford-filmdienst van de Fordfabriek,
hield een korte inleiding, waarna de
film „Opus 65" werd vertoond. Deze
film wordt gedragen door muziek van
de componist Richard Arnell, die
werd geïnspireerd door een bezoek
aan de Fordfabrieken te Dearborn
(U.S.A.).
Een film over de Fordson Mayor-
tractor werd gevolgd door de film
„Tomorrow meets today", waarin
wordt verbeeld, hoe in de laboratoria
„Behouden vaart"
Voor de microfoon hield H.M. een
korte toespraak, waarin Zij de Ko
ninklijke Marine met de nieuwe aan
winst feliciteerde. H.M. de Koningin
ZEEUWS-GALLISCHE VERBROEDERING
Delegatie uit Bonnemain (Fr.) bracht
bezoek aan Zierikzee
Ouders van kinderen met St.-Nicolaas naar Frankrijk
In de foyer van dc Concertzaal is les krijgen, en de prachtige omgeving.
Woensdagmiddag menig vlot Frans De secretaris, de heer E. H. Mui
woordje gevallen, bij gelegenheid van der, deed hierna mededeling van de
het bezoek uit Bonnemain, de plaats tocht die per autobus door de ouders
waar zoals bekend de kinderen zal worden gemaakt naar Bonnemain
van de brugklasse van het Lyceum van 3-7 December. Eén ouder mag de
zich bevinden. De heren M. Arnould, tocht meemaken. De terugweg voert
Inspecteur d'Academie en M. Lader- over Parijs. De heer R. Gerritsen
rière, secretaire-general van de In- stelde voor ook de op het kasteel aan-
Ertsen in het cyloopgebergte Specteur, met hun dames, waren voor wezige 15 Franse kindpren en het
Op Nieuw-Guinea besprekingen korte tyd in Zierikzee. personeel te bedenken met St. Nico-
laa'sT
De minister van Overzeese Rijks- Tevoren was er nog enige gelegen- Namens de ouders voerde tenslotte
delen heeft de Tweede Kamer doen heid iets van de omgeving te zien de keer A. J. Argelo het woord, die
toekomen, ter vertrouwelijke kennis- zo werd naar Kerkwerve gereden in het Frans de opmerking maakte,
neming van de leden, een drietal rap- daarna troffen allen zich in de foyer, dat de kinderen die ginds goede
porten betreffende het onderzoek waar zich ook de ouders bevonden en mooie dagen doorbrengen het
naar het voorkomen van nikkel en van de kinderen die in Frankrijk ver- kasteel en de liefde van het Franse
andere ertsen in het Cycloopgebergte toeven. Burgemeester Schuurbeque volk noöit zullen vergeten. „Wij als
van Nieuw-Guinea. Boeije verwelkomde in een vlot Frans ouders", aldus de heer Argelo, „geven
speechje de gasten, waarop de heer van ganser harte uiting aan onze
Arnould repliceerde met de opmer- grote dankbaarheid" en vervolgens:
In Engeland waren in 1952 king, dat door de organisatie alles is >>dit kleine eiland Schouwen-Duive-
1.684.000 meer vrouwen dan mannen, gedaan om de kinderen ginds de ake- land; omringd en overstroomd door
zo deelt het officiële statistisch jaar- ligheid hier zoveel mogelijk te doen water) is 0nze geboortegrond. Maar
boek mede. Maar in de groep van vergeten. In Noord-Frankrijk, aldus vanaf heden hebben wij een deel van
personen beneden de veertig jaar spr., heerst een gevoel van medele- ons hart verloren 'aan de overkant
waren de mannen met 166.000 in de ven met hetgeen hier is gebeurd en van de schelde, bij U, onze vrienden
meerderheid. de bevolking daar is vervuld met uit het goede Noorden van het schone
Deze week is de sterkste zender respect voor het taaie volhouden van Frankrijk".
ter wereld, waarmede alle Ameri- de mensen op het eiland, om alles Enkele vragen werden nog gesteld,
kaanse vliegtuigen en schepen waar weer in gewone banen te krijgen. De die door de burgemeestér voor de
ook ter wereld bereikt kunnen wor- heer Arnould zag het als een ideaal gasten werden vertaald. Een leuke
den, in bedrijf gesteld. De zender, dat op deze wijze contact wordt ge- geste was toen alten als één man op„
„Big Jim" genaamd, bevindt zich in legd met Noord-Frankrijk en Zuide- atonden en het Franse volkslied zon-
de staat Washington. Er is zes jaar lijk Nederland. gen
aan gewerkt. 14 millioen dollar zijn Een tweetal films werd nadien ver-
er aan ten koste gelegd. De zender toond over het Chateau des Dia-
heeft een capaciteit van 1200 kw. blaires, de school waarop de kinderen KERKNIEUWS
Bijbeldag op 16 Juni 1954
te 's Gravenhage
Voor de Bijbeldag, die op 16 Juni
1954 door het Nederlandsch Bijbel
genootschap in de Houtrusthallen te
's Gravenhage wordt belegd, zal o.a.
gebruik worden gemaakt van visuele
middelen om de arbeid van het bij
belgenootschap en van de ver
scheidene bijbelgenootschappen in
het algemeen duidelijk te maken.
Deze dag wordt gehouden met het
oog op de herdenking van het 150-
jarige bestaan van het Brits- en Bui
tenlands Bijbelgenootschap, waarvan
de Nederlandse tak wel een van de
belangrijkste is. Dit laatste bijbelge
nootschap werd in 1814 opgericht.
Het Nederlandsch Bijbelgenoot
schap heeft met Engeland, Amerika
en Schotland steeds de arbeid op in
ternationaal gebied verdeeld, wat be
treft bijbelvoorziening en bijbelver
taling.
Teneinde deelname aan de Bijbel
dag in Juni van het volgende jaar
voor velen mogelijk te maken, heeft
het Nederlandsch Bijbelgenootschap
een spaarkaart uitgegeven, die, wan
neer zij is volgeplakt met zegels van
40 cent, recht geeft op heen- en te
rugreis naar de Bijbeldag, op een
toegangsbewijs, een eenvoudige lunch
en consumpties.
Door de „Porceleyne Fles" wordt
naar aanleiding van het jubileum van
de bijbelvoorziening in de wereld,
een tegel uitgegeven.
INGEZONDEN STUKKEN
Open brief
aan de heer C. Hoek
Mijnheer de redacteur,
Gaarne wil ik hier de keerzijde be
lichten van het door de heer C. Hoek
dd. 9 November jl. tot de Raad ge
richt schrijven. Ik' stel het op prijs
Hoek, dat je deze zaak in bredere
banen heb gebracht, want voor een
goede voorlichting dienen de mensen
te weten hoe de vork aan de steel zit.
De betreffende bewoners als de uit
voerenden ondervinden dagelijks dat
een totaal herstel haast tot de onmo
gelijkheden behoort.
Gelet op de resultaten van het her
stel der gemeentewoningen, even los
gezien van de bestaande moeilijkhe
den (70 totaal, van de Karnemelks-
vaart 80 en de Zuidhoek 10
klaar, behalve het schilderwerk, wat
hier echter buiten staat), meende ik
ik dat wel een waarderend woord
zou worden gehoord aan het adres
van de gezamenlijke aannemers.
Maar niets daarvan.
Ben jij nu de mening toegedaan
Hoek, dat bij het aantrekken van
vreemde firma's het werk in de Zuid
hoek niet zou zijn vastgelopen en aan
de Karnemelksvaart niet zou hebben
gestagneerd? Gelet op de slechte er
varingen met vreemde firma's op
gedaan na 1945, meen ik anders te
moeten concluderen. Het spijt mij
echter, dat bij de replieken in de
Raad niet alle raadsleden juist waren
in hun uitlatingen. Natuurlijk zijn er
wel moeilijkheden met de materialen
en een aannemer die dik doet op
kosten van een onderaannemer, heeft
geen recht van bestaan.
Wel van belang in deze is de uit
lating van de wethouder inzake de
van de Motor Compnay met zorg en
ingenieusiteit wordt gezocht naar
nieuwe modellen, de vervaardiging
waarvan heel wat hoofdbrekens kost.
De film „American Road" was
vooral uit historisch oogpunt van be
lang. Aangetoond werd hoe in de be
ginjaren van de auto de wegen voor
het toenemend verkeer volkomen on
toereikend waren. Dit gaf de stoot
tot de openlegging van het Ameri
kaanse continent, thans terecht be
roemd om de „highways", de grote
autobanen, die er dwars doorheen
zijn gelegd. Vooral de opnamen van
het eerste autoverkeer in de steden
waren interessant. Centrale figuur in
deze film is Henry Ford I ,de geniale
ontwerper van de T-Ford, waarmede
hij het wereldbedrijf fundeerde.
12% aantrekkingskosten vreemde
arbeiders, die geaccepteerd werd.
Maar bij de uitvoering van de rege
ling bleek die voor de een wel en
voor de ander niet van nut te zijn bij
de herstelwerkzaamheden; die heeft
uit de aard der zaak het aantrekken
van vreemde arbeiders veel tegen-
gewerkt. Bovendien is het tot op he
den onmogelijk om te weten te ko
men hoe de afwikkeling hiervan nu
is; het kan voorkomen dat een decla
ratie zes weken onderweg is en nie
mand van het verdere verloop op de
hoogte is.
In dit verband lijkt het mij ook ge
past om je mee të delen, dat bij uit
voering door een vreemde firma van
werk op Schouwen en Duiveland
meer dan 12% aantrekkingskosten
werd betaald. Niet billijk vind ik het
dat zij die op S. en D. wonen, andere
maatstaven krijgen toebedeeld, al is
dit er een bewijs voor dat de onder
linge samenwerking tussen de aan
nemers niet is zoals het behoort te
zijn!
Natuurlijk hebben wij beiden geen
verschil van mening over de nood
zakelijkheid dat er wordt opgescho
ten, gezien het vele werk dat wacht,
en dat er dus vreemde firma's wor
den aangetrokken. Maar laat men
dit werk dan uitgeven, dan lossen
deze moeilijkheden zich zelf op om
dat het in de bouwwereld een na
tuurwet is, dat zolang de aanbeste
dingen niet op grote schaal plaats
vinden, er geen enkele grote firma
renderend hulp kan komen verlenen.
Wel degelijk verschil van mening
krijgen wij als door een schrijven als
van jou en door verslagen in de cou
rant, verschillende instanties over
gaan tot het opleveren van het gron
dig herstel in tien dagen (met inbe
grip van schilder- en sauswerk), tot
grote vreugde van de betreffendè be
woner van het perceel. Of de ge
meente en de bewoners volgend jaar
dit ook nog prettig vinden, valt te be
twijfelen, omdat deze werkwijze to
taal verkeerd is en zeker nu er nog
zo iets is als zilt!
Goede voorlichting was in deze
noodzakelijk, maar brengt dan ook
een herstel over een langere tijd met
zich mee. Dat een ieder hier nu eens
van doordrongen was, dit ter voor
koming van een verkeerde gedachte
van hen die eerstgenoemde werk
wijze voorstaan en voor het vermij
den van nog meer naschade in latere
jaren.
Bij informatie bij bewoners van ge
troffen panden te Kruiningen bleek
de reactie terecht te zijn in dezelfde
zin zoals hierboven vermeld; precies
zoals bij lotgenoten op ons eiland.
Wat dus neerkomt op jouw schrijven,
Hoek, ondanks het feit dat men daar
vroeger tot herstel kon overgaan en
betere mogelijkheden bezit voor het
aantrekken van firma's, zonder veel
kosten, uit Bergen op Zoom en Wal
cheren. Dit naar aanleiding van het
verslag van 7 November jl. van de
vergadering van de Stichting „N. S.-
D.".
Laten wij toch voorzichtig zijn met
zulke voorlichting en laten wij tonen
in staat te zijn zelf onze boontjes te
kunnen doppen. Dat kunnen wij be
reiken zonder smet op onze mede
eilandbewoners te werpen, door bij
verschil van mening een eerlijke,
voor ons eiland opbouwende ge-
dachtenwisseling te laten plaats vin
den.
Wetende Hoek, dat jij dit schrijven
van mij zult weten te waarderen,
hoop ik als volledig buitenstaander
in deze kwestie er toe te hebben bij
gedragen een wat duidelijker beeld
te hebben gegeven van een zaak die
in mijn ogen niet geheel juist was.
U dank zeggend voor de plaatsing,
mijnheer de redacteur, verblijf ik,
C. LINDERS
P. D. de Vosstraat 15, Zierikzee,
De Zondagartsendienst
te Zierikzee
22 November: Dr C. M. van Hoorn.
FEUILLETON
ONDERZOEK NAAR DIJKDOORBRAKEN
Stormaanvallen worden nauwkeurig geïmiteerd
In het Waterloopkundige laborato
rium te Delft worden onderzoekingen
verricht naar de oorzaken der dijk
doorbraken van 1 Februari. Van vele
doorbraken heeft men de oorzaken
ter plaatse kunnen vaststellen. Elders
echter stond men voor raadselen, die
thans in de „stormgoot" van het la
boratorium worden ontward.
De te onderzoeken dijkprofielen
worden nauwkeurig op schaal nage
bouwd, waarna men er wind en wa
ter in gelijke verhouding tot het
zware weer van 31 Januari op los
laat. Een zeer verfijnde apparatuur,
die op de „dijk" is gemonteerd, wijst
nauwkeurig de gevolgen der storm
aanvallen aan.
Prof. J, Th. Thijsse, die deze onder
zoekingen leidt, verklaarde, dat dit
onderzoek niets ten nadele van de
bouwers der bij de stormvloed be
zweken dijken zegt. Deze dijken wa
ren, naar menselijke berekeningen,
zo goed mogelijk. De dijkbouw heeft
een eeuwenlange historische groei
dooorgemaakt. De waterbouwkunde
kent eigenlijk alleen in Nederland het
vraagstuk der zeedijken, zodat men
zich hier op dat gebied niet op we
tenschappelijke resultaten van elders
kan oriënteren.
Het onderzoek naar de oorzaken
van bepaalde doorbraken, zoals die
van Tholen bijvoorbeeld, is van groot
belang voor het werk van de Delta
commissie, die zich over het afslui
ten der zeegaten moet uitspreken. De
in het laboratorium verkregen uit
komsten zullen bijdragen tot de meest
aanbevelenswaatrdige vormen van
dijkbouw onder verschillende om
standigheden. Het onderzoek vindt
plaats in opdracht van deze com
missie.
In het laboratorium wordt verder
gewerkt in het grote model van de
benedenloop der rivieren en de Delta,
waarbij men bijvoorbeeld vraagstuk
ken van de Biesbosch, de Nieuwe
Waterweg en andere wateren bij het
afsluiten van de zeegaten bestudeert.
Het gebied van de Oosterschelde is
thans ook bij deze studiemaquette
betrokken.
door
MAARTJE ZELDENRIJK
De dag daarna waren de beide
schilders aan het werk en zo ter
loops vertelde Wim aan zijn maat,
dat er wellicht aan de overkant in
teresse was voor zijn schilderij.
Broeksma keek hem een ogenblik
aan en knikte toen. „Dat heb ik wel
gedacht", zei hij. „Je schildert ook
niet slecht. Je moet het wat meer
doen, jong. Als straks de economische
toestand wat beter is, kun je er wel
geld voor maken."
„Alweer geld!" riep Wim geërgerd
uit. „Goeie genade, wat een mate
rialist ben jij ook al. Wil je wel ge
loven, dat ik nooit aan geld denk als
ik schilder? Ik doe het voor m'n ple
zier."
„Wel, dat geeft toch niets? Maal
ais jij er zo een paar centen kunt bij
verdienen, waarom zul je het dan
niet doen? Ik wou wel dat ik zo kon
kladderen als jij, dan zat ik iedere
avond een schilderijtje te maken. In
Amsterdam zou ik er wel geld voor
zien te krijgen, een tientje voor een
schilderij, dat zou een bijverdienste
zijn van vijftig piek. Mens, wat zou
moeder gek op me zijn, als ik iedere
week vijf tienen extra thuis bracht!"
,.Ja, jij", bromde Wim. ,Maar ik
ben vrijgezel."
„Hoor eens hier, beste jongen", zei
Broeksma eensklaps veel ernstiger,
„neem een goede raad aan van een
oudere man: als jij wat kunt bijver
dienen met de schilderijtjes, doe het
dan en spaar je geld op. Later kun
je het best nodig hebben, als je gaat
trouwen of zo."
„Bedankt voor de tip. Ik geloof dat
het nog zo gek niet is."
's Avonds ging Wim, het schilde
rijtje netjes ingepakt in een stuk pa
pier, naar de overkant. Als die griet
nu maar gezegd heeft, dat ik van
avond kom, dacht Wim, een beetje
onwennig, anders heb je nog kans
dat ze de hofhond op me af sturen.
Dat niet elk bedrijf in de Beemster
een hond heeft, dat besefte Wim op
dit ogenblik niet. Enfin, als-ie niet
kwajer was dan die van Blauwboer,
dan zou het wel gaan. Want tot grote
verwondering van alle huisgenoten
was Wim de tweede dag van zijn ver
blijf op „Bouwlust" al goede vrien
den met „Hek", de grote ruige bou
vier. Toen de boerin hem, gewoonte
getrouw, 's avonds losgelaten had,
was Wim, trots alle waarschuwingen,
terstond naar de hond gegaan, had
hem vertrouwelijk op de rug en de
kop geklopt en hem fluisterend toe
gesproken. Toen Wim zich omdraaide
was de hond hem kwispelstaartend
gevolgd. En de boer had verklaard,
dat dit de eerste vreemde was, waar
Hek niet „lilluk" tegen deed. En se
dertdien was Wim goede maatjes
met de bouvier.
Wim liep de weg over naar de
boerderij, die niet zo ver van de
straat af lag. Maar daar scheen men
al op zijn komst voorbereid. De hele
familie zat buiten op een bank en
een paar stoelen, na gedane arbeid te
genieten van het zachte voorjaars
weer.
„Daar hebben we de schilder van
de overkant zeker", zei de boer, een
kleine gezette man, met een vriende
lijke oogopslag.
„Ja", antwoordde Wim, min of
mee verlegen, omdat hij zijn schil
derij kwam laten zien. „Gisteravond
was uw dochter bij onsaan de
overkant zal ik maar zeggen, en die
vond dat ik het aan U moest laten
zien. Het is klaar."
Een beetje zenuwachtig haalde hij
het papier er af en toonde het de
boer. Deze nam het aan en hield het
een eindje van zich af. Dadelijk
schaarden alle huisgenoten zich, be
wonderend om hem heen.
Het „och, wat mooi!" en „het is net
echt!" streelde "Wim wel een beetje
en toen hij bemerkte, dat men het
inderdaad geslaagd vond, verdween
zijn zenuwachtigheid en verlegen
heid en al spoedig stond hij tussen
de anderen in, vertellende dat hij het
in vier avonden had geschilderd.
„Zo", zeide boer ten slotte, nadat
hij er zeker wel vijf minuten naar
gekeken had, „mar dat krijg je niet
meer terug, jongeman. Vertel maar
wat je er voor hebben moet, maar
niet te veel, want het is een slechte
tijd tegenwoordig. Doch, dat zullen
jullie in de stad ook wel weten, niet?"
(Wordt vervolgd.)