DE ZIERIKZEESCHE COURANT Tb Oenkerk werd „Siamese tweeling" geboren Prof. Ph. Jansen hoopt dat de ramp een duidelijke les is geweest Rotterdamse Tramweg-Maatschappij gaat 75-jarig bestaan vieren Koning Ibn Saoed van Saoedi-Arabië is Maandagmorgen overleden mm/m sche «nieuws bode ABONNEMENTEN EN AOVERTENTIÊN. Prijs pur 3 maanden bU vooruitbetaling f 2,47, per week 19 cent. Losse nummers 10 cent. Verschijnt 3 maal per week.- Advertentieprijs 15 cent per man. Succesjes (max. 15 m.m.) f 1 per stuk. WAARIN OPGENOMEN 1797-1889 DONDERDAG 12 NOVEAÏBER 1953 Red. AL J. BIJ DE VAATE - Tel. 309 No. 17442 - 110e Jaargang REDACTIE EN ADMINISTRATIE» Leng* Nobelrtrsat A 171, Zierikzee. Poslbu» nr. 7, Telefoon or. 32, Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lekenman Ochtman - lange Nobelttraat A 171 Zierlkiee. Bijeenkomst der Westelijke regeringsleiders volgende maand op de Bermuda's Churcbil] nam het initiatief - Rusland wilde niet naar Lugano Elsenhower, Churchill en Lanlel, de drie Westelijke regeringsleiders, sullen van 4-8 December op een van de Bermuda-eilanden bijeenkomen, waar o.m. het Dutlse probleem en zijn weerslag op de Westerse defensie de belangrijkste onderwerpen van het gesprek zullen zijn. Alisschlen zal ook do kwestie van een viermogendhe- denconferentie ter sprake komen. Deze conferentie zal worden ge houden in plaats van die, welke in Juni jl. op de Bermuda's zou hebben plaats gevonden, als de gezondheids toestand van de Britse premier zulks niet had verhinderd. Zoals bekend hebben de ministers van Buitenland se Zaken der Westelijke „Grote Drie" ln plaats van de voorgenomen confe- De ontwapeningskwestie Rusland deed een concessie De Sowjet-Unle heeft Dinsdag haar vaak herhaalde els Inzake vermin dering van do strijdkrachten der grote mogendheden met één derde, laten vallen, aldus blijkt uit een vier tal amendementen, dat zü heeft in gediend op de van veertien landen afkomstige ontwerp-rcsolutie Inzake ontwapening, welke thans ln de po litieke commissie der V.N. wordt be handeld. De kwestie Triest Zuid-Siavie wil niet vechten maar praten Naar het officiële ZuidfllavLsohe pew(- buroau Tanjoeg Dinsdag heeft mede gedeeld, heeft vice-president Kardelj in een verkiezingsrede te Ljoebljana aangedrongen op het honden van een oonferentie om een compromis-joplos- oing te vinden voor het probleem- Triëat, leidende tot Italiaana-Znidsla- vischo aamenwerking. Naar Kardelj zeide, zon een confe-t rentie do oplossing van deze aangele genheid zeer vergemakkelijken, „sa menwerking tussen Zuidslaviö en Italië is nog steeds mogelijk ondanks het ernstigo conflict met betrekking tot Trujst", Samenwerking is noodzakelijk voor het behoud van de vrede, zei Kardelj, „Zuidslaviö bedreigt niemand en wenst het geschil niet met do wapenen to j»lechten"y „Maar wij zijn vastbesloten onZo onafhankelijkheid to verdedigen en an deren niet toe te staan over onze rechten en ons nationaal grondgebied to beschikken, zonder zelfa naar onze inzichten en wensen te vragen"» Weer aardschokken in Griekenland Op de Ionische eilanden, dio ln Augustus door aardschokken werden geteisterd, hebben zich Maandagavond opnieuw aardbovingen voorgedaan. De mensen renden angstig uit hun huizen. ln Argostoli, de voornaamste stad van het eiland Cophalonic, dat in Augustus ernstig werd verwoest, wer den drie bevingen waargenomen). Tegelijkertijd verbraken hevige stor men de telegraaf- en telefoonverbin dingen met Cephaloniö. rentie, in Juli besprekingen te Wash ington gevoerd. Sindsdien zijn de drie ministers .onder wie minister Eden, die te Washington vertegen woordigd was door Lord Salisbury, te Londen opnieuw bijeen geweest, waarbij besloten werd de Sow jet- Unie uit te nodigen voor een con ferentie over Duitsland te Lugano. Aangezien het Russische antwoord negatief is uitgevallen, willen de Westelijke mogendheden onder el kaar een regeling voor Duitsland vinden. Het Europese legerverdrag Wat Frankrijk betreft zou premier Laaiel op deze conferentie het standr punt van de Nationale vergadering ten aanzien van het Europese leger verdrag kenbaar kunnen maken, nu de vergadering binnenkort deze kwestie in behandeling neemt. Naar men verwacht zal het evenwel niet vóór begin 1954 te Parijs tot een stemming over het verdrag komen. In Bonn heeft het bericht over de bijeenkomst der leiders van de „Wes terse Grpte Drie" grote belangstelling gewekt.' Men meent, dat de bijeen komst voor West-Duitsland van groot belang kan zijn. Bondskanselier Dr Adenauer heeft zija.voldoening er over uitgesproken. De Bondskanselier is in het algemeen een voorstander van alle stappen van het Westen, die ten doel hebben de politieke verhoudingen in Europa duurzaam te maken. Bom onder de vloer Familie leefde 12 jaar gevaarlijk Do bewoners van het pand Zuider straat 18 te Harlingen, het echtpaar B., gingen verhuizen en deden toen bij de politie de sensationele mededeling, dat zich onder de keukenvloer van hun vroegere wo«ing nog een bom bevond van 1 m. lengte. Bij een der bombardementen vn de Harlinger ha ven, namelijk dat in do nacht van 21 op 22 Juli 1941, toen o.a. de gebou wen van het Loodswezen vernield wer den, sloeg ook een bom door het dak van dit pand. De bom boorde zich dcor eon balk van plus minus 40 cm. dikte en door de keukenvloer. Het huis werd ontruimd, maar de bom ont plofte niet en werd ook niet verwij derd. Op bevel van do Duitse bezet tors weid de vloer hersteld en de woning opnieuw betrokken. De be woners kregen advic* na. do oorlog of bij1 verhuizing van een en ander op nieuw aangifte te doen. Dat is heden, na ruim 12 jaar, geschied. Thans is de mijnopruimingsdienst gewaarschuwd die een onderzoek zal instellen. Das deed kippen de das om Do das (familielid van de vos) ifl in Nederland een tamelijk zeldzaam voorkomend dier en deswege bij de wet beschermd. In Noord-Limburg 6chijnt deze bescherming de dassen- stand ten goede te zijn gekomen. Veel overlast heeft men van deze* dieren nog niet ondervonden, maar te Lot- tum is daar nu een uitzondering op gemaakt. De landbouwer J. Janssen trof nL veertig doodgebeten kippen in een hok aan en blijkens de nage laten sporen was hier een das aan het werk geweest. Operatief ingrijpen noodzakelijk De 31-jarige mevrouw de Vries- Klompstra, echtgenote van de heer Sieb de Vries, gemeentewegwerker te Oenkerk, een dorpje gelegen in de Friese Wouden, heeft het leven ge schonken aan een Siamese tweeling, die met de buik aan elkaar vergroeid is. Op advies van de plaatselijke ge neesheer werden de kinderen direct naar het Diaconessenhuis te Leeuw arden vervoerd, waar onmiddellijk röntgenfoto's werden gemaakt en specialistische hulp werd ingeroepen. De vrouwenarts Dr Hoedemaker te Leeuwarden, zeide redelijke hoop te hebben, de beide kinderen afzonder lijk In het leven te houden, doch voor dat operatief ingegrepen kan worden, zal er wellicht een jaar moeten ver lopen. Voorshands zal men rustig af wachten. Deze merkwaardige geboorte heeft vanzelfsprekend in medische kringen grote belangstelling gewekt. De spe cialisten zullen onder meer nauw keurig de buikorganen van de kin deren moeten bestuderen, voordat de een of andere medische beslissing kan worden genomen. Dit is de eerste Siamese tweeling in ons land, althans die levend ter wereld is gekomen, met een gewicht van 6400 gram. Het gezin de Vries had reeds vier kinderen, die alle op normale wijze ter wereld zijn ge komen. NA OUWERKERK Het dichten van dijken blijft moeilijk werk „Denlct u op dit moment ook terug aan die andere sluiting van een laat ste dijkgat, aan de Bammckens, in 1946 V" Deze vraag werd bij Ouwcr- kerk gesteld aan prof. Ph. Jansen, de man, die de droogmaking van Walche ren leidde. „Ja", antwoordde prof. Jansen, „en ik geef me er rekenschap van, hoe moeilijk het sluiten van dijk- gaten is". „Op Walcheren, daar kon men bij tegenslagen nog zeggen„Och we heb ben het nog nooit bij de hand gehad", maar hier op Schouwen-Duiveland, daar werkten we met de ervaring van Wal cheren en we moesten erkennen, dat het wederom een titanenwerk was. U zult zien, dat hier caissons gebruikt worden, die tweemaal zo groot zijn als destijds bij Bammekens en hoe enorm zijn toch de moeilijkheden niet geweest, maar één ding hoop ik", vervolgde prof. Jansen, „nl., dat het Nederlandse volk uit de ramp en de geschiedenis de les heeft geleerd". „En die les is?", werd gevraagd. „Dat herhaling voorkomen moet wor den. Tenslotte is het het Nederlandse volk, dat daartoe besluiten moet. En ik krijg wel eens de indruk, dat men zich weer in slaap laat sussen. Men praat alweer over de belangen van de oestercultuur, over de belangen van de visserij. Maar wegen die op tegen ruim 1700 doden en de ontzaglijk» bedragen, die dichting en herstel kos ten? Men denkt: het duurt onze tijd wel. Een noodlottige samenloop van omstandigheden als op 1 Februari doet zich niet meer voor. Maar je kunt ten opzichte van de natuur geen kans berekening toepassen. Wat weten wij van vloeden en stormen? We beschik ken slechts over waarnemingen van 200 jaar. Daarom nogmaals: ik hoop, dat ons volk de les geleerd heeft en ter harte neemt. Do Delta-commissie zal moeten uit maken wat de best© weg is om her haling te voorkomen. Het Nederlandse volk zal moeten uitmaken of het er dan het geld voor over heeft. Het moet rekenen op een bedrag dat min- Bftens zo groot is als wat deze ramp heeft gekost", aldus prof. Jansen. O Laat schrapen wie het wil, 0 maar gij, gedraagt U wijzer; O Want leven voor het goud, O g dat geeft een ziel van ijzer. 666666666666606666666666 Het K. N. M. I. voorspelt tot Donderdagavond: Veel bewolking Over het algemeen veel bewolking, maar overwegend droog weer; ma tige tot krachtige Zuidwestelijke Wind; na zachtere nacht overdag on geveer dezelfde temperaturen als gisteren. 13 Nov. Zon op 7.57, onder 16.52. Maan op 13.33, onder 23.04. 14 Nov. Zon op 7.59, onder 16.50. Maan op 13.51, onder Eerste Kwartier: 14 Nov. te 8.52. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 13 Nov. 6.58 v.m. 14 Nov. 7.53 v.m. BROUWERSHAVEN: 13 Nov. 6.41 v.m. 14 Nov. 7.38 v.m. Doodtij: 16 en 30 November. Springtij: 23 November. 19.32 n.m. 20.36 n.m. 19.04 n.m. 20.09 n.m. VERKEERDE KOE Een slager ln Enkhuizen had een koe voor de slacht gekocht. Hij zette er niet direct het mes in, doch liet het beest eerst nog een paar dagen in een wei staan. Toen echter voor de koe haar laatste uur had geslagen, stuurde de sla ger een paar buurjongens naar de wei om het beest te halen. De knapen, wie een stuk metworst in het vooruitzicht was gesteld, rep ten zich en weldra was de koe in het slachthuis, alwaar zij volgens de regelen der kunst voor de con sumptie gereed werd gemaakt. Doch wie schetst de verbazing en schrik van de slager toen een boze boer het slachthuis binnen kwam en hem ter verantwoording riep, omdat niet de koe van de slager was geslacht, doch de prima stamboek en t.b.c.-vrije melkkoe van de boer. De jongelieden hadden zich in de wei vergist Zal Schouwen-Duiveland „strijdbijlen begraven Vandaag komt veerboot „Krammer" in de vaart (Van onze redacteur) De „tram" of liever do Rotterdamsche Tramweg Maatschappij herdenkt heden Donderdag 12 November de dag van het 75-jarig bestaan. Dat heeft (overigens nogal een traditioneel) gevolg voor de chroniqueur van het alledaagse levenhij moet een stukje schrijven en als het kan een feestelijk stukje, dat past bij een jubileum. Nu wil echter het geval en we moeten hier de zaken maar dadelijk duidelijk stellen dat het tussen het Schouwen-Duivelandse publiek en de R.T.AL niet altijd wil boteren. Dat zou een sta-in-de-weg kunnen zijn voor een feestelijk gebaar van onze kant, maar het is dat zeer beslist niet. Een jubileum immers kan men ook als een passende gelegenheid zien, de „strijdbijlen te begraven", zoals we het kernachtig vonden uitgedrukt in een artikel in de (heel feestelijke) „Tramkoerier", die voor deze bijzondere gelegenheid extra opgedoft is uitgekomen. Ibn Saoed werd in 1880 te Koeweith aan de Perzische Golf in ballingschap geboren. Zijn voorvaderen hadden in de achttiende eeuw Arabië veroverd, maar zijn vader werd door de Ras- jlds en de Turken uit dit land ver dreven. Ibn Saoed werd opgevoed in de strenge Wahabltische opvattingen van de Islam. In de eerste wereldoorlog was hij één der leidende figuren in het Midden-Oosten. Hij riep alle Arabieren op tot opstand egen de Turken en steun aan de Britse zaak. Als resultaat daarvan werd hij de koning van Saoedi-Arabië, het land van „Cadillacs en kamelen". In 1945 verliet Ibn Saoed zijn ko ninkrijk voor een onderhoud met president Roosevelt en Winston Chur chill na hun conferentie met Stalin te Jalta. Lange tijd was Ibn Saoed een ge trouwe bondgenoot van de Britse Kroon. Enkele maanden geleden ech ter wijzigde hij zijn houding toen Groot-Brittannië weigerde zijn aan spraken op de Boeraimiloase, waar veel olie te vinden is, te steunen. Koning Ibn Saoed laat 150 zonen na, van wie de oudste, Emir Saoed, tot koning is uitgeroepen. Emir Fei- sal, een broer van de nieuwe koning, leider van de Kroonraad en onder koning van de Hedjaz, is uitgeroepen tot kroonprins, premier en minister van Defensie. Meisje werd bij ploegen gedood Bij het ploegen ia de 16-jarige Wil- helmina Verhoeve, dochter van een landeigenaar ,aan de 'e-Graveweg te Rotterdam in de omgeving van de ouderlijke woning om het leven ge komen. Zij bestuurde een tractor, waar de ploeg achter bevestigd was. Toen dit werktuig onverwacht achter een boom wortel bleef steken, maakte de trac tor een draai en kantelde, mot het gevolg dat hot meisje van haar zit plaats viel en onder de tractor te recht kwam. Zij word zo ernstig go- wond dat zij reeds na enkele minuten overleed. Verzoek tot kerken om gebed voor vrede De Wereldveteranen Federatie, dio zoals bekend van 16 tot en met 19 November in de Bidderzaal te Den Haag haar vierde algemene vergader- ring zal houden, heeft met het oog op één van haar doelstellingen, na melijk het verkrijgen van een vrede >n vrijheid in de gehele wereld, tot de Haagse kerkgenootschappen het ver zoek gericht op Zondag 15 November a.s. in do morgendiensten voor de vrede te bidden. Een speciale dienst zal worden ge houden in de English and American Episcopal Church te Don Haag. Voor alle Nederlands Hervormden zal ook een speciale dienst worden ge houden en wel in de Kloosterkerk. Zij zal geleid worden door dfl. Kwint. Do gcponslonncerde vice-admiraol Ch. J. baron van Asbeck, zal spreken over „De vredesgcdachto in verband met hot werk der W.V.F." Do dienst vangt om tien uur aan. Bij deze dienst zullen nl'o Nederlands Horvo* inde oud-strij ders en oorlogs-invaliden uit Den Haag en omgeving worden uitgenodigd* We geloven op goede grond, dat het wederzijds wantrouwen onnodig diep is geworteld en we geloven ook dat redelijke mensen altijd wel een weg vinden om tot een vorm van har telijke samenwerking te komen. Voor waarde is slechts dat men het wil en niet bij den voortduur bereid is oude koeien uit de sloot te halen zodra men daar maar even een passende gelegenheid voor meent te' hebben gevonden. En de tram dan? Is het dan geen schande, dat men weer met de tram op Schouwen-Duiveland begint te rijden? Op een te Rotterdam gehou den persconferentie waren we in de gelegenheid het bus-tram-probleem nog eens van alle kanten te bespre ken. Een conclusie is moeilijk, maar enkele aantekeningen vallen gerede lijk te maken. Het is geen spioesje dat het eilandelijk vervoersgebied uiterst moeilijk is. Vergelijkende cij fers wijzen aan, dat de verhoudingen nergens zo lastig liggen als juist hier. Op de spitsuren is er een grote toe vloed van passagiers, maar daartus sen liggen talrijke onrendabele uren. Het vervoersapparaat eist dus voor al een zekere elasticiteit en een tram bezit deze in hoge mate. Een bus is een vervoersapparaat met een con stante capaciteit, maar een tram kan naar willekeur langer of korter wor den gemaakt. Haalt men de hele kwestie uit de sfeer der sentimenten, dan blijkt dat alleen reeds het woord „tram" herinneringen opwekt aan een bruin monster met enkele sigaren kisten of in het gunstigste geval aan tweedehands Dieselstellen, die we gens bronchiale aandoeningen ook al niet meer tot topprestaties in staat zijn. Nieuw materieel voor rallvervocr De R.T.M. midden in een pe riode van wederopbouw en uiteraard gebonden aan de altijd te beperktè financiële middelen heeft ln die overgangstijd wel eens noodsprongen moeten doen. Wij hebben echter in het nieuwe moderne materieel van de maatschappij gereden inzonder heid de wagens met Franse onder stellen en men moet bepaald on welwillend zijn om niet te erkennen dat deze een maximum aan rijcom- fort geven. De Franse treinen zijn feitelijk grote autobussen op trein wielen en zij voldoen in het buiten land uitstekend. Ook de „train rouge" is een geriefelijk vervoermiddel en de maatschappij is voornemens t.z.t. dit materieel in te zetten op de Schou wen-Duivelandse lijnen. In afwach ting van de gereedkoming van een nieuw wegenstelsel zal het eiland hiermede uitstekend geholpen zijn. Een andere vraag is of na die pe riode inderdaad bustractie zal ko men. Dit is een kwestie die behoort tot de ministeriële competentie, want het is niet zo dat de directeur van de R.T.M., Dr H. J. van Zuylen, de „vleesgeworden tram" zou zijn, zoals Mr Elias van „Elsevier" met zijn be kende snedigheid heeft opgemerkt. Komt er een beslissing, dan zal de R.T.M. zich daar uiteraard ten volle bij neerleggen. Ook in dit geval ach ten wij het argument van de hogere vervoersprijzen, zoal niet doorslag gevend, toch van belang. Bustractie zal bijna het dubbele bedragen van railtractie en het is toch in hoofd zaak de man met de smalle beurs die van de tram gebruik moet maken. Objectiviteit en redelijkheid Wil op dit eiland de atmosfeer rond de R.T.M. wat opklaren, dan moet men de maatschappij de kans geven voorgenomen vernieuwingen in te voeren en zien hoe de zaak zich ont wikkelt. Deze houding behoeft niet in te houden, dat men alle gestes van de R.T.M. in het verleden prettig en voor het eiland gunstig heeft ge vonden. Het vervoer van schoolkin deren per tram b.v. is een kwestie die nimmer onze sympathie zal heb ben. Objectiviteit en redelijkheid evenwel zijn noodzakelijk, want gaat het op Schouwen-Duiveland vaak niet zo, dat iemand geen goed meer doen kan, als hij eenmaal een fout heeft begaan? Intussen moet het streekvervoer worden gezien in zijn geheel en dan vallen twee dingen op: Schouwen- Duiveland heeft de vervoersmaat schappij altijd geld gekost en de ver liezen moeten gecompenseerd met Winsten elders, terwijl er in rede lijkheid geen andere oriëntering van het gebied valt te verwachten dan op Rotterdam. Het boten- en land- vervoerstelsel is dus onafscheidelijk aan elkaar verbonden en een ampu tatie zou kwade gevolgen hebben voor het geheel. Intussen gaat de maatschappij over op allerlei vernieuwingen. De veer boot „Krammer" zagen we trots lig gen op de Maas en boewei de boot niet buitensporig groot is, springt de verbetering wel heel duidelijk in het oog. Eind deze maand vandaag komt de „Krammer" al in de vaart kan de koplading naar alle waar schijnlijkheid reeds worden gebruikt. Te Rotterdam worden allerlei be veiligingsinstallaties (knipperlichten) aangebracht, om de beveiliging zo groot mogelijk te maken. Speciaal de Franse treinen hebben een zeer korte remweg. Op Schouwen-Duiveland kan de tram een flink stuk „vooruit komen op de weg", zodat een verbetering in het vervoer niet abnormaal lang meer op zich zal laten wachten, in zonderheid niet voor het traject Brouwershaven-Burgh. Een snufje historie Tenslotte nog een enkel historisch bij zonderheid je. Oorspronkelijk werd de maatschappij opgericht voor het stadsvervoer in Rotterdam. De zaak ging naar wens en toen kwamen er uitbreidingsplannen. In 1890 werd de eerste lijn geopend op de eilanden (naar de Hoekse Waard) en rond de eeuwwisseling kwam de tram ook op Schouwen-Duiveland, eerst tot Brou wershaven. In 1911 werd de lijn door getrokken naar de Westhoek. Na vele ups en downs deed de jongste wereldoorlog voor het bedrijf bijna de deur dicht, want de bevrij ding zag een zieltogende R.T.M., die echter onder leiding van de even voortvarende als energieke directeur Dr H. J. van Zuylen, nieuw leven werd Ingeblazen. Het hoofd van de 75-jarige gonst nog van plannen en we kunnen slechts de wens uitspre ken dat deze gerealiseerd mogen wor den, mede tot heil van Schouwen- Duiveland, dat zich ondanks alles mag verheugen in de sympathie van de directie. Het sprekend getui genis staat daarvan in de Westhoek, in de vorm van Hötel „Haamstede", dat zelfs in het rampjaar 1953 op redelijke wijze kon worden geëxploi teerd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1953 | | pagina 1