DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Tb Oenkerk werd
„Siamese tweeling" geboren
Prof. Ph. Jansen hoopt dat de ramp
een duidelijke les is geweest
Rotterdamse Tramweg-Maatschappij
gaat 75-jarig bestaan vieren
Koning Ibn Saoed van Saoedi-Arabië
is Maandagmorgen overleden
mm/m sche «nieuws bode
ABONNEMENTEN EN AOVERTENTIÊN.
Prijs pur 3 maanden bU vooruitbetaling f 2,47,
per week 19 cent. Losse nummers 10 cent.
Verschijnt 3 maal per week.-
Advertentieprijs 15 cent per man. Succesjes
(max. 15 m.m.) f 1 per stuk.
WAARIN OPGENOMEN
1797-1889
DONDERDAG 12 NOVEAÏBER 1953 Red. AL J. BIJ DE VAATE - Tel. 309
No. 17442 - 110e Jaargang
REDACTIE EN ADMINISTRATIE»
Leng* Nobelrtrsat A 171, Zierikzee. Poslbu» nr. 7, Telefoon
or. 32, Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh.
Lekenman Ochtman - lange Nobelttraat A 171 Zierlkiee.
Bijeenkomst der Westelijke regeringsleiders
volgende maand op de Bermuda's
Churcbil] nam het initiatief - Rusland wilde niet naar Lugano
Elsenhower, Churchill en Lanlel,
de drie Westelijke regeringsleiders,
sullen van 4-8 December op een van
de Bermuda-eilanden bijeenkomen,
waar o.m. het Dutlse probleem en
zijn weerslag op de Westerse defensie
de belangrijkste onderwerpen van het
gesprek zullen zijn. Alisschlen zal ook
do kwestie van een viermogendhe-
denconferentie ter sprake komen.
Deze conferentie zal worden ge
houden in plaats van die, welke in
Juni jl. op de Bermuda's zou hebben
plaats gevonden, als de gezondheids
toestand van de Britse premier zulks
niet had verhinderd. Zoals bekend
hebben de ministers van Buitenland
se Zaken der Westelijke „Grote Drie"
ln plaats van de voorgenomen confe-
De ontwapeningskwestie
Rusland deed een
concessie
De Sowjet-Unle heeft Dinsdag haar
vaak herhaalde els Inzake vermin
dering van do strijdkrachten der
grote mogendheden met één derde,
laten vallen, aldus blijkt uit een vier
tal amendementen, dat zü heeft in
gediend op de van veertien landen
afkomstige ontwerp-rcsolutie Inzake
ontwapening, welke thans ln de po
litieke commissie der V.N. wordt be
handeld.
De kwestie Triest
Zuid-Siavie wil niet
vechten maar praten
Naar het officiële ZuidfllavLsohe pew(-
buroau Tanjoeg Dinsdag heeft mede
gedeeld, heeft vice-president Kardelj
in een verkiezingsrede te Ljoebljana
aangedrongen op het honden van een
oonferentie om een compromis-joplos-
oing te vinden voor het probleem-
Triëat, leidende tot Italiaana-Znidsla-
vischo aamenwerking.
Naar Kardelj zeide, zon een confe-t
rentie do oplossing van deze aangele
genheid zeer vergemakkelijken, „sa
menwerking tussen Zuidslaviö en Italië
is nog steeds mogelijk ondanks het
ernstigo conflict met betrekking tot
Trujst",
Samenwerking is noodzakelijk voor
het behoud van de vrede, zei Kardelj,
„Zuidslaviö bedreigt niemand en wenst
het geschil niet met do wapenen to
j»lechten"y
„Maar wij zijn vastbesloten onZo
onafhankelijkheid to verdedigen en an
deren niet toe te staan over onze
rechten en ons nationaal grondgebied
to beschikken, zonder zelfa naar onze
inzichten en wensen te vragen"»
Weer aardschokken in
Griekenland
Op de Ionische eilanden, dio ln
Augustus door aardschokken werden
geteisterd, hebben zich Maandagavond
opnieuw aardbovingen voorgedaan. De
mensen renden angstig uit hun huizen.
ln Argostoli, de voornaamste stad
van het eiland Cophalonic, dat in
Augustus ernstig werd verwoest, wer
den drie bevingen waargenomen).
Tegelijkertijd verbraken hevige stor
men de telegraaf- en telefoonverbin
dingen met Cephaloniö.
rentie, in Juli besprekingen te Wash
ington gevoerd. Sindsdien zijn de
drie ministers .onder wie minister
Eden, die te Washington vertegen
woordigd was door Lord Salisbury,
te Londen opnieuw bijeen geweest,
waarbij besloten werd de Sow jet-
Unie uit te nodigen voor een con
ferentie over Duitsland te Lugano.
Aangezien het Russische antwoord
negatief is uitgevallen, willen de
Westelijke mogendheden onder el
kaar een regeling voor Duitsland
vinden.
Het Europese legerverdrag
Wat Frankrijk betreft zou premier
Laaiel op deze conferentie het standr
punt van de Nationale vergadering
ten aanzien van het Europese leger
verdrag kenbaar kunnen maken, nu
de vergadering binnenkort deze
kwestie in behandeling neemt. Naar
men verwacht zal het evenwel niet
vóór begin 1954 te Parijs tot een
stemming over het verdrag komen.
In Bonn heeft het bericht over de
bijeenkomst der leiders van de „Wes
terse Grpte Drie" grote belangstelling
gewekt.' Men meent, dat de bijeen
komst voor West-Duitsland van
groot belang kan zijn.
Bondskanselier Dr Adenauer heeft
zija.voldoening er over uitgesproken.
De Bondskanselier is in het algemeen
een voorstander van alle stappen van
het Westen, die ten doel hebben de
politieke verhoudingen in Europa
duurzaam te maken.
Bom onder de vloer
Familie leefde 12 jaar
gevaarlijk
Do bewoners van het pand Zuider
straat 18 te Harlingen, het echtpaar
B., gingen verhuizen en deden toen bij
de politie de sensationele mededeling,
dat zich onder de keukenvloer van
hun vroegere wo«ing nog een bom
bevond van 1 m. lengte. Bij een der
bombardementen vn de Harlinger ha
ven, namelijk dat in do nacht van 21
op 22 Juli 1941, toen o.a. de gebou
wen van het Loodswezen vernield wer
den, sloeg ook een bom door het dak
van dit pand. De bom boorde zich dcor
eon balk van plus minus 40 cm. dikte
en door de keukenvloer. Het huis
werd ontruimd, maar de bom ont
plofte niet en werd ook niet verwij
derd. Op bevel van do Duitse bezet
tors weid de vloer hersteld en de
woning opnieuw betrokken. De be
woners kregen advic* na. do oorlog of
bij1 verhuizing van een en ander op
nieuw aangifte te doen. Dat is heden,
na ruim 12 jaar, geschied. Thans is
de mijnopruimingsdienst gewaarschuwd
die een onderzoek zal instellen.
Das deed kippen de
das om
Do das (familielid van de vos) ifl
in Nederland een tamelijk zeldzaam
voorkomend dier en deswege bij de
wet beschermd. In Noord-Limburg
6chijnt deze bescherming de dassen-
stand ten goede te zijn gekomen. Veel
overlast heeft men van deze* dieren
nog niet ondervonden, maar te Lot-
tum is daar nu een uitzondering op
gemaakt. De landbouwer J. Janssen
trof nL veertig doodgebeten kippen
in een hok aan en blijkens de nage
laten sporen was hier een das aan
het werk geweest.
Operatief ingrijpen noodzakelijk
De 31-jarige mevrouw de Vries-
Klompstra, echtgenote van de heer
Sieb de Vries, gemeentewegwerker
te Oenkerk, een dorpje gelegen in de
Friese Wouden, heeft het leven ge
schonken aan een Siamese tweeling,
die met de buik aan elkaar vergroeid
is. Op advies van de plaatselijke ge
neesheer werden de kinderen direct
naar het Diaconessenhuis te Leeuw
arden vervoerd, waar onmiddellijk
röntgenfoto's werden gemaakt en
specialistische hulp werd ingeroepen.
De vrouwenarts Dr Hoedemaker te
Leeuwarden, zeide redelijke hoop te
hebben, de beide kinderen afzonder
lijk In het leven te houden, doch voor
dat operatief ingegrepen kan worden,
zal er wellicht een jaar moeten ver
lopen. Voorshands zal men rustig af
wachten.
Deze merkwaardige geboorte heeft
vanzelfsprekend in medische kringen
grote belangstelling gewekt. De spe
cialisten zullen onder meer nauw
keurig de buikorganen van de kin
deren moeten bestuderen, voordat de
een of andere medische beslissing
kan worden genomen.
Dit is de eerste Siamese tweeling
in ons land, althans die levend ter
wereld is gekomen, met een gewicht
van 6400 gram. Het gezin de Vries
had reeds vier kinderen, die alle op
normale wijze ter wereld zijn ge
komen.
NA OUWERKERK
Het dichten van dijken blijft moeilijk werk
„Denlct u op dit moment ook terug
aan die andere sluiting van een laat
ste dijkgat, aan de Bammckens, in
1946 V" Deze vraag werd bij Ouwcr-
kerk gesteld aan prof. Ph. Jansen, de
man, die de droogmaking van Walche
ren leidde. „Ja", antwoordde prof.
Jansen, „en ik geef me er rekenschap
van, hoe moeilijk het sluiten van dijk-
gaten is".
„Op Walcheren, daar kon men bij
tegenslagen nog zeggen„Och we heb
ben het nog nooit bij de hand gehad",
maar hier op Schouwen-Duiveland, daar
werkten we met de ervaring van Wal
cheren en we moesten erkennen, dat
het wederom een titanenwerk was. U
zult zien, dat hier caissons gebruikt
worden, die tweemaal zo groot zijn
als destijds bij Bammekens en hoe
enorm zijn toch de moeilijkheden niet
geweest, maar één ding hoop ik",
vervolgde prof. Jansen, „nl., dat het
Nederlandse volk uit de ramp en de
geschiedenis de les heeft geleerd".
„En die les is?", werd gevraagd.
„Dat herhaling voorkomen moet wor
den. Tenslotte is het het Nederlandse
volk, dat daartoe besluiten moet. En
ik krijg wel eens de indruk, dat men
zich weer in slaap laat sussen. Men
praat alweer over de belangen van
de oestercultuur, over de belangen van
de visserij. Maar wegen die op tegen
ruim 1700 doden en de ontzaglijk»
bedragen, die dichting en herstel kos
ten? Men denkt: het duurt onze tijd
wel. Een noodlottige samenloop van
omstandigheden als op 1 Februari doet
zich niet meer voor. Maar je kunt ten
opzichte van de natuur geen kans
berekening toepassen. Wat weten wij
van vloeden en stormen? We beschik
ken slechts over waarnemingen van
200 jaar. Daarom nogmaals: ik hoop,
dat ons volk de les geleerd heeft en
ter harte neemt.
Do Delta-commissie zal moeten uit
maken wat de best© weg is om her
haling te voorkomen. Het Nederlandse
volk zal moeten uitmaken of het er
dan het geld voor over heeft. Het
moet rekenen op een bedrag dat min-
Bftens zo groot is als wat deze ramp
heeft gekost", aldus prof. Jansen.
O
Laat schrapen wie het wil,
0 maar gij, gedraagt U wijzer;
O Want leven voor het goud, O
g dat geeft een ziel van ijzer.
666666666666606666666666
Het K. N. M. I. voorspelt
tot Donderdagavond:
Veel bewolking
Over het algemeen veel bewolking,
maar overwegend droog weer; ma
tige tot krachtige Zuidwestelijke
Wind; na zachtere nacht overdag on
geveer dezelfde temperaturen als
gisteren.
13 Nov. Zon op 7.57, onder 16.52.
Maan op 13.33, onder 23.04.
14 Nov. Zon op 7.59, onder 16.50.
Maan op 13.51, onder
Eerste Kwartier: 14 Nov. te 8.52.
HOOGWATERSTANDEN
ZIERIKZEE:
13 Nov. 6.58 v.m.
14 Nov. 7.53 v.m.
BROUWERSHAVEN:
13 Nov. 6.41 v.m.
14 Nov. 7.38 v.m.
Doodtij: 16 en 30 November.
Springtij: 23 November.
19.32 n.m.
20.36 n.m.
19.04 n.m.
20.09 n.m.
VERKEERDE KOE
Een slager ln Enkhuizen had een
koe voor de slacht gekocht. Hij
zette er niet direct het mes in,
doch liet het beest eerst nog een
paar dagen in een wei staan. Toen
echter voor de koe haar laatste
uur had geslagen, stuurde de sla
ger een paar buurjongens naar de
wei om het beest te halen. De
knapen, wie een stuk metworst in
het vooruitzicht was gesteld, rep
ten zich en weldra was de koe in
het slachthuis, alwaar zij volgens
de regelen der kunst voor de con
sumptie gereed werd gemaakt.
Doch wie schetst de verbazing
en schrik van de slager toen een
boze boer het slachthuis binnen
kwam en hem ter verantwoording
riep, omdat niet de koe van de
slager was geslacht, doch de prima
stamboek en t.b.c.-vrije melkkoe
van de boer.
De jongelieden hadden zich in
de wei vergist
Zal Schouwen-Duiveland „strijdbijlen begraven
Vandaag komt veerboot „Krammer" in de vaart
(Van onze redacteur)
De „tram" of liever do Rotterdamsche Tramweg Maatschappij herdenkt
heden Donderdag 12 November de dag van het 75-jarig bestaan. Dat
heeft (overigens nogal een traditioneel) gevolg voor de chroniqueur van
het alledaagse levenhij moet een stukje schrijven en als het kan een
feestelijk stukje, dat past bij een jubileum. Nu wil echter het geval en
we moeten hier de zaken maar dadelijk duidelijk stellen dat het tussen
het Schouwen-Duivelandse publiek en de R.T.AL niet altijd wil boteren.
Dat zou een sta-in-de-weg kunnen zijn voor een feestelijk gebaar van
onze kant, maar het is dat zeer beslist niet. Een jubileum immers kan
men ook als een passende gelegenheid zien, de „strijdbijlen te begraven",
zoals we het kernachtig vonden uitgedrukt in een artikel in de (heel
feestelijke) „Tramkoerier", die voor deze bijzondere gelegenheid extra
opgedoft is uitgekomen.
Ibn Saoed werd in 1880 te Koeweith
aan de Perzische Golf in ballingschap
geboren. Zijn voorvaderen hadden in
de achttiende eeuw Arabië veroverd,
maar zijn vader werd door de Ras-
jlds en de Turken uit dit land ver
dreven.
Ibn Saoed werd opgevoed in de
strenge Wahabltische opvattingen van
de Islam. In de eerste wereldoorlog
was hij één der leidende figuren in
het Midden-Oosten. Hij riep alle
Arabieren op tot opstand egen de
Turken en steun aan de Britse zaak.
Als resultaat daarvan werd hij de
koning van Saoedi-Arabië, het land
van „Cadillacs en kamelen".
In 1945 verliet Ibn Saoed zijn ko
ninkrijk voor een onderhoud met
president Roosevelt en Winston Chur
chill na hun conferentie met Stalin
te Jalta.
Lange tijd was Ibn Saoed een ge
trouwe bondgenoot van de Britse
Kroon. Enkele maanden geleden ech
ter wijzigde hij zijn houding toen
Groot-Brittannië weigerde zijn aan
spraken op de Boeraimiloase, waar
veel olie te vinden is, te steunen.
Koning Ibn Saoed laat 150 zonen
na, van wie de oudste, Emir Saoed,
tot koning is uitgeroepen. Emir Fei-
sal, een broer van de nieuwe koning,
leider van de Kroonraad en onder
koning van de Hedjaz, is uitgeroepen
tot kroonprins, premier en minister
van Defensie.
Meisje werd bij ploegen
gedood
Bij het ploegen ia de 16-jarige Wil-
helmina Verhoeve, dochter van een
landeigenaar ,aan de 'e-Graveweg te
Rotterdam in de omgeving van de
ouderlijke woning om het leven ge
komen.
Zij bestuurde een tractor, waar de
ploeg achter bevestigd was. Toen dit
werktuig onverwacht achter een boom
wortel bleef steken, maakte de trac
tor een draai en kantelde, mot het
gevolg dat hot meisje van haar zit
plaats viel en onder de tractor te
recht kwam. Zij word zo ernstig go-
wond dat zij reeds na enkele minuten
overleed.
Verzoek tot kerken om gebed
voor vrede
De Wereldveteranen Federatie, dio
zoals bekend van 16 tot en met 19
November in de Bidderzaal te Den
Haag haar vierde algemene vergader-
ring zal houden, heeft met het oog
op één van haar doelstellingen, na
melijk het verkrijgen van een vrede >n
vrijheid in de gehele wereld, tot de
Haagse kerkgenootschappen het ver
zoek gericht op Zondag 15 November
a.s. in do morgendiensten voor de vrede
te bidden.
Een speciale dienst zal worden ge
houden in de English and American
Episcopal Church te Don Haag.
Voor alle Nederlands Hervormden zal
ook een speciale dienst worden ge
houden en wel in de Kloosterkerk. Zij
zal geleid worden door dfl. Kwint. Do
gcponslonncerde vice-admiraol Ch. J.
baron van Asbeck, zal spreken over
„De vredesgcdachto in verband met
hot werk der W.V.F." Do dienst vangt
om tien uur aan. Bij deze dienst zullen
nl'o Nederlands Horvo* inde oud-strij
ders en oorlogs-invaliden uit Den Haag
en omgeving worden uitgenodigd*
We geloven op goede grond, dat het
wederzijds wantrouwen onnodig diep
is geworteld en we geloven ook dat
redelijke mensen altijd wel een weg
vinden om tot een vorm van har
telijke samenwerking te komen. Voor
waarde is slechts dat men het wil en
niet bij den voortduur bereid is oude
koeien uit de sloot te halen zodra
men daar maar even een passende
gelegenheid voor meent te' hebben
gevonden.
En de tram dan? Is het dan geen
schande, dat men weer met de tram
op Schouwen-Duiveland begint te
rijden? Op een te Rotterdam gehou
den persconferentie waren we in de
gelegenheid het bus-tram-probleem
nog eens van alle kanten te bespre
ken. Een conclusie is moeilijk, maar
enkele aantekeningen vallen gerede
lijk te maken. Het is geen spioesje
dat het eilandelijk vervoersgebied
uiterst moeilijk is. Vergelijkende cij
fers wijzen aan, dat de verhoudingen
nergens zo lastig liggen als juist hier.
Op de spitsuren is er een grote toe
vloed van passagiers, maar daartus
sen liggen talrijke onrendabele uren.
Het vervoersapparaat eist dus voor
al een zekere elasticiteit en een tram
bezit deze in hoge mate. Een bus is
een vervoersapparaat met een con
stante capaciteit, maar een tram kan
naar willekeur langer of korter wor
den gemaakt. Haalt men de hele
kwestie uit de sfeer der sentimenten,
dan blijkt dat alleen reeds het woord
„tram" herinneringen opwekt aan een
bruin monster met enkele sigaren
kisten of in het gunstigste geval aan
tweedehands Dieselstellen, die we
gens bronchiale aandoeningen ook al
niet meer tot topprestaties in staat
zijn.
Nieuw materieel voor rallvervocr
De R.T.M. midden in een pe
riode van wederopbouw en uiteraard
gebonden aan de altijd te beperktè
financiële middelen heeft ln die
overgangstijd wel eens noodsprongen
moeten doen. Wij hebben echter in
het nieuwe moderne materieel van
de maatschappij gereden inzonder
heid de wagens met Franse onder
stellen en men moet bepaald on
welwillend zijn om niet te erkennen
dat deze een maximum aan rijcom-
fort geven. De Franse treinen zijn
feitelijk grote autobussen op trein
wielen en zij voldoen in het buiten
land uitstekend. Ook de „train rouge"
is een geriefelijk vervoermiddel en de
maatschappij is voornemens t.z.t. dit
materieel in te zetten op de Schou
wen-Duivelandse lijnen. In afwach
ting van de gereedkoming van een
nieuw wegenstelsel zal het eiland
hiermede uitstekend geholpen zijn.
Een andere vraag is of na die pe
riode inderdaad bustractie zal ko
men. Dit is een kwestie die behoort
tot de ministeriële competentie, want
het is niet zo dat de directeur van
de R.T.M., Dr H. J. van Zuylen, de
„vleesgeworden tram" zou zijn, zoals
Mr Elias van „Elsevier" met zijn be
kende snedigheid heeft opgemerkt.
Komt er een beslissing, dan zal de
R.T.M. zich daar uiteraard ten volle
bij neerleggen. Ook in dit geval ach
ten wij het argument van de hogere
vervoersprijzen, zoal niet doorslag
gevend, toch van belang. Bustractie
zal bijna het dubbele bedragen van
railtractie en het is toch in hoofd
zaak de man met de smalle beurs die
van de tram gebruik moet maken.
Objectiviteit en redelijkheid
Wil op dit eiland de atmosfeer rond
de R.T.M. wat opklaren, dan moet
men de maatschappij de kans geven
voorgenomen vernieuwingen in te
voeren en zien hoe de zaak zich ont
wikkelt. Deze houding behoeft niet
in te houden, dat men alle gestes van
de R.T.M. in het verleden prettig en
voor het eiland gunstig heeft ge
vonden. Het vervoer van schoolkin
deren per tram b.v. is een kwestie
die nimmer onze sympathie zal heb
ben. Objectiviteit en redelijkheid
evenwel zijn noodzakelijk, want gaat
het op Schouwen-Duiveland vaak
niet zo, dat iemand geen goed meer
doen kan, als hij eenmaal een fout
heeft begaan?
Intussen moet het streekvervoer
worden gezien in zijn geheel en dan
vallen twee dingen op: Schouwen-
Duiveland heeft de vervoersmaat
schappij altijd geld gekost en de ver
liezen moeten gecompenseerd met
Winsten elders, terwijl er in rede
lijkheid geen andere oriëntering van
het gebied valt te verwachten dan
op Rotterdam. Het boten- en land-
vervoerstelsel is dus onafscheidelijk
aan elkaar verbonden en een ampu
tatie zou kwade gevolgen hebben
voor het geheel.
Intussen gaat de maatschappij over
op allerlei vernieuwingen. De veer
boot „Krammer" zagen we trots lig
gen op de Maas en boewei de boot
niet buitensporig groot is, springt de
verbetering wel heel duidelijk in het
oog. Eind deze maand vandaag
komt de „Krammer" al in de vaart
kan de koplading naar alle waar
schijnlijkheid reeds worden gebruikt.
Te Rotterdam worden allerlei be
veiligingsinstallaties (knipperlichten)
aangebracht, om de beveiliging zo
groot mogelijk te maken. Speciaal
de Franse treinen hebben een zeer
korte remweg.
Op Schouwen-Duiveland kan de
tram een flink stuk „vooruit komen
op de weg", zodat een verbetering
in het vervoer niet abnormaal lang
meer op zich zal laten wachten, in
zonderheid niet voor het traject
Brouwershaven-Burgh.
Een snufje historie
Tenslotte nog een enkel historisch
bij zonderheid je. Oorspronkelijk werd
de maatschappij opgericht voor het
stadsvervoer in Rotterdam. De zaak
ging naar wens en toen kwamen er
uitbreidingsplannen. In 1890 werd de
eerste lijn geopend op de eilanden
(naar de Hoekse Waard) en rond de
eeuwwisseling kwam de tram ook op
Schouwen-Duiveland, eerst tot Brou
wershaven. In 1911 werd de lijn door
getrokken naar de Westhoek.
Na vele ups en downs deed de
jongste wereldoorlog voor het bedrijf
bijna de deur dicht, want de bevrij
ding zag een zieltogende R.T.M., die
echter onder leiding van de even
voortvarende als energieke directeur
Dr H. J. van Zuylen, nieuw leven
werd Ingeblazen. Het hoofd van de
75-jarige gonst nog van plannen en
we kunnen slechts de wens uitspre
ken dat deze gerealiseerd mogen wor
den, mede tot heil van Schouwen-
Duiveland, dat zich ondanks alles
mag verheugen in de sympathie
van de directie. Het sprekend getui
genis staat daarvan in de Westhoek,
in de vorm van Hötel „Haamstede",
dat zelfs in het rampjaar 1953 op
redelijke wijze kon worden geëxploi
teerd.