Castella-Vaatwas Schijnwerper WEK DE GAL 'N UW LEVER OP D.D.D. Met de KLM op reis door Europa blinkender vaat en zachtere handen! Ingezonden mededeling De Schouwse dijk wordt opgehoogd en verbreed Spoorwegemplacement aan Stapelsweg Het gevaar voor overstroming van de polder Zonnemaire, voor bestrij ding waarvan onlangs nog werk krachten uit die gemeente moesten worden ingezet, kan thans als be dwongen worden beschouwd. Op de critieke plaats wordt een groot zand- depót gespoten, van waaruit de Schouwse dijk in zijn geheel zal wor den opgehoogd en verbreed. Door de aannemingsfirma v.h. J. P. Broek hoven zal daartoe veel „groot mate riaal" worden ingezet. Het vervoer van het zand vindt plaats met ver scheidene locomotieven van 11 tot 20 ton, over een op de dijk aange legde rails, welke plaatselijk uit 2 sporen bestaat Aan het eind van Stapelsweg bevindt zich practisch een volledig spoorwegemplacement, Engelsen en Egyptenaren schijnen in een bus van de N.V. Nederland- met opslagplaats van brandstoffen een grote mate van accoord te heb- sche Buurtspoorweg Mij., die extra en tanks met water voor de locomo- ben bereikt in een vorige week in was ingelegd tussen Muiderberg en tieVen. Cairo gehouden bijeenkomst waar de Amsterdam is het tot een handge- Het laat zich aanzien, dat volgende tere kwestie van het Suezkanaal be- meen tussen een aantal passagiers week op volle kracht met het ver sproken werd De voorwaarden zou- gekomen De aanleiding hiertoe was voer van zand in de richting van den zijn dat de Kanaalzone finnen een Qver het nIet opstaan van Zierikzee kan worden begonnen. Met negen maanden na een accoord door kjn{jeren voor oudere mensen. Zo draglines is men reeds bezig om de Britse troepen zou worden ont- hoog bep tenslotte de woordenwis- nieuwe sloten te graven en de klei- ruimd. Maar er blyven 5000 Britse geling de eivoUe bus> dat gr klap. grQnd yan de bestaande dijk te ver_ pen werden uitgedeeld. Het tumult wijderen, die daarna weer op het veroorzaakte grote consternatie bij zand zal worden gedeponeerd. Zo gelsen daar hebben ge ouw e de overige passagiers. De chauffeur veel mogelijk zullen bochten uit de zóne zelf zou worden epeij' ,e~ bracht de bus tot stilstand aan de dijk worden genomen, dan wel flau- rekend wordt met de moge ij e e- kant yan de wgg tezamen wer worden gemaakt, wat ojn. van rugkeei der Britse troepen innen met de con(jucteur de ruziemakers groot belang is voor het verkeer, jaar. Zoang ij ven e exper s dfie echtparen met negen kinderen aangezien, naar we vernemen, boven aan de Kanaalzone. Zou binnen die Qp straati de dyk een yast dek 2al wor. üd Egypte worden aangevallen dan D,t optreden werkle 20 ontnuchte_ den aangebracht. SrBnrlltn tert^alte^eziyt op rend °P het dat da ™la Ook aan de Schenkeldijk, die loopt de militaire deskundigen werd geen »er8ete° Scheen en achter elkaar lo- van Brouwershaven tot Stapelsweg, Onder de BUSPASSAGIERS RAAKTEN HANDGEMEEN Prinses Wilhelmina in Nederland terug Augustus Jl. van haar vacantle-rels naar Noorwegen weer in het vader- van Noorwegen weer in het vader land teruggekeerd. Zij verbleef enige dagen in Oslo, vertrok daarna naar Bergen, waar zij aan boord ging van het s.s. „Luna" om enige dagen te Svolvaer op de Lofoten te schilderen. Aan boord van de „Luna" reisde de Prinses nadien weer terug naar Ber gen, alwaar zij ook enige dagen ver bleef om van Stavanger weer per vliegtuig terug te keren. Ingezonden mededeling O solt 's morgens „kiplokker" J ult bed «prinsen. Elke dag moet uw lever een liter gal ln uw Ingewanden doen stromen, anders ver teert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem Ie plantaardige CARTER'S LEVERPIL LETJES om die liter gal op te wekken en iw spijsvertering en stoelgang op natuur lijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen Eist Carter's Leverpilletjes. militaire deskundigen achter ter ver zorging van de installaties die de En- overeenstemming bereikt, maar dat lncidenl konden pend zette men de reis voort. Na dit vorderen de werkzaamheden goed. zou kunnen geschieden door een aan- eerst n ha<Jd ook tal Arabische landen en Engeland ten alle passagiers, die ^an de Westelijke zijde is een deug- Ingezonden mededeling Zuiver en ontsmet uw huid met do hel- I dervloolbareD.DJD. De Jeuk bodaart, de ziektekiemen wonien gedood en de huid geneest, GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN delijke zeewering aangebracht, welke zal aansluiten op die van de Schouw se dijk. Het nieuwe dijklichaam ter plaatse verheft zich ver boven de oorspronkelijke dijk. Een en ander wettigt het vertrouwen voor de toe komst, o.a. ook tegen mogelijke stor men in het komende najaar. De ge gronde vrees, die hiervoor enige tijd geleden bestond, wordt hierdoor tot een minimum teruggebracht. Ingezonden mededeling gemeenschappelijk. Deze deelneming van leden der Arabische Liga aan de contröle zou daarom voor beide par tijen aanvaardbaar zijn, omdat Lon den met Jordanië en Irak een de fensief verdrug sloot. Niet alleen de verdediging van Egypte, doch ook die van andere landen in het Nabije Oosten zou Engeland aanleiding ge ven de Kanaalstellingen weer te be trekken. Engeland rekent reeds met het vertrek van zijn troepen uit Egypte. Het heeft met Libye een overeenkomst aangegaan op dezelfde wijze als met Irak en Jordanië. In deze landen heeft Engeland militaire bases. Het zal Libye kiezen ter ver vanging van Egypte. Een definitieve overeenkomst tussen Engeland en Egypte schijnt dus in de naaste toe komst tot stand te zullen komen. Het is Mossadeq, Perzlë's premier, gelukt nog meer macht aan zich 'te trekken, door een volksstemming die te denken laat. De Perzen mochten kiezen: voor of tegen Mossadeq. Maar de tegenstemmers moesten 7 TT r.i i,, t naam en adres, plus hun vingeraf- De Z.V.U. zorgde voor filmtrip omlijst met een causerie druk op het stembiljet aanbrengen. van heer W. Van Veenendaal Die moed konden maar 67 Perzen opbrengen, omdat duidelijk bleek dat yeel belangstelling bestond er gastvrouwen van de KLM zeer ge- zij aan de tand zouden worden ge- Woensdagavond ln de Concertzaal waardeerd worden, voeld. De Perzische Tweede Kamer voor causerie> iater door KLM- Interessant waren de uiteenzettin- wordt nu ontbonden en Mossadeq fiims geïlustreerd, door gezagvoer- gen van de vlotte causeur over de heeft dictatoriale bevoegdheden, der by de kl.M. de heer W. van nieuwste types straalvliegtuigen, uit- maar die zullen hem toch niet in veenendaal, die werd ingeleid door de gerust met tien motoren, waarmede staat stellen het land van een finan- beer D q Lugt, bij ontstentenis men de afstand Londen-New York cieel en economisch debacle te red- van de voorzitter van de werkgroep in ruim drie uur denkt af te leggen, den. De man zal er wellicht in sla- der Z VU- De füm> dJe na de pauze VQlgde> gen alle macht aan zich te trekken, gehouwen was bil de süreker niet zeer de aandacht. Met een KL maar buiten zijn land heeft hij -geen Schouwen was by de spreker niet Bedachten mee invloed. Perzië bezit zeer rijke olie- onbekend, want in 1829 landde hij op bronnen, maar voor de aan de opper- vliegveld Haamstede, waar hij Europa naar de Alpen en vinkte pehnehto olie heeft hit eeen bekende Schouwse figuren aantrof, aen van europa, naar ae Aipen en 'klanten omdat do machtige olie- die inmiddels overleden of naar el- meren van Zwitserland, de Schotse trusts dé duim on de sDonnineen van ders vertrokken zijn. Na de ramp Hooglanden, de Italiaanse meren, do vaton houden on niemand dio had boven ona eiland gevlogen Athene, ^drld Noorse macht durft trotseren. Ergo Perzic - Vei- InZuetZte Be ver derl 11 financiële 6eri °°rzaakt. Inmiddels had. spr. ook zijn den de fraaie gekleurde beelden op economtehe toestand van dit land stMntjo bijgedragen tot do woder- het witte doek gevolgd. Met de KLM Ts zulks naluuï^k niet en evenmin opbouw, nl. door in Johannesburg in trok men door mooie plekjes van ons VOO, de rolt wont drjvllkTnl de universiteit van Witwatersrand, oude werelddeel op deze bijzondere Zert Itch tegen 7e kolplge Molsal ™r 3800 toeschouwers bij een film ™«za' Een hartelijk applaus klonk deq! die van geen compromfs met de als explicateur op te treden b« de ^ene Them TTrtcMc ivnnncc „iic mantcnhnnnii ,,,4i vertoonde opnamen van de waters- aanK zei voor net gepoaene en nem wlten olie-maatschappij wil resuUaat ,s geweest dat ter herinnering aan deze avond een 5000 Pond Sterling werd bijeenge- souvenir aanbood in de vorm van bracht tot leniging van de rampge- een draadfiguur van het Zeeuwse volgen. Wapen, dat het tegen een lichte ach- TT tergrond zo goed doet. De heer van Veenendaal was voor zijn loopbaan bij de K.L.M., vlieger op Soesterberg, maar het terrein dat hij toen mocht en moest bestrijken, werd hem weldra te eng, wanneer hij de verhalen hoorde van van Dijk, die pijnen uitl Met een bloedzuive- Scholte, Geijssendorfer, en'zovele an- rende Krusohen-kuur. Met de jaren deren. Merkwaardige voorvallen gingen Uw lever, nieren en inge- vertelde spr. van de ervaren piloten, watersnood aangericht op f 860 mil- wanden trager werken. De zes mi- dle de sollicitant meenamen op hun jjoen. Zij stelt zich voor te trachten nerale zouten van Kruschen brengen korte buitenlandse trips en rapport het herstel van deze schade in een ze weer op gang. Als dat gebeurt moesten uitbrengen aan de K.L.M. pen°da van "ngevea twee jaren tot geen opeenhoping van onzuiverheden De heer van Veenendaal ontpopte f^nd te brengen. Zij wil de desbe- meer in het bloed. En daarmee be- z>ch als een vlot en geestig causeur, treffende uitgaven ten spoedigste op horen dan ook vanzelf die pijnen tot d'e de aandacht weet te trekken en wlJze de Rijksbegroting het verleden. vas^ *e houden, zodat zijn gehoor doen opnemen. De rijksuitgaven voor geboeid luistert naar zijn verhalen en zuUen met f 400 millioen wor- populair technische uiteenzettingen. den verhoogd. De Kosi, bijgenaamd de „rivier Vliegen en starten kan tegenwoordig der smarten", die in Noord-Bihar, in bij alle omstandigheden, maar lan- Arbeiders van de rijtuigenfa- Noordoost-Indie, loopt, is buiten den nog niet, doch men is voortdu- briek van Admendorf in Oost-Duits- haar oevers getreden, waardoor een rend bezig aan instrumenten te ont- land, die naar het Westen zijn uitge- groot gedeelte van het dicht bevolkte werpen waarmede men ln de na- weken, hebben meegedeeld, dat in district van Darbahanga is over- bije toekomst altijd zal kunnen lan- de afgelopen week „de blauwe trein" stroomd. Men vreest dat zestig tot den op de vliegvelden waar de KLM- die tussen Oost-Berlijn en Moskou zeventig procent van de rijst- en vogels neer willen strijken. Deze vo- rijdt, door de Poolse verzetsstrijders maisoogst in het overstroomde ge- gels zijn bij het vliegend publiek in is aangevallen. De wagons van de bied verloren is gegaan. Gemeld trek, vooral ook door de service die trein waren naar de fabriek te Ad- wordt, dat twee en een hólf millioen ln de passagierscabine geboden wordt mendorf gebracht om te worden her personen door de overstromingen door de stewardessen, die een inter- steld. Zij droegen talrijke sporen van zijn getroffen. nationale bekendheid genieten en als een beschieting. Gat in Rampaartsedijk gedicht Woensdagmiddag is het grootste gat in de Rampaartse d\jk by het zg. Laurenswcegje, tussen Oosterlanden de polder Vier Bannen, gedicht. Men hoopt spoedig met het droogmalen van de polder Ooster? en Sirjansland te kunnen beginnen. Het gat in deze binnendijk, dat ls gedicht met zand zakken en klei, had een breedte van ongeveer 80 meter. De dichting van het grote gat bij het Laurensweegje is het resultaat van verscheidene maanden zwoegen door een honderdtal arbeiders. Ver scheidene tegenslagen moest men in casseren. Deze pech is er oorzaak van dat thans, na de dichting van het grote gat, nog water in de pol der Oosterland stroomt. Er is in deze dijk namelijk bij Sirjansland nog een klein gat, dat reeds eerder was gedicht, doch dat vorige week tij dens het springtij weer is bezweken. Aan het herstel van dit gaatje wordt thans hard gewerkt door de fa. Za- nen en Verstoep. De dichting is een kwestie van enkele dagen. In afwachting van de definitieve afsluiting, waardoor een aanvang ge maakt kan worden met de droogma- ling, is reeds een aantal bewoners van de hoger gelegen Kuizen in het dorp Oosterland uit de evacuatie centra teruggekeerd. Zij zijn bezig met het verwijderen van modder en andere vuiligheid uit hun woningen. De lager gelegen woningen in Oos terland staan nog steeds onder water. De toekomst van het hef- schroefvliegtuig Ingenieur Igor Sikorsky, construc teur en technisch directeur van de Amerikaanse Sikorsky-fabriek, heeft te Brussel een voordracht gehouden over de mogelijkheden en de toe komst van het hefschroefvliegtuig. Hij zeide, dat de helicopter „volwas sen" is geworden gedurende de oor log in Korea, waar bijna 11.000 sol daten en zeelieden het leven hebben behouden, dank zij deze toestellen. Ook in het postverkeer is de heli copter uiterst belangrijk. Sikorsky geloofde niet, dat het hefschroef vliegtuig van belang zou worden voor het transatlantische verkeer, daar zijn rendement te gering zou zijn. Hij verwachtte grotere afmetingen en grotere snelheid bij de verdere ontwikkeling van de helicopter. Terug uit Italië Donderdagmorgen om precies een minuut over tien stoomde de D-trein uit Italië het station van Eindhoven binnen, waarin de eerste groep kin deren uit de rampgebieden was ge zeten, welke vier weken gast is ge weest van het Italiaanse Rode Kruis in een kamp te Plan Castagnaio, in de buurt van Sienna. De jongens en meisjes, flink gebruind, zwaaiden enthousiast met Rode Kruisvlagge- tjes en verschillende ouders van hen waren ter begroeting op het perron aanwezig. Nadat de 85 kinderen in de stationswachtkamer broodjes en chocolademelk hadden genuttigd en zij uit volle borst een Italiaans volks liedje, „La Montenara" (het lied van de bergen), hadden gezongen ,werd de reis per trein voortgezet naar de resp. woonplaatsen in West-Brabant en Zeeland. Dinsdag 4 Augustus, 's middags om twee uur vertrokken zij uit Pian Castagnaio en bij vrijwel ieder sta tion waar de trein stilhield ontvin gen de jongens en meisjes voedsel pakketten en geschenken. Als dank werd dan ook het Italiaanse volks lied gezongen. De Italianen heben zich overigens erg veel moeite ge daan het de kinderen naar de zin te maken. Toen bleek, dat zij het volks- voedsel, macaroni met tomaten, niet lekker vonden, kregen zij macaroni met suiker en boter. Gemiddeld zijn de kinderen één twee kilo aan gekomen. Donderdag, tegen de avond, de- barkeerden de jongens en meisjes uit Schouwen-Duiveland aan het Luitje, met de boot van de R.T.M. Ingezonden mededeling Oca^ de teling keuken en' in Per pak 25 cent Dubbel pak 45 cent Biggen voor Schouwen Donderdagmiddag na aankomst van de Prov. boot, werd een ge schenkzending biggen, afkomstig uit Drente, overgedragen aan inwoners van Zierikzee, Brouwershaven, Drei- schor en Noordgouwe. Voor Zierik zee waren er 29, die aan de verschil lende personen werden geschonken. Namens de adviescommissie van de Stichting voor de Landbouw, de ge organiseerde landbouw en arbeiders, en mede namens het gemeentebe stuur van Zierikzee, dankte de heer S. J. bij de Vaate voor dit mooie ge schenk, dat zeer wordt gewaardeerd. ZWEMMEN Nieuw Kanaal-record Het is een goed week-einde ge weest voor de Kanaalzwemmers. Het record voor de richting Engeland- Frankrijk, dat sedert 30 Augustus 1948 op naam stond van de Engels man Tom Blower met 15 uur 31 min. werd door de Egyptenaar Abdel Latif Abu Heif, een 24 jaar oude tweede luitenant bij de Egyptische kust wacht, verbeterd. Heif stapte bij Griz Nez aan land na 13 uur en 5 min. in het water te hebben vertoefd. Het record van Blower werd dus met maar liefst 1 uur en 50 min. verbe terd. Toen hij aan land kwam en door ruim 3.000 toeschouwers werd toegejuicht bleek hij nog in goede conditie te verkeren. Ingezonden mededeling FEUILLETON 71 Ingczond.cn mededeling Rhenmatlsche Fijnen slopen Uw krachten- Maar ze vreten ook in op Uw humeur en gestel Laat dat toch niet zo doorgaan. Drijf Watersnoodschade bedraagt f 860 millioen Op basis van de herstelkosten raamt de regering de schade door de Drie VROUWEN door W. KERREMANS Dit gebeurde en niet alleen dat. Men zag Marien en Dora samen wan delen en fietsen en hij werd een trou we, gast bij de dokter. Een vriend van Mariens vader kwam deze bezoeken en vroeg na een inleidend gesprek over het weer en de belasting: „Het je zoon Marien zo gezeid verkering met die juffrouw van de dokter?" „Verkering is zo het woord niet". „Ik zie ze veul samen". „Ja ja, dat kan wel". „Marien zoekt 't erg hoog. Bij gra vinnen en zulk soort van mensen hebben ze me wel verteld". „Daar heb ik zo nie van gehoord. Hij gaat de weg, die de Here hem wijst". „De Here? De Here? Weet jij dat wel zeker, Kees Venkel? Het zou ook wel de duivel van de hoovaardij kun nen z(jn". „Neen, Janus, dat mot je nou nie zegge. Nee, hoovaardij ligt 'm nie". ,,'t Ben mijn zaken nie, maar ik mot je toch waarschouwen, want je zal toch ook wel weten dat er ge schreven staat: „Als de hoogmoed komt zal ook de schande komen, maar met de ootmoedigheid is wijs heid". „Ja Janus, dat weet ik en ik lees ook ln het Woord: „Gij vaders tergt uwe kinderen niet, opdat zij niet moedeloos worden", 't Zijn mijn za ken niet, weet je. De dwaasheid is in het hart des jongen gebonden, Janus, en die juffrouw van de dokter, die blijft niet hier en Marien ook nie en die gaat zijns weegs, zoals de Here hem leiden zal". „Of zoals de satan ze zal verzoe ken". „Marien is nie hovaardig Janus. Nee, dat kan ik nie zeggen". Neen, hovaardig was Marien niet, hij vereerde Dora, hij zag met grote eerbied naar haar op en herinnerde zich de titel van een boek „La Prin- cesse lointaine", waaruit hij met meester Schippers had gelezen. Een prinses, een ver van hem verwijder de prinses, bleef zij voor Marien, zo ver dat hij zich zelfs nooit had dur ven afvragen, of hij liefde voor haar gevoelde. Dora had smaak in de een voudige, blijmoedige man, die haar de afleiding en de geestelijke op wekking bracht, welke zij zo zeer behoefde, met wie zij gaarne sprak en wandelde, maar wiens gedachten- sfeer toch wel zeer beperkt bleek. Buiten paarden, rijden, diensttijd en landbouw waren er geen onderwer pen, waarover zij met hem kon spre ken. Zodra zij een ander gebied van kunst, literatuur, muziek, levensbe schouwing, zelfs van grote wereld gebeurtenissen aanroerde, werd hij een geduldig toehoorder, maar kon niet op de besprekingen ingaan. Het werd moeilijk een gesprek gaande te hoyden. Dora had voor paarden niet de minste belangstel ling, wist er ook niets van en Ven kel viel het zwaar over andere on derwerpen te praten. Dat had hij bij zijn autodidactische opleiding ver waarloosd, niet er aan gedacht, dat het nodig zou zijn, zich van al die dingen op de hoogte te stellen, te lézen, veel te lezen, inzicht te ver werven over de waarde van boe ken, zich begrip te vormen van lite ratuur, kunst, politiek en al zulke dingen meer, waarover Dora en de dokter met zijn vrouw zo geïnte resseerd konden praten en discussi eren. Dan zat hij er wat verlegen met zijn figuur bij en wist dat hij door te zwijgen verkondigde: van al deze onderwerpen weet ik niets, daarover kan ik niet meepraten. Hij nam zich wel voor, daarin verande ring te bi'engen en zijn lectuur niet langer te beperken tot de paarden- wereld, maar op het ogenblik had hij daar niets aan. Op een der laatste wandelingen, die hij met Dora zou maken, kwa men zij over de Achterweg en daar zei Venkel, op een bepaalde plaats wijzend: „Hier was het, dat u mij toen de weg vroeg". (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1953 | | pagina 2