DE ZIFRfKZEESCHE COURANT K.L.M. vliegtuig „Paulus Potter op Schiphol verongelukt Sluiting van de ringdijk stelt Oosthavendijk buiten gevaar SbmkJ" mtrafdfneTs^ Acht enorme kolossen uit Engeland voor dijkdichting in aantocht De dijk was open, dicht, weer open maar tenslotte toch stevig dicht Hoe de Z.L.M. over de waters- noodschade denkt HM! ^(MitNIEIIWSBODE ABONNEMENTEN QA ADVDZTENDÊN, Pr tja per S maanden bQ vooruitbetaling f 2,47, per week 19 cent. Losse nummers 10 cent Verschijnt 3 maal per week. Advertentieprijs 15 cent per rn.ni. Sncoesjes (max. 15 m.m.) f 1 per stuk. WftAfilH GPGENOHEH <70?-«889 CEDACQB EN ADMlMlggffnBi tango Hobdlrtyaal A t7V Ztcrikxeo» cm 3Z Gbnrelccnlnpca f32577 Pbsfia» no. X, fcfcU. QratkoIJvoaA At7t.d WOENSDAG 27 MEI 1953 No. 17270 109e Jaargang 2 kinderen verloren het leven 19 anderen liepen verwondingen op »f Geen vredesverdrag voor Oostenrijk Moskou verwacht geen resultaat van nieuwe besprekingen Radio-Moskou meldt dat de Sow- jet-Russiscbe ambassadeur te Lon den, Jacob Malik, de Britse regering heelt medegedeeld dat er „geen re den bestaat voor de hoop, dat een EEN VLAG HING IN DE WARME WIND De Zuidhoek op weg naar de drooglegging Tracht eigen schuld niet goed te maken Door 't kwaad, dat gij van and'ren weet De modder op des naasten mantel Kan nimmer zeep rijn voor üw kleed. I Een vliegtuigongeluk bU Schiphol, het opstijgende vliegtuig had staan ^^sPr^v^ hetoprteUan he( bM ecn vaderlands6 8luIting vaa het OosthavendUkgat 28 Mal. Zon op 4.80, onder 20.43. dat een meisje van 10 laar en een kijken, werd met grote spoed naar van een vredesverdrag met Oosten. slapjcs_ tooh heIdu. heeft natuurUJk 00k het tovoor- kleuter van omstreeks 4 hot levrni het Wllhelmina- gasthuisite Amster- rük g^tiger resMtaten zou opl^ eD do „arme wind. Voer deel, dat de stroom In het Wcstoa- kostte en waardoor 19 andere slacht- dam vervoerd. Onder het publiek op ren dande ™egeretoaadslagta- dltaaal behoe(( iergeM„ vendljkgat vermindert. Belde gaten offers met min ol meer zware ver- do weg werden tenslotte nog dria le- gen Mallk doelde hierbij op de bij- hclm ((J Ho( was de rIng_ lagen wellswaar met ylak tegenover wendingen ln het WUhelmlnagast- den van oen Amsterdamse lamllle eeatomstjan da paatevervangers b aaagelcgd om bct ga, meer cr Etond toch een enMU hels te Amsterdam opgenomen moes- ongetroffen: vader, moeder en een der a*®.van BMtmlandsejZa- d0 O0,thmTenauk te beteugelen, me „trek", die nu verminderen zaL ten worden, heelt een donkere scha- kind, alsmede de heerj. Meerten. ZU ken, die Groot-Brlttannlë. Frankrijk Voorda, hct personeel mel Plntsler. overigens groeien ook de belde er- duw geworpen op de overigens so warden allen naar het W.G. gebracht en de Verenigde Staten, tezamen met yerIof kon wQrden geIondent was men yan de Westelijke r[ngdljk m stralende tweede Pinksterdag. Do „Paulus Potter' was Met het do SowJe^Unie Woensdag si te m(m 20v0r gckomeil da, de ta he, v0]gen8 TCrkregea inlichtingen zal in a volgens het sithfma op:gestel.le lijn- ^ndenhaddm willen houlen. Mallk laata(e Blnk van do rlngdi,k (plnk E0 d0 komende weken met behulp van Maandag haU vier schoot daaraan toestel voor ParUs. Het was Ingeval- heelt voorgestóld dat „de aaogdo- mc(er) neergestorte basaUbiokken op caissons ook hier de grote slag val- BBOUWEKSHAVEN. het einde van de startbaan en aan len voor een andere convalr. Oogge- genheid van het sluiten van een Oos- hl__ „„ht w(„ Maan op 21.17, onder 3.39. 29 Mei. Zon op 4.29, onder 20.40. Maan op 22.21, onder 4.20. HOOGWATERSTANDEN ZIERIKZEE: 28. 2.54 vjn. 29. 8.37 van. 15.25 nm. 10.08 n.m. hun plaats bleven. Wel zocht het len. Dan zijn de havendijken van Zie- water nog met gebruis een weg tus- rikzee en daarmede de haven zelf sen de stenen, maar zij bleven rustig voor ondergang behoed, op hun plaats liggen. Naast de twee Ouwerkerkse gaten (met één ervan wordt flinke vooruit- Deze week ls er dus een van af- gang geboekt) kan dan alle aandacht werken. De persleiding die ls aange- zich op het Schelphoekgat concen- legd op het reeds gereedgekomen ge- treren. deelte van de ringdijk, zal nog grote Naar wordt medegedeeld zal bin- ait- a„* - T 7 hoeveelheden zand opspuiten en het nenkort een aanvang worden ge- kwam. Het toestel botste met zijn ln de haak was Aan de rand van het to de Dahliastraatzijn 73-Jarlge va- laalste rtogdijkworteltje moet ulter- maakt met de dichting van de Kou- de rand van hot vliegveld het KX.M. tulgen vertelden na afloop, dat zij tenrijks vredesverdrag vla de nor- Ujntoestel voor Parijs, de Convalr het toestel zijn aanloop zagen nemen male diplomatieke kanalen zal wor- PH-TEI „Paulus Potter", met reeds om in Oostelijke richting tegen de den behandeld". Ingetrokken landingsgestel na een Oostenwind ln op te stijgen. Het ver- mislukte start met grote kracht en hief zich aanvankelijk normaal drie met krakend geweld door de dichte meter, doch nog boven het vliegveld haag, waarna het midden ln een vefloor het meteen al hoogte, nader- groepjo naar alle kanten dekking de de startbaan opnieuw en toen zoekende voorbijgangers terecht werd het duidelijk dat er Iets niet 29. 2.23 vjtl 8.03 vjn. 14.46 nun. 15.29 n.m. Springtij: 29 Mei. Zoon doodde vader met messteken Sneltrein Bazel-Calais ontspoord volte gewicht op do berm, en wipte vliegveld, nadat het reeds een hon- der met een mes hetog verwond. De aard nog worden ver2waaId ver_ dekerkse mjaag. Als dit werk gereed bij St. Omer tussen Ebblinglem en daarna dwars over de weg. Daarbij derdtal "eters vlak boven de start- recherdie liet op medisch advies de breed| maar praktlach gesproken ls is heelt men de beschikking overeen Eitrenescure ontspoord. Drie perso- rieurdo het ecn vierjarig meisje en baan to de lucht was geweest, baan- gewonde overbrengen naar het zie- het gat dicht. lder Tan ha de ^are nen z«n tamelijk ernstig ge^nd. enkele meters verder de 16-jariga de het zteh met groot geweld en met kenhuls, waar het slachtofter na een Voor ai^ung van de Zuiden- klei zal moeten leveren voor de ring- V«£ tot zes personen zijn licht ge- Annie Holshuysen uit Amsterdam, een anetoeid van 200 km. per uur hall uur ls overleden. De vader was Nieuwlandpolder werd enige tijd ge- dijk rond het Schelphoekgat. Deze wond. ZIJ konden hun reis voort- urn T°a h f u, W8g uTf h0Ee'd,Chta weduwnaar De zoon. van wie ver- ledim reeds de Bobbeldtjk gesleten, dijk wordt, zoals bekend, vier km. zetten. De ontsporing is waarschijn- Uiteindelijk gleed het met de bulk haag en botste op de berm, waarna moed wordt, dat hij ln een vlaag De zuidhoek van Schouwen ls thans lang vlak over de sloot aan de andere het tenslotte aan de overzijde van van verstandsverbijstering heeft ge- derhalve aan de beurt om leegge- kant van de weg en kwam zwaar ge- de weg tot stilstand kwam. handeld, ls ln bewaring gesteld. lijk te wijten aan uitzetting van rails. havend voorbij de sloot op het bouw land tot stilstand. De twee vleugels IS? brde1teartTe^groDeE' roU RESTANTEN UIT DE OORLOG KOMEN NU VAN PAS wen-Dulveland. was op de helft tussen staart en het pompt te worden. Zo groeit ondanks alle moeilijkheden en tegenslagen de oppervlakte droge grond op Schou- was op ae neut tussen staan en net Zes komen er waarschijnlijk naar de Schelphoek gebroken en meer naar de neus toe vertoonde zich nog een flinke scheur. Wonder boven wonder vloog het niet ln brand, en dat heeft de 6 leden van do bemanning alsmede de 28 in zittende passagiers het loven gered. Mei grote koelbloedigheid wisten de twee stewardessen de kalmte on der de passagiers te bewaren en een eenvoudigd worden. Aohl svoto caissons vnn 7700 ton Hierbij zullen ook kleinere caissons., gewicht elk zullen, naar reeds werd van Nederlandse makelij worden toe- der ae passagiers ie newaren en een BeDagt OVPr 1 n km ttp+ hpkmnri paniek to vnorkommn Zestiender semcld, van de Enselse marinehaven |®fde passagiers konden vrijwel ongedeerd portland <Z.W.-kust> naar Nederland geD| be]ast djn met het dIchten door de breuk to de romp en door worden gebraoht ZU zullen hier t)li der grote stroomgaten to de dijken, VTd1SkWtom£' PJd0ne8lbT 0t" b<>' dl°hieI1 aUken W°raen B<" ^^^SM^HeTachtor vr2 middellijk toegesnelde ambulance- bralkt. Deze caissons hebben een b-v_ de schelphoek met zijn hon- wagens van het vliegveld de 12 ge- Iengto van zestjg bjj negentien bU derden meters lengte en 80 meter do°tedeTvanSdTbmnaLihJtoTtar achtHen meter en een diepgang van ®^f,elJ13k mee Ter" netelige positie bevrijdden. ongeveer zeven meter. Intussen vond men het stoffelijk overschot v. Annie Holshuysen deer- Aan de internationale sleepdienst lijk verminkt in een sloot terug. Hnay L. Smit Co. te Rotterdam is op fiets lag in stukken en brokken op dracht verleend deze caissons naar do weg. Het meisje van 4 jaar was Nederland te brengen. Hiermee zul- nog ln leven, doch overleed enkele l611 acht reizen van ongeveer drie ogenblikken later te plaatse. Een vier dagen gemoeid zijn. De eerste zwaar gewonde jongen die met an- sle^P' zal op 28 o£ 29 Mei beginnen, dere belangstellenden op de weg in Het werk zal waarschijnlijk door het verlengde van de startbaan naar de sleepboten „Rode Zee" en „Oce aan? worden verricht, aan welke waarschijnlijkheid nog een derde zeesleper zal worden toegevoegd. FRIEZEN HELPEN ZEEUWEN De O Jj. school te Ellemeet heeft van de Inspectie Leeuwarden een prachtig geschenk ontvangen. Een zending van ruim 400 boeken (jeugdlectuur) werd gestuurd ter vervanging van de schoolbiblio theek, die door het water vrijwel geheel werd verwoest. De ge schonken boeken verkeren alle in zeer goede staat en werden door de schoolkinderen uit Friesland voor de Zeeuwse meisjes en jon gens afgestaan. Een bewijs van medeleven dat tot grote dank baarheid stemt. DIJKWERKERS SCHREVEN EPOS TE SIRJANSLAND Opgeofferde Pinksterdagen leiden tot sncces Regéling der haisraadschade door het Rampenfonds onbevredigend genoemd Zeer uitvoerig heeft het Dage- geling van de gebouwenschade zal lij kso Bestuur van de Zeeuwse Land- een te grote investering van de ge bouw Maatschappij aan de hand van dupeerden vergen daar dezen vrijwel mededelingen van deskuud-'gen da altijd ook huisraad- en grondschade verschillende bepalingen van het ont- zullen hebben. Dat de schade bij werp Watersnoodschadewet bespro- vererving alleen In rechte lijnen zal ken°in z(jn dezer dagen te Goes ge- worden uitbetaald, met uitzondering houden vergadering. Besloten is dit dan van gebouwen en grondschade, ontwerp opnieuw to bespreken ln de moet het Dagelijkse Bestuur der Z. vergadering van het hoofdbestuur L.M. afwijzen. Voorts zouden verlo- der ZJL.M. op 2 Juni a.s. te Zierikzee. ren gegane geldsbedragen zeker tot Voorlopig meende het Dagelijkse Be- een klein bedrag zijn te vergoeden, stuur dat er verscheidene delen van de schaderegeling z\jn die vrij bevre- digend worden geregeld. Verloren gegane bedrijfsvoorraden en vee wor den op een behoorlijke basis vergoed. Daartegenover staat dat het ont breken van een regeling van de huls- Sinds Vrijdag is de stand van het raadschade in deze wet zeer onbe- Nationale Rampenfonds met één mil- vredigend wordt geacht. Dat de re- uóea gulden vooruit gegaan en be- Bijna 114 millioen in rampenfonds gering dit wil overlaten aan het Na tionale Rampenfonds beantwoordt Franse regering gevallen draagt thans 118.9 millioen gulden, volgens het Dagelijkse Bestuur der Deze grote stijging is vooral een Z.L.M. in het geheel niet aan de be- gevolg van de stortingen door het doelingen van de schenkers die be- „Netherlands Flood Relief-London" 1.000 pond en dragen in genoemd fonds hebben met p™ hedrap van i „a. Wij en met ons vele anderen zand aanwezig was. Het resultaat doen vioelen. Deze bedoelingen wa- Voor elk transport zullen twee sleep- hebben ln eerste instantie te vroeg hiervan kon niet uitblijven. Zater- ren veeial aan de slachtoffers iets „Chaine d'Honneur Radio boten nodig zijn. Te Portland is men gejuicht over de dichting van het dagmorgen bleek bij laag water, dat extra's te verschaffen boven de te Diffusion et Television Frangalse" thans bezig de caissons vaarklaar str0omgat btf Sirjansland. Vrijdag- de zandzuiger doorslaggevend werk geringe uitkeringen van het Rijk. met een bedrag van 11 millioen te maken. morgen werd het gat wellswaar ge- had verricht en een dam had opge- Door de gehele huisraadschSde aan francs De Franse regerfng-Mayer heeft in De kolossen, die thans voor de dJcht, maar in de middaguren sloeg worpen. De aannemers Zanen Ver- het Nationalo Rampenfonds over te de Nationale Vergadering bij de Zeeuwse dijken zullen worden ge- opnieuw een gat van ongeveer tien stoep Vrflden zich de behaalde winst laten> hebben de gevers als het waro stemming over een van de voor- bruikt' werdox tijdens de oorlog ge- metor h, het pas opgespoten dijk- niet laten ontglippen. Het leidingge- belastingheffing ineens betaald, naamste onderdelen van haar finan- maakt voor de buitenhaven aan de lichaam. Het zag er daarom naar uit vend personeel, het technisch perso- De getroffenen wier schade toch al ciële hervormingsplannen, waaraan Normandische kust, die kort na de dat het doel: definitieve sluiting voor neel en alle arbeiders werden dan aanzienlijk groter ls dan kan en zal Mayer de vertrouwenskwestie had bivasie van Juni 1944 door de ge- do pinksterdagen niet zou worden ook verzocht zich beschikbaar te stel- worden vergoed, worden door een verbonden, de nederlaag geleden. De alüeerden werd aangelegd. Deze bereikt. len, om ook eventueel met Plnkste- dergelijke regeling opnieuw gedu- stemverhouding was 328 stemmen te- „Mulberry-"haven maakte het moge- ren door te werken. Ondanks het feit peerd. gen en 243 stemmen voor. de Verbonden troepen tijdig te Na de mislukking van Vrijdag dat reeds de gehele week practisch Zodra de uitslag bekend was, ver- versterken en te ravitailleren. evenwel ls een nieuwe grootscheepse dag en nacht was doorgewerkt heeft Nasohaderegellng ontbreekt poging opgezet, onder uiterst gun- al het personeel van elders aan dit lieten de ministers het parlements gebouw om him ontslag bij president Auriol in te dienen. Aangezien het Voor het eerst caissons van deze grootte naar ons land Nederlands vaartuig gekapseisd Vijf opvarenden verdronken De eerste stuurman van het Ne derlandse vaartuig „Toos", dat Zon dag jl. ter hoogte van Kristiansund Een tweede punt dat, naar do me- in Noorwegen, is omgeslagen, ver- stige weersomstandigheden. Opnieuw verzoek gehoor gegeven en spontaan yan het DageJijks0 Bestuur der klaarde Maandagavond dat het schip werden alle bU dit werk betrokkenen haar krachten aangeboden. Helaas ZJj het ontwerp ontbreekt ls negentig ton deklast vervoerde. Hij aantal stemmen, dat tegen de rege- Van de gevaarten, die thans zullen Qan86Z6t tot een grote krachtsinspan- kan dit van allen afkomstig uit Sir- ppn vergoeding van de naschade, die meent dat deze lading door de be ring werd uitgebracht, de absolute worden overgesleept, werd nog nooit Inzonderheid de arbeiders. Het jansland niet worden gezegd. Niet- mej. namQ hi de landbouw zo be- vige regen, die kort voor het omslaan meerderheid overschrijdt, is de pre- eerder een naar ons land gehaald. sfrooniS3^ kon daardoor opnieuw ge- temln bleef er ook van hier een groep igQgrjjjj j3> ejq vergadering was er viel, nat is geworden, en dat hler- sident verplicht het ontslag van het £je firma Smit heeft echter reeds er- s^°^en worden. Zaterdagmorgen was die er niet aan dacht zich te onttrek- terdege van bewust, dat een vol- door het omslaan ls veroorzaakt. De kabinet te aanvaarden. varing met het hanteren van deze evenwe^ ^oes^an<^ n°8 gecon- ken.^ Een eresaluut voor allen, die iedigQ regeling van de vergoeding „Toos" vervoerde houtpulp naar een betonnen reuzen, omdat reeds eerder solideerd- werd medegedeeld op hun post bleven. Om het pas ge- van veel bedrijfsschade uiterst moei- Britse haven. Het vaartuig ligt thans Hnlloa nupf rnnfnronlio vier ervan naar IJsland en Noor- 13 geen gebruik meer gemaakt van wonnen terrein te vergroten, werd ujk( jn gevallen zelfs onmogelijk is, ondersteboven in de haven van Kris- Ulllies over conierenue wegen werden gesleept. Do schepen de methode met de luchtledige buis. een spoor aangelegd en regelmatig doch het ontbreken van enige tege- tiansund. moi RuclonH van D- Smit Co. zullen de twee Weer 611 8°*^ waren voortdurend reden de wagons de in overvloed m0etkomlng aan de gedupeerden ls De eerste stuurman Houwer be- met eerste caissons naar Vlissingcn bren- ®un8 ®i zodat er eenvoudig géén tijd aanwezige vette klei en basaltblok- v00r djQ ziCb Van de toestan- vond zich met twee matrozen op de gen. Hieruit zou afgeleid kunnen om do nieuwe vinding ln prac- ken aan. Dit alle3 bleef niet zonder deQ In dQ rampgebieden op de hoog- brug, toen de „Toos" kapseisde. Hij Op een persconferentie ten be- Worden, dat men ze bij hot dichten tlJk to brengen. De oorzaak van de resultaat. In do nacht van Zaterdag tQ hebben gesteld onaanvaardbaar, verklaarde plotseling te hebben ge- Hlalto van zUn bezoek aan India, van dQ veerhaven bij Krulnlngen zou eerflte mislukking werd toegeschre- op Zondag kon men zich met ver- j^Q achterstand in welvaart die in merkt dat het schip slagzij begon te heeft Foster Dulles, do Amerikaanse wlüeD gobrulken. ve° Qnn bet gebrullcto zand, dat te trouwen ter ruste begeven. Zondag- bedoelde gebieden zai ontstaan ten maken. Enige minuten daarna sloeg minister van Buitenlandse Zaken, fijn zou zijn. Het vinden van goed morgen vroeg werd weer begonnen, opzIchtQ van overig Nederland wan- het om. De stuurman en de twee ma- vcrklaard, geen belangrijke resulta- y00r do zes volgende caissons ls *and *a voorheen reeds moeilijk ge- want men wilde geen enkel risico noer ,n het gebled gQen be^ijfsscha- trozen wisten zich aan een reddings- tcn van oen conferentie, mot deel- voorlopig nog geen ankerplaats op- bleken, want men heeft verschillende nemen. Tweede Pinksterdag was do dQ zal WOrden vergoed, zou ln do boel vast te klampen. Zij bleven hier- nemlng van de Sowjet-Unlo, te ver- gegeven. Hot ligt echter ln do lijn weken moeten zoeken. nieuw aangelegde dijk reeds 1 meter toekomst zeker do nodige spanningen door drijvende, totdat zij werden op wachten zolang Rusland „steun blijft der verwachtingen, dat z« bU hot nn verhoogd en aan weerszijden is zo- moeilijkheden doen ontstaan. gepikt geven aan de oorlogen ln Korea en dichten van het geweldige gat l»U sanuzmgcr won Veel zand opgespoten, dat doorbraak 4 De stoffelijke overschotten van Indo-Chlna en weigert zijn bezetting Schelphoek op Schouwen zullen ge- Naar onze correspondent te Sir- thans practisch onmogelijk ls. Te UKOWaung nuren en renten twee opvarenden zijn geborgen. De alt Oostenrijk terug te trekken". brnlkt worden. jansland mededeelt is de enormo Sirjansland schreven de dijkwerkers jEnkelo overige punten die een mogelijkheid bestaat dat de drie an- Het belangrijkste pont van zijn zandzuiger „M.C. Vaarwater" onver- 6(211 epos van taaie volharding, dlo verbetering dringend behoeven zijn deren, van wie men aanneemt dat zij conferentie was het thema: „Do do- Zoals men weet la men op het minderd voortgegaan met het spui- het mag met grote vreugdo wor- de uitbetalingen van huren en ren- om het leven zijn gekomen, doch mocratlc kan werken, doch zij bo- ogenblik achter dit gat, langs do ten van groto hoeveelheden zand ln den geconstateerd ten vollo Is be- ten en de percentages die bij her- waarvan de stoffelijke overschotten hoeft een militair schild, waarachter Provinciale weg onder Serooskerke, en bij hot gat. De prestatie was zo loond. De dijk Is dicht stcl en nieuwbouw voor eigen reke- nog niet zijn geborgen, in de „Toos" «ij kan groeten". doende een ringdijk aan to leggen, overweldigend dat er soma 80 pet. nlng komen. In het bijzonder de re- zullen worden aangetroffen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1953 | | pagina 1