Strubbeling bij het dichtmaken van het
doorstromingsgat in de havendijk
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
F*" WI) ADlVfPlV R
Schade-enquetecommissie voor
de provincie Zeeland
En de boer ploegt voort
ZIERIKZEESCHEWNIE11WSB0DE
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIEN
bii <J. h ling f 2.47,
viv-i c-u i9 e..». Los.sc nummers 10 cent.
Verschijnt 3 maal per week.
Advertentieprijs 15 cent per m.m. Succesje*
(max. 13 m.m.) f 1 per stuk.
WAARIN OPGENOMEN
1797 1889
WOENSDAG 4 MAART 1953
No. 17336 109e Jaargang.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE
Lange Nobelstraat A 171, Zlerikzee, Postbus nr. 1, Telefoon
nr. 32, Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh.
Lakenman Ochtman Lange Nobelstraat A 171 Zlerikzee.
ampschade gebouwd
Alhoewel mei het oog op de toene
mende verzilting vao onze Westelijke
provincies vele jaren geleden door dr.
Lr. J. van Veen al vele ontwerpen xijn
gemaakt, welke o.m. de vorming van
reusachtige zoetwaterbekken9 beoogden
in het Noorden (afsluiting van de
Waddenzee) en bet Zuiden (de zeï-
armen/, richt zich op het ogenblik de
auudachi voornamelijk op het laatste
gedeelte van het plan omdat zich in
hot Zuide.i de wa.ersnooj heeft voor-
ie op korte .ermijn nieuwe
r.i i ,C.a i 'JU r. e c..dcl :i
cL>.. Toch ka.i men deze afüui.ing der
z.c0a c n.e .osraaken van het totals
object, dat in de loop van üe komende
7ii jaar stap voor atap moet worden
uitgevoerd. Men kan dus niet eenvou
dig zeggen: „Sluit die gevaarlijke ga
ten af!" Er moeten tevens voorzie
ningen worden getroffen in de afvoer
van onze- grote rivieren, de watervar-
deling in de ovcrDÜjvendo armen, da
verwijdering van ijs, de mogelijkheid
van spuien, de omlegging van do
scheepvaart, de voortzetting van de
oesterteelt en de versterking van een
aantal waterkeringen
Prof. Thijsse heeft zich de uitvoering
van het project (als het in deze eeuw
nog daartoe komtl) voorgesteld in de
volgende stappen:
1. Het IJsselmeer wordt zoetwater-
reservoir voor Noordwest Neder
land, te voeden door de IJssiïl, die
hiervoor meer water dient te» ont
vangen. Dit houdt in, dat de Rijn
moet worden gekanaliseerd.
2. Afsluiting van de Zuid-Hollandse
en Zeeuwse zee-armen zover moge
lijk naar het Westen, waardoor
een groot drieledig zoetwaterrv
servoir kan worden gevormd waar
uit de omliggende eilanden ïoe't
water kunnen betrekken om dü
zoute kwel te bestrijden.
3. Wijziging in de waterverdeling van
onze rivieren, waardoor zoet wa
ter toevloeit naar de gebieden waar
dit verder nodig is en een veilige
afvoer van ijs en afkomend hoog
water verzekerd wordt.
4. Vergroting van de zoetwateropslag
in .het Noorden door afsluiting
van de zeegaten tussen de Wad
deneilanden en indamming van de
Waddenzee. Terschelling cn Ame
land worden dan één met Fries
land.
Tientallen jaren vergt de uitvoering
van een dergelijk veelomvattend werk.
Grondgebruik en
watersnood
Ruilverkaveling van straks
droogvallende gronden.
De commissie .grondgebruik van de
Stichting voor iie Landbouw heeft
zich ln haar laat ste vergadering be
zig gehouden met verschelden vraag
stukken, welke zich kunnen voor
doen op het gebied van grondge
bruik tengevolge v.an de watersnood
in het Zuidwestelijk gebied van Ne
derland.
De commissie heef t zich afgevraagd
of het niet wenselijk zou zijn de her-
verkavelingswet-Waltïheren van toe
passing te verklaren op complexen
van het geïnundeerde gebied, die
daaraan op grond van een ln te stel
len onderzoek behoefte hebben. Van
zelfsprekend zal men h.lerblj moeten
afwachten, hoe de toestand zal blij
ken te zijn na het droogvallen van
het gebied, met name ten aanzien
van de schade van landbouwgron
den, wegen, gebouwen, 'waterlopen
enzovoorts.
Tevens zal dan blijken of In een
dergelijke hergroepering van het
grondgehrulk ook gedeelten .begrepen
moeten worden, welke met de ge
ïnundeerde gebieden een eenheid
vormen. In gevallen, waarin hergroe
pering van het grondgebruik nood
zakelijk ls tengevolge van do wa
tersnood, zou de commissie een der
gelijke afronding wenselijk achten,
te meer omdat verscheidene van deze
gebieden toch reeds grote behoefte
aan ruilverkaveling hebben.
De afdeling streekonderzoek v an
het Landbouw Economisch Instituut
verklaarde op korte termijn de be
schikbare gegeven» te verstrekken
Komt de als.ui iig der Zuidwestelijke
zeegaten omstreeks 1975 gereed, dan
zou de laatste hand in het Noorden
pas omstreeks 2025 gelegd kunnen
wordenI
Millioenenplan in studie
De eventuele afdamming van de
Zecu- sc en Zuid-Iioiland e stromen
s aat niet alleen in verband met de
s jr.nv.o-.-d van 1 Februari. De plan-
i, welke reeds daicren van voor de
j .r.o^, zijn in de eerste plaats
.r^e.i mei hei oog op een behoud
van onze vruchtbare land- en tuin-
.juuwgronden.
Reeds lang zijn er in het Waterloop
kundig Laboratorium te Delft proe
ven genomen met een grote maquette
van Nieuwe Waterweg tot en met
Krommer en Grevelingen om de in
vloeden na te gaan, welke de dam bij
Ocstvoorne iij de Brielse Maas zou
veroorzaken. Dit bouwwerk wordt nu
uitgebreid met de Oosterschelde om
berekeningen te kunnen maken en de
stromingen te observeren, die zullen
ontstaan bij het leggen vnn nieuwe
dammen:
Bovendien kan men alleen prosf-
onder\ indelijk vaststellen, - welke krach
ten de zee straks op deze borstwerin
gen en de reeds bestaande dijken zal
uitoefenen, terwijl en passant uitge
meten wordt op welke plaats de ver
bindingen het best kunnen worden ge
bouwd met het oog op bestaande stro
mingen, diepten en getjjverschillen.
Uiteindelijk moet de door minister
Algcru geïnstalleerde commissie de re
gering dan adviseren of de uitvoering
technisch cn economisch verantwoord
is, waarna de Staten-Gener.aai hebben
te beslissen over de eventuele verwe
zenlijking. Daar zijn uiteraard- honder
den millioenen guldens mee gemoeid.
rump.-hade aange-
e .d go d kan, behalve
mp ch d.-bureaux, ook ge-
d m worden bij 't gemeentebestuur
n de plaats van inwoning. De ge
in .entebesturen zijn in het bezit van
aangifteformulieren; zij zenden de
schade-aangiften door naar de
Rampschade-bureaux, waar deze ge
registreerd worden.
Bij elk der Rampschade-bureaux
is een ambtenaar van de afdeling
Vaststelling van het Ministerie van
Wederopbouw en Volkshuisvesting
gedetacheerd. Deze is belast met de
leiding van de taxatie van de schade
aan gebouwd onroerend goed in zijn
rayon; de taxatie wordt verricht door
een groot aantal taxateurs, die door
het Ministerie van Wederopbouw en
Volkshuisvesting zijn aangetrokken
en die, waar mogelijk, reeds met hun
werkzaamheden zijn begonnen.
Tot goed begrip diene, dat zij, die
herstelbare schade aan gebouwd on
roerend goed hebben geleden, met
het herstel niet behoeven te wachten
tot de taxatie is verricht. Hun wordt
integendeel aangeraden het herstel
ten spoedigste ter hand te nemen.
Het is dan evenwel van het grootste
belang, dat zij alle rekeningen, voor
zien van een zo nauwkeurig moge
lijke omschrijving van de werkzaam
heden of eventueel van leveranties,
zorgvuldig bewaren om t.z.t. te kun
nen bewijzen wat hersteld is.
De schade zal worden vergoed aan
de hand van een taxatie van de her-
stelkosten van overheidswege. Het
ligt ln de bedoeling de geschatte
schade tot f 1000,geheel te vergoe
den onder aftrek van een bedrag van
f 50,schade tot f 50,wordt niet
vergoed. Eventuele uitkeringen we
gens verzekeringen zullen in min
dering van de vergoeding worden
gebracht. Herstelbare schade boven
f 1000,zal tot een nader te bepalen
percentage worden vergoed. De wet
telijke maatregelen voor de schade
vergoedingsregeling zijn in voorbe
reiding.
Registratie van geleden schade
Vooruitlopend! cp di neg d:or do
regering te treffen regeling inzake <U
vergoeding van do geleden schade is
op de Rair-p-Schadc-Bureaux (verder
aan te duiden als R.S.B.) een aanvang
gemaakt met de registratie van de ge
leden schade en wel zo dat ieder
R.S.B. slechts registreert de ach.:de
voorzover zijn Rampdistrict betreft. .De
schade geleden op Walcheren wordt
dus uitsluitend te Middelburg geregis
treerd, die op Zuid- en Noord-Bove-
land to Goes, die op Schouwen erj
Duiveiandte Zierikzeo (voorlopig te
Middelburg, Koepoortstraat 6).
Hoe komt men nu aan deze regis
tratie?
Dit geschiedt doordat de getrof
fenen uit een bepaald district zich
vervoegen om aangifte te doen bij
het Ramp-Schade-Bureau, dat voor
dat district is aangewezen.
Het verdient daarbij aanbeveling, dat
do hoofden van gezinnen, de eigenaars
van teloorgegane of beschadigde goe
deren zoveel mogelijk zelf komen. Na
tuurlijk wordt er mede rekening ge
houden, dat dit niet altijd kan. Wan
neer door ziekte, verrichting van werk
enz. het in persoon komen niet moge
lijk is, wordt daar op het R.S.B. eon
mouw aangepast.
Het zal duidelijk zijn, dat het zelf
behartigen van zijn belangen verre de
voorkeur verdient. Onvolledigheid
wordt daardoor voorkomen en onjuist
heden eveneens.
Deze aangifte heeft een eenvoudig
ksrakter en bestaat slechts uit een
opgaaf van de GROEP, wnarLn m'ên
ALS EIGENAAR schade heeft gele
den. Deze groepen zijn:
A. GEBOUWD onroerend goed, dus
schade aan huizen, schuren enz.
Schade aan HUUR-huizen moet
dus NIET door de huurder, maar
door de eigenaar worden aange
geven.
II. Schade aan bedrljlsuitrustlng en
be roe psu It rust ln g.
C. Schade aan handels- en bedrijfs
voorraden.
Triest beeld van de ondergelopen dorpen, waar met boten in rondgevaren wordt
om nog huisraad te kunnen redden
D. Schade aan huisraad. Hieronde*
valt ook kleding, textiel, do win
tervoorraad brandstof, de voorraad
aardappelen, do kippen, het var
kon ens.
E. Schade aan schepen. Hieronder val
len ook pleziervaartuigen.
F. Agrarische schade. Hieronder valt
de schade, in algemeno zin van
landbouwers, dio ingesohreven zijn
bij de Provinciale Voedselcoramis-
saris, met uitzondering van dio
onder A (gebouwd onroerend goed),
D (huisraad) en E (schepen).
ALLE aangiften kunnen dus geschie
den aan het R.S.B. Echter kunnen de
agrariërs (landbouwers met een P.V C.-
nummer)' zich in plaats van tot hit
R.S B., wenden tot de Plaatselijke Bu-
rcauhouders van de P.V.G.
De boeren en hun knechten
Op Schouwen-Duiveland
Zie hoe die kerels vechten,
De roeispaan in de hand.
Ze kennen geen gevaren
En roeien naar hun stee
Ze brengen uit de baren
De eg en ploegschaar mee.
Ze ploeteren en sjouwen,
Ze voelen dat het moet,
In hopen en vertrouwen
Eéns wordt weer alles goed.
Geen twijfel remt het zorgen
Of tast de werklust aan
Ze pakken elke morgen
Opnieuw de arbeid aan.
Ze geven 't nooit verloren
Hun dierbaar Schouw se land;
Dat hebben ze gezworen
En doen hun eed gestand
Ze zullen waar gaan maken
Het dichterlijke woord,
Hoe fel de rampen raken
De boeren ploegen voort I
jp' JV-. J»- n* ■»- vF vjv "4'-
Half April denkt men
gas te kunnen leveren
Dezer dagen zijn ir. Tinberg, hoofd
ingenieur van het hoofdstedelijk ener
giebedrijf en een hoofdambtenaar, de
I.,er Pos, uit Amsterdam de ge
meente die Schouwen-Duiveland adop
teerde in Zicrikzee geweest, waar
zij besprekingen hebben gevoerd met
de Gascommissie en de directeur van
de gemeente-gasfabriek over het weer
leveren van gas. Het resultaat U ge
weest dat verwacht mag worden dat
de fabriek ongeveer half April weer
gas kan verstrekken aan de woningen
die ln het hoogste gedeelte der stad
zijn gelegen. Spontaan hebben zich <n
de hoofdstad een aantal vrijwilligers
aangeboden om bier te komen werken.
Zij zullen ondergebracht worden in het
Verenigingsgebouw i.i het Vrije. Om
do veertien dagen wisselen de ploegen.
Voor er gas verstrekt kan worden
zal er heel veel werk moeten worden
verzet. Alle meters en grondleidingen
Allen aan een onderzoek moeten wor
den onderworpen, en voor de gasleve
ring begint, wordt erst rookgas en
daarna geparfumeerd gas doorgelaten,
ten 'odo de leidingen op lekken te on
derzoeken. Veiligheid voor allesI Dank
baar is l gemeente voor do hulp dis
spontaan door de hoofdstad is aan
geboden. Het zal nog wel enige dagen
duren eer de materialen en do mensen
naar hier kunnen worden overgebracht,
mcar zij komen I
Het goederen- en personen
vervoer in Zeeland
Het verkeersnet ten behoeve van
het vervoer van personen en goede
ren ln Zeeland gaat zich langzamer
hand herstellen. De volgende dien
sten worden thans onderhouden: N.S.
busdienst Breskens-Bergen op Zoom
via Antwerpen, Zeeuwsch Vlaamse
Tramweg Maatschappij busdienst
BreskensBreda via Antwerpen,
bootdlenst WemeldlngeBergen op
Zoom, bootdlenst KatseveerZlerik
zee, bootdlenst WolfaertsdijkKort-
gene, bootdlenst KatseveerDor
drecht met aanloop te Zijpe, boot
dlenst HoedekenskerkeTerneuzen.
Ten behoeve van het goederenver
voer worden thans de volgende dien
sten onderhouden:
Van Goes naar Dordrecht en Rot
terdam v.v. Van Goes naar Amster
dam en de Zaanstreek v.v. Van Goes
naar Zlerikzee. Van Goes naar Ber
gen op Zoom met uitbreiding in uit
voering een dagelijkse dienst Goes
Oost Zeeuws-Vlaanderen. Van Goes
naar West Zeeuws-Vlaanderen. Van
Goes naar Tholen. Van Tholen naar
Goe».
Buitenlandse boeren-
organisaties betuigen
medeleven
De voorzitter der Stichting voor de
Landbouw ontving een schrijven van
de voorzitter van de Amerikaanse
boerenorganisatie, de „American
Farm Bureau Federation". In dit
schrijven van de heer Allan B. Kline
wordt aan de Stichting voor de Land
bouw namens de anderhalf millioen
leden der Amerikaanse boerenorga
nisatie een hartelijk medeleven be
tuigd met de grote ramp, die zovele
agrariërs in Nederland heeft getrof
fen. De heer Kline spreekt de hoop
uit, dat zijn organisatie iets kan bij
dragen tot verlichting van de nood
zowel direct als vla de Amerikaanse
regering.
De voorzitter de Stichting voor de
Landbouw ontving eveneens een
schrijven van de voorzitter der Ca
nadese landbouworganisatie, de heer
Herbert Hannam, die zijn deelne
ming betuigt namens de 400.000 leden
van zijn organisatie. Hij deelt mede,
dat onder voorzitterschap van de
Gouverneur-Generaal van Canada,
de heer Massey, een Canadese com
missie ls gevormd voor hulp aan de
door de watersnood in West-Europa
getroffen gebieden. De heer Hannam'
ls lid van deze commissie. De Gou
verneur-Generaal wekte alle Cana
dezen in een radiotoespraak op tot
steunverlening. De Canadese land
bouworganisatie heeft een oproep
aan alle leden doen uitgaan om op
royale wijze aan deze actie deel te
nemen.
„Het onmogelijke vereist iets meer tijd"
PLOTSELING ONTSTOND GROTE VERD'EPING
„Zelfs het moeilijkste kan snel gedaan worden alleen het onmogelijke
vereist Iets meer tijd". Deze spreuk Is opgeprikt aan de muur van de
werkkamer van Hoofdingenieur J. H. Verheij van de Maatschappij tot
uitvoeren van Openbare Werken, Volkers, dc naam die straks in één
adem zal worden genoemd met de droogmaking van het eiland Schou
wen-Duiveland. De spreuk typeert wel heel duidelijk de nuchtere stem
ming, waarmede de droogmaking als eerste fase van het toekomstige
herstel van het eiland wordt aangepakt; een nuchtere overigens, waar
doorheen toch het optimisme doorlicht van hen, die het 2{jf-aan-iyf-ge-
vecht met het water van nabij kennen.
Ir. J. H. Verheij stond ons een kort
interview toe in verband met de
dichting van een der principale door
stromingsgaten in de havendijk,
waar zoals bekend ln de nacht
voor de dichting de pechdulvel zich
heeft vertoond, die nu eenmaal over
al op de loer ligt op plaatsen, waar
de mens de zee een halt wil toeroe
pen. „Niemand heeft hier een fout
gemaakt". Op onverklaarbare wijze
n.l. Is in het doorstromingsgat, dat
men met keileem dacht dicht te ma
ken, een zeer groet verdieping ont
staan, waardoor de met bakken aan
gevoerde keileem even snel weg
spoelde als het er in werd geworpen.
Het is nu duidelijk geworden dat
de dichting met keileem geen succes
zal opleveren en er moet dus naar
andere mldde worden uitgezien.
„Bij werken het onderhavige",
aldus ir, Verheij, zullen zich steeds
ernstige en onvoorziene moeilijkhe
den voordoen. Van belang echter ls
het te bedenken, dat men zich thans
nog in het improvisatiestadium be
vindt en daarin moet wel eens iets
worden gewaagd. Juist in het begin
stadium moet men wel eens iets wa
gen zonder uiteraard wilde dingen
te doen omdat anders belangrijke
kansen verloren kunnen gaan. In een
later stadium wanneer het gaat
om de grote dijkgaten mag uiter
aard in het geheel geen risico wor
den genomen. Dan gaat het om het
„onmogelijke dat Iets meer tijd ver
eist".