DE RAMP EEN LES Rijkswaterstaat houdt toezicht op herstel der dijken SCHOUWEN-DUIVELAND DE MIDDENSTAND KREEG GUNSTIGER REGELING ZIERimSCHEWNIEUWSBODE ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIÉN Prij» per 3 mnd. bij vooruitbetaling f 4,94, p. w 38 ct Lo«e nummers 10 ct Verschijnt iedere werkdag. Advertentieprijs 1 5 ct per mm Succesjes {ma* 15 mm.) minimum I 1,— p stuk. WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT DINSDAG 17 FEBRUARI 1953. No. 17331 —109e Jaargang. 1797-1889 REDACTIE EN ADMINISTRATIE Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee, Postbus nr. t. Telefoon nr. 32, Girorekening nr. 137677 Uitgave: N.V. Drukkerij voorh. Lakenman Ochtman Lange Nobelstraat A 171 Zierikzee. De Schelphoek een bron van grote zorg De militairen vertrokken Heden, Dinsdag, vertrokken de mi litairen die zulke uitstekende dien sten hebben verleend aan stad en eiland. De meldingen die binnen kwamen waren niet verontrustend. Een klein deel van ons eiland en De organisatie van alles wat aan Wel t>üjven nQg enkele Ducks achter wel de polder Zonnemaire en de de dijken moet gebeuren bevindt zich v00r het houdcn van verbindingen duinrand is vrij gebleven van het thans nog in het stadium van voor- tLlssen de verdronken dorpen en zeewater dat in de rampnacht de bereiding, een overgangstijd dus, boerderijen. ook blijven zoeklichten dijken doorbrak en de vruchtbare doch binnenkort komt alles tot volle hiei. geEtationneerd om onmiddellijk akkers overspoelde. Voor de rest is ontplooiing. te kunnen worden ingeschakeld. alles water wat men ziet wanneer Het plan bestaat bij Burghsluis een men zich even buiten de stad waagt, zinkstuk aan te brengen om verder 't Is één binnenzee, die geregeld door uitslijpen van de geul te voorkomen, de dijkbreuken in verbinding blijft De dijkbreuk bij de Schelphoek eist met het buitenwater. Het gat bij de grote zorgen. Voorlopig kan er nog voormalige Schelphoek is wel een niets aan worden gedaan. Het ligt der ergste calamiteiten. Daar heeft in de bedoeling in de naaste toekomst fclJ w6ti de zee een bres gemaakt van pl.m. een dijk rond het gat te leggen. De geffitafel VTOr'iTdagTangaf°"Het 260 meter, met een diepte aan de werkzaamheden ter plaatse zullen officlële bericht kon pas to de loop Springtij bracht geen nieuwe gevaren Do stand van het water was Maan- met het springtij lager dan de binnenkant van ongeveer 25 meter. Niet op alle punten is het gat even diep, daar men bij peilingen de juiste diepten zal kunnen bepalen. Grote gaten heeft de zee geslagen in de dijken die de Vier Bannen- polder moesten beschermen, Sommi ge gaten zijn daar 15 meter diep. Zoals bekend heeft de Rijkswater- geruime tijd in beslag nemen. Aan de waterleiding wordt hard gewerkt van heden worden medegedeeld. Op 1 Februari bereikte het zee water een hoger peil dan ooit werd aangenomen. Dit blijkt uit een over zicht in „De Ingenieur". De vloed steeg 60 tot 70 cm. en hoger dan tij dens de zwaarste storm in vroeger tijden. Autobusdienst Wat de waterleiding voor de bevol king betekent wordt men dagelijks staat het toezicht op het dichtmaken gewaar. Wel rijden er tankwagens der buitendijken, welk werk door die goed drinkwater aanvoeren en diverse aannemerscombinaites zal waar men zijn emmertje kan laten Zierikzee-Brouwershaven worden uitgevoerd. De grootste vollopen, maar de kraan blijft ideaal. moeilijkheid is de gaten in de dijk De afsluiter der leiding te Renesse yan de zijde van de directie van te naderen, want er staat meestal is wel geopend, maar leidingwater de R.T.M. kregen we een circulaire een zeer sterke stroom langs de kust. krijgt men nog niet. Vermoedt wordt betreffende autobusdiensten Zierik- Het is dan niet eenvoudig daar met dat er buisbreuken zijn in het mid- zee-Brouwershaven. Zo vertrekt van zandzuigers dicht bij te komen. De den van Schouwen, waardoor kost- zierikzee een bus om 8.12 en 17 uur, grootste omzichtigheid is hier een baar drinkwater wegvloeit. Steeds die te Brouwershaven aankomt resp. eerste eis. Toch is er al een kleine wordt met duikers en kikvorsman- 8.30, 12.30 en 17.30 uur. Vertrek van vloot met zandzuigers en ander dij- nen gewerkt om te trachten de breu- Brouwershaven 9.13 en 18 uur. Ons eiland zal niet ondergaan, Wij blijven er voor vechten. Hoe fel de stormvloed ons mag slaan, Wij laten ons niet knechten. Al staat het water nog zo hoog, Straks raaien wij de polders droog. Der Zeeuwen kracht zal blijken Uit de herstelde dijken. Al zijn we allen arm, berooid, De wilskracht is gebleven. En die is sterker dan ooit Zij zal ons nooit begeven. Wij heffen fier omhoog de kop En werpen nieuwe dijken op. De Zeeuw zal niet versagen; Zijn lot manmoedig dragen. ONDERWIJS Geslaagd voor het practijkdiploma Engelse Handelscorrespondentie van 18.30. Met deze busdienst wordt post gehouden op 12 Januari j.l. te Goes, vervoerd. de heer K. de Oude Lz. kersmateriaal onderweg of wellicht ken op te sporen. Alles wordt gedaan Aankomst te Zierikzee: 9.30, 13.30 en de Ned- Ass- voor Practijkexamens, aangekomen. Werklieden van beken- om zo vlug maar mogelijk is, duin- de aannemersfirma's uit Sliedrecht water naar Zierikzee te pompen, zijn reeds gearriveerd om de eerste voorbereidingen te treffen. Zij zullen ook de plaatselijke arbeidskrachten helpen bij het verzekeren van de binnendijken, die onder beheer staan De gasvoorziening De gemeente Gasfabriek kan voor van de waterschaps- of polderbestu- lopig geen gas leveren. De geruchten ren. Op diverse plaatsen wordt reeds als zou de fabriek worden opgeheven, hard aan de dijken gewerkt, o.a. voor missen alle grond. Reeds zijn een de verbinding tussen Zierikzee en tweetal deskundigen hier geweest, Brouwershaven. Een belangrijke fac- om de toestand op te nemen. Binnen tor bij al deze werkzaamheden is het afzienbare tijd verschijnen er rap- Bedrijfshoofden krijgen veertien dagen respijt Zondagmiddag kwam de Centrale Maandag 16 Februari. De reeds uit- De postverbindingen op en naar Schouwen-Duiveland De postverbinding met Duiveland is uitgesloten behalve met Bruinisse, dat 1 keer per dag post ontvangt. Met Schouwen is er een verbinding met Schuddebeurs, Noordgouwe, Zonnemaire, Brouwershaven, Scha- rendijke, Renesse en Burgh-Haam- stede. Scharendijke is bijna geheel geëvacueerd. Enkele personen zijn nog achtergebleven. Hun correspon dentie wordt besteld. De verbinding Brouwershaven Scharendijke is nog provisorisch. Zij aantal arbeidskrachten. Nu heeft porten over de levering van BUTA- Middenstandsvereniging ln het „Huis gereikte voorlopige vergunningen is voor een deel afhankelijk van het men er nog tekort, maar dat euvel en mijngas. zal spoedig verdwijnen wanneer er een betere huisvesting voor deze mannen komt. Een begin hiervoor is reeds gemaakt doordat midden in de stad barakken zullen worden opge richt. Een daarvan schonk Prinses Wilhelmina. Aan daarin onderdak worden verschaft. van Nassau" bijeen onder voorzitter- aan niet voor andere werkzaamhe- getij. De directeur van het postkan schap van de heer M. J. Snoek, die den ingeschakelde middenstanders t°°r te Zierikzee is persoonlijk te de heer A. S. de Jong het woord gaf, tot blijven na 15 Februari, werden Brouwershaven geweest. De reis teneinde nadere mededelingen te ingetrokken voorzover het de ge- daarheen ging, maar tussen Noord- doen over zijn die voormiddag ge- zinsleden betreft. De voor herstel in gouwe en Zonnemaire was het op houden besprekingen met B. en W., aanmerking komende bedrijfshoof-, letten. zulks naar aanleiding van een pro- den moeten voorkomen op een lijst Men zoekt momenteel naar een 250 mannen zal tonnen muur op de Nieuwe Haven ^at van de middenstand was uit- die door de secretaris van de Kamer wegverbinding met Brouwershaven Betonmuren zullen vloedplanken vervangen Plannen zijn in overweging een be te bouwen met doorgangen voor het gegaan, in verband met evacuatie- van Koophandel aan het gemeente- „en Scharendijke. De bereikbare kan- verkeer op pl.m. 3 meter van de maatregelen. De besprekingen wer- bestuur zal worden overgelegd. In- toren zijn: Schuddebeurs, Noordgou- huizen nan de haven den bijgewoond door de evacuatie- dien onverhoopt als gevolg van thans we> Zonnemaire, Brouwershaven, commissaris, de heer mr. van Liere, niet voorziene calamiteiten verslech- Scharendijke, Renesse en Burgh- de wnd. commissaris van politie, de tering van de toestand intreedt, dan Haamstede. In deze laatste plaatsen Verplaatsing van heer Kooij en de heer de Jong. wordt deze voor de middenstand zitten veel geëvacueerden uit Elle- secreiariën Het resultaat van deze besprekin- gunstige regeling ingetrokken. meet, Eikerzee, Duivendijke en gen is geweest, dat de bedrijfshoof- De heer de Jong, die een grote ver- Noordwelle. Uit deze gemeenten be- De stad Almelo in Overijsel, Dan- jn e zaah van heer M. J. Snoek den» die v00r evacuatie zijn aange- antwoordelijkheid op zich had gela- vinden zich ook ambtenaren van de ville in de Verenigde Staten en Hays aan de Appelmarkt, worden de wezen en die voorraden hebben, per- den bij deze besprekingen, vroeg het P.T.T, in Burgh-Haamstede. Zij-be- secretariën gevestigd van de ge- soonlijk nog maximaal 14 dagen, der- vertrouwen van de middenstand om lasten zich met het bezorgen der cor- meenten Ouwerkerk en Nieuwerkerk halve tot uiterlijk 1 Maart 1953, te zich aan de verkregen toezeggingen respondentie aan de evacué's uit hun Zierikzee mogen blijven. Hun gezin- te houden. Bovendien zou het hoogst gemeenten. nen moeten Maandag 16 dezer zijn onverantwoordelijk zijn zich niet aan De verbinding met overig Neder- Nog geen verlieslijsten afgevoerd. Wil de eigenaar der zaak gunstige regeling te houden. met zijn gezinsleden vertrekken, dan De verlieslijsten zullen worden be- krijgt hij of zij de gelegenheid om kend gemaakt wanneer men over zo spoedig mogelijk terug te komen volledige en betrouwbare gegevens om orde op zaken te stellen. Indien De hervatting van het onderwijs beschikt. We zullen ons te dien aan- hiermede niet accoord werd gegaan, aan het Lyceum te Zierikzee is ge- zien met het Rode Kruis in verbin- moet alles volgens het evacuatie- durende de lopende cursus niet mo- ding stellen. schema worden afgevoerd en wel Zierikzee door drie plaatsen geadopteerd in Canada, hebben Zierikzee geadop teerd. Hervatting der lessen aan het Lyceum voorlopig uitgesloten Schade aan Motorvoertuigen gelijk. Aan ouders wordt verzocht zich ten 'spoedigste te wenden, liefst schriftelijk, tot de Rijksinspecteur, dr. J. de Boer, Sijzenlaan 19, Den Haag, die bemiddeling voor 't plaat sen van leerlingen verleent. Ouders, wier kinderen reeds naar een H.B.S. of Lyceum zijn overge gaan, wordt eveneens dringend ver zocht aan hetzelfde adres daarvan mededeling te doen. Verschillende Lycea in den lande boden hulp. Zo deelden die van Hoorn en Doetinchem aan leerlingen op te nemen, die dit jaar eindexamen moeten afleggen. Leiden kwam met een groots gebaar. Daar wilden ze het hele Lyceum uit Zierikzee, met leerlingen en leraren, tijdelijk opne men, aan welke royale geste geen gevolg kan worden gegeven. Leerlingen van de U.L.O.-school kunnen in Apeldoorn geplaatst wor den. Zij worden ondergebracht bij ouders van leerlingen of leraren. Het opnemen geschiedt gratis. Mochten de leerlingen niet voldoende boeken hebben, dan worden deze door de uitgevers gratis verstrekt. De rector van het Zierikzees Lyceum, dr. Wes tendorp Boerma, blijft in Zierikzee. Tot hem kan men zich om inlichtin gen wenden. land wordt onderhouden met de Prov. Boot, die echter ook evacué's moet vervoeren. Is de boot beschik baar dan wordt daarmede post ver voerd. Naar verluidt zal binnenkort de Prov. Boot weer volledig ter beschik- king komen. Men zal evenwel ook De E.V.O. heeft zich gericht tot de f met deze verbinding rekening moe ten houden met het getij. Tweemaal per dag wordt post naar Holland verzonden. Dat was ook Zondag het geval. Het bericht in ons Minister van Verkeer en Waterstaat met het verzoek om in de uit te vaardigen richtlijnen terzake schade loosstelling slachtoffers watersnood, een bepaling te willen doen opnemen, dat aan de houders van vracht nummer van bestelwagens en uiteraard ook an- Vrijdag betreffende de P.T.T. berust- dere motorvoertuigen, naast de repa- te op een misverstand, ratiekosten, een schadeloosstelling De heer 't Jong werd aangewezen wordt gegeven voor de door hen ge- voor de mobilifoonverbinding. De di- maakte kosten ter voorkoming van recteur van het Postkantoor bleef en verdere schade aan motor en onder- *s heiast met het beheer der P.T.T. delen (tijdelijke demontage, reini gen, invetten e.d.). Deze kosten zul len gemaakt moeten worden in al die gevallen, waarin onmiddellijk herstel tengevolge van de te verwachten Evacué's uit een tehuis voor ouden van dagen te Zierikzee vonden een „koninklijk" onderkomen in Palcis het Loo, dat voor het herbergen van vluchtelingen uit de rampgebieden door H.M. Koningin Juliana gedeel telijk beschikbaar werd gesteld. Aankomst van één der bussen, die de bejaarde lieden vervoerden, aan de rechcrvlcugel van het Paleis. Tien procent van de ingezamelde goederen waren vodden Bij de inzameling van goederen overbelasting van de garage- en re- voor de slachtoffers van de waters- paratiebedrijven niet mogelijk is. nood zijn vele zeer goede dingen bin- Voorts verzoekt de E.V.O. zulks nen gekomen. Er waren echter ook gezien het feit dat ruw geschat de stukken bij, die slechts op de naam waarde van het wagenpark dat door „lompen" aanspraak kunnen maken, de watersnood getroffen is pl.m. 84 Dit betreft ongeveer 10 procent van millioen gulen bedraagt, te willen de ingezamelde goederen en wel onderzoeken of het niet noodzakelijk voornamelijk matrassen, kussens e.d. zal zijn bijzondere maatregelen te De kleding was in het algemeen in nemen tot het bergen van de motor- een goede staat. Van de genoemde voertuigen, met een daarop volgende 10 pet. is een klein gedeelte op last speciale behandeling ter reiniging van de G.G.D. in Den Haag verbrand en behoud van wagen en motor, een daar er gevaar voor besmetting be en ander zo mogelijk onder leiding stond. De rest van de vodden wordt van de betreffende Rijksinspecteur voorlopig opgeslagen, tot beslist is van het verkeer. wat er mee zal gebeuren. Oosthavendijk bij Brouwershaven gedicht Op initiatief van de gemeente Brou wershaven is na een tiental dagen van hard werken door Nederlandse en Engelse militairen, o.a. een afde ling van het regiment „Jan Willem Friso", Nationale Reserve, de Ko ninklijke en Engelse Marine en bur gers, de Oosthavendijk gedicht. Dit was het eerste dijkgat met een snelle uitstroming, dat gedicht werd op Schouwen en dat zonder rijshout, draglines enz., alles met materiaal als perkoenpalen, zandzakken en los hout uit een coaster. Met landingsvaartuigen werden iedere dag zandzakken aangevoerd en moeizaam bijeengebracht. Toen alles gereed was, kwam vervolgens de aannemer van waterwerken, de heer van Oortland uit Brouwersha ven. Deze werd zo gegrepen door het enthousiasme van militairen en burgers, dat hij een dag en een nacht bleef om van technisch advies te dienen. Het werd een felle strijd tus sen honderd mensen en de sterke zeestroming. Een omroeper moest de gemeente door om het meest critieke ogenblik alle weerbare mannen op te roepen. Verbeten werkte iedere burger en militair aan het transport van zandzakken. Daarna kwamen de burgemeester, de dokter, zee-officieren en land- officieren, wat landbouwers en een knecht totdat bij velen het bloed uit de nagels liep, maar zij wonnen het tenslotte na enige zware overspoe lingen. Een grote zeedijk werd hier door gered. Men kan het Nederlandse volk toch moeilijk verwijten, dat het nooit iets heeft gedaan om het land, waarop het leeft water vrij te krijgen en te houden. Zelfs tot ver over onze gren zen weet men, dat Nederland uitste kende waterbouwkundigen voortge bracht heeft en zij op de allereerste plaats hun krachten aan eigen land en volk hebben geschonken. De ramp, die storm en springvloed over ons land hebben gebracht, was voor de deskundigen geen verrassing. Kustbescherming en dijken in de om geving van de benedenrivieren wa ren niet voldoende veilig om de ge bundelde kracht van wind en water massa's te kunnen keren. Toch was de kans op zulk een ramp niet groot; op grond van be rekeningen en studies was een der gelijke samenloop van weers- en springvloedomstandigheden slechts eens in de twee tot drie eeuwen te vrezen. De Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden zijn wel de kwetsbaarste gebieden in ons land. Water en wind hebben vrij spel op de waterkerin gen; de talrijke waterwegen tussen de eilanden vormen enorme „gaten", waarin het water, door de winden tot huizenhoge massa's opgezweept, nog slechts een uitweg kan vinden op duinen en dijken. Deze ramp houdt een les in. De les, dat de énige en afdoende bevei liging kan worden gevonden in be dijking en inpoldering van het gehele water- en eilandengebied vanaf Ro zenburg tot aan Walcheren'toe. Zulk een enorm werk, waarin bovendien voor de mondingen van de talrijke waterwegen en rivieren een oplos sing dient te worden gevonden, i3 onze Nederlandse waterbouwkundige ingenieurs evenwel niet vreemd. Was het immers niet zó, dat de droog legging van de voormalige Zuider zee een der machtigste water bouwkundige werken van deze eeuw niet alleen tot stand kwam na aanvaarding van het plan van ir. Lely, doch mede door het feit, dat men een oplossing wenste voor de gevaarlijke situatie, die in de Zuid westhoek van de Zuiderzee bestond, en waar dan ook op de 14e Januari 1916 op tientallen plaatsen dijkdoor braken voorkwamen. Sinds de bedij king van de Zuiderzee en vooral nu door de vorderende inpolderingen vormt dat kustgebied geen probleem meer. Voor de Zuidhollandse- en Zeeuw se eilanden is de toestand mogelijk nog moeilijker, maar de vakkennis van onze Nederlandse ingenieurs kan er borg voor staan, dat een dergelijke ramp als daar op de eerste Februari van het jaar 1953 plaats vond, wordt voorkomen en de bevolking zeker zal kunnen zijn van een veilig be staan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1953 | | pagina 1