ROnö ÓG STAL van Bethlehem KERSTTRADITIES door de eeuwen heen-* toen ReqeeRóen twee boos- öoeneRS het oosten y Liefde en Vrede Kerststal een oud gebruik KERSTNACHT ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - DINSDAG 23 DECEMBER 1952 - No. 17298 Het Is te hopen dat we raad weten feest herinnert er alle mensen weer met het Kerstfeest van dit Jaar. Het aan, de twijfelaars en de onverschil- vfj is Immers zo gevaarlijk ons te ver- ligen, de gebod op gebod en verbod gapen aan de rode lichtjes, teveel van op verbodmensen, de ploeteraars en het goede der aarde te genieten en de geestelijke fanatici, de „ik geef helemaal weg te duiken in die roze ieder het zijne"-mensen zo goed als sfeer van gezelligheid en etentjes, de opstandlgen. Te vaak ls de diepe betekenis van het Kerstfeest hierdoor gefrusteerd en als de zo doorgebrachte' feestda- In dit licht krijgt ook het „Vrede gen achter de rug zijn, zal slechts een op aarde" een diepere zin dan slechts flinke kater zijn overgebleven. Het afwezigheid van wapengeweld, hoe werk met alle haken en ogen gaat door, allerlei zorgen blijven en de zeer dil °°k een zaak van vurl« h°" wereld zal verder gaan met proble- pen en verlangen zijn moet. De hier- men te scheppen, waaruit zelfs de in en hiermede bedoelde vrede ziet knapste koppen niet wijs meer kun- op een innerlijke geestesgesteldheid, nen worden. Het gaat om andere dln- .aïmnii. Q,tor, i T, Lt 4 t» „4. die duldt op harmonie, op even- gen bij het Kerstfeest. Het gaat om de komst van het leven In een doods wlcht en veelzijdigheid, eigenschap- bestaan. Inwendig en uitwendig pen die het op zlchzelt gerichte leven droeg de samenleving het doods- noodzakelijk missen moet. Hoe zou- karakter, toen Christus op aarde den anders gevangenen in hun cel- verscheen. Het was Immers een we- reld, waarin mlllloenen mensen wa- len Kerstliederen hebben kunnen ren geklemd in de kaken van een zingen en hebben kunnen ontstijgen politiek systeem, dat menselijke aan het vergrauwd en vernederend waardigheid en vrijheid niet kende, bestaan van eindeloos lijkende da- Het was kort en goed gezegd dicta- Kerstmls Qn tuur van het zuiverste water. En het volk dat voorbestemd was de grote troostende boodschap, maar het is historische rol te spelen in de gods- ook een appèl aan het geweten, een dienstige ontwikkeliing der mensheid vermanende klop op de deur van het was tevens gevangen in een steriel menselijk hartj dat zlch zal moeten geestelijk systeem, dat de grote ver- wachting naar een verre horizont openen' om stromen van vrede en had verschoven en van dag tot dag geluk deelachtig te kunnen worden, leefde onder de druk van talloze -K wettische voorschriften; dodende let ters zonder geest, vormen zonder in nerlijke bezieling, uitgeholde tradi ties zonder wezenlijk houyast. In die vastgelopen wereld wordt de God heid in menselijke gedaante geboren, als een levens- en liefdesteken, dat de wereld en de mensheid tot nieu we bezieling zou brengen en schuld vergevend voortaan zou zijn onder de mensen. Met Kerstmis 1952 daalt als het ware bij vernieuwing neer op de aarde de Christus, in de harten van een ieder, die daarvoor zich open stelt. Dat is van groot individueel belang, maar niet minder voor die grote wijde wereld, die door twisten verscheurd en door tegenstelling ge spleten zich nog handhaaft op de wankele basis van haar bestaan. Voor haar ligt hier de ontsnappings kans, die diplomaten en U-N.O.-com- Het rijke kerstgebeuren heeft in de loop der eeuwen vele kunstenaars geïnspireerd tot het scheppen van grote meesterwerken. De omstan digheden, waaronder de Christus op aarde neer daalde, kunnen armoedig zijn geweest en zonder Koningsglorie, achter en door die eenvoud werd het heerlijk Licht van Goddelijke barmhartig heid openbaar. Juist dat maakte het gegeven zo bijzonder geliefd, vooral ook bij de groten van de picturale kunst, in een tijd toen het geloof nog het leven in al zijn verbanden doordeesemde. Hierboven is afgedrukt een fraaie reproductie van de beroemde tryptiek „De Aanbidding" van Dirk Vellaert (de meester met de ster genaamd, omdat hij al zijn werken met een ster onder tekende). Dirk Vellaert was tevens een bekend glasschilder te Antwerpen, hij leefde omstreeks 1511-1550 en vervaardigde grote composities, maar ook fijne, luchtige etsen. Hij was een tijd genoot van Lucas van Leyden en kan bogen op een grote zelfstandigheid, welke hem onder scheidde van andere Vlaamse meesters. Toen werd er een Kindje geboren, De eng'lenzang klonk door de nacht Een sterre, als nimmer tevoren, Hield boven de kribbe de wacht. Daar kwamen ze, koning na koning. En boden hun kerstschatten aan, In 'n stille en schamele woning, Waarover God's licht kwam gegaanl En eeuwige Liefde en Vrede, Ze traden de mens tegemoet, Ze deelden aan allen zich mede, Als 'n kostbare, hemelse groet. Als gaven voor allen gegeven, Hoe rijk of hoe arm hij mocht zijn, Tot 't veilige licht in het leven, Zo ver van de wereldse schijn. En als weer de kaarsjes gaan branden, Bij 't donker van lot en van tijd, Als overal klinkt door de landen, Hoe vréde voor ons werd bereid, Dan zien we weer Efrata's velden, Wc htffcco het jublend geluid, Toen herders de feestmare meldden, Hoog boven de duisternis uit. Nu gaan weer de kinderen zingen, In 't veilig, besloten gezin, Zo ver van de daag'lijkse dingen, En halen hun Kindeke in. Hoe rijst dan omhoog in de a vend, Wat nóg' niet alom wordt verstaan, Door 'n wereld, berooid en gehavend, Die slechts langs hóór wegen wil gaan! Zie Liefde èn Vrede tezamen, Ze staan tot de redding gereed Voor ons, die maar plannen beramen, Temidden van zoeken en leed. Aanvaardt deze Liefde en Vrede, O, aarde, als opperste wet, Want, Kerstmis, wanneer we door voelen Uw Boodschap, als 't hoogste bedoelen, DAN IS DEZE WERELD GERED II Kerstmis 1952. KROES (Nadruk verboden) vast. Het vermoeden ls gegrond, dat men hier mol een symbolische voorstel ling heoft te doen. De os, het reine dier en de ezel, het onreine dier ken den do Meester, de mensen niet. Ongetwijfeld zullen mede dank zij de Kerststal en de Kerstboom ook dit jaar weer telen het grootste gebeuren aller tijden intens beleven en hiermede hebben deze Kerst-attributen weer be wezen, dat zij uit do nood der mensen, tot steun van hun geestelijke belevenis zijn geboren. Daarom zullen door de eeuwen heen de Kerstboom en de Kerst stal blijven, want wat er ook gebeurt, steeds zullen de meurn als ,om steun naar hen grijpen. De Kerstboom is jonger dan men denkt Het Kerstfeest is het meest sfeer- Velen hebben reeds voldoende aan overgingen. Dat het gebruik oorspron-J volle feest van het gehele jaar. Het een versiering, die bestaat uit een 6im- kelijk uit Duitsland stamt behoeven ia een huiselijk feest bii uitstek, voor pol© ster, Kerstklok of takje groen, wij eigenlijk niet op te merken. Van groten zowel als kleinen. Van dat sim- Anderen doen het uitbundiger en plaat- het Oosten van ons land heeft het ge- pele woord „Kerstmis" gaat een we- sen een Kerstboom of een Kerststal, bruik zich in enige tientallen jaren reld vol gedachten uit en voor di Ongetwijfeld kennen wii de laat&tc- over geheel Nederland verbreid. missies een heel iaar vruchteloos zoe- geuaenten uu en .oor ungetwijicid kennen wu de laat&tc- meesten betekent het meer dan oen twee als de belangrijkste kenmerken. ken. De volkeren in hun verschei denheid van tradities en leefwijze zullen gezamenlijk tot de erkenning dienen te komen, dat zij elkaar feest alleen. Toch is het feestelijke karakter, dat D& boOT7l des „levens men er «an geeft, van zeer grote be- Een Mder0 th()0rU zegt) da, De stal van Franciscus do Anders is het echter gesteld met het plaatsen van een Kerststal. Men heeft weuju iuflu uc aim vmi «cuu«iCu, JT Kw iverauxiom een imiwio is van ue.zo- stceds ter 6chepping van de juiste kunnen vinden. Dat zij in de weg van Jj* feest. De meeste mensen hebbe genoamde „boom des leVens», die do 8{fier do neiging gchad het Kerstgebeu- liefde, deemoed en zelfverloochening "fcer nodl8 heefido° kruisboom symboliseert en voorkwam ren tastbaar uit to beelden, en wel zullen kunnen ontstijgen aan de dis- do ecuwen heen getracht te bereiken in do middel«cuwse mysteriespelen. Ook ln het biizonder de armoedige omstan- harmonie van dit verkrampt bestaan. ?D «et feit, dat men in deze dagen wordt verondersteld, dat de Kerstboom d;Pheden wnnmnder het nlnats vond. We moeten op dit terrein de zaken P'octisch md.r huis een versiering een huiselijke navolging is van de „Pa- eerlijk durven stellen. Het (altijd) "-"«ft. sober °°k> radijsboom". die middeleeuwse kerk- Franciscus ven Amis, bouwde lege bidvertrek in het gebouw van hiervan het bewijs. gangers in het portaal der kerk von- Z*"C^ e®n Kerststal. Hij vierde Kerstmi? de Verenigde Na iies is een groter be- Over het gebruik van de den als den en die daar geplaatst was als zo ™°Se name ij y een j ju. i eente kribbe met booi en een os en dreiging voor de wereld dan de hele Kerstboom zijn veel theorieën in om- herinnering ann het daarbij behoreade j tr i «en ezel. Het idee werd door de mon- Sowjet-luchtmacht met die van j00p. Volgens sommigen zou dit ge- verhaal, betreffende de appel, die door n(kcn ordo sterfc vcrbreicL Amerika erbij. De eenzaamheid van bruik zijn oorsprong vinden in da Eva van deze boom geplukt zou zijn. J. dit vertrek verraadt dat het wonder hoomoultus van do oude Germanen. In elk geval is de den het symbool Ook thans ziet men nog uitbeeldingen van de stal voor velen is gestorven Deze heidenen vereerden bomen en de van het terugkerende leven, dat ons sterk uiteen lopen. Bij de een treft in de roes der technische perfection- den nam hieronder wel een zeer aparte bemoedigt in de donkerste tijd van ™-n cien aan €n *"1 de ander nering, in de vreugde om het reddend plaats in, die verband hield met het het jaar. Zij is hiermede het symbool vijldt J10* Kerstgebeuren plaats in een economisch stelsel of de zegevierende fe[t, dat dit de enige boom is, die van de Christus, die het leven en het Sr°t* /™et laatsto vindt zijn oorzaak verworvenheden der wetenschap. En het gehele jaar door groen blijft: Ter- licht is ook in de donkerste tijden. ln de beschrijving van Christus geboor- zo ploetert dat maar verder in het wijl alle andore bomen tegen de win- Laat men echter niet denken, dat de te jn ^et zogenaamde pseudo-Mattheus- stikdonker, blind voor het stralende ter als het ware afsterven, blijft de kerstboom reeds op een hoge ouderdom evangelie, waar sprake is van een grot, licht van de ster, die eenmaal is op- den eeuwig jong en groen. Zo moest kan bogen. Het tegendeel is waar. Het waarin Jozef en Maria afdaalden, op gegaan boven het centrum der an- volgens de Germanen deze boom wel is nog maar betrekkelijk kort geleden, "un tocht naar Bethleheml tieke wereld. Maar 'dat schijnsel is over zeer bijzondere eigenschappen be- dat onze landgenoten aan de Oostgrens Betreffende do aanwezigheid van de niet verdoft of verbleekt. Het Kerst- sohikken. tot het instellen van de Kerstboom os en de ezel staat niets historisch geert Vrede op Aarde Terwijl de engelen boven de vel den van Bethlehem hun teer lied van vrede en liefde zongen, regeerden op aarde twee misdadigers van bijzon der vuig allooi. Octavlanus, de schurkachtige gelukzoeker, had de wind mee gehad en was ten koste van veel bloedbaden meester gewor den van het Romeinse Imperium. He rodes, een andere schurkachtige ge lukzoeker, regeerde het oude rijk van David en Salomo. Beider namen vormen een wan klank bij de idylle van het Kerstge beuren, zoals wij ons dat meestal voorstellen. Beiden waren omhoog geklommen over de gekromde en ge geselde ruggen van tegenstanders en wie daarvoor werden aangezien. Bei den werden geboren in een tijd van misdaad, burgeroorlog, verraad, mar telingen, wreedheid en moord. Voor zover de verhouding van de onder geschikte schelm Herodes tot de ho ger geplaatste schelm Octavlanus dat toeliet, waren zij goede vrienden, en vele malen medeplichtig aan dezelfde streken. Octavlanus betoonde zich laf ln de oorlog, etn wraakzuchtig despoot in de overwinning, een verrtde* in de vriendschap en meedogenloos wreed bij de uitoefening van zijn wraak. Een veroordeelde, die hem smeekte tenminste te worden begraven, ant woordde hij dat de roofvogels daar wel voor zouden zorgen. Tot de ver slagen Perugianen, die om genade smeekten, riep hij: „Gij zult sterven!" Op zijn els werd Q. Gallius alleen naar aanleiding van een verdachtma king, de ogen uitgestoken en daarna gewurgd. Toen hij eenmaal meester was geworden van het rijk, de vijan den verslagen waren en het gezag in zijn hand lag, werd hij Augustus, de eerwaardige genoemd. Hij nam het masker der goedhartigheid aan, bracht zichzelf en anderen in de waan een edelmoedig vorst te zijn, maakt van Rome een prachtige stad, bevorderde de kunsten en de handel, ging het zedenverval tegen door strenge bepalingen, predikte de so berheid en ontstal zijn vrienden hun vrouwen. Een barbaar Octavlanus was een schurk. Zijn Oosterse vertrouweling en zetbaas in Judea, Herodes de Orote, was een monster; een ven de meest geweten loze individuen ooit uit het gloeiende woestijnzand van het Oosten naar voren gekomen. Hij was geen Griek, geen Romein en geen Hebreeër. Hij was een Idumeeër, een barbaar, die zich in allerlei bochten wrong tegen over zijn Romeinse meesters, die de Grieken na-aapte om zich beter van de heerschappij over de Hebreeën te verzekeren. Deze Herodes was de zoon van een verrader. Met geweld maakte hij zich meester van het rijk van zijn meesters, aldus Papini. Om zijn verraad te rechtvaardigen huwde hij Marianna, een van hun bloed verwanten. Later liet hij haar op grond van een onrechtvaardig ver moeden ombrengen. Dit was echter zijn eerste misdaad niet. Zijn zwager, Aristobulus, had hij verraderlijk la ten verdrinken. Zijn tweede zwager, Jozef en Ircanus de Tweede, de laat ste heerser van de overwonnen dy nastie, veroordeelde hij ter dood. Niet tevreden met de moord op Marianna, liet hij ook haar moeder Allessandra doden en tenslotte nog de kinderen van Baba. Dit alles uitsluitend omdat zij bloedverwanten waren van de heersers die hij had verraden. Ondertussen vermaakte hij zich door Judas van Sarifeus en MartJus van Margaloth, samen met andere hoofden van de Pharizeeën, levend te laten verbranden. Bevreesd dat de kinderen van Marianna de dood van hun moeder zouden wreken, liet hij it wurgen. Kort voor zijn dood gaf hij bevel dat ook Archelaus, zijn derde zoon, om het leven zou wor den gebracht. Een tempelbouwer Deze Oosterse despoot was een op gesierde en slechte soldaat, een on beschaafde struikrover met de ge politoerde manieren van een gentle man. Tevergeefs herstelde hij Sama ria en liet hij de tempel in Jeruza lem weer opbouwen. Voor de He breeën bleef hij een heiden en een overweldiger en zij haatten hem tot in de dood. Hij was losbandig, achterdochtig, opvliegend, begerig naar geld en eer. Vrede heeft hij daarom nooit gekend. Noch in zijn hart, noch in zijn vader land, noch in Judea. Om zijn moor den te doen vergeten schonk hij de bevolking van Rome driehonderd ta lenten om er feest van te vieren. Voor keizer Augustus wentelde hij zich in het slijk, opdat deze 2ijn misdaden geheim zou houden. En stervende liet hij hem tien millioen drachmen na, benevens een schip van goud. Vreesachtig, als alle boosdoeners wanneer zij oud beginnen te worden, schrok hij op bij elk geritsel van een blad of bij elke schaduw. Toen hij de Wijzen niet terug zag keren, gaf hij bevel alle kinderen van Bethlehem te doden. De geschiedschrijver Flavius Jo- sephus zwijgt over deze wandaad van de koning. Maar zou hij, die in staat was zijn eigen kinderen te vermoor den, niet in staat zijn geweest het zelfde te doen met de kinderen vzn anderen f Niemand weet hoeveel on schuldige kinderen vielen. Mogen wij Macrobius geloven, dan moet zich onder hen een eigen zoontje hebben bevonden, dat in Bethlehem aan een min was toevertrouwd. Zijn laatste wandaad Korte tijd later moest hij, aange tast door een walglijke kwaal, zelf het leven laten. Levend ging zijn li chaam tot bederf over. De wormen verteerden zijn ledematen. Zijn voe ten waren door het vuur aangetast. De adem werd hem benomen. Het liggen was hem ondragelijk. Walgend voor zichzelf trachtte de stinkende grijsaard zich aan tafel met een mes te doden. Tenslotte stierf hij, na be volen te hebben tal van gevangenen om te brengen. Dat was het laatste misdrijf van de bloedende oude man, die de geschie denis is ingegaan als Herodes de Grote. Hij had zijn rijk uitgebreid van Damascus tot aan de grenzen van Egypte. Onder oppertoezicht van de Romeinse keizer oefende hij de ab solute macht uit, sloeg eigen munten, legde de havenstad Caesarea aan, bevorderde kunsten en wetenschap pen. Maar een gelukkig ogenblik heeft hij in zijn leven niet gekend. Omdat hij verteerd werd door haat, eerzucht en egoïsme. Omdat zijn le vensweg doordrenkt was van het bloed van de misdaden, die hij pleegde in jsijn honger naar macht. Willy H. Helding-. Straks branden overal de Kerstkaar sen. Het zachte schijnsel van de staag brandende vlam ls een symbool van de liefde die in de Kerstnacht ls uit gestort over de wereld. Zij verwarmt de harten en verlicht de duisternis van dit aards getij. Een paarse hemel, goud besterd Het was al bijna nacht. Maria, die haast moeder werd, Was moe en schreidde zacht. Op dichte deur viel don'kre klop, Een lichtje brandde zwak, De wind woei Jozefs mantel op, Geen plaats, geen onderdak.... Zij gingen heel dicht naast elkaar En vroegen wederom Ten deure van een herberg Waar een olielampje glom. De stal werd hen daar toegezeid, Daar was het warm en goed, Maria op wat hooi gevleid Hervond haar blijde moed. Een droom'rig dier keek over 't schot Met ogen dom en groot Naar zoveel licht. De Zoon van God Lag in Maria's schoot.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1952 | | pagina 5