De luchtvaartwereld profiteert van
de fouten van haar mensen
Stad en Provincie
De Schomven-Duivelandse Onderwijzers
en Onderwijzeressen kwamen bijeen
te Renesse
Is vliegen veilig
Zee r noodlottige ongevallen zullen er altijd zijn
donken, waarop hij 80 jaar geleden
bij genoemde bankinstelling in dienst
trad.
BURGH
Zangavond
Is vliegen veilig? Het te de vraag,
die na elke luchtvaartramp op
Ieders lippen komt. Een feit is, dat
de vebkeersmeatschappijen er een
directe terugslag van ondervinden:
vele, reeds besproiken plaatsen, wor
den afbesteld, de passage loopt
terug, op enkele lijnen \vordt het
van druk zelfs kalm. Dit ls niet al
leen in ons land zo, pok in Amerika,
waar men 'het vliegen toch -de ge
woonste zaak van de wereld vindt,
even simpel als het instappen In
je auto en het drukken pp de
start trknop.
Na elk ongeluk wordt zelfs do
mens van 1949, die toic'h heel wat
laconieker staat tegenover het le
ven, dan de negen-en-dertiigen
even afgeschrikt van het vliegen.
Dat zal op de du.ur wel verdwijnen,
want als men de berichten over een
omvangrijke spoorwegramp in de
krant leest, zal niemand er .over
denken om de volgende dag zijn
kaartje naar Amsterdam of Ant-
Werpen niet te gebruiken. En het
aantal slachtoffers van het wegver
keer dat de verlieslijsten van oor
logen overtreft schrikt todh nie
mand af om in een auto of een
bus tegaan zitten.
Vliegen spreekt tot de verbeelding
Waarom dan wel bij' dat vlieg
tuig? Wel, in de eerste plaats
spreekt het vliegen onze verbeelding
steiik aan. Men vindt daarvan de
weerspiegeling in de Courant. Een
vliegtuigongeluk krijgt zeker tien
maal zoveel belangstelling als een
spoorwegramp, doch ook een heu
gelijke gebeurtenis in de vliegerij
geniet veel en veel meer publiciteit
dan een sp oo rw egj ub il eum. De aan
raking met de grond is natuurlijk
voor de mens, het zich in de lucht
voortbewegen zal altijd iets fasci
nerends behouden en de fantasie
blijven prikkelen, temeer, omdat de
mens juist door dat vliegtuig zoveel
nieuwe mogelijkheden heeft ge
kregen: de hele wereld ligt nu voor
hem open; het is geen kwestie
van tijd meer, doch uitsluitend een
van geld en ook.... van veilig
heid.
Is het vliegtuig veilig? Zeker wel.
doich zodra een mens zijn woonstede
verlaat, treedt hij' een gevaren-
zóne binnen, het gevaar, dat elk
verkeer in zich houdt: het over
steken van een weg, het naderen
van een kruispunt, 'het passeren,
varen in mist, vliegen in donker,
autorijden met kunstlicht. Elk ver
keer brengt gevaar mee. Nu kan
men in alle takken van verkeer
de veillgheidsfadtor geregeld op-
Voeren. Het spoorwegverkeer heeft
op vele punten zijn maximale vei
ligheidsfactor al bereikt, dodh een
trein, die over rail loopt 'heeft dan
oolk vrijwel zijn definitieve vorm
gekregen: er valt niet zo. heel veól
meer aan te verbeteren; veel snel
ler Ikan het bijvoorbeeld toch niet.
omdat tenslotte die rails ook op
een maximale snelheid vastlopen.
Daarentegen is het vliegtuig er nog
lang niet. Er is in het luchtverkeer
vrijwel alles nog mogelijk.
Straalvliegtuigen
Die ontwikkeling gaat zio snel,
dat de veiligheidsorganisatie het
nauwelijks kan bijhouden. Binnen
kort krijgen wij op het traject Lon-
den-Amsterdarn voor 't eerst straal
vliegtuigen in regelmatige dienst.
Die machines gaan zoveel sneller,
dat extra velligheldsvormen bij do
landing in acht genomen moeten
worden. Dit blijft ook do crlttsc'he
factor In de luchtvaart: het goot
zo sonel, dat wanneer er wiat ge
beurt de klop ook wol heel hard
aankomt en de brandstof, die men
meeneemt is ook zo. explosief in zijn
tanks, dat een ongeluk meestal ook
een vernietigende brand plus oen
ontploffing veroorzaakt. Zodat elk
vliegongeluk tegenwoordig ook in
derdaad Catastrofaal is. Nu is daar
aan wel degelijk wat te doen. Om
te beginnen zal de vervanging van
benzinemotoren door straalmotoren
het brandgevaar practisch wegne
men. Dan wordt do organisatie van
de bebakening van luchtwegen zo
zeer geperfecitionneerd, dat ongeluk
ken „do,or slecht weer" bijna niet
meer zullen voorkomen. Ook zijin
de motoren zo. prachtig geworden.
Öat een ramp tengevolge van mo
torstoring eveneens tof groto zeld
zaamheden behoort. Vroeger was
vrijwel elk ongeluk een gevolg van
sledht weer of vain een (hapering
der motoren. Wij denken in ons
land slechts aan de Gaal boven de
Alpen, de Leeuwerik in een Tsje
chische sneeuwstorm, de Lijster in
de mist van Croydon, de Specht
met een in de start weigerend©
motor bij Palembang, de Uiver in
een Arabische zandstorm. Zo'n lijst
is thans nauwelijks denkbaar meer.
De enkele ontzettende rampen, wel
ke de K.L.M. na de oorlog ver
werken moest, wiaren menselijker
wijs gesproken echt „domme" on
gelukken, een aarzeling van een
Britse piloot bij de landing op
Schiphol, het vergeten wegnemen
van vleugelklemmen te Kopenhagen,
een fout van organisatie en samen
werking bij 'het landen op Prost-
Wiidtó, allen typisch menselijke fou
ten met rampzalige gevolgen.
Van die fouten leert men. dat
is weliswaar een schrale troost,
doch het is een feit, dat .de lucht
vaartwereld juist door de bestude
ring van fouten van haar mensen,
langzamerhand een goed veilig
heidssysteem opbouwt.
Zeer noodlottige gevallen zullen
er altijd in de wereld blijven: .een
lawine, een moord op een poli-
tilcius, een aardbeving, een auto, die
door de bliksem getroffen wordt
een vliegtuigongeluk, dat buiten do
macht van de vlieger en zijn assis
tenten bleef. Het ziet or npnr uit.
dat de ramp van de Roermond
.een van deze zeldzame gevallien Zijl)
pal. Ben ramp, die het vliegen vol
strekt niet tot onveilig brand
merken kan.
ZIEBIKZEE
Ambachtsschoolleerllngen
zagen de „Ruys"
Twee Schouwen-Duivelanders
als explicateurs
Vrijdag j.l. maakten de leerlingen
van de hoogste klassen van de Am
bachtsschool te Zierikzee, onder lei
ding van hun directeur en leraren,
een excursie naar Rotterdam. Het
hoofddoel van de dag was een be
zoek aan het motorschip „Willem
Ruys", doch hieraan diende voor ve
len een eerste kennismaking met
de grote Maasstad vooraf te gaan.
Te ruim half tien werd Rotterdam
bereikt. Het eerste evenement was
de 1000 meter lange tunnel onder de
Maas. In een prachtige salonboot
van „Spido" werd het gezelschap
door de voornaamste havens van
Rotterdam gevoerd. Een explicateur
wees op de diverse bezienswaar
digheden: de herkomst, de lengte
en inhoud van diverse grote zeesche
pen, alsmede hun vermoedelijke la
ding. De leerlingen zagen grote
scheepswerven, droogdokken, eleva
tors, silo's.
Na deze zeer interessante rond
vaart begaf het gezelschap zich naar
de ontspanningsplaats „Plaswijk" in
het Noordelijk stadsgedeelte. Al
spoedig daarna maakte men zich
vertrouwd met het vele verrassende
dat het park en de speelplaats bie
den. Wij noemen slechts: een kleine
menagerie, volières, een doolhof met
lachspiegels enz. enz. Een grote at
tractie vormde het paardrijden: de
zandruiters ontbraken niet.
Om 2 uur werden de excursisten
bij de Rotterdamse Lloyd verwacht.
Behoort het bezichtigen van de
„Willem Ruys" reeds tot de zeld
zaamheden, het bezoek aan de ma
chinekamer is zo goed als geheel
uitgesloten. Niettemin heeft de
Lloyd onze Ambachtsschooljongens
haar geheimen geopenbaard. In
groepen van 25 leerlingen begaf
men zich in het inwendige van het
schip. Voorgelicht door een der ma
chinisten, de heer M. by de Vaate,
afkomstig uit Nieuwerkerk, zagen
de leerlingen in de praktijk wat zij
op school in theorie hadden geleerd.
Een groot deel van de toegewezen
tijd werd in de machinekamer door
gebracht. Tenslotte werd het gezel
schap door het gehele schip rondge
leid. Dit diende om een globale in
druk van het geheel te verkrijgen.
Hierbij gaf onder meer de tweede
stuurman, de heer N. Hanse, afkom
stig uit Zierikzee, de nodige toelich
ting aan het jeugdig gezelschap. De
Rotterdamse Lloyd heeft door haar
bereidwilligheid de volle dank ver
diend van de jongens uit Zierik
zee".
Rotterdam werd niet verlaten voor
men met eigen voeten de tunnel
had betreden. Een wandeling van
800 meter bracht de leerlingen
aan de linker Maasoever, waar de
autobussen van v. Oeveren en de
Jonge gereed stonden hen terug te
brengen naar Zierikzee. Het „zo
merweer had in alle opzichten me
degewerkt, zodat deze dag nog lang
in de herinnering zal blijven van
hen, die binnenkort de schoolban
ken voorgoed vaarwel zeggen.
De heer J. P. J. den Boer.
procuratiehouder van R. Koole
Zopn's Banlk N.V. to Zierikzee,
hoopt opi 1 Juli as. de dag te her
Voor het concert dat Zaterdag
avond op de tent door het kinder
koor „Westelijk Schouwen" en do
Zangvereniging „Nu met Hope" go-
geven werd, bestond grote belang
stelling.
De verschillende zangnummers
werden dan ,ook met grote aan
dacht beluisterd. Vooral het kin
derkoor genoot do volle belang
stelling, 'hetgeen dan pio3i geen won
der was, wianit er word met enthou
siasme gezongen, terwijl door het
windstille weer alles goed tot zijn
redhit kwam. „Nu met Hope" opende
Zijn concert met het Bondslied en
Zong verschillende mooie num
mers. o.a. „De Heilige Stad", dat
evenwel in een zaal naar onze
mening beter tot zijn recht komt.
De voorzitter, de heer T. L. Jon
ker, memoreerde het fraaie succes
dat VQirlgo w'eeltó op liet Bondscon-
clours To Goes werd behaald em
spoorde vo.oral de jongelui aan de
rijen van „Nu met Hope" te ka
rnen versterken, waardooir in do
toekomst nog meer bereikt zal'
k/unnen worden.
Jammer was het, dat tijdens het
zingen nog vele kinderen heen ©n
weer liepen, wiait starend werkt©
en velen zodoende niet ten volle
van de mooie zang (konden genieten
HAAMSTEDE
Eindles en overgang van
de Tuinbouwschool
Da tegecnwiooiTidiigihjetdi van de Rijks-
tiiinhouweoiiLsuiemt, ibet Bestuur en
ide. Commissi© vain Toezicht der
sübeoT, v'öx'soliillenide ouders van
leerlingen >en 'Onkele belamigsteltoinH
id&n, werd Vrijdagmiddag .a<e <einid
les van ide Lagere Tuinbouwschool
gegeven.
ito wind. voorzitter, de heer C,
A. Bongerd, heette de aanwezigen
welkom ein gaf daarna de leiding
aan' het hqoiid der schopl, die de
leerlingen gedurende 2 uur vragen
stolde overBemestingsleer, Kennis
vaai Grond, Fruitteelt, Ziektebestrij
ding, Dia Rijkstuinbo.uweonsuieait, ,ir.
W. v. Soest inam hierna ihet w,oprei,
H'ij wenste iciie leerlingen aan wi©
alle het itjptoma der schoof werd
toegekend, geluk met hun behaald
succes, ictoidh wees llihein er op), dat
zij zich gelukkig mogen pirijzon,idat
ham ouders zo, verstandig zijn .ge
weest .om hen in. staat te stellen
idit onderwijs te mogen volgen, want
daardoor zullen 7,ij beter in staat
zijn later een plaats in ièo samen-
laving te verojveren. Spr. wees hen
er ook opi, dat zij zich nog verder
moeten ontwikkelen, waartoe ruito-
schopits gelegenheid is, door het
volgen van een cursus aan de
Fruifteeilschool, het l.ezön van een
goed vakblad, jhet lid worden van
een vereniging van ©ud-leerlingdn,
het maken van excursies, ©nz. Hier
na reikte Ihij aa.n de volgende leer
lingen het iJipiloma uit: J. Pih. v. Ast,
Brouwershaven; J. v. Ast, ^onito-
maire; Th, Beije, Haamstede; J,
Bo.lkehba.as, Brouwershaven0,
Boot, NionrdwelloJ. llcrnd rl.ks/.,
Ouworkcrk; J- Jansc, RemesseC. v
ld. Klooster, Burgh; J. Stoutjesdijk
Oosterlanid; A. Vaan©, Haamstede;,
P.. b. d. Vaate, Ellemeot.
De heer Bopgerd wenst© namiensj
het 'bestuur de leerlingen geluk, tor-
wijl ld© heer M,. den Boer de ge
diplomeerden feliciteerde namens dd
Commissi© van Toezicht. D.e leerling
J. Stoutj'esdijik' dankte het bestuur
id©r school 'en de leerkrachten voor
het 'genoten onderwijs 'en overhan
digde aan het hoofd der school 'Cn
ide heer J. A. v. du Wjeel, die dié
practisdhe lessen gegeven 'had, ©en
blijvend aandenken. Tot slot sprak
het hoofd der school nog ©en kort
afscheidswoord' tot zijn leerlinge^
Van d© andere .klassen werden
bevorderd. Van de 1© naar de 2e
klasse: B. Boot, Burgh; J. Jainse,
Remesse; L. Kooman, RemesseC.
Landman, Ha,amst©de; A. v. d. Schel
de, Ellemieet (vooirw.); W,. Steur,
Nooridwelle. Van de 2e naar'de Se
klasse: K. Baumann, Haamstede; P.
v. Darome, Haamstede (voorwt); J.
Hainse, Ellemieet; L. Hart, Ellemeet;
J. v. Klooster, Rehesse; A. Versepiut,
RemesseM. ide Vrieze, Haamstede;
J. v. id. W©el, Haamstede; L. v. d.
Wende, Reness©; J. Boot, Haamste
de. Van de 3e naar de 4© klasse:
M. Boot, Haamstede; P. Boot, Kerk-
w©rve; D. Braai, NoobdwelleJ. v.
Da mm©, HaamstedeJ. Dalebout,
N.oardw'ölle; J. Fonds©, Zierikzee;
J. Jonker, NoordwelLe; Wi. v. Kloos
ter, RemesseC. Korsman, Ellemeot/
A. Landman, Ha,amstede; W. Lin-
d©rs, Ellemieet; L. v. Mourik, Zie
rikzee; A. Stoortjesdijk, Renesse; J.
de Vrieze, Haamstede. Twee leer
lingen werden niet bevorderd.
Voor de met September aanvan
gende ni.euw© cursus 'hebben zich
reeds lönkele leerlingen aangemeld,
dodh binnenkort zal ©en oproeping
volgen,
RENESSE
Ten behoeve van het terstond
aan allen bekend maken van brand.
Twee belangrijke referaten
D© onderwijzers mogen dan hl
niet ln ©en goed blaadje staan bij'
d© neg.erihg, mot de „goden van
het weer" schijnen ze hot opperbest
to kunnen vJnden, waht steevast is
hot op: id© dog van de grote onder*
w ijzürsverg aderimg prachtig weer.
Zo ook thans opi de 85© algemene
vergadering, die .op Vrijdag, 24
Juni, ta Renesse in hótal Steinvoorl
w©rd gehouden.
Np. ie©n kort© openingsrede van
ld© voorzitter, ide heer D|. Kosten,
notulen en oen verslag van de pieni-
niiigmoestor, volgde jple bestuurs
verkiezing, waarbij hot .aftredende
lid, jda heer J. M. da Nooijer te
Remesse, bij acdlamite werd herko-
Z'dh. Als plaats vopr de volgende
aigemciuo vergadering werd Burgli
aangewezen. Bij do voorkomende
zaken werd van gedachten gewis
seld over no organisatie van het
Jeugid-toneel .en die verdeling van
da kosten daarvoor. Duar blijkt, ml
vele onderwijzers onbekend zijn mei
hei Bestaan van de Provinciale Bi
bliotheek van Zeeland te Middel
burg, werd opi deze nuttige instal
ling d'c aandacht gevestigd,
JBiologie-onderwijs
Htorna kreeg de heer -D. Kuixng,
toraar aan .de Rijlis'Kweekschop j. voor
.onderwijzers ta Haarlem, het woprd
ov©r het lopderwerp' „Btoiiogie-on-
dorwijs". De spreker begon met het
betoog, dat me natuurbescherming,
waarvan .de kosten to.t nu to© bijna
uUSi ui tooa gedragen woruen ooor 'en
ken© kapfttaalKracntige personen ver
anderen moet in die zun, dat het
gemeii© v.oik er bij betrokKen moiei
wo-rdeiu. Hij schotst© itiet soiciad© be
lang van bennud van natuurschoon
in .deze tijd van steeds verder voort-
sdnrij'uena>e inausinalisatie ©n me-
chantsati©. Het aankweken van'lief
de'voor de natuur is voor de opr
groeiend© jeugd van .k'araktiervor
mende waara©: het gaat verniel
zucht tegen en leert ..dieren ontzien
en verzorgen. De intellectuele waar
de bestaat in het opwekwen van de
drang tot natuuropuerzotek. Maar
bovenal geelt het ©en mens meei'
levensvreugde.
Als didactisch© fuiuderilng vopr
hel. 'biologie-onderwijs noemt spre*
kor: het actief betredeken van da
leerlingen 'bij heit .onderwijs; d© aap-
seiiiouweiijikliieiid.levendige lessen;
binding zoeken met de jbargetljtlea
©n de .omgeving.
üpi 'levendig© .en vaak geestige
wijze toonde spreker bet verschilt
mót,het onderwijs In plant- ©n dier
kunde, zoails het vroeger en helaas
.ook thans neg zoveel wondt goge
vdn. ©n met wat het zo.u ano4ten.
zijn. Geen lessen uitsluitend van
©en pilaat uit .een boekje, maar
in de levende natuur zelf. Goed
bioilogie-.onderwijs moet v.oo.r het
grootst© ideal geschieden buiten,
wuur pliant'Cai ©n idleren in huioi :n.u-
luurJijko gcsieiidlieid kunnen woijy
dep bekeken iep bespirolküu. Die ver-
iniieuwing van het .onderwijs in dit
vak kam van ©ilk© leerkracht zelf
uitgaan, mits Ide wil er ils. Zal dq
v©rmiieuwlng, waar de laatste jairer
zoveel itxvior te |doie|n is, er komen,,
dan moet niiet worden gewacht tot
zo van 'boven .af wordt opig-olegd
want dan komt zo ©r moott. Da on
derwijzer zelf mopt zo ©r brQiigen
niet ©en minister.
Mot grote aandajcht .en insitem-
ming werd het betoog van deze
©mimente spreker aangehoord, zo
dat de voorzitter ©en gemakkelijke
taak had m©t zijn hartelijk© woor
den van dank.
De pauze werd benut ioim hiet op
4 Mei jl. onthulde monument voor
id© gevallenen van 10 December 1944
ta bezichtigen.
School- en beroepskeuze
lln da namiddag vergadering hiek"
de beer J. .opi den Akker, 'beroeps
keuze-adviseur van het Gewesteliji
Arbeidsbureau te Middelburg ©en
lezing over ,JD© voorlichtilnig bij
school- ©n beroepskeuze". In ©en
gedragen betoog schetste sprekei
id© moeilijkheden, die ouders en on-
,'dierwijzers 'kunnen ondervinden' bi
het kiezen van een 'beroep of een
voortgezette studie voor d© leerlin
gen, idle de lagere school gaan ver
is een bramdsirehe aangebracht aan
hot gemeentehuis, welker tonen ver
in de .omtrek gehoord worden.
Het fraaie weer eü het feit.
dat de auto's Zondag mochten rij
den. was duidelijk merkbaar aan
het Renesse-strand,
NOORDGOUWE
Marinier W. C. Feleüs, T.S,iM4
Ber., van hier, hoopt omstreeks 18
Juli met het troepentransportschip
„Kota Intern" in Rotterdam aan te
komen.
laten. Werd vroeger helaas maar
al tie dikwijls luk ra alt gekozen, zon
der voldoend© rekening te houden
m'öt do lichamelijk© en geestelijke
capaciteiten van het kind, thans be
gint ©r gelukkig een kentering ton
good© to komen. Dit is ook nodig,
want h'èt aantal beroepen van te-
gonwocydiig is veel groter dan vroe
ger, toen men inderdaad als leek
nog wol enig overzicht over de
mogelijkheden voor een kipd bezat.
De voortgaande specialisatie en de
ontwikkeling van de techniek maken
het thans voor een leek onmogelijk
nog oen good© kennis van de be-
roep0n te bezitten. Daarom zijn
overal in 'den lande 'commissiiete en
bureaux voor beroepskeuze inge
steld ©tl is aap elk "Gewestelijk Ar
beidsbureau ©ein speciaal daarvoor
opgeleide beroepskeuze-adviseur ver
bonden, di.e zonder kosten kanwor-
d.en geraadpleegd .door ouders en
onderwijzers. Men hoeft slechts oen
aaltivrag© te richten toil' het bijldan-
toor t© Zierikzee.
Ook deze spreker werd1 m'et in
stemming van id© vergadering door
de voorzitter van harte dank ge-
zögid.
Daar voor dn moeste bezoekers
h©t uur van vertrok inmiddels was
aangebroken, kwam van de op de
agenda vermelldie wandeling niets
m©er terecht ©ia moest slutting
hierna volgen.
BRUINISSE
Het begin van ih©t mosselseizoen
gaf deze week nog w-einig drukte
t© Bruinisse. Do meeste moss/elkw©-
k©rs houden zich thans onledig mef
het opknappen van hun vaartuigen,
Na ld© intensieve mos®elzaadca.m-
•paghe van de Waddenzee is dat
ook wel moldig.
Enig© zaadvissers igeveai nog
steeds geen kdimp, doch weten met
taai© volharding wekelijks ©en.
vracht mossolzaad te viss'en, in (het
daarvoor inog opangesteled gebied,
Deze wieek bedroeg de aanvoer
650 tomnbn, waarvan ongeveer 300
tonnen naar Yerseke werden vsr-
kodht.
Visserij
Watermonsters uit de Ooslter-
Sdltolid© tomen aan, dat het aanjtal
j'Oingö oes terlarven per 100 liter
water do laatst© weak belangrijk
te toogemomiao .en nu ongeveer 200
bedraagt. Dr. Korrimga, de man die
het water opi id© larven onderzoekt,
vraagt zich af, ©if ©r v©rbaind be
staat tussen de maan ©n hot afge-
van van zaad door de moedoroes
ters.
Opvallend is, dat nu reeds ©nigo
malen ^dhtereen oen toename van
het autUal oesterlarven is geconsta
teerd, juist 10 dagen na volle maaxi.
Intussen steeg ln het begin dezer
W'öok do temperatuur van het wa
ter nog mets. Deze is nog 16 gra-
üom Qtolsius ©n bot sein dat de
pain.iYOii ©n ide scünoLpen over boord
moeten kan mag wiot worden gege
ven'. In id© wook van 26 Juni tot
2 Juli' is nog geen oesterbroodval
van betekenis te wacöifcen. De moes
te mo©jdoroicsters .houden hun zaad
hoig vast.
INGEZONDEN STUKKEN
Zierikzee, Juni 1949
Mijnheer de redacteur.
Gaarne zag ik onderstaande in
uw blad opgenomen. Bij voorbaat
hartelijk dank voor de verleende
plaatsruimte.
Alle dagen hoort men praten en
vele malen kan men lezen over de
vele voorbereidingen die getroffen
worden voor het komende Eeuw
feest. En dat dit feest slagen zal,
daarvan zijn we toch zeker wel
overtuigd. En duizenden zullen van
't feest kunnen 'genieten, van open
luchtspel, optochten, volksdansen,
enz. enz. Maar ook zijn er die niet
van dit alles kunnen genieten en
dat zij in de eerste plaats wij, zie
ken met een langdurig ziekbed,
jongere zowel als oudere. Toch zou
den wij ook wat kunnen zien en
meegenieten van optocht, muzikale
rondgang e.d., als deze ook maar
door de straten kwam waar wij ziek
liggen.
Daar ons aantal gelukkig heel ge
ring is, willen wy de heren van het
Eeuwfeestcomité vriendelijk verzoe
ken of hier, indien mogelijk reke
ning mee gehouden kan worden.
Wij willen geen medelijden opwek
ken, alleen maar wat medeleven.
Ook wij zijn toch feestende poor
ters en poorteressen! Laat in die
feestweek ook heel even aan ons ge
dacht worden, door ons ook mee te
laten genieten van optocht, volks
dansen, muzikale rondgangen e.d.
Wij zullen hiervoor het Eeuwfeest
comité ten zeerste dankbaar zijn.
Namens vele zieken,
C. J. VAN BEVEREN
Vergiftiging van honden
en katten
Het hoofdbestuur van de Neder
landse Vereniging tot Bescherming
van Dieren, meent een waarschu
wing to moeten richten tot allo
houders van Ji<mdeu en katten, daar
bij deze vereniging uit allo delen
van het land klachten binnenkomen
over vc'rglftlgling van huisdieren.
Er worden voor hondqn en kat
ten begeerlijke hapjes, vermengd
met strychlno, neergelegd. Het aan
do lijin luien lopen pp de publiek©
weg kan zelfs gevaarlijk zijn, om
dat nqn de 'kanten en ln het gras
der bermen van straten en publiek©
wegen vergiftigde ctenwar©n wor
den gedeponoerd. Men. zie nauwkeu
rig toe, dat do dleron onderweg
niets van de straat of berm opeten
Ook het gevaar vppir kinderen, la
niet denkbeeldig.
Hot spreökt vanzelf, dat het
hoofdbestuur va,n dierenbescherming
zijin vollo aandacht wijdt aan de be
strijding van deze afkeurenswaar
dige methode tot vergiftiging van
dieren.
Eerste steenlegging boer
derijen onder beheer van
domeinen
Donderdagmiddag 30 Juni a.s. zal
de minister van Financiën, prof. dr.
P. Lieftinck, in tegenwoordigheid
van de Commissaris der Koningin
in Noord-Brabant, te Klundprt de
eerste steenlegging verrichten ter
gelegenheid van de bouw van een
aantal boerderijen, dat, evenals het
z.g. „Rentambt Niervaart" aldaar,
onder beheer zal slaan van de dienst
der Domeinen.
Zoals bekend, zijn tal van lande
rijen en boerderijen staatseigendom.
Het „Rentambt Niervaart" telde
vóór de oorlog 13 boerderijen en 3
pachterswoningen. Van deze per
celen werden er tijdens de oorlog
12 door bombardement vernield,
één ging yerlóren door bliksemin
slag en voortó één tengevolge van
brand door schuld. Van een eerste
serie van vier stuks, welke in aan
bouw zijn, zijn er thans 2 in zover
gereed, dat zij „onder de kap" staan.
Strijd rond de
„home-wave"
Zoals bekend is onlangs ©etn
nieuw product op de markt ver
schenen, d© zogenaamd© „Homo
Wave", een permanent welke do
vrouw zich zonder medewerking van
haar kapper thuis zou kunnen aan
leggen.
De vakgroep „kappersbedrijven"
heeft 'hierin aanleiding gevonden
om Jm een circulair© te wijzen op
de gevaren, welke verbonden zou
den zijn aan de toepassing van
„Home Wave". Deze gevaren zjou
den voortvloeien uit de samenstel
ling van de te gebruiken vloeistof-
ie.n en neutralisaitiezouten.
De Franse regering, zo deelt do
vakgroep ln haar circulaire mede,
heeft de verkoop van „Hom© Wave"
aan het publiek verboden, alleen
de erkende kapper, dfe ln hot bezit
is van zijn beroepsbrevet, mag het
product toepassen. Dit besluit van
de Franse regering dateert van 17
Maart 1949 ©n is ondertekend dootr
de mtoLsirj'-prcvdcleiit cn de minis
ters van volksgezondheid, justitie
en landbouw.
In Zwitserland is do verkoop
het gebruik van „Home Wave" ver
boden.
Vain de pharmacoutlsch© hoofd-
inspeotto van de volksgezondheid
vernemen wij, dat de gemeentelij'k©
en' provinciale keuringsdiensten geen
bezwaren hebben .gemaakt tot bol
in do handel brengen van „Fin-tip"
Home Wave.
Van d© zijde der firma, die d©
onder de tnaam „Pin-Up" gelan
ceerde Home Wave in de handel
brengt, deelt men ons mede, dat
haar product is samengesteld uit
andere bestanddelen, dan d© pro
ducten. welke in Frankrijk onder
bovengenoemd verbod vallen.
Te Tel Aviv is in een kist as
aangekomen die de stoffelijke res
ten vertegenwoordigt van 200.000
in Oostenrijk door de nazi's gedode
Joden. Een stoet van 20.000 treuren
den volgde de auto, die de kist door
de stad reed. Te Jeruzalem zal een
begrafenisplechtigheid worden ge
houden.
Tijd-ems h©t bouwen te Sestre
Levant© aan td© Italiaanse Rivièra
zijin verschillend© geraamten gevon
den. De veronderstelling, dat het
hi©r gaat om de overblijfselen van
Saraceeinse piraten, die in 1'542 de
streek hebben aangevallen, schijnt
te worden, bevestigd door d© ont
dekking van wapens on ©an goed
bewaard© begraafplaats.
H©t stoffelijk overschot van pre-
mi©r Themistiocl.es Sofoelis, idile Vrij
dag opi 88-jarige leeftijd is over
laden, is Zondag ter aard© besteld.
Na ©ein rouwdienst, 'weitóe werd bif-
gewoomid door koning Paul etn hot
kabinet, werd ée baar geplaatst op
©en affuit getrokken door ©en pant
serwagen, ©n naar de begraafplaats
overgebracht. Vrouwen mochten de
rouwdienst niet bijwonen, noch ook
meegaan in ide rouwstoet.