De luchtvaartwereld profiteert van de fouten van haar mensen Stad en Provincie De Schomven-Duivelandse Onderwijzers en Onderwijzeressen kwamen bijeen te Renesse Is vliegen veilig Zee r noodlottige ongevallen zullen er altijd zijn donken, waarop hij 80 jaar geleden bij genoemde bankinstelling in dienst trad. BURGH Zangavond Is vliegen veilig? Het te de vraag, die na elke luchtvaartramp op Ieders lippen komt. Een feit is, dat de vebkeersmeatschappijen er een directe terugslag van ondervinden: vele, reeds besproiken plaatsen, wor den afbesteld, de passage loopt terug, op enkele lijnen \vordt het van druk zelfs kalm. Dit ls niet al leen in ons land zo, pok in Amerika, waar men 'het vliegen toch -de ge woonste zaak van de wereld vindt, even simpel als het instappen In je auto en het drukken pp de start trknop. Na elk ongeluk wordt zelfs do mens van 1949, die toic'h heel wat laconieker staat tegenover het le ven, dan de negen-en-dertiigen even afgeschrikt van het vliegen. Dat zal op de du.ur wel verdwijnen, want als men de berichten over een omvangrijke spoorwegramp in de krant leest, zal niemand er .over denken om de volgende dag zijn kaartje naar Amsterdam of Ant- Werpen niet te gebruiken. En het aantal slachtoffers van het wegver keer dat de verlieslijsten van oor logen overtreft schrikt todh nie mand af om in een auto of een bus tegaan zitten. Vliegen spreekt tot de verbeelding Waarom dan wel bij' dat vlieg tuig? Wel, in de eerste plaats spreekt het vliegen onze verbeelding steiik aan. Men vindt daarvan de weerspiegeling in de Courant. Een vliegtuigongeluk krijgt zeker tien maal zoveel belangstelling als een spoorwegramp, doch ook een heu gelijke gebeurtenis in de vliegerij geniet veel en veel meer publiciteit dan een sp oo rw egj ub il eum. De aan raking met de grond is natuurlijk voor de mens, het zich in de lucht voortbewegen zal altijd iets fasci nerends behouden en de fantasie blijven prikkelen, temeer, omdat de mens juist door dat vliegtuig zoveel nieuwe mogelijkheden heeft ge kregen: de hele wereld ligt nu voor hem open; het is geen kwestie van tijd meer, doch uitsluitend een van geld en ook.... van veilig heid. Is het vliegtuig veilig? Zeker wel. doich zodra een mens zijn woonstede verlaat, treedt hij' een gevaren- zóne binnen, het gevaar, dat elk verkeer in zich houdt: het over steken van een weg, het naderen van een kruispunt, 'het passeren, varen in mist, vliegen in donker, autorijden met kunstlicht. Elk ver keer brengt gevaar mee. Nu kan men in alle takken van verkeer de veillgheidsfadtor geregeld op- Voeren. Het spoorwegverkeer heeft op vele punten zijn maximale vei ligheidsfactor al bereikt, dodh een trein, die over rail loopt 'heeft dan oolk vrijwel zijn definitieve vorm gekregen: er valt niet zo. heel veól meer aan te verbeteren; veel snel ler Ikan het bijvoorbeeld toch niet. omdat tenslotte die rails ook op een maximale snelheid vastlopen. Daarentegen is het vliegtuig er nog lang niet. Er is in het luchtverkeer vrijwel alles nog mogelijk. Straalvliegtuigen Die ontwikkeling gaat zio snel, dat de veiligheidsorganisatie het nauwelijks kan bijhouden. Binnen kort krijgen wij op het traject Lon- den-Amsterdarn voor 't eerst straal vliegtuigen in regelmatige dienst. Die machines gaan zoveel sneller, dat extra velligheldsvormen bij do landing in acht genomen moeten worden. Dit blijft ook do crlttsc'he factor In de luchtvaart: het goot zo sonel, dat wanneer er wiat ge beurt de klop ook wol heel hard aankomt en de brandstof, die men meeneemt is ook zo. explosief in zijn tanks, dat een ongeluk meestal ook een vernietigende brand plus oen ontploffing veroorzaakt. Zodat elk vliegongeluk tegenwoordig ook in derdaad Catastrofaal is. Nu is daar aan wel degelijk wat te doen. Om te beginnen zal de vervanging van benzinemotoren door straalmotoren het brandgevaar practisch wegne men. Dan wordt do organisatie van de bebakening van luchtwegen zo zeer geperfecitionneerd, dat ongeluk ken „do,or slecht weer" bijna niet meer zullen voorkomen. Ook zijin de motoren zo. prachtig geworden. Öat een ramp tengevolge van mo torstoring eveneens tof groto zeld zaamheden behoort. Vroeger was vrijwel elk ongeluk een gevolg van sledht weer of vain een (hapering der motoren. Wij denken in ons land slechts aan de Gaal boven de Alpen, de Leeuwerik in een Tsje chische sneeuwstorm, de Lijster in de mist van Croydon, de Specht met een in de start weigerend© motor bij Palembang, de Uiver in een Arabische zandstorm. Zo'n lijst is thans nauwelijks denkbaar meer. De enkele ontzettende rampen, wel ke de K.L.M. na de oorlog ver werken moest, wiaren menselijker wijs gesproken echt „domme" on gelukken, een aarzeling van een Britse piloot bij de landing op Schiphol, het vergeten wegnemen van vleugelklemmen te Kopenhagen, een fout van organisatie en samen werking bij 'het landen op Prost- Wiidtó, allen typisch menselijke fou ten met rampzalige gevolgen. Van die fouten leert men. dat is weliswaar een schrale troost, doch het is een feit, dat .de lucht vaartwereld juist door de bestude ring van fouten van haar mensen, langzamerhand een goed veilig heidssysteem opbouwt. Zeer noodlottige gevallen zullen er altijd in de wereld blijven: .een lawine, een moord op een poli- tilcius, een aardbeving, een auto, die door de bliksem getroffen wordt een vliegtuigongeluk, dat buiten do macht van de vlieger en zijn assis tenten bleef. Het ziet or npnr uit. dat de ramp van de Roermond .een van deze zeldzame gevallien Zijl) pal. Ben ramp, die het vliegen vol strekt niet tot onveilig brand merken kan. ZIEBIKZEE Ambachtsschoolleerllngen zagen de „Ruys" Twee Schouwen-Duivelanders als explicateurs Vrijdag j.l. maakten de leerlingen van de hoogste klassen van de Am bachtsschool te Zierikzee, onder lei ding van hun directeur en leraren, een excursie naar Rotterdam. Het hoofddoel van de dag was een be zoek aan het motorschip „Willem Ruys", doch hieraan diende voor ve len een eerste kennismaking met de grote Maasstad vooraf te gaan. Te ruim half tien werd Rotterdam bereikt. Het eerste evenement was de 1000 meter lange tunnel onder de Maas. In een prachtige salonboot van „Spido" werd het gezelschap door de voornaamste havens van Rotterdam gevoerd. Een explicateur wees op de diverse bezienswaar digheden: de herkomst, de lengte en inhoud van diverse grote zeesche pen, alsmede hun vermoedelijke la ding. De leerlingen zagen grote scheepswerven, droogdokken, eleva tors, silo's. Na deze zeer interessante rond vaart begaf het gezelschap zich naar de ontspanningsplaats „Plaswijk" in het Noordelijk stadsgedeelte. Al spoedig daarna maakte men zich vertrouwd met het vele verrassende dat het park en de speelplaats bie den. Wij noemen slechts: een kleine menagerie, volières, een doolhof met lachspiegels enz. enz. Een grote at tractie vormde het paardrijden: de zandruiters ontbraken niet. Om 2 uur werden de excursisten bij de Rotterdamse Lloyd verwacht. Behoort het bezichtigen van de „Willem Ruys" reeds tot de zeld zaamheden, het bezoek aan de ma chinekamer is zo goed als geheel uitgesloten. Niettemin heeft de Lloyd onze Ambachtsschooljongens haar geheimen geopenbaard. In groepen van 25 leerlingen begaf men zich in het inwendige van het schip. Voorgelicht door een der ma chinisten, de heer M. by de Vaate, afkomstig uit Nieuwerkerk, zagen de leerlingen in de praktijk wat zij op school in theorie hadden geleerd. Een groot deel van de toegewezen tijd werd in de machinekamer door gebracht. Tenslotte werd het gezel schap door het gehele schip rondge leid. Dit diende om een globale in druk van het geheel te verkrijgen. Hierbij gaf onder meer de tweede stuurman, de heer N. Hanse, afkom stig uit Zierikzee, de nodige toelich ting aan het jeugdig gezelschap. De Rotterdamse Lloyd heeft door haar bereidwilligheid de volle dank ver diend van de jongens uit Zierik zee". Rotterdam werd niet verlaten voor men met eigen voeten de tunnel had betreden. Een wandeling van 800 meter bracht de leerlingen aan de linker Maasoever, waar de autobussen van v. Oeveren en de Jonge gereed stonden hen terug te brengen naar Zierikzee. Het „zo merweer had in alle opzichten me degewerkt, zodat deze dag nog lang in de herinnering zal blijven van hen, die binnenkort de schoolban ken voorgoed vaarwel zeggen. De heer J. P. J. den Boer. procuratiehouder van R. Koole Zopn's Banlk N.V. to Zierikzee, hoopt opi 1 Juli as. de dag te her Voor het concert dat Zaterdag avond op de tent door het kinder koor „Westelijk Schouwen" en do Zangvereniging „Nu met Hope" go- geven werd, bestond grote belang stelling. De verschillende zangnummers werden dan ,ook met grote aan dacht beluisterd. Vooral het kin derkoor genoot do volle belang stelling, 'hetgeen dan pio3i geen won der was, wianit er word met enthou siasme gezongen, terwijl door het windstille weer alles goed tot zijn redhit kwam. „Nu met Hope" opende Zijn concert met het Bondslied en Zong verschillende mooie num mers. o.a. „De Heilige Stad", dat evenwel in een zaal naar onze mening beter tot zijn recht komt. De voorzitter, de heer T. L. Jon ker, memoreerde het fraaie succes dat VQirlgo w'eeltó op liet Bondscon- clours To Goes werd behaald em spoorde vo.oral de jongelui aan de rijen van „Nu met Hope" te ka rnen versterken, waardooir in do toekomst nog meer bereikt zal' k/unnen worden. Jammer was het, dat tijdens het zingen nog vele kinderen heen ©n weer liepen, wiait starend werkt© en velen zodoende niet ten volle van de mooie zang (konden genieten HAAMSTEDE Eindles en overgang van de Tuinbouwschool Da tegecnwiooiTidiigihjetdi van de Rijks- tiiinhouweoiiLsuiemt, ibet Bestuur en ide. Commissi© vain Toezicht der sübeoT, v'öx'soliillenide ouders van leerlingen >en 'Onkele belamigsteltoinH id&n, werd Vrijdagmiddag .a<e <einid les van ide Lagere Tuinbouwschool gegeven. ito wind. voorzitter, de heer C, A. Bongerd, heette de aanwezigen welkom ein gaf daarna de leiding aan' het hqoiid der schopl, die de leerlingen gedurende 2 uur vragen stolde overBemestingsleer, Kennis vaai Grond, Fruitteelt, Ziektebestrij ding, Dia Rijkstuinbo.uweonsuieait, ,ir. W. v. Soest inam hierna ihet w,oprei, H'ij wenste iciie leerlingen aan wi© alle het itjptoma der schoof werd toegekend, geluk met hun behaald succes, ictoidh wees llihein er op), dat zij zich gelukkig mogen pirijzon,idat ham ouders zo, verstandig zijn .ge weest .om hen in. staat te stellen idit onderwijs te mogen volgen, want daardoor zullen 7,ij beter in staat zijn later een plaats in ièo samen- laving te verojveren. Spr. wees hen er ook opi, dat zij zich nog verder moeten ontwikkelen, waartoe ruito- schopits gelegenheid is, door het volgen van een cursus aan de Fruifteeilschool, het l.ezön van een goed vakblad, jhet lid worden van een vereniging van ©ud-leerlingdn, het maken van excursies, ©nz. Hier na reikte Ihij aa.n de volgende leer lingen het iJipiloma uit: J. Pih. v. Ast, Brouwershaven; J. v. Ast, ^onito- maire; Th, Beije, Haamstede; J, Bo.lkehba.as, Brouwershaven0, Boot, NionrdwelloJ. llcrnd rl.ks/., Ouworkcrk; J- Jansc, RemesseC. v ld. Klooster, Burgh; J. Stoutjesdijk Oosterlanid; A. Vaan©, Haamstede;, P.. b. d. Vaate, Ellemeot. De heer Bopgerd wenst© namiensj het 'bestuur de leerlingen geluk, tor- wijl ld© heer M,. den Boer de ge diplomeerden feliciteerde namens dd Commissi© van Toezicht. D.e leerling J. Stoutj'esdijik' dankte het bestuur id©r school 'en de leerkrachten voor het 'genoten onderwijs 'en overhan digde aan het hoofd der school 'Cn ide heer J. A. v. du Wjeel, die dié practisdhe lessen gegeven 'had, ©en blijvend aandenken. Tot slot sprak het hoofd der school nog ©en kort afscheidswoord' tot zijn leerlinge^ Van d© andere .klassen werden bevorderd. Van de 1© naar de 2e klasse: B. Boot, Burgh; J. Jainse, Remesse; L. Kooman, RemesseC. Landman, Ha,amst©de; A. v. d. Schel de, Ellemieet (vooirw.); W,. Steur, Nooridwelle. Van de 2e naar'de Se klasse: K. Baumann, Haamstede; P. v. Darome, Haamstede (voorwt); J. Hainse, Ellemieet; L. Hart, Ellemeet; J. v. Klooster, Rehesse; A. Versepiut, RemesseM. ide Vrieze, Haamstede; J. v. id. W©el, Haamstede; L. v. d. Wende, Reness©; J. Boot, Haamste de. Van de 3e naar de 4© klasse: M. Boot, Haamstede; P. Boot, Kerk- w©rve; D. Braai, NoobdwelleJ. v. Da mm©, HaamstedeJ. Dalebout, N.oardw'ölle; J. Fonds©, Zierikzee; J. Jonker, NoordwelLe; Wi. v. Kloos ter, RemesseC. Korsman, Ellemeot/ A. Landman, Ha,amstede; W. Lin- d©rs, Ellemieet; L. v. Mourik, Zie rikzee; A. Stoortjesdijk, Renesse; J. de Vrieze, Haamstede. Twee leer lingen werden niet bevorderd. Voor de met September aanvan gende ni.euw© cursus 'hebben zich reeds lönkele leerlingen aangemeld, dodh binnenkort zal ©en oproeping volgen, RENESSE Ten behoeve van het terstond aan allen bekend maken van brand. Twee belangrijke referaten D© onderwijzers mogen dan hl niet ln ©en goed blaadje staan bij' d© neg.erihg, mot de „goden van het weer" schijnen ze hot opperbest to kunnen vJnden, waht steevast is hot op: id© dog van de grote onder* w ijzürsverg aderimg prachtig weer. Zo ook thans opi de 85© algemene vergadering, die .op Vrijdag, 24 Juni, ta Renesse in hótal Steinvoorl w©rd gehouden. Np. ie©n kort© openingsrede van ld© voorzitter, ide heer D|. Kosten, notulen en oen verslag van de pieni- niiigmoestor, volgde jple bestuurs verkiezing, waarbij hot .aftredende lid, jda heer J. M. da Nooijer te Remesse, bij acdlamite werd herko- Z'dh. Als plaats vopr de volgende aigemciuo vergadering werd Burgli aangewezen. Bij do voorkomende zaken werd van gedachten gewis seld over no organisatie van het Jeugid-toneel .en die verdeling van da kosten daarvoor. Duar blijkt, ml vele onderwijzers onbekend zijn mei hei Bestaan van de Provinciale Bi bliotheek van Zeeland te Middel burg, werd opi deze nuttige instal ling d'c aandacht gevestigd, JBiologie-onderwijs Htorna kreeg de heer -D. Kuixng, toraar aan .de Rijlis'Kweekschop j. voor .onderwijzers ta Haarlem, het woprd ov©r het lopderwerp' „Btoiiogie-on- dorwijs". De spreker begon met het betoog, dat me natuurbescherming, waarvan .de kosten to.t nu to© bijna uUSi ui tooa gedragen woruen ooor 'en ken© kapfttaalKracntige personen ver anderen moet in die zun, dat het gemeii© v.oik er bij betrokKen moiei wo-rdeiu. Hij schotst© itiet soiciad© be lang van bennud van natuurschoon in .deze tijd van steeds verder voort- sdnrij'uena>e inausinalisatie ©n me- chantsati©. Het aankweken van'lief de'voor de natuur is voor de opr groeiend© jeugd van .k'araktiervor mende waara©: het gaat verniel zucht tegen en leert ..dieren ontzien en verzorgen. De intellectuele waar de bestaat in het opwekwen van de drang tot natuuropuerzotek. Maar bovenal geelt het ©en mens meei' levensvreugde. Als didactisch© fuiuderilng vopr hel. 'biologie-onderwijs noemt spre* kor: het actief betredeken van da leerlingen 'bij heit .onderwijs; d© aap- seiiiouweiijikliieiid.levendige lessen; binding zoeken met de jbargetljtlea ©n de .omgeving. üpi 'levendig© .en vaak geestige wijze toonde spreker bet verschilt mót,het onderwijs In plant- ©n dier kunde, zoails het vroeger en helaas .ook thans neg zoveel wondt goge vdn. ©n met wat het zo.u ano4ten. zijn. Geen lessen uitsluitend van ©en pilaat uit .een boekje, maar in de levende natuur zelf. Goed bioilogie-.onderwijs moet v.oo.r het grootst© ideal geschieden buiten, wuur pliant'Cai ©n idleren in huioi :n.u- luurJijko gcsieiidlieid kunnen woijy dep bekeken iep bespirolküu. Die ver- iniieuwing van het .onderwijs in dit vak kam van ©ilk© leerkracht zelf uitgaan, mits Ide wil er ils. Zal dq v©rmiieuwlng, waar de laatste jairer zoveel itxvior te |doie|n is, er komen,, dan moet niiet worden gewacht tot zo van 'boven .af wordt opig-olegd want dan komt zo ©r moott. Da on derwijzer zelf mopt zo ©r brQiigen niet ©en minister. Mot grote aandajcht .en insitem- ming werd het betoog van deze ©mimente spreker aangehoord, zo dat de voorzitter ©en gemakkelijke taak had m©t zijn hartelijk© woor den van dank. De pauze werd benut ioim hiet op 4 Mei jl. onthulde monument voor id© gevallenen van 10 December 1944 ta bezichtigen. School- en beroepskeuze lln da namiddag vergadering hiek" de beer J. .opi den Akker, 'beroeps keuze-adviseur van het Gewesteliji Arbeidsbureau te Middelburg ©en lezing over ,JD© voorlichtilnig bij school- ©n beroepskeuze". In ©en gedragen betoog schetste sprekei id© moeilijkheden, die ouders en on- ,'dierwijzers 'kunnen ondervinden' bi het kiezen van een 'beroep of een voortgezette studie voor d© leerlin gen, idle de lagere school gaan ver is een bramdsirehe aangebracht aan hot gemeentehuis, welker tonen ver in de .omtrek gehoord worden. Het fraaie weer eü het feit. dat de auto's Zondag mochten rij den. was duidelijk merkbaar aan het Renesse-strand, NOORDGOUWE Marinier W. C. Feleüs, T.S,iM4 Ber., van hier, hoopt omstreeks 18 Juli met het troepentransportschip „Kota Intern" in Rotterdam aan te komen. laten. Werd vroeger helaas maar al tie dikwijls luk ra alt gekozen, zon der voldoend© rekening te houden m'öt do lichamelijk© en geestelijke capaciteiten van het kind, thans be gint ©r gelukkig een kentering ton good© to komen. Dit is ook nodig, want h'èt aantal beroepen van te- gonwocydiig is veel groter dan vroe ger, toen men inderdaad als leek nog wol enig overzicht over de mogelijkheden voor een kipd bezat. De voortgaande specialisatie en de ontwikkeling van de techniek maken het thans voor een leek onmogelijk nog oen good© kennis van de be- roep0n te bezitten. Daarom zijn overal in 'den lande 'commissiiete en bureaux voor beroepskeuze inge steld ©tl is aap elk "Gewestelijk Ar beidsbureau ©ein speciaal daarvoor opgeleide beroepskeuze-adviseur ver bonden, di.e zonder kosten kanwor- d.en geraadpleegd .door ouders en onderwijzers. Men hoeft slechts oen aaltivrag© te richten toil' het bijldan- toor t© Zierikzee. Ook deze spreker werd1 m'et in stemming van id© vergadering door de voorzitter van harte dank ge- zögid. Daar voor dn moeste bezoekers h©t uur van vertrok inmiddels was aangebroken, kwam van de op de agenda vermelldie wandeling niets m©er terecht ©ia moest slutting hierna volgen. BRUINISSE Het begin van ih©t mosselseizoen gaf deze week nog w-einig drukte t© Bruinisse. Do meeste moss/elkw©- k©rs houden zich thans onledig mef het opknappen van hun vaartuigen, Na ld© intensieve mos®elzaadca.m- •paghe van de Waddenzee is dat ook wel moldig. Enig© zaadvissers igeveai nog steeds geen kdimp, doch weten met taai© volharding wekelijks ©en. vracht mossolzaad te viss'en, in (het daarvoor inog opangesteled gebied, Deze wieek bedroeg de aanvoer 650 tomnbn, waarvan ongeveer 300 tonnen naar Yerseke werden vsr- kodht. Visserij Watermonsters uit de Ooslter- Sdltolid© tomen aan, dat het aanjtal j'Oingö oes terlarven per 100 liter water do laatst© weak belangrijk te toogemomiao .en nu ongeveer 200 bedraagt. Dr. Korrimga, de man die het water opi id© larven onderzoekt, vraagt zich af, ©if ©r v©rbaind be staat tussen de maan ©n hot afge- van van zaad door de moedoroes ters. Opvallend is, dat nu reeds ©nigo malen ^dhtereen oen toename van het autUal oesterlarven is geconsta teerd, juist 10 dagen na volle maaxi. Intussen steeg ln het begin dezer W'öok do temperatuur van het wa ter nog mets. Deze is nog 16 gra- üom Qtolsius ©n bot sein dat de pain.iYOii ©n ide scünoLpen over boord moeten kan mag wiot worden gege ven'. In id© wook van 26 Juni tot 2 Juli' is nog geen oesterbroodval van betekenis te wacöifcen. De moes te mo©jdoroicsters .houden hun zaad hoig vast. INGEZONDEN STUKKEN Zierikzee, Juni 1949 Mijnheer de redacteur. Gaarne zag ik onderstaande in uw blad opgenomen. Bij voorbaat hartelijk dank voor de verleende plaatsruimte. Alle dagen hoort men praten en vele malen kan men lezen over de vele voorbereidingen die getroffen worden voor het komende Eeuw feest. En dat dit feest slagen zal, daarvan zijn we toch zeker wel overtuigd. En duizenden zullen van 't feest kunnen 'genieten, van open luchtspel, optochten, volksdansen, enz. enz. Maar ook zijn er die niet van dit alles kunnen genieten en dat zij in de eerste plaats wij, zie ken met een langdurig ziekbed, jongere zowel als oudere. Toch zou den wij ook wat kunnen zien en meegenieten van optocht, muzikale rondgang e.d., als deze ook maar door de straten kwam waar wij ziek liggen. Daar ons aantal gelukkig heel ge ring is, willen wy de heren van het Eeuwfeestcomité vriendelijk verzoe ken of hier, indien mogelijk reke ning mee gehouden kan worden. Wij willen geen medelijden opwek ken, alleen maar wat medeleven. Ook wij zijn toch feestende poor ters en poorteressen! Laat in die feestweek ook heel even aan ons ge dacht worden, door ons ook mee te laten genieten van optocht, volks dansen, muzikale rondgangen e.d. Wij zullen hiervoor het Eeuwfeest comité ten zeerste dankbaar zijn. Namens vele zieken, C. J. VAN BEVEREN Vergiftiging van honden en katten Het hoofdbestuur van de Neder landse Vereniging tot Bescherming van Dieren, meent een waarschu wing to moeten richten tot allo houders van Ji<mdeu en katten, daar bij deze vereniging uit allo delen van het land klachten binnenkomen over vc'rglftlgling van huisdieren. Er worden voor hondqn en kat ten begeerlijke hapjes, vermengd met strychlno, neergelegd. Het aan do lijin luien lopen pp de publiek© weg kan zelfs gevaarlijk zijn, om dat nqn de 'kanten en ln het gras der bermen van straten en publiek© wegen vergiftigde ctenwar©n wor den gedeponoerd. Men. zie nauwkeu rig toe, dat do dleron onderweg niets van de straat of berm opeten Ook het gevaar vppir kinderen, la niet denkbeeldig. Hot spreökt vanzelf, dat het hoofdbestuur va,n dierenbescherming zijin vollo aandacht wijdt aan de be strijding van deze afkeurenswaar dige methode tot vergiftiging van dieren. Eerste steenlegging boer derijen onder beheer van domeinen Donderdagmiddag 30 Juni a.s. zal de minister van Financiën, prof. dr. P. Lieftinck, in tegenwoordigheid van de Commissaris der Koningin in Noord-Brabant, te Klundprt de eerste steenlegging verrichten ter gelegenheid van de bouw van een aantal boerderijen, dat, evenals het z.g. „Rentambt Niervaart" aldaar, onder beheer zal slaan van de dienst der Domeinen. Zoals bekend, zijn tal van lande rijen en boerderijen staatseigendom. Het „Rentambt Niervaart" telde vóór de oorlog 13 boerderijen en 3 pachterswoningen. Van deze per celen werden er tijdens de oorlog 12 door bombardement vernield, één ging yerlóren door bliksemin slag en voortó één tengevolge van brand door schuld. Van een eerste serie van vier stuks, welke in aan bouw zijn, zijn er thans 2 in zover gereed, dat zij „onder de kap" staan. Strijd rond de „home-wave" Zoals bekend is onlangs ©etn nieuw product op de markt ver schenen, d© zogenaamd© „Homo Wave", een permanent welke do vrouw zich zonder medewerking van haar kapper thuis zou kunnen aan leggen. De vakgroep „kappersbedrijven" heeft 'hierin aanleiding gevonden om Jm een circulair© te wijzen op de gevaren, welke verbonden zou den zijn aan de toepassing van „Home Wave". Deze gevaren zjou den voortvloeien uit de samenstel ling van de te gebruiken vloeistof- ie.n en neutralisaitiezouten. De Franse regering, zo deelt do vakgroep ln haar circulaire mede, heeft de verkoop van „Hom© Wave" aan het publiek verboden, alleen de erkende kapper, dfe ln hot bezit is van zijn beroepsbrevet, mag het product toepassen. Dit besluit van de Franse regering dateert van 17 Maart 1949 ©n is ondertekend dootr de mtoLsirj'-prcvdcleiit cn de minis ters van volksgezondheid, justitie en landbouw. In Zwitserland is do verkoop het gebruik van „Home Wave" ver boden. Vain de pharmacoutlsch© hoofd- inspeotto van de volksgezondheid vernemen wij, dat de gemeentelij'k© en' provinciale keuringsdiensten geen bezwaren hebben .gemaakt tot bol in do handel brengen van „Fin-tip" Home Wave. Van d© zijde der firma, die d© onder de tnaam „Pin-Up" gelan ceerde Home Wave in de handel brengt, deelt men ons mede, dat haar product is samengesteld uit andere bestanddelen, dan d© pro ducten. welke in Frankrijk onder bovengenoemd verbod vallen. Te Tel Aviv is in een kist as aangekomen die de stoffelijke res ten vertegenwoordigt van 200.000 in Oostenrijk door de nazi's gedode Joden. Een stoet van 20.000 treuren den volgde de auto, die de kist door de stad reed. Te Jeruzalem zal een begrafenisplechtigheid worden ge houden. Tijd-ems h©t bouwen te Sestre Levant© aan td© Italiaanse Rivièra zijin verschillend© geraamten gevon den. De veronderstelling, dat het hi©r gaat om de overblijfselen van Saraceeinse piraten, die in 1'542 de streek hebben aangevallen, schijnt te worden, bevestigd door d© ont dekking van wapens on ©an goed bewaard© begraafplaats. H©t stoffelijk overschot van pre- mi©r Themistiocl.es Sofoelis, idile Vrij dag opi 88-jarige leeftijd is over laden, is Zondag ter aard© besteld. Na ©ein rouwdienst, 'weitóe werd bif- gewoomid door koning Paul etn hot kabinet, werd ée baar geplaatst op ©en affuit getrokken door ©en pant serwagen, ©n naar de begraafplaats overgebracht. Vrouwen mochten de rouwdienst niet bijwonen, noch ook meegaan in ide rouwstoet.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1949 | | pagina 3