ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Een Russische bezigheid in Berlijn De organisatie van het internationaal burger- luchtverkeer i WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 relletjes maken Het wordt er niet beter op ITALIË STAAKT WEER Wat is de I.C.A 0, WEERBERICHT ZATERDAG 4 DECEMBER 1948 No. 16086 103e Jaargang ABONNEMENT; Prijs per 3 maanden bij' vooruitbetaling f 3.51, pier week 27 cent. Losse nummers 10 cent Verschijnt iedere werkdag. Administratie: Schuithaven B 94. Giro 137677 Redactie: Lange Nobelstraat A 171. Telef. 32 Uitg.: N.V. Drukkerij v/h. Lakenmaa Ochtman Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee. Telef. 41 ADVERTENT1ËN 12 cent per mm. Bij contract speciale prijzen. Succesjes maximum 15 riun, (4 regels) f 1.— per stuk. Berlijn beeft twee gemeenteraden ■en ieder zingt op- zijne wijs. D.w.z. ieder maakt plannen voor de naaste toekomst. Beide gemeenteraden heb ben reads vergaderd. Die Oostelijke .gemeenteraad heeft een plain ie campagne opgesteld, dat ten doel heeft de grootst mogelijke onlust in de staci, met name in de Weste lijke sector te verwekken. Berlijn heeft dus een gemeenteraad, die zich welbewust en serieus bezig houdt met ihet maken van relletjes. Het schijnt in de bedoeling te lig gen een vloed van ongeregeldheden over de stad uit te storten, met het doel ae voor a.s. Zondag voorgeno men verkiezingen in de War te stu ren. Niet alleen echter in 'de Oos telijke gemeenteraad, maar ook op- het Russische hoofdkwartier is men -druk bezig om een actie voor ko mende Zooaag op touwte zetten. Een aparte commissie, bestaande uit rvijf personen, oin-d-er leiding van -een lid -van -a-a, Russische geihieim-e dienst, is hiervoor ingesteld. De kóïïiehde Zondag willen de Russen maken tot „activisten dag". De bedoeling hiervan is de 100.009 arbeiders die in het Westen wonen, maar in het Oosten arbeiden, te verhinde ren aan de stemming deel te nemen. Zelfs zouden plannen ontworpen zijin, om het v-erkeer in -de war te sturen. Uit alles 'blijkt Weer hoe zeer d-a Russen -o-eze verkiezingen schuwen. Wanneer er -voor de ge hele stad vrije verkiezingen zou den g-ehouia-en worden, dan was een verpletterende ineaerlaag vooir de communisten bij -voorbaat zeker. Dit „eenzijdig" resultaat moet tan kos te van alles worden voorkomen en -daarom zijin -de Russen tha-ns bezig de gezelligheid in de stad te ver hogen, met middelen, -die -elk wel denkend m-eins zal verafschuwen. Arabieren geven de moed nog niet op Volgens een door het Hoge Ara bische Comité afgegeven verklaring, is er te Ramallah -een grote confe rentie gehouden, waarop- zeer vel-e Een grote stakingsgolf is ov-er ge heel Italië losgebroken. Te Napels hebben -de industrie-, transport an gemeentearbeiders het werk neer gelegd om ae stakende metaalar beiders te Tor re Anunziata t-e steu nen. Voor Livo-mo is ea.n algemene staking -van twee uur afgekondigd -en te Genua staken -de arbeiders in -d-e spaghetti- -en meelfabrieken. Uit overwegingen op1 het -gebied -v;am de v-era-adiging zullen de Ver enigde Staten opnieuw een apart kustwachtdistrict instellen voor Alaska, -w-aar het gebied -van ae Ver-enigde Staten het aïdhtst bij dat -van Rusland ligt. v-erteganWoor-digers van politieke organisaties en g-emeentehiestunan uit Arabisch Palestina, aanwezig wa ren. O.pi -deze -conferentie is het principiële beroep gedaan op dé .verantwoordelijke autoriteiten-, -ate oorlog tegen de Jonen onmiddellijk te hervatten. De -deelnemers aan -de -conferentie vroegen hun- regeringen, de Palestijnse Arabieren te bewa penen, o-m in staat te zijn -de strijd tegen -d-e Jo-den -voort te z-etten. 0.p d-e -conferentie wera-sn verder een aantal besluiten genomen, die aan de regeringen van -ae Arabische laid- id-en. zijn, -doorgestuurd. Het is elk Arabisch land verboden met betrekking tot de Palestijnse kwestie zelfstandig te handelen, maar de Arabische landen moeten gezamenlijk en in overeenstemming met de nationale belangen van de Palestijnse Arabieren optreden. Verder wordt aangedrongen op het bewapenen van de Palestijnse Arabieren, terwijl alle Arabische landen gezamenlijk verantwoorde lijk zijn voor de toestand in Pales tina. H-et klinkt alles bijzonder krijgs haftig, maar de werkelijkheid is re-eds vera-er dan -deze prop-agan-dis. tisch-e conferentie. De Arabieren zullen rekening moeten houden met het leger van Ben Goerion-, waar tegen zij niet opgewassen zijin. Daarom zullen zij tenslotte naar de -coinferentietafel gea'wongea wor den, a-ls zij weigerachtig blij-v-en» er -vrijwillig aan plaats te nemen. Het Haagse Bijzonder Gerechtshof is Woensdagochtend begonnen met de behandeling van de zaak tegen Prof. Dr. T. Goedewagen, die van November 1940 tot Januari 1943 secretaris-generaal van het Departement van Volks voorlichting en Kunsten en daarna hoogleraar te Utrecht is geweest. 4 Dec. Zon op 8.29, onder 16.31. Maan op 12.21, onder 19.34. Zon op 8.31, onder 16.30. Maan op 12.47, onder 20.49. Eerste kwartier 8 December HOOGWATER TE ZIERIKZEE - over de maand Dee-ember 6. 6.42, v.m. 19.08 -n.m. 7. 7.22 v.m. 19.56 n.m. 8. 8.09 v.m. 22.50 n.m. 9. i:04 v.m. 21.50 n.m. 10, 10.07 v.m. 22.57 n.m. 11. 11.18 v.m. n.m. 12', €.03 v.m. 12.20 n.m- „De burgerluchtvaart zal een van de eerste middelen zijn om de wonden van de oorlog te helen en de wereld weer een vredelievend aanzien te geven". Deze woorden stonden in de bood schap, die wijlen president Franklin D. Roosevelt op 1 November 1944 zond aan de vertegenwoordigers van 52 staten, die in Chicago bijeenge komen waren, om te. komen tot de vorming van een internationale or ganisatie, die een veilig internatio naal luchtverkeer mogelijk zou moeten maken. Het resultaat van deze bijeen komst was de vorming van de P.I.C.A.O., de Provisional Interna tional Civil Aviation Organisation; het „Provisional" is inmiddels ver dwenen en thans voert de perma nente organisatie de naam I.C.A.O. Deze organisatie, waarin vrijwel alle aan het internationale luchtverkeer deelnemende landen vertegenwoor digd zijn (met uitzondering slechts van enkele staten) houdt zich bezig met de uniforme regeling van tal van zaken die het luchtverkeer be treffen, zoals de meteorologische voorlichting, de frequenties van ra dioverbindingen, internationale be- richtencodes, blindlandingssystemen navigatie-hulpmiddelen, e.d.- Naast de I.C.A.O. bestaat nog de I.A.T.A., dit is de organisatie van de luchtvaartmaatschappijen zelf, die de problemen op vervoers- en technisch gebied regelen. De veiligheid De I.C.A.O. echter verzorgt de in ternationale regeling van die aange legenheden, waarvoor de overheid verantwoordelijk is; zij heeft er voor zorg te dragen, dat de veiligheid van het luchtverkeer verzekerd is, schept daarvoor bepaalde facilitei ten en geeft bepaalde voorschriften. In de hieraan verbonden kosten dra gen de leden-staten elk naar ver mogen bij; zo is het mogelijk ge worden dat op IJsland, dat voor het oceaanverkeer zeer belangrijk is, maar dat zelf geen dure installaties kan bekostigen, toch de benodigde uitrusting aanwezig is. De hoofdzetel van de I.C.A.O. is Montreal in Canada; hier zetelt de Raad die met de dagelijkse leiding belast is. De Algemene Vergadering van de I.C.A.O., waarin alle staten leden zitting hebben, komt elk jaar bijeen, terwijl in de verschillende regions, waarin de I.C.A.O. verdeeld is, regelmatig bijeenkomsten plaats hebben. In haar dagelijkse taak wordt de Raad bijgestaan door een drietal commissies, de Luchttrans portcommissie, de Luchtnavigatie- commissie en de Internationale Ver dragencommissie, benevens 'n aan tal subcommissies. Tot de vele werkzaamheden van de I.C.A.O. en de zaken, die zij reeds internationaal heeft geregeld, behoort o.a. de internationale lucht- vekeersregeling; hiervoor zijn door de I.C.A.O. vaste regels opgesteld, die door elk der deelnemende lan den binnen een bepaald tijdstip moeten worden ingevoerd; voor Doe of onderneem mi-ets zo-- f lang ge toornig zijt: g-e steekt f immers oio,k mi-et tn zee zolang T - een sto-rm w-oe-dt. - .1 Verwachting tot de avond van 4 December: Aanvankelijk meest zwaar bewolkt met plaatselijk enige regen, later flinke opklaringen, ma tige, langs de kust nu en dan vrij krachtige wind tussen Zuid en West, weinig verandering van tempera tuur. sommige landen betekent dit een in grijpende wijziging van hun lucht- vaartwetgeving. Luchtvaartzenders en weerbericht- geving In samenwerking met de I.T.O. International Telecommunications Organisation) worden de frequen ties voor de radio-telefonie en radio- telegrafie land voor land verdeeld en vastgesteld; deze komen niet in conflict met de gewone omroepsta- tions, want de luchtvaartzenders ge bruiken een veel kortere golflengte met een veel geringere kracht. Een van de grootste problemen is altijd geweest de verzorging van de weer- berichtgeving-over 't oceaangebied. Nu het luchtverkeer over de Atlan tische oceaan na de oorlog zo sterk is toegenomen, was deze berichtge ving van bijzonder belang geworden. De I.C.A.O. heeft hierin een be langrijke beslissing genomen; op 13 plaatsen in de Atlantische Oceaan zijn nu permanent weerschepen ge stationeerd, die regelmatig hun waarnemingen verrichten en deze gegevens uitzenden. De kosten hier van worden door alle aangesloten landen gezamenlijk gedragen. Zo hebben Nederland en België samen de zorg voor een van deze 13 weer- schip-posten, gelegen ten Westen van Portugal; hier ligt om de beurt een Nederlands en een Belgisch weerschip gedurende drie weken in volle zee. Dit zijn slechts enkele voorbeel den, die een indruk geven van het vele en veelzijdige werk dat door onderlinge samenwerking tot stand komt, ter bevordering van de vei ligheid van het internationale lucht verkeer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 1