ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Een Russische bezigheid in Berlijn
De organisatie van het internationaal burger-
luchtverkeer
i
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
relletjes maken
Het wordt er niet beter op
ITALIË STAAKT WEER
Wat is de I.C.A 0,
WEERBERICHT
ZATERDAG 4 DECEMBER 1948
No. 16086 103e Jaargang
ABONNEMENT;
Prijs per 3 maanden bij' vooruitbetaling
f 3.51, pier week 27 cent. Losse nummers 10
cent Verschijnt iedere werkdag.
Administratie: Schuithaven B 94. Giro 137677
Redactie: Lange Nobelstraat A 171. Telef. 32
Uitg.: N.V. Drukkerij v/h. Lakenmaa Ochtman
Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee. Telef. 41
ADVERTENT1ËN
12 cent per mm. Bij contract speciale
prijzen. Succesjes maximum 15 riun,
(4 regels) f 1.— per stuk.
Berlijn beeft twee gemeenteraden
■en ieder zingt op- zijne wijs. D.w.z.
ieder maakt plannen voor de naaste
toekomst. Beide gemeenteraden heb
ben reads vergaderd. Die Oostelijke
.gemeenteraad heeft een plain ie
campagne opgesteld, dat ten doel
heeft de grootst mogelijke onlust
in de staci, met name in de Weste
lijke sector te verwekken. Berlijn
heeft dus een gemeenteraad, die
zich welbewust en serieus bezig
houdt met ihet maken van relletjes.
Het schijnt in de bedoeling te lig
gen een vloed van ongeregeldheden
over de stad uit te storten, met het
doel ae voor a.s. Zondag voorgeno
men verkiezingen in de War te stu
ren. Niet alleen echter in 'de Oos
telijke gemeenteraad, maar ook op-
het Russische hoofdkwartier is men
-druk bezig om een actie voor ko
mende Zooaag op touwte zetten.
Een aparte commissie, bestaande uit
rvijf personen, oin-d-er leiding van
-een lid -van -a-a, Russische geihieim-e
dienst, is hiervoor ingesteld.
De kóïïiehde Zondag willen de
Russen maken tot „activisten
dag". De bedoeling hiervan is
de 100.009 arbeiders die in het
Westen wonen, maar in het
Oosten arbeiden, te verhinde
ren aan de stemming deel te
nemen.
Zelfs zouden plannen ontworpen
zijin, om het v-erkeer in -de war te
sturen. Uit alles 'blijkt Weer hoe
zeer d-a Russen -o-eze verkiezingen
schuwen. Wanneer er -voor de ge
hele stad vrije verkiezingen zou
den g-ehouia-en worden, dan was een
verpletterende ineaerlaag vooir de
communisten bij -voorbaat zeker. Dit
„eenzijdig" resultaat moet tan kos
te van alles worden voorkomen en
-daarom zijin -de Russen tha-ns bezig
de gezelligheid in de stad te ver
hogen, met middelen, -die -elk wel
denkend m-eins zal verafschuwen.
Arabieren geven de moed
nog niet op
Volgens een door het Hoge Ara
bische Comité afgegeven verklaring,
is er te Ramallah -een grote confe
rentie gehouden, waarop- zeer vel-e
Een grote stakingsgolf is ov-er ge
heel Italië losgebroken. Te Napels
hebben -de industrie-, transport an
gemeentearbeiders het werk neer
gelegd om ae stakende metaalar
beiders te Tor re Anunziata t-e steu
nen. Voor Livo-mo is ea.n algemene
staking -van twee uur afgekondigd
-en te Genua staken -de arbeiders
in -d-e spaghetti- -en meelfabrieken.
Uit overwegingen op1 het -gebied
-v;am de v-era-adiging zullen de Ver
enigde Staten opnieuw een apart
kustwachtdistrict instellen voor
Alaska, -w-aar het gebied -van ae
Ver-enigde Staten het aïdhtst bij dat
-van Rusland ligt.
v-erteganWoor-digers van politieke
organisaties en g-emeentehiestunan uit
Arabisch Palestina, aanwezig wa
ren. O.pi -deze -conferentie is het
principiële beroep gedaan op dé
.verantwoordelijke autoriteiten-, -ate
oorlog tegen de Jonen onmiddellijk
te hervatten. De -deelnemers aan -de
-conferentie vroegen hun- regeringen,
de Palestijnse Arabieren te bewa
penen, o-m in staat te zijn -de strijd
tegen -d-e Jo-den -voort te z-etten. 0.p
d-e -conferentie wera-sn verder een
aantal besluiten genomen, die aan
de regeringen van -ae Arabische laid-
id-en. zijn, -doorgestuurd.
Het is elk Arabisch land verboden
met betrekking tot de Palestijnse
kwestie zelfstandig te handelen,
maar de Arabische landen moeten
gezamenlijk en in overeenstemming
met de nationale belangen van de
Palestijnse Arabieren optreden.
Verder wordt aangedrongen op
het bewapenen van de Palestijnse
Arabieren, terwijl alle Arabische
landen gezamenlijk verantwoorde
lijk zijn voor de toestand in Pales
tina.
H-et klinkt alles bijzonder krijgs
haftig, maar de werkelijkheid is
re-eds vera-er dan -deze prop-agan-dis.
tisch-e conferentie. De Arabieren
zullen rekening moeten houden met
het leger van Ben Goerion-, waar
tegen zij niet opgewassen zijin.
Daarom zullen zij tenslotte naar
de -coinferentietafel gea'wongea wor
den, a-ls zij weigerachtig blij-v-en» er
-vrijwillig aan plaats te nemen.
Het Haagse Bijzonder Gerechtshof is Woensdagochtend begonnen met de
behandeling van de zaak tegen Prof. Dr. T. Goedewagen, die van November
1940 tot Januari 1943 secretaris-generaal van het Departement van Volks
voorlichting en Kunsten en daarna hoogleraar te Utrecht is geweest.
4 Dec. Zon op 8.29, onder 16.31.
Maan op 12.21, onder 19.34.
Zon op 8.31, onder 16.30.
Maan op 12.47, onder 20.49.
Eerste kwartier 8 December
HOOGWATER TE ZIERIKZEE
- over de maand Dee-ember
6. 6.42, v.m. 19.08 -n.m.
7. 7.22 v.m. 19.56 n.m.
8. 8.09 v.m. 22.50 n.m.
9. i:04 v.m. 21.50 n.m.
10, 10.07 v.m. 22.57 n.m.
11. 11.18 v.m. n.m.
12', €.03 v.m. 12.20 n.m-
„De burgerluchtvaart zal een van de eerste
middelen zijn om de wonden van de oorlog
te helen en de wereld weer een vredelievend
aanzien te geven".
Deze woorden stonden in de bood
schap, die wijlen president Franklin
D. Roosevelt op 1 November 1944
zond aan de vertegenwoordigers van
52 staten, die in Chicago bijeenge
komen waren, om te. komen tot de
vorming van een internationale or
ganisatie, die een veilig internatio
naal luchtverkeer mogelijk zou
moeten maken.
Het resultaat van deze bijeen
komst was de vorming van de
P.I.C.A.O., de Provisional Interna
tional Civil Aviation Organisation;
het „Provisional" is inmiddels ver
dwenen en thans voert de perma
nente organisatie de naam I.C.A.O.
Deze organisatie, waarin vrijwel alle
aan het internationale luchtverkeer
deelnemende landen vertegenwoor
digd zijn (met uitzondering slechts
van enkele staten) houdt zich bezig
met de uniforme regeling van tal
van zaken die het luchtverkeer be
treffen, zoals de meteorologische
voorlichting, de frequenties van ra
dioverbindingen, internationale be-
richtencodes, blindlandingssystemen
navigatie-hulpmiddelen, e.d.-
Naast de I.C.A.O. bestaat nog de
I.A.T.A., dit is de organisatie van
de luchtvaartmaatschappijen zelf,
die de problemen op vervoers- en
technisch gebied regelen.
De veiligheid
De I.C.A.O. echter verzorgt de in
ternationale regeling van die aange
legenheden, waarvoor de overheid
verantwoordelijk is; zij heeft er voor
zorg te dragen, dat de veiligheid
van het luchtverkeer verzekerd is,
schept daarvoor bepaalde facilitei
ten en geeft bepaalde voorschriften.
In de hieraan verbonden kosten dra
gen de leden-staten elk naar ver
mogen bij; zo is het mogelijk ge
worden dat op IJsland, dat voor het
oceaanverkeer zeer belangrijk is,
maar dat zelf geen dure installaties
kan bekostigen, toch de benodigde
uitrusting aanwezig is.
De hoofdzetel van de I.C.A.O. is
Montreal in Canada; hier zetelt de
Raad die met de dagelijkse leiding
belast is. De Algemene Vergadering
van de I.C.A.O., waarin alle staten
leden zitting hebben, komt elk jaar
bijeen, terwijl in de verschillende
regions, waarin de I.C.A.O. verdeeld
is, regelmatig bijeenkomsten plaats
hebben. In haar dagelijkse taak
wordt de Raad bijgestaan door een
drietal commissies, de Luchttrans
portcommissie, de Luchtnavigatie-
commissie en de Internationale Ver
dragencommissie, benevens 'n aan
tal subcommissies.
Tot de vele werkzaamheden van
de I.C.A.O. en de zaken, die zij
reeds internationaal heeft geregeld,
behoort o.a. de internationale lucht-
vekeersregeling; hiervoor zijn door
de I.C.A.O. vaste regels opgesteld,
die door elk der deelnemende lan
den binnen een bepaald tijdstip
moeten worden ingevoerd; voor
Doe of onderneem mi-ets zo-- f
lang ge toornig zijt: g-e steekt
f immers oio,k mi-et tn zee zolang T
- een sto-rm w-oe-dt. -
.1
Verwachting tot de avond van
4 December: Aanvankelijk meest
zwaar bewolkt met plaatselijk enige
regen, later flinke opklaringen, ma
tige, langs de kust nu en dan vrij
krachtige wind tussen Zuid en West,
weinig verandering van tempera
tuur.
sommige landen betekent dit een in
grijpende wijziging van hun lucht-
vaartwetgeving.
Luchtvaartzenders en weerbericht-
geving
In samenwerking met de I.T.O.
International Telecommunications
Organisation) worden de frequen
ties voor de radio-telefonie en radio-
telegrafie land voor land verdeeld
en vastgesteld; deze komen niet in
conflict met de gewone omroepsta-
tions, want de luchtvaartzenders ge
bruiken een veel kortere golflengte
met een veel geringere kracht. Een
van de grootste problemen is altijd
geweest de verzorging van de weer-
berichtgeving-over 't oceaangebied.
Nu het luchtverkeer over de Atlan
tische oceaan na de oorlog zo sterk
is toegenomen, was deze berichtge
ving van bijzonder belang geworden.
De I.C.A.O. heeft hierin een be
langrijke beslissing genomen; op 13
plaatsen in de Atlantische Oceaan
zijn nu permanent weerschepen ge
stationeerd, die regelmatig hun
waarnemingen verrichten en deze
gegevens uitzenden. De kosten hier
van worden door alle aangesloten
landen gezamenlijk gedragen. Zo
hebben Nederland en België samen
de zorg voor een van deze 13 weer-
schip-posten, gelegen ten Westen
van Portugal; hier ligt om de beurt
een Nederlands en een Belgisch
weerschip gedurende drie weken in
volle zee.
Dit zijn slechts enkele voorbeel
den, die een indruk geven van het
vele en veelzijdige werk dat door
onderlinge samenwerking tot stand
komt, ter bevordering van de vei
ligheid van het internationale lucht
verkeer.