Komt er een tunnel
onder hel kanaal?
BOEKENNIEUWS
Gemeenteraad Sint-Philipsland
DAPPERE KERELS door
Ernie Pyle Ad. M. C. Stok
N.V. Zuid-Hollandse Uit
gevers Mij. Dien Haag.
fimio Pyle moet een begenadigd
kunstenaar zijn geweest, om temid
den vain ids rauwe oorlogsellende
'verslagen te schrijven die diep-me®-
selij'k 'van toon als ze zijin, met de
tijtd nog aan betekenis ai waande
■winnen. Pyle, ide vriend van de
soldaten, sneuvelde bij de strijd op
Okinawa. Gedurende de vele veld
tochten, die dij versloeg, beek l'iij
de doiod vaak in het aangezicht. Ten
langen leste was bet ook zijn beurt
■en er moeten viele soldaten zijn ge
weest, die bij het boren van zijn
dood, ©en brok in de keel voelde»
hamen. Pyle, ids nuchtere soldaat
met de pen, heeft ook in zijn boek
,,Brave Men", Dappere kerels, voor
goed afgerekend met die bitterta-
felromantiek waarmede vielen de
oorlog nog menen te moeten om
winden. Hij beschrijft de rauwe
werkelijkheid, zonder behoefte aan
sensatie en grofheden, en doet redht
■wedervaren aan de mens, die dia
■oorlog ver van de conferentie tafels,
en ver van die legerstaven moet
uitvechten. De soldaat slaapt o|p
de grond, hij is daig en macht in die
weer, hij vedht zien met lawaai
over puinhopen ©n door mcidder
vooruit. Er komt een korst op zijn
ziel, maar onder deze eeltlaag blijft
hij hunkeren naar warmte, toegene
genheid, vrede en rust.
Pet boek behandelt de landing op
Sicilië en de vieldtodht door Italië.
Zoek' in het boek geen strategisdke
verantwoording, al of niet toege
licht met stafkaarten van dit Ame
rikaanse avontuur waarvoor de
voorbereidingstijd feitelijk' tekort
was, maar dat dank zij' het organi
satievermogen ei het materieel over
wicht van Ihet leger tot een voor
Europa succesvol einde wend ge
bracht. Pyle nam overal maar een
„kijkje", niet door "ie veilige kijk-
vensters van een gevechtsbunker of
in ©en gepantserde auto van een
hoge legerautoriteit. Hij was er bij,
in de volledige betekenis van het
woord. Op' de troepenschepen, in
de loopgraven, bij stormaanvallen
en in de lazaretten. Hij schreef hoe
het was, zonder ingewikkelde stijl
figuren en zonder opsiersels, die de
aandacht van "ie droeve werkelijk
heid zouden kunnen afleiden. Maar
in deze simpelheid van vorm en
taal beeft de realiteit vain bloeid
en modder, oververmoeidheid en
menselijke tra-giek. Pyle bracht de
soldaten -van het grote Amerika in
dit boek weer tastbaar dichtbij, in
hun kWasi onverschilligheid, in hun
ongebreidelde vrijheidszin en spor
tieve openhartigheid. Zo werd ook
■deze reportage van de grote Ame
rikaanse oorlogscorrespondent weer
meer, dan een „oorlogsboek" in de
misprijzende betekenis van het
woord, het werd ©en menselijk boek
waaraan de belangstelling goed is
besteed.
Oude brandspuit wordt verkocht en
een nieuwe aangeschaft. - Woning
en salariskwesties. - Portret van
H.M. de Koningin aangekocht.
In de Dinsdagmiddag gehouden
vergadeiing ven de gemeenteraad
waren alle leden aanwezig. Voor
zitter burgemeester de Jonge.
De voorzitter deelt mede dat de
motorbrandspult van Anna Jacoba-
polder is gerepareerd door de Fa.
Kronenburg te Culemborg en in orde
is bevonden.
M a.s. besluit de raad adhaesie te
betuigen aan het adres om het Espe
ranto als leervak op de kweekscholen
in te voeren.
De raad gaat accoord met een
schrijven van de Kou. Ned. Tou-
ristenbond dat de kosten van het
plaatsen van borden voor rekening
van de gemeente komen.
Ingekomen zijn nieuwe richtlijnen
voor het berekenen van de kosten
welke de gemeente kan heffen bij het
geven van inlichtingen uit het Be
volking»- en Verblij {register, met
ingang van 1 Januari 1949, en een
schrijven van dhr. L. Overbeeke be
treffende de huurprijs der O.L. school
II In Anna Jacobapoider. Schrijver
wilde een verlaging van de huurprijs
van f 15.of het eindigen van de
huur op 1 November 1948. Tot het
laatste wordt besloten.
De voorzitter deelt mede, dat de
oude handbrandspuit een „sta in de
weg" was en dat daarom aan ver
schillende personen hiervoor prijs
opgaaf is gevraagd. Van 4 personen
is prijsopgaaf ontvangen, waarvan
dhr. L. E. Roozemond alhier de
hoogste inschrijver is voor een be
drag van f 52,50. Tot verkoop aan
deze wordt besloten.
De Inspecteur van het Lager Onder
wijs heeft toezegging gedaan inzake
het afstaan van een gedeelte van
de O. L. School I, voor het geven
van buitengewoon lager onderwijs.
Overdraging van du gedeelte zal
plaats hebben op 1 April 1949.
Gelden voor eventuele verbouwingen
worden door de gemeente beschik
baar gesteld.
Van de „Harfo" te Bergen-op-Zoom
is een aanbieding ontvangen van een
olieverfschilderij van H.M. Koningin
Juliana voor een bedrag van f 185,-
Het secretarie-person eel heeft deze
schilderij bezichtigd en daar door
H.M. zelf deze schlldetij is goed
gekeurd wordt tot aankoop besloten.
Betreffende de nieuwe autobrand
spuit deelt de voorzitter nog mede,
dat deze nog 3% ton weegt, dat
hiervoor plm. 400 m. slang nodig
zijn. welke f 3.50 per m. kost. Ze
heeft een capaciteit van 2500 liter
per minuut en geeft een straal van
40 m. De aanschaffiagskosten be
dragen ruim f 19000.Daar de
raad van mening is dat men niet
zonder brandspuit kan en dat dit
zelfs onverantwoordelijk is, werd tot
aankoop besloten,
Voorts is nog ingekomen een
schrijven betreffend perceel A 102,
waarvan betrokkene een woonhuis
wil maken. Daar het Rijk hiervan
90 °/0 voor zijn rekeDicg neemt, be-
Sangattes is beton gegooid over de
eerste stenen van 't machtige werk.
En toch bestaat de „Channel Tun
nel Company" nog. De bekende bu
reaux in Victoria street, waar de
mensen tientallen jaren geleden de
ruiten ingooiden, hebben nog bijna
ieder jaar van zich doen'spreken
en reclame gemaakt voor hun ide
aal. De thans welhaast geperfec-
tionneerde techniek zou de bouw
van een tunnel aanzienlijk verge
makkelijken. Het schijnt dat thans
het uur gekomen is, waarop Enge
land zich niet langer afzijdig wil
houden van West-Europa. Frankrijk
en de andere landen in het Westen
beschouwen het plan als de spil van
een machtig bondgenootschap. De
tunnel onder Het Kanaal zou een
natuurlijke band tussen hen wor
den, aldus de „Tribunes des Na
tions".
dragen de kosten voor de gemeente
slechts 10%. n.l. f 630-. waarom
dit schiijyen met alg. stemmen wordt
goedgekeurd.
Op de vraag van dhr. Mol, op
de vorige verg. betreffende een
waterplaats In de kom der gemeente,
Is door de gemeente-opzichter een
tekening gemaakt. Volgens deze
zou dit zijn in een hoek op de
Voorstraat, tussen de pastorie van
ds. de Lint en de vroegere pastorie
van ds. Blaak. Dit wordt door de
raad goedgekeurd.
Het salaris van de Secretaris van
het B.A. is verlaagd tot f 100.-, daar
volgens Ged. Staten, De Noodwet-
Oudèrdomsvoorzienning minder werk
met zich brengt voor betreffende
functionaris.
Het besluit van verhuur van de
woning van dhr. v. Doeselaar in de
Anna-Jacobapolder zal aan de Ged.
Staten woeden toegezonden.
Hierna volgt een besluit, met toe
lichting van de voorz. inzake de
huisvesting van dhr. Geense in het
vroegere kantoer van de Leider der
Distributie in de z.g. oude school.
De huurprijs wordt vastgesteld op
f 1,— per week.
Besloten wordt aan de leden van
de Commissie Woonruimtewet een
presentietoelage uit te keren van
f 0,50 per vergadering voor hoog
stens 6 vergaderingen per jaar met
terugwerkende kracht van 1 Januari
1948 af. Voor de secretaris zal
f 25,— per jaar worden vergoed.
De toelage voor de grafdelver wordt
van f 100,op f 150.gebracht.
Bij de rondvraag brengt dhr. van
Dijke de stagnatie in de watervoor-
voorziening ter sprake. De voorzitter
deelt mede dat reeds meerdere ma
len namens B. en W. hierover is
geschreven. Besloten wordt nu na
mens de gehele Raad een schrijven
te lichten aan de waterieidingmij.
Dhr. Mol heeft klachten over de
Commissie woonruimtewet. Verder
vraagt spr. wat het laatste feest de
gemeente heeft gekost aan verlichting
en versiering. De voorz. neemt de
bedragen van de verschillende leve
ranciers gespecificeerd en komt aan
een bedrag van f 1000,-. Op de vraag
van dhr. Verwijs over de demping
van een slootje, zegt de voorz. dat
de Gemeenteopz. heeft gezegd dat
de eigenaar voor de demping moet
zorgen en dat geen afvoerbuizen
nodig zijn. Verder heeft spr. klachten
over de reinigingsdienst, omdat deze
niet overal komt waar vuilbussen
staan. De reinigingsdienst zal hier
mee In kennis worden gesteld.
Na een vraag over de 5 toegewezen
woningen deelt de voorz. mede dat
deze zijn overgedragen aan de Spaar
kas „Rohyp"
Dhr. den Engelsman vraagt ophel
dering inzake het winkelhuis op de
Sluis in de Anna-Jacobapolder. De
voorz. deelt mede dat de verbouwing
tot woonhuis nog steeds in bewer
king is, maar dat de gemeente geen
schuld heeft. Spr. vraagt voorts
verandering van het paadje van de
dijk naar de dokterswoning. De
voorz. zal hiervan mededeling doen.
Spr. zegt dat verschillende straten,
vooral in het najaar bijna niet be
gaanbaar waren. De voorz. deelt
dat hier aandacht aan besteed zal
worden. Betreffende de vraag of het
bouwen door de gem. in de Juliana-
straat niet meer doorgaat maar in
de Pr. Hendrikstraat deelt de voorz.
mede dat de gem. wel bouwt in de
Julianastraat, maar dat verschillende
particulieren de voorkeur geven aan
de Prins Hendrikstraat.
Dhr. Quist vraagt hoe het komt
dat de verlichting aan de Zulddijk
soms 2 dagen blijft branden en dan
weer in 't geheel niet. Het blijkt dat
deze verlichting op een klok werkt
en dat deze defect Is.
Op de vraag van dhr. Mol. be
treffende opheffing reiniging rechten,
deelt de voorz mede, dat verschil
lende aanvragen ongegrond waren.
Hierna sluiting.
«BEBKLfiCwr-
De geschiedenis van een plan
Als het vrede blijft, is het waar
schijnlijk, dat het beroemde plan
tot het bouwen van een tunnel on
der het Kanaal verwerkelijkt zal
worden. Parlementaire commissies
van de beide geïnteresseerde mo
gendheden zijn bezig de blauwdruk
ken van de tunnel te bestuderen.
Het plan is thans van groter belang
geworden, gezien het feit dat de-
tunnel een deel kan worden van de
Westerse Unie. In ieder geval, hoe
meer de landen van het vasteland
toenadering tot elkaar zoeken, des
te meer kansen hebben zij, de na
tuurlijke obstakels die hen schei
den, te verwijderen, zoals bergen,
meren en zeeën. Evenals het plan
tot het bouwen van een tunnel door
de Mont Blanc, past in het kader
van de nauwe economische betrek
kingen tussen Frankrijk en Italië,
zo zou de tunnel onder Het Kanaal
een bewijs zijn van de gunstige po
litieke verhouding tussen Engeland
en Frankrijk.
Het plan is 65 jaar geleden reeds
ontstaan toen een aantal vooraan
staande persoonlijkheden uit Enge
land en Frankrijk waren samenge
komen, ergens aan de steile rotsige
kust bij Dover, om over het ont
werp te beraadslagen. Al geduren
de bijna 100 jaar, sedert de tijd van
Napoleon en Koningin Victoria, was
de Kanaaltunnel al de droom van
talrijke ingenieurs en in het bijzon
der werd het de droom van de
Fransman Thome de Gamont en de
Engelsman William Low.
De laatste had een schema ont
worpen, dat inderdaad een nadere
beschouwing verdiende. Hij had al
lerlei oude plannen bestudeerd,
evenals dat van de Gamont en hij
was tot de conclusie gekomen, dat
het laatste vele gunstige perspec
tieven bood.
Drie Britse maatschappijen
hadden interesse
Drie Engelse maatschappijen be
gonnen zich voor het plan te inte
resseren: de „Channel Tunnel Com
pany", gesticht door Lord Grosve-
nor; de „South Eastern Railway
Company", die in 1874 70.000 pond
deponeerde voor het verrichten van
de eerste boringen en de „Subma
rine Railways Company", gesticht
in 1881, met een bedrijfskapitaal
van 250.000 pond. De Britse regering
keurde het plan goed en men begon
aan twee zijden te boren. Te San-
gattes bij Calais waren Franse in
genieurs onder leiding van de Ga
mont aan het werk, terwijl aan de
Engelse kust het werk eveneens on
der leiding van uitstekende inge
nieurs een aanvang nam.
O.m. gaven hier de leiding: Sir
James Brunless( die ook de tunnel
onder de Mersey bouwde), Sir John
Hawkshaw (medewerker van De
Lesseps tijdens diens werk aan het
Suezkanaal) en een van de ingeni
eurs die medewerkten aan de aan
leg van ons Noordzeekanaal.
De „Channel Tunnel Company"
had het monopolie voor de tijd van
30 jaar gekregen. Volgens de plan
nen van Low zou de tunnel dezelfde
breedte krijgen als de Londense
Metro, met twee parallel lopende
gangen. Maar de droom, een einde
te maken aan de isolatie van Enge
land, zou toen niet verwezenlijkt
worden.
In 1882 begonnen de eerste com
plicaties. De Britse minister van
Staat richtte een wetenschappelijk
comité op, dat zich met het ver-
dedigingsvraagstuk ten opzichte van
de tunnel moest bezig houden en
de werkzaamheden aan de tunnel
stopten. Het werd duidelijk dat de
Britse handel erbij gebaat zou zijn
dat er een regelrechte verbinding
met het continent zou bestaan, wel
ke niet over zee maar over land
moest plaatsvinden; dientengevolge
ontstond er ernstige ongerustheid
onder de isolationisten. 28 Februari
1887 wezen twee militaire experts,
in opdracht van de minister van
oorlog, op de defensieve gevaren
voor Engeland.
Politiek probleem
De tunnel werd nu een buiten
lands politiek probleem. De tij dén
werden onzekerder; Engeland wens
te slechts vrede en veiligheid en
de openbare mening begon zich
eveneens tegen het plan te keren,
hoewel de laatste woorden van de
onderzoekingscommissie waren ge
weest: „Het is onmogelijk dat een
vijand gebruik zal maken van de
tunnel".
Honderden jaren lang had geen
vreemde soldaat ,voet gezet op het
Britse eiland, dit moest zo blijven.
De menigte demonstreerde voor de
gebouwen van de „Channel Tunnel
Company" en gooide de ruiten in.
Het werk werd nu officieel gestaakt
en het plan bleef een plan.
De eerste gaten op Shakespeare
Cliff zijn weer volgegooid en in