Komt er een tunnel onder hel kanaal? BOEKENNIEUWS Gemeenteraad Sint-Philipsland DAPPERE KERELS door Ernie Pyle Ad. M. C. Stok N.V. Zuid-Hollandse Uit gevers Mij. Dien Haag. fimio Pyle moet een begenadigd kunstenaar zijn geweest, om temid den vain ids rauwe oorlogsellende 'verslagen te schrijven die diep-me®- selij'k 'van toon als ze zijin, met de tijtd nog aan betekenis ai waande ■winnen. Pyle, ide vriend van de soldaten, sneuvelde bij de strijd op Okinawa. Gedurende de vele veld tochten, die dij versloeg, beek l'iij de doiod vaak in het aangezicht. Ten langen leste was bet ook zijn beurt ■en er moeten viele soldaten zijn ge weest, die bij het boren van zijn dood, ©en brok in de keel voelde» hamen. Pyle, ids nuchtere soldaat met de pen, heeft ook in zijn boek ,,Brave Men", Dappere kerels, voor goed afgerekend met die bitterta- felromantiek waarmede vielen de oorlog nog menen te moeten om winden. Hij beschrijft de rauwe werkelijkheid, zonder behoefte aan sensatie en grofheden, en doet redht ■wedervaren aan de mens, die dia ■oorlog ver van de conferentie tafels, en ver van die legerstaven moet uitvechten. De soldaat slaapt o|p de grond, hij is daig en macht in die weer, hij vedht zien met lawaai over puinhopen ©n door mcidder vooruit. Er komt een korst op zijn ziel, maar onder deze eeltlaag blijft hij hunkeren naar warmte, toegene genheid, vrede en rust. Pet boek behandelt de landing op Sicilië en de vieldtodht door Italië. Zoek' in het boek geen strategisdke verantwoording, al of niet toege licht met stafkaarten van dit Ame rikaanse avontuur waarvoor de voorbereidingstijd feitelijk' tekort was, maar dat dank zij' het organi satievermogen ei het materieel over wicht van Ihet leger tot een voor Europa succesvol einde wend ge bracht. Pyle nam overal maar een „kijkje", niet door "ie veilige kijk- vensters van een gevechtsbunker of in ©en gepantserde auto van een hoge legerautoriteit. Hij was er bij, in de volledige betekenis van het woord. Op' de troepenschepen, in de loopgraven, bij stormaanvallen en in de lazaretten. Hij schreef hoe het was, zonder ingewikkelde stijl figuren en zonder opsiersels, die de aandacht van "ie droeve werkelijk heid zouden kunnen afleiden. Maar in deze simpelheid van vorm en taal beeft de realiteit vain bloeid en modder, oververmoeidheid en menselijke tra-giek. Pyle bracht de soldaten -van het grote Amerika in dit boek weer tastbaar dichtbij, in hun kWasi onverschilligheid, in hun ongebreidelde vrijheidszin en spor tieve openhartigheid. Zo werd ook ■deze reportage van de grote Ame rikaanse oorlogscorrespondent weer meer, dan een „oorlogsboek" in de misprijzende betekenis van het woord, het werd ©en menselijk boek waaraan de belangstelling goed is besteed. Oude brandspuit wordt verkocht en een nieuwe aangeschaft. - Woning en salariskwesties. - Portret van H.M. de Koningin aangekocht. In de Dinsdagmiddag gehouden vergadeiing ven de gemeenteraad waren alle leden aanwezig. Voor zitter burgemeester de Jonge. De voorzitter deelt mede dat de motorbrandspult van Anna Jacoba- polder is gerepareerd door de Fa. Kronenburg te Culemborg en in orde is bevonden. M a.s. besluit de raad adhaesie te betuigen aan het adres om het Espe ranto als leervak op de kweekscholen in te voeren. De raad gaat accoord met een schrijven van de Kou. Ned. Tou- ristenbond dat de kosten van het plaatsen van borden voor rekening van de gemeente komen. Ingekomen zijn nieuwe richtlijnen voor het berekenen van de kosten welke de gemeente kan heffen bij het geven van inlichtingen uit het Be volking»- en Verblij {register, met ingang van 1 Januari 1949, en een schrijven van dhr. L. Overbeeke be treffende de huurprijs der O.L. school II In Anna Jacobapoider. Schrijver wilde een verlaging van de huurprijs van f 15.of het eindigen van de huur op 1 November 1948. Tot het laatste wordt besloten. De voorzitter deelt mede, dat de oude handbrandspuit een „sta in de weg" was en dat daarom aan ver schillende personen hiervoor prijs opgaaf is gevraagd. Van 4 personen is prijsopgaaf ontvangen, waarvan dhr. L. E. Roozemond alhier de hoogste inschrijver is voor een be drag van f 52,50. Tot verkoop aan deze wordt besloten. De Inspecteur van het Lager Onder wijs heeft toezegging gedaan inzake het afstaan van een gedeelte van de O. L. School I, voor het geven van buitengewoon lager onderwijs. Overdraging van du gedeelte zal plaats hebben op 1 April 1949. Gelden voor eventuele verbouwingen worden door de gemeente beschik baar gesteld. Van de „Harfo" te Bergen-op-Zoom is een aanbieding ontvangen van een olieverfschilderij van H.M. Koningin Juliana voor een bedrag van f 185,- Het secretarie-person eel heeft deze schilderij bezichtigd en daar door H.M. zelf deze schlldetij is goed gekeurd wordt tot aankoop besloten. Betreffende de nieuwe autobrand spuit deelt de voorzitter nog mede, dat deze nog 3% ton weegt, dat hiervoor plm. 400 m. slang nodig zijn. welke f 3.50 per m. kost. Ze heeft een capaciteit van 2500 liter per minuut en geeft een straal van 40 m. De aanschaffiagskosten be dragen ruim f 19000.Daar de raad van mening is dat men niet zonder brandspuit kan en dat dit zelfs onverantwoordelijk is, werd tot aankoop besloten, Voorts is nog ingekomen een schrijven betreffend perceel A 102, waarvan betrokkene een woonhuis wil maken. Daar het Rijk hiervan 90 °/0 voor zijn rekeDicg neemt, be- Sangattes is beton gegooid over de eerste stenen van 't machtige werk. En toch bestaat de „Channel Tun nel Company" nog. De bekende bu reaux in Victoria street, waar de mensen tientallen jaren geleden de ruiten ingooiden, hebben nog bijna ieder jaar van zich doen'spreken en reclame gemaakt voor hun ide aal. De thans welhaast geperfec- tionneerde techniek zou de bouw van een tunnel aanzienlijk verge makkelijken. Het schijnt dat thans het uur gekomen is, waarop Enge land zich niet langer afzijdig wil houden van West-Europa. Frankrijk en de andere landen in het Westen beschouwen het plan als de spil van een machtig bondgenootschap. De tunnel onder Het Kanaal zou een natuurlijke band tussen hen wor den, aldus de „Tribunes des Na tions". dragen de kosten voor de gemeente slechts 10%. n.l. f 630-. waarom dit schiijyen met alg. stemmen wordt goedgekeurd. Op de vraag van dhr. Mol, op de vorige verg. betreffende een waterplaats In de kom der gemeente, Is door de gemeente-opzichter een tekening gemaakt. Volgens deze zou dit zijn in een hoek op de Voorstraat, tussen de pastorie van ds. de Lint en de vroegere pastorie van ds. Blaak. Dit wordt door de raad goedgekeurd. Het salaris van de Secretaris van het B.A. is verlaagd tot f 100.-, daar volgens Ged. Staten, De Noodwet- Oudèrdomsvoorzienning minder werk met zich brengt voor betreffende functionaris. Het besluit van verhuur van de woning van dhr. v. Doeselaar in de Anna-Jacobapolder zal aan de Ged. Staten woeden toegezonden. Hierna volgt een besluit, met toe lichting van de voorz. inzake de huisvesting van dhr. Geense in het vroegere kantoer van de Leider der Distributie in de z.g. oude school. De huurprijs wordt vastgesteld op f 1,— per week. Besloten wordt aan de leden van de Commissie Woonruimtewet een presentietoelage uit te keren van f 0,50 per vergadering voor hoog stens 6 vergaderingen per jaar met terugwerkende kracht van 1 Januari 1948 af. Voor de secretaris zal f 25,— per jaar worden vergoed. De toelage voor de grafdelver wordt van f 100,op f 150.gebracht. Bij de rondvraag brengt dhr. van Dijke de stagnatie in de watervoor- voorziening ter sprake. De voorzitter deelt mede dat reeds meerdere ma len namens B. en W. hierover is geschreven. Besloten wordt nu na mens de gehele Raad een schrijven te lichten aan de waterieidingmij. Dhr. Mol heeft klachten over de Commissie woonruimtewet. Verder vraagt spr. wat het laatste feest de gemeente heeft gekost aan verlichting en versiering. De voorz. neemt de bedragen van de verschillende leve ranciers gespecificeerd en komt aan een bedrag van f 1000,-. Op de vraag van dhr. Verwijs over de demping van een slootje, zegt de voorz. dat de Gemeenteopz. heeft gezegd dat de eigenaar voor de demping moet zorgen en dat geen afvoerbuizen nodig zijn. Verder heeft spr. klachten over de reinigingsdienst, omdat deze niet overal komt waar vuilbussen staan. De reinigingsdienst zal hier mee In kennis worden gesteld. Na een vraag over de 5 toegewezen woningen deelt de voorz. mede dat deze zijn overgedragen aan de Spaar kas „Rohyp" Dhr. den Engelsman vraagt ophel dering inzake het winkelhuis op de Sluis in de Anna-Jacobapolder. De voorz. deelt mede dat de verbouwing tot woonhuis nog steeds in bewer king is, maar dat de gemeente geen schuld heeft. Spr. vraagt voorts verandering van het paadje van de dijk naar de dokterswoning. De voorz. zal hiervan mededeling doen. Spr. zegt dat verschillende straten, vooral in het najaar bijna niet be gaanbaar waren. De voorz. deelt dat hier aandacht aan besteed zal worden. Betreffende de vraag of het bouwen door de gem. in de Juliana- straat niet meer doorgaat maar in de Pr. Hendrikstraat deelt de voorz. mede dat de gem. wel bouwt in de Julianastraat, maar dat verschillende particulieren de voorkeur geven aan de Prins Hendrikstraat. Dhr. Quist vraagt hoe het komt dat de verlichting aan de Zulddijk soms 2 dagen blijft branden en dan weer in 't geheel niet. Het blijkt dat deze verlichting op een klok werkt en dat deze defect Is. Op de vraag van dhr. Mol. be treffende opheffing reiniging rechten, deelt de voorz mede, dat verschil lende aanvragen ongegrond waren. Hierna sluiting. «BEBKLfiCwr- De geschiedenis van een plan Als het vrede blijft, is het waar schijnlijk, dat het beroemde plan tot het bouwen van een tunnel on der het Kanaal verwerkelijkt zal worden. Parlementaire commissies van de beide geïnteresseerde mo gendheden zijn bezig de blauwdruk ken van de tunnel te bestuderen. Het plan is thans van groter belang geworden, gezien het feit dat de- tunnel een deel kan worden van de Westerse Unie. In ieder geval, hoe meer de landen van het vasteland toenadering tot elkaar zoeken, des te meer kansen hebben zij, de na tuurlijke obstakels die hen schei den, te verwijderen, zoals bergen, meren en zeeën. Evenals het plan tot het bouwen van een tunnel door de Mont Blanc, past in het kader van de nauwe economische betrek kingen tussen Frankrijk en Italië, zo zou de tunnel onder Het Kanaal een bewijs zijn van de gunstige po litieke verhouding tussen Engeland en Frankrijk. Het plan is 65 jaar geleden reeds ontstaan toen een aantal vooraan staande persoonlijkheden uit Enge land en Frankrijk waren samenge komen, ergens aan de steile rotsige kust bij Dover, om over het ont werp te beraadslagen. Al geduren de bijna 100 jaar, sedert de tijd van Napoleon en Koningin Victoria, was de Kanaaltunnel al de droom van talrijke ingenieurs en in het bijzon der werd het de droom van de Fransman Thome de Gamont en de Engelsman William Low. De laatste had een schema ont worpen, dat inderdaad een nadere beschouwing verdiende. Hij had al lerlei oude plannen bestudeerd, evenals dat van de Gamont en hij was tot de conclusie gekomen, dat het laatste vele gunstige perspec tieven bood. Drie Britse maatschappijen hadden interesse Drie Engelse maatschappijen be gonnen zich voor het plan te inte resseren: de „Channel Tunnel Com pany", gesticht door Lord Grosve- nor; de „South Eastern Railway Company", die in 1874 70.000 pond deponeerde voor het verrichten van de eerste boringen en de „Subma rine Railways Company", gesticht in 1881, met een bedrijfskapitaal van 250.000 pond. De Britse regering keurde het plan goed en men begon aan twee zijden te boren. Te San- gattes bij Calais waren Franse in genieurs onder leiding van de Ga mont aan het werk, terwijl aan de Engelse kust het werk eveneens on der leiding van uitstekende inge nieurs een aanvang nam. O.m. gaven hier de leiding: Sir James Brunless( die ook de tunnel onder de Mersey bouwde), Sir John Hawkshaw (medewerker van De Lesseps tijdens diens werk aan het Suezkanaal) en een van de ingeni eurs die medewerkten aan de aan leg van ons Noordzeekanaal. De „Channel Tunnel Company" had het monopolie voor de tijd van 30 jaar gekregen. Volgens de plan nen van Low zou de tunnel dezelfde breedte krijgen als de Londense Metro, met twee parallel lopende gangen. Maar de droom, een einde te maken aan de isolatie van Enge land, zou toen niet verwezenlijkt worden. In 1882 begonnen de eerste com plicaties. De Britse minister van Staat richtte een wetenschappelijk comité op, dat zich met het ver- dedigingsvraagstuk ten opzichte van de tunnel moest bezig houden en de werkzaamheden aan de tunnel stopten. Het werd duidelijk dat de Britse handel erbij gebaat zou zijn dat er een regelrechte verbinding met het continent zou bestaan, wel ke niet over zee maar over land moest plaatsvinden; dientengevolge ontstond er ernstige ongerustheid onder de isolationisten. 28 Februari 1887 wezen twee militaire experts, in opdracht van de minister van oorlog, op de defensieve gevaren voor Engeland. Politiek probleem De tunnel werd nu een buiten lands politiek probleem. De tij dén werden onzekerder; Engeland wens te slechts vrede en veiligheid en de openbare mening begon zich eveneens tegen het plan te keren, hoewel de laatste woorden van de onderzoekingscommissie waren ge weest: „Het is onmogelijk dat een vijand gebruik zal maken van de tunnel". Honderden jaren lang had geen vreemde soldaat ,voet gezet op het Britse eiland, dit moest zo blijven. De menigte demonstreerde voor de gebouwen van de „Channel Tunnel Company" en gooide de ruiten in. Het werk werd nu officieel gestaakt en het plan bleef een plan. De eerste gaten op Shakespeare Cliff zijn weer volgegooid en in

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 5