De vliegtuigramp boven Schotland Slechts één passagier over leefde de ramp Nogmaals: de subsidies Voor- en nadelen op het levensmiddelenpakket Er is door de commissie ter voor bereiding van het 11e eeuwfeest tij dens de laatste weken een massa werk verzet. Het noodgedwongen voorzichtig peilen van de mogelijk heden en de moeilijkheden rond een dergelijk omvangrijk project, is dra uitgegroeid tot een belangrijke hoe veelheid constructief werk. Uiter aard zal de toekomst nog volop ge legenheid geven de gemaakte plan nen in details te bespreken. Op dit moment is er echter van de ge maakte plannen in het algemeen iets te zeggen, dat voor de toekomst van nut kan zijn. De plannen zijn omvangrijk en de technische voor bereiding zeer veelbelovend. Zoals gebruikelijk bij een dergelijk feest, heeft de hoofdcommissie een serie sub-commissies ingesteld, waarin op verschillend terrein een aantal des kundige krachten zijn samenge bracht, die de onderdelen van het programma voor hun rekening zul len nemen. Deze commissies zijn samengesteld uit mensen, die het grote belang van de zaak ten volle begrijpen. Dit belang is uiteraard tweeledig. Er is sprake van een be langrijk idieël belang, maar er is aan deze feestmedaille ook een za kelijk keerzijde. Het eerste spreekt voor zichzelf. Feesten in de algemene zin des woords dragen meestal een natio naal karakter, wil men tenminste bruiloften en familiefeesten buiten beschouwing latën. Het komend feestgebeuren evenwel heeft in eer ste instantie een locaal karakter. De burgerij concentreert zich acht volle dagen op de eigen stad en wel op feestelijke wijze. De historie, het plaatselijk kunstleven, de architec tonische betekenis van de stad en vele andere facetten van het leven in verleden en heden, worden be licht binnen het raam van een vreugdevol herdenken van het elf honderdjarig bestaan. Het idieel ka rakter daarvan is zo welsprekend, dat zij in dit stadium nog geen na dere bespreking behoeft. In de be trekkelijkheid van het locaal karak ter ligt intussen de materiële bete kenis van het feest opgesloten. Zeker, het moet een feest worden voor en door de burgerij. Maar dit mag niet enghartig worden opgevat. Zieriksee als hoofdplaats van het eiland zal ook het gehele eiland in dit feest betrekken. yiet men nog verder, dan komt overig Nederland aan de beurt, dat zeker op intensieve wijze zal worden bewerkt om te komen delen in de Zierikseese feestvreugde. Ze ker is dit in idieël opzicht voor de stad van uitzonderlijke betekenis, maar het komen van „een massa volk" brengt ook geld in het laatje. Het materiële belang van de zaak is daarmede gediend en zo ver vloeien in dit feest tweeërlei belan gen, die de bijzondere betekenis er van wel duidelijk accentueren. Juist in verband met deze belan gen is het noodzakelijk een oproep te doen aan de bevolking van Zie riksee en het eiland aan de ge maakte plannen op zo loyaal mo gelijke wijze medewerking te ver lenen. De commissies bestaan, zo als gezegd, uit deskundige mensen, die zeker het beste zullen trachten te bieden, binnen de grens van de financiële en artistieke mogelijkhe den. Hoe goed de commissies hun werk ook kunnen doen en hoe zorg vuldig de plannen ook worden voor bereid, alleen kunnen de commissies het niet af. Door de aderen van de commissies moet het bloed van een hartelijke en spontane medewerking van het publiek stromen. M.a.w. het volk in al zijn geledingen en schakerin gen moet in de periode van voor bereiding en tijdens de feestweek een absolute medewerking aan de uitvoering der gemaakte plannen verleenen. Deze absolute voorwaar de mag men niet te licht nemen. Met een feest als het onderhavige zijn duizenden guldens gemoeid. Zieriksee gaat iets ondernemen, waardoor het de ogen van heel het land op zich vestigt. De plannen mogen dus niet stranden op een zandbank van koele gereserveerd heid en lauwheid. Het voordeel bestaat, dat Zierik see een stad is die zich bij uitstek leent voor een historisch feest. In die week zal de stad zo voordelig mogelijk voor de dag komen. De historische overblijfsels zullen een extra accent krijgen en het leven in die dagen zal doorweven zijn met de grootheid van de stedelijke ge schiedenis. Daarom moet de bevol king gewillig de schouders buigen onder dit zeer lichte „feestjuk", het dragen waarvan een ieder 'n schone De „Nijmegen" was Woensdag avond half 10 van Schiphol vertrok ken op weg naar New York. Toen het toestel in de omgeving van het Schotse vliegveld Prestwick was ge komen, hing er een dichte mist en het motregende. Deze weersomstan digheden waren waarschijnlijk oor zaak, dat Parmentier zijn machine niet onmiddellijk op de startbaan kon neerzetten. Hij vloog toen in de richting van Tarbolton, een dorpje van ongeveer 600 inwoners, over wegend mijnwerkers, dat op enige kilometers ten Noord-Oosten van het vliegveld ligt, cirkelde een paar keer laag boven het dorpje en wierp S.O.S.-fa,kkels uit. Op dat ogenblik moet het vlieg tuig een mijl buiten het dorp tegen een hoogspanningskabel zijn gevlo gen, waardoor het vliegveld te Prestwick van alle electriciteit werd verstoken. De lichten gingen uit en de hele omgeving werd in dichte duisternis gehuld. Direct daarop stortte het toestel brandend op het knollenveld van boer Thomas Neil neer, een spoor van wrakstukken in vlammen achterlatend. Als een grote fakkel schoof het verongelukte wrak 200 meter ver door een heg heen, voordat de benzinetanks ex plodeerden. „Ik heb iets geraakt. Ik sta in brand. Ik tracht te stijgen". Dat wa ren de laatste woorden, die Parmen tier uit zijn Constellation seinde. Even later stortte zijn toestel neer, waarbij tot op heden negen-en-der tig mensen de dood hebben gevon den. De hele bemanning kwam om het leven Waarschijnlijk heeft Parmentier, toen hij bemerkte dat zijn machine in brand stond, geprobeerd een noodlanding te maken. Hij zag toen dat hen niet de nodige ruimte had en trachtte door te vliegen. Maar het was al te laat. Het toestel sloeg tegen de grond en vloog onmiddel lijk in brand. De brandende over blijfselen lagen over honderden me ters verspreid. Kort na de ramp arriveerden am bulances, politie en brandweer bij het brandende wrak. Het moeilijke terrein maakte de taak van de herinnering van de rijkheid en schoonheid van de plaats zijner in woning voor het verdere leven zal meegeven. Sumner Welles gelooft in vrede Sumner Welles, voormalig anden minister van buitenlandse zaken der V.S., heeft gewaarschuwd tegen 't gevaar, dat de „militaire visie" de overhand had gekregen in de Ame rikaanse buitenlandse politiek. „Wij' hebben 'reden te geloven, dat de Russen individueel naar vrede ver langen. Als de Sowjet-leiders een veroveringsoorlog ziouden beginnen, zou het Russische volk de val van; Stalin teweeg brengen", zo meende hij; Mevrouw Bessie® Taylor, de vrouw, van een monteur uit Edmon ton in Engeland heeft 't leven ge schonken Taan 'n vierling. De kinde ren bevinden zich nu in 'n idouveuse en om ze uit elkaar te kunnen houden, heeft men hen lintjes in verschillende kleuren omgedaan. De •moeder, die reeds twee jongens heeft, maakt het goed. brandweerlieden uiterst zwaar. De mijnwerkers hielpen met hun lam pen bij het bergingswerk. 34 men sen moeten op slag dood zijn ge weest. In de loop van de dag groeide de droeve lijst van slachtoffers ge stadig, tot zij Donderdagavond het getal 39 bereikte. Alleen de heer W. H. Philippo uit Sassenheim was nog in leven. De hele bemanning is om het leven gekomen. Op het vliegveld Prestwick ston den 6 mensen te wachten op de lan ding van de „Nijmegen", om met het toestel naar New York te vlie gen. Zij zouden nu de Constellation nemen, die vannacht van Amster dam naar Amerika is vertrokken. Diamantsmokkelaar onder de passagiers Een van de 39 mensen, die bij de ramp het leven verloren, moet een diamantsmokkelaar zijn geweest. Er zijn n.l. diamanten ter waarde van 150.000 gulden in de buurt van het wrak gevonden. De stenen waren niet opgegeven bij de bagage. Men Vermoedt dat men de diamanten van Amsterdam naar Amerika heeft willen smokkelen, evenals een aan tal horloges van 100.000 gulden. Er is ook een zakje met 3000 dol lar gevonden. Het lag bij' t lichaam van de man die blijkbaar uit het vliegtuig was gesprongen en wiens lichaam een mijl van het wrak ge vonden werd. De diamanten, hor loges en de dollars zijn in bewaring genomen op het vliegveld. Auto-ongeval eist 3 doden Woensdagavond is een vrachtauto vlak bij de Piet. Gijzeobrug to de buurt van NoordwijkeriioUt ijn eèn sloiot gereden./ De auto sloeg over. de ko.p en kwam bijna geheel onder water te liggen. De rijkspolitie uit No.ordwijkerhout heeft onmiddellijk geprobeerd om de inzittenden uit Ide wagen te halen, maar men kon het portier van 'de auto niet open krijgen. Met een takelwagen heeft men het tenslotte opengetrokken. Deiin zittenden, de 45-jarige W. Duyven oorde, vader van tien kinderen, zijin broer, de 52-jarige N. Duyvenoorde, vader van zeven kinderen en hun neef, de 19-jariige P. Duyvenoorde, allen uit Noordwijkerhout, bleken reeds te zijn overleden. De lijken zijln overgebracht naar een woning in de buurt. De regering heeft een aanvang gemaakt met Ide vermindering 'der levensmiddelensubsidies en zoals eigeniijk wel kon (worden verwacht, heeft dit nogal enige deining ver oorzaakt. De niet geraadpleegde vakverenigingen zijn reeds in h!et geweer gekomen en het ziet er naar uit, dart het laatste woord nog niet is gesproken. Zonder par tij te kiezen, willen wij iets meer vertellen over de economische ach tergrond der subsidies en het stre ven naar vermindering. In, en niet to het minst ook Pa de oorlog, is allerwege een zeer grote prijsstijging opgetreden. Met het angstspook der inflatie voor ogen, heeft de Nederlandse regering en trouwens ook vele andere, be sloten deze prijsstijging van grond stoffen etc. niet geheel te laten doorwerken in de artikelen, die als noodzakelijk voor het levensonder houd kunnen worden beschou|w|d. Het aldus toegepaste subsidie-stel sel had twee grote voordelen. In Ide eerste plaats werd door deze politiek de sociale rust in ons land ten zeerste bevorderd, hetgeen weer aan de productie ten goede kwam, in de tweede plaats bleef hierdoor het kostenpeil van de industrie laag (deze behoefde geen hoge lonen te betalen), hetgeen vooral voor de export-industrie van het grootste belab;g is. De bedoeling was van de be ginne af ,aan om de subsidies (ge leidelijk te doen aflopen, naarmate Ide prijzen op de wereldmarkten Zouden gaan dalen. Dit w'as op zich zelf een uitstekend denkbeeld, maar tegen veler verwachting to is van deze prijsdaling n0g niet veel te recht gekomen. Subsidies betekenen aware last Het gevolg van deze ontwikkeling 'iis geweest, dat ide subsidies voor, Ide Staat een steeds grotere last zijn gewjorden. Voor het thans lo pende jaar wias een subsidie van 500 millioen gulden begroot, maar, reeds thans staat vast, dat zelfs dit aanzienlijke bedrag nog met 100 millioen gulden moet worden verhoogd. Om deze drukkende begrottogs- laist te verlichten, is het de bedoe ling de subsidies to het jaar 1949 tot 365 millioen gulden terug te brengen. Nog een tweede overwlegtog speelt bij deze suhsidievermtojd©- rtog een belangrijke rol, n.l. de komende economische Unie met Bel gië en Luxemburg. Voor de inwer kingtreding der Benelux op 1 Jan. 1950 'is het noodzakelijk, dat loon- en prijspeil to de drie landen' tegen die tijd geen grote verschillen meer vertonen en derhalve moesten de subsidies in ons land tot het Bel gische peil worden verlaagd. Sub- sidiievermindertog leidt tot prijsstij ging en prijsstijging heeft weer, loonsverhoging tengevolge. Om dit laatste te voorkomen wordt thans een soort middenweg bewandeld doior wel de prijzen van roomboter, maar niet vain margarine te verho gen, wel van Iwit brood, maar niet van bet gewone brood, Wiel van varkensvlees, maar niet van rund- vlees, wel van ainthraciet, doch niet van eierkolen. Of dit zal lukken zonder dat de srbeidsrust to ons land wordt ver stoord. zal afhangen van het inzicht en; de wijsheid van alle partijen, die bij dit probleem zijn betrokken'.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 2