De vliegtuigramp boven Schotland
Slechts één passagier over
leefde de ramp
Nogmaals: de subsidies
Voor- en nadelen
op het levensmiddelenpakket
Er is door de commissie ter voor
bereiding van het 11e eeuwfeest tij
dens de laatste weken een massa
werk verzet. Het noodgedwongen
voorzichtig peilen van de mogelijk
heden en de moeilijkheden rond een
dergelijk omvangrijk project, is dra
uitgegroeid tot een belangrijke hoe
veelheid constructief werk. Uiter
aard zal de toekomst nog volop ge
legenheid geven de gemaakte plan
nen in details te bespreken. Op dit
moment is er echter van de ge
maakte plannen in het algemeen
iets te zeggen, dat voor de toekomst
van nut kan zijn. De plannen zijn
omvangrijk en de technische voor
bereiding zeer veelbelovend. Zoals
gebruikelijk bij een dergelijk feest,
heeft de hoofdcommissie een serie
sub-commissies ingesteld, waarin op
verschillend terrein een aantal des
kundige krachten zijn samenge
bracht, die de onderdelen van het
programma voor hun rekening zul
len nemen. Deze commissies zijn
samengesteld uit mensen, die het
grote belang van de zaak ten volle
begrijpen. Dit belang is uiteraard
tweeledig. Er is sprake van een be
langrijk idieël belang, maar er is
aan deze feestmedaille ook een za
kelijk keerzijde. Het eerste spreekt
voor zichzelf.
Feesten in de algemene zin des
woords dragen meestal een natio
naal karakter, wil men tenminste
bruiloften en familiefeesten buiten
beschouwing latën. Het komend
feestgebeuren evenwel heeft in eer
ste instantie een locaal karakter. De
burgerij concentreert zich acht volle
dagen op de eigen stad en wel op
feestelijke wijze. De historie, het
plaatselijk kunstleven, de architec
tonische betekenis van de stad en
vele andere facetten van het leven
in verleden en heden, worden be
licht binnen het raam van een
vreugdevol herdenken van het elf
honderdjarig bestaan. Het idieel ka
rakter daarvan is zo welsprekend,
dat zij in dit stadium nog geen na
dere bespreking behoeft. In de be
trekkelijkheid van het locaal karak
ter ligt intussen de materiële bete
kenis van het feest opgesloten.
Zeker, het moet een feest worden
voor en door de burgerij. Maar dit
mag niet enghartig worden opgevat.
Zieriksee als hoofdplaats van het
eiland zal ook het gehele eiland in
dit feest betrekken.
yiet men nog verder, dan komt
overig Nederland aan de beurt,
dat zeker op intensieve wijze zal
worden bewerkt om te komen delen
in de Zierikseese feestvreugde. Ze
ker is dit in idieël opzicht voor de
stad van uitzonderlijke betekenis,
maar het komen van „een massa
volk" brengt ook geld in het laatje.
Het materiële belang van de zaak
is daarmede gediend en zo ver
vloeien in dit feest tweeërlei belan
gen, die de bijzondere betekenis er
van wel duidelijk accentueren.
Juist in verband met deze belan
gen is het noodzakelijk een oproep
te doen aan de bevolking van Zie
riksee en het eiland aan de ge
maakte plannen op zo loyaal mo
gelijke wijze medewerking te ver
lenen. De commissies bestaan, zo
als gezegd, uit deskundige mensen,
die zeker het beste zullen trachten
te bieden, binnen de grens van de
financiële en artistieke mogelijkhe
den. Hoe goed de commissies hun
werk ook kunnen doen en hoe zorg
vuldig de plannen ook worden voor
bereid, alleen kunnen de commissies
het niet af.
Door de aderen van de commissies
moet het bloed van een hartelijke
en spontane medewerking van het
publiek stromen. M.a.w. het volk
in al zijn geledingen en schakerin
gen moet in de periode van voor
bereiding en tijdens de feestweek
een absolute medewerking aan de
uitvoering der gemaakte plannen
verleenen. Deze absolute voorwaar
de mag men niet te licht nemen.
Met een feest als het onderhavige
zijn duizenden guldens gemoeid.
Zieriksee gaat iets ondernemen,
waardoor het de ogen van heel het
land op zich vestigt. De plannen
mogen dus niet stranden op een
zandbank van koele gereserveerd
heid en lauwheid.
Het voordeel bestaat, dat Zierik
see een stad is die zich bij uitstek
leent voor een historisch feest. In
die week zal de stad zo voordelig
mogelijk voor de dag komen. De
historische overblijfsels zullen een
extra accent krijgen en het leven
in die dagen zal doorweven zijn met
de grootheid van de stedelijke ge
schiedenis. Daarom moet de bevol
king gewillig de schouders buigen
onder dit zeer lichte „feestjuk", het
dragen waarvan een ieder 'n schone
De „Nijmegen" was Woensdag
avond half 10 van Schiphol vertrok
ken op weg naar New York. Toen
het toestel in de omgeving van het
Schotse vliegveld Prestwick was ge
komen, hing er een dichte mist en
het motregende. Deze weersomstan
digheden waren waarschijnlijk oor
zaak, dat Parmentier zijn machine
niet onmiddellijk op de startbaan
kon neerzetten. Hij vloog toen in de
richting van Tarbolton, een dorpje
van ongeveer 600 inwoners, over
wegend mijnwerkers, dat op enige
kilometers ten Noord-Oosten van
het vliegveld ligt, cirkelde een paar
keer laag boven het dorpje en wierp
S.O.S.-fa,kkels uit.
Op dat ogenblik moet het vlieg
tuig een mijl buiten het dorp tegen
een hoogspanningskabel zijn gevlo
gen, waardoor het vliegveld te
Prestwick van alle electriciteit werd
verstoken. De lichten gingen uit en
de hele omgeving werd in dichte
duisternis gehuld. Direct daarop
stortte het toestel brandend op het
knollenveld van boer Thomas Neil
neer, een spoor van wrakstukken
in vlammen achterlatend. Als een
grote fakkel schoof het verongelukte
wrak 200 meter ver door een heg
heen, voordat de benzinetanks ex
plodeerden.
„Ik heb iets geraakt. Ik sta in
brand. Ik tracht te stijgen". Dat wa
ren de laatste woorden, die Parmen
tier uit zijn Constellation seinde.
Even later stortte zijn toestel neer,
waarbij tot op heden negen-en-der
tig mensen de dood hebben gevon
den.
De hele bemanning
kwam om het leven
Waarschijnlijk heeft Parmentier,
toen hij bemerkte dat zijn machine
in brand stond, geprobeerd een
noodlanding te maken. Hij zag toen
dat hen niet de nodige ruimte had
en trachtte door te vliegen. Maar
het was al te laat. Het toestel sloeg
tegen de grond en vloog onmiddel
lijk in brand. De brandende over
blijfselen lagen over honderden me
ters verspreid.
Kort na de ramp arriveerden am
bulances, politie en brandweer bij
het brandende wrak. Het moeilijke
terrein maakte de taak van de
herinnering van de rijkheid en
schoonheid van de plaats zijner in
woning voor het verdere leven zal
meegeven.
Sumner Welles gelooft
in vrede
Sumner Welles, voormalig anden
minister van buitenlandse zaken der
V.S., heeft gewaarschuwd tegen 't
gevaar, dat de „militaire visie" de
overhand had gekregen in de Ame
rikaanse buitenlandse politiek. „Wij'
hebben 'reden te geloven, dat de
Russen individueel naar vrede ver
langen. Als de Sowjet-leiders een
veroveringsoorlog ziouden beginnen,
zou het Russische volk de val van;
Stalin teweeg brengen", zo meende
hij;
Mevrouw Bessie® Taylor, de
vrouw, van een monteur uit Edmon
ton in Engeland heeft 't leven ge
schonken Taan 'n vierling. De kinde
ren bevinden zich nu in 'n idouveuse
en om ze uit elkaar te kunnen
houden, heeft men hen lintjes in
verschillende kleuren omgedaan. De
•moeder, die reeds twee jongens
heeft, maakt het goed.
brandweerlieden uiterst zwaar. De
mijnwerkers hielpen met hun lam
pen bij het bergingswerk. 34 men
sen moeten op slag dood zijn ge
weest. In de loop van de dag groeide
de droeve lijst van slachtoffers ge
stadig, tot zij Donderdagavond het
getal 39 bereikte. Alleen de heer
W. H. Philippo uit Sassenheim was
nog in leven. De hele bemanning
is om het leven gekomen.
Op het vliegveld Prestwick ston
den 6 mensen te wachten op de lan
ding van de „Nijmegen", om met
het toestel naar New York te vlie
gen. Zij zouden nu de Constellation
nemen, die vannacht van Amster
dam naar Amerika is vertrokken.
Diamantsmokkelaar
onder de passagiers
Een van de 39 mensen, die bij de
ramp het leven verloren, moet een
diamantsmokkelaar zijn geweest. Er
zijn n.l. diamanten ter waarde van
150.000 gulden in de buurt van het
wrak gevonden. De stenen waren
niet opgegeven bij de bagage. Men
Vermoedt dat men de diamanten
van Amsterdam naar Amerika heeft
willen smokkelen, evenals een aan
tal horloges van 100.000 gulden.
Er is ook een zakje met 3000 dol
lar gevonden. Het lag bij' t lichaam
van de man die blijkbaar uit het
vliegtuig was gesprongen en wiens
lichaam een mijl van het wrak ge
vonden werd. De diamanten, hor
loges en de dollars zijn in bewaring
genomen op het vliegveld.
Auto-ongeval eist 3 doden
Woensdagavond is een vrachtauto
vlak bij de Piet. Gijzeobrug to de
buurt van NoordwijkeriioUt ijn eèn
sloiot gereden./ De auto sloeg over.
de ko.p en kwam bijna geheel onder
water te liggen. De rijkspolitie uit
No.ordwijkerhout heeft onmiddellijk
geprobeerd om de inzittenden uit
Ide wagen te halen, maar men kon
het portier van 'de auto niet open
krijgen.
Met een takelwagen heeft men
het tenslotte opengetrokken. Deiin
zittenden, de 45-jarige W. Duyven
oorde, vader van tien kinderen, zijin
broer, de 52-jarige N. Duyvenoorde,
vader van zeven kinderen en hun
neef, de 19-jariige P. Duyvenoorde,
allen uit Noordwijkerhout, bleken
reeds te zijn overleden. De lijken
zijln overgebracht naar een woning
in de buurt.
De regering heeft een aanvang
gemaakt met Ide vermindering 'der
levensmiddelensubsidies en zoals
eigeniijk wel kon (worden verwacht,
heeft dit nogal enige deining ver
oorzaakt. De niet geraadpleegde
vakverenigingen zijn reeds in h!et
geweer gekomen en het ziet er
naar uit, dart het laatste woord
nog niet is gesproken. Zonder par
tij te kiezen, willen wij iets meer
vertellen over de economische ach
tergrond der subsidies en het stre
ven naar vermindering.
In, en niet to het minst ook Pa
de oorlog, is allerwege een zeer
grote prijsstijging opgetreden. Met
het angstspook der inflatie voor
ogen, heeft de Nederlandse regering
en trouwens ook vele andere, be
sloten deze prijsstijging van grond
stoffen etc. niet geheel te laten
doorwerken in de artikelen, die als
noodzakelijk voor het levensonder
houd kunnen worden beschou|w|d.
Het aldus toegepaste subsidie-stel
sel had twee grote voordelen. In
Ide eerste plaats werd door deze
politiek de sociale rust in ons land
ten zeerste bevorderd, hetgeen weer
aan de productie ten goede kwam,
in de tweede plaats bleef hierdoor
het kostenpeil van de industrie laag
(deze behoefde geen hoge lonen te
betalen), hetgeen vooral voor de
export-industrie van het grootste
belab;g is.
De bedoeling was van de be
ginne af ,aan om de subsidies (ge
leidelijk te doen aflopen, naarmate
Ide prijzen op de wereldmarkten
Zouden gaan dalen. Dit w'as op zich
zelf een uitstekend denkbeeld, maar
tegen veler verwachting to is van
deze prijsdaling n0g niet veel te
recht gekomen.
Subsidies betekenen aware last
Het gevolg van deze ontwikkeling
'iis geweest, dat ide subsidies voor,
Ide Staat een steeds grotere last
zijn gewjorden. Voor het thans lo
pende jaar wias een subsidie van
500 millioen gulden begroot, maar,
reeds thans staat vast, dat zelfs
dit aanzienlijke bedrag nog met
100 millioen gulden moet worden
verhoogd.
Om deze drukkende begrottogs-
laist te verlichten, is het de bedoe
ling de subsidies to het jaar 1949
tot 365 millioen gulden terug te
brengen.
Nog een tweede overwlegtog
speelt bij deze suhsidievermtojd©-
rtog een belangrijke rol, n.l. de
komende economische Unie met Bel
gië en Luxemburg. Voor de inwer
kingtreding der Benelux op 1 Jan.
1950 'is het noodzakelijk, dat loon-
en prijspeil to de drie landen' tegen
die tijd geen grote verschillen meer
vertonen en derhalve moesten de
subsidies in ons land tot het Bel
gische peil worden verlaagd. Sub-
sidiievermindertog leidt tot prijsstij
ging en prijsstijging heeft weer,
loonsverhoging tengevolge. Om dit
laatste te voorkomen wordt thans
een soort middenweg bewandeld
doior wel de prijzen van roomboter,
maar niet vain margarine te verho
gen, wel van Iwit brood, maar niet
van bet gewone brood, Wiel van
varkensvlees, maar niet van rund-
vlees, wel van ainthraciet, doch niet
van eierkolen.
Of dit zal lukken zonder dat de
srbeidsrust to ons land wordt ver
stoord. zal afhangen van het inzicht
en; de wijsheid van alle partijen,
die bij dit probleem zijn betrokken'.