NIEUW RUMOER OM FRANCO
OVERDENKING
Militaire kringen in de V. S- [wij
zen op het strategische belang van
het Iberische Schiereiland. Dat be
lang lis er ongetwijfeld, en het woirdt
tnog geaccentueerd doorde wian-
ikele ipiositiis die Frankrijk im de
Westeoiropese defensie ininieemt. Zou
Frankrijk, jyerkWakt dopir binnen-
laindse oinrust, 'wegvallen als hoek
steen van de Wiesteuroipese Uinie,
dan zou Spanje, met de Pyreneeën
als natuurlijke verdedigiinigsmuur,
een aanlokkelijke springplank zijn
Ivoor operaties in Europa in geval
van oprlog. Maar militaire Oivedwfö-
gingen zijn iniet alleen in het gedliag.
Eir is heel wat politiek gerucht ont
staan ipver een overeenkomst die
de Spaanse socialisten en monar
chisten zouden hebben gesloten, en
iwaarvan bet bestaan door Franco
iwoirdt ontkend, terwijl het Britse
ministerie van buitenlandse zaken,
dat er via een van zijn vertegan-
(wioordigers te Parijs kennis van had
gekregen, ar bekendheid aan gaf.
Labour kan zich niet compromitte
ren door met Franco in zee te
gaan. Is misschien de publicatie
door het Foreign Office ©en ma-
noieuivre van Bevin, die lextra-sterfc
Iwiil staan als van bepaalde (vooral
Zuid-Amerikaanse) zijde in de UNO
zou wioirden aangedrongen op ©en
politiek van vergeten en vergeven
jegens Franco?
Naamsverandering
Konink. Nederl. Indisch leger
De legercommandant, luitenant-
Igeneraal S. H. Spoor, heeft in
verband met de op 20 September
afgekondigde wijziging van de
grondwet iwlaarbij de naam Ne der-
Ia,ruds-Indië gewijzigd wterd din In
donesië, Nederland voorgesteld de
naam van het Koninklijk Neder
lands-Indisch Leger te wijzigen in
„Koninklijk Nederlands Indonesisch
Leger"'.
Hierbij1 gelden ide volgende over
wegingen: door in de nieuwe naam
de woorden „Nederland-Indone
sisch" te beschouwen als de staat
kundige verbinding tussen het Ne-
iderland koninkrijk (nieuwe stijl) en
Indonesië, geeft deze benaming op
Ide juiste wijze aan, dat deze krijgs
macht iis bestemd voor de Neder
landse en Indonesische belangen te
zamen, zoals deze in de overgangs
tijd gezamenlijk worden behartigd.
Aangezien de Nederlandse souve-
reiniteit en de kroon als zodainig
in de overgangstijd inog immer ge
handhaafd blijven, is het praedi-
oaat „Koninklijke" eveneens nog
steeds op zijb plaats. Door deze
benaming wordt tevens de ver
trouwde afkorting „K.N.I.L." be
houden.
De naamsverandering is 11 Oct.
van kracht geworden, aldus be
richt de Dienst Legercontacten".
Woningsplitsing en woning
verbetering
In de periode van 1 Juni tot
1 October van dit ja,ar werden in
totaal 725 plannen tot verbetering
van woningen, die onbewoonbaar
zijn of onbewoonbaar dreigen te
warden1, ingediend. Goedgekeurd
werden 584 plannen, betrekking heb
bende op 772 woningen, iwlaarvoor
een rijksbijdrage werd toegekend
van f 580.495.
Voor wonipgsplitsing iwierden 374
plannen ingediend, waarvan er 268
werden goedgekeurd. Als deze wier
ken zijn uitgevoerd, zal een ver
meerdering van 305 woningen zijn
verkregen. De rijksbijdrage, wielke
voor deze Woningsplitsing is toe
gekend, bedraagt f532.662.
In herinnering wondt gebracht,
dat de overheid 60 pet. bijdraagt
in de kosten voor woningverbete
ring tot een maximum van f 1440
per woning en 60 pc't. in de split-
singskosten voor iedere nieuw: ont
stane w:onin'g in het te splifsan
pand tot een maximum v,an f2520
voor elke nieuw ontstane Woning.
Fiets of motorrijtuig
Er is no,g steeds geen beslissing
genoimen over ide vraag, of fietsen
met hulpmotorvermogen 'basdh|ouwd
zullen wprdan als fiets of als mo
torrijtuig. Voorlopig zal men in dit
opzicht zo, soepel mogelijk zijn. De
A.N.W.B. heeft onlangs aan ide mi
nister van financiën een missive
gestuurd, naar aanleiding van de
belasting op deze voertuigen en
daarin gewezen op het feit, dlat
de minister van verkeer en water
staat toegestaan Zou hebben:, dat
ze op ide rijwielpaden rijden. Dit
laatste is echter niet juist, wiant
van het ministerie van verkeer is
nimmer een dergelijke toestemming
uitgegaan. Voor alle motorrijtuigen
Zijn dus foirmeel een rijbewijs en
een nummerbewijs vereist.
lluisdierenvlucht
naar de Nieuwe Wereld
Indien men zich in het inwendige
der Vrachtloods op Schiphol waagt,
ziet men daar, als onderdeel van
de meeste uiteenlopende soorten
vracht, dikwijls de (soms ietwat be
drukte) igezichten van talloze ver
tegenwoordigers' van het specimen
eanis famil'iaris, m.a,.w. honden.
Velen hiervan gaan de reis over
de Grote Vijver maken, om daar de
komst van hun baas af te wachten.
Deze baas is dan in de meeste
gevallen een Amerikaanse G.I. „er
gens in Duitsland", die o,p het punt
staat af te zwaaien en zijn vriendje
vast vooruit stuurt. De laatste tijd
heeft dit echter een dergelijke om
vang aangenomen, dat men op ze
kere dag' in het blad „The Munich
American" de volgende mededeling
kon lezen:
„Laatste oproep voor huisdieren
met bestemming U.S.A."
München,, De K.L.M.-Royal
Dutch Airlines deelt mede, dat een
speciaal vrachtvliegtuig voor huis
dieren (honden, katten, vogels, enz.)
eind Oct. van München na,ar New
York City zal vertrekken met tus
senlandingen in Frankfurt en Am
sterdam.
Aangezien de geregelde KLM-
huiisdierendienst tot eind O'ütober
De noodzakelijke bekommernis
„Ik ben bekommerd van
wege mijn zonde"
Psalm 39 19b
Er is op deze aarde veel, waar
over men zich bekommert: dreigen
de oorlog, revolutie, geldnood, ziek
ten, enz., doch hoe zeldzaam is de
noodzakelijke bekommernis over de
zonde.
De Psalmist wéét, dat zonde nog
iets anders is dan een fout, gebrek,
tekortkoming, enz., want zonde is
vijandschap tegen God, moedwillige
overtreding van Gods Wet en komt
voort uit het verdorven hart. Daar
om kan God de zonde niet onge
straft laten, maar zal die zonde
„naar Zijn rechtvaardig oordeel met
tijdelijke en eeuwige straffen straf
fen". Voor die Rechter te moeten
vervult Davids hart met bekommer
nis.
Wij reizen allen naar een eeuwig
heid en zullen verschijnen voor een
rechtvaardig, maar ook een ver
toornd God. Niemand zal ontkomen
aan Zijn gestreng oordeel. Dit moet
ons allen bekommerd maken van
wege onze zonde. Als wij sterven
gaan moeten wij alles loslaten; maar
de zonde blijft ons toegerekend en
God zal ons straffen naar Zijn Wet
en die Wet eist de eeüwige dood.
Gevoelt gij dan, wat de zonde doet?
Zij maakt ons eeuwig verdoemelijk
voor God. Dit moet ons beangstigen,
is volgeboekt, vormt dit speciaal
verwarmde vliegtuig wïaarschijhlijk
de laatste gelegenheid om voor de
winter Uw huisdieren maar huis te
sturen".
En zo zullen dan inderdaad, ver
moedelijk ep 28 October, .ongeveer
zestig honden per speciale K.L.M.-
vrachtmachine de grote vlucht ;gaan
maken maar hun. nieuwe tehuis er
gens in de Verenigde Staten.
RECHTZAKEN
Bijzonder Gerechtshof te Zierikzee
Verraadgeval
Zo als dat meer ging tijdens de
bezetting, werd er op zekere dag
in de maand September 1944 „druk
gepolitiekt" voor de garage van de
heer Dijkman te Haamstede. D.
overschreed de grenzen van de
voorzichtigheid en liet zich op on
dubbelzinnige wijze uit over een
Duits onderofficier, zekere Schutz,
over de Duitsers in het algemeen
en over de N.S.B. Bij het gesprek
was ook zekere M. I. de Rijke aan
wezig, die de inhoud van het ge
sprek met de verd. in deze zaak
A. M. Heijt besprak. Samen kwa
men zij overeen, dat D. door een of
andere Duitse instantie de mond
maar eens moest worden gesnoerd,
waarop verd. Heijt het verhaal ver
telde aan een onbekend onderoffi-
cier.D. werd ontboden bij de S.D.
te Middelburg, die hem op weinig
zoetsappige wijze over het gebeurde
onderhield. Slechts door tussen
komst van de toenmalige burge
meester van Haamstede en ex-lui
tenant Schaap is voorkomen kun
nen worden dat D. voor zijn gedrag
met de kogel moest boeten. Als ge
tuige in deze zaak trad op P. J. de
Rijke te Haamstede, die slechts na
veel aarzelen toegaf, dat verd. Heijt
de zaak aan de Duitsers had door
gegeven. Getuige M. I. de Rijke ver
telde de toedracht van de zaak en
J. P. G. Boot deelde mede dat de
zaak „een dubbeltje op zijn kant"
was geweest en slechts door tussen
komst van derden nog goed voor
betrokkene afliep.
De president vroeg daarop verd.
op de man af of hij het verraad ge
pleegd had, die daarop bevestigend
antwoordde.
De procureur-fiscaal laakte op
scherpe wijze het gedrag van verd.
Als volijverig assistent van de Waal,
toenmalig leider van het Arbeids
bureau, optredend als controleur
van bedrijven en algemeen in de
N.S.B. op de voorgrond tredend,
heeft hij zich „buitengewoon vlegel
achtig" gedragen. Het is tenslotte
niet aan hem te danken, dat het
verraden van D. voor betrokkene
nog goed is afgelopen. Het enige
wat pleit voor verd. is het vrij-
bekommeren, omdat wij nóóit recht
vaardig kunnen verschijnen voor
God!
Nooit? Ja toch! Eén mogelijkheid
is er, maar die ligt niet in ons, noch
in onze goede werken, vervulling
der plichten, betoonde naastenliefde,
want al wat wij doen is met zonde
bevlekt, ook al moéten wij het doen
als roeping Gods.
De ene weg is de weg der on
voorwaardelijke capitulatie voor
God, is knielen voor Hem, is zoe
ken naar de Enige Zaligmaker, Je
zus Christus, Die Zich overgaf om
een rechtvaardig God met een ver
loren zondaar te verzoenen. Daarom
droeg Hij de toorn Gods, gaf Hij
Zich over in de dood, vervulde Hij
Gods Wet, opdat door Hem een be
kommerd zondaar zou leven.
Wie voor die God leert knielen en
die Christus leert omarmen, in en
door het geloof, leert belijden en
beleven: alléén in Hem is zaligheid
eeuwiglijk en altoos; ja, die leert
verstaan, dat het geborgen zijn in
Hem een verloren zondaar zó stelt
voor Gods aangezicht „als hadde ik
nooit zonde gekend noch gedaan".
O lezer, wie gij zijn moogt, gij
moet eens verschijnen voor God;
bedenkt het eer het voor eeuwig te
laat is:
Buiten Christus eeuwig verloren;
In en door Christus eeuwig zalig.
Is dan die Christus Uw persoonlijk
deel? Dan wordt Uw bekommernis
weggenomen en de zaligheid U toe
gerekend.
Z. M. v. d. KLIS
SCHULDIG OF ONSCHULDIG?
vraagt de omroeper. Maar wie oor
deelt.... De „ZOON VAN AME
RIKA" de neger, die RICHARD
WRIGHT ten tonele voert, was wel
schuldig, maar de rechters, die hem
veroordeelden, zijn schuldiger dan
hij. Want hij had de vrijheid niet,
die nodig is om goed te zijn. Deze
aanklacht tegen de Amerikaanse
democratie móét U bestellen bij Uw
boekverkoper.
willig mijnenruimen, dat hij meer
dere maanden heeft gedaan. De pro
cureur-fiscaal eistte daarop een ge
vangenisstraf van vier jaar en zes
maanden, met aftrek van voorarrest
en ontzetting uit de beide kiesrech
ten voor de tijd van 20 jaar.
De verdediger, Mr. Kuypers, zag
in het verraden van D. een opzieh-
zelf staand feit, waarbij nog komt
dat het initiatief niet van verd. uit
ging. Hij heeft zich voor een karre
tje laten spannen, dat anderen in
beweging wilden brengen. Er zijn
verschillende welsprekende voor
beelden te geven, dat verd. op het
Arbeidsbureau op onbaatzuchtige
wijze de belangen van derden heeft
gediend. Hij heeft geruime tijd vrij
willig mijnen geruimd, in de hoop
levend dat deze „tegenprestatie" in
de straf zou worden verdisconteerd.
Gelet op een interneringstijd van
drie jaar en vijf maanden, vroeg
pleiter clementie.
Des middags uitspraak doende
veroordeelde het Hof verd. tot een
gevangenisstraf van vier jaar en
zes maanden, met aftrek van voor
arrest en ontzetting uit de beide
kiesrechten voor de tijd van 20 jaar.
Marinezaak
Verder stond terecht S. Bakker te
Den Haag, luit. ter zee 2e klasse der
Kon. Marine Reserve. Hem was ten
laste gelegd dat hij op of omstreeks
17 Mei 1940 te Zierikzee opzettelijk
het onder zijn bevel staand vaar
tuig der Ned. vloot, H.M. „O.S. I",
aan de vijand heeft overgegeven,
zonder daarvoor alles gedaan te heb
ben wat zijn plicht onder de be
staande omstandigheden van hem
eiste,n.l. hetzij te hebben getracht
met het vaartuig de Engelse wate
ren te bereiken, hetzij dat vaartuig
voor de vijand onbruikbaar of on
klaar te hebben gemaakt.
Besch. had van zijn 14e jaar op
de koopvaardijvloot gevaren en was
op de bewuste tijd eerst kort in Ma-
rinedienst. Hr. Ms, „O.S. I" was een
lichtbewapende sleepboot, met een
bemanning van zes koppen. Tijdens
zijn dienstperiode had besch. een
opleiding bij de Infanterie genoten.
Zijn ervaring als marine-officier
was dus uiteraard niet groot. Op de
bewuste Vrijdagmorgen had B. reeds
geruime tijd op orders gewacht van
het Marine-commando Zeeland. De
ze orders bleven uit, hoewel hij kort
tevoren zijn positie had doorgeseind.
Dezelfde morgen was hij nog in con
tact geweest met enkele Franse tor
pedojagers, die in de richting En
geland wegvoeren. B. had zijn schip
te minderwaardig geacht, om van
nut te kunnen zijn, onverschillig
voor Engelsen of Duitsers. In ieder
geval was hij naar Zierikzee opge-
stoomd, met als gevolg dat de Duit
sers onderweg het schip in beslag
namen. Besch. had al spoedig zijn
fout ingezien, maar toen was het te
laat. Hij wilde de volle verantwoor
delijkheid op zich nemen en gaf toe
zelfstandig tot daden te hebben
moeten overgaan. Hij aarzelde ech
ter en beging een fout, die hem al
tijd is blijven hinderen.
De proc.-fiscaal, Mr. Verspyck,
prees de eerlijkheid van verdachte,
die inziet als commandant van H.M.
„O.S. I" gefaald te hebben, maar
die ook bereid is de verantwoorde
lijkheid hiervoor te dragen. Hij re-
quireerde daarop een gevangenis
straf van 8 dagen, met het verbod
om bij de gewapende macht te die
nen. Uitspraak doende veroordeelde
het Hof besch. tot een gevangenis
straf van 1 dag, met ontzetting uit
de bevoegdheid om bij de gewa
pende macht te dienen. Hem werd
het recht van cassatie verleend.
Waarschijnlijk zal generaal Mar-
kos spoedig de vorming van een
„provinciale regering" in de Pelo
ponnesus aankondigen. De partisa-
nen hebben de laatste dagen groot
scheepse aanvallen gedaan op ste
den, dorpen en verbindingen.