NIEUW RUMOER OM FRANCO OVERDENKING Militaire kringen in de V. S- [wij zen op het strategische belang van het Iberische Schiereiland. Dat be lang lis er ongetwijfeld, en het woirdt tnog geaccentueerd doorde wian- ikele ipiositiis die Frankrijk im de Westeoiropese defensie ininieemt. Zou Frankrijk, jyerkWakt dopir binnen- laindse oinrust, 'wegvallen als hoek steen van de Wiesteuroipese Uinie, dan zou Spanje, met de Pyreneeën als natuurlijke verdedigiinigsmuur, een aanlokkelijke springplank zijn Ivoor operaties in Europa in geval van oprlog. Maar militaire Oivedwfö- gingen zijn iniet alleen in het gedliag. Eir is heel wat politiek gerucht ont staan ipver een overeenkomst die de Spaanse socialisten en monar chisten zouden hebben gesloten, en iwaarvan bet bestaan door Franco iwoirdt ontkend, terwijl het Britse ministerie van buitenlandse zaken, dat er via een van zijn vertegan- (wioordigers te Parijs kennis van had gekregen, ar bekendheid aan gaf. Labour kan zich niet compromitte ren door met Franco in zee te gaan. Is misschien de publicatie door het Foreign Office ©en ma- noieuivre van Bevin, die lextra-sterfc Iwiil staan als van bepaalde (vooral Zuid-Amerikaanse) zijde in de UNO zou wioirden aangedrongen op ©en politiek van vergeten en vergeven jegens Franco? Naamsverandering Konink. Nederl. Indisch leger De legercommandant, luitenant- Igeneraal S. H. Spoor, heeft in verband met de op 20 September afgekondigde wijziging van de grondwet iwlaarbij de naam Ne der- Ia,ruds-Indië gewijzigd wterd din In donesië, Nederland voorgesteld de naam van het Koninklijk Neder lands-Indisch Leger te wijzigen in „Koninklijk Nederlands Indonesisch Leger"'. Hierbij1 gelden ide volgende over wegingen: door in de nieuwe naam de woorden „Nederland-Indone sisch" te beschouwen als de staat kundige verbinding tussen het Ne- iderland koninkrijk (nieuwe stijl) en Indonesië, geeft deze benaming op Ide juiste wijze aan, dat deze krijgs macht iis bestemd voor de Neder landse en Indonesische belangen te zamen, zoals deze in de overgangs tijd gezamenlijk worden behartigd. Aangezien de Nederlandse souve- reiniteit en de kroon als zodainig in de overgangstijd inog immer ge handhaafd blijven, is het praedi- oaat „Koninklijke" eveneens nog steeds op zijb plaats. Door deze benaming wordt tevens de ver trouwde afkorting „K.N.I.L." be houden. De naamsverandering is 11 Oct. van kracht geworden, aldus be richt de Dienst Legercontacten". Woningsplitsing en woning verbetering In de periode van 1 Juni tot 1 October van dit ja,ar werden in totaal 725 plannen tot verbetering van woningen, die onbewoonbaar zijn of onbewoonbaar dreigen te warden1, ingediend. Goedgekeurd werden 584 plannen, betrekking heb bende op 772 woningen, iwlaarvoor een rijksbijdrage werd toegekend van f 580.495. Voor wonipgsplitsing iwierden 374 plannen ingediend, waarvan er 268 werden goedgekeurd. Als deze wier ken zijn uitgevoerd, zal een ver meerdering van 305 woningen zijn verkregen. De rijksbijdrage, wielke voor deze Woningsplitsing is toe gekend, bedraagt f532.662. In herinnering wondt gebracht, dat de overheid 60 pet. bijdraagt in de kosten voor woningverbete ring tot een maximum van f 1440 per woning en 60 pc't. in de split- singskosten voor iedere nieuw: ont stane w:onin'g in het te splifsan pand tot een maximum v,an f2520 voor elke nieuw ontstane Woning. Fiets of motorrijtuig Er is no,g steeds geen beslissing genoimen over ide vraag, of fietsen met hulpmotorvermogen 'basdh|ouwd zullen wprdan als fiets of als mo torrijtuig. Voorlopig zal men in dit opzicht zo, soepel mogelijk zijn. De A.N.W.B. heeft onlangs aan ide mi nister van financiën een missive gestuurd, naar aanleiding van de belasting op deze voertuigen en daarin gewezen op het feit, dlat de minister van verkeer en water staat toegestaan Zou hebben:, dat ze op ide rijwielpaden rijden. Dit laatste is echter niet juist, wiant van het ministerie van verkeer is nimmer een dergelijke toestemming uitgegaan. Voor alle motorrijtuigen Zijn dus foirmeel een rijbewijs en een nummerbewijs vereist. lluisdierenvlucht naar de Nieuwe Wereld Indien men zich in het inwendige der Vrachtloods op Schiphol waagt, ziet men daar, als onderdeel van de meeste uiteenlopende soorten vracht, dikwijls de (soms ietwat be drukte) igezichten van talloze ver tegenwoordigers' van het specimen eanis famil'iaris, m.a,.w. honden. Velen hiervan gaan de reis over de Grote Vijver maken, om daar de komst van hun baas af te wachten. Deze baas is dan in de meeste gevallen een Amerikaanse G.I. „er gens in Duitsland", die o,p het punt staat af te zwaaien en zijn vriendje vast vooruit stuurt. De laatste tijd heeft dit echter een dergelijke om vang aangenomen, dat men op ze kere dag' in het blad „The Munich American" de volgende mededeling kon lezen: „Laatste oproep voor huisdieren met bestemming U.S.A." München,, De K.L.M.-Royal Dutch Airlines deelt mede, dat een speciaal vrachtvliegtuig voor huis dieren (honden, katten, vogels, enz.) eind Oct. van München na,ar New York City zal vertrekken met tus senlandingen in Frankfurt en Am sterdam. Aangezien de geregelde KLM- huiisdierendienst tot eind O'ütober De noodzakelijke bekommernis „Ik ben bekommerd van wege mijn zonde" Psalm 39 19b Er is op deze aarde veel, waar over men zich bekommert: dreigen de oorlog, revolutie, geldnood, ziek ten, enz., doch hoe zeldzaam is de noodzakelijke bekommernis over de zonde. De Psalmist wéét, dat zonde nog iets anders is dan een fout, gebrek, tekortkoming, enz., want zonde is vijandschap tegen God, moedwillige overtreding van Gods Wet en komt voort uit het verdorven hart. Daar om kan God de zonde niet onge straft laten, maar zal die zonde „naar Zijn rechtvaardig oordeel met tijdelijke en eeuwige straffen straf fen". Voor die Rechter te moeten vervult Davids hart met bekommer nis. Wij reizen allen naar een eeuwig heid en zullen verschijnen voor een rechtvaardig, maar ook een ver toornd God. Niemand zal ontkomen aan Zijn gestreng oordeel. Dit moet ons allen bekommerd maken van wege onze zonde. Als wij sterven gaan moeten wij alles loslaten; maar de zonde blijft ons toegerekend en God zal ons straffen naar Zijn Wet en die Wet eist de eeüwige dood. Gevoelt gij dan, wat de zonde doet? Zij maakt ons eeuwig verdoemelijk voor God. Dit moet ons beangstigen, is volgeboekt, vormt dit speciaal verwarmde vliegtuig wïaarschijhlijk de laatste gelegenheid om voor de winter Uw huisdieren maar huis te sturen". En zo zullen dan inderdaad, ver moedelijk ep 28 October, .ongeveer zestig honden per speciale K.L.M.- vrachtmachine de grote vlucht ;gaan maken maar hun. nieuwe tehuis er gens in de Verenigde Staten. RECHTZAKEN Bijzonder Gerechtshof te Zierikzee Verraadgeval Zo als dat meer ging tijdens de bezetting, werd er op zekere dag in de maand September 1944 „druk gepolitiekt" voor de garage van de heer Dijkman te Haamstede. D. overschreed de grenzen van de voorzichtigheid en liet zich op on dubbelzinnige wijze uit over een Duits onderofficier, zekere Schutz, over de Duitsers in het algemeen en over de N.S.B. Bij het gesprek was ook zekere M. I. de Rijke aan wezig, die de inhoud van het ge sprek met de verd. in deze zaak A. M. Heijt besprak. Samen kwa men zij overeen, dat D. door een of andere Duitse instantie de mond maar eens moest worden gesnoerd, waarop verd. Heijt het verhaal ver telde aan een onbekend onderoffi- cier.D. werd ontboden bij de S.D. te Middelburg, die hem op weinig zoetsappige wijze over het gebeurde onderhield. Slechts door tussen komst van de toenmalige burge meester van Haamstede en ex-lui tenant Schaap is voorkomen kun nen worden dat D. voor zijn gedrag met de kogel moest boeten. Als ge tuige in deze zaak trad op P. J. de Rijke te Haamstede, die slechts na veel aarzelen toegaf, dat verd. Heijt de zaak aan de Duitsers had door gegeven. Getuige M. I. de Rijke ver telde de toedracht van de zaak en J. P. G. Boot deelde mede dat de zaak „een dubbeltje op zijn kant" was geweest en slechts door tussen komst van derden nog goed voor betrokkene afliep. De president vroeg daarop verd. op de man af of hij het verraad ge pleegd had, die daarop bevestigend antwoordde. De procureur-fiscaal laakte op scherpe wijze het gedrag van verd. Als volijverig assistent van de Waal, toenmalig leider van het Arbeids bureau, optredend als controleur van bedrijven en algemeen in de N.S.B. op de voorgrond tredend, heeft hij zich „buitengewoon vlegel achtig" gedragen. Het is tenslotte niet aan hem te danken, dat het verraden van D. voor betrokkene nog goed is afgelopen. Het enige wat pleit voor verd. is het vrij- bekommeren, omdat wij nóóit recht vaardig kunnen verschijnen voor God! Nooit? Ja toch! Eén mogelijkheid is er, maar die ligt niet in ons, noch in onze goede werken, vervulling der plichten, betoonde naastenliefde, want al wat wij doen is met zonde bevlekt, ook al moéten wij het doen als roeping Gods. De ene weg is de weg der on voorwaardelijke capitulatie voor God, is knielen voor Hem, is zoe ken naar de Enige Zaligmaker, Je zus Christus, Die Zich overgaf om een rechtvaardig God met een ver loren zondaar te verzoenen. Daarom droeg Hij de toorn Gods, gaf Hij Zich over in de dood, vervulde Hij Gods Wet, opdat door Hem een be kommerd zondaar zou leven. Wie voor die God leert knielen en die Christus leert omarmen, in en door het geloof, leert belijden en beleven: alléén in Hem is zaligheid eeuwiglijk en altoos; ja, die leert verstaan, dat het geborgen zijn in Hem een verloren zondaar zó stelt voor Gods aangezicht „als hadde ik nooit zonde gekend noch gedaan". O lezer, wie gij zijn moogt, gij moet eens verschijnen voor God; bedenkt het eer het voor eeuwig te laat is: Buiten Christus eeuwig verloren; In en door Christus eeuwig zalig. Is dan die Christus Uw persoonlijk deel? Dan wordt Uw bekommernis weggenomen en de zaligheid U toe gerekend. Z. M. v. d. KLIS SCHULDIG OF ONSCHULDIG? vraagt de omroeper. Maar wie oor deelt.... De „ZOON VAN AME RIKA" de neger, die RICHARD WRIGHT ten tonele voert, was wel schuldig, maar de rechters, die hem veroordeelden, zijn schuldiger dan hij. Want hij had de vrijheid niet, die nodig is om goed te zijn. Deze aanklacht tegen de Amerikaanse democratie móét U bestellen bij Uw boekverkoper. willig mijnenruimen, dat hij meer dere maanden heeft gedaan. De pro cureur-fiscaal eistte daarop een ge vangenisstraf van vier jaar en zes maanden, met aftrek van voorarrest en ontzetting uit de beide kiesrech ten voor de tijd van 20 jaar. De verdediger, Mr. Kuypers, zag in het verraden van D. een opzieh- zelf staand feit, waarbij nog komt dat het initiatief niet van verd. uit ging. Hij heeft zich voor een karre tje laten spannen, dat anderen in beweging wilden brengen. Er zijn verschillende welsprekende voor beelden te geven, dat verd. op het Arbeidsbureau op onbaatzuchtige wijze de belangen van derden heeft gediend. Hij heeft geruime tijd vrij willig mijnen geruimd, in de hoop levend dat deze „tegenprestatie" in de straf zou worden verdisconteerd. Gelet op een interneringstijd van drie jaar en vijf maanden, vroeg pleiter clementie. Des middags uitspraak doende veroordeelde het Hof verd. tot een gevangenisstraf van vier jaar en zes maanden, met aftrek van voor arrest en ontzetting uit de beide kiesrechten voor de tijd van 20 jaar. Marinezaak Verder stond terecht S. Bakker te Den Haag, luit. ter zee 2e klasse der Kon. Marine Reserve. Hem was ten laste gelegd dat hij op of omstreeks 17 Mei 1940 te Zierikzee opzettelijk het onder zijn bevel staand vaar tuig der Ned. vloot, H.M. „O.S. I", aan de vijand heeft overgegeven, zonder daarvoor alles gedaan te heb ben wat zijn plicht onder de be staande omstandigheden van hem eiste,n.l. hetzij te hebben getracht met het vaartuig de Engelse wate ren te bereiken, hetzij dat vaartuig voor de vijand onbruikbaar of on klaar te hebben gemaakt. Besch. had van zijn 14e jaar op de koopvaardijvloot gevaren en was op de bewuste tijd eerst kort in Ma- rinedienst. Hr. Ms, „O.S. I" was een lichtbewapende sleepboot, met een bemanning van zes koppen. Tijdens zijn dienstperiode had besch. een opleiding bij de Infanterie genoten. Zijn ervaring als marine-officier was dus uiteraard niet groot. Op de bewuste Vrijdagmorgen had B. reeds geruime tijd op orders gewacht van het Marine-commando Zeeland. De ze orders bleven uit, hoewel hij kort tevoren zijn positie had doorgeseind. Dezelfde morgen was hij nog in con tact geweest met enkele Franse tor pedojagers, die in de richting En geland wegvoeren. B. had zijn schip te minderwaardig geacht, om van nut te kunnen zijn, onverschillig voor Engelsen of Duitsers. In ieder geval was hij naar Zierikzee opge- stoomd, met als gevolg dat de Duit sers onderweg het schip in beslag namen. Besch. had al spoedig zijn fout ingezien, maar toen was het te laat. Hij wilde de volle verantwoor delijkheid op zich nemen en gaf toe zelfstandig tot daden te hebben moeten overgaan. Hij aarzelde ech ter en beging een fout, die hem al tijd is blijven hinderen. De proc.-fiscaal, Mr. Verspyck, prees de eerlijkheid van verdachte, die inziet als commandant van H.M. „O.S. I" gefaald te hebben, maar die ook bereid is de verantwoorde lijkheid hiervoor te dragen. Hij re- quireerde daarop een gevangenis straf van 8 dagen, met het verbod om bij de gewapende macht te die nen. Uitspraak doende veroordeelde het Hof besch. tot een gevangenis straf van 1 dag, met ontzetting uit de bevoegdheid om bij de gewa pende macht te dienen. Hem werd het recht van cassatie verleend. Waarschijnlijk zal generaal Mar- kos spoedig de vorming van een „provinciale regering" in de Pelo ponnesus aankondigen. De partisa- nen hebben de laatste dagen groot scheepse aanvallen gedaan op ste den, dorpen en verbindingen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 6