De weg door de lucht naar en in Indonesië STAD EN PROVINCIE De basis legden een drietal fantasten AmsterdamBatavia: een afstand van 14.500 k.m. over zeeën, bergen, wouden en woestijnen, van de Noordzee toit de kust vain de In- disclhe Oceaan, 's Maandagsmorgens instappen op Schiphol, de eerste nadht slapen in Cairo-, de tweedie nadht slapend doorvliegen, dan voior ibet eerst onder een klamboe liggen in Bangkok en Domderdagsmiddags iolp Ibet blinkend beton van Batavia's vliegveld Kemajoran lopen: het is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Iedere dag weer vertrekken 40 passagiers van Schiphol met één der reusachtige Constiellations, als of ze even een rondvluchtje boven het polderlandschap gaan maken, inplaats ivan- ieen tocht naar de tro pen, een hap uit de aardbol, die overigens van de snelle Lockheed nog maar 36 vlieguren vergt. En dit, nog geen 25 jaar, nadat een drietal „fantasten" (want zo werden ze toen beschouwd) meti een twee-toins Fokkerij e, dat één mo tor bezat en een kruissnelheid van 140 k.m. per uur de weg door de lucht van Amsterdam naar Batat- via gebaand hadden na eeni uit puttende eni enerverende tocht van 127 vlieguren. Ontdekking en ontwikkeling Eeuwen geleden reeds is de .ge schiedenis begonnen: toen n.l. ont dekten Portugezen en Nederlanders met 'hun wankele scheepjes de wag naar Iindiië. Toen deze eenmaal be kend was, voeren de zeilschepen de Nederlandse havens uit om, als de wind wilde meewerken, drie maanden later hun anker te laten vallen voor de kust van Java. In de tijd, dat het Suezfcanaal een maal gegraven was en er stoom!- en motorschepen kwamen, duurde de reis nojg maar een 'maand: een geweldige vooruitgang. Toen de eerste vliegtocht had plaats gevon den kon men de reisiduur al in we ken gaan afmeten. In 1980 werd de vaste lijndienst Amsterdanri- Batavia geopend met één vlucht in de twee weken en een reisduur van 14 dagen. Geleidelijk aan ging de ontwikkeling verder, de vlieg tuigen werden groter en sneller en na een geschiedenis van ups. fin downs is het nu zover, dat dage lijks èn op Schilhol èn Kemajoran een Vliegende Hollander vertrekt voor de tocht over drie wereld delen. Tpt wat het is uitgegroeid blijkt wel uit enkele vervoerscijfer® uit de periode na de oorlog, eani ojor- log waarin niet alleen de luchtvloot was verdwenen en Schiphol ver anderd in één grote ruïne, maar waarin ook de organisatie langs de route zo goed als geheel geëlimi neerd was. Van 10 November 1945 tot en met Juni 1948 werden dpi deze lijn 49.482 passagiers vervoerd en 902.481 k.g. vracht, post en overbagage: een bewijs van het be lang van deze luchtverbinding tus sen Nederland en Indonesië. De luchtvaart in Indonesië Dat in Indonesië de belangstel ling voor de luchtvaart nog gron ter was dan in Nederland is alles zins verklaarbaar. De vervoersmid delen over land en zee waren te langzaam, gezien de enorme af standen. Batavia en Soerabaja lig gen even ver van elkaar als Amster dam en Kopenhagen. Makassar even ver van Batavia als Lissabon van Amsterdam. In 1928 werd de eerste lijndienst in Indië geopend. Hierbij werden drie plaatsen aangedaan. Thans vliegt men van Batavia uit op 27 plaatsen in Indonesië en vier daarbuiten. In 1947 nam de K.L.M. het gehele meer dan 23.000 k.mi. lange lijnennet van de KNILM in Indonesië op zich als een aparte tak van dienst: het Interimsulair Be drijf Batavia, dat momenteel be schikt over 23 DC-3 toestellen en 3 Catalilna vliegboten. En, als de bekroning van 2 decennia lucht vaartgeschiedenis zal Indonesië met ingang van 2.8 Sept. via Bangkok verboinden worden met China. Over de gehele Archipel boven vulkanen en sawaihs, -boven berg- meertjes en onderzeese koralen rob- ken nu de Vliegende Hollanders. De vliegvelden Al iis Indonesië nog steeds een land in staat van opbouw, toch be schikt het reeds o.ver een 28-tal vliegvelden voor de burgerlucnt- vaart, die in redelijk bruikbare staat verkeren. De K-L.M. onderhoudt verbindingen met al deze luchtha vens, die verspreid liggen over de gehele Archipel van Oost naar West, van Hollandia tot Saban-g en van Noord' naar Zuid, van Tarakan tot Koepang. „Luchthaven" is veelal 'n groot woord voor deze air-stripte, die soms slechts bestaan uit een gpasbaam en waar de gehele Stati onsdienst plus het havenmeester- schap wordt uitgeoefend door- één man, geholpen door enkele koelies. Doordat de wind echter vrijt con stant uit één rich/ting waait, kan men bijna overal met één startbaan volstaan. Het vliegveld Kemajoran is de best geoutilleerde, en een der groot ste luchthavens van geheel Zuid- Oost Azië; het heeft twee lange startbanen en uitgebreide techni sche werkplaatsen, Waar het onder houd' der gehele luchtvloot plaats ZIER1KZEE. Wegens werkzaam heden aan het carillon van de stadh-uiistoren, wordt het speelwerk tijdelijk stop1 gezet en wel van Z.on- dagmi<d!da|g| 3 uiur tot Diïtsld'ag 5 Oc tober a.s. Na die datum zullen nieu we wijsjes over straten en daken van de stad weerklinken. Naar wij vernemen is de in specteur der belastingen, de heer B. A. C. Balliintijn, met ingang van 1 Juli 1948 benoemd tot H-Oofdini- .specteur tit. der belastingen ter in spectie der belastingen te Zierik- zee. MORIAANSHOOFD. Deze week werd' ©en nieuwe verbinding tot stand gebracht tussen de Boezem- kade ©n het Molenpaadjc. De mi sère van de berueit© dam behoort nu tot het verleden. Oveir de zeer brede vaart is nu ©en houten nood brug aangebracht welk© goed' vol doet en naar verluidt zelfs binnen kort nog van een leuning zal voor zien worden. Het doet ons goed' te constate ren dat de bevoegd© instantie, hoe wel wat laat, een. open oor heeft gehad voor de gegronde klachten oiver de voormalige damverbindiing. Het is thans weer mogelijk zondier gevaar bij' regen of duisternis over de vaart te komen. DiREISCHOR. De onlangs gehou den collecte voor de NIW1N heeft ongeveer f 70,opgebracht. BRUINISSE. In vele gezinnen wordt thans hard gewlerkt voor de Bazar Idle de Kleuterschool eind October denkt te houden. Want de Kleuterschool, dit is een onomsto telijk feit, is een instelling die in een grote behoefte voorziet. De ba zar .is noodzakelijk voor het vor men van een suppletiefonds. Laten zij, die nog niets gaven, of nog niets a-an het maken zijn, de handen ineen slaan en alsnog met spoed beginnen. De bazar moet slagen en |dat zal zij ook, als geheel Bruinisse meewerkt. Het doel is het ten volle waard. heeft. Kemajoran verwerkt dage lijks een zestig-tal vliegtuigen; op dit „Sdhiphol van het Verre Oos ten" werken 3:000 em-ployé'te. Soer.abaja bezit de tweede lucht haven, Makassar, de hoofdstad van Oo,stTndomesië, zal i:n de toekomst waarschijnlijk fa het internationale luchtverkeer van Oost-Azië inaa-r Australië ©,e-n belangrijke roil te ver vullen krijgen. Soms nog primitieve toestanden Op .sommige van die kleiner© vlieg velden wordt de radioverbinding nog dooir de plaatselijke P.TT.ver- zorgdl Slechts 7 -van de 28 velden hebben machtverlichting. Vaak zijn de toestanden' n»g primitief, zoals op Bali, waar een -omrastering ge maakt moest worden omdat de koeien- rustig over de startbaan wan delen of zoals qpi Maoem-ene (Fini- r-e-s) waar de K.L.M.-v-ertegenwo-or- diger, teven-s Havenmeester en Me- teoi-iempioiyé, te paard het vlieg veld- rondgaat voer de gewon© con trole; op Kendari wordt als sj or- materiaal ivoor de lading oiud tele foondraad gébruikt, -dat de Ameri kanen in het kreupelhout achter lieten. Grote toekomst De afdeling burgerluchtvaart van het Departement van Verkeer, Energie -en Mijnwezen te Batavia heeft d-e zor-g voor het onderhoud •van al deze- Vliegvelden en voor de aanleg van- nieuwe. Zij' heeft in-og -v-oor v-ele jaren werk eer a-lies ,op Wiest-ers peil gebraéht is. Dit zal noodzakelijk zijn, want iin -een land, 5-OÜO k.m. brieed en 2000 k.ml. Iainig met haar 17-00 eilanden, ga-at het vliegtuig als middel van vervoer een grote toekomst tegemoet. SCHERPENISSE. De gehouden collect© in de Nedi. Hew. Kerk voor de centrale verwarming heeft opgebracht f 1-07,— en een aandeel v an f 10, TjHOLEN. Het bestuur van de Algemene Kleuterschool, heeft te Amsterdam aangekocht een houten scho-olgeb-ouw, zodat ook in de loop van dit jaar deze school kan won den- in gebruik genomen. Met de verbouw van de Chr. Kleuterschool aan d-e Oudelandsche -straat schiet het goed! -opi. Reeds zij(n 2 lokalen aan de- straatzijde ge heel klaar en met de andere 2 ld- kalen wo-rdt zoiveel spoed betraC.it, da,p deze begin October a,s. gereed zijln voor gebruik. Ook aan het nieuwe gedeelte met d'e toiletten schiet het -goed' -op- en ook klit deel zal binnen afzienbaren tijd ge reed zijn. Het meubilair en de scho-ol- beboeften- zijn reed's in het -gebouw aanwezig, zodat de sdh-ool spoedig geheel voor bet gebruik gereed) is. Het is de bedoeling van- het be stuur der school Vrijdag 1 Octo ber te- -openen. Daartoe zal dies avdnds te 7.30 uur ©en algemene vergadering worden belegd in het schoolgebouw van leden, ouders en autoriteiten. De opening zal een enigszins feestelijk karakter dragen en all-e belangstellenden in h-et Cbr. Kleuter onderwijs zijn van harte wel kom. j Deze week is na ©en verblijf /van 2 jaar uit Indië terug gekeerd onze stadgenoot Mar. van Stee Az., marinier -vrijwilliger. Te zijner ere was d-e Hoogstraat met vlaggen versierd'. T-ot 'onderwijzeressen aan de Chr. Kleuterschool zijn benoemd Mej. D- 0. Bax als le kracht ieio( Mej. C. Moeliker tot 2e hulp. De 10 te bouwen woninglwht- womingen aan de- Noordsingel zijh gegund aan -de laagste inschrijver, de heer D. Burgers te Tho-len, -voor de som van f 100.800. Met H.M- „Bancke-rt" keende dezer dagen uit Indonesië terug onze stadgenoot, de heer J. E. v. d. Berge. De N.I.W.I.N. en het postverkeer met Indië Het Hoofdbestuur van de NIWIN, gealarmeerd door de berichten in zake invoering van de postbladen, respectievelijk de verhoging in de tarieven van de normale correspon dentie met militairen in Indonesië, heeft over deze aangelegenheid con tact opgenomen met de betrokken autoriteiten. Het Nederlandse Jeugdtoneel Het Nederlands Jeugdtoneel, on der leiding van Rob G-eraerds ©n RLe Beijer, hoopt in October a.s. weer ©en tournee door Zeeland te ondernemen. Ditmaal staat het be kende sprookje „Repelsteeltje" op het programma-. Opvoeringen voor d-e scholen worden in vijf plaatsen gegeven, te Zi-erikzee o:p Dinsdag 19 October. Critiek op Oosterlandse Raadhuisplannen Allerwege in onze gemeente wordt 'het raadsbesluit van Donderdag 16 Sept. j.l. Lav. het te vestigen raad huis aan ernstige critiek onder worpen. Velen vragen zich af, of het in deze Lijd van financiële te korten. verantwoord is een gebouWi voor dit doel aan te kopen, terwijl het vroiegere -raadhuis, dat van bui ten is hersteld, doelloos staat. Bo vendien staat laatstgenoemd ge touw in het dorpscentrum, terWjl het eventueel aan te kopen perceel zich v-er van de dorpskom bevindt. Kan men, zo vragen velen zich af, nog niet enige jaren zich met het oude gemeentehuis behelpen? In-dit gebouw 'bevindt zich bovendien -nog een brandvrije kluis, die nog intact is. Met weinig onkosten whs het gebouw wiee-r in orde te maken wat betreft het interieur. Indien de ramp niet over ons do,rp gekomen ware, de secretarie zou nog steeds in het gemeentehuis bijl de tor-en gevestigd zijn. En nu onze gemeente Zo zwaar -getroffen is en, ook zWare financiële zorgen heeft (men leze het bovenbedoeld raadsverslag) schijnt ihet gebouw, dat nog sleehits van 1904 dateert, plotseling te kl'ein gewor-den te zijn. Van all-e zijden w'o-rdt gehoopt, dat onze raad zich n-og bijtijds moge bezinnen en id-at weer binnen korten tijd het gemeen tehuis op de oude vertrouwde plat as gevestigd mag zijn. Het dorpshuis in het dorpscen trum is aller ideaal. Mosselzaadbanken in de Zeeuwse Stromen De opening van -de mosselzaad- banken in de Zeeuwse Stro-men, die vroeger -een grote drukte gaf, gaat nu -haast ongemerkt voorbij. Er ko men o-ok weinig berichten binnen, die wijzen op vindplaatsen van mos selzaad v-an -enige betesenis. Alleen o-p de percelen in het Slaak, eigen dom van het waterschap Rumoirt en vo-or de zaaidv-al verpacht a,a,n Tho-ol- se vissers, -schijnt no-gal wat zaad- geva-llen te zij'n. Vo-o-r de pachters dus -een buitenkansje. Zij zi-e'n hun oogmerk, waarvoor zij de percelen in pacht hebben, vervuld. KERKNIEUWS Ned. Herv. Kerk. W-egens zijln aanstaaind vertrek na-a-r Bleiswijk is Ds-, W. Vro-egind-eweij, Ned. Hertv. predikant te Poortvliet, voornemens Zondag 26 September a.s. van- zijln gemeente afsdheid 'te nemen. Beroepen te Arnhem (10© predi.- plaats): Ds. M- H. Knij'ff te Zierifc- zee. Beroepen te Katwijk' aan d-e Rijn (2e ma-al): Ds. S- G. J. Go-- verts te- Oud-Vossem-eer. Twee Corsicaanse vissers -heb ben -een moeraal gev-angera. van 2,45 m. lengte. Het beest woog 25,5 k.g. In de ma-ag troffen de vissers aan: een- geweerloop, -een nikkelen horl-oge -en vrouwenschoenen van wit ih-ertenl-eer.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 5