HET RIJKSDEEL IN DE WEST
Middenstanders luchten
hun hart
en de sterk ontwikkelde luchtvaart
Op eein druk bezocht congres te
Haarlem, waar ,oi.m. Prins Berphard
minister vain dein Brink en vertegen
woordigers van ide minister-presi
dent en vain de minister van sociale
zaken aanwezig, iwiaren, heeft de Kor
hinklijke Nederlandse Middenstands
bond een resolutie aangenomen,
(waarin hij o.m. uitspreekt, dat ide
voorwaarden voor het herstel van
een redelijke vrije concurrentie in
voldoende mate zijn vervuld en dat
idins de overheid met ide grootst mo
gelijke voortvarendheid moet voort
gaan op die weg, welke leidt tot af
schaffing van ide rantsoenerimgs-
maatregelen, in het bijzonder op het
gebied van de voedselvoorziening.
De resolutie dringt verder aian op
intrekking van de niet strikt nood
zakelijke prijsvoorscbriften voor het
in d,e hand houden van ide kosten
van levensonderhoud en besnoeiing
van het controle-apparaat vopr 't
bedrijfsleven. Ten aanzien van ide
•middenstand zelve dringt de reso
lutie aan op versterking van zijn
organisatie en verhoging van zijn
morele kracht, zó, dat het zijn
positie in de samenleving voldoende
kan versterken om zijn betrekking
tot de overheid op een bevredigen
de grondslag te regelen. Zij wijst
ook op de noodzakelijkheid om te
geraken tot een zodanige regeling
vain het belastingstelsel, dat de ont
plooiing van het vrije initiatief in
zaken niet door fiscale maatregelen
op schandelijke manier wordt ge
remd.
Wensen en verlangens
Het congres werd geopend door
de algemene voorzitter, de heer
L. ide Groot te Rotterdam, die
er oua. de nadruk op legde, dat on
danks de voorspelling van Karl
Marx, een eeuw geleden, dat de
middenstand spoedig ten onder zou
gaan, hij er nu inog is ein er ook
zal blijven.
De aanslagen op zijln bestaan zijn
echter veelvuldig, daar de lasten on
gekend hoog zijn, de prijsbeheecsiing
hem aiain de rand van ide afgrond
brengt, de economie het particuliere
initiatief gaat verstikken en de amb
tenaren het leven van de midden
stander zuur en bijkans onmogelijk
maken.
De heer H. L. Jansen hield ver
volgens een inleiding over het prijs-
en rantsoeneriingsbeleid ein mr. W.
F. Lic'htenauer sprak over Over
heid en bedrijfsleven".
Op beide inleidingen volgden dis
cussies, waarbij de afgevaardigde
van Den Haag opmerkte, dat de
middenstand als kop van jut wordt
gebruikt en de handhaving van de
,opdememingsbelasting een schrij
nende onrechtvaardigheid noemde,
evenals heffing ineens vain 10 pet.
van de fictieve waarde van onroe
rend goed. Mjr. L. Ei. Pieters uit
Rotterdam drong er op aan, dat de
middenstand, evenals vroeger, weer
behoorlijk in de Kamers vain Koop
handel Zal w'orden vertegenwoor
digd, en dat de overheid niet onge
vraagd wetten zal gaan opleggen.
Minister van den Brink sprak niet
op dit congres, doch ontving het
bestuur van die vakgroep detaillisten
in kruidenierswaren. Z.Exc. toonde
zich voorstander van een zo spoedig
mogelijk herstel van een vrije han
del, doch wees op andere belangen
in de volkshuishouding, waarmede
eveneens rekening moet worden
gehouden.
Was de witte West Imdisdhe
schoener met zijn bijha zeventiende
eeuw se achtersteven inaiulwielijks veer
tien jaren geleden nog het enige
vervoermiddel tussen de eilanden
in het uitgestrekte Caraïbisclhe ge
bied', sinds de K-L.M. in 1935 haar
West Indisch Bedrijf op Curasao
vestigde, is de verkeerssituatie al
daar aanzienlijk verbeterd. Reeds
lang, eigenlijk al van haar oprich
ting in 1919 af, had de K.L.M. oog
voor de mogelijkheden, 'die dit
leilandrijke gebied tussen de beide
Amerika's voor die luchtvaart biedt.
Talrijke problemen, teclbnisdhe en
luohtv aart-pol itieke op de eerste
plaats, waren oorzaak, dat de R.
L-M. niet terstond 'overging toit
piraetische uitvoering van haar plan
nen, daar een luchtvaartbedrijf te
stidhten.
Snelle ontwikkeling
Toen in December 1934 de Fok
ker F 18 „Snip'' zijln befaamde
tocht lover de Atlantische Oceaan
maakte van Amsterdam naar Cura
sao,, waren nog wel niet alle pro
blemen opgelost, hilaar in elk ge
val was de situatie dusdanig ge
wijzigd1, dat de K.L.M. veilig een
pioging kon wagen.
Die trouwe „Snip" bleef na de
moeilijke maar succesvolle tocht op
Curacao. Met dit vliegtuig zou men
de grondslag gaan leggen van het
West Indisch Bedrijf der K-L.M- De
oorspronkelijke opzet was, daar eön
stelsel van aanvoerlijnen, z.g. ,,fee-
derlines" op te bouwen, Waarlangs
een stroom van passagiers, vracht
en post op een centraal vliegveld,
n.l. Hato opi Curasao, zou samen
komen voor de geprojecteerde trans
atlantische ludhtverbinding tussen
West Indië en Nederland.
In de loop, der jaren heeft het
West Indisch Bedrijf zidh echter
zo voorspoedig ontwikkeld, dat het
veel meer is geworden dan ©en
■combinatie van „feederlines" en ook
zonder een transatlantische ludhtlijln
raden van bestaan heeft.
De tweede wereldoorlog heeft dit
duidelijk aangetoond. Toen imlmiers
was het West Indisch Bedrijf vain
zijin Ihoofdiader in Nederland afge
sneden en moest het zelf maarzien
hoe bet rond moest koïmien. On
danks alle moeilijkheden,, als tekort
aan personeel en materieel, werden
in deze zware jaren niet alleen de
bestaande diensten gehandhaafd,
maar wiist Imlen het in 1940, 4058 k.m.
lange luchtnet meer dan te verdub
belen. Bovendien nam het vervoer
van passagiers, vracht ©n post jaar
na jaar toe.
K.L.M.-luchtnet: 10 000 km
Tjhans bedraagt de lengte van het
West Iindisic|he luchtnet bijlna 10.000
k.m. Een snelle ontwikkeling, als
men bedankt, dat het nog geen
veertien ja,air geleden is, dat de K.
L.M. haar activiteit oip, het Weste
lijk Halfrond begon met de exploi
tatie van het 117 k.m. lange lucihlt-
lijin„tje" tussen Curacao, ©n Aruba.
Behalve naar de vier Nederlands©
eilanden Curasao, Aruba, Bonaire
©n St. Maarten em Paramaribo in
Suriname, vliegt d© K.L.M. nog
naar zestien plaatsen in toitaal.
Degene, die in deze streken niet
bekend is, kan zich van de uitge
strektheid van dit eiland,engebied'
moeilijk ©en voorstelling wormlen.
Die afstanden b.v. tussen de beide
Nederlandse eilanden Curasao en St.
Maarten' bedraagt ruim 900 k.m.;
diit is even ver als de afstand Am
sterdam— Osloi. Om! van Curasao
naar Havanna te reizen, moet mlen
een afstand afleggen van bijna 1900
k.m., wat te vergelijken is mist eein
reis van Nederland' naar Portugal.
Hét grootste traject, dat door K-
L.M.,-toestellen ,iin West Indië ge
vlogen wordt, is dat vain Miami
naar Paramaribo, ©en afstand van
3800 k.m., die gelijk staat miet ©en
reis van Amsterdam) naar Bagdad.
Het lag dan ook voor de hand,
dat het vliegtuig bij Zijin komst in
deze streken met enthousiasme1 be
groet werd. In korte tijd heeft zich
de ludhtvaart dan ioiok zo populair
weten te maken, dat hij ©en factor
in het verkeer is geworden, die er
eenvoudig niet meer is weg te'den
ken. Niet alleen wat het vervoer
van passagiers betreft, maar zo, mo
gelijk noig meer, waar het gaat
over het transport van vracht ©n in
het bijzonder van vierse levensmid-
H.M. Koningin Juliana heeft op
Paleis Soestdijk enige leden van de
Indonesische delegatie naar de ju
bileum- en inhuldigingsfeesten ont
vangen. In de bibliotheek onderhield
H.M. zich geruime tijd met Haar
gasten. V. I. n. r.Koningin Juliana,
de Sultan van Pontianak, de Sultan
van Ternate en de Sultane van
Pontianak.
delen, zoals groenten, vlees, vis,
etc.
Winkelen per K.L.M.
Het beeld, dat een „passagiers-
parade" in West. Indië te zien 'geeft,
is dan ook geheel anders dan in
Europa. Meer nog dan voor de
Europeaan betekant ©en luchtreis
voor de bewoner van het Caraïbi-
isahe gebied de gewoonste zaak van
de wereld. Vooral op de korte tra
jecten stapt hij even gemakkelijk in
een vliegtuig als ©en Nederlander
in een gemeente-tram. Vele gegoede
huismoeders uit Venezuela gaan
per K.L.M. in het goedkopere Cu
rasao winkelen.
Tussen de A.B.C-jeilanden ziet men
hele families per vliegtuig heen en
weer reizen. Groepen padvinders
gaan oip andere eilanden iop ver
kenning uit en zij' gaan er naar
toe per K.L.M. De mooiste meisjes
van de Brits West Indische eilanden
gaan zich 'elk jaar in schoonheid
meten op Trinidad en al deze „Ca
ribbean beauty queens" reizen per
vliegtuig. 1
De K-L.M. heeft het reizen nog
aangemoedigd door enige tijid gele
den op bepaalde trajecten goed
kope weekend- en dagretours in te
voeren, waarbij! ©en reductie van
30 pet. woirdt verleend. Hierdoor
verwacht men, dat het passagiers
vervoer noig sterker zal stijgen dan
het vorige jaar, toen bijna 77.000
passagiers werden vervoerd.
Ook het vrachtvervoer in de
West is zeer belangrijk. Met ©en
ötaf van ruim 1000 imlau ©n een
luchtvloot van 12 vliegtuigen, waar
van zes DC-3, drie DC-4 en drie
foto-machines is d© K.L.M. bezig het
Caraïbisclhe gebied' te veroveren ©n
het ziet er naar uit, dat dit deel
van het Westelijk halfroinid1 deze
verovering gaarne aanvaardt.
Vier Noorse piloten hebben in
een fjord bij Oslo, vijf dagen en
nachten in rubber bootjes vertoefd.
Twiee van hen leefden bij! 'wijze van
proief op 'n nieuw, geconcentreerd,
vloeibaar voedingsmiddel, dat voor
gebruik iln reddingsboten werd sa
mengesteld door Noorse geleerden.
Zij toonden (na vijf dagen, geen te
ken van vermoeidheid, terwijl hun
watervoorraad nog vopr vele daigan
toereikend was. Die andere twiee
leefden op normale voedingstahillet-
ten en wiater. Binnen drie dagen
waren hun rantsoenen, opgebruikt.