HET RIJKSDEEL IN DE WEST Middenstanders luchten hun hart en de sterk ontwikkelde luchtvaart Op eein druk bezocht congres te Haarlem, waar ,oi.m. Prins Berphard minister vain dein Brink en vertegen woordigers van ide minister-presi dent en vain de minister van sociale zaken aanwezig, iwiaren, heeft de Kor hinklijke Nederlandse Middenstands bond een resolutie aangenomen, (waarin hij o.m. uitspreekt, dat ide voorwaarden voor het herstel van een redelijke vrije concurrentie in voldoende mate zijn vervuld en dat idins de overheid met ide grootst mo gelijke voortvarendheid moet voort gaan op die weg, welke leidt tot af schaffing van ide rantsoenerimgs- maatregelen, in het bijzonder op het gebied van de voedselvoorziening. De resolutie dringt verder aian op intrekking van de niet strikt nood zakelijke prijsvoorscbriften voor het in d,e hand houden van ide kosten van levensonderhoud en besnoeiing van het controle-apparaat vopr 't bedrijfsleven. Ten aanzien van ide •middenstand zelve dringt de reso lutie aan op versterking van zijn organisatie en verhoging van zijn morele kracht, zó, dat het zijn positie in de samenleving voldoende kan versterken om zijn betrekking tot de overheid op een bevredigen de grondslag te regelen. Zij wijst ook op de noodzakelijkheid om te geraken tot een zodanige regeling vain het belastingstelsel, dat de ont plooiing van het vrije initiatief in zaken niet door fiscale maatregelen op schandelijke manier wordt ge remd. Wensen en verlangens Het congres werd geopend door de algemene voorzitter, de heer L. ide Groot te Rotterdam, die er oua. de nadruk op legde, dat on danks de voorspelling van Karl Marx, een eeuw geleden, dat de middenstand spoedig ten onder zou gaan, hij er nu inog is ein er ook zal blijven. De aanslagen op zijln bestaan zijn echter veelvuldig, daar de lasten on gekend hoog zijn, de prijsbeheecsiing hem aiain de rand van ide afgrond brengt, de economie het particuliere initiatief gaat verstikken en de amb tenaren het leven van de midden stander zuur en bijkans onmogelijk maken. De heer H. L. Jansen hield ver volgens een inleiding over het prijs- en rantsoeneriingsbeleid ein mr. W. F. Lic'htenauer sprak over Over heid en bedrijfsleven". Op beide inleidingen volgden dis cussies, waarbij de afgevaardigde van Den Haag opmerkte, dat de middenstand als kop van jut wordt gebruikt en de handhaving van de ,opdememingsbelasting een schrij nende onrechtvaardigheid noemde, evenals heffing ineens vain 10 pet. van de fictieve waarde van onroe rend goed. Mjr. L. Ei. Pieters uit Rotterdam drong er op aan, dat de middenstand, evenals vroeger, weer behoorlijk in de Kamers vain Koop handel Zal w'orden vertegenwoor digd, en dat de overheid niet onge vraagd wetten zal gaan opleggen. Minister van den Brink sprak niet op dit congres, doch ontving het bestuur van die vakgroep detaillisten in kruidenierswaren. Z.Exc. toonde zich voorstander van een zo spoedig mogelijk herstel van een vrije han del, doch wees op andere belangen in de volkshuishouding, waarmede eveneens rekening moet worden gehouden. Was de witte West Imdisdhe schoener met zijn bijha zeventiende eeuw se achtersteven inaiulwielijks veer tien jaren geleden nog het enige vervoermiddel tussen de eilanden in het uitgestrekte Caraïbisclhe ge bied', sinds de K-L.M. in 1935 haar West Indisch Bedrijf op Curasao vestigde, is de verkeerssituatie al daar aanzienlijk verbeterd. Reeds lang, eigenlijk al van haar oprich ting in 1919 af, had de K.L.M. oog voor de mogelijkheden, 'die dit leilandrijke gebied tussen de beide Amerika's voor die luchtvaart biedt. Talrijke problemen, teclbnisdhe en luohtv aart-pol itieke op de eerste plaats, waren oorzaak, dat de R. L-M. niet terstond 'overging toit piraetische uitvoering van haar plan nen, daar een luchtvaartbedrijf te stidhten. Snelle ontwikkeling Toen in December 1934 de Fok ker F 18 „Snip'' zijln befaamde tocht lover de Atlantische Oceaan maakte van Amsterdam naar Cura sao,, waren nog wel niet alle pro blemen opgelost, hilaar in elk ge val was de situatie dusdanig ge wijzigd1, dat de K.L.M. veilig een pioging kon wagen. Die trouwe „Snip" bleef na de moeilijke maar succesvolle tocht op Curacao. Met dit vliegtuig zou men de grondslag gaan leggen van het West Indisch Bedrijf der K-L.M- De oorspronkelijke opzet was, daar eön stelsel van aanvoerlijnen, z.g. ,,fee- derlines" op te bouwen, Waarlangs een stroom van passagiers, vracht en post op een centraal vliegveld, n.l. Hato opi Curasao, zou samen komen voor de geprojecteerde trans atlantische ludhtverbinding tussen West Indië en Nederland. In de loop, der jaren heeft het West Indisch Bedrijf zidh echter zo voorspoedig ontwikkeld, dat het veel meer is geworden dan ©en ■combinatie van „feederlines" en ook zonder een transatlantische ludhtlijln raden van bestaan heeft. De tweede wereldoorlog heeft dit duidelijk aangetoond. Toen imlmiers was het West Indisch Bedrijf vain zijin Ihoofdiader in Nederland afge sneden en moest het zelf maarzien hoe bet rond moest koïmien. On danks alle moeilijkheden,, als tekort aan personeel en materieel, werden in deze zware jaren niet alleen de bestaande diensten gehandhaafd, maar wiist Imlen het in 1940, 4058 k.m. lange luchtnet meer dan te verdub belen. Bovendien nam het vervoer van passagiers, vracht ©n post jaar na jaar toe. K.L.M.-luchtnet: 10 000 km Tjhans bedraagt de lengte van het West Iindisic|he luchtnet bijlna 10.000 k.m. Een snelle ontwikkeling, als men bedankt, dat het nog geen veertien ja,air geleden is, dat de K. L.M. haar activiteit oip, het Weste lijk Halfrond begon met de exploi tatie van het 117 k.m. lange lucihlt- lijin„tje" tussen Curacao, ©n Aruba. Behalve naar de vier Nederlands© eilanden Curasao, Aruba, Bonaire ©n St. Maarten em Paramaribo in Suriname, vliegt d© K.L.M. nog naar zestien plaatsen in toitaal. Degene, die in deze streken niet bekend is, kan zich van de uitge strektheid van dit eiland,engebied' moeilijk ©en voorstelling wormlen. Die afstanden b.v. tussen de beide Nederlandse eilanden Curasao en St. Maarten' bedraagt ruim 900 k.m.; diit is even ver als de afstand Am sterdam— Osloi. Om! van Curasao naar Havanna te reizen, moet mlen een afstand afleggen van bijna 1900 k.m., wat te vergelijken is mist eein reis van Nederland' naar Portugal. Hét grootste traject, dat door K- L.M.,-toestellen ,iin West Indië ge vlogen wordt, is dat vain Miami naar Paramaribo, ©en afstand van 3800 k.m., die gelijk staat miet ©en reis van Amsterdam) naar Bagdad. Het lag dan ook voor de hand, dat het vliegtuig bij Zijin komst in deze streken met enthousiasme1 be groet werd. In korte tijd heeft zich de ludhtvaart dan ioiok zo populair weten te maken, dat hij ©en factor in het verkeer is geworden, die er eenvoudig niet meer is weg te'den ken. Niet alleen wat het vervoer van passagiers betreft, maar zo, mo gelijk noig meer, waar het gaat over het transport van vracht ©n in het bijzonder van vierse levensmid- H.M. Koningin Juliana heeft op Paleis Soestdijk enige leden van de Indonesische delegatie naar de ju bileum- en inhuldigingsfeesten ont vangen. In de bibliotheek onderhield H.M. zich geruime tijd met Haar gasten. V. I. n. r.Koningin Juliana, de Sultan van Pontianak, de Sultan van Ternate en de Sultane van Pontianak. delen, zoals groenten, vlees, vis, etc. Winkelen per K.L.M. Het beeld, dat een „passagiers- parade" in West. Indië te zien 'geeft, is dan ook geheel anders dan in Europa. Meer nog dan voor de Europeaan betekant ©en luchtreis voor de bewoner van het Caraïbi- isahe gebied de gewoonste zaak van de wereld. Vooral op de korte tra jecten stapt hij even gemakkelijk in een vliegtuig als ©en Nederlander in een gemeente-tram. Vele gegoede huismoeders uit Venezuela gaan per K.L.M. in het goedkopere Cu rasao winkelen. Tussen de A.B.C-jeilanden ziet men hele families per vliegtuig heen en weer reizen. Groepen padvinders gaan oip andere eilanden iop ver kenning uit en zij' gaan er naar toe per K.L.M. De mooiste meisjes van de Brits West Indische eilanden gaan zich 'elk jaar in schoonheid meten op Trinidad en al deze „Ca ribbean beauty queens" reizen per vliegtuig. 1 De K-L.M. heeft het reizen nog aangemoedigd door enige tijid gele den op bepaalde trajecten goed kope weekend- en dagretours in te voeren, waarbij! ©en reductie van 30 pet. woirdt verleend. Hierdoor verwacht men, dat het passagiers vervoer noig sterker zal stijgen dan het vorige jaar, toen bijna 77.000 passagiers werden vervoerd. Ook het vrachtvervoer in de West is zeer belangrijk. Met ©en ötaf van ruim 1000 imlau ©n een luchtvloot van 12 vliegtuigen, waar van zes DC-3, drie DC-4 en drie foto-machines is d© K.L.M. bezig het Caraïbisclhe gebied' te veroveren ©n het ziet er naar uit, dat dit deel van het Westelijk halfroinid1 deze verovering gaarne aanvaardt. Vier Noorse piloten hebben in een fjord bij Oslo, vijf dagen en nachten in rubber bootjes vertoefd. Twiee van hen leefden bij! 'wijze van proief op 'n nieuw, geconcentreerd, vloeibaar voedingsmiddel, dat voor gebruik iln reddingsboten werd sa mengesteld door Noorse geleerden. Zij toonden (na vijf dagen, geen te ken van vermoeidheid, terwijl hun watervoorraad nog vopr vele daigan toereikend was. Die andere twiee leefden op normale voedingstahillet- ten en wiater. Binnen drie dagen waren hun rantsoenen, opgebruikt.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 6