Het reizen per vliegtuig wordt steeds gemakkelijker <y OVERDENKING „Verderf hem niet, want er is zegen in!" Uitzonderlijk gulle Oranjezon Air travel cardsluchtreizen op crediet (Jes. 65:8) Deze waarden uit een oogstliedje, •diat bij' de druivenpluk werd ge zongen, neemt, bij! mo|nide van de profeet, God over ten aanzien van Zijn volk Israël. Het had 'het er niet daar gemaakt, het was afgodisch, hebzuchtig, huichelachtig en af vallig. Maar toich roept God het toe: „Zoals 't in jullie liedje staat, zó zal Ik handelen; Ik zal je niet in de steek laten, want er schuilt toch nog belofte en waarde in je. In de tgeest van dat liedje zi© Ik jullie aani!" Ons volk is al niet veel minder wispelturig ien eigenzinnig als Is raël. Daarvoor kan niemand1 de o|ge® sluiten' die zich verdiept in ons verleden en onze toekomst en in •de bewogen herdenkings- en aan- vaardidgsdagen die wiji tegemoet gaan. In zulke dagen kan het ons echter óók gebeuren dat wiji opeens iets van Gods bedoelingen zien fon kelen ie® er iets van verstaan. Wilhelmina legt de regering ne der, Juliana aanvaardt die. Wat is -er van het Koningschap: in een con stitutionele monarchie overgeble ven? Ben ambtenaar (es), een ver sierd© praalgevel, een replresentac tief symbool? Wiji prijzen terecht in Koningin Wilhelmina, en ver trouwen op goede grond die ip Koi- ninigin Juliana terug te zuillen vin den, de stipte gahoiorzaaibheiid' aan Grondwet en volkswil, de 'Onkreuk bare parlementariteit, en we besef fen eigenlijk niet dat we daarmede lijnrecht ingaan- tegen de voorstel ling, die het wioord „KONING" nu eenmaal bij ons oproept, want dat wil toch immers zeggen': de bij' de gratie Gods 'Oppermachtige, heer sende, onbereikbare. „Puisque Vous êtes le Roii, a |votre obéissanee" zegt een wrang ©n ondeugend Frans lied je: „omdat Gij' nu eenmaal Koning zij't: tot Uw dienst, wat ge ook! vopir moeilijke, ongehoorde en, onge oorloofde dingen van mij vraagt. Wispelturig en eigenzinnig als wie nu eenmaal zijn hebban er ve len in ,0ns volk gezegd: Wat moeten We toch met dat koningschap? Maak1 eeln eind aan die eomedie, breek jdlie loze gevel af; ruim dat verouderd overblijfsel van een andere tijd op. üEn anderen hebben zich achter d© „Troon" verscholen om die als een schutsel te bezigen voor het door zetten van hun eigen wil. De uit bundige verering en veraf goding va® dit volksdeel was dikwijls niet veel anders dan uitbundige dankbaarheid' dat za zeker konden zijn hun zin te krijgen, gedekt door de parle mentair aan hen onderworpen JKroon, tover wier „in stukken btre- Vervolg Prinses Juliana's sociaal leven ste wereldoorlog. Het klinkt nuch ter en officieel als men spreekt van een ere-presidente van het N.C.C., maar achter deze woorden liggen een opofferingszin en activiteit, wel ke de directe uitwerking zijn van een hart, dat de schoonste vrouwe lijke eigenschappen bezit: de zorg voor het grote gezin Nederlanders en het medevoelen met de nood lijdenden. Deze eigenschappen zijn nog ster ker aan het licht gekomen na de laatste wereldoorlog, toen de Prin ses zich inzette voor het Rode Kruis, dat zoveel zegenrijk werk heeft kun nen verrichten, vooral ook in die gebieden, die door inundatie, eva cuatie en oorlogshandelingen zo zwaar geleden hebben. Het zou te gen het karakter van Prinses Ju liana ingaan, van al deze gebeurte nissen met veel woorden gewag te maken. Zij dringt zich bij haar lief dadig werk niet op de voorgrond. Zij doet meer dan menig Nederlan der weet, al vermoedt hij het. En juist dit vermoeden is de eerste aan zet tot een werkelijk besef van het medeleven van Prinses, straks Ko ningin Juliana! ken" ze zo schijnheilig plegen te jammeren. Maar ier zijn veel beproevingen over 'ons Ibaen gegaan- We hebben er, blijkens de pas gehouden ver kiezingen, wel niet veel van ge lieerd, maar toich altijd! wel iets. De afbrekers hebben leren inzien dat onze staatsvorm, met ze* eerlijke, toegewijde, plichtsgetrouw© en 'On kreukbare vorstinnen als WiThielmlnj Ons een voorrecht verleent boven wie weet hoeveel andere volken, en tdie Kroonbesdhiermers hebben moeten ervaren dat een liefdevolle, schrandere Vorst to, ook al is ze honderdmaal constitutioneel gebon den, ook nog tegen het eind van haar regering zich lois kan maken van de machten en groepen -diezich verbeeldden beslag op haar te kun- nen leggen 'en deze profetisch met hun neus kan drukken op de op dracht, die zij hen van Godswege heeft over te brengen. En die beide groepen hebben nu ;alle aanleiding pver dat Kontog- sdhiap óók de woorden van ons liedje te spreken: „Verdierf het niet, Want er is een zegen in!" 'Ze zullen d!at misschien niet uit volle bnrslt doen vooralsnog, misschien bedrem meld iep wat benepen, maar niet temin eerlijk: Laat ons dat Koning schap, er schuilt voor ons een 'grote zegen in, dat wij ieder op onze) manier allen wel leren inzien en waarderen. Wanneer God1 nu van ons het zelfde denkt als van Israël en diat durven wij, 'dank zij 'de Evange lische Boodschap', geloven dan zal Hij ions het Huis van Oranje laten tot in lengte van dagen, om dat Hij 'daardoor Zijn bedoelingen met ons kan volvoeren- Zó spreekt de Heer: Evenals het heet, wanneer die most to de drui ventros is: Verderf hem niet; er is een zegen in! Zó zal ik doen ter wille van mijn dienaren: Ik zal het niet geheel verderven. (Jas. LXV, vis;. 8). Renesse. H. Cr. Met injgapg vain 1 October zullen K.L.M.-passagiers in ide gelegenheid zijln om te reizen op speciale kaar ten, zg;. Air Travel Cards, idle hen het recht geven om zonder vooruit betaling te vliegen met haar lijn diensten en met die van de andere maatschappijen, die deelnemen aan het z.g. „Universal Air Travel Plan 1948". Behalve een aantal Ameri kaanse maatschappijen zijn 'dit in Europa tot op heden de B.O.A.C., S.A.S. en K.L'jMi.; verwacht iwlordt dat het aantal aangesloten maat schappijen binnenkort sterk zal toe nemen. Deviezenmoeilijkheden opgelost Het „Air Travel Plan", b'estohid in Amerika al geruime tijd en het verheugde zich al onmiddellijk in de belangstelling 'der luchtreizi gers; in korte tijd waren er 300-000 rtisc r edictkaar ten in omloop. Dit Amerikaanse systeem werd op 1. Januari 1947 door de „Inter national Air Transport Association" (I.A.T.A.) overgenomen, zodat het nieuwe plan nu behalve door de „Air Traffic Conference of Ame rica" (A.T.C.), die haar leden heeft in Noord Amerika, ook door de 66 leden in 200 verschillende landen, die bij' 'de I.A.T.A. aangesloten zijn, De jaardag van H-M. Koningin Wilhelmina was die zonnigste 31 Augustus van de laatste 50 jaar. Ook had De Bilt Donderdag weer eeln zomerse dag, d-w.z- dat de maximum-temperatuur hoger was dan 25 graden. Dit was sedert 1942 kan wórden toegepast. Als een der eerste niet-Amerikaanse maatschap- pijien sloot de K.L.M. zich in Febr. 1948 bijl ide nieuwe regeling aan. Het was echter vooralsnog voioir vele niet-Amerikaanse luchtvaart maatschappijen moeilijk het crediet- syisteem in te voeren, aangezien het plan niet aangepast was aam de bestaande deviezenvoorscihriften van vele landen. D. K.L.M. beijverde zich om verbetering in 'deze toestand te verkrijgen en ®.m. als resultaat hiervan ontstond1 het „Universal Ajr Travel Plan 1948'', dat op 1 Oct. zal ingaan en waarin met het hier boven genoemde bezwaar rekening wordt gehouden. Hierdoor is het de KL,M- thans mogelijk geworden haar lidmaatschap van het U.A.T.- Plan naar wens uit te voeren. Be halve de z.g. territoriale kaarten, die 'O.m. in Noord-Amerika en West. Indië geldig zijn en de internatio nale kaarten zullen nu ook z,g. „Controlled" kaarten worden uitge geven. Deze laatsten kunnen slechts worden gebruikt tot een bedrag, bepaald door de Overheid van het land van uitgifte, dat uiteraard af hankelijk is van het geldbedrag het welk dit land voor reizen naar het buitenland heeft uitgetrokken. De ,,Controlled"-kaarten worden uitge geven samen met ide credietbrieven- niet meer op 31 Augustus gebeurd!. Het aantal zomerse Koninginneda gen is daarmee gegroeid tot 7. 'Ver der is gebleken, dat het vaker is voorgekomen, dat er op 'Koninginne dag regen valt dan dat het geheel' droog blijft. Niet meer dan 21 van de 50 dagen verliepen zonder een druppel regen. Luchtreizigers komen in het bezit van c'redietkaarten, va|n welke aan gesloten luchtvaartmaatschappij dan ook, w'annieer Zij een bedrag van 425 dollar storten óf de tegenwaar de in de valuta van het land' van uitgifte. Voor de Nederlandse passa gier is dit dus f1137.—. Door dit bedrag bij één bepaal de luchtvaartmaatschappij te stor ten, krijgt ide passagier een crediet- kaart waarmee hij ook gebruik kan maken van de binnenlandse en inter nationale luchtlijnen van de anideire aangesloten maatschappijen. Belangrijke] voordelen Niet voor niets karakteriseerde Sir William P. Hildred, Alg. Direc teur van ide I.A.T.A. het zojuist gereedgekomen plan als een prach tig' voorbeeld van internationale sa menwerking, 'wamt wederom heeft deZe samenwerking in de wereld der luchtvaart tot belangrijke re sultaten geleid. Het nieuwe credletsysteem is van igrote waarde voor de luchtreizigers, vooral voor zakenlieden, want geld- formaliteiten kunnen vooraf gere geld worden, Waardoor de snelheid' en het gemak van het reizen nog aanmerkelijk worden vergroot. Be halve het voordeel dat het de pas sagiers biedt, zal dit „Universal Air Travel Plan 1948" de internationale handel bevorderen en uitbreiden, hetgeen uiteraard 'alle handeldrijf vende landen ter wereld ten goede kan komen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 11