Het reizen per vliegtuig
wordt steeds gemakkelijker
<y
OVERDENKING „Verderf hem niet, want er is zegen in!"
Uitzonderlijk gulle Oranjezon
Air travel cardsluchtreizen op crediet
(Jes. 65:8)
Deze waarden uit een oogstliedje,
•diat bij' de druivenpluk werd ge
zongen, neemt, bij! mo|nide van de
profeet, God over ten aanzien van
Zijn volk Israël. Het had 'het er niet
daar gemaakt, het was afgodisch,
hebzuchtig, huichelachtig en af
vallig. Maar toich roept God het
toe: „Zoals 't in jullie liedje staat,
zó zal Ik handelen; Ik zal je niet
in de steek laten, want er schuilt
toch nog belofte en waarde in je.
In de tgeest van dat liedje zi© Ik
jullie aani!"
Ons volk is al niet veel minder
wispelturig ien eigenzinnig als Is
raël. Daarvoor kan niemand1 de o|ge®
sluiten' die zich verdiept in ons
verleden en onze toekomst en in
•de bewogen herdenkings- en aan-
vaardidgsdagen die wiji tegemoet
gaan. In zulke dagen kan het ons
echter óók gebeuren dat wiji opeens
iets van Gods bedoelingen zien fon
kelen ie® er iets van verstaan.
Wilhelmina legt de regering ne
der, Juliana aanvaardt die. Wat is
-er van het Koningschap: in een con
stitutionele monarchie overgeble
ven? Ben ambtenaar (es), een ver
sierd© praalgevel, een replresentac
tief symbool? Wiji prijzen terecht
in Koningin Wilhelmina, en ver
trouwen op goede grond die ip Koi-
ninigin Juliana terug te zuillen vin
den, de stipte gahoiorzaaibheiid' aan
Grondwet en volkswil, de 'Onkreuk
bare parlementariteit, en we besef
fen eigenlijk niet dat we daarmede
lijnrecht ingaan- tegen de voorstel
ling, die het wioord „KONING" nu
eenmaal bij ons oproept, want dat
wil toch immers zeggen': de bij' de
gratie Gods 'Oppermachtige, heer
sende, onbereikbare. „Puisque Vous
êtes le Roii, a |votre obéissanee" zegt
een wrang ©n ondeugend Frans lied
je: „omdat Gij' nu eenmaal Koning
zij't: tot Uw dienst, wat ge ook!
vopir moeilijke, ongehoorde en, onge
oorloofde dingen van mij vraagt.
Wispelturig en eigenzinnig als
wie nu eenmaal zijn hebban er ve
len in ,0ns volk gezegd: Wat moeten
We toch met dat koningschap? Maak1
eeln eind aan die eomedie, breek jdlie
loze gevel af; ruim dat verouderd
overblijfsel van een andere tijd op.
üEn anderen hebben zich achter d©
„Troon" verscholen om die als een
schutsel te bezigen voor het door
zetten van hun eigen wil. De uit
bundige verering en veraf goding va®
dit volksdeel was dikwijls niet veel
anders dan uitbundige dankbaarheid'
dat za zeker konden zijn hun zin
te krijgen, gedekt door de parle
mentair aan hen onderworpen
JKroon, tover wier „in stukken btre-
Vervolg
Prinses Juliana's sociaal leven
ste wereldoorlog. Het klinkt nuch
ter en officieel als men spreekt van
een ere-presidente van het N.C.C.,
maar achter deze woorden liggen
een opofferingszin en activiteit, wel
ke de directe uitwerking zijn van
een hart, dat de schoonste vrouwe
lijke eigenschappen bezit: de zorg
voor het grote gezin Nederlanders
en het medevoelen met de nood
lijdenden.
Deze eigenschappen zijn nog ster
ker aan het licht gekomen na de
laatste wereldoorlog, toen de Prin
ses zich inzette voor het Rode Kruis,
dat zoveel zegenrijk werk heeft kun
nen verrichten, vooral ook in die
gebieden, die door inundatie, eva
cuatie en oorlogshandelingen zo
zwaar geleden hebben. Het zou te
gen het karakter van Prinses Ju
liana ingaan, van al deze gebeurte
nissen met veel woorden gewag te
maken. Zij dringt zich bij haar lief
dadig werk niet op de voorgrond.
Zij doet meer dan menig Nederlan
der weet, al vermoedt hij het. En
juist dit vermoeden is de eerste aan
zet tot een werkelijk besef van het
medeleven van Prinses, straks Ko
ningin Juliana!
ken" ze zo schijnheilig plegen te
jammeren.
Maar ier zijn veel beproevingen
over 'ons Ibaen gegaan- We hebben
er, blijkens de pas gehouden ver
kiezingen, wel niet veel van ge
lieerd, maar toich altijd! wel iets. De
afbrekers hebben leren inzien dat
onze staatsvorm, met ze* eerlijke,
toegewijde, plichtsgetrouw© en 'On
kreukbare vorstinnen als WiThielmlnj
Ons een voorrecht verleent boven
wie weet hoeveel andere volken,
en tdie Kroonbesdhiermers hebben
moeten ervaren dat een liefdevolle,
schrandere Vorst to, ook al is ze
honderdmaal constitutioneel gebon
den, ook nog tegen het eind van
haar regering zich lois kan maken
van de machten en groepen -diezich
verbeeldden beslag op haar te kun-
nen leggen 'en deze profetisch met
hun neus kan drukken op de op
dracht, die zij hen van Godswege
heeft over te brengen.
En die beide groepen hebben nu
;alle aanleiding pver dat Kontog-
sdhiap óók de woorden van ons
liedje te spreken: „Verdierf het niet,
Want er is een zegen in!" 'Ze zullen
d!at misschien niet uit volle bnrslt
doen vooralsnog, misschien bedrem
meld iep wat benepen, maar niet
temin eerlijk: Laat ons dat Koning
schap, er schuilt voor ons een 'grote
zegen in, dat wij ieder op onze)
manier allen wel leren inzien en
waarderen.
Wanneer God1 nu van ons het
zelfde denkt als van Israël en
diat durven wij, 'dank zij 'de Evange
lische Boodschap', geloven dan
zal Hij ions het Huis van Oranje
laten tot in lengte van dagen, om
dat Hij 'daardoor Zijn bedoelingen
met ons kan volvoeren-
Zó spreekt de Heer: Evenals het
heet, wanneer die most to de drui
ventros is:
Verderf hem niet; er is een
zegen in!
Zó zal ik doen ter wille van
mijn dienaren:
Ik zal het niet geheel verderven.
(Jas. LXV, vis;. 8).
Renesse. H. Cr.
Met injgapg vain 1 October zullen
K.L.M.-passagiers in ide gelegenheid
zijln om te reizen op speciale kaar
ten, zg;. Air Travel Cards, idle hen
het recht geven om zonder vooruit
betaling te vliegen met haar lijn
diensten en met die van de andere
maatschappijen, die deelnemen aan
het z.g. „Universal Air Travel Plan
1948". Behalve een aantal Ameri
kaanse maatschappijen zijn 'dit in
Europa tot op heden de B.O.A.C.,
S.A.S. en K.L'jMi.; verwacht iwlordt
dat het aantal aangesloten maat
schappijen binnenkort sterk zal toe
nemen.
Deviezenmoeilijkheden opgelost
Het „Air Travel Plan", b'estohid
in Amerika al geruime tijd en het
verheugde zich al onmiddellijk in
de belangstelling 'der luchtreizi
gers; in korte tijd waren er 300-000
rtisc r edictkaar ten in omloop.
Dit Amerikaanse systeem werd
op 1. Januari 1947 door de „Inter
national Air Transport Association"
(I.A.T.A.) overgenomen, zodat het
nieuwe plan nu behalve door de
„Air Traffic Conference of Ame
rica" (A.T.C.), die haar leden heeft
in Noord Amerika, ook door de 66
leden in 200 verschillende landen,
die bij' 'de I.A.T.A. aangesloten zijn,
De jaardag van H-M. Koningin
Wilhelmina was die zonnigste 31
Augustus van de laatste 50 jaar.
Ook had De Bilt Donderdag weer
eeln zomerse dag, d-w.z- dat de
maximum-temperatuur hoger was
dan 25 graden. Dit was sedert 1942
kan wórden toegepast. Als een der
eerste niet-Amerikaanse maatschap-
pijien sloot de K.L.M. zich in Febr.
1948 bijl ide nieuwe regeling aan.
Het was echter vooralsnog voioir
vele niet-Amerikaanse luchtvaart
maatschappijen moeilijk het crediet-
syisteem in te voeren, aangezien
het plan niet aangepast was aam de
bestaande deviezenvoorscihriften van
vele landen. D. K.L.M. beijverde zich
om verbetering in 'deze toestand te
verkrijgen en ®.m. als resultaat
hiervan ontstond1 het „Universal Ajr
Travel Plan 1948'', dat op 1 Oct.
zal ingaan en waarin met het hier
boven genoemde bezwaar rekening
wordt gehouden. Hierdoor is het de
KL,M- thans mogelijk geworden
haar lidmaatschap van het U.A.T.-
Plan naar wens uit te voeren. Be
halve de z.g. territoriale kaarten,
die 'O.m. in Noord-Amerika en West.
Indië geldig zijn en de internatio
nale kaarten zullen nu ook z,g.
„Controlled" kaarten worden uitge
geven. Deze laatsten kunnen slechts
worden gebruikt tot een bedrag,
bepaald door de Overheid van het
land van uitgifte, dat uiteraard af
hankelijk is van het geldbedrag het
welk dit land voor reizen naar het
buitenland heeft uitgetrokken. De
,,Controlled"-kaarten worden uitge
geven samen met ide credietbrieven-
niet meer op 31 Augustus gebeurd!.
Het aantal zomerse Koninginneda
gen is daarmee gegroeid tot 7. 'Ver
der is gebleken, dat het vaker is
voorgekomen, dat er op 'Koninginne
dag regen valt dan dat het geheel'
droog blijft. Niet meer dan 21 van
de 50 dagen verliepen zonder een
druppel regen.
Luchtreizigers komen in het bezit
van c'redietkaarten, va|n welke aan
gesloten luchtvaartmaatschappij dan
ook, w'annieer Zij een bedrag van
425 dollar storten óf de tegenwaar
de in de valuta van het land' van
uitgifte. Voor de Nederlandse passa
gier is dit dus f1137.—.
Door dit bedrag bij één bepaal
de luchtvaartmaatschappij te stor
ten, krijgt ide passagier een crediet-
kaart waarmee hij ook gebruik kan
maken van de binnenlandse en inter
nationale luchtlijnen van de anideire
aangesloten maatschappijen.
Belangrijke] voordelen
Niet voor niets karakteriseerde
Sir William P. Hildred, Alg. Direc
teur van ide I.A.T.A. het zojuist
gereedgekomen plan als een prach
tig' voorbeeld van internationale sa
menwerking, 'wamt wederom heeft
deZe samenwerking in de wereld
der luchtvaart tot belangrijke re
sultaten geleid.
Het nieuwe credletsysteem is van
igrote waarde voor de luchtreizigers,
vooral voor zakenlieden, want geld-
formaliteiten kunnen vooraf gere
geld worden, Waardoor de snelheid'
en het gemak van het reizen nog
aanmerkelijk worden vergroot. Be
halve het voordeel dat het de pas
sagiers biedt, zal dit „Universal Air
Travel Plan 1948" de internationale
handel bevorderen en uitbreiden,
hetgeen uiteraard 'alle handeldrijf
vende landen ter wereld ten goede
kan komen.