Achter de schermen van een wereldluchtnet toïi, stijgend tot 54000 ton iin Oc tober 1947. Deze topmaainden wer- Idein veroorzaakt door oogstvervoer doch ewer bet laatste halfjaar vain 1947 werd ioclh ruim 4SOOD ton ge- mildideld pér maand verbruikt. In deze cijfers is bet militaire .vervoer toegrepen,, doch de luchtvaart i!s er niet in opgenomen. Oorzaken der stijging kan men zoeken in bet bogere verbruik van niet-efficiiaate vrachtwagens (uit dumps b.v.), uit breiding van bet vrachtautopairk, in tensiever gebruik van bet wagen park door toegenomen bedrijvigheid, uitbreiding van bet militaire ver keer alsook groter gebruik van mo torvoertuigen in ide mooie zomer van 1947. Gezien onze moeilijke valutapo- sitiie in ide dollar- en sterlingseoijoi- ren ide benzine en bet materieel moeten worden geïmporteerd is een verboging mjafc '5 a 10 pet. uit veringsoogpunt toelaatbaar en dan ter wille van ide bedrijfszuiinaigbeild aanbevelingswaardig. 1600 woningen in 1948 voor Zeeland Minister In 't Veld heeft.„bij zijn bezoek aan West-Zeeuws-VIaani de ren meegedeeld, dat bet departe ment van „Wederopbouw" en Volks huisvesting er naar streeft, dat jrt 1853 in alle provincies een even redig woiniingtelfoirt zou bestaan. De minister meende dat Zeeland met de toewijzing voor 1948 van 1600 woningen belangrijk meer ge kregen heeft dan waarop het vol gens de regelen aanspraak zou kun nen maken. Die eerste duizend Griekse kinde ren uit de grensgebieden zijn te Athene aangekomen om te verhoe den dat zij dioor de guerilla's weg gevoerd zullen worden. 1:500 Kin deren zijto reeds, te Saloiniki aan gekomen, waair men. er nog 1000 verwacht. Ook naar de biodeoaniesos zullen enige duizenden worden ge zonden. Hoe een oceaanvlucht georganiseerd wordt De nieuwe rijksconstructie De verkiezingen van deze zomer zullen worden uitgelokt idoor eetn grondwetsherziening. Een grondwetsherziening, wlelke nodig is om verder te bouwen aan de nieuwe inrichting vani het kor nimkrijk. Zulk een mieuwie inrich ting werd reeds .aangekondigd! in de koninklijke vrede van December 1942. Gelijkwaardigheid der delen, blijvende, samenwerking op basis van vrijwilligheid, dat 'waren de hoofdpunten van de radio,-toespraak welke toen onder verantwoordelijk heid van het Kabinet-Gerb'randy ge houden werd. Onder zeer moeilijke omstandig heden is ér na de bevrijding ge werkt aan de verwezenlijking dier grondgedachten, wélke eigenlijk bui-" ten het kader van de geldende Grondwet vielen. De regeringen van inia de bevrij ding hebben gemeend, dat ze een. heel eind konden komen met toe passing vain de in Londen uitgevaar digde Noodbesluitem Doch dit kreeg met het vorde ren van de tijd een voortdurend meer gewrongen karakter. De regering acht het nodig con stitutionele machtigingen te schep pen yoor het verder opbouwen en uitbouwen van de nieuw© Rijkscoh- structie. Minister Fiévez over de Nationale Reserve Naar aanleiding van tijdenis de behandeling der Ooirlogsbiegro.ti.ng in de Eerste Kamer gemaakte op merkingen, deelde" minister Fiévez t.Oi.v. ide Bi.V.L. mee, dat de regering niets ainders wil dain ïh de niatiolnale reserve een aantal gezagsgetrouwe mensen te hebben, die zich ter be schikking van de overheid stelten. Hij deelde niet de vrees welk© wierd geuit tein aanzien van het open zetten van loketten ten behoeve va|n do nationale reserve, „want er be staat onder het volk een zeer grote belangstelling" zei hij'. Het zal volgens de minister no dig zijn, dat in dé nationale reserve niet. worden opgenomen degenen, die bij mobilisatie van het' leger onder de wapenen geroepen mois ten wo|rdén. Hij deelde mee, dat ide oprichting van Veiligheidsbataljohs in Indo nesië met kraüht ter hand is: ge nomen, waardoor de aflossing van treepen kom versneld worden. De minister maakte ook bekend, dat niet alle territoriale bataljons op 1 Juni ajs. ontbonden zullen worden zoalis aanvankelijk is mee gedeeld. Br zullen er nog enkele ook daarna worden gehandhaafd. Zuinigheid langs de weg Vrijwillig bezuinigen op benzine, auto's,, banden en onderdelen, js een campagne van ilrie maanden, die per 1 Apriil onder de leus „Z"" van „zuinigheid" in Nederland is ingezet. Iedere weggebruiker wiaet, dat in overheidskringen reeds lang plannen werden gemaakt om tot zuiniger verbruik van brandstof en materieel in Nederland te komen. Men "bedacht dwingende maatrege len hiertoe, als het invoeren van 60 rijidagen in drie maanden of het stopleggan van het verkeer tijidens ide weekends en een diag ito da week, doch op verzoek van het Bureau Centraal Overleg van Wieg- verkeers- en Vervoersorganisaties is het doorvoeren van dergelijke maatregelen nog niet geschied. Men wil proberen door de driemaandse „Z"-eampagne tot vrijwillige bezui niging te brengen. Men beoogt met de „Z"-ca<mpagne belangrijke resultaten te bereiken, zower voor het personen- als voor het vrachtvervoer. Het benzinever bruik voor de oorlog bedroeg circa 35000 kg./ton per maand. In Oc tober 1946 was dit reeds 42090 Ergens boven ide Atlantische Ooejian als een stip in de oneindigheid, be geeft zich een K.L.M-CoinstellaitiiDh Haar de Nieuwe Wereld; veertig passagiers en een toemaniniinig van tien koppen gaan met een snelheid van 450 kilometer per uur hun be stemming tegemoet- Schijnbaar ver geten hangt de machine daar bo ven de-grote vijver- Schijnbaarw.ant in wer kelijkheid wordt aan weerszijden van de Oceaan dooir waakzame men sen de weg van de machine 'mtauwi- keu'rig gevolgd en staat men voort durend in yerbiiniding met de be manning. De mensen op de grqnd, die zich aan beide zijden valn de oceaan met deze taak belasten', zijn ide flight-operations, officers (vlieg technische officieren). Hun taak begint reeds toioir het begin van de vlucht. Via de Mete orologische Dienst krijgen zij i ie laatste weerberichten van het te vliegen traject, ien nan 'de hand, daarvan wordt de te vliegen route, de benzinevoorraad en de betalen de lading bepaald. De gezagvoer der komt zich voor de vlucht van ©en en ander op-de hoogte stellen en krijgt dain tevens het zgn. flight- plan (vliegplan) waarin al deze ge gevens verwerkt zijn, en dat hij: onderweg met zijn eigen waarne mingen moet aanvullen. Hun werk begint echter pas goed, wanneer de machine eenmaal on derweg is; elk uur geeft het vlieg tuig zijn positie op„ die dan opi het grondstation op een kaart aan getekend wordt: tevens wordit van alle van de machine ontvangen be- richten aantekening gehouden op een archiefkaart, waarop ook de vertrek- en aankomsttijden wotrden genoteerd; de telegrafische corres pondentie met de betreffende ma chine wordt aan dezes kaart ge hecht, zodat men steeds alle gege vens van een bepaalde vlucht bij elkaar heeft. Aan de hand van de regelmatig binnenkomende weers verw achting en gaat de fIight-o per at i ons-officer na wat de weersgesteldheid zal zijn, die de machine over een uur zal ontmoeten. Nu bevinden zich boven de Atlantische Oceaan steeds een of meer depressies; ligt nu de kern van zo'n depressie precies op de route, die het vliegtuig zal volgen, dan ontmoet de vlieger slecht weer; men moet de route dus in zo'n ge val verleggen. De windrichting ron dom ©en depressiekern verloopt cir kelvormig, zodat hij 'aan weerszijden ervan tegengesteld gericht is. De route van de machine wordt dan eenvoudig zodanig verlegd,, dat hij de wind mee krijgt; weliswaar zal ide af te leggen route dan iets lan ger zijn,, maar door Ide belangrijke steun van de wind zal de afstami in kortere tijd worden afgelegd. In sommige gevallen wordt de rou te zelfs verlegd over IJsland, het geen een belangrijk grotere afstam! wordt om te vliegen, maar een ste vige wind in de rugzorgt er in dit geval toch voor, daif Niew York oip tijd bereikt wordt. Zeer veel hulp wordt hieirbij: on dervonden van die op dertien ver schillende plaatsen .in de Atlanti sche Ooeaaln gestationneerde waar schepen, die' regelmatig hun waar nemingen doen en de resultaten hiervan op gezette tijden uitzenden. Op de duur zullen langs alle intercontinentale routes deze hel pers valn ide gezagvoerder, die het grote publiek nooit te zien krijgt, maar die er in belangrijk© mate toe bijdragen, dat men veilig van de ene hoek van de aarde naar de' andere wordt vervoerdi, hun plaats innemen, waardoor de veiligheid van de burgerluchtvaart onder Ne derlands© vlag weer in hoge mate bevorderd zal worden. Het weer in Maart De afdeling Klimatologie van het K.N.M I. deelt mede: Hoewel het cijfermateriaal over het weer van de afgelopen maand, uiteraard nog verre van volledig is, kan er toch wel iets over het droge en zachte weer worden medegedeeld. Maart was te De Bilt zo zonnig als sedeit 1933 niet meer was voor gekomen. Tegen een normaal aantal van 122 uren zonneschijn werden er ditmaal niet minder dan 165 geregi streerd. Vooral 't einde van de maand bracht veel zacht weer, waardoor de gemiddelde temperatuur te De Bilt met 6 7 gr. nog 1.8 gr. boven nor maal was, ondanks het feit, dat er 13 dagen met vorst voorkwamen tegen 12 normaal. De dagelijkse maximumtemperatuur was gemiddeld 12 7 gr. tegen 9 4 normaalde miniyim- temperatuur 2 0 gt. tegen 1.3 normaal, Regen is overai te weinig gevallen. In Zuid-Limburg was de hoeveelheid het grootst, maar ook daar viel niet meer dan 70 procent van de normale hoeveelheid. In Brabant en Utrecht viel 40 procent, in het uiterste Noor den 20-30 procent en elders ongeveer de helft van betgeen men in Maart zou kunnen verwachten. De betekenis der Jaarbeurs In het speciale Amerika-nummer" van het weekblad „Groothandel" schrijft dr Herman B. Barueh. am bassadeur der Ver. Staten in Neder land; het volgende: „Het is mijn stellige persoonlijke RADIOPROGRAMMA Dinsdag 6 April. HILVERSUM I (301 M.) 7 nieuws; 7.15 gymin.; 7.30 gram.; 7.50 dagopening'; 8 nieuws; 8.15 aubade; 8.45 gram.; 9-15 morgen wijding; 9.30 gram.; 9.45 arbeids vitaminen; 10.30 van vroiuw tot Vrouw; 10.35 orgel; 10.50 voor de kleuters; 11 woninginrichting; 11.30 «iang en piano; 12 gram.; 12.30 weer- praatje; 12.33 ohs platteland; 12.43 de papavers; 1 nieuws; 1.15 Vaude ville orkest; 2 met naald en schaar; 2.30 radio-matinee; 4.30 orgel; 4.40 ide schoolbel; dat kun jij ook; öi.30 gram.; 5.45 Indonesisch radio- geschiedenisboek; 5.53 flitsen uit Oost-Ibdunesië; 6 nieuws; 6.15piapo 6.30 Nied. strijdkrachten; 7 gram.; 7.05 Nederland bouwt op; 7.15 radlo- filmkrant; 7.45 Niwiln-klanken7.50 rubriek v. d. vjederopbouw 8 jnieuws 8.05' echo van de dag; 8.15 bonte, trein; 9.30 contact; 10.15 buiten lands overzicht; 10.30 beroemd© lie- derenreeksan; 11 'nieuws:; 11.15—12 gram. V HILVERSUM II (415 M.) 7 nieuws; 7.15 gram.; 7-30 piano; 7.45 morgengebed; 8 nieuws; 8.15 pluk de dag; 9 lichtbaken; 9.30 wa terstanden; 9-35 gram.; 10 voor ide kleuters;, 10.15 ontbijtkruiméls; 10,40 wedergeboorte; 10.50 gram.; 11.30 als de ziele luistert; 11.40 philh, orkest; 12.03 Metropole orkest; 12.55 zonnewijzer; 1 nieuws; 1.20 .gram.; 1.45 het boek der boeken; 2 Neder lands glorietijdperk; 2.30 onder ons; 3 orkest Geraldo; 3.15 pianokwartet 4 idie zonnebloem'; 4.30 ziekanlof; 5 na schooltijd; 5.15 kinderkoor; 5.30 de wigwam; 5.45 zang; 6 ope rette; 6.20 sportpraaitje6.30 radio volksuniversiteit; 7 nieuws; 7.15 pi ano; 7.35 gram.; 7.45 schoolradio- uitzendingen;i 8 nieuws; 8.05 de ge wone man; 8.12 Beethoven-concert; 10.15 gram.; 10.37 actualiteiten; 10.45 avondgebed; 11 nieuws; 11.1512 gram- f overtuiging, dat wij thans op de drempel staan van een1 nieuw tijd vak van ongekende samenwerking tussen de volken en speciaal van samenwerking tussen Nederland en de Verenigde Staten van Amerika. Loyale samenwerking, gebaseerd op wederzijdse hoogachting en begrip, is de grondslag geweest van de be trekkingen tussen beide landen vanaf het ontstaan der Amerikaanse natie. Een gezonde en actieve handel is altijd een* bron en een product van die samenwerking geweest. De ge beurtenissen van dit ogenblik en de vooruitzichten voor de naaste toe komst, met name de voorstellen voor het Europees herstelprogram, de in ternationale handelsorganisatie, de vorming van de douane-unie der Benelux en de plannen voor inter- Europeese samenwerktng. zij alle duiden er op. dat de internationale handel een grote opleving tegemoet gaat. en geweldige mogelijkheden Biedt voor het economisch herstel der volken, waar dan ook". De minister vain ouderwijs, kun sten en wetenschappen heeft be paald,, dat die heef- W. Vogt, di recteur van de A.V.R.O., als leiden de functionaris in het radiotoestel zal "kunnen worden aanvaard. De 27-jarige P. K. is op de Hoornse weg onder Oudoirp dioor ©en hevige windstoot onder ©en vrachtauto gedrukt. Hij werd naar het Centraal Ziekenhuis te Alkmaar vervoerd, waar hij aan een sohedel- basisfraetuur is overleden. Drie honden, waarvan de eige naars nog onbekend zijn, hebben een ware slachting aangericht onder de schapen van 'de heer A. v. 0„ die in het Sportpark te Zevenbergen graasden. De cadavers van acht verscheurde dierein lagen 's morgens op het terrein.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1948 | | pagina 2