Achter de schermen van een wereldluchtnet
toïi, stijgend tot 54000 ton iin Oc
tober 1947. Deze topmaainden wer-
Idein veroorzaakt door oogstvervoer
doch ewer bet laatste halfjaar vain
1947 werd ioclh ruim 4SOOD ton ge-
mildideld pér maand verbruikt. In
deze cijfers is bet militaire .vervoer
toegrepen,, doch de luchtvaart i!s er
niet in opgenomen. Oorzaken der
stijging kan men zoeken in bet
bogere verbruik van niet-efficiiaate
vrachtwagens (uit dumps b.v.), uit
breiding van bet vrachtautopairk, in
tensiever gebruik van bet wagen
park door toegenomen bedrijvigheid,
uitbreiding van bet militaire ver
keer alsook groter gebruik van mo
torvoertuigen in ide mooie zomer
van 1947.
Gezien onze moeilijke valutapo-
sitiie in ide dollar- en sterlingseoijoi-
ren ide benzine en bet materieel
moeten worden geïmporteerd is
een verboging mjafc '5 a 10 pet. uit
veringsoogpunt toelaatbaar en dan
ter wille van ide bedrijfszuiinaigbeild
aanbevelingswaardig.
1600 woningen in 1948
voor Zeeland
Minister In 't Veld heeft.„bij zijn
bezoek aan West-Zeeuws-VIaani de
ren meegedeeld, dat bet departe
ment van „Wederopbouw" en Volks
huisvesting er naar streeft, dat jrt
1853 in alle provincies een even
redig woiniingtelfoirt zou bestaan.
De minister meende dat Zeeland
met de toewijzing voor 1948 van
1600 woningen belangrijk meer ge
kregen heeft dan waarop het vol
gens de regelen aanspraak zou kun
nen maken.
Die eerste duizend Griekse kinde
ren uit de grensgebieden zijn te
Athene aangekomen om te verhoe
den dat zij dioor de guerilla's weg
gevoerd zullen worden. 1:500 Kin
deren zijto reeds, te Saloiniki aan
gekomen, waair men. er nog 1000
verwacht. Ook naar de biodeoaniesos
zullen enige duizenden worden ge
zonden.
Hoe een oceaanvlucht georganiseerd wordt
De nieuwe rijksconstructie
De verkiezingen van deze zomer
zullen worden uitgelokt idoor eetn
grondwetsherziening.
Een grondwetsherziening, wlelke
nodig is om verder te bouwen aan
de nieuwe inrichting vani het kor
nimkrijk. Zulk een mieuwie inrich
ting werd reeds .aangekondigd! in
de koninklijke vrede van December
1942. Gelijkwaardigheid der delen,
blijvende, samenwerking op basis
van vrijwilligheid, dat 'waren de
hoofdpunten van de radio,-toespraak
welke toen onder verantwoordelijk
heid van het Kabinet-Gerb'randy ge
houden werd.
Onder zeer moeilijke omstandig
heden is ér na de bevrijding ge
werkt aan de verwezenlijking dier
grondgedachten, wélke eigenlijk bui-"
ten het kader van de geldende
Grondwet vielen.
De regeringen van inia de bevrij
ding hebben gemeend, dat ze een.
heel eind konden komen met toe
passing vain de in Londen uitgevaar
digde Noodbesluitem
Doch dit kreeg met het vorde
ren van de tijd een voortdurend
meer gewrongen karakter.
De regering acht het nodig con
stitutionele machtigingen te schep
pen yoor het verder opbouwen en
uitbouwen van de nieuw© Rijkscoh-
structie.
Minister Fiévez over de
Nationale Reserve
Naar aanleiding van tijdenis de
behandeling der Ooirlogsbiegro.ti.ng
in de Eerste Kamer gemaakte op
merkingen, deelde" minister Fiévez
t.Oi.v. ide Bi.V.L. mee, dat de regering
niets ainders wil dain ïh de niatiolnale
reserve een aantal gezagsgetrouwe
mensen te hebben, die zich ter be
schikking van de overheid stelten.
Hij deelde niet de vrees welk© wierd
geuit tein aanzien van het open
zetten van loketten ten behoeve va|n
do nationale reserve, „want er be
staat onder het volk een zeer grote
belangstelling" zei hij'.
Het zal volgens de minister no
dig zijn, dat in dé nationale reserve
niet. worden opgenomen degenen,
die bij mobilisatie van het' leger
onder de wapenen geroepen mois
ten wo|rdén.
Hij deelde mee, dat ide oprichting
van Veiligheidsbataljohs in Indo
nesië met kraüht ter hand is: ge
nomen, waardoor de aflossing van
treepen kom versneld worden.
De minister maakte ook bekend,
dat niet alle territoriale bataljons
op 1 Juni ajs. ontbonden zullen
worden zoalis aanvankelijk is mee
gedeeld. Br zullen er nog enkele
ook daarna worden gehandhaafd.
Zuinigheid langs de weg
Vrijwillig bezuinigen op benzine,
auto's,, banden en onderdelen, js
een campagne van ilrie maanden,
die per 1 Apriil onder de leus „Z""
van „zuinigheid" in Nederland is
ingezet. Iedere weggebruiker wiaet,
dat in overheidskringen reeds lang
plannen werden gemaakt om tot
zuiniger verbruik van brandstof en
materieel in Nederland te komen.
Men "bedacht dwingende maatrege
len hiertoe, als het invoeren van
60 rijidagen in drie maanden of het
stopleggan van het verkeer tijidens
ide weekends en een diag ito da
week, doch op verzoek van het
Bureau Centraal Overleg van Wieg-
verkeers- en Vervoersorganisaties
is het doorvoeren van dergelijke
maatregelen nog niet geschied. Men
wil proberen door de driemaandse
„Z"-eampagne tot vrijwillige bezui
niging te brengen.
Men beoogt met de „Z"-ca<mpagne
belangrijke resultaten te bereiken,
zower voor het personen- als voor
het vrachtvervoer. Het benzinever
bruik voor de oorlog bedroeg circa
35000 kg./ton per maand. In Oc
tober 1946 was dit reeds 42090
Ergens boven ide Atlantische Ooejian
als een stip in de oneindigheid, be
geeft zich een K.L.M-CoinstellaitiiDh
Haar de Nieuwe Wereld; veertig
passagiers en een toemaniniinig van
tien koppen gaan met een snelheid
van 450 kilometer per uur hun be
stemming tegemoet- Schijnbaar ver
geten hangt de machine daar bo
ven de-grote vijver-
Schijnbaarw.ant in wer
kelijkheid wordt aan weerszijden
van de Oceaan dooir waakzame men
sen de weg van de machine 'mtauwi-
keu'rig gevolgd en staat men voort
durend in yerbiiniding met de be
manning. De mensen op de grqnd,
die zich aan beide zijden valn de
oceaan met deze taak belasten', zijn
ide flight-operations, officers (vlieg
technische officieren).
Hun taak begint reeds toioir het
begin van de vlucht. Via de Mete
orologische Dienst krijgen zij i ie
laatste weerberichten van het te
vliegen traject, ien nan 'de hand,
daarvan wordt de te vliegen route,
de benzinevoorraad en de betalen
de lading bepaald. De gezagvoer
der komt zich voor de vlucht van
©en en ander op-de hoogte stellen
en krijgt dain tevens het zgn. flight-
plan (vliegplan) waarin al deze ge
gevens verwerkt zijn, en dat hij:
onderweg met zijn eigen waarne
mingen moet aanvullen.
Hun werk begint echter pas goed,
wanneer de machine eenmaal on
derweg is; elk uur geeft het vlieg
tuig zijn positie op„ die dan opi
het grondstation op een kaart aan
getekend wordt: tevens wordit van
alle van de machine ontvangen be-
richten aantekening gehouden op
een archiefkaart, waarop ook de
vertrek- en aankomsttijden wotrden
genoteerd; de telegrafische corres
pondentie met de betreffende ma
chine wordt aan dezes kaart ge
hecht, zodat men steeds alle gege
vens van een bepaalde vlucht bij
elkaar heeft.
Aan de hand van de regelmatig
binnenkomende weers verw achting en
gaat de fIight-o per at i ons-officer na
wat de weersgesteldheid zal zijn,
die de machine over een uur zal
ontmoeten. Nu bevinden zich boven
de Atlantische Oceaan steeds een
of meer depressies; ligt nu de kern
van zo'n depressie precies op de
route, die het vliegtuig zal volgen,
dan ontmoet de vlieger slecht weer;
men moet de route dus in zo'n ge
val verleggen. De windrichting ron
dom ©en depressiekern verloopt cir
kelvormig, zodat hij 'aan weerszijden
ervan tegengesteld gericht is. De
route van de machine wordt dan
eenvoudig zodanig verlegd,, dat hij
de wind mee krijgt; weliswaar zal
ide af te leggen route dan iets lan
ger zijn,, maar door Ide belangrijke
steun van de wind zal de afstami
in kortere tijd worden afgelegd.
In sommige gevallen wordt de rou
te zelfs verlegd over IJsland, het
geen een belangrijk grotere afstam!
wordt om te vliegen, maar een ste
vige wind in de rugzorgt er in
dit geval toch voor, daif Niew York
oip tijd bereikt wordt.
Zeer veel hulp wordt hieirbij: on
dervonden van die op dertien ver
schillende plaatsen .in de Atlanti
sche Ooeaaln gestationneerde waar
schepen, die' regelmatig hun waar
nemingen doen en de resultaten
hiervan op gezette tijden uitzenden.
Op de duur zullen langs alle
intercontinentale routes deze hel
pers valn ide gezagvoerder, die het
grote publiek nooit te zien krijgt,
maar die er in belangrijk© mate
toe bijdragen, dat men veilig van
de ene hoek van de aarde naar de'
andere wordt vervoerdi, hun plaats
innemen, waardoor de veiligheid
van de burgerluchtvaart onder Ne
derlands© vlag weer in hoge mate
bevorderd zal worden.
Het weer in Maart
De afdeling Klimatologie van het
K.N.M I. deelt mede:
Hoewel het cijfermateriaal over
het weer van de afgelopen maand,
uiteraard nog verre van volledig is,
kan er toch wel iets over het droge
en zachte weer worden medegedeeld.
Maart was te De Bilt zo zonnig
als sedeit 1933 niet meer was voor
gekomen. Tegen een normaal aantal
van 122 uren zonneschijn werden er
ditmaal niet minder dan 165 geregi
streerd. Vooral 't einde van de maand
bracht veel zacht weer, waardoor de
gemiddelde temperatuur te De Bilt
met 6 7 gr. nog 1.8 gr. boven nor
maal was, ondanks het feit, dat er
13 dagen met vorst voorkwamen
tegen 12 normaal. De dagelijkse
maximumtemperatuur was gemiddeld
12 7 gr. tegen 9 4 normaalde miniyim-
temperatuur 2 0 gt. tegen 1.3 normaal,
Regen is overai te weinig gevallen.
In Zuid-Limburg was de hoeveelheid
het grootst, maar ook daar viel niet
meer dan 70 procent van de normale
hoeveelheid. In Brabant en Utrecht
viel 40 procent, in het uiterste Noor
den 20-30 procent en elders ongeveer
de helft van betgeen men in Maart
zou kunnen verwachten.
De betekenis der Jaarbeurs
In het speciale Amerika-nummer"
van het weekblad „Groothandel"
schrijft dr Herman B. Barueh. am
bassadeur der Ver. Staten in Neder
land; het volgende:
„Het is mijn stellige persoonlijke
RADIOPROGRAMMA
Dinsdag 6 April.
HILVERSUM I (301 M.)
7 nieuws; 7.15 gymin.; 7.30 gram.;
7.50 dagopening'; 8 nieuws; 8.15
aubade; 8.45 gram.; 9-15 morgen
wijding; 9.30 gram.; 9.45 arbeids
vitaminen; 10.30 van vroiuw tot
Vrouw; 10.35 orgel; 10.50 voor de
kleuters; 11 woninginrichting; 11.30
«iang en piano; 12 gram.; 12.30 weer-
praatje; 12.33 ohs platteland; 12.43
de papavers; 1 nieuws; 1.15 Vaude
ville orkest; 2 met naald en schaar;
2.30 radio-matinee; 4.30 orgel; 4.40
ide schoolbel; dat kun jij ook;
öi.30 gram.; 5.45 Indonesisch radio-
geschiedenisboek; 5.53 flitsen uit
Oost-Ibdunesië; 6 nieuws; 6.15piapo
6.30 Nied. strijdkrachten; 7 gram.;
7.05 Nederland bouwt op; 7.15 radlo-
filmkrant; 7.45 Niwiln-klanken7.50
rubriek v. d. vjederopbouw 8 jnieuws
8.05' echo van de dag; 8.15 bonte,
trein; 9.30 contact; 10.15 buiten
lands overzicht; 10.30 beroemd© lie-
derenreeksan; 11 'nieuws:; 11.15—12
gram. V
HILVERSUM II (415 M.)
7 nieuws; 7.15 gram.; 7-30 piano;
7.45 morgengebed; 8 nieuws; 8.15
pluk de dag; 9 lichtbaken; 9.30 wa
terstanden; 9-35 gram.; 10 voor ide
kleuters;, 10.15 ontbijtkruiméls; 10,40
wedergeboorte; 10.50 gram.; 11.30
als de ziele luistert; 11.40 philh,
orkest; 12.03 Metropole orkest; 12.55
zonnewijzer; 1 nieuws; 1.20 .gram.;
1.45 het boek der boeken; 2 Neder
lands glorietijdperk; 2.30 onder ons;
3 orkest Geraldo; 3.15 pianokwartet
4 idie zonnebloem'; 4.30 ziekanlof;
5 na schooltijd; 5.15 kinderkoor;
5.30 de wigwam; 5.45 zang; 6 ope
rette; 6.20 sportpraaitje6.30 radio
volksuniversiteit; 7 nieuws; 7.15 pi
ano; 7.35 gram.; 7.45 schoolradio-
uitzendingen;i 8 nieuws; 8.05 de ge
wone man; 8.12 Beethoven-concert;
10.15 gram.; 10.37 actualiteiten; 10.45
avondgebed; 11 nieuws; 11.1512
gram- f
overtuiging, dat wij thans op de
drempel staan van een1 nieuw tijd
vak van ongekende samenwerking
tussen de volken en speciaal van
samenwerking tussen Nederland en
de Verenigde Staten van Amerika.
Loyale samenwerking, gebaseerd op
wederzijdse hoogachting en begrip,
is de grondslag geweest van de be
trekkingen tussen beide landen vanaf
het ontstaan der Amerikaanse natie.
Een gezonde en actieve handel is
altijd een* bron en een product van
die samenwerking geweest. De ge
beurtenissen van dit ogenblik en de
vooruitzichten voor de naaste toe
komst, met name de voorstellen voor
het Europees herstelprogram, de in
ternationale handelsorganisatie, de
vorming van de douane-unie der
Benelux en de plannen voor inter-
Europeese samenwerktng. zij alle
duiden er op. dat de internationale
handel een grote opleving tegemoet
gaat. en geweldige mogelijkheden
Biedt voor het economisch herstel
der volken, waar dan ook".
De minister vain ouderwijs, kun
sten en wetenschappen heeft be
paald,, dat die heef- W. Vogt, di
recteur van de A.V.R.O., als leiden
de functionaris in het radiotoestel
zal "kunnen worden aanvaard.
De 27-jarige P. K. is op de
Hoornse weg onder Oudoirp dioor
©en hevige windstoot onder ©en
vrachtauto gedrukt. Hij werd naar
het Centraal Ziekenhuis te Alkmaar
vervoerd, waar hij aan een sohedel-
basisfraetuur is overleden.
Drie honden, waarvan de eige
naars nog onbekend zijn, hebben een
ware slachting aangericht onder de
schapen van 'de heer A. v. 0„ die
in het Sportpark te Zevenbergen
graasden. De cadavers van acht
verscheurde dierein lagen 's morgens
op het terrein.