Is de critiek op de R.T.M. gerechtvaardigd?
Wat wij mogen betalen
voor 1948
Op die Rijksbegroting yoor 1948
komen die volgende ramingen voor
met betrekking tot wat het Neder
landse volk aan belastingen zal
hebben op te brengen:
Inkomstenbelastingen f 6'80 mill.
Vermogensbelasting f 50 mill.
Vennoot schapsbelasting t' 110 mill.
Loonbelasting - f 360 mill.
Dividendbelasting f 20 mill.
Commissarissenbelasting f 21,2 mill,
Verevenimgsheffinig f 170 mill.
Motorrijtuigenbelasting f 23 mill.
Invoerrechten f 183 mill.
Accijns op gedistilleerd f 51,8 mill.
Accijns op bier f 27 mill.
Accijns op suiker f 56 mill!.
Accijns op tabak f 150 mill!.
Omzetbelasting f 535 mill).
Rechten vain successie f 68 mill.
Vermogensaanwiasbelast. f 2,000 mill,
Vermogensbeffing ineens i 1,000 mill.
Melk, varkens en eieren
worden duurder
In antwpordi pp de verschillend©
vragen, hem dioioir divers© Kamer
leden gedaan, btetopgt min. Mans-
holt, dat een straf lanen-en-prijaeln-
beleid noodzakelijk is. Ben bezwaar
dier b'oeren is, dat de prijzen in!
absolute zin te laag zijn- Prijlzen-
vaststelliing in de landbouw! is zeer
moeilijk. Indien men komen zon tot
regionale prijzen, zou dat gemak
kelijker zijn, maar dat is technisch
niet mogelijk. Uitvoerig gaat spre
ker na hoe die vaststelling tolt
stand komt, een redelijk (Onderne
mers! oon mioet daarbij gewaarborgd'
zijn. Risico's moeten volar rekening
van de boier komen. Alleen is het
de vraag, of in het afgelopen jaar
met zijn droogte deze zomer en
die felle koude in de winter, sprake
moet zijn vain ©en abnormaal ri
sico.
Wil men tot wijziging dier prijzen
komen, idan moet er aanleiding toe
zijn. Maar dan moet zijf steunen op
voldoende gegevens. Met idle ver
zameling is men dioiende.
De ioverheidi moet zich steeds
voorbehouden eventueel maximum
prijzen voor bepaalde producten
vast te stellen. Met het instellen
van een minimum-prijs is de re
gering zeer voorzichtig. Ho© debe-
drijfsuitkomsten in de tuinbouw zijln,
kan sp;r. nog niet overzien. Qe be-
drijfsuitkomsten voor de landbouw
voor 1947 vallen tegen, in sommige
streken zijn ze zeer slecht.
De melkprijzen zullen moeten wor
den herzien, evenals die prijis der
varkens ien 'der eieren. Van de ak
kerbouw! Zijn nog geen gegevens
bekend. j' i
Hoe postduiven
hun koers bepalen
Jarenlang hebben de des
kundigen getracht te ontdek
ken hoe postduiven altijd'
weer hun weg terug vinden.
Prof. H. L. Yeagley uit Penn
sylvania meent bewezen te
hebben, dat Ide duiven wor
den geleid door het aardmaig-
netisme en door de roterende
'beweging van de aarde. Vol
gens hem hébben vogels aan
het eind van ide gezichtsze
nuwen in de oigen een ge
heimzinnig orgaan, waarin zo-
w'el electrisc'he vezels vomko
men, die gevoelig zijn voor
de variaties van het magne
tisme als een: noig teerder
„zintuig" dat ide langzame
draaiing van de aarde meet.
Peetmoeder van
Prinses Marijke
Het verzoek door Prinses Juliana
gedaan aan ide Groot-Hertogin Char
lotte van Luxemburg om peetmoe
der van prinses Marijke te zijln, is
ingewilligd. Met haa,r zal Prins
Felix in Nederland' komen om de
doopplechtigheid op 9 October bij
te wenen.
Strengere berechting
der zwarte handel
Bij de Tweed© Kamer is eén wets
ontwerp ingediend op de berechting
van economische delicten. De re
gering is uitgegaan valn dé ge
dachte, dat deze bijzondere recht
spraak behoort te worden oh'dér-'
gebracht ftj! Ide gewone recht
spraak, waarbij 'dan als practische
oplossing is gedacht aan toevoe
ging van deskundigen aan de recht
banken.
Het al te veel verspreide denk
beeld dat economische delicten
minder strafbaar zouden zijn dan
misdrijven en overtredingen in de
gewone 'betekenis, zal naar men
hoopt daarmee verdwijnen. Om dit
hog sterker te beklemtonen' zijln de
maximumstraffen voor economische
delicten in het ontwerp zeer zwaar
voor misdrijven zes jaar hechtenis
én boete tot eén onbepaald' bedrag,
voor overtredingen zes maanden
hechtenis en/o,f een bo-ete van ten
hoogste f 50.000.
Twee kinderen overreden
Gisteren zijn te Hilversum twee
'kinderen op nagenoeg dezelfde wij
ze om het leven gekomen. Het
zoontje van een bakker aan de
Hilvertsweg liep1 voor eeln stads
bus langs om, juist toen deze be
gon te rijden. Hij! werd op slag
gedooid'. Ia de J. v. de Heyden-i
straat trachtte een zesjarig meisje
voor een rijdende auto langs te
loipen. Zij werd gegrepen en over
leed kort daarop aan de verwon
dingen.
Kerkramen van
Vacuumschokbeton
Bij de restauratie van het gébouw
der Ger. Kerk in Zierikzee wordt
voor de bouw van de kerkramen
ieen systeem toegepast, dat geheel
nieuw: is in Nederland.
Deze kerk zal namelijk de eerst©
zijn, die voorzien wordt van. kerk-
'ramiein uit vaouumsichokbeton- Hiet
materiaal had; toit nog toe slechts
toepassing gevonden in ©ep enkel©
Zwitserse ien Franse kerk,
Het voordeel van deze constructie
is, dat er totaal geen hout bij no
dig is ien dat ide ramen ter plaatse
geconstrueerd worden uit geperste
blokken, die kant ien klaar van de
fabriek komen.
Om het 'effect nog te verhogen
zullen die ramen voorzien worden
van oud-Frans glas, "terwijl de
dwa'rsbalkjies in de openingen van
d© vensters een totaal-constru'ctiie
te zien geven, die aan een kruis
vorm dioet denken, waardoor ide
ramen dus kruisramen wio|rd©n.
Die verwachting bestaat, dat het
kerkgebouw te Zlerikzee eind, Oc
tober gereed, zal ziju vopr gebruik.
De restauratie kost plmi. f 45.000,
INGEZONDEN STUKKEN
Dammen
Burglh, 23 Sept. '47.
Nu het damseiizoien is aangebro
ken, heb ik mij afgevraagd hoe
het dit fjaar zal gaan lop pus
leilandi. Overal iin ons land' gaat die
damsport met rasse schreden vjootr-
uijt- Speciaal die Zeeuwse Damhond
dioet haar best, |oim dpjor middel
van internationale wedstrijden,
tournooien en propaganda-avonden
méér belangstelling voor deze edele
sport te wekken-.
Zo zal er pok op Schouwen 'én
Duiveland, in de eerstvolgende maan-
dien een intensieve propaganda ge-
vioard wiorden. Er zal' 'getracht
'wprdien in verschillende plaatsen
een damvereniging pp te richten-
Waar 'blijven die liefhebbers vain
Brouwlershaven, Opisterlandi, Scha-
rendijke, e.a.? Wij' hopen spopdig
met hen in contact te komen-
Damliefhebbers zijn er genoeg pp
ons eiland, maar het. blij ven z.g,
„fhniisdaimners", Tot hen zpu ik
willen zeggen: Gaat U ©an© een
ppopaganda-aviomd bezoeken, dan zal
U 'overtuigd, wlorden, dat dammen
nog iets meer is dan alleen ma-ar
„schuiven" en voor tijdverdrijf
spelen, Voioir het oprichten van- ©en
damclub kunt U zich in verbinding
stellen met dhr. Joh. V. 'dl We rij,
Renesse of ondergetekende.
U, mijnheer die redacteur, harte
lijk dank vopr de plaatsing-
Hpogadhtiand;,
FR. BRANDENBURG
Ring 100, B-urgh.
Meer dan 1000 arbeiders van die
autofahriek „Clark Equipment Com
pany" te Buchanan (Michigan) heb
ben gedreigd ,in staking te gaan,
indien de directie aan Sow jet: Rus
sische technici toestaat de werk
methoden en de machines van déze
fabriek te bestuderen.
Een bedrijf in de strijd om de verkeer se fficiency
In het afgelopen seizoen is men
met critiek op die R.TijM. niet zui
nig geweest- Velen maakten van
het hart geen moordkuil ien vlogen
In die pen, ;om het ©verkropt ge
moed te juchten. over slechte ver
bindingen, miserable boten iep 'wat
die® meer zij. Nu is met het oiog
hierop, die vraag gewettigd, of al
'deze critiek [wel gerechtvaardigd
is. Bekijken die critische scriben
ten de zaak' niet wat al te sim
plistisch >en kennén zij feitelijk wel
die juiste oorzaken van de tekort
komingen? „Nean", zei ion© die di
recteur van die R.Tf.M., Dr. van
Zuilen-, tijdens een onderhoud idat
wij eön dezer dagen te Rotterdam
met hem hadden. „Die mensen 'be
seffen inderdaad niet, iwiat er nodig
is ien wat er gedaan moiet worden
om in het gebied, dat die R.TM,
bestrijkt, tot een behoorlijke ver-
keersefficiency te geraken",.
Inderdaad, de mensen zien alleeö
aan „wat voior pgen is" 'en be
kreunen zich niet om die achter
grond van de feiten. Zij hebban
voorbarige conclusies en critissran
op een manier, dia vaak nauwelijks
binnen de grenzep van het w'elge-
voegelijke blijft.
Roofbouw
Die R.T,M. is altijd een bedrijf
geweest, dat .in het centrum van
een negatieve belangstelling heeft
gestaan. Veelal w'as daarvoor reden,
maar gelijkertijd werd ide reputatie
aangetast 'op een dusdanige wijze,
dat het herstel hiervan opk onder
de gewijzigde, omstandigheden, npg
niet ten volle heeft plaats gehad.
De schuld hiervopr draagt de hui
dige R.Ti.M.-direetie gaensiZiins. Im
mers, op dit bedrijf was lange ja
ren een fatale ropfbiouw gepleegd!
isn juist toen de symptjomen van
het wanbeheer zich in ernstige' mate
voordeden, kwam. ide looriogseata-
strophe, die het bedrijf toitaal ont
redderde. Onder deze omstandig
heden moesit de herbouw' ter hand
(w'ordien genjoimpn en is het dan
onbegrijpelijk, dat het verkeer in
alle details nog geen vjolkomen be
vredigend beeld te zien geeft?
Hoge exploitatiekosten
Wie een voilé tram ziet rijden
'én daaraan gelijk de gedachte aan
hoge winsten koppelt, is een naïve-
liing, die niet weet hoe ontstellend'
hoog die 'exploitatiekosten na idle
oorlog zijn gestegen. Die R.T.M.
heeft betrekkelijk veel nieuw ma
teriaal aan moeten kopen vpor her
stel van boten en treinen. Herstel
ten onderhoud kostte kapitalen, ter
wijl in het sociaal achterlijk be
drijf juist voor deze post grote'
bedragen moesten worden uitge
trokken.
Bij' het herstel van schiepen en
'treinen heeft die directie zich ab
soluut niet laten leiden dqor „lu-
xieuse" gedachten. Tegelijkertijd
stond evenwfel vast, dat de afiwer-
king van die vervoersmiddelen, idie
nog leen lange diensttijd' vopr ide
bopg hebben, in overeenstemming
moest zijn met de eisen des lijkte,
w'aardioior een „interne aeeomoda-
tie" kan wprdien verzekerd'.
„Er zijn in mijn bedrijf geen. luxe
schepen", aldus de heer v. Zuilen
„en deze konden dps moeilijk ge
bruikt wprden vopr pleziertoebtjies,
zoals destijds wlerd gesuggereerd"*
De „nieuw©" boten bieden het com
fort, waarop de reiziger rechtheeft
en de tragiek met de .„Haring
vliet" destijds, Was niet meer dan
een coïncidéntie.
Oud materiaal
Er is nog veel oudi materiaal' Pp.
de rail en in de vaart ien het is
niet mogelijk dit ppi korte termijn
te liquidieren,, omdat deviezen zoal
niet geheel- ontbreken, dian toch
zeer schaars zijn. Waar enkele
goede boten moestan Worden ge-
requireerd;. voor noodzakelijke 'ex
cursies, diaar Werd tijdelijk de „Ha
ringvliet" :in de vaart gelégd' lop
de lijn ZlerikzeeRotterdam. Die di
rectie whs van mening, dat het met
deze boot nog wel dooir de beugel
kon, maar helaas 'gaf het perso
neel niet -altijd de medewerking!
die wel gewenst was.
Tirammisère op Schouwen enD-ui-
vielandi scheen op bevredigende wijze
opgelost te kunnen wprdien, toen!
men in die gelegenheid was auto
bussen over te nemen van die Nedl.
Spoorwegen. De wegen verkeren op
ons eiland, evenwél nog iin ©en -dus
danig slechte staat, dat van het
plan tot gedeeltelijke overschake
ling op autoitractie moest wprdien
afgezien.
De toekomst
Intussen laat de R-TM- het ©r
niet bij1 zitten. Over ©en jaar zul
len die treinen ;op Sch.-Di. wlorden
voortgedreven, door diesel-tractie,
als alles „p-lammassig" kan worden
afgewerkt. Het veer te Zijple zal
zeer binnenkort niet langer stof
geven tot wrange ,ien bittere inge-
zondien stukken- De grootste zij-
ladingspiontota van Nederland, met
240 m^dekruimte, ligt te Dordrecht
gereed,. Het ontbreekt alleen nog
aan twee pompen, die, in Engeland!
besteld, 'intussen zijn afgezonden!.
Een fcopladingpolnton ware beter
geweest, maar die Ihavenouitillage,
zowel te Zijpe als Anna-Jaoobar
polder, zijn vopr het gebruik' van
een grote ponton van dit soort,
nog niet geschikt, al heeft ©pk Wa
terstaat grote plannen ter verbete
ring In voorbereiding.
Bij.' het afscheid, nemen drukte
Dir.. van Zuilen ons bovenal pp het
hart, bij' het publiek ©en beroep te
doen jop goed begrip. Begrip heb
ben w'e nodiig, voor de bijzondere
verkeersmoeilijkheden, die onze pro
vincie oplevert. Begrip- ook voor
de strijd tegen schaarste en duurte
van materialen, die de R.T.M. voert
malgré tout, want het komt met
het verkeer in Zeelandi in orde,
dat staat buiten elke discussie. Het
is slechts nodig te wijzen op het
geen reeds werd bereikt, om dé
juistheid van deze bewering in te
zien. Critiek kan ook wel ©en©
wordien ingegeven door ©en veel
eisendheid, die vergt ijzer met han
den te breken-