Is de critiek op de R.T.M. gerechtvaardigd? Wat wij mogen betalen voor 1948 Op die Rijksbegroting yoor 1948 komen die volgende ramingen voor met betrekking tot wat het Neder landse volk aan belastingen zal hebben op te brengen: Inkomstenbelastingen f 6'80 mill. Vermogensbelasting f 50 mill. Vennoot schapsbelasting t' 110 mill. Loonbelasting - f 360 mill. Dividendbelasting f 20 mill. Commissarissenbelasting f 21,2 mill, Verevenimgsheffinig f 170 mill. Motorrijtuigenbelasting f 23 mill. Invoerrechten f 183 mill. Accijns op gedistilleerd f 51,8 mill. Accijns op bier f 27 mill. Accijns op suiker f 56 mill!. Accijns op tabak f 150 mill!. Omzetbelasting f 535 mill). Rechten vain successie f 68 mill. Vermogensaanwiasbelast. f 2,000 mill, Vermogensbeffing ineens i 1,000 mill. Melk, varkens en eieren worden duurder In antwpordi pp de verschillend© vragen, hem dioioir divers© Kamer leden gedaan, btetopgt min. Mans- holt, dat een straf lanen-en-prijaeln- beleid noodzakelijk is. Ben bezwaar dier b'oeren is, dat de prijzen in! absolute zin te laag zijn- Prijlzen- vaststelliing in de landbouw! is zeer moeilijk. Indien men komen zon tot regionale prijzen, zou dat gemak kelijker zijn, maar dat is technisch niet mogelijk. Uitvoerig gaat spre ker na hoe die vaststelling tolt stand komt, een redelijk (Onderne mers! oon mioet daarbij gewaarborgd' zijn. Risico's moeten volar rekening van de boier komen. Alleen is het de vraag, of in het afgelopen jaar met zijn droogte deze zomer en die felle koude in de winter, sprake moet zijn vain ©en abnormaal ri sico. Wil men tot wijziging dier prijzen komen, idan moet er aanleiding toe zijn. Maar dan moet zijf steunen op voldoende gegevens. Met idle ver zameling is men dioiende. De ioverheidi moet zich steeds voorbehouden eventueel maximum prijzen voor bepaalde producten vast te stellen. Met het instellen van een minimum-prijs is de re gering zeer voorzichtig. Ho© debe- drijfsuitkomsten in de tuinbouw zijln, kan sp;r. nog niet overzien. Qe be- drijfsuitkomsten voor de landbouw voor 1947 vallen tegen, in sommige streken zijn ze zeer slecht. De melkprijzen zullen moeten wor den herzien, evenals die prijis der varkens ien 'der eieren. Van de ak kerbouw! Zijn nog geen gegevens bekend. j' i Hoe postduiven hun koers bepalen Jarenlang hebben de des kundigen getracht te ontdek ken hoe postduiven altijd' weer hun weg terug vinden. Prof. H. L. Yeagley uit Penn sylvania meent bewezen te hebben, dat Ide duiven wor den geleid door het aardmaig- netisme en door de roterende 'beweging van de aarde. Vol gens hem hébben vogels aan het eind van ide gezichtsze nuwen in de oigen een ge heimzinnig orgaan, waarin zo- w'el electrisc'he vezels vomko men, die gevoelig zijn voor de variaties van het magne tisme als een: noig teerder „zintuig" dat ide langzame draaiing van de aarde meet. Peetmoeder van Prinses Marijke Het verzoek door Prinses Juliana gedaan aan ide Groot-Hertogin Char lotte van Luxemburg om peetmoe der van prinses Marijke te zijln, is ingewilligd. Met haa,r zal Prins Felix in Nederland' komen om de doopplechtigheid op 9 October bij te wenen. Strengere berechting der zwarte handel Bij de Tweed© Kamer is eén wets ontwerp ingediend op de berechting van economische delicten. De re gering is uitgegaan valn dé ge dachte, dat deze bijzondere recht spraak behoort te worden oh'dér-' gebracht ftj! Ide gewone recht spraak, waarbij 'dan als practische oplossing is gedacht aan toevoe ging van deskundigen aan de recht banken. Het al te veel verspreide denk beeld dat economische delicten minder strafbaar zouden zijn dan misdrijven en overtredingen in de gewone 'betekenis, zal naar men hoopt daarmee verdwijnen. Om dit hog sterker te beklemtonen' zijln de maximumstraffen voor economische delicten in het ontwerp zeer zwaar voor misdrijven zes jaar hechtenis én boete tot eén onbepaald' bedrag, voor overtredingen zes maanden hechtenis en/o,f een bo-ete van ten hoogste f 50.000. Twee kinderen overreden Gisteren zijn te Hilversum twee 'kinderen op nagenoeg dezelfde wij ze om het leven gekomen. Het zoontje van een bakker aan de Hilvertsweg liep1 voor eeln stads bus langs om, juist toen deze be gon te rijden. Hij! werd op slag gedooid'. Ia de J. v. de Heyden-i straat trachtte een zesjarig meisje voor een rijdende auto langs te loipen. Zij werd gegrepen en over leed kort daarop aan de verwon dingen. Kerkramen van Vacuumschokbeton Bij de restauratie van het gébouw der Ger. Kerk in Zierikzee wordt voor de bouw van de kerkramen ieen systeem toegepast, dat geheel nieuw: is in Nederland. Deze kerk zal namelijk de eerst© zijn, die voorzien wordt van. kerk- 'ramiein uit vaouumsichokbeton- Hiet materiaal had; toit nog toe slechts toepassing gevonden in ©ep enkel© Zwitserse ien Franse kerk, Het voordeel van deze constructie is, dat er totaal geen hout bij no dig is ien dat ide ramen ter plaatse geconstrueerd worden uit geperste blokken, die kant ien klaar van de fabriek komen. Om het 'effect nog te verhogen zullen die ramen voorzien worden van oud-Frans glas, "terwijl de dwa'rsbalkjies in de openingen van d© vensters een totaal-constru'ctiie te zien geven, die aan een kruis vorm dioet denken, waardoor ide ramen dus kruisramen wio|rd©n. Die verwachting bestaat, dat het kerkgebouw te Zlerikzee eind, Oc tober gereed, zal ziju vopr gebruik. De restauratie kost plmi. f 45.000, INGEZONDEN STUKKEN Dammen Burglh, 23 Sept. '47. Nu het damseiizoien is aangebro ken, heb ik mij afgevraagd hoe het dit fjaar zal gaan lop pus leilandi. Overal iin ons land' gaat die damsport met rasse schreden vjootr- uijt- Speciaal die Zeeuwse Damhond dioet haar best, |oim dpjor middel van internationale wedstrijden, tournooien en propaganda-avonden méér belangstelling voor deze edele sport te wekken-. Zo zal er pok op Schouwen 'én Duiveland, in de eerstvolgende maan- dien een intensieve propaganda ge- vioard wiorden. Er zal' 'getracht 'wprdien in verschillende plaatsen een damvereniging pp te richten- Waar 'blijven die liefhebbers vain Brouwlershaven, Opisterlandi, Scha- rendijke, e.a.? Wij' hopen spopdig met hen in contact te komen- Damliefhebbers zijn er genoeg pp ons eiland, maar het. blij ven z.g, „fhniisdaimners", Tot hen zpu ik willen zeggen: Gaat U ©an© een ppopaganda-aviomd bezoeken, dan zal U 'overtuigd, wlorden, dat dammen nog iets meer is dan alleen ma-ar „schuiven" en voor tijdverdrijf spelen, Voioir het oprichten van- ©en damclub kunt U zich in verbinding stellen met dhr. Joh. V. 'dl We rij, Renesse of ondergetekende. U, mijnheer die redacteur, harte lijk dank vopr de plaatsing- Hpogadhtiand;, FR. BRANDENBURG Ring 100, B-urgh. Meer dan 1000 arbeiders van die autofahriek „Clark Equipment Com pany" te Buchanan (Michigan) heb ben gedreigd ,in staking te gaan, indien de directie aan Sow jet: Rus sische technici toestaat de werk methoden en de machines van déze fabriek te bestuderen. Een bedrijf in de strijd om de verkeer se fficiency In het afgelopen seizoen is men met critiek op die R.TijM. niet zui nig geweest- Velen maakten van het hart geen moordkuil ien vlogen In die pen, ;om het ©verkropt ge moed te juchten. over slechte ver bindingen, miserable boten iep 'wat die® meer zij. Nu is met het oiog hierop, die vraag gewettigd, of al 'deze critiek [wel gerechtvaardigd is. Bekijken die critische scriben ten de zaak' niet wat al te sim plistisch >en kennén zij feitelijk wel die juiste oorzaken van de tekort komingen? „Nean", zei ion© die di recteur van die R.Tf.M., Dr. van Zuilen-, tijdens een onderhoud idat wij eön dezer dagen te Rotterdam met hem hadden. „Die mensen 'be seffen inderdaad niet, iwiat er nodig is ien wat er gedaan moiet worden om in het gebied, dat die R.TM, bestrijkt, tot een behoorlijke ver- keersefficiency te geraken",. Inderdaad, de mensen zien alleeö aan „wat voior pgen is" 'en be kreunen zich niet om die achter grond van de feiten. Zij hebban voorbarige conclusies en critissran op een manier, dia vaak nauwelijks binnen de grenzep van het w'elge- voegelijke blijft. Roofbouw Die R.T,M. is altijd een bedrijf geweest, dat .in het centrum van een negatieve belangstelling heeft gestaan. Veelal w'as daarvoor reden, maar gelijkertijd werd ide reputatie aangetast 'op een dusdanige wijze, dat het herstel hiervan opk onder de gewijzigde, omstandigheden, npg niet ten volle heeft plaats gehad. De schuld hiervopr draagt de hui dige R.Ti.M.-direetie gaensiZiins. Im mers, op dit bedrijf was lange ja ren een fatale ropfbiouw gepleegd! isn juist toen de symptjomen van het wanbeheer zich in ernstige' mate voordeden, kwam. ide looriogseata- strophe, die het bedrijf toitaal ont redderde. Onder deze omstandig heden moesit de herbouw' ter hand (w'ordien genjoimpn en is het dan onbegrijpelijk, dat het verkeer in alle details nog geen vjolkomen be vredigend beeld te zien geeft? Hoge exploitatiekosten Wie een voilé tram ziet rijden 'én daaraan gelijk de gedachte aan hoge winsten koppelt, is een naïve- liing, die niet weet hoe ontstellend' hoog die 'exploitatiekosten na idle oorlog zijn gestegen. Die R.T.M. heeft betrekkelijk veel nieuw ma teriaal aan moeten kopen vpor her stel van boten en treinen. Herstel ten onderhoud kostte kapitalen, ter wijl in het sociaal achterlijk be drijf juist voor deze post grote' bedragen moesten worden uitge trokken. Bij' het herstel van schiepen en 'treinen heeft die directie zich ab soluut niet laten leiden dqor „lu- xieuse" gedachten. Tegelijkertijd stond evenwfel vast, dat de afiwer- king van die vervoersmiddelen, idie nog leen lange diensttijd' vopr ide bopg hebben, in overeenstemming moest zijn met de eisen des lijkte, w'aardioior een „interne aeeomoda- tie" kan wprdien verzekerd'. „Er zijn in mijn bedrijf geen. luxe schepen", aldus de heer v. Zuilen „en deze konden dps moeilijk ge bruikt wprden vopr pleziertoebtjies, zoals destijds wlerd gesuggereerd"* De „nieuw©" boten bieden het com fort, waarop de reiziger rechtheeft en de tragiek met de .„Haring vliet" destijds, Was niet meer dan een coïncidéntie. Oud materiaal Er is nog veel oudi materiaal' Pp. de rail en in de vaart ien het is niet mogelijk dit ppi korte termijn te liquidieren,, omdat deviezen zoal niet geheel- ontbreken, dian toch zeer schaars zijn. Waar enkele goede boten moestan Worden ge- requireerd;. voor noodzakelijke 'ex cursies, diaar Werd tijdelijk de „Ha ringvliet" :in de vaart gelégd' lop de lijn ZlerikzeeRotterdam. Die di rectie whs van mening, dat het met deze boot nog wel dooir de beugel kon, maar helaas 'gaf het perso neel niet -altijd de medewerking! die wel gewenst was. Tirammisère op Schouwen enD-ui- vielandi scheen op bevredigende wijze opgelost te kunnen wprdien, toen! men in die gelegenheid was auto bussen over te nemen van die Nedl. Spoorwegen. De wegen verkeren op ons eiland, evenwél nog iin ©en -dus danig slechte staat, dat van het plan tot gedeeltelijke overschake ling op autoitractie moest wprdien afgezien. De toekomst Intussen laat de R-TM- het ©r niet bij1 zitten. Over ©en jaar zul len die treinen ;op Sch.-Di. wlorden voortgedreven, door diesel-tractie, als alles „p-lammassig" kan worden afgewerkt. Het veer te Zijple zal zeer binnenkort niet langer stof geven tot wrange ,ien bittere inge- zondien stukken- De grootste zij- ladingspiontota van Nederland, met 240 m^dekruimte, ligt te Dordrecht gereed,. Het ontbreekt alleen nog aan twee pompen, die, in Engeland! besteld, 'intussen zijn afgezonden!. Een fcopladingpolnton ware beter geweest, maar die Ihavenouitillage, zowel te Zijpe als Anna-Jaoobar polder, zijn vopr het gebruik' van een grote ponton van dit soort, nog niet geschikt, al heeft ©pk Wa terstaat grote plannen ter verbete ring In voorbereiding. Bij.' het afscheid, nemen drukte Dir.. van Zuilen ons bovenal pp het hart, bij' het publiek ©en beroep te doen jop goed begrip. Begrip heb ben w'e nodiig, voor de bijzondere verkeersmoeilijkheden, die onze pro vincie oplevert. Begrip- ook voor de strijd tegen schaarste en duurte van materialen, die de R.T.M. voert malgré tout, want het komt met het verkeer in Zeelandi in orde, dat staat buiten elke discussie. Het is slechts nodig te wijzen op het geen reeds werd bereikt, om dé juistheid van deze bewering in te zien. Critiek kan ook wel ©en© wordien ingegeven door ©en veel eisendheid, die vergt ijzer met han den te breken-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 5