STRANDINGEN Gemeenteraad Renesse SPORT op de Schouwse kust 100 jaar geleden Zingende torens Vergadering van de gemeenteraad, op Dinsdag 26 dezer. Aanwezig alle ledien. Voorzitter bur gem. Schorder. De gemeenteraad wenst geen lüd te word,en, of subsidie te gewen aan de Ver. van Ned. Brandweercom mandanten. De ra,ad verklaart die wioinilng van de ervan wijfan Hj. Fasiol onbewoonbaar, met 4 stem men vo,or. Dhr. Westhoeve stamt te gen. De heren Stevense en Hoger - land onthielden zic(hi. Aajm djhr. Aindr. de Ruijtier wordt io£)| zijn verzoek per 1-1-1948 eervol ontslag verleend als ophaler van huisvuil. De wijze van ophalen huisvuil iin Ihet vol gende jaar zal nader door B. eni YV- bekeken worden. De raad is van oordeel, dat het niet dringend nodig is nog wleer nieuwe Woningen te laten bouwen. Hij; is van mening, dat als de 16 te bouwen woningen klaar zijn die dringendste woning nood voorlopig opgelost is, 'dit in verband met het feit, dat die ge meente na 1947 geen grond meer -kan onteigenen vojgeinis idie) verstelde procedure. De huiswestingiacommia- sie zal alsnog gevraagd wloirden een lijst samen te stellen om hieruit te kunnen beoordelen hoe die za ken er precies- voorst aan. De raad besluit tot onderhandse aanbeste ding der 16 woningwetwoningen volgens het bouwplan 1947. Bij de rondvraag Informeert dihr. Hogerland maar een zuurstofappa raat. De voorzitter antwoordt, dat dit bij de arts aanwezig üsj. Ver- dier ziet hij gaarne een publieke doorverbinding aanglebraeht, even als vroeger. De raad van mening zijnde, dat deze Sn een groite be hoefte zjou voorzien, zal hiervoor een aanvrage indienen bij de P.T,T. De heer de Rqoi heeft eritiek óp de 'Wiegverbietering naar Oude Hoe ve. In deze periode acht hij hejt niet gewenst om aan vvegverbeie- ring te beginnen. De Weg is voor fietsers onberijdbaar geworden. Ook de heer Stevense heeft enige Zo nu ein dan, dodh zeer spora disch komt tussen het Gemengd Nieuws een berichtje voor, van een schip, dat op de banken voor de Schouwse kust is gelopen en blij ven zitten. Wanneer dit in onze tijd gebeurt komt direct de Bergings-Maatschap- pij in actie, met een macht van) materiaal en vier, vijf, zes, zeven of nog meer sleepboten trekken net zo lang tot men een paar dagen later opnieuw in het Gemengd Nieuws een berichtje aantreft, dart het Schip is vlot gekomen en de reis heeft voortgezet. Twee korte „Gemengde Berich ten'', misschien inog wat angstige ogenblikken voor 'de opvarenden en een financiële transactie tussen de rederij' en de Bergingsmaatschappij, ziedaar het gehele gebeuren in onze tijd. Hoe anders was dat honderd jaar gelede» toen het bericht „Benschip gestrand", het gehele eiland,, al thans de bewoners van de water kant in rep en roer bracht, want een schip gestrand dat betekende dat er wat te verdienen was, meest al in de lagige, eentonige winter, als er eldeTS weinig te verdienen viel en de mensen, bezig waren, op voorschot en van de welwillend heid van de bakker te leven, om straks in de zomer af te betalen, wat men in de winter had opge geten. Was men dan weer effen, idan was de tijd van Verdienen voor bij en begon men opnieuw. Kwam dus per koerier de tijding dat er „een schip zat", dan repte zich ieder naar zijn vaartuig, het zij baas, hetzij knecht, om te pro- opmerkingen, maa-r zou eerst een definitief oordeel willen gewen na een zekere periode. Weth, v. Kloos ter is van mening, dat d(e weg! best in orde zal komen- Dsoor da langdurige vorstperiode .kon men niet eerder beginnen,terwijl aan vankelijk geen arbeidskrachten te krijgen waren. De heer Dalebout merkt pp, dat velen wensen, dat de kledij1 van badgasten in dorpi en op de open bare wegen niets te wensen over laat, zodat -niemand hier -aanstoot aan behoeft te nemen. Het blijkt -dat ide politieverordening van 1937 in 'deze volkomen voorziet. De heer Westhoeve informeert wie het sluitingsuur voor de danstent bij- het ruiterfeest op 2 uur Zon dagsmorgens1 bepaald heeft. De voorzitter deelt mede dat hij dit gedaan heeft. De heer Wpslthoeve had het sluitingsuur liever om 12 ur gezien, Waarbij de heer Dlaiebout en weth- Krijger zich aansluiten. De heer Stevense zegt, dat ook hp om 12 uur 'de tent had Wlillen slui ten. Iin zijin functie als vopifz. van V.V.V. bespreekt dhr. Stevense dan uitvoerig, dat dopr bepaalde nm- staudighedien het sluitingsuur -Op 2 uur in 'dit bepaalde gevajl dringend was. Hierna sluiting. VOEIjBAL. Zierlkzee ISchouwen I Zondag speelt Zierlkzee I een vriendschappelijke wedstrijd tegen Schouwen I. Hoewel de roodzwarten evenals de vorige maal wel de sterksten zullen blijken te zijn, kan, als beide ploegen volledig uit komen, alle spelers zich ten volle geven en het weer medewerkt, toch een aardige wedstrijd worden ver wacht. Gaarne wekken we de sport liefhebbers tot een bezoek aan deze plaatselijke ontmoeting, die om 3 uur aanvangt, op. beren „eerst" te zijn. Et wprd dik wijls aardig wat verdiend, soms liep de besomming in de honderden guldens, -soms zelfs wel eens meer dan duizend gulden. En ihaid het schip wijn aan boord, dan beleefde men soms. ware orgiën, van dron kenschap en altijd Was er toch wel wat mee naar huis te nemen. Naast staaltjes van grenzeloze zelfzucht en' eigenbaat, werden ook pradhtig? blijken gegeven van on tembare onversaagdheid wanneer 't er om ging, de mensen, 'die op het Schip dikwijls in vliegend stormweer in nood verkeerden, te 'redden. Het getal der geredde mensen levens, dat een Bruinisser schipper in de loop der jaren voor zijn rekening had genomen, klom bij' velen ver boven de tien en ih meer dan een woning kon men te Bruinisse b.v. nog een 25 of 30 jaar geleden de Getuigschriften aan de wand zien hangen waarop de reddingen vermeld stonden alsmede hun benoeming tot „broeder" iin de Nederlandse Leeuw". Want ver der als „broeder" kon men 'het zel den brengen. „Standen moeten er zijn hietwaar", wa-s overal in die dagen het devies. En hoewel de „helden der kust" thans allen' zijn overleden, dè Ge tuigschriften van de wamden der huiskamers verdwenen, toch herin nert een exotisch gebruiks- of sier voorwerp van aardewerk, porse lein of metaal in vele oude huisge zinnen nog aan de tijd toen de kerk leegstroomde en de dominee ophield met preken, als de tijding „Er zit een schip" juist op eeW Zietikzee IIIZierlkzee IV Om half één spelen Zierlkzee III en IV tegen elkaar, bij wijze van repetitie voor de komende competitie. Ook dit kan een aardig partijtje voetbal worden. De Reisduif - St.-Filipsland Wedvlucht op 23 Augustus van Noyon (Fr.) Afstand 242 K.M. Aankomst eerste duif 13.54.52. 1 L. Vermeij; 2, 9 J. v. Geense; 3, 12 H. Hage; 4 J. C. Verwijs; 5 W. v. Dommelen; 6, 8 P. Reln- goud7, 10, 11, 13 Jac. Geense. Mededelingen Voedselvoorziening Stro De P.V.C. voor Zeeland maakt bekend, dat met ingang van heden ten aanzien van graanstro als volgt moet worden gehandeld Aflevering van graanstro door een teler is niet vrij. Een teler mag alleen afleveren aan een erkende strohandelaar, mits deze een afleve ringsopdracht van de D.B.H. kan overleggen, welke gesteld is ten name van de teler. Alle reeds verkochte en afgeleverde partijen graanstro van de oogst 1947, moeten, onder opgave van naam en adres van de koper, vóór 7 Sept. a.s. door de teler worden opgegeven bij de Districtsbureauhouder, zulks in aftrek op een eventueel op te leggen aanslag. Met ingang van 20 Juli 1947 zijn voor graanstro met inbegrip van kanariezaadstro de volgende maxi mumprijzen vastgesteld Bij verkoop door de verbouwer is de prijs per 1000 kg. Geperst A-stro f 30,— bij leve ring af boerderij. Ongeperst A-stro f 27,bij levering af boerderij. On geperst A-stro f 27,— bij levering franco persplaats, indien het stro geperst zal worden. De prijs van B-stro is f 6,per 1000 kg. lager. Onder A-stro wordt verstaan: Zondag ónder kerktijd kwam. E|n die tijding kwam soms meer dan eenmaal, maar toch bijna zeker wel ieder jaar. De Waterweg was toen nog niet gegraven, Rotterdam (nog in opkomst, Brouwershaven ein Zierikzee nog steden die meeteldein en de zeegaten de plaatsen waar ide schepen uit de Oost, of uit an dere oorden binnenvielen. Ook waren 'het dikwijls nog zeil schepen, idie de rijke ladingen aan brachten en idie meer van wind en getij'stromiingen afhankelijk wa ren dan de tegenwoordige vracht vaarder®. Wanneer w'ij b v. 100 jaar terug gaan ep enkele willekeurige gre pen uit die strandingen doen, dan vinden Wij in 1846 als! gestrand ver meld het schip „Kroonstad". Dit s'chip was geladen met buitenlandse rogge. Ze was voor consumptie niet geschikt, maar werd door velen uit armoede toch gegeten. Men was immens juist toen in ide tijd', dat de aardappelziekte zich voor het eerst openbaarde en de gehele aardappeloogst mislukte, voor velen toen een reden om, alweer uit* armoede, naar de „nieuwe wereld" te emigreren. Wilde men nog vele jaren later, iemand die zich van pauper eeM beetje 'had opgewerkt, beledigen en aan zijn geringe afkomst herinne ren', dan voegde men hem1 toe, „dat hij nog Kroonstad had moeten let en". Iin 1850 strandden niet minder dan 3 schepen, een met zout, een met krijt en een met stukgoed, in 1851 de stoomboot „Petroet" met stuk goed, in 1851 eveneens de „Hendrik" met koffie. In 1854 de „Amerika" met Zweeds ijzer en staal. In het laatst van November 1856 bleef de „Cornelis de Wit", .ge laden met koffie, suiker en noot muskaat, in 1857 de „Rogier" met In de lage landen aan de zee zingen de torens, een regen van ijle, parelende klanken daalt uit de lucht over de stille straten. Als er rouw heerst in het volk, kleppen de grote lui-klokken met zware bronzen stem. Hun diepe, monotone, sonore klanken vormen de donkere achter grond, waarin het algemeen volks gevoel zijn uitmonding vindt. Maar is er vreugde dan dartelen de blijde tonen van het carillon. Overal han gen zij tussen de oude huizen, en de argeloze wandelaar, die een straathoek omgaat, hoort plotseling een vleug muziek nederdalen, die hem verrast doet opzien. En als een bekende melodie van een ranken hogen toren klinkt, fluit of neuriet oud en jong het wijsje mee -onbe wuste uiting van levenskracht en volkspoëzie, die er in ons volk schuilen. yo zijn de klanken van de beiaard beurtelings een oud brevier van volksgeloof en natuurpoëzie, en een trouwbelofte aan het volk. De her nieuwde belangstelling voor beiaar den en torens heeft velen de ogen geopend voor het kostelijke en kost bare bezit dat ons volk daarin rijk is. De plaatsing van de beiaard be paalt mede voor een niet onbelangrijk deel bet silhouet van de toren. Hij accentueert de lijnen van het midde leeuwse bouwwerk op charmante wijze. Zo vormen toren en klokken spel een vreugde voor het oor zowel als voor het oog en daarenboven geeft de beiaard uiting aan het Nederlandse volkskarakter in een drieledige functie, die hem maakt tot een niet genoeg te waarderen Ne derlands bezit Alle soorten graanstro, gezond, droog en in zodanige toestand, dat het niet door weersomstandigheden is aangetast; B-stro is graanstro dat niet aan de omschrijving van A-stro voldoet. suiker. Hiervan werd buitengewoon veel gestolen. In 1860 ide „Sivonie" met klapperolie. Hieraan wend veel verdiend. I'n 1865 strandde „het tabakschip", in 1866 de „Nova Zembla"imet rijst, in 1875 was het de „Thomas Sorb ie" die met Oost Indische producten'op de Bainjaard zijn ondergang voind'. Toein in 1939 burgemeester van den Berg van Bruinisse werd inge huldigd, woei de scheepsvlag van dit laatste isehip, nog uit een der, zoldervensters. Of zij, als zoveel1 andere dingen, de evacuatie heeft overleefd, of niet, is ons niet' he kend. Een buitenkansje voor ide bewo ners van Bruinisse was de stranding van ide „Willem III" in 1870, nu biet op de kust van fSchouwen, doch1 als het ware aan hun achterdeun, n.I. nabij Oude Tonge, waar nu inoig een gedeelte van het vaarwater be kend is, als „het Schaar van dè Willem Drie". Dit schip, 'dat eveneens een zeer kostbare lading had, o.a. O I. pro ducten en laken, bracht in het dorp een ware opschudding, want nu was bijkans ieder in de gelegenheid er uit te laden en bijna niemand wias fer of hij kon toch wel iets in de wacht slepen. In 1883 vinden wij nog vermeld de schipbreuk van de „Rotterdam" tegen ide Zeehondenplaat, doch na dien zijn weinig grote schepen meer gebleven. De Waterweg was er, Brouwershaven en Hellevoetsluis Werden idode steden, de zeilvaart verdween en de berging werd te|r hand genomen door speciaal daar voor in het leven geroepen maat schappijen, „Tempora mütantur et Ros in illis". De tijden veranderen en wij met hein.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 5