ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Sjahrir biedt Soekarno
zijn ontslag aan
Bedreigde beschaving
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
Soekarno aanvaardt het en neemt de leiding
ZATERDAG 28 JUNI 1927
No. 15626 101e Jaargang
ABONNEMENT
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in
Zierikzee f2.75, daar buiten f3,—. Losse
nummers 10 ct. Verschijnt iederen werkdag
Administratie Schuithaven B 94. Giro 137677
Redactie: Lange Nobelstraat A 171. Tel. 32
Uitg.: N.V. Drukkerij v/h. Lakenman Ochtman
Lange Nobelstraat A 171, Zierikzee. Tel. 41
ADVERTENTIEN
12 cent per m.m. Bij contract speciale
prijzen. Suceesjes maximum 15 m.n*.
(4 regels) f 1,— per stuk.
De woorden diie de aartsbisschop
van New York, kardinaal Spellman
sprak op bet Mariale congres te
Ottawa, vormen een vertolking, van
hetgeen diep in onze harten leeft.
Zij vormen tegelijk een scherpe
waarschuwing tegen zelfmisleiding,
een appèl aain het nuchtere ver
stand, dat iin scherpe ontleding, de
de hoop en het gewoel „dat het
wel niet zo erg zal zijln", ontizenufwit.
„Het is dWaas", heet het, „om zich
zelf Wijs te maken, dat het thans
vrede is, Want in waarheid is er
geen vrede en geen der idealen,
•waarvoor Wij gevochten hebben', is
bereikt". Dat is een hard getuigenis,
in een Wfereld, die nakrampt van
slagen, die bijna de ondergang be
werkstelligden.
Het is duidelijk, dat Wij bij het
zoeken naar de oorzaken ons heb
ben te hoeden voor een te grate
vereenvoudiging en schematisering
Wie uitsluitend verwijst naar de
klaarblijkelijke onmacht van de kop
stukken der aarde, om het chaoti
sche leven volgens een hecht sys
teem weer te ordenen, geeft blijk
van een groot Wanbegrip omtrent
eigen tekortkomingen!.
De hoofdoorzaak ,is dat Wij men
sen veelal het geloof -in. elk systeem
hebben verloren. Het defaitisme,
dat berust ;h hetgeen komt, zonder
positief te trachten die komst te
beletten, viert hoogtij.
Intussen geldt het Engelse spreek
woord „the proof of the pudding is
in the eating", of vertaald, „de
smaak van de pudding, w'ordt door
het eten openbaar" en daarom kun
nen wij zowiel de humanistische als
de christelijke ethicus vragen, wat
hebt gij de wereld aan te bieden?
Nooit zal het mogelijk zijln de „din
gen hun natuurlijke loop te laten
nemen" en alle woordenstrijd! om
de geestelijke levensvormen als dor
gedogmatiseer aan te duiden. Juist
in deze tijd w'ordt bewezen, hoe
belangrijk het bewuste ingrijpen is
van de mens (Duitsland's Nazi-Leer,
vervorming van de kapitalistische
Amerikaanse staatsvorm). Altijd zal
het zo zijn, dat de zedelijke denk
beelden omtrent mens en maat
schappij, over het aanzien van de
wereld beslissen, ook al blijft deze
zienswijze gebonden aan de grerr-
veti, die onbeïnvloedbare machten er
aan stellen.
TT et is hier niet de plaats de
humanistische idee en de Chris
telijke levensleer in een beschou
wing tegenover elkander te plaat
sen. In dit Vlak toch kruisen dej
persoonlijke zienswijzen der indm-t
duen elkaar onder een scherpe hoek.
-Wel kunnen Wij wijzen op beider ten
kortkomirtgen. Waardoor het falen
van de vrede tot een triest feft is
geworden De humanist kunnen wij
de vraag stellen of hij uilt de baain
erd van ongerechtigheid, kan ont
stijgen en uit zichzelf kan komen
tot het schouwen der ideeën van
het ware, goede en schone. Immers
hoezeer zijn de Techte verhoudingen
geschonden, de keurstenen bezoe
deld en het eigen denken vertroe
beld.
Hij, die het Christendom beschouwt
als het cement der dultuur, weet
zich droevig door diepgaande ver
schillen van inzicht, van velen die
Soetan Sjahrir, premier der Indo
nesische Republiek, heeft zijn ont
slag aangeboden, tengevolge van de
critiek op zijn concessies aan de
Nederlanders. *De oppositie kwam
ook van de zijde van; de linkse
partijen, waarop hij tot dusverre
heeft gesteund.
Het besluit tot ontslagaanvrage
volgde, nadat de linkse partijen,
met inbegrip van zijn éigen soci
alistische partij, een resolutie»,»
waarin zijn concessies aan de Ne
derlanders, zoals zij zijn uitge
sproken in Zijn jongste radio-rede
en zijn bevestigd in zijln correspon
dentie met de Commissie-Generaal,
werden verworpen, hadden beves
tigd.
Dit betekent, dat alle belangrijke
Republikeinse partijen tegen die po
litiek van Sjahrir zijn. Dit betekent
tevens, idat men ten aanzien van
de aanvaardbaarheid van, het ant
woord op de aide mémoire van de
Nederlandse regering, vrijwel geen
hoop meer mag koesteren. Dit zou
insluiten, 'dat de onderhandelingen
met de Republiek zijn mislukt en,
gewapend optreden moet worden
verwacht.
Soekarno heeft het ontslag van
Sjahrir aanvaard en zelf de leiding
van «Je Indonesische regering in
handen genomen. Hij heeft de aftre
dende ministers verzocht aan te
blijven totdat een nieuw kabinet
zal zijn gevormd.
Indonesische zegslieden gaven te
kennen, dlat Soekarno verdere com
promissen zal afwijzen en waar
schijnlijk zal vasthouden aan de
tegenvoorstellen van de Republiek
Welke op 8 Juni zijn gedaan.
De val van het kabinet-Sjahrir
betekent een nederlaag voor de ge
matigde Indonesiërs en naar de op
vatting van neutrale waarnemers,
Soekarno
betekent het ontslag v,an Sjahrir
tevens het afbreken van de onder
handelingen met Nederland.
De vooruitzichten
om tot een door
beide partijen ge
wenste oplossing
van de gerezen
moeilijkheden te
komen zijn op het
ogenblik somber.
Het^antwoord op
de Nederlandse
aide memoire is
nog steeds niet
gereed, maar Sjah
rir heeft in het
Indonesische kabi
net zulke tegenstand ontmoet, dat
hij zijn ontslag heeft aangeboden!,
wat voor, de Nederlanids-Inldonesi-
sehe verhouding niet gunstig is. De
kansen op een bevredigend ant
woord van de Republiek zijn dan
ook gering.
Een machtige combinatie van zes
tot de linkervleugel behorende In
donesische politieke partijen, heeft
een resolutie aangenomen, waarin
protest'wordt aangetekend tegen de
concessies, welke Sjahrir reeds had
toegezegd. Ook de Islamitische par
tij heeft zidh tegen Sjahrir's politiek
verklaard.
Wanneer het antwoord op de
aide memoire onaanvaardbaar blijkt,
dan blijft als enige mogelijkheid'
een gewapend optreden over, met
alle'gevaren daaraan verbonden. In
middels heeft het Amerikaanse de
partement van buitenl. zaken, een
verklaring .gepubliceerd, waarin de
Nederl. voorstellen van 27 Mei ver
trouwenwekkend worden genoemd.
Of men in Djokja deze wenk ter
harte zal nemen, blijft een open
vraag-
zeggen één te moeten zijn. Wij doe
len hierbij nog minder op de gesple
tenheid der kerk, waardoor de
kracht van een heilsboodschap
Wordt gebroken, maar veeleer op
de onoverbrugbare kloven die er
zijn in de opvattingen t.a.v. prac-
tische levensvragen, als sociale ver
houdingen,, het productieproces, enz.
Dit zijn alle kernpunten, Waarop
bilnnen het Christendom de menin
gen uiteengaan.
Er is een veelheid van voorbeel
den, Waarmede deze problematiek
zich laat illustreren. Als uitersten
kannen enerzijds gelden zij, die
transformatie van alle Wlereldse ver
houdingen begeren. In de practijk
ontaardt deze begeerte vaak in een
bestrijden van misstanden aan de
buitenkant, zonder in staat te zijn
de grondslagen van b.v. het econo
misch stelsel te Wijzigen. Anderzijds
zijn er velen, die op dezelfde dog
matische gronden t.a.v. deze prac-
tische kwesties, eigen geloofsgeno
ten bestrijden (dialectische theolo
gie Karl Barth). Zelfs dus binnen
de muren van het bastion, waar
de geestelijke wapenen worden ge
smeed om de wereld te redden,
heerst een verdeeldheid, die de
kracht naar buiten breekt. Hoe zal
het dan kunnen verwonderen dat
millioemen "het opgeven voor zich
zelf tot klaarheid te komen. Dit de
faitisme bedreigt onze beschaving,
Want nimmer zal de hitte van deze
strijd een excuus kunnen zijn, ach
ter „veilige" muren een goed heen
komen te zoeken. Het zoeken is
een plicht, die altijd voorop staat.
Nog steeds gelden Schiller's 'w'oor-
den: „Der Weg ist lang, der Weg
ist Weit, 'wir fahren in die Ewig-
keitl"
Nieuwe goudmijnen
in Zuid-Afrika
Aan boord van het K.L.M. vlieg
tuig, dat naar Johannesburg ver
trok, bevond zich o.m. de heer Leo
Pelster, Delfts mijningenieur, thans
Zuid-Afrikaans staatsburger. Voor
zijn vertrek op het vliegveld Schip
hol vertelde de heer Pelster, dat
hij in 1926 naar de Congo vertrok,
NEEM EN LEES I
Bijbelgedeelten voor eiken dag.
29 Juni—5 Juli
Zondag Handel. 11, va. 19—30
Maandag 12. va. 24—13
va, 12
Dlnadag 15, va. 1 12
Woensdag 15, va. 13—21
Donderdag 15, va. 2234
Vrijdag Galaten 5, va. 1 12
Zaterdag 5, va. 13—26
SPREUK VAN DEN DAG
Vergeld kw'aad met goed en uw
vijanden zullen in beschermers en
vrienden verkeren.
WEERBERICHT
Verwachting tot de avond van
28 Juni: Minder Warm, doch nog
zwloel en ónw'eersachtig met zware
bewlolking, veranderlijke wind.
28. Zon op 4.22, onder 21.04.
Maan op 16.18, onder 1.36.
29. Zon op 4 22; onder 21.04
Maan op 17.31; onder 1.52
Volle Maan 3 Juli 11.38
Hoogwater te Zierikzee
over de maand Juni
28. 11.37 v.m, 23.58 n.m.
29. 12.42 v.m. n.m.
Hoogwater te Bruinisse 15 min.
later dan te Zierikzee. Laagwater
Zierikzee 5.50 uur na hoogwater.
Waar hij tot 1929 bleef. Daarop
vestigde hij zich iin Zuid Afrika.
Men herinnert zich, hoe zeer on
langs bij Odendaalsrust goud wérd
gevonden, Waarop een stroom ge
lukzoekers zich daarheen begaf.
Odendaalsrust vond plotseling een
voorname plaats in de internatio
nale pers. De ontdekking van deze
nieuwe goudvelden is voor een deal
te danken aan de heer Pelster, die
de leiding had bij het bodemonder
zoek en daarna bij de borings werk
zaamheden. Het goudveld heeft een
oppervlakte van drie duizend vier
kante mijl en belooft het belang
rijkste in Zuid-Afrika te Worden.
90 jarige achter het stuur
Een 91-jarige dame uit Invet-
nesshire (Engeland) had 2ich kort
geleden te verantwoorden wegens
gevaarlijk autorijden. Zij had een
aanrijding veroorzaakt met een
vrachtauto. Haar rijbewijs werd in
getrokken, totdat zij een nieuw
examen zal hebben afgelegd.
Tegenover de lichter verklaar
de zij, dat zij al 26 jaar auto reed
en zelden harder dan 55 a 60
km. per uur. Toen zij naar haar
leeftijd gevraagd werd, antwoord
de de dame, dat zij 72 jaar was.
Tegen de politieagent, die haar be
keurde had zij gezegd, dat zij 60
jaar was. Haar eigenlijke 'leeftijd
bleek echter 91 jaar te zijn.
De Techter had bewondering voor
het feit, dat de krasse oude dame
op zulk een leeftijd nog zelf haar
auto bestuurde, doch meende dat
zij tegen de gevaren van het mo
derne weg\ erkeer niet meer was
opgewassen.