e wederopbouw van Rotterdam D Een stad bouwt aan haar toekomst Zeven jaar zijn verstreken na het gruwzaam bombardement, dat de binnenstad van Nederlands grootste havenstad Botterdam verpulverde. Tijdens de oorlog kon, behoudens enkele uitzonderingen, de stqd niet toekomen aan de uitvoering van het grote wederopbouwplan, dat er op is gericht Rotterdam tot een ruime, moderne stad te maken, die architectonisch in de rij van vaderlandse steden een ereplaats inneemt, een stad ook, die in staat is, het toenemend scheepsverkeer, te verwerken en alle nevenproblemen, die deze stijgende scheepvaartfrequentie, met zich mede brengt, de baas te blijven. 18 Mei is voor Rotterdam weder- opbouwdag. Op deze dag zal men zich bezinnen op de stand van zaken met betrekking tot de wederopbouw. Eèn dezer dagen kwam op een persconferentie ter plaatse, het wederopbouwvraagstuk ter sprake. In enkele artikelen stellen wij, deze voor Rotterdam, maar ook voor geheel Nederland zo urgente kwestie aan de orde. Het oude Rotterdam vam voor de ootrlog is verdwenen en komt nooit meer" terug. Daarover heeft vain meet at aan geen twijf el bestaan^ Er was in de oude binnenstad zoveel dat leefde bij de gratie van de besten digheid, nu eenmaal alle langzaam gegroeide vormen, ook bouwvormen eigen, maar eigenlijk reeds lang doorknaagd door de tand des tijos, dat een terugkeer tot dit ouide een zuiver paskwil zou betekenen. Aan dit „oude Rotterdam" is alleen een Kostbare herinnering overgebleven, speciaal voor hen, die het kennen van aanschouwen. Hoogstraat, Blaak, Coolsingel, Jonker .Fransstr., Goudse singel, Posthoornsteeg, Zeevismarkt, Cal andplein, hft zijn even zovele nanoen, die voor de kenner voil-< doende zijn, het oude vertrouwde beeld van Rotterdam voor 1940, voor de geest te halen. Het merkwaardige daarbij is ech ter, dat in de herinnering, het oude, vergane, het lang niet meer op de eis van (de tijd ingestelde, juist blijkt de grote ondefinieerbare aantrek kingskracht uit te oefenen. Immers de binnenstad van Rotterdam was een opeenhoping van onhoudbare woningtoestanden, van slechte huis vesting der bedrijven en van ver keersstremmingen. Licht, ruimte en groen ontbrak en toch ging van het geheel die fascinerende invloed uit, over het verdwijtnen Waarvan velen nog meer treuren dan over het verlies aan materiele waarde. Voor de oorlog leidde dit ver schijnsel in de praktijk feitelijk tot een voortdurende spanning tussen niet kunnen en willen opruimen en toch moeten, onder de druk der omstandigheden. De grote brand in de Meidagen van 1940 heeft deze spanning de finitief gebroken. De vijfdaagse strijd tegen de Duit sers liet de binnenstad achter als een rokende en walmende massa, die tijdens de bezetting veranderde in een onafzienbaar terrein van grijs en roze! puin en daarna in een reus achtige groene vlakte, waarop in de hongerjaren zelfs koren werd1 verbouwd. Het nieulwle wederop bouwplan moet'Rotterdam Weereen hart geven, d.w.z. deze ruimte van 258 H.A. (een oppervlakte gelijk aan de bebouwde grond van de steden Alkmaar, Zaandam, Den Helder en Hoorn), moet op de meest doeltref fende wijze weer worden volge bouwd. Bij een dergelijk veelom vattend project is het wel vanzelf sprekend dat niet alle betrokkenen individueel te werk kunnen gaan, om het hunne tot de wederopbouw bij te dragen. Dit plan moet langs van te voren nauwkeurig uitgestip pelde wegen, gerealiseerd worden en vart boven af, wat de uitvoering betreft, geleid. Eerst dan bestaat de waarborg, dat een stedebouw1- kundig verantwoord geheel tot stand komt, waarbij ieders rechten wor den geëerbiedigd. Rotterdam staat thans voor de geweldige opgave een nteifWe stad te bouwen, die niet alleen een „ge saneerd lopend verkeersapparaat", ee« „efficiënt georganiseerd bedrij vencomplex" of een hygiënisch on berispelijk woonoentrum" moet zijn. Deze nieuwe stad moet de liefde en, trots'van de Rotterdammer door nieuwe waarden en schoonheden, kunnen inspireren. Daarnaast moet zij voldoen aan al de eisen, die men in deze eeuw aan een goed geoutilleerde stal stellen kan. Deze opgave is moeilijk, maar voor Rotterdammers niet onuitvoer baar. Daarvoor is er teveel ener gie, ondernemingsgeest, durf en élan, in dit snelkloppend hart van Nederland geconcentreerd. Wat tot nu toe tot stand kwam Reeds dadelijk - na het bombar dement gaf het gemeentebestuur op dracht tot het vervaardigen vaneen herbouwplan, Waarmede Ir. W. G. Witteveen, Directeur van de Ge meentelijke Technische Dienst werd belast. Op 8 Juni d.a.v. was 'een wegenschema gereed. Van Rijksiwie- ge, 'doch; in overleg met de Gemeen te, werd het Adviesbureau stads plan Rotterdam; (A.S.R.O.) ingesteld, dat zich geheel aan Duitse beïn vloeding heeft kunnen onttrekken. Werd aldus organisatorisch de her bouw voorbereid, in het verwoeste stadsdeel wierden (intussen de nesten der verwoeste panden, met hun ondergrond .onteigend. Dit betrof percelen met een oppervlakte van 168 H.A. Bovendien werden buiten het centrum 628 H.A. onbebouwde grond onteigend ten dienste van vervangenden woning- en industrie bouw. Het basisplan voor Rotterdam is een project, dat in 15 jaar zal kunnen worden gerealiseerd. Rotterdam zal dan, stedebouw kundig gezien, een stad zijn, die een geheel eigen karakter bezit. De Diwero (Dienst Wederopbouw Rotterdam), belastte zich met de puinopruiming, het slopen van de funderingen en (bet trekken der hei palen en ging daarna over tot de aanleg van nieuwe straten en di verse waterstaatkundige werken. Tjot 1 Jan. 1946 verwerkte de Di wero reeds voor f 60.000.000. Behou dens de .noodwoningenbouw werden reeds 3817 permanente waningen voltooid, terwijl de bouW van een complex van 1900 woningen, in de oorlog begonnen, na de bevrijding weer kan worden hervat. Het principieele verschil Het principiële verschil met de vroegere toestand zal hierin be staan, dat een zeer groot deel van de vroegere bewoners van de bin nenstad, daarin niet zullen terug keren terwijl ook de fabrieken in dit nieuw te bouwen stadsdeel geen plaats zullen vinden. Deze voorma lige bewoners zullen in het Westen van Rotterdam, Overschie cn de Klei polder, gedeeltelijk ook aan de linker-Maasoever en Schiebroek, ko men te wonen. Nieuwe woningen zullen in het gebied van de oude stadskern, slechts daar worden ge bauwd, waar de woon-aocomodatie beslist goed is. De industriën zul len worden overgebracht naar de Spaanse polder, waar zij onder be tere condities (aanwezigheid van geschikt vaarwater en spoor), tot bredere ontplooiing kunnen komen. De vraag is gewettigd of er dan in de binnenstad geen grote ruimte overblijft. Het tegendeel is waar. Het wegenschema n.l. is zeer ruim en modern opgezet. Slechts brede straten, geheel ontworpen op het massa vervoer en in staat om prac- tisch elke verkeersfrequantie te ver werken, zullen worden aangelegd. Voor de ruimtelijk goed verant woorde woonkernen, zal vooral peroeelsgewijze een behoorlijke breedte voor [de panden beschikbaar komen. Ook aan de achtergevels zal meer ruimte beschikbaar blij ven, zodat het bewonen van deze huizen noch zonloos, noch groen- loos, en als gevolg hiervan,niet naargeestig zal zijn. De tram ten slotte zal in Rotterdam blijven rij den, maar zij mag geen oorzaak meer zijn;van onontwarbare knopen in het verkeer. Bij het maken van deze reserves en bij het voldoen aan deze voor waarden, is het duidelijk, dat van onbenutte ruimte lin het nieuwe hart van Rotterdam geen sprake zal èijn. Voor wat de Woonwijken in bet nieuwe stadshart betreft, is ge dacht aan complete wijken', die op zichzelf een compleet leven garan deren. Welke wasdom de stad in de toekomst ook verder mag ender gaan, het hart moet een doelmatig geheel blijven. Het is daarom, dat bij de realisering van het weder opbouwplan, alle reserves, die een enghartige zienswijze verraden, op zij zijn geschoven. Contact tussen stad en rivier Een stad als Rotterdam, wier be staan zo zeer samenhangt met de rivier, die haar in twee delen splitst, moet in,de structuur van dit contact getuigenis afleggen. De hartlijn van het nieuwe plan wordt daarom gevormd door de Coolsingel, een hartlijn, die gericht is op de Maas- Parallel hiermede lopend', zullen andere N.Z. verbindingen worden gevormd (b.v. f's-Gravendijkwal, Tun neltraverse-S tatentunnel) Ook O.-W. zijn er enkele kern- lijnen, die allereerst bedoeld zijn, het verkeer naar de binnenstad op vlotte wijze te kunnen verwerken (b.v. Blaak,,Verl. Blaak, Beursplein). Deze grote hoofdlijnen vestigen door hun ligging, als vanzelf de aandacht op bet centrum van de stad, waarop, Wlil "het goed zijn, ook alles gericht moet zijn. Het totale stadsbeeld wordt be heerst door het centrum. Het cen trum is representatief voor de ge hele stad, het vormt het sluitstuk van het stedebouwkundig geheel. Voor een,stad als Rotterdam zulk een kern,te scheppen is wel een uit zonderlijk moeilijke opgave, daar een vernieuwing op dergelijke schaal te voren nooit is voorgekomen, zo dat de factor der 'ervaring ont* breekt, terwijl de stad aan Weers zijden van de Maas ligt en „Zuid" b.v. reeds meer inwoners telt dan steden als Utrecht en Haarlem. Decentralisatie Wij wezen reeds op de massale uittocht uit de binnenstad, die plaats zal moeten vinden. De diverse wij ken, die in de binnenstad en daar buiten worden gevormd, zullen niet alleen min of meer op zichzelfstaan- de wodhkernen zijn. er zal ook een zekere decentralisatie van het ge meentelijk bestuursorgaan plaats hebben. Dit sterk opvallend toijk- leven, dat dus een zelfstandig ka rakter draagt vormt voor oas land een experiment, waarvan overigens veel verwacht Wordt. De consequenties der gespletenheid De Maas splitst Rotterdam in twee helften, Noord en Zuid. Deze helf ten hebben ieder een typisch eigen karakter. Het een preveleert in be tekenis evenwel boven bet andere. Noord is belangrijker dan Zuid. De uitwisseling, het contact, tussenbei de helften zal altijd zeer intensief zijn en de hiertoe strekkende com municatiemiddelen moeten vooral in de toekomst aan hoge eisen vol doen. Er zal daarom in plaats van de oude Willemsbrug, die te smal en te laag is, een nieuwe brug worden gelegd ten Oosten van de spao;rb:ru,g. De bedoeling is de brug zo hoog te maken, dat de scheep vaart in geen enkel opzicht nog last 'Ondervindt. Juist door deze opmerkelijke hoogte is bet onmo gelijk aan de Noordzijde, bij het nieuwe beursplein reeds een steun punt te vinden. Teeneinde het ni veauverschil te overwinnen heeft men een ingenieus plan ontworpen. Een ringvormig verkeersplein zal op twee verschillende hoogten wor den ontworpen. Het bovenste niveau zal het verkeer over de brug te verwerken krijgen, het onderste het stadsverkeer. Ook wat de stations betreft be staan nieuwe plannen. Het Maas- station zal verdwijnen. Het Delftse Poortstation wordt tot het grote Centraal Station. Winkel- en bankwijken Tjenslotte nog een enkel woord over de speciale wijken, die het nieuwe Rotterdam rijk zal worden. De Coolsingel zal niet alleen de hartader der stad, het zal ook het centrum der winkelstad 'Worden. Deze w:inkelstad zal liggen tussen Blaak, Binnenweg, Stationsboule- vard, Pompenburgsingel, Goudsesin- gel en Groenendaal. Deze winkel stad, zal mede door betrekkelijk smalle straten, een besloten karak ter verkrijgen. De banken verrijzen ten Westen van de Coolsingel met de Beurs als middelpunt. Het staat thans ook vast, dat de beroemde St. Laurenskerk zal wor den gerestaureerd. Zulk een oud bouWwerk recht te doen wederva ren in een hyper-modern milieu is een aparte opgave, waarvoor even wel de Rotterdamse deskundigen niet terugschrikken. Dat is naast het prikkelend en thousiasme en het oergezonde opti misme, de meest solide waarborg, dat Rotterdam uit de oorlogsver woesting zal 'herrijzen tot een scho ne nieuwe stad. De Rotterdammer durft de taak aan, die hem door de omstandigheden is opgelegd. De oude pioniersgeest, die eens Rotter dam maakte tot een gonzende stad van bloeiende welvaart,'is nu weer vaardig geworden over de bewo ners. De tijden mogen zwaar zijn, de vooruitzichten vaak somber, het zal niet voldoende zijn om de Rot terdamse geest te breken. Rotter dam spiegelt zich aan haar mari niers, die in het bitterst uur, naar de uitslag niet vroegen, maar met volledige zelfovergave, de goede strijd streden. Naar het Franse persbureau me dedeelt heeft .de Italiaanse minister president De Gasperi het ontslag ingediend van zijn regering. De Ita liaanse regering was een coalitie kabinet, bestaande uit katholieke de mocraten, socialisten en communis ten. Tienduizend oud-strijders her dachten in Rijsscn (O.) de Meidagen van 1940, waarbij o.a. generaal Winkelman het wooTd voerde. In Palestina is het Donderdag zeer onrustig geweest door vele aanslagen op diverse spoorwegen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 4