ZIERIKZEËSCHE NIEUWSBODE DE RAMP MET DE DAKOTA WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCME COURANT 1797-1889 Gordiaansche KNOOP r angs lijnen van geleidelijkhei 1, of zelfs op ultimatieve wijzï zulk een plan, zonder instemming van beide partijen in de praktijk ten uitvoer brengen, schijnt onder de gegeven omstandigheden beslist onmogelijk. In Engelsche kringen wordt dit trouwens ook duidelijk ingezien. Zoo deed de „Times" '.«en ander idee aan de hand, dat de verantwoordelijkheid voor de gang van zaken in Palestina van de En gelsche schouders afneemt, n.L: de verdeeling van het land onder sanctie van de Ver. Naties. Dit zou althans voor het forum van de we reld een bevredigende oploss'ng zijn. Ook kan n et worden ontkend dat een dergelijke procedure in het kader van het vredeswerk der V.N. past. Haarden van onrust, waar ter wereld zij zich ook voordoen, vor men een obstakel op den weg, waarlangs de vrede voortschrijdt. Het nadeel is dat op het punt waar de brand woedt, de groote rivalen op het we-eld!oo eel elkaar ontmoe ten ener zijn reeds ontmoetings punten genoeg. VRIJDAG SI JANUARI 194 7 No. 15504 101» Jaargang ABONNEMENT Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in Zitrikzee f 2.75, daar buiten f 3,—. Losse nummers 10 ct. Verschijnt iederen werkdag Adm'o.: Schuithaven B 54. Tel. 32. Giro 137677 Redactie: Lange NobelsVaat A 171 Uitg.; N.V. Drukkerij v/h' Lakenman Ochtman Lange Nobeistraat A 171, Zierikzee ADVERTENTIEN 12 cent per m.m. Bij contract special® prijzen. Succesjes maximum 15 m.m. (4 regels) I 1,— per stuk. Het Palestijnsche vraagstuk dab «pnieuw op de conferentie te Lon den aan de orde is gesteld, krijgt meer en meer het karakter van en Gordiaansche, d.w.z. een onontwar bare knoop. Schier nergens liggen ëe bij de zaak betrokken partijen verder uit elkaar dan juist hier. Zoowel de Joden als de Arabieren hebben hun eigen welomlijnd stand punt en op Engeland als de „Dritte tm Bunde" rust de netelige opga ve een oplossing te vinden die voor beide partijen» aanvaardbaar is. Vooropgesteld dat ook in Engeland tn het bijzonder onder den druk van de doar de Joodsehe illegale organisaties nog altijd voortdurende terreur, het besef zeer levendig is geworden dat Groot-Brittanmië ten slotte een maar op zeer wankele gronden berustende macht in Pa lestina bezit, zijn toch de Britsche belangen in deze hoek van de we reld zoo groot dat van een eenzij dig toegeven geen sprake kan zijn. Dit kan trouwens ook n et, daar anders Joden en Arabieren elkaar prompt in d.e haren zouden vliegen. De standpunten van de huidige bewoners van het Heilige Land na der aanduidend, krijgt men dat de Arabieren Palestina als onverdeeld Arabisch gebied aanmerken, terwijl de Joden van het land een Jood- schen staat willen maken, met door dien staat zelf te bepalen immigra tie-voorwaarden. De onverzoenbaar- beid van deze twee standpunten is duidelijk genoeg om er woorden aan te «pendeeren. Een Enge'.sch plan voorziet nu in een regeling, die in Palestina autonome Jood sehe en Arabische gewesten onder een eigen bestuur wil instellen, «naar onder een gemeenschappelijk landsbestuur. De mogelijkheid zou «lan worden opengelaten dat de Arabische gebiedsdeelen zich ineen Arabischen bond aaneensluiten. Zou men evenwel in deze rioh- ting een oplees'ng van het vraag stuk zonken, dan mag worden ver ondersteld dat zoowel Joden als Rapport van de Rijksluchtvaartdienst verwacht Roerklamp zou niet weggenomen zijn voor de start Het rapport over het vooronder zoek van de vliegtuigramp te Ko penhagen, dat de Rijksluchtvaart dienst heeft ingesteld, zal over ©enige dagen gereed zijn. Men ver wacht, dat dit rapport in den loop van de volgende week bij den raad voor de luchtvaart zal worde.n in gediend. De Zweedsche adjunct-inspecteur van de luchtvaart, G. Larsson, die lid is van de commissie van onder zoek inzake de vliegtuigramp, heeft een verklaring afgelegd, waarin hij de oorzaak van het ongeluk toe schrijft aan nalatigheid. De voor zitter van deze commissie, de Dori sche luchtvaartingenieur Eskildsen, zou volgens Reuter gezegd hebbm dat de roerklanvp ongetwijfeld de oorzaak van de ramp is geweest. Naar Ass. Press, meldt, heeft Larsson voorts tegen verslaggevers verteld, dat de roerklamp tijdens de vlucht van het vliegtuig was afgevallen. De aluminium klamp was beschadigd door het vallen op de betonnen startbaan en er waren versche. krassen op, veroorzaak} door het sleuren langs de baan. De druk van de wind kan oor zaak zijn geweest, vervolgde Lars son, dat Geyss-endorffer niet heeft gemerkt, dat er iets niet in orde w us. Het is ook mogelijk, dat hij in de meening verkeerde, dat de normale werking van de stuurin richting door den hoogen luchtdruk werd belemmerd. Hetzelfde persbureau bericht, dat een niet bij name genoemde getui ge verklaard heeft, dat hij absoluut heeft gezien, dat het hoogteroer vóór het opstijgen niet werkte. Het blijft nog steeds een open vraag, wie de klamp zou hebben aange bracht, want het Deensohe perso neel vam het vliegveld ontkent alle wetenschap daaromtrent. Het geheimzi .nige te'elocngesprek voor de ramp is opgehelderd. Er werd opgebeld door een employé van een benzinefirma op het vlieg veld Kastrup. Hij was bezig aan het opstellen van een lijst van telefoon nummers voor het gebruik in geval van nood. Naar de Deensche luchtvaartauto riteiten hebben vernomen, seint Reu ter, zal de Britsch-Europeesehe Ivjitvaartmaalschappij het Deen sche voorstel aanvaarden om het maximumgewicht van Dakota's, die gebruik maken van Deensche vlieg velden, tot 11.450 kg. te verlagen. Burgemeesters klagen over den Wederopbouw Noodgebieden dienen eerst geholpen In Nijmegen heeft de veraeniging van Neder.andsche gemeenten ver gaderd en in deze bijeenkomst heb ben verschillende burgemeesters klachten geuit over de manier waarop de wederopbouw wordt aangevat. Onomwonden werd verklaard, dat de huidige centralisatie, waardoor de genae.nlen zijn gedegradeerd tot onmondige kinderen, leidt tot een dictatuur van ambtenaren, die wel iswaar hoogst verdienstelijk werk doen, maar die nooit in staat zijn door onmidde lijk contact met de bevolking van den plaatselijken toe stand op de hoogte te zijn. Mr. P. J. Oud, burgemeester van Rotterdam, voorzitter van de ver- eeniging, gaf reeds in een alge- rneene inleiding het bij file gemeen tebestuurders "heerschcijde inzicht te kennen, en daarna namen vijf spre kers elk een onderdeel van de moeilijkheden onder handen. Alles bij elkaar vormde het met de woor- Arabieren eerder tot aanvaarding der voorwaarden zullen overgarn, omdat in dit geval de dwingende macht van een wereldorganisatie hiertoe noopt. Voorgaande conleren- ties hebben reeds duidelijk bewezen dat zuiver Enge'sche plannen slechts een samengebundeld Joodsch-Ara- bisch verzet wakker roepen. Wel licht dat deze herinnering en het feit dat de toestand in Palestina voor Engeland oenvoudig onhoud baar wordt, zwaar genoeg wegen om deze weg naar een oplossing te gaan verkennen. den van tien sprekers na de pauze, een overtuigend bewijs dat de Ne der'andsche gemeentebestuurders en vooral die van getroffen gebieden het volstrekt niet eens zijn met de wijze, waarop Den Haag alles be disselt. De geteisterde gebieden verlangen geen voorsprong op de andere ge deelten van ons land, dat kwam dui delijk naar voren. Maar zij eischen, dat zij niet bij deze andere streken ten achter worden gesteld wat ma teriaalvoorziening betreft. Gelijke kansen op een normale ontwikkeling moeten er zijn en die zijn er nu niet. Dat betreft niet het minst de financieel© problemen. Vrijwilligers zullen Zondag kolen delven De beheerder van de Nederland- sche S'.ceikolsnmijnen heeft de mijn werkers in een bekendmaking me^- deeld, dat Zondag gelegenheid zal bestaan voor alle mijnwerkers, om geheel vrijwil ig te komen werken wegens den kolennood, die op het oogenblik in ons land heerscht. De vier vakorganisaties van de mijnwerkers hebben zich naar aan leiding van deze bekendmaking met een oproep tot alle mijnwerkers gericht, waarin zij hen dringend aatnsporen Zondag present te zijn en aan het werk te< gaan. De Neder! andsche spoorwegen zul en van hun kant alles in het werk ste len, om, na het vervoer te water is uitgevallen, de gepro duceerde steenkool per trein te transporieeren. Wegens ijsgang is 's rachft het scheepvaartverkeer op da Wester schede tcsschen Antwerpen en de zee stopgezet. SPREUK VAN DEN DAG Het meest geliefd plegen die g» schenken te zijn, welke hun waarde ontleunen aan den persoon van den gever. WEERBERICHT Verwachting tot den avond van 31 Januari: Nevelig weer met later toenemen de bewolking, doch nog weinig sneeuw, ma.ige Zuidoostelijke wb.d, strenge tot matige vorst. De vorstperiode is haar diepste k6rn gepasseerd. De uit Duitsdh- land aangevoerde lacht wordt min der koud. De minimum-temperatu ren waren dan ook iets hcoger Voorlcopig is nog geen einde van de vorstperiode in zicht. 31. Zon op 8.23, onder 17.24. Maan op 12.07, onder 3.06. Volle Maan 5 Febr! 16.50. Hoogwater te Zierikzee over de maand Februari 1. 10.32 van. 23.22 mm. Hoogwater te Bruinisse 15 m:n later dan te Zierikzee. Laagwater Zierikzee 5.50 uur na hoogwater. 1 ei per week per persoon Een ei per week per persoon, dit is het streven van het departement van landbouw, visscherij en voed selvoorziening. Aen de hand van de beschikbare hoeveelheden zal de mogelijkheid onderzocht worden dit voornemen tot werkelijkheid te maken- Het gerucht, dat de aanvoer vau eieren het mogelijk maakt, dat par veertien dagen per persocn drie eieren beschikbaar zullen worden gesteld, is onjuist, verneemt het A.N.P. PRINSES BEATRIX die heden - Vrijdag - negen Jaar wordt

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1947 | | pagina 1