ZIERIKZEËSCHE
NIEUWSBODE
DE RAMP MET DE DAKOTA
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCME COURANT 1797-1889
Gordiaansche
KNOOP
r angs lijnen van geleidelijkhei 1,
of zelfs op ultimatieve wijzï
zulk een plan, zonder instemming
van beide partijen in de praktijk
ten uitvoer brengen, schijnt onder
de gegeven omstandigheden beslist
onmogelijk. In Engelsche kringen
wordt dit trouwens ook duidelijk
ingezien. Zoo deed de „Times" '.«en
ander idee aan de hand, dat de
verantwoordelijkheid voor de gang
van zaken in Palestina van de En
gelsche schouders afneemt, n.L:
de verdeeling van het land onder
sanctie van de Ver. Naties. Dit zou
althans voor het forum van de we
reld een bevredigende oploss'ng
zijn. Ook kan n et worden ontkend
dat een dergelijke procedure in het
kader van het vredeswerk der V.N.
past. Haarden van onrust, waar ter
wereld zij zich ook voordoen, vor
men een obstakel op den weg,
waarlangs de vrede voortschrijdt.
Het nadeel is dat op het punt waar
de brand woedt, de groote rivalen
op het we-eld!oo eel elkaar ontmoe
ten ener zijn reeds ontmoetings
punten genoeg.
VRIJDAG SI JANUARI 194 7
No. 15504
101» Jaargang
ABONNEMENT
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling in
Zitrikzee f 2.75, daar buiten f 3,—. Losse
nummers 10 ct. Verschijnt iederen werkdag
Adm'o.: Schuithaven B 54. Tel. 32. Giro 137677
Redactie: Lange NobelsVaat A 171
Uitg.; N.V. Drukkerij v/h' Lakenman Ochtman
Lange Nobeistraat A 171, Zierikzee
ADVERTENTIEN
12 cent per m.m. Bij contract special®
prijzen. Succesjes maximum 15 m.m.
(4 regels) I 1,— per stuk.
Het Palestijnsche vraagstuk dab
«pnieuw op de conferentie te Lon
den aan de orde is gesteld, krijgt
meer en meer het karakter van en
Gordiaansche, d.w.z. een onontwar
bare knoop. Schier nergens liggen
ëe bij de zaak betrokken partijen
verder uit elkaar dan juist hier.
Zoowel de Joden als de Arabieren
hebben hun eigen welomlijnd stand
punt en op Engeland als de „Dritte
tm Bunde" rust de netelige opga
ve een oplossing te vinden die voor
beide partijen» aanvaardbaar is.
Vooropgesteld dat ook in Engeland
tn het bijzonder onder den druk
van de doar de Joodsehe illegale
organisaties nog altijd voortdurende
terreur, het besef zeer levendig is
geworden dat Groot-Brittanmië ten
slotte een maar op zeer wankele
gronden berustende macht in Pa
lestina bezit, zijn toch de Britsche
belangen in deze hoek van de we
reld zoo groot dat van een eenzij
dig toegeven geen sprake kan zijn.
Dit kan trouwens ook n et, daar
anders Joden en Arabieren elkaar
prompt in d.e haren zouden vliegen.
De standpunten van de huidige
bewoners van het Heilige Land na
der aanduidend, krijgt men dat de
Arabieren Palestina als onverdeeld
Arabisch gebied aanmerken, terwijl
de Joden van het land een Jood-
schen staat willen maken, met door
dien staat zelf te bepalen immigra
tie-voorwaarden. De onverzoenbaar-
beid van deze twee standpunten is
duidelijk genoeg om er woorden
aan te «pendeeren. Een Enge'.sch
plan voorziet nu in een regeling,
die in Palestina autonome Jood
sehe en Arabische gewesten onder
een eigen bestuur wil instellen,
«naar onder een gemeenschappelijk
landsbestuur. De mogelijkheid zou
«lan worden opengelaten dat de
Arabische gebiedsdeelen zich ineen
Arabischen bond aaneensluiten.
Zou men evenwel in deze rioh-
ting een oplees'ng van het vraag
stuk zonken, dan mag worden ver
ondersteld dat zoowel Joden als
Rapport van de Rijksluchtvaartdienst verwacht
Roerklamp zou niet weggenomen zijn voor de start
Het rapport over het vooronder
zoek van de vliegtuigramp te Ko
penhagen, dat de Rijksluchtvaart
dienst heeft ingesteld, zal over
©enige dagen gereed zijn. Men ver
wacht, dat dit rapport in den loop
van de volgende week bij den raad
voor de luchtvaart zal worde.n in
gediend.
De Zweedsche adjunct-inspecteur
van de luchtvaart, G. Larsson, die
lid is van de commissie van onder
zoek inzake de vliegtuigramp, heeft
een verklaring afgelegd, waarin hij
de oorzaak van het ongeluk toe
schrijft aan nalatigheid. De voor
zitter van deze commissie, de Dori
sche luchtvaartingenieur Eskildsen,
zou volgens Reuter gezegd hebbm
dat de roerklanvp ongetwijfeld de
oorzaak van de ramp is geweest.
Naar Ass. Press, meldt, heeft
Larsson voorts tegen verslaggevers
verteld, dat de roerklamp tijdens
de vlucht van het vliegtuig was
afgevallen. De aluminium klamp
was beschadigd door het vallen op
de betonnen startbaan en er waren
versche. krassen op, veroorzaak}
door het sleuren langs de baan.
De druk van de wind kan oor
zaak zijn geweest, vervolgde Lars
son, dat Geyss-endorffer niet heeft
gemerkt, dat er iets niet in orde
w us. Het is ook mogelijk, dat hij
in de meening verkeerde, dat de
normale werking van de stuurin
richting door den hoogen luchtdruk
werd belemmerd.
Hetzelfde persbureau bericht, dat
een niet bij name genoemde getui
ge verklaard heeft, dat hij absoluut
heeft gezien, dat het hoogteroer
vóór het opstijgen niet werkte. Het
blijft nog steeds een open vraag,
wie de klamp zou hebben aange
bracht, want het Deensohe perso
neel vam het vliegveld ontkent alle
wetenschap daaromtrent.
Het geheimzi .nige te'elocngesprek
voor de ramp is opgehelderd. Er
werd opgebeld door een employé
van een benzinefirma op het vlieg
veld Kastrup. Hij was bezig aan het
opstellen van een lijst van telefoon
nummers voor het gebruik in geval
van nood.
Naar de Deensche luchtvaartauto
riteiten hebben vernomen, seint Reu
ter, zal de Britsch-Europeesehe
Ivjitvaartmaalschappij het Deen
sche voorstel aanvaarden om het
maximumgewicht van Dakota's, die
gebruik maken van Deensche vlieg
velden, tot 11.450 kg. te verlagen.
Burgemeesters klagen
over den Wederopbouw
Noodgebieden dienen eerst geholpen
In Nijmegen heeft de veraeniging
van Neder.andsche gemeenten ver
gaderd en in deze bijeenkomst heb
ben verschillende burgemeesters
klachten geuit over de manier
waarop de wederopbouw wordt
aangevat.
Onomwonden werd verklaard, dat
de huidige centralisatie, waardoor
de genae.nlen zijn gedegradeerd tot
onmondige kinderen, leidt tot een
dictatuur van ambtenaren, die wel
iswaar hoogst verdienstelijk werk
doen, maar die nooit in staat zijn
door onmidde lijk contact met de
bevolking van den plaatselijken toe
stand op de hoogte te zijn.
Mr. P. J. Oud, burgemeester van
Rotterdam, voorzitter van de ver-
eeniging, gaf reeds in een alge-
rneene inleiding het bij file gemeen
tebestuurders "heerschcijde inzicht te
kennen, en daarna namen vijf spre
kers elk een onderdeel van de
moeilijkheden onder handen. Alles
bij elkaar vormde het met de woor-
Arabieren eerder tot aanvaarding
der voorwaarden zullen overgarn,
omdat in dit geval de dwingende
macht van een wereldorganisatie
hiertoe noopt. Voorgaande conleren-
ties hebben reeds duidelijk bewezen
dat zuiver Enge'sche plannen slechts
een samengebundeld Joodsch-Ara-
bisch verzet wakker roepen. Wel
licht dat deze herinnering en het
feit dat de toestand in Palestina
voor Engeland oenvoudig onhoud
baar wordt, zwaar genoeg wegen
om deze weg naar een oplossing
te gaan verkennen.
den van tien sprekers na de pauze,
een overtuigend bewijs dat de Ne
der'andsche gemeentebestuurders en
vooral die van getroffen gebieden
het volstrekt niet eens zijn met de
wijze, waarop Den Haag alles be
disselt.
De geteisterde gebieden verlangen
geen voorsprong op de andere ge
deelten van ons land, dat kwam dui
delijk naar voren. Maar zij eischen,
dat zij niet bij deze andere streken
ten achter worden gesteld wat ma
teriaalvoorziening betreft. Gelijke
kansen op een normale ontwikkeling
moeten er zijn en die zijn er nu
niet. Dat betreft niet het minst de
financieel© problemen.
Vrijwilligers zullen
Zondag kolen delven
De beheerder van de Nederland-
sche S'.ceikolsnmijnen heeft de mijn
werkers in een bekendmaking me^-
deeld, dat Zondag gelegenheid zal
bestaan voor alle mijnwerkers, om
geheel vrijwil ig te komen werken
wegens den kolennood, die op het
oogenblik in ons land heerscht.
De vier vakorganisaties van de
mijnwerkers hebben zich naar aan
leiding van deze bekendmaking met
een oproep tot alle mijnwerkers
gericht, waarin zij hen dringend
aatnsporen Zondag present te zijn
en aan het werk te< gaan.
De Neder! andsche spoorwegen
zul en van hun kant alles in het
werk ste len, om, na het vervoer
te water is uitgevallen, de gepro
duceerde steenkool per trein te
transporieeren.
Wegens ijsgang is 's rachft het
scheepvaartverkeer op da Wester
schede tcsschen Antwerpen en de
zee stopgezet.
SPREUK VAN DEN DAG
Het meest geliefd plegen die g»
schenken te zijn, welke hun waarde
ontleunen aan den persoon van den
gever.
WEERBERICHT
Verwachting tot den avond van
31 Januari:
Nevelig weer met later toenemen
de bewolking, doch nog weinig
sneeuw, ma.ige Zuidoostelijke wb.d,
strenge tot matige vorst.
De vorstperiode is haar diepste
k6rn gepasseerd. De uit Duitsdh-
land aangevoerde lacht wordt min
der koud. De minimum-temperatu
ren waren dan ook iets hcoger
Voorlcopig is nog geen einde van
de vorstperiode in zicht.
31. Zon op 8.23, onder 17.24.
Maan op 12.07, onder 3.06.
Volle Maan 5 Febr! 16.50.
Hoogwater te Zierikzee
over de maand Februari
1. 10.32 van. 23.22 mm.
Hoogwater te Bruinisse 15 m:n
later dan te Zierikzee. Laagwater
Zierikzee 5.50 uur na hoogwater.
1 ei per week per persoon
Een ei per week per persoon, dit
is het streven van het departement
van landbouw, visscherij en voed
selvoorziening. Aen de hand van
de beschikbare hoeveelheden zal de
mogelijkheid onderzocht worden
dit voornemen tot werkelijkheid te
maken-
Het gerucht, dat de aanvoer vau
eieren het mogelijk maakt, dat par
veertien dagen per persocn drie
eieren beschikbaar zullen worden
gesteld, is onjuist, verneemt het
A.N.P.
PRINSES BEATRIX
die heden - Vrijdag - negen Jaar wordt